Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 12:09

Downdaten

Dochter zit op 3 VWO. Ze is wat aan het scharrelen, niks mis mee, heeft ze de leeftijd voor, alleen maar gezond. Wat me opvalt is dat zij (en niet alleen zij, ook een aantal van haar vrouwelijk klasgenoten) nogal veel downdaten. Vmbo-T, MBO etc. Een paar van die jongens zijn hier ook thuis geweest. Echt leuke jongens, niet dom, geinteresseerd in de wereld om hen heen, leuke hobby's, bijna allemaal met ambities: eerste jaar MBO halen en dan HBO of na TL naar de havo of naar de VS voor een studie fotografie oid. Bijna allemaal laatbloeiers. Ze zijn eigenlijk stuk voor stuk ambitieuzer en meer bezig met wat er in de wereld te koop is, wereldwijzer, dan dochters (parallel)klasgenoten, dat is ook wat dochter en haar vriendinnen zeggen. Ze zijn daardoor ook interessant voor dochter.
Zijn mijn dochter en haar vriendinnen hier uniek in? Ik heb niet die indruk, namelijk. Hebben die jongens de keuze voor onderwijs te vroeg moeten maken?
Ik ben ziek thuis en zat hierover wat te filosoferen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

13-03-2012 om 13:44

Ongeduldig

Ik heb een zoon in 3 gym, dus ik heb wel een theorie over dit fenomeen. Als ik zijn vrouwelijke klasgenoten zie: volontwikkelde vrouwen, ook in sociaal opzicht, leuke meiden. Stel daartegenover mijn zoon: Hartstikke leuk joch maar je moet eerst wel even heen kijken door zijn kinderlijk voorkomen, totale afwezigheid van belangstelling voor uiterlijk, voorkeur voor buiten spelen en het maken van constructiebouwwerken met jongere broertjes.

Zet ik daar tegenover een buurjongen die in 3 VMBO zit. Zijn haar zit ronduit cool, hij heeft hippe kleren aan (waar ik mijn zoon niet in krijg), hij kijkt naar tv programma's met meidenproblematiek (spangas/gtst-achtig of hoe heet het tegenwoordig, waar mijn zoon al na 2 minuten bij afhaakt), 'hangt' op het pleintje, heeft ronduit belangstelling voor leuke meiden.

Dus ik snap wel dat er - even chargerend - eerder een match is tussen meisjes-3-VWO en jongens-3-VMBO.

Mijn theorie is dat de meiden weer naar jongens van hun eigen schoolniveau toetrekken als die jongens ook een keer zo ver zijn. Dus dat gebeurt tijdens hun studie, of zo. De leukste/interessantste jongensstudenten hebben allemaal iets nerderigs over zich, wat hen op 20-jarige leeftijd ineens heel erg aantrekkelijk maakt, maar op 14-jarige leeftijd nog wat minder.

Kwestie van even afwachten dus.

Slechts mijn theorie

Margje

Yura

Yura

13-03-2012 om 14:02

Als ik naar mijn kinderen kijk

Dochter zit in vwo brugklas en de verhouding meisjes:jongens is ongeveer 1:3, zoon zit in 2 atheneum en daar dezelfde verhouding. Als dit een landelijke trend is moeten meisjes dus wel downdaten. Overigens is mijn zoon helemaal niet het nerderige type. Zijn haar zit altijd cool, hij baalt ervan dat hij sinds kort een bril heeft en doet die zo min mogelijk op, hij is erg op zijn kleding en is gek op winkelen (voor zichzelf). Hij is qua uiterlijk wel een stuk kinderlijker dan zijn vrouwelijke klasgenoten, maar ook dan de meesten van zijn vrienden. Waar hij vroeger een van de langsten van de klas was, zijn ze hem nu allemaal voorbij, krijgen ze zware stemmen etc, zoon is nog een jochie bij hun, hij pubert wat later (vond de ggd ook, die belde me er nog over). Maar hij is erg in trek bij de meiden, heeft al een paar keer "verkering" gehad.

