Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Aanspreken op gedrag

Decembermamma

Decembermamma

09-11-2025 om 16:47 Topicstarter

Kimdekim schreef op 09-11-2025 om 15:38:

[..]

Nou als je als volwassen vrouw kinderen gaat uitschelden neem ik je sowieso niet serieus

Ik werd gewoon getreiterd door een groep van een stuk of 5 jongens zaten me in mijn gezicht uit te lachen omdat ik kwaad werd dat ze ons niet met rust wilden laten. Daarbij had mijn zoon mijn zorg nodig en steeds bleven ze bellen en op de deur en ramen slaan, ja dan verlies je je geduld. En het waren sowieso al jongens die de hele buurt al tijden terroriseerden. 

Decembermamma schreef op 09-11-2025 om 16:47:

[..]

Ik werd gewoon getreiterd door een groep van een stuk of 5 jongens zaten me in mijn gezicht uit te lachen omdat ik kwaad werd dat ze ons niet met rust wilden laten. Daarbij had mijn zoon mijn zorg nodig en steeds bleven ze bellen en op de deur en ramen slaan, ja dan verlies je je geduld. En het waren sowieso al jongens die de hele buurt al tijden terroriseerden.

Maar dan nog... je oordeelt zelf zo snel en dan geef je nu toe dat je ook ontoelaatbaar gedrag laat zien.  Maar dat ligt dan aan een ander.  Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag.  Zeker als hij de volwassene bent. 

Decembermamma

Decembermamma

09-11-2025 om 17:10 Topicstarter

Kimdekim schreef op 09-11-2025 om 17:07:

[..]

Maar dan nog... je oordeelt zelf zo snel en dan geef je nu toe dat je ook ontoelaatbaar gedrag laat zien. Maar dat ligt dan aan een ander. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gedrag. Zeker als hij de volwassene bent.

Totaal geen ontoelaatbaar gedrag als kinderen zich als oud vuil gedragen dan mag je ze daarop wijzen. Er is geen enkele reden om maar lief te blijven doen tegen kinderen die prima begrijpen dat hun gedrag niet door de beugel kan en maar blijven doordrammen. Moeder gaf me bij het zien van de beelden overigens gelijk he. 

En hoezo oordeel ik snel? 

Max88 schreef op 09-11-2025 om 13:33:

[..]

Waarom nou weer een land/volk erbij halen.

Misschien omdat Nederlanders al eeuwen bekend staan als onbeleefde en ongezeglijke horken.

Klagen over "buitenlanders" die zich lomp gedragen en zich niet aan de regels houden komt dus neer op klagen dat ze zich zo goed aanpassen aan onze volksaard.

Decembermamma schreef op 09-11-2025 om 17:10:

[..]

Totaal geen ontoelaatbaar gedrag als kinderen zich als oud vuil gedragen dan mag je ze daarop wijzen. Er is geen enkele reden om maar lief te blijven doen tegen kinderen die prima begrijpen dat hun gedrag niet door de beugel kan en maar blijven doordrammen. Moeder gaf me bij het zien van de beelden overigens gelijk he.

En hoezo oordeel ik snel?

Tuurlijk mag ze erop wijzen maar ik neem aan dat jij als volwassene iets meer in je vocabulaire hebt dan schuttingtaal.  Of leer jij je kinderen niet dat je iets op een fatsoenlijke manier kan aangeven? 

Je opent een topic over iemand die op de stoep fietst en zegt wat is dat toch met mensen die worden aangesproken op wangedrag.  Blijkbaar vind je dat zelf ook lastig.  Of is het niet erg als je het zelf doet?

AnnaPollewop schreef op 09-11-2025 om 18:22:

[..]

Misschien omdat Nederlanders al eeuwen bekend staan als onbeleefde en ongezeglijke horken.

Klagen over "buitenlanders" die zich lomp gedragen en zich niet aan de regels houden komt dus neer op klagen dat ze zich zo goed aanpassen aan onze volksaard.

Ach ja en als gierig, nuchter, direct, aanpassend en nog veel meer positieve kanten dan negatieve hoor.

Voor de statistieken: er zat geen Nederlands kind tussen dit keer.

Decembermamma

Decembermamma

09-11-2025 om 19:07 Topicstarter

Kimdekim schreef op 09-11-2025 om 18:51:

[..]

Tuurlijk mag ze erop wijzen maar ik neem aan dat jij als volwassene iets meer in je vocabulaire hebt dan schuttingtaal. Of leer jij je kinderen niet dat je iets op een fatsoenlijke manier kan aangeven?

