Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wendelien

wendelien

26-03-2009 om 19:01

Crisis & kabinet

Wat vinden jullie van de plannen die de coalitie gepresenteerd heeft om ons land de crisis te helpen doorstaan? Wordt het wat, wordt het nix, is het wat jullie ervan verwachtten en /of wat zou er beter kunnen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
wendelien

wendelien

26-03-2009 om 19:06

Om zelf maar vast wat antwoorden te geven

Ik houd mijn hart dus vast. Het lijkt eerder op een verbouwd regeerakkoord om de coalitie overeind te houden (en de eigen kansen bij de verkiezingen veilig te stellen) dan dat er doortastend ijzer gesmeed gaat worden terwijl het heet is. Ik begrijp bijv. niet waarom er geen sprake is van gedeeltelijke afschaffing van de hypotheekrenteaftrek en dat de vliegtaks weer afgeschaft wordt (we moesten hier toch geld gaan uitgeven?). Verder vrees ik dat het voor Wilders voorlopig weer makkelijk scoren wordt.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-03-2009 om 20:11

Die vliegtaks

heeft heel nadelig uitgepakt, dus dat ze dat teruggedraaid hebben vind ik alleen maar logisch.

Tinus_p

Tinus_p

26-03-2009 om 20:39

Vliegtaks

De vliegtaks afschaffen is kul, net zo onbetekenend als het kwartje van Kok.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-03-2009 om 20:52

Hebben ze daar nu al die weken over vergaderd?

Ze hadden zeker een geweldige cateraar, of allemaal ruzie thuis. Ik had veel ingrijpender maatregelen verwacht, waaronder beperking hypotheekrente-aftrek (bijvoorbeeld tot een half miljoen, daarboven zelf dokken), verlaging toeslagen (is slechts heel beperkt overeengekomen) enz. Waar ik niet op had gehoopt, ik weet wel beter met het CDA, maar waar ik erg voor zou zijn geweest is beperking van de defensie-uitgaven, nog eens een enorme accijnsverhoging op alcohol en tabak (waarom niet, het is allemaal gif), dat soort dingen.
Gaat het allemaal helpen: ik geloof het niet echt. Worden we er op termijn beter van: zeker niet, de staatsschuld loopt op en de vergrijzing gaat pas echt bijten op het moment dat we die schuld weer recht moeten trekken. Leuk. Volgens mij heeft wendelien gelijk, het is pappen en nathouden om de coalitie aan de beademing te houden.
Groetjes
Massi

Tinus_p

Tinus_p

26-03-2009 om 21:50

Wat dingen

Massi:
"Gaat het allemaal helpen: ik geloof het niet echt. Worden we er op termijn beter van: zeker niet, de staatsschuld loopt op en de vergrijzing gaat pas echt bijten op het moment dat we die schuld weer recht moeten trekken. Leuk. Volgens mij heeft wendelien gelijk, het is pappen en nathouden om de coalitie aan de beademing te houden."
De overheid kan verrassend weinig doen aan de huidige crisis. En als ze iets kan doen, zal dat moeten gebeuren bij de huizenmarkt (afschaffen HRA, hoewel dat beter had gekund in een tijd van hoogconjuctuur), bij de bankensector (totale gedwongen reorganisatie, waarbij oa er een scheiding moet komen tussen het betaalcircuit voor particulieren en de rest; het is cynisch dat de postbank net is verdwenen tijdens de crisis, terwijl dat ons juist had kunnen redden), de energiesector (de olieprijs gata gegarandeerd weer omhoog), en de bonussen (verbied variabele beloningen van meer dan 50% boven het vaste salaris; dat geeft zowel meer inkomenszekerheid/stabiliteit, als dat het overdreven kortetermijndenken uitschakelt).

Verder is het vooral uitzitten; wachten totdat het beter gaat in de VS, of een ander land.

Lexus e.a.

