Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:49

Lichaam nooit meer in vorm na zwangerschap


Lanza

Lanza

10-11-2019 om 14:26

Quote:

Kun je nou eens uitleggen wat jouw probleem is als mensen zeggen dat een blubberbuik na een zwangerschap er nou eenmaal bij hoort? Wat is daar erg aan? Op wat voor manier heb jij zonder blubberbuik daar last van?

Omdat het er dus niet bijhoort. Voor sommige vrouwen hoort dat erbij, voor anderen niet. Zijn die vrouwen waarvoor het niet geldt dan niet zwanger geweest?

Het is feitelijk onjuist wat je zegt, dat is mijn probleem ermee.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 14:43

Normaal

'na de zwangerschap' is een rekbaar begrip. Direct na de zwangerschap is een slappe huid heel normaal. Het is ook heel normaal om er 9 maanden tot een jaar over te doen om te ontzwangeren. Dus in die zin is het niet 'feitelijk onjuist'.

Daarnaast is het veel voorkomend (en niet per se normaal, maar ook zeker niet abnormaal) dat mensen daarna niet meer 'terug in vorm' komen. Door weer een zwangerschap, of door andere zorgen of prioriteiten, of een leefstijl die niet bijdraagt aan het 'terug in vorm' komen. Daar komt vervolgens de stijgende leeftijd nog eens bij, waarbij het wel normaal is dat je minder gaat verbranden en waarbij gewichtstoename heel gebruikelijk is.

Dus feitelijk onjuist... Ik weet het niet. Het ligt er ook aan wat je normaal vindt.

En dan heb je nog de context waarbinnen zo'n opmerking wordt gemaakt. Ik denk veelal ter geruststelling. Of dat een verstandige manier is om elkaar gerust te stellen, dat betwijfel ik wel. Maar soms (vaak) zijn andere problemen gewoon belangrijker.

"Zijn die vrouwen waarvoor het niet geldt dan niet zwanger geweest?"

Dit is een oneigenlijke tegenstelling. Er kunnen verschillende waarheden naast elkaar bestaan. Dus, ter geruststelling: vrouwen die zwanger zijn geweest en binnen 9 maanden weer terug in vorm kunnen ook heel normaal zijn. Vrouwen met schoenmaat 36 zijn normaal en mensen met schoenmaat 42 ook.

bieb63

bieb63

10-11-2019 om 14:51

Lanza, inhoudelijk

Jij opent een post waarbij iedereen zich afvraagt: waarom? Dat is je diverse malen gevraagd, maar nooit een antwoord. Dus nogmaals: graag een inhoudelijk antwoord op de vraag waaróm je deze post opent. Je hebt er zelf geen probleem mee, zeg je, om je figuur weer helemaal goed te krijgen, dus waarom wil je dat van anderen weten.
En als aanvulling, mss kun je daar ook inhoudelijk op in gaan: Als je in de 20 bent, dan is je huid nog zeer rekbaar en soepel, dus als je na je zwangerschap je kilo'tjes er weer snel af hebt, dan zit je weer in het 'gelid'. Ben je goed over de 30 en die kilo'tjes gaan er weer snel af, dan doet je huid niet echt meer mee.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 14:52

Maar als je zegt

dat een blubberbuik er nu eenmaal bijhoort na een zwangerschap, dan zeg je feitelijk dat iedereen een blubberbuik heeft na een zwangerschap, terwijl dit bewezen niet waar is. Het hoort er niet bij. Voor sommige vrouwen hoort het erbij, voor anderen totaal niet.

Als je die blubberbuik vervolgens gooit op problemen, of andere prioriteiten, dan zeg je daarmee die vrouwen die wel snel hun oude figuur terug hebben geen problemen hebben, of hun lichaam als eerste prioriteit zien, dat hoeft natuurlijk helemaal niet.

Ik heb het nooit als mijn voornaamste prioriteit gezien en problemen zijn er altijd wel in het leven, of je nu dik of dun bent.

vlinder72

vlinder72

10-11-2019 om 15:05

Ja dus Lanza

Wat wil je nou horen?

