Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne van Zicht

Anne van Zicht

20-01-2017 om 23:01

Lensimplantaten


Kippig

Kippig

24-11-2017 om 16:34

Mijn lenzen

Ik denk als ik het zo lees dat ik toch andere heb dan Myoop krijgt aangeraden. Bij mij zitten ze tussen het hoornvlies en de iris (regenboogvlies?) in. Als je goed van dichtbij met veel licht kijkt kun je ze zien zitten. typenaam is artiflex.
Je moet dan wel genoeg ruimte in je oog hebben op die plek. En dat had ik.

Dat wat Myoop beschrijft kan volgens mij ook, maar ik weet niet of ze dat ook echt bedoelt.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2017 om 18:54

Anne

Dat de arts goed kijkt naar jouw specifieke situatie en daar z'n advies op aanpast===

Het is hem geraden, dat is zijn werk.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

24-11-2017 om 22:06

Kaaskopje

Zeker. Maar helaas zijn artsen niet allemaal zo hoor, dat ze heel erg gericht zijn op maatwerk. Ik prijs mij ook gelukkig met een arts die ook heel behoedzaam omging met mijn complexe situatie.

Groet,

Anne

Lenzen

Het is goed dat de arts kritisch is en duidelijk is in het feit dat je met een gezond oog geen onnodige risico's moet nemen. Maar het is allemaal wel een ingewikkelde afweging. Het wordt hoe dan ook een concessie. Helemaal optimaal zal het gewoon niet meer worden. Het geklooi met een leesbril lijkt me een gedoe. De voorzetlenzen instellen op -2 betekent met lezen e.d. waarschijnlijk zonder leesbril maar dan voor veraf dus wel een bril op...wat is wijsheid. Waarschijnlijk moet ik blij zijn dat ik een keuze heb natuurlijk. Mijn man bijvoorbeeld heeft voor veraf geen bril nodig maar begint nu ook met een leesbrilletje, vooral met kunstlicht. Hij heeft daarin geen keuze. Maar een keuze hebben is soms wel heel ingewikkeld...

Vandaag dag 2 met lenzen. Nog in de opbouwfase dus ik mag ze nog niet de hele dag in (max 4 uur). Ik blijf het een naar gevoel vinden, die dingen in je oog. Maar allez, alles voor het goede doel! Veel druppelen maar met kunst tranen...

Nu lenzen in die voor mijn dominante oog op de juiste sterkte zijn voor veraf en mijn andere oog voorleesafstand...hmmm. Niet optimaal. Veraf gaat goed maar lezen op de telefoon is al lastig. Met mijn gewone bril is dat nog geen probleem maar nu met lenzen moet ik de telefoon al wel wat verder weg houden...een leesbrilletje is al rustiger! Lastig hoor dit!

Hoe gaat het met jou Anne? Al enige verbetering merkbaar dat je hersenen de nieuwe situatie beginnen te accepteren? Ben je nu ook aan het 'rommelen' met een leesbril? Dat moet haast wel als je een oog met +1 hebt?

Ik houd jullie op de hoogte...

Andere lenzen dan Kippig

Bij mij zouden de voorzetlenzen niet zichtbaar zijn van buitenaf, hij wordt bij mij geplaatst achter de iris en voor de eigen ooglens. Bij jou zitten ze dan voor de iris. En dat is eventueel zichtbaar van buitenaf. Bij mij zou dat niet zichtbaar zijn. Het zal misschien ook wel weer inherent zijn aan de voortgang op dit gebied in de tijd? Het wordt wel minder vaak toegepast geloof ik, voorzetlenzen, dan vervanglenzen...

