Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne van Zicht

Anne van Zicht

20-01-2017 om 23:01

Lensimplantaten


Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2018 om 01:11

Oh en wat de bril betreft

Alleen voor als je die nodig hebt uiteraard.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

05-05-2018 om 07:43

Kaaskopje

Nee, voor de verte heb ik ip helemaal geen bril meer nodig. De restwaarden zijn zo klein.

Varifocus is dus niet nodig, maar zou kunnen voor wat jij beschrijft. En had op zich gekund voor de afwisseling tussen lezen en computer. Maar dat is gezien de neurologische klachten op dit moment geen optie. Het laatste is ook niet nodig, want de opticiën heeft de bril zo afgesteld dat ik beide kan met monofocaal.

Wat betreft de evenwichtsklachten, ik krijg van de neuroloog het beeld dat dat erbij hoort. Ik had zelfs enorm duizelig kunnen zijn, maar dat heb ik gelukkig niet. Kan zeker een jaar duren. Dus nog een half jaar geen reden tot ongerustheid. Die evenwichtsdingen zijn overigens niet dramatisch, er is goed mee te leven als je moet zitten om aan te kleden enzo. Alleen dat ik nu niet op de fiets durf is lastig. Maar niet meer dan dat.

Groetjes,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

05-05-2018 om 14:29

Anne

Oké, geduld dus maar . Ik kan me van mijzelf niet herinneren dat ik hier last van heb gehad. Met een bril ooit kort. Dat was dezelfde dag alweer normaal. Ik heb er nu wel last van, vandaar dat ik je er toch op wilde wijzen dat ongelijk zicht tot hoofdpijn, wankel lopen, e.d. kan leiden. Ik zou in ieder geval niet een heel jaar geduldig afwachten als de klachten aanhouden.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

06-05-2018 om 13:11

Kaaskopje

Volgens mij is het niet gek hoor, dat jij je dit niet herinnert.
Denk dat dit voor jou gewoon niet gold omdat mijn klachten het gevolg zijn van het feit dat het enorme dioptrieverschil, dat ik tussen mijn ogen had, nu niet meer bestaat. Daar moet het hoofd mee leren omgaan. Het moet ahw op een nieuwe manier leren zien. Dat is blijkbaar een tijdrovend en soms letterlijk pijnlijk proces. En de neuroloog kan het dus ook verklaren.

Ik wacht dus wèl af, tenzij de klachten zo groot zijn dat het onleefbaar wordt. Maar dat is gelukkig niet zo. Echter, het is wel taai en ik had het ook niet verwacht, dat het zo’n tijdrovend proces zou zijn. Dat is wel vervelend. Maar hoe vervelend ook: ik merk steeds dat er vooruitgang in zit en dat maakt dat ik echt vertrouwen heb dat die klachten op termijn verdwijnen. En het zicht is geweldig.

Groetjes,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2018 om 13:14

Anne

Ik bedoel vooral te zeggen dat je niet 'zeurt' als je op een gegeven moment toch een afspraak maakt om dit te bespreken.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

06-05-2018 om 15:13

Kaaskopje

Dat is ook weer zo.

Gelukkig word ik nog steeds goed in de gaten gehouden. Dat krijg je als je zo’n geval apart bent als ik: oogheelkundig is er geen enkele reden meer voor controles, maar de oogarts en de optometrist vragen iedere keer of ik nog een keer terug wil komen op controle omdat ze zo graag willen weten hoe het verder met me gaat.

Groetjes,

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

06-05-2018 om 15:24

Anne

Dat is wel sympathiek van ze ).

Anne met Zicht

Anne met Zicht

06-05-2018 om 18:31

Kaaskopje

Vind ik ook, dus ik ga ook braaf!

Groetjes,

Anne

Brood smeren enzo

Blijkbaar komen nieuwe reacties niet binnen als ik deze internetpagina op m'n telefoon opnieuw oproep! Er kwamen maar geen nieuwe reacties binnen dacht ik...