Dat alle vrouwen met een slappe buik en wat kilo's teveel een stel luie mormels zijn? Dat ze geen discipline hebben? Dat het hun eigen schuld is want hadden ze maar ....... dan waren ze nu zo afzichtelijk dik?

Jij hebt toch allang je conclusie getrokken dus wat wil je nu dan nog horen?

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 15:11

Ik stoor me

aan alle onwaarheden en fabeltjes die hangen rondom zwangerschap/ bevalling. Er worden veel vrouwen door afschrikt, terwijl het helemaal niet zo dramatisch hoeft te zijn. Dat vind ik erg kwalijk.

vlinder72

vlinder72

10-11-2019 om 15:17

Wie dan?

Bijna iedereen zegt hier toch dat ze weer op hun oude gewicht zitten of zelfs eronder? Waarom lees je steeds zo selectief?

Ja, er zijn vrouwen met een slappere buik of met kilo's teveel. Hoeft niet na een zwangerschap te komen. Er zijn immers ook te zware mensen zonder kinderen. Zelfs mannen.

Als je er niet tegen kan als mensen met tegenargumenten komen waarom start je dan dit soort draadjes? En waarom haal je er steeds maar 1 ding uit om dat dan te vergroten alsof iedereen dat zegt?

Je verzint zelf die fabeltjes en vooroordelen en zoekt dan net zo lang naar argumenten om te kunnen zeggen "zie je wel jullie vinden dat ook".

Maar ik herken wel

Dat meteen na de bevalling mijn buik echt op m’n benen hing. Schrok me rot, niemand die me dat vertelt had. Dacht dat komt NOOIT meer goed. Gelukkig wel maar ik had liever gehad dat iemand t me gezegd had van te voren dat dat kon. Whahhahaha.
Ik zei dit laatst tegen collega. Die is nu bevallen en Zei meteen. Ik moest aan jouw woorden denken toen ik m’n buik zag. Gelukkig komt t een heel eind goed...

Mijntje

Mijntje

10-11-2019 om 15:20

Lanza

Nu snap ik het! Je bent bang dat er te weinig kinderen worden geboren op die manier? Dat is idd wel een probleem. De economie moet natuurlijk wel blijven draaien.
Als je daarvoor bang bent moet jij maar op scholen voorlichting gaan geven en jouw strakke buikje showen. Dan help jij dat vooroordeel uit de wereld en schrikt het jonge meiden niet meer af om kinderen op de wereld te zetten.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 15:21

Ja en toch

is het dus niet handig om dan aan alle vrouwen te zeggen dat hun buik op hun knieën zal hangen na de bevalling , want bij heel veel vrouwen is dat niet zo.

Ik was me juist aan het verbazen hoe snel mijn buik bijtrok de uren na de bevalling, dat ging zo snel. Ongelooflijk.

Kennis

https://nl.wikipedia.org/wiki/Miskraam

Het lijkt mij tegenwoordig juist makkelijker om kennis te vinden over wat voor detail ook dat je wil weten over zwangerschap en kinderen krijgen. We leven in het informatietijdperk en dat zoeken we op.

Ik wist bijvoorbeeld niet dat het krijgen van een miskraam zo vaak voorkomt. Tot het je overkomt. Ik was nog net van voor het orakel van Google, dus gelukkig had ik een maatschappelijk werkster die mij kon vertellen dat het veel vrouwen overkomt en dat het meestal een natuurlijk gebeuren is van een minder geslaagde conceptie.

In mijn tijd had je wel de wekelijkse televisieserie over bevallingen en die ging ik echt niet bekijken. Ik had wel een soort beeld bij wat er allemaal mis kon gaan en die stress wilde ik, kop in het zand, liever even niet weten. In mijn familie was het allemaal goed gegaan en daar ging ik voorlopig maar vanuit.

