Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona en 1,5 m doe jij het wel of niet?


Soepel

Wij zijn niet zo heel strict. Van elkaar houden we als huisgenoten niet minder afstand dan eerst. Verder zien we allemaal wel goede vrienden en beginnen we langzaam ons bredere sociale leven weer op te pakken. Ook gaan we nu weer naar de kerk al liggen alle bijeenkomsten buiten de dienst om nog grotendeels stil. Langzaam maar zeker komt er weer mee van de grond. Ik vermijd hele drukke omgevingen wel (al zijn die er nu weinig) en werk vanuit huis. De kinderen gaan echter wel weer naar school natuurlijk. Dus we hebben al met al best wat sociale contacten.

Afstand houden... ik hou van enkele goede vrienden geen afstand, dat zijn de mensen die hier sowieso heel veel komen. De kinderen houden zeker niet altijd braaf afstand van hun vrienden. De meeste kinderen/jongeren niet heb ik het idee. Hangt ook wel van de persoonlijkheid af. Mijn oudste kinderen zijn meer gereserveerd dan de jongste kinderen. Die zijn buiten corona tijden om ook niet zo knuffelig met vrienden, de jongste kinderen zijn dat sowieso veel meer.

Vandaag naar de kapper

Voor het eerst sinds tijden dat ik langer dan een kwartier dichtbij iemand geweest ben die geen deel uitmaakt van mijn gezin. Met mondkapje, maar ik betwijfel of dat veel hielp, die schoot twee keer af tijdens het knippen.

Triva

Triva

05-06-2020 om 23:15

oja

Ik heb de afgelopen drie maanden 9x een huisarts van heel dichtbij, meerdere mensen in het ziekenhuis van heel dichtbij, de fysio en de kapper van heel dichtbij gezien. Gewoon volgens het principe: beide geven aan als ze verkouden zijn, als ze huisgenoten blablabla....

Zo werkt het ook met die ene die hier langskomt.

En de wc en badkamer flink poetsen als een huisgenoot corona heeft? Ik zou dat toch anders doen: als ik elke keer flink ga schoonmaken ben ik dus nog langer in die ruimte waar die ene persoon geweest is. Bij twee toiletten in één huis zou ik in ieder geval dat gescheiden houden en die ene zieke kan in de avond douchen en de rest in de ochtend (of andersom). Lijkt me verstandiger dan de hele tijd extra gaan schoonmaken.

Lastiger

Het is nu trouwens wel veel lastiger dan de eerste weken. Toen waren we gewoon allemaal thuis en zagen we alleen een paar mensen (schoonzusje, huisvriend, vriendin van zoon...) Nu is het echter een stuk moeilijker. School is (deels) begonnen en de kinderen zien hun vrienden veel vaker (en houden vast niet altijd afstand.) Clubjes en sporten zijn deels weer begonnen. Kerkdiensten ook weer.

Ik vind afstand houden op straat en in de supermarkt niet zo problematisch. Gaat gemiddeld heel soepel.

Maar juist de contacten met vrienden/kennissen/collega's is lastiger. Die 1,5 meter is gewoon niet zo natuurlijk en je vergist je heel makkelijk. Bovendien gaat de alertheid er ook een beetje uit (bij mij ook) dus het is gewoon lastiger.

Ik accepteer maar dat we wat risico lopen en natuurlijk proberen we dat te beperken maar het aantal contacten loopt vlug op nu we langzaam maar zeker weer van start gaan. En ik wil er ook niet te panisch over doen en ik kan ook niet alles controleren (zeker niet wat betreft de kinderen) dus we gaan zo maar door.

Mams

Mams

06-06-2020 om 08:56

Even denken...

Wij doen niet echt veel anders dan de eerste tijd. Blijven nog zoveel mogelijk thuis, bestellen online (alleen bij uitzondering af en toe bezoekje aan de supermarkt), spreken alleen buiten af met select groepje van familie en vrienden en houden dan 1,5 meter afstand. Wij zien opa en oma af en toe, en daarnaast nog 3 andere gezinnen. Laag frequent, altijd buiten. Verder niemand eigenlijk, al sinds half maart niet.

