Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tango

Tango

15-01-2021 om 21:15

Corona maatregelen

Even een nieuwe aangemaakt, want die andere over de juiste koers is gesloten zie ik. Ik dacht ik ga even lezen of er al iets gezegd is over de avondklok, maar zag nog niets. Wat vinden jullie van het invoeren van een avondklok van 20.00 u. tot 6.00 u? Ik vind dat toch echt wel een hele heftige maatregel, merk ik. Tot nu toe heb ik met de maatregelen best aardig kunnen leven, maar dit heeft best impact. Overdag werk ik dus 's avonds ga ik best vaak wandelen, of soms nog een boodschap halen. Zoon traint voor de voetbal 2 keer per week tot 20.00 u. kan dan ook niet meer. En dochter kan niet meer even bij een vriendin langs, iets wat toch moet kunnen vind ik als je jong bent. Ze zit echt niet met grote groepen, maar soms wel even kletsen met 1 of 2 mensen. En heeft het nou werkelijk zoveel effect? Ik ben daar wel benieuwd naar.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Franka

Franka

15-01-2021 om 22:29

Vriend op ic

Vandaag sprak ik een vriend die op de corona-ic werkt. Zoals verwacht vinden veel besmettingen thuis plaats, merken zij
Een persoon neemt het virus mee naar huis en steekt de rest aan. Helaas/gelukkig worden de pubers er bijna niet ziek van. Ouders zoals jij vinden dat zij toch wel bij een vriendin langs kunnen. Want afstand houden en thuis blijven geldt niet voor jouw dochter maar voor andere mensen. En geloof maar niet dat zij afstand houdt van haar vriendin. Dus als jouw dochter besmet is, maar niet ziek, kan ze haar vriendin besmetten, die gelukkig ook niet ziek wordt, maar het wel weer kan doorgeven.

We zitten nu al tien maanden in deze klotesituatie, we zitten in een lockdown, de hele horeca gaat naar de klote, net als de winkelbranche, maar zoveel mensen vinden dat zij wel even.....

Dus ja, een avondklok heeft zin. Minder mensen zullen bij elkaar langsgaan, hoe minder contacten, hoe minder besmettingen. En hopelijk dringt het dan weer tot de mensen door dat we zelf de verspreiding van het virus in stand houden.

Dat Schiphol niet dicht is voor pleziervlucht vind ik onbegrijpelijk. Familie van mijn man is met kerst nog op familiebezoek op Curacao geweest. Asociaal vind ik dat.

Ik wil mijn leven terug, net als iedereen en dat kan alleen als dat virus weg is.

Jesse_1

Jesse_1

15-01-2021 om 22:44

Vermijd drukte

Ik vermijd drukte door 's avonds na achten naar de supermarkt te gaan. Dat kan dan niet meer. Omdat de winkel tot 9.00 voor ouderen en kwetsbaren is, en ik overdag werk, moet ik dan dus in een drukkere winkel aan het begin van de avond.
Ook kan een ommetje 's avonds niet meer.
Dus nee, ik zou er zeker niet blij mee zijn! Ik vind het juist zo fijn dat ik een beetje een ritme heb ontwikkelt met werken, constant mensen thuis etc, proberen elke dag een lang stuk te wandelen etc.

Ik zie het ook als symptoombestrijding. Blijkbaar worden er gedragingen gezien die niet verboden kunnen worden, dus daarom verbieden we iedereen maar om naar buiten te gaan.

Even ingaand op het punt van Franka: een vriend of vriendin bezoeken is gewoon toegestaan - twee bezoekers per dag mag je ontvangen. Als dat niet de bedoeling is, dan moet je die maatregel aanpakken/aanpassen en niet simpelweg alle mensen binnenhouden 's avonds.

Ook vind ik het met name een zware maatregel voor alleenstaanden die thuiswerken en dus alleen 's avonds de mogelijkheid hebben iemand te zien. Of ouderen die juist 's avonds bezoek krijgen van hun werkende kinderen.