"de doelgroep koopt minder dure huizen"

Mwoah, ik denk dat "de doelgroep" dan eerst hun onverkoopbare dure huis kwijt moet zien te raken en dat is op zijn zachtst gezegd niet makkelijk. Inderdaad, het wordt altijd snel geroepen (door mensen die in huizen zitten onder de 3 ton) om maar wat aan die HRA te doen (tot dat het ze zelf betreft). Verder zou ik het een enorm domme maatregel vinden om daar juist NU mee te komen. In een tijd van onzekerheid moet je niet morrelen aan de HPA, zeker als de woningmarkt al in een enorme dip zit. Ben het er mee eens dat er een tijd moet komen waarbij ze er heel voorzichtig een begin maken maar dat moet nu zeker niet. Net als bij het plan van de AOW waar ik volledig achtersta. Met de vergrijzing die er aan zit te komen zul je een start moeten maken die leeftijd omhoog te schroeven maar maak daarbij wel een plan waarbij je de "zware lichamelijke beroepen" compenseert. Dat partijen als de SP hier systematisch tegen aan blijven schoppen getuigt m.i. weer van een visie waar mijn broek van afzakt

Tinus_p

Tinus_p

27-03-2009 om 09:52

Postbank

Lexus:
'Postbank is al heel lang eigendom en onderdeel van de ING Groep. Of juister gezegd: ING is ontstaan door samenvoeging van Nationale Nederlanden en Postbank begin jaren negentig. Enige dat er nu is gedaan, is dat het merk Postbank is verdwenen. Het blauw vervangen door oranje en zijn ze bezig met het samenvoegen van gelijke onderdelen. Zie niet hoe het blauwe leeuwtje ons had kunnen redden. Ben benieuwd."
De postbank had een aparte bank moeten blijven, met een aparte bankvergunning, met een zodanige constrcutie, dat de postbank niet meegesleept had kunnen worden in problemen van de ING.
De postbank en haar voorgangers (met name de gemeentegiro amsterdam) hadden namelijk een specifiek doel; het verzorgen van vlot betalingsverkeer. Dat is een activiteit die voor een bank weinig oplevert, maar die maatschappelijk van groot belang is. Die taak had misschien wel nooit geprivatiseerd mogen worden.
Het door laten gana van betalingsverkeer is ook één van de redenen om banken te steunen, zonder dat belang kan ING verder rustig failliet gaan.

Tinus_p

Tinus_p

27-03-2009 om 10:01

Lexus hra

Lexus:
"Maar wat is daar het nut van? Dan komt dat geld in de schatkist en wordt het niet uitgegeven. Of wordt er minder gespaard - banken minder speelgeld. De doelgroep koopt minder dure huizen, minder overdrachtsbelasting. En wordt die groep mensen dan niet gecompenseerd?"
het nut? De HRA is een verkapte subsidie van vele miljarden aan huizenbezitters (en dan vooral die met hoge inkomens). De HRA is de directe oorzaak van de kredietcrisis, namelijk dat mensen teveel lenen.
De HRA maakt huizen niet betaalbaarder; de huizenprijs hangt af van het budget van huizenkopers, dus HRA zorgt voor een hoger budget en dus hogere prijzen. Bovendien stimuleert HRA allerlei dubieuze constructies zoals spaar/beleggingshypotheken en aflossingsvrije hypotheken, ipv annuitair aflossen. Wat jij positief noemt (banken hebben speelgeld) is juist het grote nadeel van de HRA: Alleen de banken worden er op de lange duur beter van.

Kortom, de overheid zou de HRA moeten afschaffen (waarmee ook de spaarbelegconrtucties vanzlef verdwijnen), en (deels) moeten vervangen door een aflossubisidie. Huizenkopers krijgen geld, dat ze verplicht moeten gebruiken om annuitair af te lossen.

