Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Vaccinatiegroep 1961-1971 wie al uitnodiging ontvangen?

Ik ben uit 1967, en zit met smart te wachten op de uitnodiging voor mijn vaccinatie tegen Covid. 

Ben benieuwd naar hoe snel de jaartallen worden uitgenodigd! Heb jij hem al ontvangen, in welke regio woon je en uit welk jaar stam je?

Ben benieuwd!


Ze moeten alleen veel meer tegelijk uitnodigen. Zeker als je hoort dat zo veel mensen wachten of niet op komen dagen. Hier zitten ook veel mensen bij die al een vaccinatie hebben gehad. Dat laat weer zien dat van de registratie geen ene moer klopt. De RIVM heeft echt geen idee wie nou wel of geen prik heeft gehad.

Tiepmiep, ik denk dat dat maar ten dele klopt. Inderdaad loopt de registratie van gevaccineerden wat achter, zo begrijp ik. Maar ik kan me ook voorstellen dat het sneller en beter werkt om hele groepen tegelijk uit te nodigen en niet eerst bij die mensen te checken of ze toevallig al gevaccineerd zijn. Dan dus maar iedereen een brief sturen die in aanmerking komt, ook al zullen daar mensen tussen zitten die om een andere reden al zijn geprikt.

In de uitnodiging staat ook: bent u al gevaccineerd, dan kunt u deze brief weggooien.

Mijn partner is dus al gevaccineerd met een restje dat zijn werkgever overhad maar hij is nu evengoed uitgenodigd omdat hij in de griepprikgroep valt. Ik denk niet dat dat is omdat zijn vaccinatie niet is geregistreerd, ik denk dat dat is omdat het niet efficiënt is om die vaccinatieregistratie te raadplegen als de uitnodigingen worden verstuurd.

Ik zou me kunnen voorstellen dat er in het najaar een keer een veegactie is en dat dan wel naar de registratie wordt gekeken, maar het lijkt me logisch dat ze dat nu nog niet doen.


Groeten,

Temet

Poezie

Poezie

11-05-2021 om 10:41 Topicstarter

De regelarijen omtrent de vaccinaties zijn super slecht geregeld. Er is van meerdere kanten hulp aangeboden (defensie, ziekenhuizen), maar dat is zgn allemaal niet nodig. Ik erger me daar echt kapot aan!

Verder zag ik laatst in op1 (dacht ik) twee verloskundigen die zwangeren voorrang willen laten geven. Ik snap dat het heel heftig is als zij op de IC terecht komen met corona, maar ik vind ook dat ook zij (net als ik) ook maar gewoon zich goed aan de maatregelen moeten houden. Daarnaast geloof ik er niets van dat al die zwangere vrouwen zich willen laten vaccineren, dat zou ik ook niet doen.

Poezie

Poezie

11-05-2021 om 10:50 Topicstarter

Ik lees net dat de helft van het zorgpersoneel ook nog steeds niet is ingeënt. Ik vind dit soort berichten toch echt wel zorgelijk voor de voortgang van het vaccineren.

Plantenbak schreef op 10-05-2021 om 16:32:

Ik lees net dat van de 525.000 uitgenodigde kwetsbare patiënten er nog maar 100.000 een afspraak gemaakt hebben. Nu worden alle kwetsbare mensen versneld opgeroepen ipv in batches van 180.000

ik baal er zo van dat niet synchroon ook 1963 wordt opgeroepen zodat er geen lege plekken ontstaan. Jaargangen oproepen gaat echt sneller dan elke keer weer een nieuwe doelgroep. In geen enkel ander land doen ze het zoals Nederland.

Ik doe mijn best maar niet meer om het te snappen, maar in mijn geval liep medische noodzaak en leeftijd kennelijk synchroon. Twee brieven in één week, beide Pfizer.

Poezie

Poezie

11-05-2021 om 11:28 Topicstarter

Ixia. schreef op 11-05-2021 om 11:01:

[..]

Ik doe mijn best maar niet meer om het te snappen, maar in mijn geval liep medische noodzaak en leeftijd kennelijk synchroon. Twee brieven in één week, beide Pfizer.