Alleen noodzakelijk

En daarom zou je dus goed kunnen profiteren van een avondklok.
2 bezoeken is toegestaan? Enig idee hoe dat er nu aan toegaat in de UK?
's avonds alleen iemand zien? Doe dat gewoon even niet!
Ouderen die bezoek krijgen van hun werkende kinderen? Waar zijn die kinderen geweest en wat nemen ze mee op bezoek?

De regel zou moeten zijn: niet op bezoek tenzij het absoluut noodzakelijk is. Bijvoorbeeld boodschappen doen voor kwetsbare ouderen en die bezorgen.
De hond uitlaten.

Geen avondklok betekent dat veel mensen nog steeds denken dat dit en dat wel kan, want het is toch niet verboden? En ondertussen stijgen de besmettingscijfers naar ongekende hoogte en daarop volgen de zieken en zwaarzieken en doden.

Het is echt even totale crisis. En je wil niet mensen in hun huis vastbinden maar je wil wel dat mensen nu beseffen dat het echt zwaar weer is. En niet even dit en dat kan toch ook wel, en dat is jammer.

Verkiezingen

Je zou toch meer rust in de tent wensen.
Wat mij betreft mogen ze de verkiezingen uitstellen tot na de zomer. Volgens de wet mag het maximaal een jaar en een half jaar, en hopelijk is de pandemie dan grotendeels over, lijkt mij een stuk rustiger.

Ook verkiezingen kunnen zorgen voor veel bewegingen en ontmoetingen en binnenactiviteiten die de besmettingen gaan aanjagen.

En nogmaals, kijk even naar de UK. We redden het nu nog net, de cijfers dalen maar wel op kousevoeten, nog lang niet laag genoeg. Maar ze kunnen snel gaan stijgen.

LIjkt me beter om meer aandacht te geven aan scholen zo veilig mogelijk deels open en zo goed mogelijk deels online. Daar loop je al risico genoeg.

Tango

Tango

15-01-2021 om 23:09

Hond uitlaten

Vind ik ook zoiets. Met een hond mag je 's avonds een rondje lopen. Maar zonder hond niet. Dat gaat weer heel veel 'Corona' honden opleveren.

Angela67

Angela67

15-01-2021 om 23:11

deelhond

die hond krijgt gewoon een ontzettend lange avondwandeling! De hele straat gaat achtereenvolgens 1 hond uitlaten
gr Angela

Jesse_1

Jesse_1

15-01-2021 om 23:19

AnneJ

"2 bezoeken is toegestaan? Enig idee hoe dat er nu aan toegaat in de UK?"
Ik heb het niet inhoudelijk over de maatregel, maar zeg juist dat je dan juist de maatregel moet aanpassen en niet via een omweg een grote doelgroep treffen met een algemeen verbod. Iets met kanon en mug.

Maar ik lees in jouw reactie dat alleenstaande mensen deze winter in eenzaamheid moeten doorbrengen. Ik dacht dat de eerste golf juist had laten zien dat eenzaamheid heel veel doet met mensen - en dan niet op een goede manier.

Dat iemand bij een ander op bezoek gaat wil niet automatisch zeggen dat er allemaal wilde contacten onderling zijn.
"Ouderen die bezoek krijgen van hun werkende kinderen? Waar zijn die kinderen geweest en wat nemen ze mee op bezoek?" Eh, die kinderen werken thuis en ontmoeten verder ook niemand bijvoorbeeld?

Eenzaam

Ergens heb ik de indruk dat het niet de eenzamen onder ons zijn die 1 tot 2 of meer bezoeken afleggen in de avond.

Beter is om met afstand contact te zoeken met de 'eenzamen'. Bellen of als het even kan, soms heb je wat geduld en uitleg nodig, zoomen of facetimen of zoiets.