Anne met Zicht

Anne met Zicht

25-11-2017 om 11:39

Myoop

Ja, dat is de andere kant van een keuze hebben, dat het lastig afwegen kan zijn. Heel herkenbaar hoor. Ik heb wat gewikt en gewogen voor ik het besluit echt kon nemen. Het is dus goed zoeken naar wat voor jou wekt. Ik zou zeggen, neem de tijd om te weten wat het beste werkt voor jou. Vraag evt naar de mogelijkheid van een second opinion om het gevoel te hebben dat er geen dingen over het hoofd gezien worden. En weeg je huidige ongemak af tegen de verwachte winst.

Wat ik lastig vond was dat ik iets fundamenteels in mijn leven ging omkeren. Van altijd bijziend met mijn dominante oog ben ik dat nu niet meer. Dus ik doe van alles omgekeerd: bril op wanneer ik 'm eerder juist afzette enz. Dat blijkt inderdaad wennen.

Toen mijn oogarts nog vasthield aan een behoorlijke reststerkte (om het proces voor de hersenen gemakkelijker te maken) hadden we wel overlegd dat we zouden zoeken naar de manier waarop ik ook nog wat momenten over zou houden waarop ik zonder bril zou kunnen. Uiteindelijk hebben we nav de second opinion toch gekozen voor zo weinig mogelijk sterkte overhouden, maar de leesbril zou in beide situaties onvermijdelijk zijn. Die leesbril stoort mij in het geheel niet. Deed 'ie al niet in de tijd dat ik nog volop lenzen droeg en nu ook niet.

Maar dat is natuurlijk allemaal erg persoonlijk. Zegt wat over mij en niets over jou.

Mij gaat het redelijk goed. Nog een erg vermoeid en soms zelfs wat verward hoofd. En soms voel ik me overvoerd door alle informatie die nu binnenkomt. Dan wil ik slapen of een beetje op de bank hangen met vitrages dicht zodat ik prikkels buitensluit. Maar ik maak zeker wel stapjes vooruit. Vorige week nog nauwelijks kunnen werken de afgelopen dagen al weer wat meer. Dus er zit vooruitgang in. En da's bemoedigend.

Tussendoor geniet ik vooral van het mooie zicht

Vriendelijke groet,

Anne

Lensimplantatie

Wellicht nog handig voor mensen die een dergelijke stap overwegen. Is weliswaar van 2009-2013 maar toch nog wel interessant vond ik: http://forum.fok.nl/topic/1291073/1/999

Peter

Peter

11-12-2017 om 16:39

implantaat

Ben in oktober aan 1 oog geopereerd ivm netvliesloslating. Ik heb toen gelijk een implantaatlens gekregen voor mijn bijziendheid (-9). Tevens is mijn lens vervangen wat ook bij een staaroperatie gebeurt, dit moet omdat je anders naderhand staar krijgt.
Ik zie op afstand weer goed, maar van dichtbij is het zicht slecht. Hoop dat het nog verbetert en met een leesbril goedkomt.
Ik vroeg me af heeft iemand ervaring met wat je op internet leest over scherp zien zonder bril of lenzen?

Anne met Zicht

Anne met Zicht

11-12-2017 om 19:43

Peter

Ik weet niet of ik je goed begrepen heb, maar zoals je het opschrijft klinkt het alsof je -9 oog sterk gecorrigeerd is en je andere oog niet.

Als je oorspronkelijke -9 oog nu in de buurt van 0 zit, klopt het dat je daarmee op kleine afstand niet meer scherp kunt zien. De oogarts zei tegen mij dat alles binnen een meter correctie nodig heeft.
Wat is de sterkte van je andere oog? Ik kan me indenken dat je zicht nog erg uit z’n verband zou kunnen zijn als het zicht in je andere oog sterk afwijkt van het geopereerde oog.

Zelf merk ik ook sterk dat ik sinds de operaties dichtbij niet meer fatsoenlijk kan zien, zoals de oogarts al zei vooraf. Voor lezen en in de computer kijken heb ik al brillen met verschillend sterktes nodig. Net stond ik af te wassen en merkte ik dat ik eigenlijk ook een bril op moet om te zien of de randen van de deksels enigszins schoon zijn.
Mijn bijziende oog is ook in oktober geopereerd en mijn verziende oog begin november. De oogarts en optometrist vinden het nu nog te vroeg om een definitieve bril aan te meten. Het heeft soms meer tijd nodig om stabiel te worden.