Tinus_p

Tinus_p

27-03-2009 om 10:18

Aflossubsidie

Ik heb een een mortgage calculator op internet opgezocht en die laten reken aan een hypotheek van 2 ton met 6% rente (dat rekent makkelijk).
De rente is de eerste maand 1000 euro, waarbij de HRA zorgt voor een subsidie van zo'n 400 euro. Zou je die lening annuitair aflosbaar maken over 30 jaar, dan zou je de eerste maand 199,10 euro moeten betalen. Stel dat je ipv HRA een aflossubsidie instelt ter hoogte van dat bedrag?

Vic

Vic

27-03-2009 om 12:26

Dure huizen (en meer)

Ik weet niet wat er overeind is gebleven van het plan om het bezit van dure huizen extra te belasten, maar daar was ik het niet mee eens. Ik ken mensen met een relatief laag inkomen die al 25+ jaar in hun huis wonen. Dat is een groot huis op een flink stuk grond, dus die prijs is gedurende de afgelopen jaren zo'n 400+% gestegen. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de waarde van dat huis richting de miljoen gaat, maar stenen kun je niet eten.
Ik ben ook niet voor de afschaffing van de hra, in ieder geval niet zonder compenserende maatregelen als afschaffing overdrachtsbelasting (daar had ik eigenlijk op gehoopt nu) en ozb.
De AOW-leeftijd ophogen vind ik een logisch gevolg van de gestegen levensverwachting. Toen het werd ingevoerd werd een Nederlander gemiddeld 75 ofzo, en dat is nu rond de 80. Bovendien zijn er 6 miljoen Nederlanders bij gekomen waardoor het een onbetaalbare voorziening wordt. Ik moet nog zo'n 30 jaar werken, en als dat 32 wordt kan ik daar echt niet wakker van liggen (en toch op mijn 18e begonnen met werken).
De aanrechtsubsidie mag van mij ook afgeschaft worden. Het lijkt me een goed plan om de arbeidskorting op te hogen met het bedrag van de algemene heffingskorting.

Jippie

Jippie

27-03-2009 om 12:55

Werkloosheid

Wat voor effect hebben verhogen van AOW-leeftijd en afschaffen aanrechtsubsidie op de werkloosheid?
Die gaat dan toch toenemen? Geld dat je bespaart aan AOW en aanrechtsubsidies gaat dan regelrecht naar bestrijding gevolgen en symptomen van werkloosheid. Netto levert het (momenteel) weinig op volgens mij.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-03-2009 om 17:07

Lexus

Ik neem aan dat de afschaffing van de hra echt niet van de ene dag op de andere zal gebeuren. Verder heb ik een half miljoen uit de lucht gegrepen als bedrag, waarbij ik voor ogen had dat iemand die zich een dergelijke hypotheek kan veroorloven geen droog brood zal moeten eten als de hra daadwerkelijk wordt beeindigd. Ik kan ernaast zitten, natuurlijk, maar dat zou dan wel betekenen dat mensen die in zo'n situatie zitten een griezelige wurgconstructie hebben afgesloten om in een duur huis te wonen.
Tinus, jouw aflossubsidie-idee klinkt zo aantrekkelijk dat ik me afvraag waarom er niet allang zoiets in het leven is geroepen. Is er een addertje? Wie heeft er belang bij die hra (naast banken)?
Verder vind ik (geheel persoonlijk, het is maar een mening) dat dit toch een leuk moment zou zijn om het met z'n allen over een andere boeg te gooien qua consumeren. Ik weet niet precies hoe, maar er zal toch iets moeten veranderen als we de boel leefbaar willen houden qua energie-voorzieningen, milieu, zeespiegelstijging, vergrijzing en alle andere zaken die ik nu even vergeet maar die aan de horizon gloren als potentieel probleem.
Groetjes
Massi

Tihama

Tihama

27-03-2009 om 19:08

Aow en hra

Haal ik mijn stokpaardje ook maar eens van stal. Meer dan de helft van alle vrouwen (ongeacht of ze de zorg voor kinderen hebben) werkt minder dan 19 uur per week.
Dat lage aantal uren betekent enerzijds dat vrouwen vaak niet economisch zelfstandig zijn, maar heeft anderzijds ook een zwaar effect in de vergrijzing. In de laatste emancipatienota is hierop ingezet.