Het gaat goed met me. Het zicht voor veraf is super! Voor dichtbij, en meer dan ik had gehoopt, heb ik echt een leesbril nodig. Ik heb er inmiddels 3, wel van die goedkope nog. Het is wel behoorlijk wennen. Vorige keer moest ik tanken en had geen leesbril in de buurt, kon ik toch de pinautomaat niet lezen...even aan denken volgende keer! Voor de computer/werk heb ik een leesbril en voor handwerken 2 verschillende in hogere sterktes. Ik handwerk graag en de afstand voor handwerken is een andere dan voor lezen, dus ook een andere sterkte nodig voor elk van deze handelingen! Wel even wennen!

Dat aan tafel herken ik ook Anne! Mijn brood smeren is beter zichtbaar met leesbril maar dan zijn de mensen aan tafel weer minder scherp. En wat is alles dan extra groot!
Ook bij het koken heb ik meestal de leesbril op nu. Het is even zoeken naar wat prettig is. En ook, waar laat je zo'n leesbril! Nu veelal boven op mijn hoofd, ik had nooit gedacht dat ik dat nog eens zou meemaken, een lees- of zonnebril boven op mijn hoofd als ik die even niet direct nodig heb!

Wat ik ook merk is dat ik vooral 's avonds, met schemer/donker, slechter zicht heb. Het lijkt heel sterk op het zicht met hele vette/beslagen glazen of contactlenzen in. Ik moet dat woensdag maar eens vragen bij de controle. Kan natuurlijk zijn dat mijn ogen dan dermate vermoeid zijn dat ik met het nog herstellende hoornvlies daardoor slechter zie. Vooral in huis overigens. Overigens is het linkeroog nog wat gevoelig. Mijn rechteroog voelt al een hele tijd normaal aan, geen enkele pijn. En nee, ik ben nog steeds niet gewend aan mijzelf! De grootte van anderen en de wereld om mij heen is nu inmiddels al redelijk gewoon. Ikzelf vind mijzelf nog steeds buiten proporties. Ooit zal dat ook wel wennen neem ik aan...

Fijn dat je nog steeds verbeteringen merkt Anne! Het is wel geweldig, de medische wetenschap!

Kaaskopje

Kaaskopje

08-05-2018 om 11:02

Eten

Ik heb met bril hetzelfde als jullie zonder bril . Ik zet tijdens het koken en eten ook een andere bril op, anders wordt ik helemaal gestoord. Met blote ogen is niet prettig omdat ik man dan niet scherp genoeg zie aan de overkant .

Anne met Zicht

Anne met Zicht

28-05-2018 om 21:32

Myoop sorry

Ik heb gevraagd hoe het met je ging en daarna dit draadje een tijdje even niet meer gezien en dus ook jouw antwoord niet. Niet aardig van me. Sorry!

Gaat het nog steeds goed? Al meer gewend aan het dragen van de leesbril en het hebben van zo’n ding op je hoofd. Apart hè, dat de dingen ineens zo diametraal anders zijn dan je ooit gewend was.
Ik hoop maar dat je steeds meer went aan je nieuwe zelf.

Nog iets wat ik me steeds afvraag: pas je nu ook je nick aan, nu je niet meer myoop ziet? 😜

Vriendelijke groet,

Anne

Voorheen Myoop

Voorheen Myoop

02-06-2018 om 16:15

Aangepaste nickname

Het bleef zo stil op dit draadje dat ik dacht dat het over was...wat best jammer is, contact zo is best leuk eigenlijk...

Nickname inderdaad maar aangepast Anne! Niet heel erg origineel maar allez...

Het went inderdaad best snel, zonder fok op voor veraf de hele dag! Heel fijn is dat! Je bent snel meer bezig met 'de nadelen' en dan zou je bijna vergeten hoe het was met de bril op voor veraf. Dat was het ook niet. En dit is ook niet perfect maar wel prettiger dan met mijn oude bril!