Vroeger had je veel meer fabels. De ooievaar bijvoorbeeld.

Ook zoiets

Bij mijn eerste had ik een keurig buikje. Met een beetje dikke jas zag je niet eens dat ik zwanger was en ik heb op mijn laatste werkdag nog een vreemd incident in de metro gehad. Ik moest uitstappen bij de VU maar zat bij het raam. Naast mij was een nogal stevige vrouw gaan zitten die niet voor mij op wilde staan want ik kon er toch zo wel langs? Dat werd een vreemde worsteling waarbij ik even overwogen heb om over de leuning van de bank voor mij haar te ontwijken. Want lenig was ik ook nog.

Dus om nou te stellen dat bij alle vrouwen hun buik op de knieeen gaat hangen is nou ook weer niet nodig. Pas bij de tweede had ik een wat ruimer model na afloop.

Als je alles van tevoren weet. Dan begin je er misschien niet eens aan.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 15:38

Vrouwen waarschuwen elkaar vaak

Zo heb ik al zo vaak gehoord, dat het allemaal nog wel komt. Eerst hoorde ik dat iedereen dikker wordt tijdens de puberteit, daarna zou het beginnen als je op kamers ging wonen. Daarna als je zwanger werd. Daarna was het zo dat ze me vertelden dat een tweede zwangerschap veel ingrijpender is voor je lichaam en in dit topic buitelen de vrouwen over me heen om te vertellen 'wacht maar tot de overgang begint'.

Waarom is het nodig om alle vrouwen te generaliseren? Waarom kunnen vrouwen niet accepteren dat iedere vrouw anders is en anders in elkaar steekt?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 15:39

Fit na de zwangerschap...

Het zal dan wel aan mijn bubbel liggen, maar ik heb dat nooit opgevat als: hoe krijg ik zo snel mogelijk maatje 36 terug.
Tijdens een zwangerschap En bevalling gebeurt er heel veel met bekkenbodem En buikspieren. Wat hulp bij het herstel daarvan kan geen kwaad.

Wie van jullie kan nog steeds een sprintje trekken met een volle blaas en droog aankomen? Bij mij is dat echt veranderd gaandeweg. Dat vond ik veel opmerkelijker dan het feit dat ik wat vel overhad.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 15:40

Instelling ipad

Maakt ineens te pas en onpas hoofdletters... geen bedoeling dus met die En.

vlinder72

vlinder72

10-11-2019 om 15:47

Lanza

Serieus? En dit zeg juist jij?

"Waarom is het nodig om alle vrouwen te generaliseren? Waarom kunnen vrouwen niet accepteren dat iedere vrouw anders is en anders in elkaar steekt?"

Dat is net wat iedereen hier juist zegt en jij ontkent want ........

Nou dan kunnen wij dit draadje en al je andere draadjes wel sluiten want dit is precies wat iedereen je duidelijk probeert te maken. Elke vrouw is anders. Wat voor jou geldt, hoeft niet voor een andere vrouw ook te gelden.

Fijn dat je dit nu ook in ziet. Het duurde wel even maar nu eindelijk is ook bij jou het kwartje grvallen. Elke vrouw is anders. Leven en laten leven.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 15:54

Quote:

Wie van jullie kan nog steeds een sprintje trekken met een volle blaas en droog aankomen? Bij mij is dat echt veranderd gaandeweg. Dat vond ik veel opmerkelijker dan het feit dat ik wat vel overhad.

Ja hoor, dat lukt prima.

Stickertje

Stickertje

10-11-2019 om 15:54

Klopt allemaal

=====Zo heb ik al zo vaak gehoord, dat het allemaal nog wel komt. Eerst hoorde ik dat iedereen dikker wordt tijdens de puberteit, daarna zou het beginnen als je op kamers ging wonen. Daarna als je zwanger werd. Daarna was het zo dat ze me vertelden dat een tweede zwangerschap veel ingrijpender is voor je lichaam en in dit topic buitelen de vrouwen over me heen om te vertellen 'wacht maar tot de overgang begint'.====

Kinderen worden wat dikker, voordat de pubergroeispurt begint. Als alles goed in balans is, voeding en beweging zijn ze dus even wat voller om daarna weer even slank te zijn als voorheen.

