Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:49

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap


Zelf

"Dat is direct de eerste stap naar herstel."

Dat is nou juist het probleem. Had je maar zoveel vat op jezelf. Dan is het inderdaad de illusie dat je alles maakbaar hebt en alleen maar de knop hoeft om te zetten.
Dat houdt geen rekening met biologische en maatschappelijke processen maar ook persoonlijke processen.

De prikkel tot consumeren en voedsel innemen is tegenwoordig overal. Dat te ontlopen is een consumerende taak op zich. Hoe meer sportschool en dieet, ja ook de nieuwe trend tot IF, hoe dikker we worden. Obsessief. Patronen die ingesleten zijn laten zich niet zonder meer veranderen. De oplossing voor obesitas is er niet anders was het al lang opgelost.

Natuurlijk ben je prima bezig Lanza als het allemaal klopt wat je hier loopt te beweren, maar dat is een kortzichtig soort theorie dat in de werkelijkheid maar voor 1 persoon werkt.

Stickertje

Stickertje

09-11-2019 om 10:52

50 % waarschijnlijk niet

===Ik geloof
niet dat 50% van de Nederlandse bevolking ineens ziektes als Kahler, lipoedeem en NAH hebben. Dat is maar een klein percentage.

De meesten hebben het er zelf allemaal bij gegeten. Heel hard misschien om te zeggen, maar dat zijn de feiten. Verder niet erg, maar wees er gewoon eerlijk over.

Dat is direct de eerste stap naar herstel.===

50 % waarschijnlijk niet maar er zijn zoveel meer ziektes waar je ongewild dikker van wordt, ziektes die je niet aan de buitenkant kunt zien.

Voor veel mensen geldt dat ze het er zelf bij hebben gegeten ja maar niet vrijwillig! Ooit gehoord van prednison? Een medicijn waarvan je meer dan gemiddelde trek krijgt. Je eet meer dan je eigenlijk zou moeten doen en daar wordt je dikker van maar niet vrijwillig.

Mensen met schildklierproblemen ook zoiets wat je niet aan de buitenkant ziet. Ik ken iemand met dit probleem ze is constant bezig om "op de lijn te letten" en toch lukt het niet. Ze zegt ook dat haar overgewicht "haar eigen schuld" is maar een eerste stap naar herstel is het niet. Steeds andere merken medicijnen, omdat de zorgverzekeraars dat willen en weg is de balans en kan ze weer opnieuw beginnen met een goede balans vinden. 4 kilo erbij, 3 eraf en dan is het merk medicijn niet voorradig, omdat zonder geen optie is toch maar een ander merk en weer balans zoeken. 5 kilo erbij, 3 eraf en dan zit er na een half jaar toch 3 kilo bij. Zelf gedaan ja, daar is ze ook eerlijk over maar zeker niet vrijwillig. Als ze steeds hetzelfde merk medicatie zou hebben ging het veel beter maar ja zorgverzekeraars moeten rijk worden over de rug van zieke mensen geloof ik.

Pirata

Pirata

09-11-2019 om 11:03

Ach

Er zijn ook nog wel andere ziektes dan de genoemde 3. Ik ben bijvoorbeeld daardoor gezegend met een 4-maanden-onderwegbuik.
Binnen enige tijd mag ik ook zwaar aan de prednison.
't Is natuurlijk wel mijn eigen schuld dat ik straks 80 kilo ga wegen. Gelukkig maakt dat bij mij niet uit want ik ben met 80 kilo ook nog leuk.

Lanza

Lanza

09-11-2019 om 11:05

En in de afgelopen 50 jaar

is dit plotseling allemaal veranderd? Het komt allemaal door medicijngebruik en heeft niks te maken met voeding?

Ik geloof daar echt niks van. Het is een klein deel van het probleem. Zelf heb ik ook een periode een medicijn moeten slikken wat voor gewichtstoename kan zorgen. Ik merkte wel dat ik vaker trek had over de dag, maar wat je met die trek doet, daar ben je nog altijd zelf bij. Ik ben er niet van aangekomen, omdat ik mijn gezonde voedingspatroon heb doorgezet, al was dat soms heel lastig.