Het gaat allemaal heel goed volgens mij, geen enkele pijn meer. Volgende week weer controle, ik ben benieuwd op wat voor sterkte we dan uitkomen qua lezen en of er nog sprake is van iets plus of niet. Als het stabiel is dan kan ik een goede leesbril laten aanmeten. Die goedkope leesbrilletjes zijn wel handig voor kort even iets lezen maar het is dermate slecht 'glas' dat dat op mijn werk niet echt ideaal is. En als je gewend bent aan door echt glas kijken dan ervaar je die goedkope dingen als iets minder erg dan matglas......ik poets me een ongeluk...! Alle waar naar zijn geld natuurlijk!

Hoe doen jullie dat? Als een leesbril nodig is zo'n goedkope of een dure, goede van de opticiën?

Groet!

Anne met Zicht

Anne met Zicht

02-06-2018 om 23:06

Ha ha voorheen myoop

Grappig die nieuwe nick. Hoeft niet origineel te zijn hoor.

Ik vind het ook wel leuk om door te kletsen. Ben benieuwd hoe het je vergaat en degenen die nog vragen hebben.

Goed te horen dat je goed gaat. Geen enkele pijn is geweldig. Ben benieuwd hoe je controle gaat. Als je zelf het gevoel hebt dat er niets geks is, zal dat vast kloppen. Maar het meten van de sterkte vond ik iedere keer toch spannend.

Wat betreft een bril: ik heb ondertussen een goede aangemeten bril van de opticien. Naast de goedkoopjes. Er is idd een wereld van verschil. De aangemeten bril is veel fijner. Hij is op de een of andere manier zo afgesteld dat ik er zowel mee lees op papier als in de computer/laptop/tablet/telefoon. Alleen een goedkope, halve, bril is bij mij voor sommige gelegenheden echt handiger, dus die heb ik er ook bij. Op verschillende plekken in huis heb ik die liggen.
Ik vond het ook zo leuk om nu een bril uit te zoeken. Hoefde geen rekening meer te houden met dikke zware glazen of met vertekenende glazen. Iedere bril kwam in aanmerking. Wat ik maar mooi vond. En nu kocht ik een bril met glazen voor dezelfde prijs als vroeger 1 glas.

Mijn ogen gaan goed, maar het brein heeft het nog steeds moeilijk. Ik ging vanaf eind maart heel goed. Ik had best wel van die rare dingen, maar het leek veel stabieler dan eerder en ook was het langer stabiel dan daarvoor. Helaas nu toch weer een paar weken een flinke terugslag. Dol hoofd, instabiel, slechte concentratie, slecht geheugen. Ik had gedacht dat ik nu heel makkelijk de laatste stap zou zetten naar weer mijn volledige uren werken. Misschien lukt dat nog maar zo makkelijk als ik dacht dat het zou gaan, zal het niet zijn. Gelukkig, als ik wat verder terugkijk, zie ik dat er vooruitgang in zit. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het goed komt.

Groetjes,

Anne

Andre W

Andre W

16-06-2018 om 14:25

Problemen met lenaimplantaten

Hallo, ik heb sinds 2010 lensimplantaten, voorkamer lenzen. Nu na bijna 8 jaar blijkt het aantal endotheelcellen behoorlijk te zijn afgenomen. Waarschijnlijk moeten deze lenzen verwijderd worden en wordt er een lensvervanging voorgesteld. Iemand dezelfde problemen gehad?. Ik ga nog voor een seconde opinion. Mijn sterktes zijn -10 en - 12.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2018 om 21:27

André W

Ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik ga het eens opzoeken. Ik heb sinds ik andere lenzen heb wel te maken gekregen met problemen, maar dat gaat om glasvochtloslating en vitreomaculair syndroom. Ik had voor de kunstlenzen -20.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-06-2018 om 21:43

Opgezocht

Ik heb er uiteraard té weinig verstand van, maar van wat ik erover lees is het afnemen van endotheelcellen een gevolg van bijvoorbeeld het plaatsen van lenzen, zoals in jouw geval, dus hoe kan het plaatsen van nieuwe lenzen hier verbetering in brengen? Ik lees vooral over behandelingen aan het hoornvlies tot vervanging aan toe.