Ik zwaai nu maar even voor de ramen bij een paar mensen waar ik tot voor kort nog even binnen een kopje koffie dronk, op de toch, met een schoonmaakdoekje in mijn handen, zonder iets aan te raken.

En houd je zoveel mogelijk aan je bubbel. Ga niet al te diverse mensen opzoeken. En mijdt mensen die het niet zo nauw nemen.

Nou ja, zo maak je er maar het beste van en het doet er toe wat je zelf doet. Vooral ook voor je eigen veiligheid maar ook voor die van een ander.

Jesse_1

Jesse_1

15-01-2021 om 23:43

Mooi verhaal

Je kunt een heel verhaal ophangen van hoe mensen zich zouden moeten gedragen, maar er is een relatief kleine groep die zich er (helemaal) niet aan houdt.
En dan gaan we een zware maatregel invoeren, die _iedereen_ treft; vooral mensen die overdag niet de vrijheid hebben om allerlei dingen te doen. En die kleine groep doet het gewoon toch nog hoor.

En bellen, zoomen, facetimen; is héél anders dan een bezoek. Zeker geen vervanging hiervan. Maar als de overheid vindt dat dat nu niet kan, dan moeten het advies/maatregel aangepast worden. Dat is m.i. iets anders dan een avondklok in te voeren.

NB ik had het over 2 bezoekers is toegestaan, niet over 2 bezoeken. (Wat trouwens ook is toegestaan, maar dat is weer een ander verhaal).

Ja, met een hond mag je wel wandelen. Als je de pech hebt dat je geen hond hebt, mag je 's avonds geen frisse (ja, dat is het nu wel ) neus meer halen.

Handhaven

Er blijven altijd mensen die zich er niet aan houden. Terwijl we hier geen China zijn en niet genoeg politie en BOA's hebben om een al te grote diversiteit aan maatregelen te handhaven.

Maar met een avondklok wordt dat wel een stuk overzichtelijker en beter te handhaven.

Achter de hand. Niet nu, nu de cijfers langzaam maar zeker dalen, maar onmiddellijk in te zetten mochten we hier ook in de veel te snelle greep van nieuwe mutaties van het virus raken zodat de cijfers snel kunnen gaan stijgen.

Jammer van Doutzen. Zo helder over Zwarte Piet, 'dat kan toch echt niet meer?' en dan nu complotjes papegaaien. Jammer meid, dat kan toch nu echt niet meer!

Emmawee

Emmawee

16-01-2021 om 01:53

Ruimte voor verbetering

1. Er worden op Schiphol nog dagelijks 35.000 passagiers 'verwerkt'.
2. Er wordt wel tegen 'het volk' gezegd: "werk zoveel mogelijk thuis", maar niet tegen werkgevers: "maak thuiswerken zoveel mogelijk de norm".
3. De helft van de mensen met klachten laat zich niet testen en een kwart van de mensen met een positieve testuitslag blijft gewoon naar buiten gaan.

Ik zie dus nog wel wat ruimte voor verbetering, vóór een avondklok het enige redmiddel is. Maar misschien moeten mensen eerst weer wat banger worden en is het dan weer te laat en dan is een lockdown met avondklok en nog meer winkels dicht en een verbod op afhalen... etc misschien wel de enige mogelijkheid om de files van ambulances te voorkomen.

Fabie

Fabie

16-01-2021 om 02:12

Een jaar

Een avondklok lijkt me een nuttige maatregel, die mensen geen geld kost, dus wat dat betreft vind ik het geen ingrijpende maatregel. Een ommetje kan ook voor acht uur. Alleen voor alleenstaande thuiswerkers vind ik het zwaar - al geldt ook daarvoor dat je ook voor acht uur naar huis kunt. Ik ken in ieder geval twee alleenstaande jongvolwassenen die (soms) bij hun ouders eten. Die zouden misschien ook in hun oude kamer kunnen slapen.