Wat wel veranderd is: kinderen gaan weer naar school (10 en 12 jaar), één van de kinderen is weer begonnen met sport (teamsport, buiten trainen) en we zijn met afstand houden tussen kinderen onderling (bv neefje of kinderen van vrienden) veel minder streng. Oh ja, we zijn afgelopen week allemaal naar de kapper geweest en zoon had weer een eerste afspraak bij de orthodontist. Ongemerkt wordt de bubbel waarin we ons bewegen wel iets groter dus...

Chrono

Chrono

06-06-2020 om 09:42

Ziekenhuis

Ik heb net een week in het ziekenhuis gelegen. Daar heb ik mij dag en nacht laten bepotelen door een gevarieerd gezelschap. Ik heb zelfs mijn chirurg de hand gedrukt. Nog vóór we het beiden in de gaten hadden. Het was heerlijk. Iedereen liep zich de hele dag te ontsmetten.
Ik ben nu weer thuis en houd weer afstand, ik ben extra kwetsbaar. Maar ik kan nog heel even teren op alle aanrakingen van het ziekenhuispersoneel.
🤝🏻

Pennestreek

Pennestreek

06-06-2020 om 10:05

Chrono

Sterkte met het herstel! Hoop dat dat snel gaat en dat je snel weer ‘meer dan de oude’ bent!

Ik werk in een verpleeghuis, bewoners die in het ziekenhuis hebben gelegen gaan bij ons nu in quarantaine (72 uur, daarna test) omdat er vorige week een bewoner in het ziekenhuis besmet is. En die heeft weer wat collega’s besmet. Dus hoe blij je moet zijn met dat bepotelen in het ziekenhuis... Ik snap dat het niet anders kon, maar ik zou als ik jou was toch heel voorzichtig zijn, en misschien zelfs preventief testen.

Chrono

Chrono

06-06-2020 om 10:11

Testen

Het kon inderdaad niet anders, dus ik heb er maar van genoten (behalve van die naalden).
Maar bij het eerste snufje meld ik me voor de corona-teststraat, en de huisgenoten ook. Zelf ben ik voor de opname preventief getest dus ik was zelf geen risico. Ziekenhuispersoneel moet zich ook bij elke minimale klacht al laten testen trouwens.
Naar, die besmetting die zo binnensluipt in het verpleeghuis.

Pennestreek

Pennestreek

06-06-2020 om 10:40

Zelf

Probeer ik me wel nog steeds aan alle regels te houden, maar het wordt wel moeilijker nu. Zeker ook omdat ‘de ander’ steeds losser wordt. Ook mijn ouders bijvoorbeeld. Maar elkaar ontmoeten doe ik nog steeds zoveel mogelijk buiten en op (enige) afstand.
Ik was gisteren jarig en man en kinderen hebben een Corona-proof feestje georganiseerd in de tuin. Ze hadden de groep gesplitst in een club die kwam eten en een club voor ‘s avonds, dus het werd niet heel druk per sessie. Statafels voor elk gezin/stel, met daarop een box met daarin alles wat ze nodig konden hebben aan hapjes, serviesgoed en bestek (wegwerp) en bakjes met lekkers. Het diner bestond uit pizza’s, iedere tafel zijn eigen dozen. En mijn kinderen deden de ‘bar’, dus zij schonken in, zo hoefde niemand aan flessen of glazen te zitten. Ik ga ervan uit dat het zo veilig (genoeg) was. Het was wel heel fijn om zo mijn verjaardag te kunnen vieren, het grote feest is een zaal met een band kon natuurlijk niet doorgaan en dat vond ik toch wel heel erg jammer. Het is nu toch nog een feest geworden om nooit te vergeten 😛

"in persoon" afscheid nemen

Ik ben actief in een club als waarnemend voorzitter en van een verwante club neemt iemand afscheid dmv een feestje, in de vorm van een bijeenkomst binnenkort.
De persoon in kwestie heb ik precies 1x gesproken, maar doordat ik in het bestuur zit, wordt er toch waarschijnlijk wel verwacht dat ik kom.
Voor mijn werk moet ik thuisblijven, ik vermijd groepen (voor mijn werk brainstorm ik hoe je groepsvorming moet voorkomen) en nu zo'n uitnodiging voor een bijeenkomst. Dilemma!