Hombre

Hombre

13-03-2012 om 14:39

Verschil

Jongens op het VWO zijn wat sex en relaties betreft vaker laatbloeiers dan in lagere schooltypen. Geldt trouwens ook voor VWO-meisjes t.o.v. andere meisjes. Maar meisjes zijn in het algemeen natuurlijk wat eerder rijp dan jongens.

Dus ze kijken om zich heen en zien jongens die nog niet echt beschikbaar c.q. aantrekkelijk zijn. En de oudere jongens op het MBO aan de overkant van de straat wel. (ze zijn nl. ouder *en* als MBO-er eerder 'rijp')

Alles gemiddeld natuurlijk.

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 15:27

Margje en yura

Dat klopt wel redelijk, Margje, de meiden zijn volgroeider, zijn bezig met haar (dochter heeft haar haar al zwart, knalrood, oranje, wit gehad en binnenkort dipdye groen), make up en kleding en de jongens uit haar (parallel)klas "kopen hun kleren nog bij CoolCat. Snap jij dat mam? Zo kinderachtig." De enige hippe jongen uit de klas (hipster) heeft dan ook redelijk wat meiden achter zich aan, maar dan weer van de havo en vmbo ) Snap jij, het? Dochter heeft met hem een goede maar gewone vriendschap en wordt geregeld benaderd als ingang tot contact met die jongen. Daar moet ze enorm om lachen. De jongens van het vmbo hebben een wat ruigere muzieksmaak en zijn een stuk hipper (dragen bijvoorbeeld een muts, hippe blouse, bandshirts). Vindt ze schijnbaar leuk.
Maar het gaat dochter ook om meer dan uiterlijk en proefverkering hebben. Ze kan met deze jongens wat meer praten over muziek, ze zijn vaak al wat bezig met de toekomst omdat ze al hun keuze hebben moeten maken voor vervolgopleiding of ze moeten die gaan maken. VMBO-T duurt maar 4 jaar tenslotte. Dochter is ook bezig met haar toekomst, ze wil zo snel mogelijk weg uit de, volgens haar zeer suffe en achtergebleven, regio. Ze wil naar een grote stad of liever nog, de wereld in. De jongens zijn absoluut gesprekpartner voor haar.
Yura, die scheve verhouding jongens/meisjes zal zeker meespelen bij het downdaten. Maar dus eigenlijk is er dan iets mis met het schoolsysteem. Meisjes zijn niet per definitie slimmer dan jongens en op (V)MBO zitten behoorlijk slimme jongens.

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 15:28

Hombre

Zie ook mijn reactie met titel Margje/Yura

Pollie

Pollie

13-03-2012 om 15:29

Ps yura

Het kan ook zijn dat meiden jouw zoon juist "schattig" vinden. Dan zit je op die leeftijd ook nog erg goed bij de meiden.

Fiorucci

Fiorucci

13-03-2012 om 16:31

Ik denk..

Ik denk dat wij als ouders veel meer met dat opleidingsgedoe bezig zijn dan de kinderen zelf. Mijn zoon,15, vmbo-t, heeft op zijn school vrienden en vriendinnen binnen alle opleidingen en ze houden zich er geen seconde mee bezig wie wat doet.

Isabella

Isabella

13-03-2012 om 19:56

Niet herkenbaar

Dochter trekt echt alleen op met meisjes EN jongens van haar eigen opleidingsniveau. Kinderen van het VMBO of MBO zijn in principe stom tot het tegendeel bewezen is. Het staat er nogal arrogant besef ik, maar zo gaat het wel. Op haar middelbare school is alleen Havo, VWO en gymnasium dus ze komt ook weinig kinderen tegen van het VMBO.

Isabella

Isabella

13-03-2012 om 19:59

Overigens

Overigens werden de jongens juist vanaf de derde klas juist wel weer interessant. Er zaten toen jongens in de klas (niet allemaal natuurlijk) die qua ontwikkeling ongeveer even ver waren als de meeste meisjes in de klas. En jongens uit een klas hoger waren toen ook al interessant, en nog steeds trouwens .

Kaaskopje

Kaaskopje

14-03-2012 om 00:06

Wat vinden ouders van downdaten?

