Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bijtje82

Bijtje82

15-01-2023 om 17:26

Te weinig drinken.


Zussie schreef op 15-01-2023 om 17:35:

Droge lippen etc hebben vaker te maken met droge lucht dan met te weinig drinken. Tenzij je een ziekte hebt of bejaard waardoor je dorstgevoel afwezig is, kun je ervan uitgaan dat je voldoende vocht binnen krijgt. In je voedsel zit veel vocht. Die voorgeschreven anderhalf liter per dag moeten drinken is sowieso veroorzaakt door verkeerd begrepen onderzoek naar vochthuishouding; je verbruikt anderhalve liter water in je cellen maar die maken zelf ook weer water bij de verbranding. Anderhalve liter water is dus sowieso onzin.

Slecht advies!!

In voedsel, zoals groenten en fruit zit wat vocht maar ook niet zoveel dat je daar genoeg vocht door binnen krijgt.

Anderhalve liter drinken is niet voor iedereen noodzakelijk. Voor sommigen is een liter voldoende waar anderen ruim over die anderhalve liter heen moeten gaan om nog voldoende te plassen om afvalstoffen af te kunnen voeren.

De productie van een halve liter urine is het minimum om je afvalstoffen weg te krijgen.

Ik heb zelf een grote beker waar 350 ml in kan. Die vul ik 5x per dag met thee en drink ik ook op, bij ontbijt en lunch en 3x als tussendoortje. Dan drink ik bij de avondmaaltijd nog een glas water.

Vaste routines zijn een weg naar succes. Met een alarm op je telefoon bijvoorbeeld en dan jezelf dwingen dat niet te negeren.

Ik drink graag bruisend water met als 'siroop' wat vers sinaasappelsap of gembershot. Dat maak ik in de ochtend bij het ontbijt en vul dan gelijk een drinkfles. 
Gembershot zit in kleine flesjes bij de supermarkten. Eigenlijk bedoeld om in een keer op te drinken. Ik doe twee dagen met een flesje. Die van Jumbo en Lidl vind ik het lekkerst. De van AH is sterker. Daar moet je van houden. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 11:57

IMI-x2 schreef op 16-01-2023 om 10:34:

Dorst negeren en te weinig drinken went. Je voelt minder dorst. Als je structureel meer gaat drinken, krijg je na een tijdje ook weer meer dorst. Dat moet je dan natuurlijk niet meer negeren. 😉

Ik ga m'n best doen. Ben de dag gestart met een potje thee. Voordeel daarvan is dat ik het koud ook lekker vind. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 11:58

mut schreef op 16-01-2023 om 10:35:

elke dag een kom soep maakt ook dat je vocht binnen krijgt. Zou dat je helpen? Ik heb ook dagen dat ik weinig drink, nog geen liter. Zolang mijn urine er goed uitziet is het mij best. Gelukkig hou ik wel van plat water.

Is op zich een idee, ben wel dol op soep. Maar hoeft van mij niet dagelijks. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 12:01

Sas-OO schreef op 16-01-2023 om 11:46:

Ik drink graag bruisend water met als 'siroop' wat vers sinaasappelsap of gembershot. Dat maak ik in de ochtend bij het ontbijt en vul dan gelijk een drinkfles.
Gembershot zit in kleine flesjes bij de supermarkten. Eigenlijk bedoeld om in een keer op te drinken. Ik doe twee dagen met een flesje. Die van Jumbo en Lidl vind ik het lekkerst. De van AH is sterker. Daar moet je van houden.

Die shotjes haal ik af en toe per tray 😁. 

Vooral gemakzucht, want heb zelf ook een sapcentrifuge. Maar die kan gember niet zo goed hebben. Haal ze idd ook bij de lidl. 

Ook ik drink veel te weinig. Weinig dorst, drink geen koffie. Ook thee drink ik zelden. Ook ik vind water niet echt lekker. Heb heel lang suikervrije ranja gedronken. Ik heb nu sinds de afgelopen zomer een Air Up fles. 
Maar het komt natuurlijk nog steeds op mezelf aan. Op kantoor pak ik iedere keer mijn fles als de collega's koffie of thee halen. Zo hoop ik dan redelijk bij te blijven qua drinken. 
Oh en ik heb altijd een grote beker melk bij het ontbijt.
In het weekend is drinken een drama. Vooral als ik vrij ben moet ik heel bewust zijn dat ik wat ga drinken. Anders ligt blaasontsteking op de loer.

