Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:49

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap


Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2019 om 17:34

Lanza

Wat die 16 uur betreft: aha. Dat was me niet duidelijk.

Bennikki

Bennikki

09-11-2019 om 17:44

Ook eens

Ik ben ook helemaal klaar met de reacties van Lanza. Nieuwkomers of mensen die niet zo vaak hier schrijven rapen hun moed bij elkaar om iets te schrijven waar ze erg mee zitten en dan kunnen ze een sneer verwachten in de vorm van iets als “had je maar niet moeten scheiden” “beetje dom om nog een kind te nemen”.

Ik vind dat echt heel erg onnodig, kwetsend en sneu. Dus de lol is er wat mij betreft af, geen idee wat Lanza bezielt maar dit forum verdient beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2019 om 17:45

AnneJ

War ik me wel kan voorstellen van IF, is dat je je er meer door leert beheersen. De impulsknop moet om. Maar daarbij heb ik mijn grenzen hoor. 😊. In dwt zekffe straatje: ik heb een keer een maand geen suiker gebruikt. Na die masnd ben ik het weer gasn toevoegen en ik merkte dat ik mijn oude behoefte kwijt was. Ik vond minder suiker lekkerder. Gewenning dus. En dat positief inzetten.

Lijkt me ook Kaaskopje

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/09/19/vergeet-het-succesdieet-a3973829

"Ik snap heel goed hoe moeilijk het is om gezonde keuzes te maken. Je neemt, bewust en onbewust, ruim tweehonderd voedselbeslissingen per dag.” Juist daarom is het zo belangrijk dat gezond de normale keuze wordt

Anders dan een crashdieet is leefstijlverandering een lange weg zonder slotakkoord en applaus. Schenk gebruikt het woord succes zelden. Succes, zegt ze, kán haast niet zonder terugval. „Als je jezelf kunt herpakken en na meer moeilijke periodes een stabiel gewicht kunt behouden, dán ben je er pas. Dat kan jaren duren."

Lanza

Lanza

09-11-2019 om 20:08

Niet iedereen wil afvallen

Ik doe niet aan LF om af te vallen, maar omdat ik me er prettig bij voel. Fit, energiek, vrolijk en ik zit al jaren op hetzelfde gewicht waar ik me fijn bij voel.

Geen reden dus om te stoppen. Sporten doe ik ook voor mijn plezier.

Stickertje

Stickertje

09-11-2019 om 20:21

Tuurlijk Lanza

Niet iedereen

Jij natuurlijk niet, wij allemaal wel. Dat moeten we van jou want wij hebben allemaal een ongezonde relatie met eten.

Ik IF niet maar voel me toch fit en energiek.

Meestal dan, geloof alleen dat er nu een zware verkoudheid het gezin is binnengekomen.
Dochter en man zijn al geveld en mijn interne kachel is kapot.

Lanza

Lanza

09-11-2019 om 20:52

Quote:

Anders dan een crashdieet is leefstijlverandering een lange weg zonder slotakkoord en applaus. Schenk gebruikt het woord succes zelden. Succes, zegt ze, kán haast niet zonder terugval. „Als je jezelf kunt herpakken en na meer moeilijke periodes een stabiel gewicht kunt behouden, dán ben je er pas. Dat kan jaren duren."

Al vanaf mijn 18e zit ik op hetzelfde gewicht (ik ben nu midden 30) Ik voel me er goed bij. Lf gebruik ik niet als dieet, sterker nog ik heb nog nooit in mijn leven een dieet gevolgd. Wel heb ik er altijd op gelet dat ik gezonde en voedzame voeding tot me neem en alles met mate.

In crashen geloof ik ook niet, gewoon een gezond voedingspatroon wat je je leven lang kunt vasthouden.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-11-2019 om 21:52

AnneJ

Ik vind IF geen crashdieet. Ik hoor bij de mensen die het ontbijt nogal overschat vind. (In een land als de onze). Ik eet gewoon een deel van de dag niet. En nu blijkt dat IF te heten 😁. Het idee van IF kun je terugvoeren naar de oertijd, waarin iedereen afhankelijk was van het succes van de jacht. Geen beest geen feest. Een rammelende maag tot gevolg, maar gelukkig heb je reserves en die worden dan aangesproken. Aldus hoe ik weleens gelezen heb. Dus in feite is het doel van IF dat je lichaam dagelijks reserves aanspreekt. Wij hebben die reserves ook helemaal niet meer nodig. Er is altijd eten en in de winter hebben we warm genoeg door de verwarming.

