Gezondheid
MDLFonds
25-02-2026 om 13:18
Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!
Veel kinderen durven op school niet te poepen. Herken je dat van je eigen kind? Ongeveer de helft van de leerlingen poept namelijk (bijna) nooit op school, vooral omdat toiletten vies zijn, weinig privacy bieden of onveilig aanvoelen. Dat leidt tot ophoudgedrag, met buikpijn, verstopping en concentratieproblemen als gevolg. Geen enkel kind zou zich ongemakkelijk of beschaamd moeten voelen om gewoon naar de wc te gaan.
Het MDL Fonds (voor maag, darm en lever) is daarom een petitie gestart voor schone, veilige en goed afsluitbare schooltoiletten. Dit moet structureel worden geregeld in de landelijke regels voor schoolgebouwen.
Als ouder kun je dit probleem niet negeren! Teken de petitie daarom en laat zien dat gezonde en veilige schooltoiletten geen luxe zijn, maar een basisvoorziening voor ieder kind. Samen kunnen we dit veranderen
https://www.mdlfonds.nl/petitie-schoolwc/
[Geplaatst met goedkeuring]
Decembermamma
03-03-2026 om 14:45
Meestal doe je dat dus niet omdat mensen als je een wind raakt dus raar reageren. Maar zodra je een werkkamer naast de wc hebt weet je ondertussen iedereens scheten wel te herkennen.
Nick90
03-03-2026 om 15:38
Decembermamma schreef op 03-03-2026 om 14:45:
Meestal doe je dat dus niet omdat mensen als je een wind raakt dus raar reageren. Maar zodra je een werkkamer naast de wc hebt weet je ondertussen iedereens scheten wel te herkennen.
Dus poepen op een ander of op je werk moet kunnen want het is natuurlijk enzovoort maar ruften op je werk of in gezelschap is not done. Ik zou het dan weer niet in m'n hoofd halen om op een ander te gaan zitten poepen. Vind ik ook niet netjes, net als ruften in gezelschap
dan
03-03-2026 om 15:47
Nick90 schreef op 03-03-2026 om 15:38:
[..]
Dus poepen op een ander of op je werk moet kunnen want het is natuurlijk enzovoort maar ruften op je werk of in gezelschap is not done. Ik zou het dan weer niet in m'n hoofd halen om op een ander te gaan zitten poepen. Vind ik ook niet netjes, net als ruften in gezelschap
Ik probeer beiden te vermijden als ik bij anderen thuis ben maar als het echt niet anders kan, dan is het zo.
Decembermamma
03-03-2026 om 15:59
[..]
Natuurlijk probeer je het te voorkomen maar dat kan niet altijd, en dan moet je een wind kunnen laten of gewoon op een wc kunnen poepen zonder je te schamen en zonder je belachelijk gemaakt te worden.
Nick90
03-03-2026 om 16:54
Decembermamma schreef op 03-03-2026 om 15:59:
[..]
Natuurlijk probeer je het te voorkomen maar dat kan niet altijd, en dan moet je een wind kunnen laten of gewoon op een wc kunnen poepen zonder je te schamen en zonder je belachelijk gemaakt te worden.
Ja maar om dan net te doen alsof allemaal zo vreselijk natuurlijk is en iedereen het doet is dan natuurlijk van de zotte. Wbt bij mensen thuis gaan zitten poepen is voor de meeste mensen ook ondenkbaar.
dan
03-03-2026 om 16:57
Nick90 schreef op 03-03-2026 om 16:54:
[..]
Ja maar om dan net te doen alsof allemaal zo vreselijk natuurlijk is en iedereen het doet is dan natuurlijk van de zotte. Wbt bij mensen thuis gaan zitten poepen is voor de meeste mensen ook ondenkbaar.
Ik maak er geen probleem van als mensen bij mij thuis moeten poepen, zolang ze de wc maar netjes achterlaten, dus wc borstel pakken om eventuele remsporen weg te borstelen.
Decembermamma
03-03-2026 om 17:05
Nick90 schreef op 03-03-2026 om 16:54:
[..]
Nou het is ook natuurlijk en iedereen zou dat moeten kunnen doen. En ja als je het makkelijk op kunt houden en je weet dat je zo naar huis gaat doe je het ophouden maar ik ga me echt niet in de buikpijn wringen omdat ik naar de wc moet en dat niet bij anderen wil doen.