Ik denk dat we meer maatregelen nodig hebben in verband met de opkomst van de Britse variant en dat we daar niet te lang mee moeten wachten. Veel andere maatregelen zijn er niet meer. Thuiswerken verplichten zou nog kunnen. Een reisbeperking binnen vijftien kilometer ook.

Een avondklok zou ons niet raken. De pubers komen nergens meer. Man en ik komen alleen nog op het werk (incidenteel, als dat echt nodig is en dan zo kort mogelijk) en in de supermarkt.

Iphi

Iphi

16-01-2021 om 08:18

Franka

'Zoals verwacht vinden veel besmettingen thuis plaats, merken zij'

Dat is toch logisch? Waar zou het anders moeten plaatsvinden, met de horeca, theaters, musea, dierentuinen, kappers, scholen dicht?

Ik vind de maatregel veel te ver gaan. Zeker als de avondklok om 20 uur al in gaat.

Valeria

Valeria

16-01-2021 om 08:47

ik zou er geen last van hebben

Ik ben nooit na 20.00 nog buiten en de rest van het gezin ook niet.

Er is vast niemand die van 6 tot 19.30 werkt en zodoende nooit naar buiten kan. Dan schuif je maar wat, ga je voor 20.00 naar buiten en doe je na 20.00 nog wat werk. En bij mensen langsgaan moet dan ook maar voor 20.00. Of in het weekend. Alleenstaande eenzame mensen zijn niet alleen maar niet eenzaam als er iemand langskomt op donderdag om 21.00. Het is allemaal op te lossen.

zebra

zebra

16-01-2021 om 10:10

voor mij persoonlijk

zou het invoeren van een avondklok geen verschil maken. Ik neem aan dat ik nog wel op de fiets naar het werk mag want thuiswerken is in mijn functie niet mogelijk en ik moet al vroeg beginnen en werk ook wel eens 's avonds. We hebben geen hond die uitgelaten moet worden en wandelen doe ik 's avonds ook niet.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor andere mensen wel erg vervelend kan zijn.

Iphi

Iphi

16-01-2021 om 10:19

Valeria

Gelukkig bepaal jij de regels niet.

Tango

Tango

16-01-2021 om 10:28

Strenger

Ik vind het prima dat mensen de maatregelen strenger willen toepassen dan ze zijn. Geen probleem. Een groot deel van ons gezin doet dat ook. Man ziet hooguit 1 keer per maand zijn ouders. Bellen doen ze elke week. Zoon ziet alleen leeftijdsgenoten bij de voetbal en ik zie af en toe mijn ouders en zus en heb gisteren voor het eerst sinds maanden bij een vriendin een kopje thee gedronken na een wandeling.
Wij compenseren (en ik weet dat het zo niet werkt) een beetje de contacten die dochter nog wel heeft. Dochter wordt doodongelukkig als ze alleen maar online les heeft en 's avonds dan ook niemand live mag zien. Ze zou het liefst ieder weekend gaan stappen en naar festivals gaan. Dat kan allemaal niet, daar gaat ze goed mee om, maar regelmatig een vriendin zien (en soms ook echt wel meer dan 1) heeft ze gewoon echt nodig. De sfeer hier thuis wordt er anders ook echt niet beter door en dat vind ik ook belangrijk. Je moet het toch met elkaar volhouden.
En ik pas me wel weer aan als die avondklok ingevoerd wordt. Ik ga wel om 18.30 u. wandelen, al vraag ik me af hoe we dat dan doen met eten en zo. Maar passen we wel weer een mouw aan. Maar de trainingstijden van zoon kan ik niet aanpassen dus met een beetje pech verliest hij zijn laatste stukje contact met leeftijdsgenoten. En die vind ik dus erg lastig.

Karina

Karina

16-01-2021 om 10:37

Geen avondklok

Lijkt me helemaal niets. Voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit, maar het is weer een inperking van vrijheden en die ben ik behoorlijk zat!