Alleen jij bent verantwoordelijk voor wat je in je lichaam stopt, niks en niemand anders.

Pirata

Pirata

09-11-2019 om 11:15

Doe normaal

Wat mij die buik geeft is erfelijk. Mijn voorouders zijn er bij bosjes aan overleden, rond mijn leeftijd.
Als ik aan de prednison ga, krijg ik sowieso een dik hoofd. Of ik nu veel of weinig eet. Ja, ervaring.

Floria

Floria

09-11-2019 om 11:18

Ik heb nu een medicijn waar ik van afval.

Ik ben echt goed bezig.

Werkelijk, Lanza!

"Want slanke vrouwen hebben per definitie geen nare periodes meegemaakt? Wat een vooroordeel. Je hebt echt geen idee."

Nee, jij ook niet. Je zegt wel je zaakjes zo mooi op orde te hebben, maar werkelijk, qua EQ ben je nog te dom om uit je ogen te kijken.

Stickertje

Stickertje

09-11-2019 om 11:20

Ja Lanza

Iets meer dan 50 jaar geleden ging je nog gewoon dood als je borstkanker kreeg. Nu blijf je met operatie, bestraling, chemokuur en andere medicatie in leven. Soms ben je echt genezen soms keert de kanker terug en ga je alsnog dood.
Met al die medicijnen in je lijf gaan sommige processen wel anders, minder goed, of juist beter dan voorheen.
Mijn oma ging 70 jaar geleden gewoon dood, mijn tante leeft nog na 2 geamputeerde borsten maar is wel wat bol geworden. Een kennis van mij is na doorstane kanker graatmager, is altijd onder gewicht en ziet er slecht uit.
Maar hoera beide dames zijn er nog, zien hun kinderen en kleinkinderen opgroeien, iets wat mijn oma niet was gegeven. Die constante strijd om op gewicht te blijven die nemen ze erbij.

Heel fijn dat de Lanza's in deze samenleving dan zeggen dat ze het aan zich zelf te danken hebben!! 😭😭😭😭😭😭😭😭😭

Norm

Ik krijg vooral kriebels van idee dat “slank” de norm is. Of dat overgewicht (als in geen goede bmi maar ook geen obesitas) erg zou zijn.

O en Lanza

Mijn IQ is ruim voldoende om welke discussie dan ook met jou aan te gaan. Maak je daarover geen zorgen.

Pirata

Pirata

09-11-2019 om 11:31

Precies

Veel ziekten zijn nu chronisch geworden ipv dodelijk. Maar het blijft een *ziekte*, met wat daar bij hoort.
Floria, goed gedaan!! 🤔

Lanza

Lanza

09-11-2019 om 11:42

Ja want

iedereen is ziek en het heeft niks met eten en beweging te maken, dan zijn we er, toch?

Ah, de vroeger-kaart is getrokken.

50 jaar geleden:

- had je nog niet de medicatie die tegenwoordig bestaat of ging je gewoon dood aan kanker omdat er nog geen onderhoudsmedicatie werd gegeven waarvan je dik werd maar die wel je leven verlengde (voor Kahler is dit momenteel nog experimenteel, zo nieuw is het). Wie ziek werd en daarvan dik werd, had vaak niet de medicatie of hulpmiddelen om de deur uit te gaan of ging vroeg dood.

- had je op de middelbare school geen kantine, of hoogstens eentje die (zoals de mijne in de jaren 70) melk, koffie en thee verkocht, en hoogstens een tosti of roze koek, i.p.v. de horecasnaai die ze tegenwoordig verkopen.

- waren winkelbuurten, stations en zelfs ziekenhuizen niet voorzien van allerhande vreettenten. Niet iedereen heeft de ijzeren zelfdiscipline als Lanza. Zeker niet als je haast hebt, vermoeid bent en geen schoonmaakster of ideale echtgenoot achter je hebt staan.

- had je geen overkill aan lightproducten. Ik vind het heel toevallig dat de toename van obesitas overeen komt met de introductie en het gebruik van lightproducten, zowel zoetstoffen als low fat producten. Mijn diëtist verbood me zulke dingen te gebruiken.