Kersje
03-03-2026 om 18:29
Velen kunnen het ook gewoonweg niet ophouden, dus hebben ook niet de ‘luxe’ het te kunnen uitstellen tot thuis. Als dat namelijk zo makkelijk zou zijn, dan hoefden er ook geen openbare toiletten te zijn. Nederland behoort zelfs tot 1 vd landen waar een groot tekort is aan openbare toiletten.
Decembermamma
03-03-2026 om 20:32
Kersje schreef op 03-03-2026 om 18:29:
Velen kunnen het ook gewoonweg niet ophouden, dus hebben ook niet de ‘luxe’ het te kunnen uitstellen tot thuis. Als dat namelijk zo makkelijk zou zijn, dan hoefden er ook geen openbare toiletten te zijn. Nederland behoort zelfs tot 1 vd landen waar een groot tekort is aan openbare toiletten.
Nou ja er is wel een verschil tussen 5 of 10 minuten ophouden en een paar uur op moeten houden als er geen openbare toiletten zijn bijvoorbeeld.
Izza
03-03-2026 om 23:00
Kersje schreef op 03-03-2026 om 18:29:
Logisch toch? Openbare toiletten zijn echt enorm vies en heel onveilig. Vaak plekken waar bijvoorbeeld drugsgebruik plaats kan vinden. Daar blijf je ver vandaan hoor. Je kunt in geval van echte nood toch ook bij bijvoorbeeld de Hema, een horecazaak, hotel of een bibliotheek naar een schoon en veilig toilet? Ik kom in het buitenland ook zelden een openbaar toilet tegen. En als ze er al zijn staan ook die op zeer bedenkelijke plekken (en erg onhygiënisch).
MamaE
03-03-2026 om 23:07
Izza schreef op 03-03-2026 om 23:00:
[..]
Logisch toch? Openbare toiletten zijn echt enorm vies en heel onveilig. Vaak plekken waar bijvoorbeeld drugsgebruik plaats kan vinden. Daar blijf je ver vandaan hoor. Je kunt in geval van echte nood toch ook bij bijvoorbeeld de Hema, een horecazaak, hotel of een bibliotheek naar een schoon en veilig toilet? Ik kom in het buitenland ook zelden een openbaar toilet tegen. En als ze er al zijn staan ook die op zeer bedenkelijke plekken (en erg onhygiënisch).
In Luxemburg zijn er wel openbare toiletten die redelijk schoon zijn, zelfs met gratis maandverband voor wie dat nodig heeft.
In België ook wel eens gezien. Winkels en horeca zijn niet altijd open. Zeker niet op zondagen en feestdagen.
Junio
03-03-2026 om 23:44
[..]
Ik ben echt wel voor een beetje vrijheid blijheid omtrent poep- en scheetgewoontes, maar óp een ander poepen vind ik dan toch weer een beetje te ver gaan. Gedver.
Valeria
04-03-2026 om 12:18
[..]
Jij kunt wel overdrijven zeg! Maar dan staat er in ieder geval niet zo'n rij als er nog meer mensen ze enorm eng vinden ![]()
Ik ben nog nooit ergens een onveilig toilet tegengekomen (behalve in het buitenland langs de snelweg, dat zou onveilig kúnnen zijn als je daar in je eentje stopt, maar ik ga er eigenlijk niet van uit dat er overdag mensen zitten te wachten tot daar een vrouw in haar eentje het toilet ingaat.)
Vies wel, maar als je moet, dan ga je.
Decembermamma
04-03-2026 om 14:05
Dat vieze komt bij vrouwen vaak door vrouwen die het vies vinden om op een wc te gaan zitten die gaan dan boven de bril handen en plassen dan de helft ernaast heb een keer staan wachten toen ik het hoorde gebeuren en de spetters zag je onder de deur door op de grond terecht komen. Komt er een heel deftig dametje ik heb er toen echt wat van gezegd.
Alias1
04-03-2026 om 14:15
[..]
Lang leve Scandinavie! Waarom kunnen de mensen daar de toiletten wel schoon houden? (of, ander onderwerp: een spel in de openbare ruimte compleet laten (ipv iets te jatten)).
Overigens kan ik me herinneren dat we een aantal jaren geleden op een camping stonden, met niet heel positieve reviews over het sanitair: er zou niet goed worden schoongemaakt. Wat bleek: 2 maal daags schoonmaak, maar een half uur tot één uur na het schoonmaken hadden de kampeerders er al weer een zwijnenstal van gemaakt... Daar viel echt niet tegenaan te werken.