Valeria

Valeria

16-01-2021 om 10:45

iphi

Nee, ik bepaal geen regels. Ik kan wél bedenken hoe je je leven anders kan inrichten als er een dergelijke regel zou komen. Wat me iets constructiever lijkt dan klagen dat het veel te ver gaat.

Want dat jij het veel te ver vindt gaat boeit degenen die de regels maken helemaal niets natuurlijk. Ik denk eerder dat die op mijn spoor zitten

Alex

Alex

16-01-2021 om 11:05

misschien

wordt het idee van een avondklok nu al opgeworpen om pas over een week of zes uitgevoerd te gaan worden? Dan is het langer licht en gaat de temperatuur omhoog dus zijn mensen meer geneigd en genegen om in de avond buiten elkaar te ontmoeten. Nu maakt het nauwelijks iets uit denk ik. Jongelui blijven gewoon bij elkaar slapen.

Iphi

Iphi

16-01-2021 om 11:27

Valeria

'Ik kan wél bedenken hoe je je leven anders kan inrichten als er een dergelijke regel zou komen'

Soms vraag ik me af wat erger is. Het coronavirus zelf of het volslagen gebrek aan inlevingsvermogen dat in deze crisis naar boven komt. Dus omdat jíj je leven anders kan indelen, moet iedereen het kunnen?

'Want dat jij het veel te ver vindt gaan'

Waar heb ik dat geschreven dan?

Jo Hanna

Jo Hanna

16-01-2021 om 11:32

Avondklok en thuiswerken

Ik zou persoonlijk geen moeite hebben met een avondklok. Ik doe op dit moment ‘s avonds niks anders dan de hond uitlaten.

Mijn werkgever heeft nadrukkelijk uitgesproken dat thuiswerkers de vrijheid hebben om knellende situaties op te lossen, ook als dat te koste van werk gaat. Dat laatste wel in overleg natuurlijk. Als ik tegen mijn leidinggevende zou zeggen dat ik mijn werkdag zou onderbreken om iemand te kunnen zien en in plaats daarvan ‘s avonds twee uurtjes door zou werken, zou dat geen probleem zijn. Mijn werk leent zich hiervoor. Ik heb wel wat overleggen maar werk grotendeels individueel. Dat kan ik dus probleemloos verschuiven.

Waar mogelijk moeten we wat losser komen van al onze gewoonten en patronen. Deels kan dat niet omdat je dingen die je in gezelschap nou eenmaal niet gemakkelijk verschuift. Maar waar mogelijk probeer ik me wel wat los te maken van het normale. En ik ben blij dat mijn werkgever dat expliciet aanmoedigt.

Valeria

Valeria

16-01-2021 om 12:59

iphi

"Waar heb ik dat geschreven dan?"

Om 8.18 heb je geschreven dat je de maatregel veel te ver vindt gaan:
=Ik vind de maatregel veel te ver gaan. Zeker als de avondklok om 20 uur al in gaat.=

Inderdaad

Als er een avondklok zou komen gaan mensen hun tijd anders indelen. Echter de activiteiten die ze ondernemen blijven hetzelfde. Een avondklok heeft dus weinig zin. Dan gaan mensen wat meer overdag bij elkaar op bezoek, boodschappen doen en wandelen. Dus voor de hoeveelheid infecties zal het nu niet zo groot zijn,
Als het gaat om jongeren bij die elkaar hangen op straat of een illegaal feestje houden: dat is nu ook verboden & dat gaat ook echt niet veranderen als er een avondklok is.

Jesse_1

Jesse_1

16-01-2021 om 13:24

Mijn 'probleem' met de avondklok

Eigenlijk omschrijft Kyana het ook wel een beetje.

Natuurlijk kan ik mijn leven aanpassen aan een avondklok. En dingen verschuiven of anders inrichten. (En dan heb ik nog de luxe dat ik goed en flexibel thuis kan werken. En dat we een extra kamer in huis heben waar iemand kan werken en elk kind een eigen kamer feeft met een eigen device.)

