Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Corona en 1,5 m doe jij het wel of niet?


Pluk

Pluk

06-06-2020 om 14:59

Ik wel

Helemaal met Jesse eens. Ik wil er ook wel wat voor opofferen.

Voor kinderen en jongeren is het veel belangrijker voor hun ontwikkeling om vrijuit te kunnen sporten en af te spreken met leeftijdsgenoten dan voor volwassenen.

Maro

Maro

06-06-2020 om 15:02

precies elenaH

dit " En zo schokkend is die 1,5 meter niet. Ze zitten niet in een isoleercel of zo."

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 15:05

Pluk

'Voor kinderen en jongeren is het veel belangrijker voor hun ontwikkeling om vrijuit te kunnen sporten en af te spreken met leeftijdsgenoten dan voor volwassenen.'

Ik weet natuurlijk niet hoe de vriendengroep van jouw kind(-eren) eruit ziet, maar die van mij spreekt haar vrienden en vriendinnen dagelijk hoor. Ze spreekt gewoon af, en dat mag ook. Meerdere keren per week zelfs.

Hangkous

Hangkous

06-06-2020 om 15:19

ElenaH

===Ik niet. Mijn sport is net zo belangrijk als dat van tieners. En zo schokkend is die 1,5 meter niet. Ze zitten niet in een isoleercel of zo.====

Hoe oud zijn jouw kinderen?
De impact op jongeren van deze maatregelen is echt heel groot. Mijn oudste(net 18) had zo uitgekeken naar haar examenjaar,
Een feestelijke laatste lesdag, examenstunt, feestelijke diploma uitreiking, examen feestjes en hele zomer werken (geld bij elkaar sparen om rijbewijs te halen) volgend jaar en tussenjaar (om voor twee extra vakken en vwo certificaat te halen om toegelaten te worden tot haar favoriete studie) En dan ook veel te werken om niet te hoeven lenen.
Alles van die dingen is niet doorgegaan. Via Skype je vriendinnen feliciteren is toch maar een slap aftreksel van wat ze zich had voorgesteld.
Ze gaat er heel volwassen mee om maar heeft wel grote offers gebracht om de kwetsbaren van onze samenleving te beschermen.
Ik blijf ook met liefde nog 3 maanden thuis als dart er voor kan zorgen dat zij op een normale manier afscheid kan nemen van haar middelbare schooltijd.
Die isoleercel is eigenlijk wel een treffende vergelijking, zwaaien op Skype is toch echt anders dan een real life best friends hug.
De hele jonge kinderen tot en jaar of 10 hebben weer toch minder last van heb ik het idee als ik naar de buurkinderen en nichtjes en neefjes kijk.

Amsterdamse

Amsterdamse

06-06-2020 om 15:25

Zelfde discussie op ander topic

namelijk het topic ‘Heropening middelbare school‘.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 15:30

Afspreken

Dat doen ze hier ook. Maar 1 van de 2 heeft een hele grote vriendenkring. Hij heeft zich al die tijd beperkt tot dezelfde 3 vrienden, en nu het uitgebreid tot een stuk of tien. Maar hij ziet dus een heel groot deel van zijn vrienden al lange tijd niet. De jongste heeft dat iets minder, maar zit juist midden in het ontdekken van zijn eigen identiteit. En dat doe je het best met leeftijdgenoten. Hij spreekt nu ook weer met een stuk of tien per keer af.

Maar het gaat niet alleen om vrienden. Vooral om de rituelen die Hangkous ook beschrijft. Mijn zoon kan echt wel een paar weken zonder feestjes en dat er geen laatste schooldag is is ook geen ramp. Maar alle rituelen vallen nu weg, het hele afscheid van de middelbare school is er niet. De vrijheid van de wereld ontdekken omdat het eindelijk kan en mag, is weg. En er is onzekerheid of straks het studentenleven wel kan beginnen.

Hangkous

Hangkous

06-06-2020 om 15:41

Blij met dat tussenjaar

In januari toen bleek dat dochter niet toegelaten werd op haar favoriete studie zonder die twee vakken die ze niet in haar profiel had vonden we dat jammer. Na half maart zijn we er de voordelen van gaan zien. Ze krijgt volgens jaar hopelijk en "herkansing".
Die vavo zal geen laatste lesdag en examenstunt hebben maar met vriendinnen die volgend jaar eindexamen doen is er wel feest te vieren, op reis te gaan en 3 maanden te werken.
Maar toch is het niet waar ze vanaf de profiel keuze naar uitgekeken heeft.

Zo jammer

Iris

Iris

06-06-2020 om 15:46

ik vind het onderwijs van nijn kinderen vele malen belangrijker dan mijn sport. Een van mijn kinderen ziet zijn vrienden alleen op school. Deze week dus voor het eerst weer, anderhalf uur tijdens gym. Andere kind ziet ook alleen op school en tijdens hobby leeftijdgenoten. Hij mag wat vaker naar school (vier dagen tweeeneenhalf uur). En dan is er nog twee uur die hobby.

