Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne van Zicht

Anne van Zicht

20-01-2017 om 23:01

Lensimplantaten


Lampje

Lampje

11-10-2017 om 18:01

Operatie zelf

Misschien helpt het je nog, ter geruststelling: de operatie zelf is erg veilig en ‘gemakkelijk’ voor de oogarts. De arts maakt gebruik van precisie-laserinstrumenten. Het gaat ook razendsnel. Een oogarts kan dit nauwelijks verkeerd doen, aan de arts ligt het (in principe) niet, zogezegd.

Laat je nog weten hoe het ging?

Anne van Zicht

Anne van Zicht

11-10-2017 om 18:26

Lampje

Dankjewel voor de geruststelling. Alles helpt.

Ik laat zeker weten hoe het gegaan is, al weet ik natuurlijk niet precies wanneer ik weer op mijn telefoon kan typen als ik niet meer zo bijziend ben, want dat is nu net wat ik heel goed kan zonder bril

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2017 om 18:57

Anne

Terwijl ik nog aan het afwegen was, was de arts al in de doe-modus zeg maar. ===

Ja, dan schrik je inderdaad toch wel. Ho ho, wacht even, mag het even bezinken??

Anne met Zicht

Anne met Zicht

26-10-2017 om 16:43

Update

Daar ben ik weer!!!

De eerste operatie is achter de rug. Zoals iedereen al voorspelde viel het heel erg mee. Maar dat moest ik wel eerst zelf ervaren om het te kunnen geloven. Ik heb druppelverdoving gehad. In tegenstelling tot wat iemand hiervoor schreef kon ik niets zien van het werken van de oogarts. Zag 'm niet eens op me afkomen. Het was niet helemaal gevoelloos, maar wel volstrekt pijnloos. Wat ik voelde was een soort gekriebel in mijn oog. Niet eens onaangenaam, gek genoeg.

En dan het resultaat: o-n-g-e-l-o-f-e-l-i-j-k. Echt waar!!!! Mijn zicht is enorm verbeterd!!!!
Eerst al heel even een moment op de operatiekamer: ineens een moment van helder en scherp zicht. Viel natuurlijk al gauw weer weg maar dat was al een onvergetelijk moment.

Ik was niet slechtziend in de werkelijke betekenis en had daarom van te voren niet bedacht dat het verschil zo groot kon zijn. Dat scherp zó scherp kon zijn. Dat er zoveel details aan de dingen om me heen zitten.
Bij de eerste controle was iedereen zeer tevreden. Resultaat tot nog toe overtreft de verwachtingen van de deskundigen. Dit dus zeker nog niet het eindresultaat, dat kan nog wat variëren. Maar dat het nu al zo goed was, daar waren ze verbaasd over.

Enige minpunt: het zicht is nu nog niet stabiel. Dat hoort er natuurlijk gewoon bij, maar wordt ook beïnvloed doordat ik nog veel minder coördinatie heb tussen beide ogen dan anders.
Binnenshuis red ik mij goed, maar buitenshuis is het nog lastig. Minder inschatting van diepte, bewegend beeld en met het betere zicht, komt ook erg veel meer informatie binnen. Mijn brein maakt overuren maar doet het goed. Dit gaat over. Een goede eerste stap daar in zal de tweede operatie zijn, dat zal eea stabieler maken. Had niet gedacht dat ik nog zou uitkijken naar de tweede operatie

Groet,

Anne MET Zicht

Lampje

Lampje

26-10-2017 om 18:24

Waaaaaw!!!

Wat heerlijk nieuws!! Een wonder hè
Ben heel blij dat alles zo goed is gegaan. Geniet van de mooie nieuwe wereld!

Anne met Zicht

Anne met Zicht

26-10-2017 om 19:47

Lampje

Zeker een wonder! Ook al is het wiebelig enzo, ik geniet er op mijn manier volop van. Loop vol verbazing rond.
Dat het kan hè... zo bijzonder!

Groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2017 om 20:30

Gefeliciteerd!

Ik ben nog van het soort die vol verwondering en bewondering is over wat er tegenwoordig mogelijk is. Dit is ook zoiets. Geniet ervan.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-10-2017 om 20:58

Anne

Gefeliciteerd! Ik ken het gevoel (maar dan anders)

Anne met Zicht

Anne met Zicht

26-10-2017 om 23:17

Kaaskopje en Ad

Dank jullie wel!!!!

Ik ben ook nog vol verwondering over de techniek die dit mogelijk maakt. En over het resultaat!!!!
Ik ben nu ook vooral blij dat er geen complicaties zijn. Daar was ik wel bang voor. Kan nog anders worden, maar de eerste klap is toch mooi een daalder waard.