Akelig in ieder geval. Sterkte.

Andre W

Andre W

17-06-2018 om 09:47

Voorkamer lenzen

Ik heb nu geïmplanteerde contactlenzen die in het oog voor mijn eigen lenzen zijn geplaatst. dit kan, blijkt nu, op langere termijn tot klachten leiden. Ik heb overigens nu nog geen klachten. Het voorstel vanuit de oogkliniek is om deze contactlenzen te verwijderen en dan tevens een lenswissel toe te passen (net als bij een staar operatie). Hierdoor zou de druk in het oog weer afnemen. Maar zoals gezegd laat ik eerst binnenkort een nieuwe meting uitvoeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2018 om 16:20

Implantaatlenzen

Als 'volledige' lenzen kunnen voorkomen dat de afname van endotheelcellen toeneemt, zou ik dat zeker overwegen.

Wat ik niet helemaal begrijp, maar dat is dus meer aan medische wereld gericht dan aan jou, is waarom men die voorzetlenzen blijft toepassen als dit risico er kennelijk toch wel is.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-06-2018 om 17:26

Waarschijnlijk

omdat volledige lenswissels ook risico’s met zich meebrengen: verhoogd risico op netvliesloslating en hoe meer het oog bijziend gebouwd is, des te hoger het risico is volgens mijn oogarts. Of het feit dat je met een volledige lenswissel niet meer kunt accomoderen wat je bij voorzetlenzen nog wel kunt. Dus als je jonger bent en nog accommodeert, is dat ook een overweging. En hoe hoog het risico is van de complicatie die andre nu heeft, weet ik niet.

Kortom, bij iedere behandeling is het afwegen van voors en tegens. Maar het is altijd statistiek en dat zegt alleen iets over een groep en niet over wat je als individu overkomt. Het risico kan dus klein zijn, maar het kan je overkomen.

Maar nogmaals, ik weet niets van deze complicatie en niets van de risico’s die andre liep, alleen ik vermoed dat het risico zal vast is afgewogen. Zo gebeurde dat ook bij voorheen myoop.

Vriendelijke groet,

Anne

Andre W

Andre W

17-06-2018 om 19:19

Risico's

Elke operatie kent uiteraard risico's. Het advies in 2010 had te maken met het nog kunnen accommoderen. Over afname endotheelcellen was toen nog niets bekend. Pas in 2013 werd dit meer bekend en is men dit gaan meten. Links zit ik nu op 1400 en rechts is plotseling gedaald naar 1100. Dit kan ook een meetfout zijn, dus vandaar ook een seconde opinion. Kritische waarde ligt rond de 800. Dus lastige afweging. Laat me eerst maar eens goed voorlichten. Dank voor de reacties.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-06-2018 om 20:27

Andre

Wat rot dat dit je overkomt zeg. Ik weet er helemaal niets van wat jij beschrijft, maar het is wel balen. En nieuwe meting lijkt me in ieder geval een goed idee en je sprak ook over een second opinion. Weet je al waar je die laat doen?

Je vraagt naar ervaringen met lensimplantaten, ik heb die sinds oktober/november. Wat betreft de operaties kan ik zeggen dat die heel erg meevallen. Wat betreft het vervolg, hoe het is om met implantlenzen na de operatie: mijn situatie was dermate anders dan die van jou dat ik daar weinig over kan zeggen. Ik kan hooguit gokken dat het zicht niet heel veel anders zou moeten zijn dan wat je nu ziet. Behalve dat je niet meer kunt accomoderen na afloop.