(Ik zag wel erg veel fouten in mijn vorige tekst trouwens 😳)

Snel afvallen is idd niet zo'n goed idee. Daarom heb ik rustig aan gedaan en mag ik niet klagen over het resultaat.

pfff

pfff

09-11-2019 om 23:25

tja

Heb niet het draadje gelezen, te lang. Maar als je het vel van je buik of borsten is uitgelubberd dan kan je nog zo sporten of gezond eten, het enige wat helpt om je oude figuur terug te krijgen is dan toch echt plastische chirurgie.

Ach ja, het ontbijt

LIjkt me geen enkel probleem om het ontbijt over te slaan als dat je goed bevalt.

Maar voor het idee dat men in de oertijd vanzelf intermitterend zou vasten is geen grond. Lees het VK artikel. Daar worden ook wel wat van dat soort sprookjes de das omgedaan.

"Zelfs het idee dat vasten het lichaam op scherp zet zoals een jager, populair in de boekjes, blijkt bij nadere inspectie te verdampen. Ook in de prehistorie had men waarschijnlijk genoeg te eten, zegt Thijs van Kolfschoten, hoogleraar prehistorie in Leiden en expert op het gebied van voeding, als ik hem opbel. Geen enkele reden om aan te nemen dat men in de oertijd voortdurend dagenlang op een houtje zat te bijten."

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2019 om 02:00

Pffff...

Je kunt wel wat van je omvang afkrijgen, dus sporten heeft wel degelijk zin, maar het wordt inderdaad nooit meer een strakke strijkplank. Het overtrek ziet er behoorlijk verkreukeld uit als ik buk.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-11-2019 om 02:02

AnneJ

Ach, ik vond het wel een logische verklaring. Maar ik zei geen dagenlang geen eten. Gewoon die dag geen beest. Wie weet wel bessen.

vraag

Uitgangspunt van dit hele draadje is dat het een must is om je oude vorm weer terug te krijgen of een ideaal gewicht te hebben. Want omg, je hebt drie kinderen en 15 jaar later niet meer hetzelfde figuur als toen je 20 was. Want omg je bent 5 kilo zwaarder dan wat het groene vlak van de bmi aangeeft. Omg je buik is niet meer strak, je borsten niet meer stevig en je krijgt rimpels. Het leven lijkt bijna over.
En het ergste lijkt nog wel te zijn, als je daar niet mee zit. Als je wel tevreden bent over je lichaam ook al is het niet (meer) ideaal. Hoezo tevreden? Je kunt toch altijd gezond en voedzaam eten, je kunt toch sporten, je kunt toch IF, je kunt toch matigen.
Echt iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar leg je eigen normen niet op aan anderen.

Maar Alkes

"Echt iedereen moet vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt, maar leg je eigen normen niet op aan anderen."

Ik ben het helemaal met je eens. Zelfs het gebruik van het woordje "iedereen"

Maar ik vermoed dat dit allesbehalve de bedoeling was van de topicstarter, integendeel.

pfff

pfff

10-11-2019 om 09:38

Alkes

Jij hebt zo gelijk. wat is dat voor idiote norm die mensen -meestal vrouwen- zichzelf opleggen. Waarom mag je niet aan iemand zien dat ze geleefd heeft? waarom moet je er uit blijven zien als een twintigjarige?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 10:40

Van wie moet dat dan?

Ik herken het niet.
Kijk die BMI’s die zijn er niet voor niets. Maar als je daar een beetje gunstig in blijft zitten, is er toch niks aan de hand? Hoezo een issue?

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 11:18

Reactie op #1

"Hoe is dat bij jullie?"
Ik kwam na beide zwangerschappen weer redelijk terug in vorm, maar vond het wel lastig om te stoppen met 'onbegrensd' eten toen ik stopte met borstvoeding.