Jasmijn

Jasmijn

06-06-2020 om 11:41

nog steeds

Ja ik doe nog steeds mijn best en dat gaat eigenlijk best redelijk. Ik kom niet veel in winkels, zo min mogelijk. Dus alleen supermarkt (1x per week) en laatst voor wat inkopen bij de Action en toen was ik er om 9.05 uur, dus nog lekker rustig.
Waar het kan maak ik mijn kar nog steeds schoon en in mijn auto heb ik een pompje desinfectie spul staan (maar mijn vriendin, die een medisch beroep heeft, zegt dat dat bacterien weghaalt en geen virus, dus tja) thuis was ik dan meteen mijn handen.
Ik ging al vrij snel weer naar mijn moeder (82 jaar) en dan zaten we bij haar buiten in de serre met jassen aan, op afstand. Ik schonk de koffie e.d. in en zette alles daarna in de vaatwasser en vroeg mijn moeder om direct nadat we weg waren haar handen te wassen). Deed toen ook de boodschappen voor haar. Nu doet ze dat zelf weer, want ze vindt het veel te fijn om ook even de deur uit te gaan. Ze gaat ook maar 1x per week nu (vroeger veel vaker) en in de ochtend. Ze poetst ook netjes haar karretje.
Qua aanraken hebben we er beiden geen last van, vroeger deed ik best wel eens een kus of een knuffel, maar ook niet iedere keer als ik haar zag, dus dat voelt nu ineens niet raar, nu we dat niet doen.
Ik knuffel/stoei met mijn huisgenoot (zoon) en mijn lat relatie (ander huishouden) dat waren de enige twee in mijn directe kring en zijn ex en gezin was het daar mee eens en met beide gezinnen hebben we zo gepoogd het in dat kringetje te houden. (zij zijn verder ook heel secuur)
Als ik andere mensen zie, ook mijn beste vrienden, dan houden we afstand, misschien soms met langslopen of iets laten zien wat dichter bij elkaar, maar geen aanrakingen (ook niet even een mobieltje aanpakken bijvoorbeeld)
En verder vind ik het geen handenschudden/kussen bij gedag zeggen of feliciteren eigenlijk wel prima.

Zonnehoed

Zonnehoed

06-06-2020 om 11:57

Dilemma?

@ Moedermop, natuurlijk hoef je ook als waarnemend voorzitter nergens live afscheid te komen nemen. Dat verwacht echt niemand van je, en als dat wel zo is vertel je gewoon dat je geen onnodige risico’s wil nemen. Ik vind zakelijke feestjes zelf ook echt nog een stap te ver eigenlijk, waarom zou je dat doen?

Videobericht?

Is het mogelijk om een algemeen te delen bericht te sturen met een tekst en beeld van jouzelf?

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 12:21

Ik houd zoveel mogelijk afstand en dat lukt best goed. Wel zien we als gezin veel meer mensen. De kinderen spreken weer af met grotere groepen (buiten) en wij zien ook weer de familie veel vaker. Als het kan ook buiten, maar met slecht weer binnen met de ramen open. Het VO is ook weer open, dus dat zorgt ook al voor veel meer contacten.

Ik houd niet van shoppen, dus veel verder dan het tuincentrum (buiten) kom ik sowieso al niet zo vaak. Een terrasje pakken zullen we binnenkort wel weer doen, maar binnen zitten in een restaurant, daar heb ik niet zoveel trek in nog.

Overigens mogen van mij de maatregelen voor jongeren onderling worden ingetrokken.

