Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vijfenvijftig

Vijfenvijftig

17-06-2017 om 10:48

Ongesteld op je 55e :-(

Wie nog meer? Ik wou dat het ophield.......
Ik voel me verder prima hoor, slik voedingssupplementen tegen pms-klachten en die werken bijzonder goed.
Maar het is wel erg ongemakkelijk zo. Mijn moeder was ook "laat", mijn zussen minder. Hoe oud waren jullie?


Ook Laat

Ook Laat

17-06-2017 om 10:56

Pfff...

Ik ben 54 en ik vind het langzamerhand wel welletjes eigenlijk. iedereen is allang "klaar". Bovendien lijkt het einde (hoop ik dan maar) erg op het begin (12 was ik pas!): vreselijk veel buikpijn en PMS. De tussenpauzes worden wel langer en de bloeding minder, dat wel.

Dochter riep dat het biologisch gezien wel gunstig is: je doet nog mee, dus de kans op enge ziektes is kleiner. Geen idee of dat waar is. Ik zie er wel jong uit voor mijn leeftijd, jij ook? Of misschien heeft dat er niets mee te maken.

Wat voor voedingssuplementen slik jij? Eigenlijk wil ik niks slikken, ik wil gewoon dat het ophoudt....ik schaam me er bijna voor.

Anoniem

Anoniem

17-06-2017 om 10:57

Het begint nu eindelijk onregelmatig te worden.

Vijfenvijftig

Vijfenvijftig

17-06-2017 om 11:05

Ook laat

Ik slik DIM (500 mg per dag) vitaminde Bcomplex en vitamine D. Bij mij werkt het heel goed.
Ik zie er uit als 55 geloof ik. Ik hoor ook wel eens dat het gunstig is tegen nare ziektes. Leuk om te horen natuurlijk maar ik weet ook niet of het echt zo is.

No-nick

No-nick

17-06-2017 om 11:10

Ophouden

Ik ben " pas" 50 maar ben het zo zat dat ik de dokter heb gebeld. Sinds mijn 43e ben ik van rond de 32 dagen-cyclus naar de 25 dagen gegaan en erger en langer. Dat houdt 8 dagen aan dus ik ben 17 dgn per maand niet ongesteld.
Helaas, overal zitten hormonen in en die mag ik niet hebben, dus ik moet het uitzitten.
PMS is tot nu minder geworden, ontstekingen in gelaat en op borstkas erger, maar ik vind het sowieso erg hinderlijk om er zoveel tijd mee bezig te zijn. Ik heb er genoeg van, ik begrijp jullie heel goed, zeker als je nog wat ouder bent.

Ook Laat

Ook Laat

17-06-2017 om 11:15

Zal eens kijken!

Misschien helpt dat supplement bij mij ook wel.

En dan is er nog de anticonceptie. Bij ons is dat al jaren het condoom, ik heb geen zin in hormonen en moet aan een spiraaltje al helemaal niet denken. Ik vraag me echt af of het nog nodig is, maar we gebruiken het nog netjes.

Vijfenvijftig

Vijfenvijftig

17-06-2017 om 11:27

Anticonceptie

Ja in theorie zou ik nog zwanger kunnen raken. Ik heb ook lang Mirena gehad, maar dat beviel uiteindelijk heel slecht. Rond mijn 40e had ik een pessarium, dat was ideaal totdat ik hem een keer vergat en na 3 dagen pas....Ik weet trouwens niet of dat nog bestaat. Ik was toen wel de laatste der Mohikanen geloof ik
Ik heb vroeger ontzettend veel moeite gehad om zwanger te raken maar dat zegt niks over nu natuurlijk.
Het enige dat helpt is gewoon stoppen met die eitjes, grrrr...........of nu nog steriliseren.

Marjoleine64

Marjoleine64

17-06-2017 om 13:30

Sinds ruim een jaar is het bij mij nu onregelmatig. Soms 60 dagen, maar vaker maar 20... Gelukkig wel iets minder heftig, maar het onvoorspelbare vind ik erg vervelend. Het mag wel een keer stoppen nu. Mijn moeder heeft tot haar 51e nog af en toe menstruatie gehad, dus heel gek is het niet voor mij. En ik ken 2 vrouwen die op hun 55e en 60e nog steeds iedere maand de klok erop gelijk kunnen zetten, en ook echt een dag uit de running zijn (migraine/veel buikpijn). Zo erg is het gelukkig niet bij mij... Maar ik ben er wel klaar mee.

bieb63

bieb63

17-06-2017 om 14:03

Ik dacht dat ik er van af was.....

