Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Wat kan ik vragen aan de huisarts om tijdelijk beter te slapen?

Dag allemaal,
Ik heb de laatste maand ontzettend veel zorgen om mijn moeder gehad en heef veel stress door het steeds heen en weer moeten pendelen tussen Frankrijk en Nederland.
De huisarts heeft me een keertje Temazepam gegeven voor een paar dagen, het werkte absoluut niet. Ik heb melatonine gebruikt, valeriaan, magnesium, warme melk, warme bad of douche voor het slapen gaan, een wandeling....Ik slaap ontzettend beroerd: moeilijk in slaap vallen, en dan ook nog meerdere keren per nacht wakker worden. Op de dagen dat ik niet werk kan ik het aan, op de dagen dat de wekker om 6:30 gaat omdat mijn eerste lesuur om 8:15 begint trek ik het steeds minder. Me ziek melden vind ik echt geen optie, en bovendien heb ik veel te veel plezier in mijn baan. Maar....hoe val ik in slaap? Ik overweeg de huisarts te vragen om een echte slaapmiddel maar wat is jullie ervaring met zwaardere slaapmiddelen. Kun je overdag nog functioneren of is het beter van niet? Ik ben ook begonnen een enorme angst te ontwikkelen voor het moment van naar bed gaan, en zodra mijn hoofd het kussen raakt, beginnen mijn hersenen met 10000 toeren per minuten te draaien.
Sini


Wij gebruiken wel eens melatine met slaapmutsje, dat kun je bij de drogist kopen. Een paar uur voor het slapen gaan 3 innemen en je slaapt als een roos…

Ik sliep met de dubbele hoeveelheid nog steeds niet, ook niet met melatonine,ik weet nog dat ik uitkeek om naar bed te gaan met de verwachting eindelijk te slapen ( ik slaap 0-4uur en wordt dan nog tenminste 2x wakker).

Melatonine gaat niet helpen als de oorzaak geen tekort of verlate aanmaak is maar de situatie rond je moeder.

Waarom vraag je het niet gewoon aan je huisarts?

Andere tip:
Wat mij helpt is een podcast luisteren (met oortjes, zodat niemand er last van heeft), dan hoef ik zelf even niet na te denken en val ik makkelijker in slaap

Dit zou ik echt overleggen met je huisarts. Die kan je precies alle voor- en nadelen van diverse opties vertellen. 
En misschien heb je wel meer baat bij iemand om mee te praten of een cursus om te leren ontspannen. 

Geen geintje: ik slaap het beste na een lekker potje seks. Gewoon een uurtje voor je wilt gaan slapen alvast naar bed gaan, elkaar lekker masseren, zoenen, verwennen. Je raakt helemaal ontspannen en denkt niet meer aan je problemen. En dan lekker tegen elkaar aan in slaap vallen. Daar komen geen pillen aan te pas. 

Zebra04 schreef op 02-02-2023 om 10:40:

Andere tip:
Wat mij helpt is een podcast luisteren (met oortjes, zodat niemand er last van heeft), dan hoef ik zelf even niet na te denken en val ik makkelijker in slaap

Ik kan hiervoor De kleine boodschap aanraden, of Drang naar Samenhang. Beide niet verontrustend qua inhoud (want respectievelijk over de Efteling en over het menselijk denken) en met rustige stemmen.

Dat zou ik niet doen. je kunt niet alles oplossen met medicijnen Er zijn echt andere manieren. Als je slecht of niet slaapt hou je je het beste staande door gewoon door te gaan. Ook zonder slaap kom je echt de dag wel door.  Je kunt echt veel meer dan je denkt. Het is een kwestie van mindsetting. Als je jezelf ertoe zet het zonder te doen, is het echt wel te doen. 