Maro

Maro

06-06-2020 om 12:25

onverschilligheid

Ik (risicogroep) ontvang nog steeds geen mensen thuis, ook zoon helaas niet, Ik maak afspraken in de natuur op twee meter afstand, laat boodschappen bezorgen, doe verder niet mee aan sociale activiteiten.
Ik heb een keer op twee meter afstand met een vriendin op een terras gezeten, toen het regende en er verder niemand zat. wel onder een parasol natuurlijk. Als het druk is zou ik dat niet doen: ik zie hoe niemand de 1,5 meter respecteert.
Mensen komen met -nog onbewezen- theorettes: ah joh, in de buitenlucht maakt het niet uit. Nee, okay maar waarom is die 1,5 meter er dan nog? Ik houd me verder gewoon aan de adviezen van het RIVM maar heb het gevoel daar nogal alleen in te staan.
Ik sta verbaasd over de onverschilligheid daarover. Het maak mij voor mijn gevoel vogelvrij op straat en dwingt me verder terug in isolement. Ik wil namelijk niet in de statistiek van de volgende golf terechtkomen.

Iris

Iris

06-06-2020 om 12:55

Hier

(geen risicogroep) hebben we nog met niemand afgesproken. We gaan eens per week dan wel incidenteel naar ons werk. De kinderen gaan weer naar school, 1 kind dagelijks, andere wekelijks. We komen in de supermarkt en bij de bakker. Incidenteel bij andere winkels ten behoeve van het thuiswerken (kantoorboekhandel, computerwinkel) dan wel medisch (drogist, apotheek). Naast de scholen is het enige nieuwe dat we naar de kapper zijn geweest. En een kind naar de orthodontist.

Iris

Iris

06-06-2020 om 12:59

Dat

van die buitenlucht blijkt uit onderzoek. Eén besmetting op 7000 in de buitenlucht.

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-kans-op-besmetting-in-buitenlucht~b28c006b/

Iris

Iris

06-06-2020 om 13:06

Ik houd me

aan de anderhalve meter, maar die lijkt bij kortstondig contact niet zo van belang te zijn. De WHO adviseert een meter, in een angelsaksisch land is het 6 ft (1.80 m), er is ook een land waar ze 2 m hanteren.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 13:18

Redelijk

'Hoe gaan jullie er nu mee om? Zijn jullie er soepeler in geworden of nog steeds streng voor jezelf? '

Ik houd me er wel aan, al vergis ik me soms. Wat ik alleen niet doe, is winkelwagentjes en mandjes ontsmetten. Dat vind ik zo'n onzin! Er is echt geen virus dat dood gaat van de hygiënische doekjes van de Albert Heijn.

Maro

Maro

06-06-2020 om 13:30

vergissing kan natuurlijk

Maar is je een tijdje aan die 1.5 meter houden nou echt zo moeilijk?

Ja er zijn onderzoeken over nauwelijks overdracht buiten. Maar er zijn ook tegengeluiden: "Toch hangt het maar net af van de omstandigheden, erkennen alle experts. ‘Overdracht van het virus buitenshuis is niet uitgesloten’, stelt Yuguo."

Kwestie is dat in dit gebeuren elke onderzoek wordt aangegrepen om de eigen behoeftes veilig te stellen: "ik heb geen zin me om me er iets van aan te trekken, dus kijk maar het staat ook in de Volkskrant"

Maar intussen is nog wel het advies van kracht.

Mijn best

Ik doe mijn best binnen de richtlijnen en mogelijkheden. Officieel behoor ik tot de risicogroepen, maar misschien heb ik het al gehad. In maart heb ik 2-3 weken keelpijn gehad met een dag of twee koorts en een benauwd gevoel. De huisarts niet gezien dus geen idee of het corona was of een ander virus. Ik zou wat dat betreft best op antistoffen getest willen worden.