Groet,

Anne

Kippig

Kippig

27-10-2017 om 11:20

Ik verwonder me nog steeds

En het is nu 3 jaar geleden en ik kan me nog steeds verwonderen over mijn heldere zicht. Vooral 's avonds in het verkeer zie ik het zoveel beter, want nooit een vieze bril (dat lichten vlekken worden). En dan in de regen! Zo fijn nog steeds!
En dingen als douchen, zwemmen, sporten. Nog geen seconde spijt (alleen dat ik het niet eerder heb gedaan...)

Wat fijn voor je!
Wanneer mag je voor de volgende?

Gefeliciteerd!

Wat fijn om je positieve verhaal te lezen!

Ongelofelijk dat je al zoveel beter zicht hebt en ik kan me voorstellen dat het een hele openbaring is!

Ik was ontzettend benieuwd naar hoe het je zou vergaan, fijn dat je de update deelt. Op naar stap 2 voor jou!
Succes alvast!

Anne met Zicht

Anne met Zicht

30-10-2017 om 13:45

Myoop en kippig

Dank voor jullie reactie. Ik geniet van mijn mooie zicht. Maar zal ook blij zijn als het allemaal weer stabiel is. Gaat wel steeds beter. Word er erg blij van .

Ik houd jullie op de hoogte.

Groet,

Anne

Anne met Zicht

Anne met Zicht

09-11-2017 om 23:35

Ben ik weer

met een update. De tweede operatie is achter de rug en is goed gegaan.

Maar het verhaal is tot nog toe wat minder juichend dan na de vorige operatie omdat mijn hersenen stevig van slag zijn.
Het positieve is dat ik weer meer perspectief heb en dat is heel erg prettig.
Maar het nu geopereerde oog heeft nog minder zicht dan verwacht. Daarmee is het algehele zicht is wat minder geworden. Kan nu bijvoorbeeld minder goed lezen en dingen op de computer doen dan ik deed in de periode tussen de twee operaties toen het bijziende oog geopereerd was en ik op het andere oog een contactlens droeg.
Voor nu betekent het dus dat ik nog wat beperkt ben en dat alles erg veel energie kost.

De deskundigen zijn optimistisch en denken dat mijn hersenen zich goed zullen aanpassen en dat het beoogde resultaat in de loop van de komende tijd bereikt zal worden. Dus ik ben ook optimistisch.

Groet,

Anne

Anne met zicht

Fijn te horen dat de 2e operatie ook goed verlopen is!

Wel lastig dat het algehele zicht nu wat minder is dan in de periode tussen de operaties in. Ik begrijp uit je verhaal dat de verwachting is dat dat op termijn wel weer beter wordt na de gewenning van je hersenen aan de nieuwe situatie. Ik kan me voorstellen dat het vermoeiend is. Helpt het om dan 1 oog dicht te houden om iets te lezen?
En hoe is het met je andere oog? Is dat al stabiel(er)? Spannend allemaal.

In de loop van komende week mag ik naar de kliniek voor het vervolgonderzoek. Ook wel spannend!

Ik hoop dat je hersenen zich snel aanpassen!

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-11-2017 om 09:29

Myoop

Ja, het is volledig een kwestie van aanpassen van mijn brein nu.

De ogen gaan goed, het eerst geopereerde oog voelt stabiel en er zijn geen complicaties. De reststerkte is al twee keer gemeten en was beide keren hetzelfde (kan nog wel wat veranderen). Het oog dat als tweede geopereerd is, is nog niet stabiel. Er beweegt op sommige momenten nog van alles in mijn ooghoek. Dat is nog normaal in deze fase.

Het is het hoofd dat een probleem heeft nu. Het snapt ahw de veranderingen niet goed en moet leren de informatie te verwerken. En het moet meer informatie verwerken want er komt veel meer binnen.
De ogen doen het nu goed maar de hersenen moeten opnieuw leren zien. Dat geeft helaas nog veel belemmering in mijn functioneren. Maar de deskundigen zeggen dat het van voorbijgaande aard is, dus daar houd ik mij aan vast.

Hoe was jouw vervolgonderzoek? Hoop dat je verder komt.

Groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 09:34

Anne

De eerste paar dagen was het licht in mijn ogen ontzettend schel, maar dat zakte weer af naar normaal. Ik kwam uit een periode met staar, dus die schelheid kan daar ook uit verklaard worden. De wolken waren letterlijk weggetrokken . Stel dat je last blijft houden van dat ongemak in je hoofd, zou ik je ogen weer laten meten. Het kan natuurlijk zo zijn dat er toch een ongelijkheid zit tussen beide ogen, wat dan helaas toch gecompenseerd moet worden met een - of +. Geef het natuurlijk wel de kans, maar twijfel niet om een afspraak te maken als het te lang aanhoudt.