Stel dat dochter toch serieus met haar 'downdate' verkering krijgt? Het zinnetje 'kwestie van afwachten dus' ziet er bijna hoopvol uit.

Gemengde vriendengroep

Wat mij op een bepaalde leeftijd opviel was dat de jongens die VMBO of MBO deden een stuk volwassener waren. Waarschijnlijk omdat ze al deels werken en al meer met de toekomst bezig zijn.

Kaaskopje

Niveau opleiding doet er niet toe. Moet toegeven dat ik het wel leuk vind als een jongen weet wat hij wil en geen lapzwans is.
Maar het enige wat echt telt is of mijn kind blij is met vriend en dat hij lief is voor mijn kind. En dat meen ik echt.

Pollie

Pollie

14-03-2012 om 08:07

Fay

"Niveau opleiding doet er niet toe. Moet toegeven dat ik het wel leuk vind als een jongen weet wat hij wil en geen lapzwans is.

Maar het enige wat echt telt is of mijn kind blij is met vriend en dat hij lief is voor mijn kind. En dat meen ik echt."
Amen.
Kaaskopje, ik dacht dat ik toch wel duidelijk was geweest dat ik er geen problemen mee heb. "Echt leuke jongens, niet dom, geinteresseerd in de wereld om hen heen, leuke hobby's, bijna allemaal met ambities: eerste jaar MBO halen en dan HBO of na TL naar de havo of naar de VS voor een studie fotografie oid. Bijna allemaal laatbloeiers. Ze zijn eigenlijk stuk voor stuk ambitieuzer en meer bezig met wat er in de wereld te koop is," uit mijn openingspost. Ik vind het prima dat mijn dochter niet opgesloten zit in haar veilige maar beperkte gymnasium-wereldje maar verder om zich heen kijkt. Dat is ook haar aard.

Hier alles doorelkaar

Hier bij zowel oudste als jongste lopen alle opleidingsniveau's van vrienden en vriendinnnen finaal doorelkaar. Zo erg zelfs dat ik soms amper kan bijhouden wie waar zit en wat doet...Qua daten trouwens ook. Maar dat zal dan wel weer gevolg zijn van dat verschillende niveau van vriendinnen.
De enigen die er uit springen zijn de bijna grote jongeren die al werken (b.v. BBL doen) en de studerende jongeren (vaak al uit huis). De al werkenden vallen op omdat ze geen schoolvakanties meer vrij hebben en soms b.v. weekenden moeten werken en de al studerenden hebben soms anderen vakanties vrij terwijk de rest van de groep de week ervoor vrij heeft, ook zijn ze niet élk weekend vrij en de 'groep' gaat er soms 'langs'(leuk stappen in Nijmegen en daarna blijven slapen bij diegene die daar studeerd). Daardoor kan ik beter onthouden dat die dát doen.... (moeders hé???? zó dom....)
Wat ik dan wel weer leuk vind...van zo'n gemeleerd vriendengezelschap is dat ze zo wel alle facetten van de samenleving leren kennen, met alle voordelen en nadelen die dat bied.
Overigens niet nieuws voor mijn dochters...die zijn altijd al zo geweest...Op de basisschool waren ze vaak de enige meiden die 'vrienden' hadden (jongens dus) terwijl de rest van de meisjes in de klas alleen met meisjes omging. Natuurlijk ook wel meisjes, maar geslacht had dus al nooit invloed. En nu dus stijl, intelligentie etc. ook al niet. Ze vinden iemand leuk en hebben een klik of niet. En that's it.
groeten albana

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2012 om 10:09

Kaaskopje

Volgens mij schreef ik dat, 'kwestie van afwachten dus', dus zal ik er ook maar even op reageren

Ik spreek die hoop inderdaad lichtelijk uit, maar dan vanuit het perspectief van mijn zoon natuurlijk. Die kwestie van afwachten geldt voor hem: als hij straks 18 tot 20 is of zo wordt-ie vanzelf aantrekkelijk.