Als het zou lukken om dit immens potentieel aan te boren, dan zouden we in 1 klap helemaal geen probleem meer hebben. Ik vind het onbegrijpelijk dat we het in dit land willen accepteren dat oude mensen langer door moeten werken, terwijl we het geaccepteerd vinden dan veel jongere mensen zo weinig (of niet) werken.
Ja, ik ben dus tegen de verhoging.

En over de hra: ik ben voor afschaffing. Ik begrijp niet waarom wij gesubsidieerd worden in de aanschaf van ons huis. De belastingteruggaaf gebruiken wij als spaarbijdrage om eerder te kunnen stoppen met werken. Ik maak er dus graag gebruik van, maar ik vind het niet eerlijk. Vooral niet omdat je meer subsidie krijgt naarmate je meer verdient (schijven) én er geen maximum aan is.

Tihama

Tihama

Als het zou lukken om dit immens potentieel aan te boren, dan zouden we in 1 klap helemaal geen probleem meer hebben.

Hoe wil je dit potentieel aanboren dan? Nederlandse vrouwen (zonder ze over 1 kam te willen scheren) hebben helemaal geen behoefte om 4, 5 dagen in de week te werken. Het Scandinavische systeem wat dikwijls opgehemeld wordt door de Heleen Meesen van deze wereld, is helemaal niet zo'n walhalla voor de vrouwen zelf. Zij kijken namelijk weer met enige jaloezie naar het parttime systeem van Nederland aangezien daar de norm is een voltijdsbaan te hebben. Ik heb daar laatst een heel artikel over gelezen en sorry, ik kan even geen bron tevoorschijn toveren. Ik zal nog even zoeken. Ik ben blij met de keuzevrijheid in Nederland en dat je hier niet "gedwongen" wordt in fulltime functies te werken omdat dit nu eenmaal de norm is. Of dat nou mannen of vrouwen betreft.

Wat betreft de HRA; wat stel je voor; afschaffing in 1 keer in een tijd als deze? Dat maai je dus echt de vaste grond weg onder heel veel gezinnen. Ik ben voor afschaffing op een heel langzame en verantwoorde manier, uitgesmeerd over jaren, zoals het voorstel over de AOW.

Even gezocht...

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/2806/Wie_werkt_en_zorgt,_is_het_best

Het precieze artikel heb ik niet kunnen vinden, hierboven een stuk uit de Volkskrant die goed verwoord waar ik op doelde.

Tihama

Tihama

27-03-2009 om 20:20

Voorkeur

Marith:
"Nederlandse vrouwen (zonder ze over 1 kam te willen scheren) hebben helemaal geen behoefte om 4, 5 dagen in de week te werken. "

Euh nee, dat geloof ik best dat ze daar geen behoefte aan hebben. En mijn vader had er op zijn 65e ook helemaal geen behoefte aan om nog 2 jaar door te werken. Toch moeten wij dat straks wel. Geen behoefte aan klinkt mij in de oren als 'geen zin in'. Nou, dat is dan jammer. We hebben in dit land een sociaal stelsel en dat moet betaald worden. Linksom of rechtsom.

En wat betreft die hra: ja, natuurlijk geleidelijke afschaffing. Dat lijkt me wel wat verantwoorder.

Tihama

Massi Nissa

Massi Nissa

28-03-2009 om 07:19

Tihama/altair

Jullie zeggen precies wat ik al jaren denk: allemaal vier dagen werken. "Geen behoefte hebben aan werken", hilarisch inderdaad. Er zijn ook nog steeds mensen die denken dat alle vrouwen die veel werken, bezig zijn met hun 'carriere' (en daar wordt dan flink over gefronst, foei, vrouwen met ambitie). Het kwartje wil bij sommigen maar niet vallen dat de meeste vrouwen toch echt werken omdat ze brood op de plank willen.
Groetjes
Massi (heel ambitieus)

