Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!

Oh nee, gelukkig heb ik daar geen last van, ga overal. En ook niet aan mijn kinderen doorgegeven gelukkig.Mijn dochter (25) moet de laatste tijd bij voorkeur zodra we in een bouwmarkt lopen (we zijn aan het klussen) en het wordt bijna hilarisch. We lopen vijf minuten rond en ze zegt: “Je raadt het nooit…” en ja hoor, dan heeft ze ineens aandrang. We hebben het al lachend de bouwmarkt-fetish genoemd. Inmiddels weten we bij verschillende bouwmarkten de wc feilloos te vinden. 😄

Haaknaald schreef op 26-02-2026 om 09:16:

[..]

Heb jij kinderen op de middelbare?

Toen de deuren op de school van mijn kinderen nog groot waren gingen ze wel als ze moesten. Toen de deuren niet meer dan schaamschotten waren geworden niet meer. Als je moet dan moet je een dan is 10 km naar huis fietsen heel ongemakkelijk als je het op wilt/moet houden.

Nee in 2002 was ik zelf een middelbare scholier tot 2007 en nee er waren niet veel leerlingen die lekker even gingen kakken op school.

Zeker belangrijk en herkenbaar!
Ik teken echter ook voor een hoofdstuk in ieders opvoedingsboek ‘hoe leer ik mijn kind de wc netjes achterlaten?’.
Volgens mij zou dat al heel wat vieze kinderwc’s schelen.

En zowel op campings als in restaurants.. loop met kleuters gewoon nog mee naar het toilet. Want velen zijn nog niet in staat zelfstandig naar de wc te gaan en hem dan goed achter te laten (piesen naast de pot, met poepbillen van de bril afglijden, in gevecht met grote hoeveelheden wc-papier, etc.). Dat zie ik zo vaak, kindertjes die af en aan zelf naar de wc rennen, ouders lekker op het terras die niet van hun stoel komen en dan kom je op het toilet.. een grote ravage.

Een betere plee begint ook soms bij jezelf..

Ik vraag me wel een beetje af wat de MDL stichting voor ogen heeft bij veilige en schone wc's met minimum eisen voor hygiene en voldoende privacy? 

De huidige problemen met hygiene op schooltoiletten komen voor driekwart door gedrag. Vergeten door te trekken is nog de minst erge, maar gebeurt zoveel en is denk ik eenvoudig af te leren. Maar kinderen die moedwillig de wc onder de poep smeren, op de wc bril gaan staan om vervolgens alle muren onder de plassen (moeten wel jongetjes zijn), de wc verstoppen door de hele wc rol in de pot de proppen.... het zijn allemaal voorbeelden die ik heb meegemaakt op het basisonderwijs. Wie gaat dat controleren, laat staan dat je een dader op heterdaad betrapt? Je kan ervoor kiezen dat kinderen een wc rol moeten meenemen vanuit de klas en dat die ook weer mee terug moet, maar die andere 2 voorbeelden....

Ontlasting is iets voor thuis. Ik ga bij anderen of op het werk echt niet even uitgebreid lopen stinken. Echt heel erg vies. Tenzij ik ziek ben of diarree heb ofzo. Maar verder is dat niet iets waar je anderen mee kunt belasten om jouw stank en viezigheid te zitten. Komt nog bij dat kinderen maar een halve dag op school zitten. Je bent in de middag alweer thuis. Alle tijd en ruimte. 

Izza schreef op 27-02-2026 om 09:31:

Ontlasting is iets voor thuis. Ik ga bij anderen of op het werk echt niet even uitgebreid lopen stinken. Echt heel erg vies. Tenzij ik ziek ben of diarree heb ofzo. Maar verder is dat niet iets waar je anderen mee kunt belasten om jouw stank en viezigheid te zitten. Komt nog bij dat kinderen maar een halve dag op school zitten. Je bent in de middag alweer thuis. Alle tijd en ruimte.

We moeten toch allemaal?

En daarnaast zitten veel kinderen ook op de bso. Of gaan bij vriendjes spelen. Mag je daar dan ook niet poepen?