Sterkte en groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

12-12-2017 om 01:37

Peter

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet helemaal begrijp. Je hebt een netvliesloslating gehad en ze hebben zoals ik het begrijp meteen de operatie aangegrepen om een nieuwe lens in je oog te doen, om zo staarvorming voor te zijn. Zoals je het schrijft, lijkt het of je én een implantaatlens hebt gekregen én een lens om de staar voor te zijn, dubbelop dus.

Zoals ik het begrijp heb je nu een oog waarmee je veel beter in de verte kunt zien,maar dichtbij niet, terwijl je andere oog nog in de oude staat is en je daarmee dus slecht in de verte kunt zien en dichtbij juist nog wel goed. Klopt dat?

Of moet ik het zo lezen dat beide ogen uiteindelijk zijn gedaan?

Hoe dan ook, dat je dichtbij minder goed kunt zien, kan zoals Anne ook al zei, kloppen. Je lens is niet flexibel en daarom kan je ook minder goed scherpstellen op voorwerpen dichtbij. Daar heb je een leesbril voor nodig. Ik kan zelf overigens nog uitstekend zonder bril lezen. Maar mijn ogen zijn niet tot 0 gecorrigeerd, misschien scheelt dat. Ik heb nog een brilsterkte van -4 en -5.

Met een varifocusbril kun je al een heleboel opvangen. Mijn ervaring is, dat een aparte leesbril voor bij de computer wel zo rustig is en de varifocusbril voor algemeen gebruik ideaal is, dus ook als je aan het koken bent, of aan het eten bent. Ik heb momenteel ook een gewone bril, dus niet varifocus en die is voor buiten nuttig, deze bril was een experiment, omdat ik wel eens iets mis op straat. Fietsers die ik eerst niet zag en dan opeens naast me opdoemen, dat soort 'grappen'. Helaas gebeurt dit met mijn 'normale' bril nog steeds, maar hij is evengoed wel nuttig genoeg. In huis en in de winkel is deze bril onhandig.

Peter

Peter

13-12-2017 om 13:39

implantaat

Mijn beide ogen zijn bijziend (-9) en ik meer dan 30 jaar (harde) lenzen gedragen. 's- Morgen in, 's-avonds met naar bed gaan uit, eigenlijk probleemloos, nooit meer een bril gedragen. Links ben ik in oktober aan netvliesloslating geopereerd en toen is gelijk een implantaat lens geplaatst. Gevolg van zo'n operatie is staar, om deze reden is de staaroperatie aansluitend uitgevoerd.
Ik zie links op afstand aardig scherp, het beeld is alleen iets in elkaar gedrukt en het zicht is dus iets anders. Verder heb ik iets last van rechte lijnen dat ze bobbelig lopen. Dat is een gevolg van de netvliesloslating.
Dichtbij is mijn zicht nog niet ideaal. Rechts kan ik nog zonder leesbril lezen maar links maak ik er niks van ook met leesbril kan ik het amper lezen. Evenzo voor het computerscherm, daar zit ik de hele dag achter. Ik hoop dat dit nog beter wordt.
Mijn rechteroog moet nog een implantaatlens krijgen maar ben nu een beetje terughoudend omdat ik daar dichtbij alles mee kan lezen.
En ik ben er inmiddels ook aan gewend.
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met oefeningen om zonder bril of lenzen beter te zien, ik las dat op internet onder volzicht. Fabeltje of helpt het echt?

Anne met Zicht

Anne met Zicht

13-12-2017 om 15:31

Peter

Wat betreft jouw laatste vraag: ik heb geen ervaring met de oefeningen om zonder bril of lenzen beter te kunnen zien. Daar kan ik dus niets over zeggen.

