Grootouders Grootouders

Grootouders

Hoe lang op verjaardagen

Hoe lang vinden jullie het normaal om de grootouders op verjaardagsvisite te hebben. Hier gaat het om een grootouder die niet helpt met het feest maar puur op verjaardagsvisite komt. Het is ongeveer een uur reizen. 

kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 20:47:

[..]

En hoe denk je dat de verjaardag het jaar erna zal verlopen?

Rustig als ze ze niet uitnodigd maar naar hun zelf toegaat.

Een giga ruzie waar ze pas later mee komt ' is daarvoor reden genoeg' heeft kind tenminste 1 leuke dag en mischien met heel veel mazzel/geluk 2 leuke dagen/feestjes

linn19 schreef op 11-12-2025 om 20:43:

[..]

Je verzint al een argument voor jezelf en je familie dat het niet vreemd is om te gaan wandelen voor die verjaardag.

Dit is niet je grenzen bewaken. Je draait erom heen en bent niet duidelijk. Je hebt aan je moeder doorgegeven dat jullie nog in pyama waren om 9.15 en nu opeens "nee hoor helemaal niet vreemd hoor, wij wandelen wel vaker voor een drukke dag".

Dit is drama opzoeken om moeder en zus een lesje te leren.

Gaat zoon ook mee wandelen die dag of blijft die thuis en mag de deur dan niet opendoen?

3 mensen die van alles bedenken om moeder en zus die dag maar eens te slim af te gaan zijn?

Dit gaat op die manier niks goeds brengen maar goed jij lijkt overtuigd van wel.

Het gaat niet om te slim af te zijn, maar om omstandigheden creëren waarin je je grenzen kunt bewaken. Die grens geef je al eerder heel duidelijk aan (Decembermama zal dus nog een keer duidelijk moeten aangeven: de verjaardag begint om... uur en daarvoor zijn we niet thuis. Dus jullie kunnen niet eerder komen). Uit voorzorg ga je weg. Omdat je weet dat er een kans bestaat dat ze vroeger komen, en het dan heel moeilijk is om niet open te doen of de bel te negeren. Als je weinig hebt kunnen oefenen met het bewaken van je grenzen moet je het jezelf eerst wat makkelijker maken. Het niet thuis zijn, is er om het makkelijker te maken.

Ik vind het eigenlijk verontrustend dat je steeds diegene die zijn grenzen bewaakt de schuld geeft van het potentiële drama die de ander daarom zal maken. Decembermama heeft juist jaren alles gedaan om drama te voorkomen, en zelfs dan gebeurt het. Dus hoe kan je haar dan beschuldigingen van drama en sensatie zoeken. Ik denk dat dit misschien juist het moeilijkste is voor haar om te doen.

Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 20:56:

[..]

Een giga ruzie waar ze pas later mee komt ' is daarvoor reden genoeg' heeft kind tenminste 1 leuke dag en mischien met heel veel mazzel/geluk 2 leuke dagen/feestjes

Dat kan Decembermama ook nu nog doen. Aangegeven: we gaan het toch anders vieren dit jaar, en we komen een keer naar jullie toe. Een mens mag van gedachten veranderen.

Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 20:56:

[..]

Want, als zij naar oma toe gaat is het daar toch net zo goed niet gezellig. Daar zal die oma net zo kleinerend tegen To doen. To heeft dan wel de regie in wanneer komen en wanneer gaan maar is voor haar zoon niet echt een oplossing in de zin van een leuke verjaardag.

kaatjecato schreef op 11-12-2025 om 20:57:

[..]

Ik vind het eigenlijk verontrustend dat je steeds diegene die zijn grenzen bewaakt de schuld geeft van het potentiële drama die de ander daarom zal maken. Decembermama heeft juist jaren alles gedaan om drama te voorkomen, en zelfs dan gebeurt het. Dus hoe kan je haar dan beschuldigingen van drama en sensatie zoeken. Ik denk dat dit misschien juist het moeilijkste is voor haar om te doen.