Ik heb zelf ook heel veel last gehad van slapeloosheid, in periodes. Heel soms heb ik dat nog wel. Ook ik heb nachten dat ik niet of maar 1 of 2 uurtjes slaap. Ik denk dan aan de volgende nacht waarin ik zal slapen als een roosje.
Wat ik wel zou doen is eens goed kijken naar de oorzaken. Je kunt andere manieren leren om met je stress om te gaan. Ik slaap vele malen beter sinds ik een slaapcursus heb gedaan bij William van der Klaauw. Kijk maar eens op internet. Het is echt je investering waard. Hier heb je echt vele malen meer aan dan aan een pilletje van de dokter. Dat is sowieso tijdelijk en dan moet je er weer van afkicken. Bovendien heb je hier veel langer iets aan en kun je het toepassen op meerdere dingen. Succes!

Pippeltje schreef op 02-02-2023 om 11:05:

Dat zou ik niet doen. je kunt niet alles oplossen met medicijnen Er zijn echt andere manieren. Als je slecht of niet slaapt hou je je het beste staande door gewoon door te gaan. Ook zonder slaap kom je echt de dag wel door. Je kunt echt veel meer dan je denkt. Het is een kwestie van mindsetting. Als je jezelf ertoe zet het zonder te doen, is het echt wel te doen.

Ik heb zelf ook heel veel last gehad van slapeloosheid, in periodes. Heel soms heb ik dat nog wel. Ook ik heb nachten dat ik niet of maar 1 of 2 uurtjes slaap. Ik denk dan aan de volgende nacht waarin ik zal slapen als een roosje.
Wat ik wel zou doen is eens goed kijken naar de oorzaken. Je kunt andere manieren leren om met je stress om te gaan. Ik slaap vele malen beter sinds ik een slaapcursus heb gedaan bij William van der Klaauw. Kijk maar eens op internet. Het is echt je investering waard. Hier heb je echt vele malen meer aan dan aan een pilletje van de dokter. Dat is sowieso tijdelijk en dan moet je er weer van afkicken. Bovendien heb je hier veel langer iets aan en kun je het toepassen op meerdere dingen. Succes!

Het een doen en het ander niet laten zou mijns inziens een iets genuanceerder advies zijn, @Pippeltje. Je legt nu heel erg oorzaak én oplossing bij 'de mind' van degene die het probleem heeft. Terwijl je volgens mij alleen wilt benadrukken dat er naast medicatie (voor korte of lange termijn) ook andere routes zijn. En een goede analyse en aanpak is gebaat bij maatwerk.

Ik krijg de indruk uit je posting dat jij medicatie fout vindt, maar daardoor komt je eigenlijke boodschap minder goed aan denk ik.

gr Angela

 

ik ben voor mijn slaapproblemen naar een paranormaal therapeut geweest. Behalve dat ik ‘live’ behandeld werd, stuurde ze ‘s avonds ook ‘slaap’ naar mij. Toen de cirkel was doorbroken had ik haar niet meer nodig.

KnorrendKitten schreef op 02-02-2023 om 11:53:

ik ben voor mijn slaapproblemen naar een paranormaal therapeut geweest. Behalve dat ik ‘live’ behandeld werd, stuurde ze ‘s avonds ook ‘slaap’ naar mij. Toen de cirkel was doorbroken had ik haar niet meer nodig.

wow! wat een super verdienmodel, hoeveel kostte het als ik vragen mag?

gr Angela

Als je gelooft dat het helpt wil ik je voor een vriendenprijsje ook wel 'slaap' sturen Sini 😂