Wat betreft het rare van jouw zicht op dit moment kan ik me wel indenken dat ‘het verband’ er ahw uit is nu het ene oog een flinke correctie heeft ondergaan (weet niet meer of je ergens gezegd hebt naar welke sterkte je oog is terug gebracht) en het andere oog nog -9 is. Gebaseerd op mijn eigen ervaring met een enorm dioptrieverschil tussen m’n ogen, is dat echt problematisch. Iets waar de hersenen echt opnieuw op ingesteld moeten worden. Dat kan gekke effecten geven tot en met complete mindfucks toe. In jouw situatie zou ik (maar dat is heel persoonlijk) er naar streven om dat tweede oog zo gauw mogelijk te laten opereren.

Voor de rest kan ik ook niet veel zeggen. Jouw verhaal is behoorlijk tegengesteld aan de informatie die ik in de loop heb gekregen. Dat staar het gevolg is van de lensimplaat heb ik nog nooit gehoord. Sterker, mij is verteld dat ik juist geen staar meer krijg nu ik implantlenzen heb. Alleen mogelijk nastaar maar dat wordt eventueel gelaserd en niet geopereerd.
Tenzij jouw implantlens niet een vervanglens is maar een voorzetlens. Maar daar is staar ook niet een logisch gevolg van vziw. Of is staar een direct gevolg van de netvliesloslating? Dat wordt me niet duidelijk uit jouw verhaal.

Vriendelijke groet,

Anne

Peter

Peter

13-12-2017 om 16:38

implantaat

Sorry voor de verwarring, maar een gevolg van de netvliesherstel operatie is staar. Daarom wordt dit direct meegenomen met de operatie, 2 in 1 zeg maar. Het is wat mijn oogarts mij vertelde.
En nastaar kan ook nog, maar dat schijnt dan op de kunstlens prima te behandelen te zijn.
Mijn implantaat lens is op de sterkte, dat hebben ze vooraf gevraagd wat ik wou. Maar dat je dichtbij niets meer ziet is wel wennen hoor. Hoop dat het met een leesbril nog wat wordt, ik moet 3 maanden geduld hebben voor totaal resultaat.
Met mijn geopereerde oog zie ik alles ook iets witter. Dat komt door de kunstlens, mijn andere oog heeft nog de eigen lens en ik ben 52, dus die heeft iets zonnebril effect door natuurlijke veroudering.

Ik denk nu wel eens wat laat ik met mijn andere oog doen? Implantaat met scherpte op afstand, of toch gaan voor mindere sterkte met behoud van scherpte voor dichtbij. Ben er nog niet uit. Rechts met mijn vertrouwde contactlens voelt nu prima. Zodra ik hem uitdoe is dat wel wennen dat je maar met 1 oog scherp zie, dus ze meestal maar gauw dicht.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2017 om 19:28

Peter

Het is lastig om vanuit ervaring, maar dan toch nog ondeskundigheid hier iets verstandigs over te zeggen .

Ik heb mezelf even ingelezen. Ik lees dat na een operatie inderdaad een versnelde veroudering van de lens kan optreden, staar. Dus wel slim dat ze dat voor waren. Ik wist dit niet, ik ben op mijn 11de aan een netvliesloslating geopereerd en op mijn (ongeveer) 40ste heb ik staar gekregen.

Gevoelsmatig zou ik kiezen voor tóch een gelijkwaardige sterkte in je andere oog. Het lijkt mij onplezierig om twee verschillende ogen te hebben. Maar ik sta niet in jouw schoenen. Ik kan met mijn kunstlenzen gewoon dichtbij goed lezen. Voor de computer, zoals gezegd een bril met een lagere sterkte dan de algemene bril.

Het wittere licht in je geopereerde oog normaliseert wel een beetje. Of je went eraan dat kan ook, maar mijn indruk was dat die felheid er een beetje af raakte.