Vriendelijke groet,

Anne

Andre W

Andre W

17-06-2018 om 21:11

Anne

Bedankt voor je reactie. De 2nd opinion heb ik eind deze week bij Bergman clinics. Ik laat het resultaat nog wel weten. Ik zie niet op tegen een operatie, ben wel benieuwd naar de effecten op de endotheelcellen op langere termijn.

Wordt vervolgd.

Anne met Zicht

Anne met Zicht

17-06-2018 om 21:25

Andre

Succes, ben heel benieuwd en hoor graag.

Groetjes

Anne

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2018 om 21:35

Ik leer nog steeds bij

merk ik hier nu ook weer aan. Ik loop al zó lang met oogproblemen rond, je zou zeggen dat ik zo links en rechts inmiddels het meeste wel eens gehoord zou kunnen hebben, maar dat valt behoorlijk tegen .

Kaaskopje

Kaaskopje

17-06-2018 om 21:54

Andre W

Ik zit in een situatie dat ik moet gaan beslissen wat erger is, de kwaal zo laten, wat nu al merkbaar erger wordt, of opereren met de kans dat de operatie niet goed uitpakt. Ik vind het een bagger-dilemma, om het zo maar eens te zeggen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe het jou vergaat. Dus ik hoop ook dat je ons op de hoogte wilt houden.

Andre W

Andre W

18-06-2018 om 07:43

Kaaskopje

Wat is het dilemma waar je mee zit, voor welke keuzes sta je momenteel?

Ik ben nieuw op dit forum, heb al wel veel gelezen maar ken nog niet alle persoonlijke situaties. Ik wil niet alleen mijn eigen verhaal kwijt maar ben ook geïnteresseerd in de verhalen van de andere forum leden.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-06-2018 om 01:42

Andre

Omdat mijn netvlies van een dermate slechte kwaliteit is, dat opereren een risico is, zou een operatie kunnen betekenen dat de kwaliteit van mijn zicht slechter wordt in plaats van beter. Maar mijn oog gaat ook zonder operatie achteruit, dus wat is het juiste moment om te beslissen dat je zonder operatie ook dusdanig slecht gaat zien, dat het niet erg is als het door de operatie slechter wordt en blijft?

Er zijn meerdere deelnemers, waaronder ik, op dit forum, die hier al jaren reageren, dus voor je het weet ben jij er een van .

Andre W

Andre W

21-06-2018 om 22:59

Dillemma

Kaaskopje, inderdaad een hele lastige situatie. Een keuze die je eigenlijk niet wilt en kunt maken. Ik wens je heel veel sterkte en mocht het tot een operatie komen, dan hopelijk met een goed resultaat.

Andre W

Andre W

22-06-2018 om 08:48

Second opinion

Gisteren een second opinion gehad betreffende de endotheelcel meting. Er kwamen echt andere resultaten uit, in dit geval veel gunstiger. Dat is goed nieuws, maar ook weer vreemd, wie heeft er nu gelijk. Over een maand heb ik een afspraak in de oogkliniek (in Duitsland), waar ik onder behandeling ben, voor een nieuwe meting. Wat mij wel gerust stelde is dat wanneer er problemen gaan optreden met mijn hoornvlies, dat gedeelte heel goed middels een operatie vervangen kan worden. Advies was om voorlopig niets te doen, ook omdat (zoals Anne ook ook al zei) elke operatie een risico is en het aantal endotheelcellen vermindert.

De oogarts waar ik gisteren mee gesproken heb werkt ook in het Radboud UMC, dus dat gaf wel vertrouwen.

André

Kaaskopje

Kaaskopje

22-06-2018 om 10:29

Verwarrend

Goed dat het beeld bij dit onderzoek positiever is, maar inderdaad wel verwarrend. Ben je in Duitsland omdat dat dichtbij is, of omdat je in Nederland geen passende zorg kon vinden?

Mij lijkt het ook beter, dat geldt ook voor mezelf, om ermee door te lopen tot het echt niet meer gaat. Hopelijk duurt het nog lang voor het zover is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.