Triva

Triva

06-06-2020 om 16:15

Tja

iets willen inruilen voor een andere groep. Rare discussie want dat kan toch niet maar ik had met alle liefde alles ingeruild voor al die jonge mensen die volkomen onverwacht aan corona zijn overleden terwijl ze niet in de risicogroep zaten. Ik ben dus bang dat als je iets gaat inruilen (bijv dat al die arme zielige examenkandidaten elkaar nu niet normaal kunnen feliciteren, feestvieren, op reis kunnen en kunnen werken) dat er dan toch nog weer doden vallen. Ik vertrouw op het RIVM.

Bovendien zijn pubers niet alleen maar onder elkaar

Bij een diploma-uitreiking willen pubers niet alleen bij elkaar zijn, ze willen ook hun ouders erbij. Of in elk geval willen de ouders erbij zijn. Je kan pubers van alles willen gunnen, maar er zijn ook vaak volwassenen bij betrokken. Natuurlijk zou onze school liever de aula stampvol willen hebben met leerlingen, familie en alle docenten. Maar het wordt een drive-through.

skik

Floria

Floria

06-06-2020 om 16:33

ElenaH

"Ik niet. Mijn sport is net zo belangrijk als dat van tieners. En zo schokkend is die 1,5 meter niet. Ze zitten niet in een isoleercel of zo."

Ik denk dat het zelfs belangrijker is als je boven een bepaalde leeftijd bent. De conditie die je verliest krijg je langzamer terug dan een tiener.

Volgens mij hebben tieners al volop vrijheid, behalve dat ze niet naar school gaan. Ze kunnen weer naar de training, en hoewel mijn tiener het niet doet, zie ik al wekenlang overal groepjes tieners samenkomen.

bieb63

bieb63

06-06-2020 om 16:45

Floria....

"Ik denk dat het zelfs belangrijker is als je boven een bepaalde leeftijd bent. De conditie die je verliest krijg je langzamer terug dan een tiener."

Kom op zeg, daarvoor hoef je niet naar je sportschool of tennisclub. Wandelen en fietsen is uitstekend voor je conditie. Wat een flauwekul. Alle tijd en ruimte om dat te doen. Zeker voor ouderen.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 16:51

Hangkous en bieb

'Hoe oud zijn jouw kinderen?'

18.

'Kom op zeg, daarvoor hoef je niet naar je sportschool of tennisclub. Wandelen en fietsen is uitstekend voor je conditie. Wat een flauwekul. Alle tijd en ruimte om dat te doen. Zeker voor ouderen.'

Nee, juist voor jongeren! Die hebben zelfs meer tijd, want die zijn al weken vrij. Terwijl ik gewoon thuis doorwerk.

Hangkous

Hangkous

06-06-2020 om 17:06

Nou nee dus

====want die zijn al weken vrij.===

Ze weet sinds eind april dat ze geslaagd is een heeft in mei nog resultaatsverbeteringstoetsen gemaakt.
Daarvan heeft ze donderdag de uitslag gekregen dus echt vrij is ze pas sinds ruim 2 weken.
De andere jongere hier in huis heeft (gelukkig strak georganiseerd) thuisonderwijs.
Dus weken vrij? Echt niet.
O ja ze hadden wel 2 weken meivakantie die nuttig besteed is. Door de een met leren voor die toetsen en de ander heeft een achterstandje weggewerkt op schoolgebied.

ElenaH

ElenaH

06-06-2020 om 17:19

Hangkous

'Ze weet sinds eind april dat ze geslaagd is een heeft in mei nog resultaatsverbeteringstoetsen gemaakt.'

Dat is toch allemaal al weken geleden? Hier hoorde volgens mij 3 weken geleden dat ze geslaagd was en toen waren de toetsen al ruim twee weken voorbij. Bovendien zijn ze nu vrij tot en met 30 augustus, tijd zat dus om te bewegen.

Floria

Floria

06-06-2020 om 17:20

Bieb63

"Kom op zeg, daarvoor hoef je niet naar je sportschool of tennisclub. Wandelen en fietsen is uitstekend voor je conditie. Wat een flauwekul. Alle tijd en ruimte om dat te doen. Zeker voor ouderen."

Het hangt er van af op welk niveau je sport. Sport je op een hoog niveau, en dat kan ook als je ouder bent, dan verlies je wel degelijk veel door jouw specifieke sport niet te doen. Wandelen en fietsen doen alleen iets voor je conditie als je die toch al niet hebt en voor je kracht al helemaal niets.