Bastet

Bastet

28-03-2009 om 08:30

Nog afgezien van het feit dat vrouwen met grote gezinnen ook best wat rust kunnen gebruiken op hun 65e...
denk ik dat er heel,heel veel vrouwen zijn die wel degelijk een aantal jaren hebben gewerkt,of altijd hebben gewerkt in grote deeldtijdbanen.Hoe wil je dat oplossen?Ik zie AOW als een basisvoorziening,voor iedereen.Ik ben een groot voorstander van enige solidariteit in deze maatschappij.Daarbij,de vrouwen die nu de AOW ingaan,mochten niet eens blijven werken toen ze trouwden.(mijn moeder werd onslagen na haar huwelijk in '65)Geen idee of er meer vrouwen zullen werken door de maatregel die jij bedenkt,hoor,maar zoveel werk is er nu ook weer niet,zeker nu niet.
Groetjes,Bastet

Tihama

Tihama

28-03-2009 om 10:36

Naar rato

Bij je pensioen is het simpel: in de jaren dat je minder werkt, bouw je minder pensioen op.
Bij de AOW krijg je altijd 100%. Waarom niet daar ook naar rato? Hoe minder je werkt, hoe minder AOW.
Je mag de keuze maken om weinig te werken, maar dan ga je na je pensioen dat ook merken. Eigen keuze.

Tihama

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 11:17

Mee eens!

Wie niet werkt zal niet eten.

Geen zin hebben is jammer. Ik heb ook geen zin om de was te doen, ik heb ook geen zin om mijn auto te stofzuigen, ik heb ook wel eens geen zin om te koken. Dat moet nou eenmaal gebeuren.

Ieder vier dagen werken is gewoon goed, goed voor de economie, goed voor jezelf als persoon, goed voor je zelfrespect en een goed voorbeeld naar je kinderen toe.

Gisteren was ik met een vriendin uit eten en we het over vrouwen die op de kosten van de belastingbetaler studeren (wat een opleiding kost veel meer dan je ervoor betaald) bijvoorbeeld een plek in een medicijnenstudie innemen waar een lotingsysteem voor bestaat en daar dan vervolgens niets mee doen of dan maar parttime gaan werken en dan als ze 65 worden krijgen ze net zo veel AOW als wij die ons hele leven werken

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 11:18

Aargh wat heb ik vandaag

betaalT!!!

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 11:22

O en trouwens

die aanrechtsubsidie houdt weldegelijk vrouwen terug.
Gewoon omdat ze het concept niet begrijpen, ze denken dat ze het zomaar krijgen.
Ik pleit al jaren om die heffingskorting niet meer uit te keren.

Maar ja, gezin is de hoeksteen van de samenleving he, dus hou die vrouwen maar thuis waar ze horen. Ga vooral geen maatregelen nemen waardoor ze misschien weer gaan werken.

Als vrouwen dan weer willen gaan werken, horen ze dat ze dan de heffingskorting kwijt raken dus dan doen ze het maar niet. Dus dan werken ze maar helemaal niet, alles om die 170 euro per maand te behouden

Zullen we het maar even omdraaien dan?

Ik weet niet of er aan mij gerefereerd wordt als het om het "chirurgen-vrouwtje" gaat (echtgenoot hier doet i.i.g. niets met een scalpel maar dat terzijde). Ik heb bijna het gevoel dat hier een gevoelig jaloers snaartje wordt geraakt. Want gut gut waarom moet ik meebetalen aan dat chirurgenvrouwtje dat overdag theeleut maar wel lekker d'r AOW volledig ontvangt. Tja, ik vraag me ook wel eens af waarom wij meebetalen aan bepaalde geldverslindende hobbies van de (linkse) politici in dit land. Maar ja dat heet solidariteit en daar zeur ik dan maar niet over, dit in tegenstelling tot een paar forummers hier.