Dan ben jij uit 1961 of 1962? (Gezien je Pfizer hebt gekregen en ook een uitnodiging op basis van je leeftijd)

Poezie

Poezie

11-05-2021 om 11:32 Topicstarter

Jippox schreef op 10-05-2021 om 15:15:

Zonder medische indicatie heb je de brief niet nodig. Je moet dan alleen wel even de vragenlijst zelf uitprinten.

Ik lees net dat er een site komt om verspilling van restjes vaccin tegen te gaan: Prullenbakvaccin.nl Wellicht is dat nog een optie om toch eerder aan de beurt te komen.

Ik begrijp dat de overheid dit fantastische initiatief van een aantal huisartsen de kop in wil drukken.

MRI

MRI

11-05-2021 om 12:08

Hannemeike schreef op 10-05-2021 om 18:56:

Manlief valt in de griepprikgroep. De huisarts probeert iedereen binnen 2 à 3 weken een uitnodiging te sturen. Zucht.

hier hetzelfde: uit 58, in de griepprikgroep, nog niks gehad. 

Tiepmiep schreef op 11-05-2021 om 08:45:

Een afspraak maken hoeft ook geen weken te duren. Ik kon met een week terecht (online) en hoorde dat als je belt het zelfs binnen een paar dagen kan. Dus Hugo's streefdatum voor 1 juli heeft iedereen een prik kan nog gehaald worden.

Hij heeft gezegd begin juli, niet 1 juli. Subtiel verschil 😊

Het is toch niet zo dat je uitgenodigd wordt als je op de griepprik lijst staat?  Binnen die groep wordt toch een selectie gemaakt door de huisarts?  

Poezie

Poezie

11-05-2021 om 12:41 Topicstarter

MRI schreef op 11-05-2021 om 12:08:

[..]

hier hetzelfde: uit 58, in de griepprikgroep, nog niks gehad.

Als 60+er had je toch allang het Astra Zeneca vaccin gehad moeten hebben?

Lente2 schreef op 11-05-2021 om 12:33:

Het is toch niet zo dat je uitgenodigd wordt als je op de griepprik lijst staat? Binnen die groep wordt toch een selectie gemaakt door de huisarts?

Jawel. Iedereen die op de griepprik lijst staat moet een uitnodiging via de huisarts voor vaccinatie krijgen. Er is geen extra selectie binnen die groep. (Hooguit dat degenen die zeer hoog risico lopen - morbide obesitas en down etc - niet nogmaals uitgenodigd hoeven te worden.)

Poezie schreef op 11-05-2021 om 12:41:

[..]

Als 60+er had je toch allang het Astra Zeneca vaccin gehad moeten hebben?

Deze groep wordt door de huisarts gevaccineerd. En die kan er maar een beperkt aantal per dag doen (met name vanwege de 15 minuten wachttijd naderhand, de praktijk moet daar wel voldoende ruimte voor hebben). Vandaar dat het langer kan duren voor je aan de beurt bent. 60- gaat via de GGD, die hebben een grotere capaciteit.

Dat prullenbakvaccin-verhaal is een nobel streven en ik snap werkelijk niet waarom daar dan weer zo moeilijk over gedaan wordt van overheidswege.

Maar erg lekker werkt het nog niet. Praktijken/instellingen die denken vaccins over te kunnen gaan houden, kunnen zich aanmelden. Die praktijken worden dan zichtbaar op een kaart. Als je een vaccin wilt, kun je kijken of er in de buurt een plek is waar mogelijk wat overblijft, en dan moet je je op de juiste tijd daar melden en hopen dat niet iemand je net is voor geweest.

Ik kijk net weer even, op de hele kaart van Nederland zie ik nu 1 praktijk vermeld. In Bilthoven. Die overigens nog niet heeft gemeld dat er daadwerkelijk wat overschiet vandaag.

Nogmaals: mooi initiatief, alle beetjes helpen, maar als zich niet heel veel meer praktijken aanmelden ben ik toch een beetje bang dat het een beetje verspilde moeite is geweest om die site op te zetten.

Groeten,

Temet

Temet, vanmorgen stonden er heel veel meer praktijken op. Ik vermoed dat de website moeite heeft met de hoeveelheid mensen die erop kinken. Hij loopt sinds vanmorgen ineens niet goed meer. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.