Je opent een topic over iemand die op de stoep fietst en zegt wat is dat toch met mensen die worden aangesproken op wangedrag. Blijkbaar vind je dat zelf ook lastig. Of is het niet erg als je het zelf doet?

De normale vocabulaire was al diverse malen gebruikt. Ik zie het vervolgens gebruiken van schuttingtaal als laatste middel om geen kapotte deur te hebben en toch voor mijn kind te kunnen zorgen.

Wat is het toch met die korte lontjes? Ik denk dat je er best wat van mag zeggen als je bijna van je sokken gereden wordt, maar ik denk dat je het wel wat erger hebt gemaakt dan nodig. Persoonlijk fiets ik ook wel eens ergens waar dat formeel niet mag (maar iedereen doet het), en dan moet ik zeggen dat mensen die klagen dat 'het hier geen fietspad is" best vervelend vind, terwijl ik ze heel netjes en rustig passeer. Wat zou je je druk maken, denk ik dan. 

"Verder kwam ze niet totaal geen argumenten ofzo toen vulde ik eigenlijk nog aan "je geeft je kind zo wel een heel goed voorbeeld hoor"."

Dat had je dus niet moeten zeggen, die mevrouw was al boos - wie weet waarom - en dan ga je ook nog een potje betweterig doen. Ik wil helemaal niet haar gedrag goedpraten en dat ze jou geduwd heeft, maar het werkt niet de-escalerend natuurlijk. 

Ik wilde oprecht niet generaliseren met mijn post 'dat is Nederlands'. Natuurlijk zijn niet alle Nederlanders of mensen van welke nationaliteit dan ook asociaal. Ik wilde het ook zeker niet goedpraten. We doen allemaal vast wel eens iets wat eigenlijk niet mag, maar de meeste mensen zijn bereid hun excuses aan te bieden als een ander daar last of hinder van ondervindt. 

De voorbeelden die hier genoemd worden vind ik ook wel ver over de grenzen van fatsoen gaan en ook niet 'per ongeluk'. Ik snap best dat je dan op enig moment boos wordt.
Als je aanbelt bij iemand en de moeder zegt 'Pietje is ziek, hij komt niet', dan ga je gewoon naar huis en niet op ramen en deuren en de auto bonzen en in de weg staan. Hoogst asociaal. Zeker als het al drie keer netjes gevraagd is. Ik zou dan ook mijn geduld verliezen denk ik. Zelfde verhaal voor de demente bejaarde moeder in rolstoel. Zo ga je niet met mensen om. Ook niet als je een kind/puber bent. Ik vind niet dat je dan als volwassene altijd netjes en geduldig hoeft te blijven.

troelahoep schreef op 09-11-2025 om 19:12:

Wat is het toch met die korte lontjes? Ik denk dat je er best wat van mag zeggen als je bijna van je sokken gereden wordt, maar ik denk dat je het wel wat erger hebt gemaakt dan nodig. Persoonlijk fiets ik ook wel eens ergens waar dat formeel niet mag (maar iedereen doet het), en dan moet ik zeggen dat mensen die klagen dat 'het hier geen fietspad is" best vervelend vind, terwijl ik ze heel netjes en rustig passeer. Wat zou je je druk maken, denk ik dan.

"Verder kwam ze niet totaal geen argumenten ofzo toen vulde ik eigenlijk nog aan "je geeft je kind zo wel een heel goed voorbeeld hoor"."

Dat had je dus niet moeten zeggen, die mevrouw was al boos - wie weet waarom - en dan ga je ook nog een potje betweterig doen. Ik wil helemaal niet haar gedrag goedpraten en dat ze jou geduwd heeft, maar het werkt niet de-escalerend natuurlijk.

Dus samenvattend vind jij het vervelend als je gecorrigeerd wordt op een actie die verboden is, maar omdat "iedereen het doet" mag een ander er niets van zeggen?

Vind je het dan heel gek dat mensen daar boos om worden? Het fietspad en de weg zijn voor fietsers. Als ik met mijn moeder in de rolstoel duwend onszelf op het voetpad, waar we gewoon mogen lopen en een ander niet mag fietsen, al niet veilig mogen voelen, waar ben je dan mee bezig?

Voorheen had ik het ook met mijn hond. Aangelijnd op de stoep,  komt een moeder met kind op de fiets en zegt tegen dat kind:  Trap m maar opzij ( mijn hond).

Maar dat fietsen op de stoep mag, want iedereen doet het.  

Het mag niet. De boetes mogen van mij veel hoger worden om zo'n actie/houding. Maar kinderen leren blijkbaar van volwassenen dat het heel oké is.

En bedankt voor de gevolgen in mijn situatie. Echt top. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.