MamaE schreef op 27-02-2026 om 09:34:

[..]

We moeten toch allemaal?

En daarnaast zitten veel kinderen ook op de bso. Of gaan bij vriendjes spelen. Mag je daar dan ook niet poepen?

Het mag van mij. Maar wij doen dat liever in alle rust thuis. Buitenshuis is voor noodgevallen. 

Dus jij kunt het gewoon ophouden? Ik niet (tegenwoordig): als ik moet, dan MOET ik. Een kwartiertje ophouden gaat misschien nog net, maar veel langer gaat het meestal niet worden.

Als kind was het voor mij anders: we hadden nog een echte middagpauze, dus tussen de middag naar huis. Ik ben in mijn hele lagereschooltijd misschien 1x naar het toilet geweest. Ik wilde daar niet gaan, omdat het zo stonk. Middelbare school was vlak bij huis, dus ook daar tussen de middag naar huis - ook daar de toiletten nauwelijks nodig gehad.

je schrijft het alsof je vindt dat kinderen maar thuis moeten gaan poepen en dat het asociaal (want vies en je belast er anderen mee) is om ergens anders dan thuis te gaan poepen. Dat is natuurlijk onzin, poepen zou geen taboe moeten zijn. En kennelijk is het zelfs ongezond om je poep op te houden... 

Als je netjes de toiletborstel gebruikt en evt. een luchtverfrisser is het ergste leed qua stank wel te voorkomen. 

Izza schreef op 27-02-2026 om 10:00:

[..]

Het mag van mij. Maar wij doen dat liever in alle rust thuis. Buitenshuis is voor noodgevallen.

We is wij? Jij en je collega's? Jij en je gezin?

Als ik moet, moet ik ook echt. Elke dag noodgeval, anders gebeuren er ongelukken.

Marianne76 schreef op 27-02-2026 om 10:59:

[..]

We is wij? Jij en je collega's? Jij en je gezin?

Als ik moet, moet ik ook echt. Elke dag noodgeval, anders gebeuren er ongelukken.

Geen idee wat collega's doen. Is geen onderwerp van gesprek. Maar soms stap ik een wc in waar zo'n enorme walm hangt. Veel toiletten in gebouwen hebben natuurlijk ook geen raam. Dan draai ik zo weer om. Zit liever niet in andermans lucht. 

Zoals gezegd het is wat mij betreft voor een noodgeval. En verder lekker thuis. 

Is een deel van het probleem niet gewoon dat er maar weinig toiletten zijn en heel veel scholieren die op dezelfde tijd maar een heel korte pauze hebben?

Ik kan me voorstellen dat die gewoon altijd bezet zijn in de pauze en dat je die dan zelf ook niet te lang bezet wil houden.

Izza schreef op 27-02-2026 om 10:00:

[..]

Hoe dan? Als ik moet dan moet ik, dat is geen 5 minuten op te houden. Van de supermarkt nare huis red ik nog net maar dan moet ik wel mijn boodschappen daar laten staan als het me overvalt. 

Haaknaald schreef op 27-02-2026 om 12:17:

[..]

Hoe dan? Als ik moet dan moet ik, dat is geen 5 minuten op te houden. Van de supermarkt nare huis red ik nog net maar dan moet ik wel mijn boodschappen daar laten staan als het me overvalt.

Zelfde hier. Gelukkig meestal maar 1x per dag en meestal rond hetzelfde tijdstip, maar dus wel onder werktijd. Het is wat het is. Wij hebben gelukkig wel goede, schone en genoeg toiletten.

Ja dit vind ik erg bijzonder hoor. Ook al poep ik overal makkelijk, en zou ik ook het liefste thuis gaan, maar ik ga het zeker niet langer dan een half uur ophouden. Dus dan ga ik toch echt waar ik op dat moment ben. Nu heb ik geen lastige stoelgang en ben ik denk ik (heb het nooit getimed) binnen een minuut wel klaar met alles en laat ik de wc netjes achter. Neem aan dat er overal wel een wc-spray is, dat zou ik nog even rond spuiten uiteraard.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.