Vic

Vic

28-03-2009 om 12:24

Marith

Je moet niet alles op jezelf betrekken. Jij doet het toch zoals je zelf wilt en hebt daar (voor jou) goede redenen voor. Neem een lekker roseetje of een kopje thee en laat de sores van de werkende vrouwen (en mannen) lekker aan je voorbij gaan

Tihama

Tihama

28-03-2009 om 12:27

Eerlijk

Ik begrijp je niet, Marith. Vind je nu oprecht dat het eerlijk is dat mensen die al meer dan 40 jaar werken dat nog een paar jaar langer moeten doen omdat een grote groep jongere mensen 'er geen behoefte aan heeft' om te werken?

Vind je dat echt een eerlijke verdeling?

En er wordt bij mij geen gevoelig snaartje bij mij geraakt. Ik zou er namelijk voor kunnen kiezen om te om te stoppen met werken. Mijn man verdient genoeg om mij te onderhoudenHet punt is echter dat ik opgevoed ben met een paar principes zoals 'je teert niet op de zak van een ander' en 'als je kúnt werken, dan draag je je steentje bij'. Het zijn ongetwijfeld calvinistische principes, maar het is nu eenmaal een gegeven dat als niemand zou werken, niemand zou eten. Dus als de een niet werkt, moet de ander voor twee werken.
Ik heb er helemaal geen probleem mee om mee te betalen voor mensen die om welke reden dan ook niet kúnnen werken. Mijn begrip daarvoor gaat erg ver. Maar mensen die wel kunnen, maar niet willen, nee, daar heb ik stukken minder begrip voor.

En dan nog steeds gaat het niet eens om mijzelf. Mijn man en ik hebben banen die niet zwaar lichamelijk belastend zijn. Maar de grote groep mensen die wel lichamelijk inspannend werkt, wordt hiermee ook getroffen. Mijn schoonmoeder werkte als nachtverpleegster. Haar jaren tot aan haar pensioen (destijds) 60 jaar waren zwaar afzien. Mijn moeder werkte als instellingskok met zware pannen. Haar rug was op haar 50e aan gort. Mijn moeder is overigens ruim voor haar 65e overleden. So much voor 'golden years'.
Bij zwaar lichamelijk werk denken veel mensen aan metselaar of stucadoor, maar de zorg is ook een sector waar o.a. door nachtdiensten een te grote wissel getrokken wordt. Jij stelt voor daarvoor te compenseren, maar die groep is veel groter dan jij denkt.

Door als gezonde, al dan niet jonge, vrouw te kiezen om niet te werken, leg je een hogere druk op al die anderen. En dat vind ik echt niet eerlijk. Wat voor hobbies (geen idee overigens) die politici ook hebben.

Tihama

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2009 om 12:51

Toch vraag ik me af

Waarom is het erg als een vrouw die niet hóeft te werken omdat haar man al een 'puik' inkomen heeft, dat ook niet doet? De man in kwestie draagt naar verhouding flink veel af. Het huishouden als geheel draagt zijn steentje dus meer dan bij. Waarom zou zo'n vrouw dan de arbeidsmarkt op moeten en daarmee een baan wegkapen die iemand anders écht nodig heeft?
Misschien zou je de AOW niet meer als volks'verzekering' moeten beschouwen, maar meer als bijstand moeten behandelen. Ik vind het zo krom dat een huishouden boven een bepaalde inkomensgrens die schamele eurootjes uit de AOW blijft ontvangen. Denk je nou echt dat iemand met een flink inkomen dat bedrag mist als het er niet is? En als dat wel zo is, dan wordt het misschien tijd om de buikriem wat aan te halen. Dat moet een gemiddelde werknemer die in de aow komt tenslotte ook.