Bijtje82 schreef op 16-01-2023 om 11:58:

[..]

Is op zich een idee, ben wel dol op soep. Maar hoeft van mij niet dagelijks.

Ik houd niet van thee en water, ik word er misselijk van. Ik drink nu een grote mok thee van 300 ml ( in de zomer slimpiesiroop) 300 ml groentebouillon uit een potje( klein schapje) 3 koffie (525 ml) en 1 cola zero( 150) en daar moet ik ondanks de afwisseling nog steeds m'n best voor doen. Van nature drink ik niet meer dan 400/450ml per dag. Behalve als m'n glucoses te hoog zijn.

Overdag lukt het me ook niet om water te drinken, heb een fles op mijn bureau staan, maar negeer 'm gewoon. (Geen zin in water) Wel drink ik overdag een aantal koppen koffie. In de avond daarentegen drink ik wel water, dan heb ik er wel zin in. Ik vul 3 kleine halve literflesjes met water en die liggen naast me op de bank bij het tv kijken. Omdat ze voor het grijpen liggen, drink ik ze ineens wel. Ik denk een beetje uit verveling, je kijkt tv en wil dat doen met je handen ofzo. Maar goed, hier werkt dit. Enige nadeel is dat ik om 5.00 -6.00 uur in de ochtend echt mijn bed uit moet omdat ik moet plassen, maar goed, het waterdrinken is ook weer goed, dus ik laat het maar zo omdat het overdag niet lukt.

In het voorjaar en zomer lukt het me beter om water te drinken dan in het najaar en winter. Nu probeer ik koffie en thee zoveel mogelijk met elkaar af te wisselen. Frisdrank drink ik amper, ben wel dol op soep.

's Avonds drink ik weinig, ik voel er weinig voor om 's nachts mijn bed uit te moeten omdat ik slecht in slaap raak en ik moet al vroeg genoeg opstaan. Dus vooral in de ochtend en middag probeer ik veel te drinken. Nu net een grote beker thee op, straks nog een en op het werk 3 kartonnen bekertjes met thee. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 12:52

Ik moet eigenlijk straks ook even gaan shoppen voor een grote mok. Heb op het werk wel bekertjes en kan van thuis een kopje meenemen. Maar de inhoud is hetzelfde. 
Maak smorgens ook vrijwel geen tijd voor mezelf. Het is wakker worden, aankleden, kinderen uit bed sleuren en dan alle aandacht daar aan geven. Pas thuis of op het werk heb ik dan tijd voor mezelf. Op werk ben ik dan vrijwel direct druk en kom ik tegen half 1 pas van mijn stoel. Thuis wil ik dan nog wel een kop koffie pakken, maar daar blijft het vaak ook bij. 

Heb ook zoveel moeite met deze dagen. Nat, koud, donker. Het liefst kruip ik onder mijn dekentje en doe ik niets. 
In de zomer lukt alles wel een stuk beter. 

Bijtje82 schreef op 16-01-2023 om 12:52:

Ik moet eigenlijk straks ook even gaan shoppen voor een grote mok. Heb op het werk wel bekertjes en kan van thuis een kopje meenemen. Maar de inhoud is hetzelfde.
Maak smorgens ook vrijwel geen tijd voor mezelf. Het is wakker worden, aankleden, kinderen uit bed sleuren en dan alle aandacht daar aan geven. Pas thuis of op het werk heb ik dan tijd voor mezelf. Op werk ben ik dan vrijwel direct druk en kom ik tegen half 1 pas van mijn stoel. Thuis wil ik dan nog wel een kop koffie pakken, maar daar blijft het vaak ook bij.

Heb ook zoveel moeite met deze dagen. Nat, koud, donker. Het liefst kruip ik onder mijn dekentje en doe ik niets.
In de zomer lukt alles wel een stuk beter.