Ik ben (net) 54 en ca. driekwart jaar geleden een laatste menstruatie gehad (een wel heel heftige overigens, mega), daarvoor al wel wat rommelig. Maar goed afgelopen driekwart jaar niets, dus dacht dat die laatste de grand finale was. Maar...... nu voel ik de laatste dagen ineens een duidelijke eisprong (voelde ik altijd, soort eierstokkramp, moeilijk kunnen doorplassen, afscheiding enz). Dus ja, wat staat me nu over een week of 2 te wachten?
Tssssssss

Bijna 51

En ik heb net de 100 dagen geen bloedverlies afgestreept. Daarvoor een jaar of twee onregelmatig, met steeds minder bloedverlies. Ik hoop dat het zo blijft en ik besef dat er nu vrouwen jaloers zijn.

mariab

mariab

17-06-2017 om 19:23

voor de statistieken

54 en al 2,5 jaar niet meer gemenstrueerd. Ook nauwelijks opvliegers trouwens. Wel stijf en stram en aangekomen. Ik schijn er ook nog jong uit te zien Ik geloof dat ik een mazzelkont ben!

Stijf & stram

Bij die firma doet mijn lijf ook z'n inkopen op het ogenblik.

mirreke

mirreke

17-06-2017 om 21:24

Ik ook nog steeds

bijna 55 en 'gewoon' nog ongesteld. En het was al niet mn hobby, bahbah...

Welke voedingssupplementen zijn dat, die helpen?

lennest

lennest

18-06-2017 om 16:45

het gaat gewoon door

Ik word niet meer ongesteld omdat ik 5 jaar geleden een NovaSure behandeling heb gehad. Paar maanden geleden voor wat anders bij de gynaecoloog geweest en die zag nog heel veel (on)rijpe eitjes en ik kreeg de boodschap mee dat ik nog gewoon vruchtbaar ben. Hij zei dat het nog wel even zou duren voordat ik er doorheen zou zijn, gezien de hoeveelheid eitjes. Zonder NovaSure zou ik zeker nog ongesteld worden. Ben ruim 50+ en heb veel opvliegers. Maar de arts zei ook: hoe later je in de overgang komt, des te minder last heb je van botontkalking en andere verouderingsverschijnselen. Ik moest er maar blij mee zijn. Nou vooruit dan maar.

Veertiger

Veertiger

18-06-2017 om 16:59

Vraagje

Ik (44) heb sinds een paar maanden nog amper rood bloedverlies. Meestal een paar dagen bruin, en dan een druppel rood. Nu hoorde ik laatst dat je bij zwangerschap moet rekenen vanaf het eerste rode bloed, alleen dat geldt als echte menstruatie.
Herkennen jullie 'vijftigers' dat bruine bloedverlies? Ik wil nog niet in de overgang zijn ;-(

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-06-2017 om 17:26

Veertiger

Ik kreeg zo tegen de overgang juist steeds meer bloedverlies. Wéken achter elkaar. Af en toe een kuurtje Provera om de bloeding te stoppen, een curretage toen dat niet meer hielp, een Mirena (die er wegens nog meer klachten na een paar maanden weer uitgehaald werd) enz.

Toen de gynaecoloog toegaf dat het allemaal wel heel erg lang duurde en er wel erg vaak ingegrepen moest worden, was het punt bereikt dat ik toch maar eens na moest gaan denken over verwijdering van mijn baarmoeder. En net voordat ik had besloten dat dat dan maar moest gebeuren bleef in één keer, vanuit alle heftigheid naar niets, mijn menstruatie weg. Nu al meer dan 2 jaar. Zalig!

Na een kleine 1,5 jaar nog een keer een bloeding met een onrustig uitstrijkje gehad, maar dat is gelukkig ook zonder ingrijpen tot rust gekomen.

Vijfenvijftig

Vijfenvijftig

18-06-2017 om 17:28

Veertiger

ik herken dat wel hoor, maar het is niet perse een teken van overgang. Eerder overmatig bloedverlies zou ik zeggen.

Veertiger

Je beschrijft wel precies mijn menstruatie van afgelopen jaar. Maar als je leest wat je tijdens de overgang kan meemaken, het is voor iedere vrouw weer anders.

Ik gaf borstvoeding, blijkbaar zoveel dat de menstruatie stopte. Nadat ik stopte met borstvoeding geven (de laatste 2,5 jaar) werd ik niet meer ongesteld. Nou ja, een enkele keer een beetje, toevallig net als ik voor een uitstrijkje ging. Misschien 1 opvlieger gehad. Het was ook warm en ik lag tussen de kinderen in.
Je hoort wel eens anders. Maar bij mijn moeder was het ook niet zon gedoe, het kan best iets erfelijks hebben denk ik.

40er

40er

19-06-2017 om 06:50

AnneJ

Het heeft ook iets erfelijks. Aangezien ik al problemen heb (begin 40) met mijn menstruatie vroeg mijn huisarts of ik ook wist hoe het mijn moeder was gegaan qua overgang.

50er

50er

19-06-2017 om 10:59

Ik ben er klaar mee, denk ik.

Vorig jaar nog een keer ongesteld geworden en dat was het, hoop ik. Nu al bijna 1,5 jaar geleden. Stram, stijf, hier en daar een opvlieger, regelmatig slecht slapen, spierpijn en 's morgens wat opstartproblemen. Mijn menstruatie is een jaartje onregelmatig geweest en duurde korter en toen stopte het.
Nog wel regelmatig de symptomen van een komende menstruatie; opgeblazen, grotere borsten en zere benen en rug. Maar er komt niets en de klachten gaan weer weg.