Waarom denk je dat de elite al eerder mocht sporten? Niet omdat ze hun vorm met een rondje wandelen op peil konden houden Gelukkig is mijn sport nu ook van start met aanpassingen, maar ik zie dat ouderen dan ik echt moeite hebben nu. Ze zijn verder teruggezakt en het duurt langer voor ze weer bij zijn.

Hangkous

Hangkous

06-06-2020 om 17:32

Niet overal hetzelfde

=====Dat is toch allemaal al weken geleden? Hier hoorde volgens mij 3 weken geleden dat ze geslaagd was en toen waren de toetsen al ruim twee weken voorbij.======

Alles scholen mochten zelf weten hoe ze de boel organiseerden. De school van ons kind heeft dat anders gedaan dan die van jouw kind dus heel simpel zeggen dat ZE al weken vrij zijn dat kan niet. Oudste is hier nu vrij ja, jongste moet nog 3 weken echt school en dan nog een week boeken inleveren, rapport halen En dat soort dingen en dan is hij pas vrij.

bieb63

bieb63

06-06-2020 om 18:00

Kom op ElenaH

Als je thuis werkt heb je geen tijd om te wandelen......? Had je dan wel tijd om naar de sportschool te gaan toen je niet thuiswerkte....... EN reistijd had. Leg uit.

En jongeren hadden nog steed les.

Echt flauwekul dit. Iedereen kan wandelen of fietsen.

bieb63

bieb63

06-06-2020 om 18:07

Krachttraining, sporten op hoog niveau

Heel leuk hoor, maar dat heeft niet zoveel met conditie en gezondheid te maken.
Corona of niet, ietdereen kan gewoon zorgen dat ie fit blijft met wandelen en fietsen. Je six pack kan je ook thuis bij houden, maar voegt niet zoveel aan je gezondheid toe....

bieb

Mijn man werkte altijd 36 uur per week, eens in de twee weken een dag vrij. Half uurtje fietsen naar zijn werk, half uurtje terug. Heb je fijn al een uur bewogen per dag. Normaal gesproken sportte hij daarbuiten 3x per week. Door corona heeft hij nu zo veel extra werk dat hij 10 uur per dag achter zijn laptop zit en die tweewekelijkse vrije dag zit er ook niet meer in. Die heeft echt minder tijd nu en weinig mogelijkheid die 7 uur bewegen die hij normaal doet in de overige tijd in te halen.

Er zijn ook veel ouders van jonge kinderen, zoals mijn zus en zwager, die thuiswerken, zorg voor en onderwijs aan hun kinderen moesten combineren. Die moesten vaak 's avonds nog werken om alles af te krijgen. Echt weinig tijd om serieus te wandelen of fietsen.

skik

bieb63

bieb63

06-06-2020 om 19:04

Skik

Dat kan. Maar voor velen is het onzin om te stellen dat je nu geen tijd en mogelijkheden hebt om je, gewone, conditie op peil te houden. Naar de sportscool gaan kan je dan toch ook niet als je daar, nu, geen tijd voor hebt??? Vanuit huis fietsen of wandelen kost dan nog altijd minder tijd. Daar ging het over nl.

Floria

Floria

06-06-2020 om 19:14

bieb

Je conditie gaat achteruit als je eerst trainde (op enige intensiteit) en dan nog alleen maar wandelt. Het is echt zo.
Wandelen is leuk voor mensen die eerst nauwelijks iets deden. Je wordt minder fit van wandelen als je daarvoor gewend was veel meer te doen, niet fitter.
En als je bij je sport je armen gebruikte en je wandelt of fietst nu alleen maar, gaat de kracht in je armen achteruit. Het is best simpel.
En hoe ouder je bent, hoe langer het duurt voordat je weer terug bent op je oude niveau. Dus voor volwassenen is het veel 'erger' om een tijd niets te mogen doen. Gezond is het ook al niet als je ineens moet stoppen met alles. Je kunt wel proberen om nog enigszins bezig te blijven met vervangende activiteiten, maar wandelen is iets heel anders dan sporten en je krijgt dus sowieso een terugval in conditie.
Kinderen zijn veel veerkrachtiger en groeien ook in kracht zonder dat ze iets doen. Die halen het zo in.
Dus fijn dat veel sporten voor volwassenen weer kunnen en fijn dat overdag ook een paar kinderen weer op school zitten zodat er dan ook wat gedaan kan worden. Hopelijk kunnen ook degenen die nog niet mogen binnenkort weer.