Want nu lopen alle meisjes uit zijn klas hem voorbij

Overigens zou ik zelf niet een relatie kunnen beginnen met iemand die niet een behoorlijk IQ heeft. En of hij daar dan de bijbehorende opleiding bij heeft gevolgd is natuurlijk niet het belangrijkste. Maar ik hou het echt niet uit bij iemand met wie ik niet een goed gesprek kan voeren. Maar da's hoogst persoonlijk. Wat mijn jongens gaan doen moeten ze zelf weten. Wel zal ik ze vertellen dat dit wel een criterium kan zijn ("kun je er een goed gesprek mee voeren"), en ik zal er ook bij vertellen dat dat iets is wat blijft, i.t.t. uiterlijk of materiele zaken of zo.

Dus ja, ik vind een match op 'gespreksniveau', en dat is al gauw gerelateerd aan opleidingsniveau, persoonlijk wel heel belangrijk.

Margje

Miss Elly

Miss Elly

14-03-2012 om 12:45

Vmbo is toch niet gelijk met laag iq

Mijn ervaring is dat er veel jongens zijn die qua intelligentie makkelijk naar havo of vwo zouden kunnen maar toch op het vmbo belanden. Ze zijn minder geïnteresseerd in het schoolse leren op school maar dat wil niet zeggen dat ze geen goede gesprekspartner zijn. Ze weten vaak precies wat ze willen en zijn daar doelgericht mee bezig.

Ely

Ely

14-03-2012 om 15:03

En andersom

Sluit me aan bij Miss Elly

En vind de link 'intelligent - opleidingsniveau - goed gesprek' nogal dom.
(hahaha sorry t was te verleidelijk).
Pas als je iemand leert kennen kun je iets over ze zeggen, een opleiding (so to speak) geeft hooguit iets weer mbt keuzes maar waar die keuzes op gebaseerd zijn weet je pas als je ze leert kennen.

Naast het feit dat er ook intelligente mensen op vmbo opleidingsniveau zitten vind ik dat er ook one track pony's op hoger niveau zitten. En als jij meer wil bespreken dan dat ene track is het daar moeilijk gesprek mee voeren.

Had trouwens zelf een vriendje die reeds 6 jaar zich op de mavo vermaakte toen ik zo oud was. Lekker mijn ouders plagen...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

14-03-2012 om 18:24

Generaliseren over betamannen

"Die kwestie van afwachten geldt voor hem: als hij straks 18 tot 20 is of zo wordt-ie vanzelf aantrekkelijk."
Ik denk dat dat wat langer gaat duren. Een vriendin van me had daar eens een hele theorie over. De betajongens zijn op de middelbare school, en tijdens de studie, vaak een beetje nerds en minder aantrekkelijk voor flitsende dames. Ze krijgen op den duur wel een vriendin, en dat zijn vaak heel lieve meisjes die het aantrekkelijke onder het nerdsvoorkomen zien en proberen de jongens wat socialer te krijgen. Tegen de tijd dat de jongens 40 zijn, zijn ze lekker geklommen op de carriereladder en hebben nog steeds dezelfde lieve vrouw die achter hen staat. Maar de heren worden steeds aantrekkelijker voor het overige vrouwvolk (niet in het minst door de maatschappelijke status), waardoor ze prompt in een midlifecrisis raken. Enzovoort

waarom is dat meteen dom

"En vind de link 'intelligent - opleidingsniveau - goed gesprek' nogal dom."

Waarom is dat meteen dom? Er is toch een verband tussen die twee? Dat dat verband niet voor iedereen op gaat, en er heel veel uitzonderingen zijn, dat is een tweede verhaal. Maar een verband is er.

Er zijn ook veel zieke niet-rokers en gezonde rokers, maar daarom zal toch niemand ontkennen dat er een verband roken/slechte gezondheid is?