- werd je niet besodemieterd met je eten. Ik lees etiketten en ben zelfs al suiker tegen gekomen in het rundergehakt!

- konden kinderen nog lekker buiten ravotten, tegenwoordig wordt er meteen geklaagd over geluid, moeten kinderbadjes in de buurt worden afgebroken (heeft de afgelopen paar jaar regelmatig in onze regiokrant gestaan), worden boomhutten en voetballen in het plantsoentje gezien als vandalisme, moeten de kinderen naar bijscholing of een therapie/behandeling/orthodontist/etcetera omdat ze de hoge lat van tegenwoordig niet kunnen halen, kortom, ze worden steeds meer beperkt.

- bestond er nog niet zoiets als bodyshaming en perfectiehysterie (he, Lanza?) zoals tegenwoordig wordt gedaan. Ja, tante Sjaan was dik, maar niemand die walgde of riep dat tante Sjaan "compleet de weg kwijt was".

Aagje Helderder

Aagje Helderder

09-11-2019 om 11:46

Oooo men wat doen jullie jezelf aan

Ik snap oprecht niet dat jullie maar blijven reageren op Lanza met voorbeelden die zo persoonlijk zijn. Ik vind het gewoon pijnlijk om te zien hoe jullie dingen van jezelf vertellen, terwijl dat in de kern niets zal uitmaken. Lanza zal haar beeld/opvattingen echt niet bijstellen en dat was vanaf posting 1 heel duidelijk. Ze zal ook niet empathischer worden want dat zit er niet in.

Dus......bespaar jezelf de frustratie en reageer toch niet. Voor mij hoef je het niet te laten, ik vond het tot op heden wel vermakelijk. Maar langzaamaan vind ik het echt naar worden om te lezen. Alsof jullie hopen dat jullie woorden haar begrip zal wekken. It ain’t gonna happen

"Iedereen"

"iedereen is ziek en het heeft niks met eten en beweging te maken, dan zijn we er, toch?"

Leer eens af om te denken in termen als "iedereen", "niks", "altijd".

Er zijn mensen dik van ziektes en medicatie.
En er zijn ook mensen dik van eten en te weinig beweging, ja.

Niet "Iedereen" en ook niet "Niemand".

En zelfs als iemand dik is van eten en te weinig beweging, dan nóg heb jij niet te oordelen of die "compleet de weg kwijt is".

Het zijn ook mensen, net als iedereen, met een leven, met naasten, met zinnige bezigheden, mensen die hun leven leiden en het niet verdienen om als een lager soort weggezet te worden en walging te krijgen, omdat ons wordt aangepraat dat ze héél ongezond zijn, héél veel zorggeld opslurpen en ieder moment dood kunnen neervallen.

Stickertje

Stickertje

09-11-2019 om 11:53

Niet iedereen

===Ja want iedereen is ziek en het heeft niks met eten en beweging te maken, dan zijn we er, toch?===
Niet iederen is ziek maar het percentage chronisch zieken is wel hoger dan vroeger.
Vroeger ging je dood aan kanker en later aan aids, nu is het iets chronisch waar je met de juiste medicatie mee kunt leven maar helaas heeft ieder medicijn ook ongewenste bijwerkingen.
Bijwerkingen die niet zijn op te lossen als je maar net dat stapje harder loopt en de aangeboden taartjes af slaat.

Lanza wat heb je toch een enorme plaat gewapend beton voor je kop.

Pirata

Pirata

09-11-2019 om 11:57

Inderdaad

Zwaardere mensen mogen er ook gewoon zijn. Sterker nog, ik heb ook veel zware vrienden. En ook dunne trouwens.
Aagje, ik frustreer mezelf niet hoor, geen zorgen. Ik vermaak mezelf eigenlijk wel een beetje.

Aagje Helderder

#315 je hebt helemaal gelijk.

Ondertussen hoop ik toch echt op een negeer/blokkeer op dit forum. Ik sta open voor andere meningen, ook als die dwars tegen de mijne in gaan, maar van deze vorm van drammerige en vooral oerdomme stronteigenwijsheid stijgt mijn bloeddruk 20 punten en krijg ik spontaan snaaitrek.