Maro

Maro

06-06-2020 om 19:24

nou ja

tenzij je een teamsport of contactsport deed, is er geen reden om thuis niet te trainen hoor. Youtube staat vol met trainingsvideos van alle niveaus. Bezorgd om je conditie? Of behoud van je spieren? ga tabata doen:


https://www.youtube.com/watch?v=ThnZ0n-7x4E

Geldt voor oud zowel als jong.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 19:25

Thuis sporten

De gewichten, bokszakken, hardloopschoenen en racefietsen vlogen de winkels uit de laatste maanden. De mtb paden waren zeer in trek. Dus er is veel meer te verzinnen dan wandelen of fietsen. Zonder geld kun je altijd nog bootcampen. Dus volwassenen die in conditie achteruit zijn gegaan zijn of te druk geweest om te sporten of te lui.

Kinderen in de groei hebben beweging hard nodig voor een gezonde groei van botten en spieren. Nee dat kun je niet meer inhalen later.

Floria

Floria

06-06-2020 om 19:58

sure

Hoe boots je de verschillende zwembadsporten dan na thuis, denk je?

Ik heb verschillende mensen horen puffen bij het banenzwemmen. Thuis wat met gewichten doen doet ook niets voor het duurvermogen van je armen. Je merkt echt een achteruitgang, al heb je nog zoveel andere dingen gedaan dagelijks. Een kort stukje kun je nog prima afleggen in dezelfde tijd, maar hoe langer het wordt, hoe zwaarder. En die puffende triatleten/zwemmers/waterpoloërs hadden echt allemaal gefietst en hardgelopen toen het bad dicht was.

Kinderen hebben normaal al 6 weken trainingsvrij in de zomer, dus 8 weken andere sporten nu was niet zo'n probleem. In de zomer kun je ze nog in een plas gooien, maar in maart was dat lastig.

bieb63

bieb63

06-06-2020 om 20:38

Floria

Als je op een bepasald niveau aan eoa sport doet, geloof ik best dat je na een tijd daarin afgezwakt bent. Maar.... dat heeft niets maar dan ook niets met een gezonde fitheid te maken, die verktijg je en behou je uitstekend met stevig wandelen en om je spieren 'strak' te houden ga je thuis met gewichtjes aan ee slag, buitspieroefeningen, squads enzo meer. M.i. uieindelijk nog een stuk gezonder ook. Neemt uiteraard niet weg dat iemand het heel jammer kan vinden zn eigen sport niet te kunnen beoefenen en te balen dar het tijd kost dat niveau weer te behalen.

Pluk

Pluk

06-06-2020 om 20:40

Gewoon

Wetsuit aan en de plas in.

Tango

Tango

06-06-2020 om 21:00

Ik probeer het wel

Ik probeer me nog steeds aan die 1,5 meter te houden. Zeker in supermarkten ben ik er inmiddels al aan gewend. Ik houd afstand en bij passeren loop ik snel, met gezicht afgewend langs. Hier worden de karretjes nog steeds gepoetst, maar thuis was ik ook zeker nog 1 of 2 keer mijn handen na het boodschappen doen.
De afgelopen periode hebben we weinig bezoek ontvangen. Mijn zus en neefje kwamen de hele periode wel. Zus zoveel mogelijk op afstand, neefje van 7 niet, maar hij mocht van ons niet stoeien, duwen etc. Heeft mij zoon ook een hekel aan, dus kwam goed uit
Later zijn mijn ouders geweest vanwege mijn verjaardag. Mijn moeder wilde zelfs omhelsen, vond ik niet helemaal de bedoeling. Vandaag kwamen voor het eerst mijn schoonouders. Schoonmoeder verkondigde dat de 1,5 meter zo belangrijk was, maar stond vervolgens zelfs steeds te dichtbij, schoonvader hoestte (door roken) regelmatig gewoon in de hand. Daar kan ik me dan wel iets aan irriteren.
Zoon hier is ook blij met het niet knuffelen, handen geven etc. Maar thuis geven we elkaar gewoon een kus bij het gaan slapen etc. Van eigen gezinsleden hebben we nooit afstand gehouden.
Dochter is hier degene die de meeste regels aan haar laars lapt. Heeft de hele periode wat vrienden gezien (zeker minder dan daarvoor, dat dan wel) en dat ging ook echt niet met 1,5 m afstand.

Flavia

Flavia

06-06-2020 om 21:14

Pluk

In de plas zie je de puck niet en hij glijdt niet. Sport: onderwaterhockey. Ja dat bestaat en Nederland is er nog goed in ook.

Je fit voelen versus niet heel erg onfit zijn

Ik doe een sport waarvan de club de afgelopen maanden gesloten was en die je niet op eigen gelegenheid kan doen. Met wandelen blijf je wel fit in de zin van niet ongezond, maar ik voelde me een vaatdoek, weinig energie ook. Echt niet lekker om niet moeiteloos 5 kilometer te kunnen rennen op je basisconditie.

'T is een beetje dezelfde vergelijking als je verjaardag via Zoom vieren. Te doen, niet heel erg, maar leuk is anders.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.