Als de jongvolwassene op kamers gaat, en dus onder moeders vleugels vandaan gaat kan er meer gesnoept worden en wordt de jongvolwassene wat gevulder. Als het goed in balans is ziet deze persoon na een tijdje het licht en wordt er weer normaal gegeten en is er geen blijvend overgewicht.

Tijdens een zwangerschap wordt je dikker, dat moet ook wel. Niet dikker worden als je zwanger bent is niet zo best voor je. Dan eet je kind jou op en das niet best.
Als een tweede zwangerschap volgt dan weet je lijf al hoe het moet "zwanger zijn" en is het eerder zichtbaar, je velt rekt makkelijker uit.

Als de overgang begint komen er ook wat pondjes bij/ verandert je lichaam waardoor "moeilijke zones" beter zichtbaar zijn.
Ik heb bijvoorbeeld al het begin van osteoporose. Mijn ruggengraat is al 2 cm ingezakt. Ik heb nu een buikje dat ik niet meer weg krijg. Mijn ruggengraat is korter geworden maar die darmen, lever en andere organen zijn niet gekrompen dus komen naar voren.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 15:57

Ja dat herken ik wel

Dat mensen je te pas en te onpas waarschuwen voor dat soort dingen. Waarschijnlijk omdat die dingen veelvoorkomend zijn. Maar je hebt natuurlijk gelijk dat het geen wetmatigheden zijn.

Ik heb makkelijke kinderen en die hebben tot nu toe (13 en 16) ook een makkelijke puberteit. Dat is fijn. Tegen mij werd /wordt ook nogal eens waarschuwend / bezwerend gezegd: "wacht maar tot ze echt gaan puberen". Ik vraag me wel eens af hoe mensen dat bedoelen.

Ik zou zeggen: haal je schouders op en tel je zegeningen.

Wie niet aan kinderen begint uit angst voor een lubberbuik, maakt waarschijnlijk een juiste keuze.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 16:56

Precies Emmawee

Oppervlakkigheid ten top.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 17:14

Het gaat erom

dat vrouwen een beeld wordt voorgespiegeld dat niet klopt. Er wordt gedaan alsof iedere moeder een lichaam heeft dat verminkt is. Alsof iedere moeder compleet wordt opgeslokt door haar taak als moeder. Alsof goed voor jezelf zorgen niet meer mogelijk is, zodra je een kind hebt gekregen.

Ik vind dat oprecht erg. Hou het liever bij jezelf. JIJ hebt er moeite mee, maar projecteer dat niet op alle vrouwen/ moeders. Het zorgt denk ik voor meer problemen omdat het een selffulfilling prophecy wordt.

Stickertje

Stickertje

10-11-2019 om 17:23

Wie heeft er moeite mee

Ik vind dat oprecht erg. Hou het liever bij jezelf. JIJ hebt er moeite mee, maar projecteer dat niet op alle vrouwen/ moeders.

Jij had er bij de start van deze draad toch moeite mee dat anderen (jijzelf natuurlijk niet) niet meer in vorm kwamen na een zwangerschap?

Ik heb hier maar weinigen, misschien zelfs wel niemand, gelezen die moeite had met haar veranderde lichaam.