Wat betreft de oefeningen...tja... wat moet ik daarop zeggen? Als die oefeningen echt dusdanig veel succes zouden hebben, zouden oogartsen dat dan niet omarmen en adviseren? Bijziendheid, verziendheid heeft met de vorm van je oog te maken, met de staat van je netvlies, de gele stip, de staat van je lens... het is geen spier waar je een betere conditie in kunt trainen.

Ad Hombre

Ad Hombre

14-12-2017 om 09:49

Spieren

"Bijziendheid, verziendheid heeft met de vorm van je oog te maken, met de staat van je netvlies, de gele stip, de staat van je lens... het is geen spier waar je een betere conditie in kunt trainen."

Accommoderen doe je wel degelijk met spiertjes die de lens boller maken als ze aantrekken. Dus wat dat betreft zou 'oefenen' kunnen. Voor zover ik weet zit het probleem bij verziendheid met name in het minder soepel worden van de ooglens waardoor die niet meer boller wil worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_ciliaris

Bij bijziendheid gaat het juist om de lens in rust en de breking daarvan in relatie tot de grootte van je oogbol.

Alles VZVIW.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2017 om 16:57

Ad Hombre

Ik heb me suf zitten nadenken over hoe je het ook weer noemt, terwijl het op andere momenten zo uit mijn bovenkamer schiet... accommoderen!

Natuurlijk zeg ik ook het eea ihkv vziw (), maar mijn boerenverstand zegt dat dat trainen niet veel anders is dan je inspannen door te knijpen. Als ik aan mijn ooghoeken trek, waardoor mijn ogen spleetjes worden, zie ik ook scherper. Dus je kunt inderdaad wel bijscherpen met je oogleden en wie weet ook de spiertjes rond je ogen, maar dat lijkt mij niet erg ontspannen. Mensen die niet doorhebben dat ze een bril nodig hebben, krijgen nogal eens hoofdpijn. Ook weer vanuit mijn boerenverstand, vermoed ik dat deze mensen zonder het te weten al heel wat proberen te compenseren, met hoofdpijn tot gevolg. Maar ik heb een oogarts nodig om me gelijk of ongelijk te geven .

Teuntje

Teuntje

15-12-2017 om 12:09

Je kunt de vorm van je lens beinvloeden met je inwendige oogspiertjes, klopt. Maar als je dat in hogere mate moet doen dan waarvoor ze zijn bedoeld dan is dat erg vermoeiend, en trainen verhelpt daar misschien iets maar lang niet alles aan. Het zijn geen hele sterke trainbare spieren zoals skeletspieren, die kun je wel bodybuilden maar die oogspiertjes nauwelijks.
Als je verziend bent dan ben je continu bezig met aanspannen van die spiertjes. Als je jong bent (soepele lens!) en je verziendheid niet te groot dan lukt dat nog wel. Maar is je verziendheid groter dan lukt dat niet goed en kun je b.v.v hoofdpijn krijgen van de overmatige inspanning.
En als je ouder wordt en je lens geeft niet meer mee, dan moeten die spiertjes steeds harder werken om die stugge lens nog een beetje mee te krijgen. Dat houdt ook een keer op, trainen helpt daar niet tegen.

Ad Hombre

Ad Hombre

19-12-2017 om 22:23

Spieren

@teuntje
Ik kan me ook niet voorstellen dat dat helpt.