"Ik herken het zelf namelijk niet, dus ik vind het gek om te horen hoe erover gesproken wordt. Bij de fitte moeders om me heen zie ik het ook niet terug, die zien er na een tijdje gewoon weer uit zoals ze er daarvoor ook uitzagen. Maar dat zijn wel de types die altijd al sportief en gezond waren en ook tijdens de zwangerschap en daarna actief bleven, dus misschien heeft dat er iets mee te maken?"
Ja, natuurlijk heeft dat ermee te maken. Het is makkelijker om een gezonde en actieve leefstijl op te pakken, als dat al bij je past, dan wanneer je meer houdt van uitgebreid eten, lezen, films kijken en breien. Als je dan ook nog een auto voor de deur hebt staan en zittend werk doet, is het zeker een stuk ingewikkelder om na de zwangerschap(pen) weer in vorm te komen. Dat lijkt me logisch.

Ik houd ook van gezond eten, maar eet wel graag veel. Sporten vind / vond ik vervelend. Ik fiets wel altijd veel. Wij hebben geen auto. Inmiddels sport ik twee keer per week, om een goede conditie te behouden en hopelijk nog een beetje af te vallen. Ik ben redelijk in vorm, ben zeker niet ontevreden.
Door problemen met mijn schildklier ben ik 10 kilo in één jaar aangekomen. Die zijn er door de juiste medicatie (9 maanden instellen) en aanpassingen in leefstijl weer vanaf. De overige 10 kilo die er in de 10 jaar daarvoor sluipenderwijs aangekomen zijn, zijn veel moeilijker weg te krijgen. Ik zou willen dat ik van nature een voorkeur zou hebben voor sportieve activiteiten. Dat heb ik niet. Ik zou soms ook willen dat ik minder eetlust zou hebben. Dat ik na één bord voldaan zou zijn. Zo zit ik niet in elkaar. Het kost dus moeite en het vraagt geduld en er is geen garantie op succes.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 11:30

Waarom ik dat wil

Dat moet ik er echt nog even aan toevoegen. Ik wil die laatste kilo's en vooral: het buikvet nog kwijt, omdat ik heb ervaren hoe het voelt om ongezond te zijn, met overgewicht en weinig energie, niet normaal kunnen werken, niet kunnen fietsen of autorijden, kortom: volkomen beperkt. Ik probeer daar zo ver mogelijk van weg te blijven.
Mijn figuur is volkomen bijzaak, maar wel een aardige graadmeter.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 11:33

Het probleem is niet

dat iedereen eruit moet blijven zien alsof ze 20 is, maar wel dat er een beeld wordt geschetst alsof IEDERE moeder een blubberbuik MOET hebben. Er is geen plek voor nuance. Dat vind ik jammer.

Ik voel mezelf het beste bij een bepaald gewicht, dan voel ik me fit en energiek. Met 5 kilo erbij is dat minder. Dus ja, voor MIJ is het belangrijk, omdat ik me graag fit en energiek voel. Een ander zal heel tevreden zijn met die 5-15 kilo extra. Dat is ook prima.

Zolang je geen overgewicht hebt en je voelt je er fijn bij is er niets aan de hand. Overgewicht is bewezen slecht voor de gezondheid dus daar zou ik mee uitkijken. Je wil ook gezond en fit oud worden, neem ik aan. Je kinderen kunnen zien opgroeien. Lekker met ze dollen en spelen en voetballen. Als dat niet meer lukt, dan is het tijd om iets te gaan veranderen.

vlinder72

vlinder72

10-11-2019 om 11:42

Jokkebrok

"dat iedereen eruit moet blijven zien alsof ze 20 is, maar wel dat er een beeld wordt geschetst alsof IEDERE moeder een blubberbuik MOET hebben. Er is geen plek voor nuance. Dat vind ik jammer."

Gaan wij weer. Wie zegt dat dan? Graag met nummers.

Je liegt namelijk gewoon weer van alles bij elkaar. Helemaal niemand heeft gezegd dar iedere moeder een blubberbuik moet hebben.

