Gezondheid
MDLFonds
25-02-2026 om 13:18
Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!
Veel kinderen durven op school niet te poepen. Herken je dat van je eigen kind? Ongeveer de helft van de leerlingen poept namelijk (bijna) nooit op school, vooral omdat toiletten vies zijn, weinig privacy bieden of onveilig aanvoelen. Dat leidt tot ophoudgedrag, met buikpijn, verstopping en concentratieproblemen als gevolg. Geen enkel kind zou zich ongemakkelijk of beschaamd moeten voelen om gewoon naar de wc te gaan.
Het MDL Fonds (voor maag, darm en lever) is daarom een petitie gestart voor schone, veilige en goed afsluitbare schooltoiletten. Dit moet structureel worden geregeld in de landelijke regels voor schoolgebouwen.
Als ouder kun je dit probleem niet negeren! Teken de petitie daarom en laat zien dat gezonde en veilige schooltoiletten geen luxe zijn, maar een basisvoorziening voor ieder kind. Samen kunnen we dit veranderen
https://www.mdlfonds.nl/petitie-schoolwc/
[Geplaatst met goedkeuring]
Izza
06-03-2026 om 20:05
Ik begrijp werkelijk niet dat je bij andere mensen op bezoek bent. En dan uitgebreid de tijd neemt om jezelf te gaan ontlasten. Bezoek is hier een paar uur. Geen complete dag. En ze blijven ook niet slapen. Voldoende tijd om thuis in alle rust naar het toilet te gaan. En op school natuurlijk ook.
Natuurlijk zijn er mensen met darmproblemen. Maar dat zijn uitzonderingen.
Valeria
06-03-2026 om 20:11
Izza schreef op 06-03-2026 om 20:05:
Ik begrijp werkelijk niet dat je bij andere mensen op bezoek bent. En dan uitgebreid de tijd neemt om jezelf te gaan ontlasten. Bezoek is hier een paar uur. Geen complete dag. En ze blijven ook niet slapen. Voldoende tijd om thuis in alle rust naar het toilet te gaan. En op school natuurlijk ook.
Je kunt ook gewoon in 2 minuten de wc weer uit zijn na poepen hoor.
ALs je niet geconstipeerd bent door je zogenaamde kennissen heb je het er zo uit :-p
Marianne76
06-03-2026 om 20:13
Uitgebreid onlasten duurt te lang als je 4 u op bezoek bent? Hoe lang doe jij er dan wel niet over? Bij mij is het in ongeveer 1 minuut gebeurd. Inclusief afvegen en zo nodig pot borstelen.
Alias1
06-03-2026 om 21:10
Marianne76 schreef op 06-03-2026 om 20:13:
Uitgebreid onlasten duurt te lang als je 4 u op bezoek bent? Hoe lang doe jij er dan wel niet over? Bij mij is het in ongeveer 1 minuut gebeurd. Inclusief afvegen en zo nodig pot borstelen.
Precies: ik poep sneller dan menig 60+ man kan plassen...
Haaknaald
06-03-2026 om 21:26
Nou inderdaad als ik moet dan moet ik en dat lukt soms sneller dan een volle blaas leeg plassen.
Als je voldoende vezels eet en de poep de juiste consistentie heeft is het zo gebeurd.
Dat kan ik echt binnen 2 minuten afhandelen inclusief handen wassen.
Als ik sorbitol gegeten heb en "het feestje" begint dan zit ik wel een minuut of 6 en dat dan 10 keer per uur tot ik leeg ben.
Haaknaald
06-03-2026 om 21:29
Als jij uitgebreid de tijd moet nemen om jezelf te ontlasten heb je denk ik meer problemen met je darmen dan ik. Als ik sorbitol buiten mijn voeding houd dan is het zo gebeurd. Daar heb ik heb 5 minuten voor nodig.
Omega
06-03-2026 om 21:52
Tjonge jonge werkelijk waar wat een ongelofelijk moeilijke aanstellers zijn jullie, Nick en Izza. Er valt gewoon een drol in je toilet en dat ruikt even. Man man wat moeilijk doen.
Valeria
06-03-2026 om 22:00
Haaknaald schreef op 06-03-2026 om 21:29:
[..]
Als jij uitgebreid de tijd moet nemen om jezelf te ontlasten heb je denk ik meer problemen met je darmen dan ik.
OMdat ze alleen maar thuis wil.poepen
MMcGonagall
07-03-2026 om 00:33
Meestal heb ik pas aandrang als het echt voor de uitgang ligt. Dan ben ik letterlijk in 2 minuten klaar. Sowieso is het heel ongezond om heel lang op de wc te zitten, krant erbij en zo. Ik ken overigens niemand die dat doet, maar het schijnt niet ongebruikelijk te zijn.