Ik doe mijn werk, boodschappen, ga naar de markt, ben naar de Efteling geweest en heb een ijsje gekocht en in het parkje opgegeten. Mijn ouders en schoonouders zie ik sinds 1 mei af en toe maar houden we afstand. Deze week kwam er iemand op bezoek en hebben we ook buiten gezeten. Met andere woorden de risico's die ik neem zijn of noodzakelijk of hoofdzakelijk buiten waarbij ik afstand kan en zal houden. Ik ben al in Duitsland geweest vorige week. Daar hou ik me aan de lokale regels en afspraken dus mondkapje in de Duitse winkels; check. En als we mogen kamperen in Frankrijk dan zal ik mij in de Franse aanpak verdiepen. In het OV zie je mij niet en ook een vliegtuig lijkt mij geen strak plan.

Natuurlijk gaat het onbewust wel eens mis, bijvoorbeeld bij het passeren van iemand maar dat is vluchtig, vind ik niet vergelijkbaar met demonstreren, scanderen van leuzen op een te vol plein. Dat die mensen risico nemen en de burgemeester boter op het hoofd heeft, wil niet zeggen dat dat een vrijbrief voor mij is.

Jesse_1

Jesse_1

06-06-2020 om 13:44

Jongeren

Ik zou idd graag willen dat voor jongeren (igg tot 18) de beperking van de 1,5 meter wordt opgeheven. Daarvoor zou ik als tegenhanger langer zonder terrasje, restaurant, vakantie, middagje shoppen, op kantoor werken etc kunnen.

Dus dat ze 'normaal' naar school kunnen, kunnen sporten, samen afspreken enz.

Maar ja, dat zeg ik als iemand die nog wel een tijdje op 1,5 verder kan en die kinderen heeft die ze het gunt. Vooral de school en de schoolcontacten!

Iris

Iris

06-06-2020 om 13:47

Ja maar

diezelfde Yuguo zegt: ‘Het belang van deze constatering wordt niet goed erkend door de samenleving en door beleidsmakers’, stellen de wetenschappers, onder leiding van Li Yuguo van de Universiteit van Hongkong. ‘De overdracht van ademhalingsinfecties zoals sars-cov-2 (de officiële naam van het huidige coronavirus, red.) is een binnenshuis fenomeen.’

Je moet altijd een beetje oppassen, de ene buitenlucht is niet de andere’, zegt hoogleraar klinische virologie Louis Kroes (LUMC), doelend op overdekte tenten en afgeschermde terrassen. ‘Maar in de normale buitenwereld gaat het je echt niet lukken het virus over te dragen.'

En achter het door jou aangehaalde citaat stond nog een zin.
'Overdracht van het virus buitenshuis is niet uitgesloten’, stelt Yuguo. Vooral de blootstelling telt: urenlang geanimeerd met elkaar praten op een terras speelt het virus meer in de kaart dan wandelen door het park. ‘Het gaat om langdurig aanhoudende overdrachtssituaties’, zegt Kroes. ‘Niet om het elkaar voorbijlopen op straat.’

Maro

Maro

06-06-2020 om 13:55

waar het me om gaat Iris

Je hebt gelijk, ik haal beperkt aan en hij zei meer. Maar waar het me om gaat is dat mensen zelf beleid gaan voeren naar aanleiding van iets wat ze in de krant lezen.
Maar dat het is geconstateerd door wetenschappers, wat ongetwijfeld valide zal zijn, laat onverlet dat het advies nog van kracht is.
Mensen gaan hun eigen beleid voeren op allerlei gebied en dat zal over drie weken te zien zijn in de curves.

boter

https://coronavirusactueel.nl/live-vernielingen-en-onrust-in-rotterdam-na-afbreken-demonstratie-black-lives-matter/

"De demonstratie tegen politiegeweld bij de Erasmusbrug in Rotterdam is woensdagavond voortijdig afgebroken vanwege grote drukte, waarna elders in de stad ongeregeldheden ontstonden."