@kaaskopje
Nee, het verschijnsel dat jij beschrijft noemen ze in de fotografie scherptediepte. Bij een kleiner diafragma zie je scherp over een grotere diepte. Als het licht is worden je pupillen kleiner en zie je meer scherp dan s'avonds. Je oogleden dichtknijpen heeft hetzelfde effect maar dat zijn niet de spieren die het brandpunt van je lens verstellen. Een oog werkt echt behoorlijk vergelijkbaar met een digitale camera met de sensor als netvlies.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2017 om 08:49

Ad Hombre

Scherptediepte... nooit met dat woord erbij erover gedacht . Klopt, een oog werkt inderdaad als een camera. Of andersom eigenlijk. Nu zijn we de tijd ingegaan dat een computer als een heel mens werkt.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

23-12-2017 om 21:34

Myoop

Hoe gaat het met jouw traject? Draag je nog lenzen, is al duidelijk wat de meest ideale correctie zal zijn? Ik ben zo benieuwd of je al wat verdere bent.

Groetjes,

Anne

Test contactlenzen afgerond

Het testen met de contactlenzen, om te bepalen welke sterkte de voorzetlenzen moeten krijgen, is achter de rug.
Gelukkig, want het dragen van die dingen is voor mij niet fijn. Ze irriteren vanwege mijn tekort aan traanvocht en het zicht is niet ideaal. Alleen op de fiets, vol in de wind met ogen wijdopen en niet knipperen levert even een aha! momentje op en dan kan ik even ervaren hoe het is om met die dingen scherp te zien!

De eerste set lenzen, met doel monovisie, werkte voor mij niet. De situatie die er nu met bril bestaat, is er langzaam in geslopen. Dominante oog is met huidige bril 1,25 ondergecorrigeerd, met monovisie zou dominant op 0 moeten komen en niet dominante oog op -1,5/-2. Dan zou ik daarmee kunnen lezen. Maar ik kon die gecreëerde situatie met de contactlenzen niet goed krijgen. Veraf zag ik niet scherp maar dichtbij ook niet. Dan moeten je hersenen, zoals bij jou het geval is Anne, zich daarop gaan aanpassen. Dat kost tijd maar daarnaast had ik sterk het gevoel dat dat voor mij het niet ging worden. Mijn brein is niet flexibel (meer) denk ik...

De tweede set lenzen, veraf voor beide ogen op nagenoeg 0 uitkomen leverde een beter resultaat, ondanks het feit dat het zicht met die contactlenzen niet optimaal is. Het is niet constant, ik moet constant goed focussen met contactlenzen in en dat is heel vermoeiend. Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit herkennen? Met bril hoef ik in principe geen moeite te doen om scherp te zien, met contactlenzen wel.

Wat wel mooi is, is dat ik, áls ik even scherp beeld heb met contactlenzen, ik wel 100% haal, terwijl ik met bril tot 80% kwam vanwege de verkleining! En ik kon zelfs met goed licht nog zonder leesbril lezen, zelfs op mijn telefoon! Dat zou betekenen dat ik nog niet constant aan de leesbril hoef!
Volgens de optometrist gaan de voorzetlenzen een beter zicht opleveren dan met de bril, dat klinkt hoopvol!
En ja, ik hou nog steeds rekening met complicaties. Al zijn die met voorzetlenzen wel kleiner dan met vervanglenzen.

Het is trouwens echt een groot verschil, de bril met -12 verkleint zo’n 20-25%. Dat is echt heel raar als ik dan lenzen in heb, alles is heel groot, ikzelf incluis. Afstanden zijn net ff anders...viel bijna op m’n gebbetje toen ik de trap afliep...laatste treetje gemist toen ik naar beneden ging maar ook muntgeld is heel groot. Je bent echt je referentie kwijt. Ik zie dan €0,10 aan voor €0,20 en €0,20 voor €0,50

De kliniek gaat ermee aan de slag, er moeten nog verder afspraken gemaakt worden. Ik hoop dat we in januari e.e.a. echt in gang kunnen zetten. Doel is dus de vervanglenzen met streven naar op nul uitkomen voor beide ogen, maar liever richting -1 dan naar + 1. Wordt vervolgd...

Voorzetlenzen in plaats van vervanglenzen...

Daar waar ik zeg ‘doel is vervanglenzen’ bedoel ik natuurlijk voorzetlenzen...en ik zet een joker in...

