Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!

Nick90 schreef op 01-03-2026 om 02:03:

[..]

Poepschema volgen.

En jij denkt dan serieus dat je nooit op een ongelukkig moment toch een keer moet op een ander tijdstip? 

We hebben het over een mens hè met biologische processen die ook gestuurd worden door wat je gegeten hebt! 

Geef mij een drankje/ toetje/ ijsje waar sorbitol in zit en binnen een half uur begint de ellende en ben ik 12 uur je gast die semi continue je pot bezet houdt. 

En het "leuke" is, ook peren en pruimen bevatten van nature al sorbitol. Dus ook als ik alles goed gecheckt heb wordt ik soms overvallen, omdat er toch wat peer in mijn toetje in het restaurant zat dat niet op de kaart stond. Want alleen de stukjes peer uit de fruitsalade verwijderen is niet voldoende, als dat al een paar uur klaar staat zit het sap en de sorbitol overal. 

Ook mensen met darmaandoeningen kunnen hun moment van poepen niet trainen. 

MamaE schreef op 01-03-2026 om 09:33:

En als je kinderen leert dat elders dan thuis poepen vies is, is de drempel om bijvoorbeeld op een kamp of met een logeerpartij wel te gaan. Terwijl je dan makkelijk langer weg bent. Dat lijkt mij ook niet gezond hoor.

Precies heel veel wordt meegegeven vanaf huis uit. Als je moet moet je. 

Decembermamma schreef op 01-03-2026 om 20:34:

[..]

Ik denk dat opvoeding zeker meespeelt, maar ook niet helemaal. Het kan natuurlijk dat je je ergens niet prettig bij voelt. Mijn ouders hebben ons daar nooit iets over meegegeven, maar mijn vader poept ook alleen thuis. Toen hij in dienst moest en regelmatig een week weg was naar een of andere oefening op de Veluwe, hield hij het een week op. Echt niet gezond, maar zijn keuze. Mijn zus poept ook bij voorkeur thuis, maar is daar wat minder principieel in.

Tijdens je werk naar huis gaan om te poepen vind ik heel raar. Dat kost enorm veel tijd, zelfs al woon je op vijf minuten van je werk. Dan heb je gewoon tien minuten reistijd naar de wc plus nog de tijd die je erop zit. Ik denk dat heel veel werkgevers dat ook gewoon niet oké vinden, en terecht.

Ik ben overigens wel voor fatsoenlijke voorzieningen. Een school waar de wc niet op slot kan of de deur niet dicht bij lange leerlingen, dat slaat natuurlijk nergens op.

Toen ik studeerde waren er geen wc borstels op de meeste wc's op school. Ik heb daar ooit naar gevraagd en die bleken te veel gejat te worden. Wat ik nog steeds betwijfel.
Het voelde wel asociaal om je sporen achter te laten, maar ja, dan hadden ze dat maar moeten regelen. Ik wil best borstelen, maar niet met mijn handen in de pot.

MamaE schreef op 01-03-2026 om 20:49:

[..]

Toen ik studeerde waren er geen wc borstels op de meeste wc's op school. Ik heb daar ooit naar gevraagd en die bleken te veel gejat te worden. Wat ik nog steeds betwijfel.

Dat is in ons zwembad hier ook zo. Die hadden ze, maar die zijn meegenomen, hoorde ik eens. 

Decembermamma schreef op 01-03-2026 om 20:34:

[..]

Als peuter was ik als de dood. Ik hield het dagenlang op, tot het niet meer ging en dan zat ik gillend aan mijn moeders hand op de wc. Het dat kwam? Niemand weet het, maar het is vanzelf goedgekomen (gelukkig hebben ze er geen psychiater op afgestuurd 🤣). Hoewel ik nu gemiddeld 1x per 2 dagen poep. Geen arts vindt dat raar. Maar wel thuis als het kan. En dat is ook niet raar.

interessant: waar gaat dit probleem nu eigenlijk om? 
- De kwaliteit/omstandigheden van toiletten in het onderwijs is onvoldoende waardoor er sociaal onveilige situaties ontstaan;
- Mensen poepen het liefste sowieso thuis, ongeacht of de omstandigheden op school/het werk/bij iemanders thuis/de camping etc. Omdat dit de norm is, ontstaat er een taboesfeer rond toiletbezoek en in het bijzonder poepen, waardoor er sociaal onveilige situaties ontstaan. 