Lees het hele bericht even dan weet je wat burgemeester Femke Halsema met haar koelbloedig niet- ingrijpen in Amsterdam heeft weten te voorkomen. Daar ging iedereen namelijk na de afgesproken demonstratietijd gewoon rustig weer naar huis.

Dat heeft het aantal mogelijke contact- en dus besmettingsmomenten beperkt gehouden.

Daarnaast is het dus heel erg jammer dat er niet gekozen wordt voor andere manieren van demonstreren. Er is ook zoveel mogelijk gewoon op je balkon of in je tuin, of alleen al elk groepje op afstand in de eigen straat of zo.

Maar de motivatie gaat verder afnemen. Als je naar het dashboard kijkt zie je dat er in veel veiligheidsregio's nagenoeg geen enkele besmetting meer plaatsvind.

En voorlopig hebben we alleen nog 'brandhaarden' die identificeerbaar zijn. De slachterijen, de fruitteelt.

Coronakaart

https://coronavirusactueel.nl/corona-kaart-nederland/

Dat dashboard is blijkbaar nog niet volledig gevuld want de coronakaart laat nog veel besmettingen per 100.000 inwoners van een plaats zien.

Risico

Je maakt voor jezelf natuurlijk ook de inschatting hoe groot het risico is. Binnen ons gezin valt niemand in de risico groep dus dan voelt het ook wat 'veiliger' om iets relaxter met de regels om te gaan.
Maar wat ik voor mezelf ook merk is dat de normalisering van de situatie psychisch ook een grote rol speelt met hoe relaxed ik ben.
De eerste weken toen we echt thuis zaten en de cijfers slecht waren voelde een bezoek aan de supermarkt al avontuurlijk.
Sinds de kinderen weer (deels) naar school zijn en hun clubjes weer zijn begonnen voelt het allemaal weer wat normaler en daardoor ben ik ook relaxter geworden.
Plus dat veel dingen ook gewoon wennen. Mensen zijn gemiddeld vrij goed in acute noodsituaties om te handelen maar bij langdurig gevaar wordt de alertheid vanzelf minder. Zeker als dat gevaar abstract en ver weg is. Ik ken persoonlijk niemand die aan Covid is overleden (alleen via via zoals oma van een collega) dus dat maakt het ook allemaal wat minder acuut. Dus vanzelf word je dan wat minder alert.

Ik merk tijdens het boodschappen doen dat het niet alleen drukker is aan het worden op straat maar dat mensen gemiddeld ook minder oplettend zijn qua 1,5 meter afstand houden en dergelijke. Nu het gevaar minder acuut is en verder weg lijkt is het gewoon veel moeilijker om de boog constant gespannen te houden.

V@@s

V@@s

06-06-2020 om 14:23

die kaart

Dat zijn alle besmettingen vanaf het begin. Een groot deel daarvan is allang weer beter.

zebra

zebra

06-06-2020 om 14:53

ik let wel op

maar die 1,5 meter is niet altijd te handhaven, ook op het werk helaas niet (bijvoorbeeld poetsen in patiëntenkamers waar de mensen de hele dag op bed liggen) Ik ga nog steeds niet vaker naar de winkel dan nodig, probeer daar ook zoveel mogelijk die 1,5 meter aan te houden. Kom niet bij iedereen thuis en nodig zelf ook niet iedereen uit, al komen er wel een paar mensen over de vloer, wel steeds dezelfden overigens.
Ik heb niet in de hand wat anderen doen maar ik voel me er zelf fijner bij om bovengenoemde dingen nog zo te blijven doen.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 14:55

Jesse-1

'Ik zou idd graag willen dat voor jongeren (igg tot 18) de beperking van de 1,5 meter wordt opgeheven. Daarvoor zou ik als tegenhanger langer zonder terrasje, restaurant, vakantie, middagje shoppen, op kantoor werken etc kunnen.'

Ik niet. Mijn sport is net zo belangrijk als dat van tieners. En zo schokkend is die 1,5 meter niet. Ze zitten niet in een isoleercel of zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.