Maar een avondklok is niet primair gericht op de bestrijding van verspreiding van het virus, maar het doel is om te zorgen dat mensen zich aan de maatregelen houden die voor verspreiding zorgen.

1,5 meter, minder bezoek of bezoekers, mondkapje in winkels, dat soort dingen gaat verspreiding tegen (of althans, daar gaan we vanuit).
Maar of mensen nu om 15.00, 17.00 of om 21.00 op bezoek gaan bij iemand anders maakt niet uit.

Die regel van de verkoop van alcohol kan er trouwens ook weer af. Nu alle voorzieningen gesloten zijn maakt het al helemaal niet uit of mensen alcohol kopen voor of na 20.00. Ook een regel die genomen is om ongewenst gedrag af te dwingen. Want het maakt een coronavirusdeeltje echt niet uit of iemand om 10.00 of om 22.00 een flesje wijn koopt.

Ursa

Ursa

16-01-2021 om 14:02

Het probleem is

dat het in de menselijke natuur is om te denken dat de maatregelen voor iedereen gelden, maar niet voor onszelf "want ik werk laat dus ik moet naar de winkel kunnen" of "ik moet de hond uitlaten" of "ik gun mijn kinderen vrijheid" of.... vul maar verder in.
Ik zou eerder zijn voor hele strenge maatregelen 1 maand lang, voordat het lente wordt en we allemaal langer naar buiten willen. Ik hoorde Ronald Plasterk bij Jinek de avondklok vergelijken met de WW2 en de ausweiss... alsjeblieft zegt, hoe belachelijk kan een politicus zich maken. Het heeft te maken met de mensen beschermen, helaas bijna vaker tegen zichzelf dan tegen anderen
Ursa

koffie

koffie

16-01-2021 om 14:08

Kyana

Het grootste voordeel/doel/effect is ook niet dat men zich betr aan de maatregelen gaat houden. Het wordt wel een stuk een eenvoudiger om te handhaven. (Dat is in ieder geval de ervaring het buitenland)

V@@s

V@@s

16-01-2021 om 14:27

waar ik het meest van baal

is de maximale groepsgrootte buiten van twee. Kom ik buiten een echtpaar tegen en we blijven staan om te praten dan overtreden we al de regels. Terwijl ik dat echtpaar wel thuis zou mogen ontvangen. Dat laatste zou volgens mij veel meer kans op uitwisselen van het virus zijn.

Valeria

Valeria

16-01-2021 om 14:42

V@@s

Even op de plaats springen dan en één van jullie tot trainer benoemen, dan mag het wel.

Buiten sporten is met maximaal 2 personen exclusief trainer

Piep

Piep

16-01-2021 om 14:52

School

Ik snap niet helemaal de grote weerstand tegen een avondklok. Ik vind het veel ingrijpender dat ondernemers hun zaak dicht moeten houden en dat kinderen niet naar school kunnen. Ik zou graag een avondklok willen als daarvoor in de plaats de scholen open gaan.

Tango, ik heb ook een kind dat graag savonds vrienden ziet. Van mij mag dat ook, ik vind het schadelijk voor mijn puber, die middenin een sociale groeispurt zit, om helemaal niemand meer te zien. Dus dat doen we niet. Ook niet als er een avondklok komt, dan spreekt hij wel op een ander moment af. Ik merk dat andere ouders er precies zo over denken.

Ik heb geen moeite met de maatregelen voor mezelf maar heb al heel lang het gevoel dat de bestrijding van corona vooral ten koste van de jongere generaties gaat. Ik vind dat ethisch niet juist. Zeker niet als we zien dat het psychische schade oplevert, en dat doet het in grote getalen. Straks zit iedereen weer gezellig te bridgen maar zitten onze jongeren met een leerachterstand en sociale en psychische schade.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.