Wat ik het fijnste vind is is dat ik totaal geen psychische klachten heb en hoop dat dat zo blijft. De lichamelijke ongemakken heb ik voor lief genomen en ben er aardig door heen gekomen, zonder extreme dingen of doktersbezoeken.
De opvliegers 's nachts, ontzettend transpireren en daardoor slecht slapen, dat was voor mij het vervelendste.
Ik ben 50.

mariab

mariab

19-06-2017 om 11:07

droogte

Ik hoor eigenlijk niemand over vaginale droogte. Misschien is dat de klacht waar ik nog het meest van baal. Eigenlijk is seks met penetratie niet meer mogelijk. En ja, ik weet wel, er zijn andere manieren enzo, maar ik mis de 'stomende seks' van vroeger wel.

Dymo

Dymo

19-06-2017 om 11:25

ook nog niet klaar

Ik ben 52 en duidelijk in de overgang, maar de menstruaties houden maar niet op. Eerst elke maand heel hevig, echt belemmerend in de dagelijkse dingen en nu al zeker twee weken een heel klein beetje. Ik hoop maar dat dit het einde is, maar mijn moeder was tot haar 59e ongesteld en ik lijk lichamelijk erg op haar.
Die droogte herken ik wel, zelfs nu met die menstruatie vind ik het lastig om tampons in te brengen, terwijl ik daar nooit moeite mee heb gehad.
Ik zweet 's nachts wel meer, ik moet vaker mijn bed verschonen. Maar ik word niet wakker van de opvliegers.

Hoe is het mogelijk!!!

Voor ieder die niet meer ongesteld wil worden, SCHEP ER NIET OVER OP bij Ouders Online dat je als zo'n tijd niet ongesteld bent geweest! Ik ben vandaag na 104 dagen weer ongesteld! Puur en alleen omdat ik hier erover schreef, denk ik. Anders is het te toevallig. Ik voel me weer helemaal een jonge bloeiende bloem...

Ook laat

Ook laat

19-06-2017 om 12:52

Nou

Gefeliciteerd dan maar, of zo?

Ik hang de vlag uit....

...

Half a twin

Half a twin

19-06-2017 om 13:40

hoop voor jou dat het niet gaat zoals bij mij

Vorig jaar was ik ook bijna 100 dagen niet ongesteld geweest van kerst 2015 tot april 2016 en toen toch weer wel als extra leuk verjaardagscadeau
Daarna weer keurig iedere maand tot kerst ongeveer en nu steeds 60 dagen ertussen of maar 17 .
In 84 dagen (3 normale cycli) ben ik dan wel 3 keer ongesteld.

Verjaardagscadeau?

Wat is dat voor raar verjaardagscadeau van m'n lijf dan, ik ben aan het eind van de week jarig!

Julia64

Julia64

25-06-2017 om 11:30

100 dagen?

Ik zie hier steeds "100 dagen niet ongesteld" voorbij komen al zou dat een soort mijlpaal zijn waarna het definitief wegblijft.. Ik heb altijd begrepen dat je pas als je een jaar lang niet ongesteld bent geweest je ervan uit kunt gaan dat het niet meer terugkomt.
Ik (52) ben 2 maanden geleden na 9 maanden weer eens ongesteld geworden. Met inderdaad een aanloop van wekenlang krampen en gevoelige borsten. Aan één kant ben ik er wel klaar mee, anderzijds heb ik ook wel eens gelezen dat de definitieve aftakeling pas echt inzet als je niet meer ongesteld wordt (hormonenkwestie). Dat het ook bescherming biedt tegen bepaalde ziektes wist ik niet, maar is natuurlijk wel logisch gezien het hormonenverhaal. Dus tja, beetje dubbel gevoel hier.
Verder heb ik, afgezien van wat lichamelijke kwaaltjes als stram- en stijfheid, spierpijn en slecht slapen/nachtzweten, niet heel veel last van de overgang.

Toeval die 100 dagen

Dit draadje startte net toen ik 100 dagen niet ongesteld was geweest, en 100 is een mooi getal nietwaar? En het is dan duidelijk meer dan 'een keertje overslaan', het is duidelijk: ik ben in de overgang! Hoe het verder gaat, kan je aan dit draadje zien, hangt helemaal af van de vrouwspersoon.

Voor de statistieken, ik vreesde een zondvloed (omdat je dat ook vaak tegenkomt, een tijd al niet ongesteld en dan een zondvloed) maar het was een hele gewone menstruatie. Dat kan dus ook. Maar nu ik dit typ, wie weet dat ik voor straf de volgende keer wel een zondvloed krijg!

MoederMop

Ik heb in mijn "afbouwjaar" wel eens zo'n zondvloed gehad maar die duurde dan hoogstens één of twee dagen en stopte dan abrupt.
En na enkele matige menstruaties lijkt een wat heftiger menstruatie al gauw op een zondvloed. Komt goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.