Nog even dit

Ik geloof steeds meer dat Lanza een trol is met een allesbehalve ideaal leventje.

Ze opent nu al een paar keer een eigen topic om daar enorm aan emotionele zelfbevrediging te doen. Iemand die werkelijk zijn of haar leven zo "heerlijk" op rolletjes heeft zal daar echt niet dag in dag uit op een openbaar forum lopen jubelen en zelfs eigen topics openen om zijn/haar perfectie nog eens extra te benadrukken.

Lanza

Ik geloof zeker dat IF helpt als je met je gewicht bezig bent. Iedere eetmethode waarbij je niet “vrij” kunt eten, maakt je bewust van eten en doet iets. Vraag is altijd of het een methode is die je rest van je leven vol kunt houden. Als dat voor jou IF dan is het dat prima.
Er zijn ook mensen die (beperkt ) overgewicht niet erg vinden. Dat is ook helemaal prima.
Dat bemoeien met een ander is dan weer niet prima

If is gewoon de zoveelste gewichtsaanjager

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/intermittent-fasting-het-is-een-trend-en-het-werkt-echt-maar-deugt-de-afvalmethode-wel~bf520234/

"‘Het effect van onderbroken diëten in vergelijking met continue energierestrictie’, lees ik in zo’n recente, samenvattende meta-analyse van zes eerdere onderzoeken naar deeltijdvasten, ‘vertoont geen significant verschil in gewichtsverlies.’

In gewone woorden: al met al helpt deeltijdvasten geen klap méér dan gewoon minder eten. Sterker nog, lees ik in een andere meta-analyse, die dit najaar verscheen: áls er al verschil is met gewoon afvallen, is het dat je na deeltijdvasten sneller weer aankomt."

Sporten

Nog een aardige 'uitsmijter' uit het artikel over IF.

"Het is vrágen om gewichtsproblemen, dat sporten. In een recent Amerikaans experiment liet men 70 volslanke dames eens per week een loopbandtraining doen. De dames vielen niet af. En 55 van hen kwamen zelfs extra aan."

AnneJ

Ik kwam ook (een beetje) aan toen ik weer ging sporten. Dat zijn spieren, werd me verteld, en ik moest op een speciale weegschaal staan die me vertelde hoeveel vet, vocht en spieren ik had.

Dat ik er niet van af viel was jammer, maar ik merkte wel dat mijn conditie zienderogen vooruit ging. Daarom baalde ik als een stekker toen ik er wegens andere gezondheidsproblemen mee moest stoppen. Ik sta nu op de wachtlijst voor seniorengym om toch nog een beetje beweging te krijgen, maar ik verwacht daar eerlijk gezegd niet het effect van als bij sport en fitness.

Stickertje

Stickertje

09-11-2019 om 13:20

Wat is sport?

Zo'n 18 jaar geleden fietste ik naar het werk. Afhankelijk van mijn onregelmatige diensten de ene week 3 x de andere week 4 keer en dan 11 km enkele reis.
Heen altijd in een gematigd tempo, om niet met klotsende oksels aan te komen. De terugweg was een trainingsrondje waarin ik continue probeerde mijn PR te verbeteren.
Dit waren dan alleen fietsritten bij daglicht, bij vroege en late dienst ging ik met bus of auto.
Op een dag een gesprek met collega's over wie wat voor sport deed en waarom. Ik zei dat mijn fietsritten mijn sport waren, ik was bezig mijn conditie flink te verbeteren. Bij rustig weer was 11 km binnen 25 minuten al lang geen uitzondering meer.
Zegt mijn collega:
Maar je trekt er geen speciale kleren voor aan, je bent niet lid van een club en het is niet elke week op dezelfde tijd dus dat fietsen van jou is geen sport. Bovendien train je alleen je benen de rest van je lijf doet niks.

Ook senioren gym is sport, je beweegt binnen je beperking. Gymen op de stoel dat doen ze hier bij de dagbesteding voor ouderen is ook "sport". Ieder op zijn eigen niveau.