Vic

Vic

14-03-2012 om 21:00

Niet per se

'intelligent - opleidingsniveau - goed gesprek'
Ik denk dat de eerste twee factoren wel redelijk met elkaar verbonden zijn, maar het zgn 'goede gesprek' staat daar m.i. los van. Dat hangt ten eerste helemaal af van het onderwerp en voor algemeenheden als politiek of 'de toestand in de wereld' maakt het meer uit of je wel eens een krant leest en een mening hebt dan of je intelligent bent. Moet je natuurlijk wel slim genoeg zijn om de krant te snappen, maar daar ga ik maar even van uit

Sufgejuft

"Mijn ervaring is dat er veel jongens zijn die qua intelligentie makkelijk naar havo of vwo zouden kunnen maar toch op het vmbo belanden. Ze zijn minder geïnteresseerd in het schoolse leren op school maar dat wil niet zeggen dat ze geen goede gesprekspartner zijn. Ze weten vaak precies wat ze willen en zijn daar doelgericht mee bezig."

De schoolse prestaties van jongens zijn al tijden een hot item.

Misschien is er een verband tussen de uitval van jongens op het Havo/Vwo, die 'sufgejuft' zouden zijn, en de opmerking van de topicstartster?

Ely

Ely

14-03-2012 om 22:35

Qed

Je zegt het zelf al Henk:
'Waarom is dat meteen dom? Er is toch een verband tussen die twee? Dat dat verband niet voor iedereen op gaat, en er heel veel uitzonderingen zijn, dat is een tweede verhaal. Maar een verband is er. '

Met 'heel veel uitzonderingen ' geef je toch al aan dat het verband in de praktijk minder aanwezig is dan in theorie.
Om te beginnen vind ik het vermogen om een bepaalde opleiding af te ronden niet altijd hetzelfde als intelligent. Maar dat kan ook aan mijn definitie van intelligent liggen . Je hoeft voor sommige studies iig niet erudiet te zijn

Maar ik vind vooral de redenatie de andere kant op tenenkrommend, of nogal dom (leuke woordspeling in de context leek mij)
Er zijn heel veel redenen om een lagere opleiding te volgen ook al ben je intelligent. Zeker bij jonge mensen zegt het vaak weinig. Zoals al eerder gezegd in dit draadje kun je ook een andere route nemen dan de geijkte. Ik heb gestudeerd met een kerel die mavo-havo-hbo-universiteit heeft gedaan en daarna is gepromoveerd. Wellicht heeft ergens aan het begin van zijn opleidingscarriere ook een moeder van een meisje gedacht:' als ze maar niet aan hem blijft plakken.' ik hoop dat ze dan nu spijt heeft

Met mensen in een hokje stoppen zonder goede reden of doel doe je niet alleen die ander te kort, maar ook jezelf.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2012 om 22:56

Iq-opleiding-goed gesprek

Dames, ik schreef: "Overigens zou ik zelf niet een relatie kunnen beginnen met iemand die niet een behoorlijk IQ heeft. En of hij daar dan de bijbehorende opleiding bij heeft gevolgd is natuurlijk niet het belangrijkste. Maar ik hou het echt niet uit bij iemand met wie ik niet een goed gesprek kan voeren."

Dus ik concludeerde zelf al dat opleiding niet perse bepalend is, want ik ken zat mensen die niet hoogopgeleid zijn maar wel slim, en omgekeerd.

Toch geldt voor mezelf werkelijk dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die niet hoogopgeleid is. Echt. Ik knap zo ontzettend af op domme mannen. Ik kan het ook niet helpen, ik vind het gewoon niet sexy.

Ik merk ook dat door de jaren heen het 'goede gesprek' het belangrijkste is gebleken in mijn eigen relatie. Wij hebben elkaar altijd wel wat te vertellen en naar aanleiding van dingen die er gebeuren in de wereld of in ons leven kunnen we lekker tegen elkaar aan gaan analyseren of zo. Dat is fijn, dat bindt.

Ik heb vriendinnen die dat niet kunnen met hun man. Die er bij wijze van spreken tegenop zien dat ze straks als ze met pensioen zijn de hele dag met elkaar moeten optrekken. Ik heb dat niet, en ik denk dat het dus door dat 'goede gesprek' komt.