MamaE
07-03-2026 om 01:31
Als ik een uurtje koffie drink bij iemand of op een verjaardag ga, dan hoef ik daar meestal niet te poepen. Maar mijn schoonouders wonen bijvoorbeeld op 1,5 uur rijden. Mijn zus op drie kwartier. Zonder files. Dan ben je al gauw een behoorlijk deel van de dag weg en ik ga ook niet langs de snelweg in de vangrail zitten poepen.
Gingergirl
07-03-2026 om 09:03
Waarom denk je dat het gaat om " uitgebreid de tijd nemen"? Als je moet dan moet je; ik ga zitten, het valt eruit, je veegt je af, hijst je broekt op wast je handen en laat alles schoon achter en gebruik luchtverfrisser als het er staat. Dit kost mij max 2 minuten. Zoals de meeste mensen. En nee ik heb geen darmaandoening maar poep 2 a 3 keer per dag.
Vandaag gaan wij op familiebezoek en worden daar om 14 uur verwacht, we moeten dan om 12 uur vertrekken want ze wonen ver weg. We blijven daar eten en zullen rond 20 uur weer naar huis rijden. We zijn dus in totaal 10 uur weg, dat is best lang. Stel ik moet om 16 uur, dan wordt het uren ophouden en dat is niet haalbaar en ook erg ongezond. Dus ja mensen poepen weleens bij een ander, laat een wc pot daar nou net voor bedoeld zijn
Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat mensen daar moeilijk over deden.of in de gang gaan staan ruiken of je gepoept hebt zoals iemand schreef. Leer jij je kinderen ook dat ze niet op school moeten poepen?
Jij schrijft rustig de tijd voor nemen / uitgebreid poepen; komt op mij over dat je naar het toilet gaat om uitgebreid de tijd te nemen net zo lang totdat het lukt om te poepen omdat je perse niet elders wil. Dan poep je op momenten dat je eigenlijk nog geen/voldoende aandrang hebt en dat is niet gezond voor je darmen hoor en ja dan duurt poepen best lang.
Komt op mij over als je zo moeilijk doet over poepen elders / gasten die bij jou poepen dat je een soort poepangst hebt. Ieder zijn ding maar om nou te praten of dat normaal is en dat niet elders poepen de norm zou moeten zijn is niet normaal. Ook kwalijk als kinderen dat aangeleerd krijgen. Het is een natuurlijk proces waar iedereen mee te maken heeft dus eigenlijk zo normaal als wat.
Izza
07-03-2026 om 09:06
Haaknaald schreef op 06-03-2026 om 21:26:
Nou inderdaad als ik moet dan moet ik en dat lukt soms sneller dan een volle blaas leeg plassen.
Als je voldoende vezels eet en de poep de juiste consistentie heeft is het zo gebeurd.
Dat kan ik echt binnen 2 minuten afhandelen inclusief handen wassen.
Als ik sorbitol gegeten heb en "het feestje" begint dan zit ik wel een minuut of 6 en dat dan 10 keer per uur tot ik leeg ben.
Als zoiets zou voorvallen dan ga je toch direct naar huis omdat je ziek bent? 10x naar de wc is aanleiding om direct te vertrekken. Dan blijf je niet langer ergens.
Haaknaald
07-03-2026 om 09:27
Izza schreef op 07-03-2026 om 09:06:
[..]
Als zoiets zou voorvallen dan ga je toch direct naar huis omdat je ziek bent? 10x naar de wc is aanleiding om direct te vertrekken. Dan blijf je niet langer ergens.
Ik ben niet ziek als in dat ik me vreselijk beroerd voel. Het moet er uit!
Hoe ik dan meteen moet vertrekken weet ik niet, van mijn ouders naar huis zou ik net wel net niet redden. Dat is 10 minuten fietsen. Met een beetje pech loopt het me dan in het zicht van de haven dun langs de benen. Dan zit alles onder inclusief mijn fiets. Als ik op 159 km weg bij mijn zus ben dan kom ik niet thuis hoor, dan moet ik eerst leeg zijn voor ik op pad kan.
Anoniemer
07-03-2026 om 10:17
Hilarisch dit hele draadje. Maar goed, ik ging toch al niet op bezoek bij Nick. Fijn dat hij een vrouw heeft die met een op moederdag gekregen stoomreiniger de wc poetst. Ze doet het allemaal zelf he?
Hier nog een toepasselijk filmpje uit Koefnoen. Vanaf ongeveer 1.45
dan
07-03-2026 om 10:25
Decembermamma schreef op 06-03-2026 om 18:52:
[..]
Hier doen we niet aan moederdag afgeschaft zodra dat kon. Als we elkaar iets willen geven doen we dat maar niet op voorgeschreven dagen. En ja mijn man heeft een keer een strijkijzer voor me gekocht, heel lief. Hij strijkt er vaak mee.
Hier ook geen kado's op dit soort dagen, hebben we beiden geen behoefte aan.