Ik ben terug in vorm gekomen maar wel een andere vorm en daar heb ik vrede mee. En met die 5 kg die ik tijdelijk (enige jaren) teveel heb gewogen voelde ik mij ook helemaal tevreden.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 18:02

Nee Stickertje

Lanza heeft er moeite mee dat vrouwen hun persoonlijke problemen presenteren als normale / veel voorkomende problemen. Hiermee sluiten ze hun ogen voor wat er daadwerkelijk aan de hand is (hun persoonlijke moeite / probleem) én ze geven een vertekend beeld van wat 'normaal' is, of 'onlosmakelijk verbonden met' vrouwzijn en / of moederschap.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 18:09

Maar Lanza

Waar zie jij dat vrouwen dat beeld krijgen voorgeschoteld? Ik zie eigenlijk steeds meer dat allerlei problemen worden aangepakt voor ze de kans hebben om te ontstaan. En ik zie dat vrouwen steeds beter zijn geïnformeerd over zelfzorg tijdens de zwangerschap, zorg voor relatie, voorbereiding op de bevalling etc.

Lanza

Lanza

10-11-2019 om 18:18

Alleen al hier...

dat het een serieuze vraag is welke moeders met een volle blaas kunnen rennen zonder urineverlies. Dat ervan wordt uitgegaan dat alle moeders incontinent zijn.

En dat is dan nog maar een voorbeeld. Dit draadje staat er ramvol mee.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

10-11-2019 om 18:29

De andere kant Lanza

Kun je op basis van wat je hier leest ook bedenken dat jouw ervaringen misschien wat minder absoluut zijn dan je denkt.
Er zijn blijkbaar een boel vrouwen voor wie bepaalde klachten na zwangerschappen wel veel voorkomend zijn. Dat maakt dat niet iedereen ze altijd heeft, maar blijkbaar komen ze wel vaak genoeg voor dat een aantal vrouwen ze herkennen.

Dat maakt jouw ervaringen niet beter/meer waar dan die van anderen.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 18:37

Dat zie je verkeerd, denk ik

Het is een feit dat allerlei zwangerschapsgerelateerde klachten zoals een slappe buik en borsten en een bepaalde vorm van incontinentie veelvoorkomend zijn en dus normaal. Het kan prettig zijn om te weten dat je je in goed gezelschap bevindt. Het is daarmee nog geen wetmatigheid.
Zwangerschap is gewoon een ingrijpende gebeurtenis voor je lichaam. Voor een jong en gezond lichaam van iemand die een gezonde leefstijl heeft, laat dat - over het algemeen - minder sporen na dan bij wie wat ouder en / of minder gezond / veerkrachtig is.
Ik zie of hoor geen bangmakerij, wel een meer realistische kijk op wat je kunt verwachten.

Emmawee

Emmawee

10-11-2019 om 18:41

En dat zei ik tegen Lanza

En niet tegen Aagje.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-11-2019 om 18:42

En heel misschien

Ook een ietsje pietsje minder groot. Om iedereen nu meteen incontinent te noemen op basis van een los voorval waar je dus daadwerkelijk voor kunt trainen is echt weer een duidelijk voorbeeld van niet kunnen “begrijpend lezen”.

Begrijpend lezen

Nou, inderdaad. Al in één van de eerste reacties heb ik uitgelegd dat niet iedereen tijdens de zwangerschap fit en actief kan blijven door fysieke omstandigheden. Dan begin je na de bevalling dus al met een 'achterstand'. Een keizersnee, een meerling, huilbaby's, totaalrupturen, extreem slaapgebrek, het helpt allemaal niet echt om snel weer even strak en slank te zijn als voor de bevalling. Als je wel gedurende je zwangerschap sportief actief kan blijven heb je gewoon geluk. En als je dat snel na je bevalling weer kan ook.

Lanza, je trekt hier de raarste conclusies. Ik was even afgehaakt toen je beweerde dat mijn onvermogen om na de bevalling van mijn derde & vierde te maken had met ons inkomen. En verder sta ik verbaasd dat je zo zwart/wit en rigide denkt als iemand iets uit eigen ervaring vertelt of iets stelt dat toch echt wel vrij algemeen is. Ja, er zijn vrouwen die na de bevalling al snel hun oude figuur weer terughebben. Veel ook niet. Dat betekent niet dat wij zeggen dat alle vrouwen uitgezakt zijn en blijven na de bevalling, ook niet dat iedereen strak zou moeten kunnen zijn.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.