Sinilind

Sinilind

02-02-2023 om 14:06 Topicstarter

Bedankt allemaal voor de tips. Ik weet dat ik een structureel probleem heb met slaap want zodra er stress komt in mijn leven slaap ik slecht tot zeer slecht. Ik heb dus op termijn baat bij een slaaptherapeut. Het probleem op het ogenblik is dat ik eigenlijk te veel moet doen op verschillende plekken (Frankrijk en Nederland) en dat ik de tijd voor de slaapcursus op het ogenblik niet heb. Ik ben van zondagavond tot donderdag middag in NL, op donderdagavond pak ik de Thalys en regel ik alles rondom mijn moeder in Frankrijk. Het is echt een korte termijn probleem (over 3 weken is het voorbij want het appartement is dan ingeleverd en alle papieren rondom haar opname (indicaties, sociale hulp etc...) als het goed is ook geregeld. Ik maak me wel veel zorgen over de financiële afwikkeling (in Frankrijk ben je onderhoud verplicht aan je groot-ouders en ouders en kinderen en klein-kinderen als ze over onvoldoendes financiële middelen beschikken). Het kan zijn dat ik, als enig kind, binnenkort een kwart tot een derde van mijn inkomen kwijt ben voor de kosten van mijn moeder in het verzorgingstehuis. Dit is al voldoende voor slapeloosheid vind ik. Alle papieren moet ik aanleveren vertaald naar het Frans met een stempel van de beëdigde vertaler.. er ontbreekt altijd iets en de vertaalkosten lopen inmiddels ook in de honderden euros. In Frankrijk zou ik dit allemaal mogen aftrekken van de belastingen, in Nederland niet. Het is Franse administratie op zijn "leukste". 
Kortom: het is geen makkelijk moment in mijn leven, en ik denk eerlijk gezegd dat bijna iedereen er slecht van zou slapen. 
Ik ga de slaapcursus in gedachte houden, als ik het daarna nog kan betalen,
Sini

Heel begrijpelijk allemaal, Sini.
Ik zou inzetten in overleg met je huisarts. Waarschijnlijk kom je dan uit op even aan een vorm van slaapmedicatie en meteen ook een slaaptherapeut oid, want met ontspanningsoefeningen en slaaphygiëne kun je ook snel veel bereiken.

Wat een beroerde  situatie Sini. Net wat je zegt, iedereen zou daar slecht van slapen. 
Bizar trouwens dat jij als Française met je nagenoeg perfecte Nederlands een dure beëdigde tolk moet inschakelen. Kun je niet ergens even een C1 erktest afleggen?
Mijn ervaring met slaapmiddelen is dat je er inderdaad duf van wordt en dat niet handig is bij een beroep als docent  waarbij  je continu aan moet staan. Maar misschien hoeft  dat in het VO minder dan in het basisonderwijs
Wat mij hielp was de tip van hierboven, oortjes in een kabbelende podcast aan. 
Het is een tijdelijke situatie. De ergste drukte is over drie weken voorbij schreef je. Zou het lukken de zorgen voor de tijd daarna te relativeren. Of je zelf een piekerhalfuur toestaan, en dan ergens te parkeren.  Zelfs al zou je in het ergste geval moeten dokken, dan heeft je moeder niet het eeuwige leven. En je bent toch met een solide man getrouwd, die  zal je  ook niet bij het Leger des Heils aan laten kloppen.
En ga toch even met je werkgever praten of er iets van een tijdelijk zorgverlof te regelen valt. Courage

Angela1967 schreef op 02-02-2023 om 11:10:

[..]

Het een doen en het ander niet laten zou mijns inziens een iets genuanceerder advies zijn, @Pippeltje. Je legt nu heel erg oorzaak én oplossing bij 'de mind' van degene die het probleem heeft. Terwijl je volgens mij alleen wilt benadrukken dat er naast medicatie (voor korte of lange termijn) ook andere routes zijn. En een goede analyse en aanpak is gebaat bij maatwerk.

Ik krijg de indruk uit je posting dat jij medicatie fout vindt, maar daardoor komt je eigenlijke boodschap minder goed aan denk ik.

gr Angela


Ik heb nergens beweerd dat ik genuanceerd wilde zijn. Ik denk inderdaad dat ik ook echt vind dat medicatie om te slapen een slecht plan is als je verder een gezond persoon bent. Volgens mij is mijn boodschap heel duidelijk; ga op een andere manier aan de slag is mijn tip en dat komt er duidelijk in uit lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.