Kippig

Kippig

17-11-2017 om 14:53

Anne

Ik heb aan een oog een lichte reststerkte, maar mijn hersenen hebben daar weinig/geen moeite mee gelukkig.
Wel is het jammer dat mijn dominante oog juist degene is die net iets minder zicht heeft. Ik maak nog wel eens foto's met een spiegelreflex en dan zie ik door de zoeker echt minder scherp. Maar dat is het enige waar ik last van heb.

Hopelijk past het zich bij jou toch aan. Het duurde bij mij ook best lang voordat het helemaal stabiel was. Ik ben na de reguliere nacontroles ook een paar keer extra terug geweest om die reststerkte in de gaten te houden.

Anne van Zicht

Anne van Zicht

17-11-2017 om 20:22

Reststerkte enzo

De reststerkte is het probleem niet. Ik postte eerder dat het streven -1 en 0 was. De gemeten reststerkte is nu gemeten op -0,25 en +1. Met name die -0,25 overtreft alle verwachtingen. En aangezien mijn bijziende oog ook mijn dominante oog is, heeft dat het zicht een enorme boost egeven

Het is echt dat de hersenen moeten leren omgaan met het feit dat het enorme dioptrieverschil dat er bijna mijn hele leven was, dat dat nu nauwelijks nog bestaat. De hersenen moeten topsport verrichten om weer balans te vinden die helemaal kwijt is. Kan wel een half jaar duren voor de hersenen het op orde hebben. Nu heb ik daarom met regelmaat een dol hoofd, ben ik heel moe, ben ik enorm prikkelgevoelig (beelden met veel details, licht, geluid) heb ik slechte concentratie, kan ik moeilijk lezen enzovoorts. Intensief.

Maar het gaat over. En dan blijft het geweldige zicht.

Groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 22:37

Vervelend

Dat je daar last van hebt. Ik kan me dat niet herinneren. Ik weet nog wel dat ik op een gegeven moment zonder bril op de fiets naar de stad ben gegaan voor de opticien en nieuwe bril. Ik vond dat fantastisch . Voor het eerst zonder bril of lenzen fietsen, wie had dat gedacht. Natuurlijk zou ik later met bril wel beter zien, dus ik moest zonder bril goed uitkijken uiteraard.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 22:50

Oh ja lezen

Lezen uit een boek, is sinds ik kunstlenzen heb, minder prettig geworden. Ik moet echt goed licht hebben en dat heb ik niet bij mijn bed. Dat wil ik daar ook niet. Het komt erop neer dat ik sindsdien alleen nog boeken gelezen heb tijdens een vakantie. Ik kan me niet goed concentreren in de huiskamer.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-11-2017 om 23:01

Kaaskopje

Als ik jouw verhaal goed begrepen heb, is wel te snappen dat het voor jou anders was dan dat het nu voor mij is.

Klopt het dat jij met twee ogen van ongeveer vergelijkbare min-sterkte terug ging naar twee ongeveer vergelijkbare mindere min-sterkte? In dat geval werd namelijk wel de sterkte teruggebracht maar omdat dat zo'n beetje gelijk oo ging, bleef het voor je hersenen meer in balans dan bij mij.
Bij mij zat al een enorme disbalans maar daar hebben mijn hersenen zich op de een of andere manier min of meer mee verzoend. Niet goed genoeg om zonder problemen mee te functioneren. Maar uiteindelijk functioneerde ik er beter mee dan theoretisch mogelijk geacht werd. Dus ze deden het zo slecht nog niet . Daarom vertrouw ik er op dat ze het nu ook kunnen. Het zal even duren, maar het komt goed.

Groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2017 om 23:18

Anne

Oh ja, daar zeg je zo wat. Daar stond ik niet bij stil. Ja, dat zal zo zijn .

Er ging wel heel veel af, -15 zo'n beetje, dus dat was wel een unieke ervaring, maar in beide ogen gelijk.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

18-11-2017 om 10:12

Kaaskopje

Deden ze bij jou twee ogen gelijk, of begrijp ik dan jouw laatste zin verkeerd?

Groet,

Anne

Anne met Zicht

Anne met Zicht

19-11-2017 om 19:31

Myoop

Hoe is jouw onderzoek gegaan.

Groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2017 om 19:52

Anne

Nee, dat kan haast niet. Ze hebben het linkeroog na twee weken gedaan. Niet omdat dat echt al moest, normaal hadden ze gezegd dat het nog wel even kon wachten, maar omdat het verschil in sterkte te groot was om zo te laten. Dus toen het tweede oog gedaan was en ik een bril kon laten aanmeten, ben ik als een blij ei zonder bril naar de stad gefietst .