Ken je de uitdrukking leven en laten leven? Zou jij ook eens moeten gaan doen. Wordt je een veel leuker mens van.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 11:46

Nee hoor Lanza

Het probleem is niet dat er een beeld geschetst wordt dat IEDERE moeder een blubberbuik MOET hebben. Dat zou inderdaad heel ongenuanceerd zijn.
Het is wel dat mensen tegen elkaar dit soort dingen zeggen om elkaar gerust te stellen. Na een zwangerschap is het immers niet raar om een blubberbuik te hebben en het hoeft niet per se iemands eerste zorg te zijn. Veel mensen hebben na een zwangerschap bijvoorbeeld een baby om voor te zorgen, slapen slecht en hun relatie verandert. Dan nemen ze die blubberbuik voor lief. Als het vanzelf recht trekt is het geen issue, maar ik geloof niet dat je dat als probleem zou kunnen ervaren.

Natuurlijk, Lanza...

"dat iedereen eruit moet blijven zien alsof ze 20 is, maar wel dat er een beeld wordt geschetst alsof IEDERE moeder een blubberbuik MOET hebben. Er is geen plek voor nuance. Dat vind ik jammer."

Er is geen plek voor nuance?!?

En dat zeg jij?!?

Stickertje

Stickertje

10-11-2019 om 12:26

Nuance

Topic na topic, post na post proberen we jou, Lanza, uit te leggen dat er heel veel nuances grijs tussen het zwart en wit zitten dat jij sinds een aantal weken hier loopt te verkondigen.

En dan ga, uitgerekend jij verkondigen dat er geen ruimte is voor nuance?

Schiet mij maar lek.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 12:31

En toch...

Zou ik het leuker vinden als we inhoudelijk blijven.

Boekje

Boekje

10-11-2019 om 12:46

Ik ook

Net als Emmawee een grote voorkeur voor inhoudelijke posts. Of ik het met die inhoud nu wel of niet eens ben.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 13:31

Inhoudelijk

Lukt alleen maar als de discussie fair blijft.
Als er gegooid gaat worden met ALTIJD en IEDEREEN houdt het gauw op.

Kom op zeg, net alsof je met een blubberbuik niet kunt voetballen met je kind. We weten toch wel beter dan dat.

Tessa

Tessa

10-11-2019 om 13:38

Ginny en anderen

Je kunt ook berichten negeren.
Je kunt ook een bericht lezen, er over lachen en het laten voor wat het is.
Erger u niet, verwonder u slechts. Ik weet niet met van wie deze OO klassieker is maar hij is nog steeds waar

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 13:39

Vervelend inderdaad dat er

steeds offtopic wordt gegaan. Misschien kan iemand een bash-lanza topic openen en dat er in de rest van de topics inhoudelijk gereageerd moet worden?

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 14:12

Wat Tessa zegt...

Niet reageren kan ook.

En Lanza, het zou wel schelen als je zelf ook echt in gesprek gaat en reageert op argumenten.

Kun je nou eens uitleggen wat jouw probleem is als mensen zeggen dat een blubberbuik na een zwangerschap er nou eenmaal bij hoort? Wat is daar erg aan? Op wat voor manier heb jij zonder blubberbuik daar last van?

inhoudelijk reageren

Heeft ook mijn sterke voorkeur. Dan is het ook fijn als we elkaars berichten lezen en daar inhoudelijk op reageren in plaats van als een missionaris de eigen opvattingen blijven zenden.
Inhoudelijk: nee ik herken niet het beeld dat vrouwen meekrijgen dat hun lichaam na zwangerschap niet meer in vorm komt of hoeft te komen. Als er al iets vergoelijks over wordt gezegd is dat om redenen die Emmawee schetst
Ik herken wel het beeld dat slank de norm is. Ik hoor meiden van 13, 14 van wie het meisjeslichaam verandert klagen over dat ze te dik zijn. Ik zie een vriendin van mijn 18-jarige dochter die verzucht dat ze nu al derde dieet begonnen is.
Het kan zijn dat we allemaal in verschillende bubbels zitten, maar de mijne is er een waar slank zijn de norm is. Als ik google op fit na bevalling dan kom ik alleen in mijn woonplaats al 9 verschillende aanbieders tegen. Het aantal boeken op bol.com met slank in de titel loopt tegen de 100 etc etc

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.