Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 17:26

Te weinig drinken.


Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 19:42

Philou schreef op 15-01-2023 om 19:35:

[..]

Weet je wel dat thee van verse gember (echt alleen gember) ook zo lekker is?
Al dan niet met wat honing. En gember is heel gezond.

Jazeker! Dat maak ik ook af en toe. 

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 19:47

Zal morgen ook wat extra fruit en komkommer halen. Dan leg ik dat op m'n werk. Als ik het niet vergeet mee te nemen. 

Er bestaan geloof ik ook apps om je een seintje te geven dat je weer een glas moet drinken, als geheugensteuntje. Of je kunt elke anderhalf uur of zo een wekker laten afgaan op je mobiel en dan een glas drinken.

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 20:11

madee schreef op 15-01-2023 om 20:04:

Er bestaan geloof ik ook apps om je een seintje te geven dat je weer een glas moet drinken, als geheugensteuntje. Of je kunt elke anderhalf uur of zo een wekker laten afgaan op je mobiel en dan een glas drinken.

Ja ik weet het. Maat mijn probleem.zit hem voornamelijk in het negeren. Zo'n melding druk ik weg en dan ga ik verder met mijn werkzaamheden. 

Dit is eigenlijk gewoon een slechte gewoonte die je moet zien te veranderen.
Vaste drinkmomenten op een dag (evt. met wekker), fles die leeg moet einde dag.
Het is een patroon dat er in moet slijten. Dat kost even tijd, dus niet na twee dagen opgeven als het een keer niet lukt. Zie het als een medicijn dat je op gezette momenten moet nemen. En dan niet om beter te worden, maar nog gezonder. 

Bijtje82 schreef op 15-01-2023 om 18:36:

[..]

"Je laat het zo makkelijk klinken, maar geloof me ook aan water kan een smaakje zitten."

---

Dat weet ik hoor, het water bij sommige familieleden (duinwater) smaakt opvallend beter dan hier. Maar om even snel een glas achterover te slaan, maakt dat smaakje mij niet uit. Dat water proef ik eigenlijk nauwelijks, het gaat zo snel.

Thee, water met citroen/munt/gember of siroop (wel slecht voor je tanden) is natuurlijk ook prima qua hydratatie. Nog wat fruit en komkommer en je bent goed bezig.

Maar ik vraag me af, heb je al eens water uit een Brita-filter geprobeerd? Dat filtert in elk geval kalk en eventuele chloorresten etc uit het water, die proef je dan dus niet meer. Dat gebruik ik voor thee en koffie (echt lekkerder daarmee) en als ik even rustig een glas water wil drinken. Ik heb een filterkan in de keuken staan, maar er bestaan ook waterflesjes om mee te nemen met een ingebouwd Britafilter. Ik geef het je maar mee. 

Hopelijk vind je iets wat werkt voor jou, en kun je snel nieuwe routines opbouwen.

MamaE schreef op 15-01-2023 om 22:28:

Dit is eigenlijk gewoon een slechte gewoonte die je moet zien te veranderen.
Vaste drinkmomenten op een dag (evt. met wekker), fles die leeg moet einde dag.
Het is een patroon dat er in moet slijten. Dat kost even tijd, dus niet na twee dagen opgeven als het een keer niet lukt. Zie het als een medicijn dat je op gezette momenten moet nemen. En dan niet om beter te worden, maar nog gezonder.

Vaste momenten inderdaad en koppel die aan iets anders dat je doet, zo heb je kans dat het een vaste gewoonte wordt. 

Je lichaam geeft zelf aan als het vocht nodig heeft. Ik vind het bijzonder dat je nooit dorst hebt. Ik zou ff naar de huisarts gaan voor een check. 

Ik drink weliswaar ook weinig, maar heb gewoon niet zoveel vocht nodig. Dat 'minimaal 1,5 liter water!' elke dag is inderdaad achterhaald. In principe is het voldoende om gewoon te drinken wanneer je dorst hebt.

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 08:16

MamaE schreef op 15-01-2023 om 22:28:

Dit is eigenlijk gewoon een slechte gewoonte die je moet zien te veranderen.
Vaste drinkmomenten op een dag (evt. met wekker), fles die leeg moet einde dag.
Het is een patroon dat er in moet slijten. Dat kost even tijd, dus niet na twee dagen opgeven als het een keer niet lukt. Zie het als een medicijn dat je op gezette momenten moet nemen. En dan niet om beter te worden, maar nog gezonder.

Ik ga zeker mijn best doen. Mijn gezondheid is belangrijk, dus een goede stok achter de deur.

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 08:17

IMI-x2 schreef op 15-01-2023 om 23:11:

[..]

Ik ken ze wel, maar vond het altijd een beetje onzinnig eigenlijk. Kan er misschien wel eens naar kijken.

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 08:19

Index224 schreef op 16-01-2023 om 07:58:

Je lichaam geeft zelf aan als het vocht nodig heeft. Ik vind het bijzonder dat je nooit dorst hebt. Ik zou ff naar de huisarts gaan voor een check.

Ik drink weliswaar ook weinig, maar heb gewoon niet zoveel vocht nodig. Dat 'minimaal 1,5 liter water!' elke dag is inderdaad achterhaald. In principe is het voldoende om gewoon te drinken wanneer je dorst hebt.

Maar wat gaat die checken dan? Heel veel dorst zou jog ergens op kunnen duiden, maar geen dorst? 

Voorlopig eerst even zelf drinken en dan als het echt nodig is kan ik altijd nog naar de huisarts. 

Bijtje82 schreef op 16-01-2023 om 08:19:

[..]

Maar wat gaat die checken dan? Heel veel dorst zou jog ergens op kunnen duiden, maar geen dorst?

Voorlopig eerst even zelf drinken en dan als het echt nodig is kan ik altijd nog naar de huisarts.

Geen idee, daar is de huisarts voor. Jij meldt jouw klacht/zorgen bij hem en hij weet dan wat hij moet onderzoeken (of niet). 

Op zich is drinken als je dorst hebt prima, en ieders behoefte verschilt natuurlijk naar gelang de invulling van het leven, maar een halve liter per dag is wel heel erg weinig. 

Dorst negeren en te weinig drinken went. Je voelt minder dorst. Als je structureel meer gaat drinken, krijg je na een tijdje ook weer meer dorst. Dat moet je dan natuurlijk niet meer negeren. 😉

mut

mut

16-01-2023 om 10:35

elke dag een kom soep maakt ook dat je vocht binnen krijgt. Zou dat je helpen? Ik heb ook dagen dat ik weinig drink, nog geen liter. Zolang mijn urine er goed uitziet is het mij best. Gelukkig hou ik wel van plat water.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.