Ik dacht eerst dat het om het eerste ging: vieze wc's, mogelijkheid tot gluren en/of afluisteren e.d., maar ik neig door de reacties hier steeds meer naar het tweede eerlijk gezegd? Wat vinden jullie?

Punt 1 is denk ik waar het begint, en als dat niet in orde is, stimuleert het punt 2.

Ik vind het trouwens ook niet erg gepast als bezoekers uitgebreid gaan poepen bij anderen thuis. Je verblijft er geen dagen en kunt vooraf thuis even naar het toilet. 

Op vakantie heb ik trouwens geen enkel probleem mee. Dan heb je immers een eigen wc in je huisje of hotelkamer. En heb je alle rust om naar de wc te gaan. 

En uitzonderingen daargelaten (mensen met maag of darmproblemen of iemand die diarree heeft). Kan je ontlasten gewoon trainen en is het vaak een gewoonte volgens een vast schema. 

Izza schreef op 02-03-2026 om 14:19:

Ik vind het trouwens ook niet erg gepast als bezoekers uitgebreid gaan poepen bij anderen thuis. Je verblijft er geen dagen en kunt vooraf thuis even naar het toilet.

Op vakantie heb ik trouwens geen enkel probleem mee. Dan heb je immers een eigen wc in je huisje of hotelkamer. En heb je alle rust om naar de wc te gaan.

En uitzonderingen daargelaten (mensen met maag of darmproblemen of iemand die diarree heeft). Kan je ontlasten gewoon trainen en is het vaak een gewoonte volgens een vast schema.

was dat maar waar dat je het kan trainen. Ik kan niet op commando poepen, dus vooraf thuis gaat me niet lukken. Ophouden ook niet, dan zit ik met buikkrampen waar je na een half uur van dubbelklapt. 10 minuten ophouden dat lukt nog net. 

Ene dag poep ik vlak na het opstaan, maar kan ook na de lunch zijn of meerdere keren per dag. 

Van de MLD arts van mijn ex heb ik geleerd dat ophouden helemaal niet goed is en dat trainen niet kan, en dat dat niet alleen voor darm patiënten geldt maar voor iedereen.

Ik vind het trouwens ook niet erg gepast als bezoekers uitgebreid gaan poepen bij anderen thuis. 

Ik doe het liever ook niet bij anderen thuis, maar soms kan het niet anders. 

En ik ben dan zoooooooo benieuwd hoe jij dat dan denkt te weten van anderen. Vraag je naar hun medische geschiedenis? Vraag je een artsenverklaring dat iemand een darmziekte heeft? Of ga je het bespreken? 

- Goh Gerda, ik vind het niet oké dat je hier poept.

- Sorry, het lukte even niet om het op te houden

- Hoezo niet? Heb jij een darmziekte?

- Nou nee, maar ik heb vanochtend een broodje op de markt gegeten en ik denk dat dat verkeerd gevallen is

- Wat een onzin, dan had je best even naar huis kunnen gaan

- Nou, ik voel het net pas opkomen, sorry daarvoor, het spijt me!

- Nou Gerda, ik vind het niet gepast. Je had wel wat beter mogen trainen hiervoor. En Mieke, wat heb jij te zeggen? Volgens mij ben jij gisteren ook hier op de pot geweest. 

- Sorry Izza, ik heb colitis ulcerosa en ik kan het echt niet ophouden

- Colitis Ulcerosa? Wat is dat nou weer voor onzin, daar heb ik je nooit eerder over gehoord. Volgens mij verzin je dat ter plekke. 

- Dat is toch echt zo, maar zoiets bespreek je nou eenmaal niet zo makkelijk

- Ik geloof er niks van, je bent hier voortaan niet meer welkom zonder doktersverklaring. Ongepast gedoe! 

Of zeg je niks en ga je alleen in stilte zitten oordelen over het ongepaste gestink en gepoep van anderen? Ik heb een vrij stellige mening over wie er hier ongepast bezig is, maar dat zijn niet Gerda en Mieke. 