Een verjaardagsfeest hoort voor de jarige te zijn, hoort om diegene te draaien, diegene word in het zonnetje gezet die dag. 

Om wie laat TO het nu al die tijd draaien?   Gaat het bij TO nu nog over de jarige of over heel iets anders? Is het voor de jarige een drama dat oma eerder komt en later vertrekt, verpest oma daarmee zijn verjaardagsfeestje die dag?  

Anoniemvoornu schreef op 11-12-2025 om 17:54:

[..]

Wel als je eerst een half uur voor een dichte deur staat en daarna je tante en moeder en oma ruzie krijgen....terwijl je leuk naar een verjaardag dacht te gaan.. zeg ze dan af en neem ze een keer mee iets leuks doen om het te vieren. Maar drama voor de ogen van de 3de generatie zou ik proberen te voorkomen ergens moet je de cirkel doorbreken

Ik weet niet hoe oud het kind van Decembermama is, maar er is een dikke kans dat de 3e generatie allang op de hoogte is van de fratsen van oma (en tante). Mijn kinderen vinden hun opa niet persé heel leuk ofzo. Hij is niet werkelijk in ze geïnteresseerd, het is een vreselijk negatieve man en hij moet alle aandacht hebben. En soms is hij heel leuk en charmant, maar over het algemeen dus niet betrouwbaar. 

Het maakt eigenlijk niet zoveel uit wanneer Decembermama haar grens aangeeft: laat ze ma toch om 9.15 binnen, dan heb je kans dat het bij Decembermama tot hier komt en er alsnog drama komt. Of ze weet zich goed te houden totdat ma uiteindelijk veel te laat de deur uit is en ontploft naderhand. Heb ik allemaal zelf al meegemaakt. 

Ik denk dat ervoor zorgen dat je zelf niet thuis bent voor 10 uur het verstandigste is wat je kunt doen. Decembermama is duidelijk met zeggen dat de visite vanaf 10 uur welkom is. Het is niet haar schuld mochten ma en zus onderling ruzie krijgen of stennis gaan schoppen als ze een poosje moeten wachten voor een dichte deur. 

linn19 schreef op 11-12-2025 om 23:46:

[..]

Een verjaardagsfeest hoort voor de jarige te zijn, hoort om diegene te draaien, diegene word in het zonnetje gezet die dag.

Om wie laat TO het nu al die tijd draaien? Gaat het bij TO nu nog over de jarige of over heel iets anders? Is het voor de jarige een drama dat oma eerder komt en later vertrekt, verpest oma daarmee zijn verjaardagsfeestje die dag?

Je begrijpt er niks van (en wees blij). Als Decembermama haar moeder haar gang laat gaan dan is de moeder de grote aanwezige van de dag. En ja, zo iemand kan inderdaad de dag verpesten. 

troelahoep schreef op 12-12-2025 om 00:33:

[..]

Je begrijpt er niks van (en wees blij). Als Decembermama haar moeder haar gang laat gaan dan is de moeder de grote aanwezige van de dag. En ja, zo iemand kan inderdaad de dag verpesten.

Helaas, ik begrijp het maar al te goed. Ben zelf gepokt en gemazeld met familiedynamiek,drama,grenzen aangeven,grenzen bewaken en uiteindelijk al jaren geen contact meer met familie,waarbij ik door mijn familie als schuldige werd aangewezen dat de neefjes en nichtjes mijn kinderen niet meer zouden zien, terwijl het hun keuze was. De gevolgen van doorbreken van familiedynamiek kunnen dus groot zijn en je moet dus sterk in je schoenen staan, weten wat je eigenlijk wil bereiken als je ergens actie op onderneemt en realistisch zijn dat je de ander niet kan veranderen. Er word echt veel te snel ingevuld hier. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.