Kaaskopje

Kaaskopje

29-12-2017 om 01:19

Myoop

Mijn -20 bril verkleinde ook, dat is ook zo! Omdat jij het verkleinen noemt bedenk ik me dat dit inderdaad ook een voordeel van de nieuwe situatie voor mij was dat mijn beeld niet meer verkleind werd en wordt, niet noemenswaardig tenminste. Dus én ik zag er verre van goed mee én het verkleinde ook nog. Gelukkig droeg ik lenzen, al vanaf mijn vijfde. Ik heb toen ik 11 was een poosje een bril gedragen, na een netvliesloslating en toen ik mijn dochter kreeg. Het leek me wel handig om 's nachts iets te kunnen zien .

Ik ben benieuwd naar je vervolg .

Volzicht

Over Volzicht heb ik ook e.e.a. gelezen. Ik kan me dus totaal niet voorstellen dat dat kan werken. Het klinkt mij als een ‘broodje aap’ verhaal. Een correctie van -13 opvangen met een beetje trainen en ontspanningsoefeningen voor je ogen lijkt me erg sterk. En daar heb ik dus gek genoeg ook geen € 497,00 voor over om een workshop bij te wonen over hoe dat werkt...
Als jij overweegt om het te proberen Peter, dan hoor ik heel graag je oprechte ervaring!

Anne met Zicht

Anne met Zicht

06-01-2018 om 21:42

Myoop

Bijzonder dat je met die lenzen als het ware kunt testen wat het wat zal worden wat betreft het zicht. Geeft in ieder geval een goed beeld van waar je voor kiest.

Bij mij zit er heel langzaam wat vooruitgang in mijn situatie. Nog heel veel hoofdpijn, nog gauw overprikkeld en nog last van het geheugen maar al wat minder slechte dagen.
Ik begrijp dat het neurologisch gezien echt normaal is dat dit gebeurt. En dat is een geruststelling want ik begon al aan mijzelf te twijfelen en joeg mezelf behoorlijk op. Terwijl rustig opbouwen veel verstandiger blijkt te zijn. Het is een ingewikkeld neurologisch proces waar mijn hersenen zich in bevinden. Het komt goed, maar heeft tijd nodig.

En het mooie zicht blijft!!!

Groetjes

Anne

Voorzetlenzen zijn besteld!

De implantaatlenzen (voorzetlenzen) zijn besteld!

Het kan echter wel 8 weken duren totdat de lenzen er zijn vanwege de cilinder die erin moet.
Het zal ergens in maart worden dat ze geplaatst kunnen worden. Nu deze stap gezet is kan ik haast niet meer wachten!
Zoals het nu besproken is zal er gestreefd worden naar één week tussen de operaties in om het ongemak in de tussentijd zoveel mogelijk te beperken!

Tot zover weer.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-01-2018 om 14:08

8 weken?

Het zal vast waar zijn, maar moeten ze een compleet nieuwe machine bestellen om die cilinder er in te kunnen slijpen?

Ik snap dat je de tijd nu om wilt kijken .

8 weken

Wat ik ervan heb begrepen is dat de lenzen vanuit Amerika via Zwitserland moeten komen...en dan wellicht nog een veiligheidsmarge.

Nog naar even geduld zien te hebben dus!

Anne met Zicht

Anne met Zicht

30-01-2018 om 21:17

Wow Myoop

Ze zijn besteld, het gaat gebeuren. Spannend en ook mooi! Iedere dag een stapje dichterbij.

Ben zo benieuwd hoe je het ervaart.

Sterkte met wachten!

Groetjes,

Anne

Anne met Zicht

Anne met Zicht

03-03-2018 om 09:54

Myoop

Het is maart!!!! Weet je al wat meer? Hoop voor je dat je ondertussen een stip op de horizon hebt.

Groetjes,

Anne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.