Had jij niet een tijdje terug een topic over duizeligheid en wat andere klachten wat uiteindelijk een blaasontsteking bleek te zijn? Dat kan dus ook komen van te weinig drinken en als ik lees hoe weinig je drinkt lijkt het me niet onaannemelijk dat het met elkaar te maken had.

Als je kinderen ontbijten en hun brood voor school smeren, kun je dan niet er bij gaan zitten en samen met ze iets eten en een kop thee drinken of zo? Desnoods staan jullie iets eerder op. 
Ik heb zelf grote mokken en glazen (mijn moeder noemt het bloemenvazen). Ik vind van die kleine kopjes maar niks, past net niks in. Daardoor drink ik wel meer. 
Wij lengen thuis de frisdrank altijd aan met water. Kost minder geld, je krijgt minder suiker binnen en hebt toch een lekker smaakje. 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 13:32

MamaE schreef op 16-01-2023 om 13:15:

[..]

Had jij niet een tijdje terug een topic over duizeligheid en wat andere klachten wat uiteindelijk een blaasontsteking bleek te zijn? Dat kan dus ook komen van te weinig drinken en als ik lees hoe weinig je drinkt lijkt het me niet onaannemelijk dat het met elkaar te maken had.

Als je kinderen ontbijten en hun brood voor school smeren, kun je dan niet er bij gaan zitten en samen met ze iets eten en een kop thee drinken of zo? Desnoods staan jullie iets eerder op.
Ik heb zelf grote mokken en glazen (mijn moeder noemt het bloemenvazen). Ik vind van die kleine kopjes maar niks, past net niks in. Daardoor drink ik wel meer.
Wij lengen thuis de frisdrank altijd aan met water. Kost minder geld, je krijgt minder suiker binnen en hebt toch een lekker smaakje.

Ja klopt inderdaad. 

Die duizeligheid is alleen iets wat echt te maken heeft met mijn cyclus. Zodra mijn menstruatie doorbreekt is dat ook direct verdwenen. 

De blaasontsteking heb je idd ook direct het punt waardoor ik echt probeer meer te drinken. Het is een van de klachten, buiten een erg droge huid, acne en vermoeidheid. 

Ik drink geen frisdrank, heb het ook niet nooit huis. Op speciale gelegenheden na. Het is hier thuis eigenlijk altijd water, thee, koffie of sap/limo. Dat laatste drink ik af en toe wel eens als ik merk dat ik echt meer moest drinken. 

Maar ineens veel drinken zet ook geen zoden aan de dijk. Dat plas je gewoon weer uit. Dus nu ieder half uur een glas inmiddels koude thee. Op zich gaat het nu wel goed nog. Morgen weer werken, dus dan proberen vol te houden.

Ik doe iig mijn best. 

Eerder opstaan is het probleem niet trouwens. Ik kan 3 uur eerder opstaan en mezelf nog vergeten.

Samen ontbijten is ook meteen een goed voorbeeld voor je kinderen: win-win

Je klinkt als mijn moeder. En ook als mezelf. Betreft dat vergeten. Maar mijn moeder drinkt gewoon expres kleine kopjes want die wil niet zo vaak naar de wc. Wat we gemeen hebben is dan zo lang niet kunnen plassen. Mijn moeder heeft ook vaak last van blaasontsteking gehad en heeft een lijstje waarvoor ze medicatie krijgt en dat weinig drinken hielp haar niet. Zodra ik thuis ben drink ik wel meer zolang ik niet constant ben afgeleid.
Paar tips:
Naast elke kopje koffie een glas water. Hoeft niet leeg maar erbij is altijd meer.
Kan trouwens ook bij een kopje thee, extra water erin of erbij en glas steeds aanvullen.

 Anderhalf tot twee liter vocht. Dus dan kan in dranken en dan van alles dus komkommer stukje ipv drankje kan ook.

cup a soup is warm. Of bouillon zoals opkikker. Zitten gelijk wat zouten en andere smaak in. 

Alles wat je wel aanleert is mooi. Een keer in de weer verse persinaadappels. Ik vergeet het ook maar dat is in het weekend toch eens lekker ipv koffie of naast de koffie 

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 14:23

Jippox schreef op 16-01-2023 om 14:04:

Samen ontbijten is ook meteen een goed voorbeeld voor je kinderen: win-win

Dat doen we altijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.