Bewegen

O inderdaad, voor sommigen is sport een soort fetisj. Wat ik er over gelezen heb is het het beste om bewegen in te bouwen in je dagelijkse routine, inderdaad zoals fietsen. Die stokoude bejaarden in Italie doen het ook, die harken wat in de gezonde buitenlucht op een berghelling. Die staan niet op een lopende band.
En die meer dan honderdjarigen in Rusland leven op een beetje yoghurt met een pietsje suiker op een berghelling. Matigheid dat is het!
Maar ja, wat voor leven is dat dan weer, in elk geval niet groots en meeslepend!
Het blijft 'werken' tegen de 'zwaartekracht'.

Stickertje

Stickertje

09-11-2019 om 14:39

Alles zo draaien dat je er zelf beter uit komt

Dat doet Lanza, dat deed mijn collega die mijn fiets ritten diskwalificeerde als geen sport.
Ik zei 11 km (dat zei mijn fietscomputer) en dan moest zij zo nodig zeggen: Elf kilometer? Kom op zeg, bij de kinderboerderij daar verderop staat een bord Stickertjedorp 9 kilometer. Hoe kan jij dan 11 kilometer fietsen?

Dat bord stond bij de oprit naar de autoweg waar ik dus niet overheen mocht. Dat bord stond zeker 500 meter van onze werkplek en geeft de afstand aan tot het centrum van het dorp en daar moest ik nog 500 meter voorbij.

Alles om zichzelf op de borst te kloppen dat ze zelf en naar het werk fietste 5 dagen in de week en nog naar de sportschool ging.
Dat zij dan maar 10 km per week fietste dat werd er niet bij verteld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-11-2019 om 14:56

Naar aanleiding van #315

It ain’t gonna happen.
Dat denk ik ook. Normaal gesproken geldt ook: Never explain yourself to anybody. Your friends don’t need it, and those who need it won’t believe it anyway.

Maar op zo’n anoniem forum als dit werkt dat misschien toch anders. Mij helpen dit soort verhalen namelijk wel om wat minder snel te oordelen irl.

mirreke

mirreke

09-11-2019 om 15:59

Aagje #315

Eens met jou.

Dit is geen discussie- en overlegdraadje, maar een kijk-mij-nou-draadje.
Ondertussen voel ik ook wel wat voor de insteek van Rosie: dit is ofwel een ik-overschreeuw-mijn-eigen-ongeluksgevoel-draadje, iemand die ongelooflijk zit te trollen om het eigen miserabele leven maar niet te hoeven zien, en die zich geen enkele voorstelling kan maken van het echte leven... of gewoon een trol die zich kapot lacht nu,

Of: deze persoon is aangenomen om zoveel mogelijk zelfingenomen platitudes neer te plempen om reacties uit te lokken.

Hoe dan ook, reageren heeft geen enkele zin. Feit is wel dat het forum een stuk minder leuk is zo.

Hoedan

Hoedan

09-11-2019 om 16:46

#315 en #329

Helemaal eens met bovenstaande reacties. In sommige draadjes geeft Lanza echt wel eens goed advies. Maar meestal is het een zeer zwart witte kijk op alles met een overdreven "kijk mij het eens goed doen" gehalte. Niet openstaand voor andere meningen en zeer weinig empathie. Vermakelijk maar het doet het forum geen goed is mijn mening.

Mijntje

Mijntje

09-11-2019 om 16:51

hip

Met een auto voor de deur, elektrische fiets, robotstofzuiger en/of werkster, iets wat tegenwoordig doodgewoon is, is een sportschool wel nodig om aan een beetje beweging te komen
De wetenswaarheden van L. over IF zijn helemaal hip bij youtubers die filmpjes maken over to lose your bellyfat en hoe ik 70 pounds ben afgevallen in 100 dagen.
Maar als je al slank bent, hoeft dat vastendieet niet. Tenzij je een beetje houdt van zelfkastijding. Inderdaad is het enige voordeel van dit dieet dat je minder eet en daardoor afvalt, zoals dat bij elk dieet is. Maar L., dat heb jij toch helemaal niet nodig? Doe gewoon je werkster de deur uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.