Tihama

Ik vind het nogal makkelijk redeneren als je ongetwijfeld leuk werk hebt waar je met plezier heen gaat (op een 1 of andere manier twijfel ik daar niet aan bij jou). Maar wat als je echt enorm baalt van je werk (ik), je doet het al 13 jaar en je sleept jezelf daar iedere dag heen terwijl het salaris in je gezinsinkomen helemaal niet nodig is. Juist, je stopt (althans dat heb ik gedaan). Ik wil weer een opleiding gaan doen en over een aantal jaren wil ik ook vast weer aan de slag. Ik vraag me af wat jouw keuze zou zijn geweest. Het spijt me wel maar het belang van ons gezin gaat voor op de druk die ik onbedoeld op de samenleving leg.

Of de zorg een sector is waar een grote wissel getrokken wordt, hoef je mij niet te vertellen. Echtgenoot loopt "as we speak" nu ook in het ziekenhuis rond en was daar afgelopen nacht ook . Hij zit er eerlijk gezegd ook niet op te wachten door te moeten tot zijn 67e. Daar wordt dan ook voor gespaard, net als jullie dat doen.

En wat betreft de geldverslindende hobbies van links (brrr ik klink als Wilders en ik heb een hekel aan die man), de Vogelaarwijken vind ik een prachtvoorbeeld daarvan.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-03-2009 om 13:09

Voor een ieder geboren na 1960

Auw...dat zou mij ook treffen! Ik ben een jaartje jonger. Waarom zou je dat op 1960 stellen als je vervolgens weer aan de gang moet met compensaties. Gewoon voor mensen die nu de arbeidsmarkt op gaan. Vanaf 1980 dus zo'n beetje.
Nederland is nog maar kort omgezwaaid van het idee dat een vrouw niet hoort of hoeft te werken naar dat een vrouw wel hoort te werken. Vrouwen die daar niet mee oud geworden zijn mag je m.i. niet pesten met allerlei nieuwe regeltjes. Ze hebben zich daar niet op kunnen voorbereiden. Je kunt van iemand die in 1960 geboren is niet meer verwachten dat zij een flitsende entree op de arbeidsmarkt kan maken om zo toch nog wat rechten op aow op te kunnen bouwen.

Kaaskopje

Ben het met je eens, dat geldt eigenlijk evenzo voor de kinderbijslag. Daarover heb ik weer een meningsverschil met mijn man. In zijn optiek draagt hij naar verhouding flink veel af en vindt het dan ook terecht dat hij mee mag delen in zaken als kinderbijslag etc. want waarom zou hij daar geen recht op mogen hebben, we betalen er immers ook flink aan mee. Ik daarentegen zou er niet zo veel op tegen hebben als het wordt afgeschaft boven een bepaalde inkomensgrens. Maar goed, ik noem mijzelf dan ook een sociaal liberaal Trouwens, die aanrechtsubsidie mag van mij ook afgeschaft worden (althans boven een bepaalde inkomensgrens).

Kiki

Kiki

28-03-2009 om 13:12

Kaaskopje, het grootste deel van de vrouwen die thuis blijft

heeft de man een normaal inkomen hoor en dan draag je als je allebei werkt meer af als een man alleen en als ik langer moet doorwerken omdat Marith haar werk niet leuk vindt. Dan houdt mijn solidariteit een beetje op.

Want Marith, je kan nou eenmaal niet alleen maar dingen in het leven doen die alleen maar leuk zijn.
Je geeft een slecht voorbeeld aan je kinderen zo. 'ik vind het niet leuk, dus doe ik het maar niet'
Ik heb ook regelmatig werk gehad waar ik geen klap aan vond, toch is het nooit in mezelf op gekomen te stoppen.
Integendeel zelfs, ik ging actief op zoek naar werk wat ik wel leuk vond, waar ik het wel naar mijn zin had. Ik heb een thuisstudie gedaan om mezelf op te werken. Toen ik concludeerde dat ik het werken onder een baas gewoon niet leuk vond ben ik voor mezelf begonnen.

Ik dacht even Marith dat je echte hobby's van politici bedoelde, dat we het zeiljacht van Balkenende moesten financieren ofzo.
Maar je vindt het gewoon niet goed dat er geld naar achterstandswijken gaat. Ik zal maar in het midden laten wat ik daar van vind.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.