Anne met Zicht

Anne met Zicht

19-11-2017 om 19:58

Kaaskopje

Dat vermoedde ik wel, want de standaard is vziw idd dat er niet twee ogen gelijk gedaan worden. Ik vroeg me alleen af of jij de uitzondering op de regel was. Zeker omdat jij onder volledige narcose geopereerd werd. PMaar niet dus.

Groet,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

20-11-2017 om 17:27

Narcose

Oh, ja volledige narcose. Ik moet er niet aan denken om alles mee te krijgen. Maar dat kan onterechte angst zijn hoor. Maar in zekere zin had ik dus zowaar mazzel met mijn -20, zo was ik er praktisch in één keer vanaf.

Vervolgonderzoek

Vorige week ben ik geweest voor het vervolgonderzoek bij de kliniek.

De uitslag was toch anders als dat ik had verwacht. De arts vindt het risico in mijn geval te groot voor een lensvervangende operatie. Mijn ogen zijn nog 'te goed' en daarmee het risico op netvliesloslating te groot in verhouding tot het voordeel. Alléén als ik al staar zou hebben zou hij dit risico aanvaardbaar vinden omdat je dan eigenlijk geen keus hebt. Bij staar moet het sowieso omdat je dan al een probleem hebt met slecht zicht en dat is nu in mijn geval nog niet zo. Dus...elk voordeel heb z'n nadeel...

Wat wel kan is de voorzetlens. Een lens die achter het regenboogvlies maar vóór de eigen ooglens geplaatst wordt. In principe wordt dit aangeraden voor mensen die een stuk jonger zijn dan ik maar in mijn geval gaat dit alsnog, naast een risico, wel datgene opleveren waar ik naar op zoek ben, n.l. af van de bril op mijn hoge sterkte en alle nadelen die daarbij horen. Wel is het zo dat de leesbril dan alsnog (op termijn) wel aan de orde zal zijn.

Op het moment dat er alsnog staar ontstaat, waar het nu absoluut nog niet naar uitziet, dan moet de voorzetlens eruit en zou alsnog de lensvervangende ingreep moeten plaatsvinden. Maar dat kan dus nog wel 10-20 jaar duren. Of niet. Dat weet niemand.

Alles overwegende wil ik gaan voor de voorzetlens. Alhoewel ik het best ook wel eng vind...

We gaan nu eerst met contactlenzen bekijken wat de sterkte zou moeten worden. De optometrist pleit ervoor te testen met het omdraaien van mijn situatie zoals die op dit moment bestaat. Nu is mijn dominante oog ondergecorrigeerd met mijn huidige bril, die proberen we met de contactlens op 0 te krijgen en mijn andere oog proberen we op ongeveer -1,5 te krijgen. (Daar zou ik dan voorlopig nog profijt van kunnen hebben met lezen.) Dus we gaan, zodra de contactlenzen binnen zijn, een testfase in van ongeveer 2 weken. Kijken hoe dat bevalt qua sterkte in de praktijk. Als de sterkte van de lenzen duidelijk is gaan we daarna de aanvraag verder in gang zetten. Want contactlenzen dragen voor een langere periode is in mijn geval uitgesloten.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2017 om 12:12

Wat een mooie mogelijkheid

Fijn dat die voorzetlenzen ook bestaan. Dat zou ik zeker ook gekozen hebben. Onze situatie lijkt kennelijk veel op elkaar. Gerommel in mijn oog moet ook voorkomen worden tot het echt niet anders meer kan. Succes met de lenzen, ik ben heel erg benieuwd.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

23-11-2017 om 09:00

Myoop!

Goed van je te horen. Ik heb aan je gedacht van de week.

Een beetje een onverwachte wending dus, maar wel een mooie. Want je hebt nog steeds een keuze. Het feit dat de arts het ene niet ziet zitten, betekent niet dat er geen andere mogelijkheden meer zijn. Je kunt kiezen voor de voorzetlens of het laten. Maar ik begrijp dat je die keuze nu ook wel gemaakt hebt. Mooi. Je kunt verder.

Ook goed te horen dat er serieus voordelen en risico's tegen elkaar afgewogen worden. Dat de arts goed kijkt naar jouw specifieke situatie en daar z'n advies op aanpast. Klinkt alsof je vertrouwen in hem hebt. Belangrijk.

Volgens mij is het kippig in dit draadje die ook het soort lenzen heeft die jou nu aangeraden worden.

Ik ben heel benieuwd naar je volgende stappen en ervaringen. Houd je ons op de hoogte?

Groet,

Anne

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.