Ginevra schreef op 02-03-2026 om 14:45:

[..]

Ik doe het liever ook niet bij anderen thuis, maar soms kan het niet anders.

En ik ben dan zoooooooo benieuwd hoe jij dat dan denkt te weten van anderen. Vraag je naar hun medische geschiedenis? Vraag je een artsenverklaring dat iemand een darmziekte heeft? Of ga je het bespreken?

- Goh Gerda, ik vind het niet oké dat je hier poept.

- Sorry, het lukte even niet om het op te houden

- Hoezo niet? Heb jij een darmziekte?

- Nou nee, maar ik heb vanochtend een broodje op de markt gegeten en ik denk dat dat verkeerd gevallen is

- Wat een onzin, dan had je best even naar huis kunnen gaan

- Nou, ik voel het net pas opkomen, sorry daarvoor, het spijt me!

- Nou Gerda, ik vind het niet gepast. Je had wel wat beter mogen trainen hiervoor. En Mieke, wat heb jij te zeggen? Volgens mij ben jij gisteren ook hier op de pot geweest.

- Sorry Izza, ik heb colitis ulcerosa en ik kan het echt niet ophouden

- Colitis Ulcerosa? Wat is dat nou weer voor onzin, daar heb ik je nooit eerder over gehoord. Volgens mij verzin je dat ter plekke.

- Dat is toch echt zo, maar zoiets bespreek je nou eenmaal niet zo makkelijk

- Ik geloof er niks van, je bent hier voortaan niet meer welkom zonder doktersverklaring. Ongepast gedoe!

Of zeg je niks en ga je alleen in stilte zitten oordelen over het ongepaste gestink en gepoep van anderen? Ik heb een vrij stellige mening over wie er hier ongepast bezig is, maar dat zijn niet Gerda en Mieke.

Applaus Ginevra! 

Het leven is voor mijn gevoel veel minder 'maakbaar' dan jij vaak denkt, uitgaande van  jouw eigen leven en ervaring. Ontlasten trainen? Kom op zeg..je leeft samen met elkaar, en daar horen geuren ook bij. Ik denk dat de meeste mensen het liefst thuis hun grote boodschap doen maar dat is toch echt lang niet altijd mogelijk, en zeker niet te trainen. 

Droom lekker verder in je ivoren toren op je luchtkasteel. 

Vooraf thuis even naar het toilet? Hoe dan? Ik moet als ik moet en kan niet op commando even 3 uur eerder gaan.

Meestal moet ik vlak na opstaan maar soms ook niet en moet ik later op de dag. En als iemand mij dus sorbitol geeft moet ik in een restaurant of bij anderen thuis. 

Lekker gastvrij ben jij! 

troelahoep schreef op 02-03-2026 om 13:31:

interessant: waar gaat dit probleem nu eigenlijk om?
- De kwaliteit/omstandigheden van toiletten in het onderwijs is onvoldoende waardoor er sociaal onveilige situaties ontstaan;
- Mensen poepen het liefste sowieso thuis, ongeacht of de omstandigheden op school/het werk/bij iemanders thuis/de camping etc. Omdat dit de norm is, ontstaat er een taboesfeer rond toiletbezoek en in het bijzonder poepen, waardoor er sociaal onveilige situaties ontstaan.

Ik dacht eerst dat het om het eerste ging: vieze wc's, mogelijkheid tot gluren en/of afluisteren e.d., maar ik neig door de reacties hier steeds meer naar het tweede eerlijk gezegd? Wat vinden jullie?

Ik ben geneigd het met je eens te zijn. Ik poep ook het liefste thuis maar als het zo is dat ik elders moet dan ga ik elders. Dan voel ik me wel opgelaten als het erg stinkt en er is geen spray of een raampje dat open kan. 

Ik poep meestal wel 2-3 keer per dag, maar vrijwel nooit voor 11 uur in de ochtend. Ik ben geen ochtendmens, dus fijn dat mijn bioritme daar rekening mee houdt.
Als ik ongesteld ben, heb ik altijd diarree. Maar verder heb ik nooit last van mijn menstruatie, dus ik ga wel gewoon overal heen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.