En dat wil ik wel aan mijn kinderen doorgeven. Niet dwingend natuurlijk, ze moeten hun eigen keuzes maken. Maar ze mogen dat best een paar keer van mij gehoord hebben. Dat dat voor MIJ geldt, in elk geval.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

14-03-2012 om 22:57

Pardon, ik spreek mezelf tegen

Ik zeg nu weer dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die niet hoogopgeleid is, maar daar bedoel ik: iemand die niet zo intelligent is.

En uiteraard is hoogopgeleid wel een belangrijke indicator van intelligentie. Alle uitzonderingen niettegenstaande

Margje

Mensen in hokjes stoppe

"Er zijn heel veel redenen om een lagere opleiding te volgen ook al ben je intelligent. Zeker bij jonge mensen zegt het vaak weinig"

"Met mensen in een hokje stoppen zonder goede reden of doel doe je niet alleen die ander te kort, maar ook jezelf"

Maar wordt er dan gezegd dat er geen of weinig uitzonderingen zijn? Nee!

Er is een verband. Heel sterk is het niet, dat ben ik met je eens. Maar het is er wel, en zeggen dat het er is niet hetzelfde als 'mensen in hokjes stoppen'.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2012 om 01:45

Margje

Wat mij betreft maak je het er niet mooier op met deze opmerking:
Toch geldt voor mezelf werkelijk dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die niet hoogopgeleid is. Echt. Ik knap zo ontzettend af op domme mannen. Ik kan het ook niet helpen, ik vind het gewoon niet sexy. ==
Dat je iemand van je eigen niveau of net iets hoger wilt als partner, daar heb ik begrip voor. Bovendien gaat het ook niemand aan op wie een ander valt of niet en waarom. Maar dat je niet hogeropgeleid associeert met 'dom' vind ik eigenlijk wel kwetsend naar iedereen die niet hogeropgeleid is. Het is al meer gezegd, maar intelligentie zit soms op een lager niveau. Ik heb een voorbeeld bij de hand: mijn man. Hij is van Leao naar mavo gegaan en is daarna gaan werken. Hij had al werk voor hij zijn diploma had. Tja, toen lonkte het verdienen van een goed salaris. Hij vertelde wel eens dat hij eigenlijk nooit hoefde te leren en toch hoge cijfers haalde. Bij IQ testen scoort hij altijd ergens in de 120. Hij leest ontzettend veel en weet veel. We praten wat af met elkaar over de toestand in Nederland en de wereld. Oh ja, ik heb mavo en scoor meestal op havo niveau. Wij hebben hetzelfde als jij en je man. Ik vind ons niet dom omdat we geen vwo en universiteit hebben doorlopen. Als iemand mij vragen stelt over wiskunde, scheikunde of onderwerpen waar ik nooit verder in ben gekomen dan slechte cijfers op mavo-niveau (ik leerde ook niet altijd en verdraaid bij mij had dat dus een andere uitwerking dan bij man), voel ik me soms wel een beetje dom. Ik weet ook veel niet. Maar een slimme vwo'er weet ook niet alles.
Bovenstaande is even heel algemeen bedoeld hoor. Ter illustratie. Geen persoonlijke grieven

Pollie

Pollie

15-03-2012 om 08:21

Oh (een heleboel)

Ik heb net een heleboel reacties gelezen. Interessant. De jongens met wie dochter omgaat zijn stuk voor stuk goede gesprekspartners. Zoals eerder gezegd, ze zijn ook ambitieus. Doen met 2 vingers in de neus hun opleiding. Een aantal is hoger begonnen maar mocht niet doubleren. In plaats daarvan zijn ze afgestroomd. Nee, dom zijn ze niet. Weten/wisten misschien niet zo goed hoe ze hun schoolwerk moesten aanpakken.
En ik ben dit draadje gestart omdat ik me ergens best zorgen maak. Niet speciaal over mijn dochter, zij zal ongetwijfeld nog wel wat oefenrelaties hebben, dat hoort erbij maar over het feit dat de jongens kennelijk niet geheel tot bloei kunnen komen. Dat ze op het VMBO terecht komen en dan voor dom worden versleten. En gezien worden als een "foute" partner. Dat zijn ze namelijk niet en wat ik zo zie, zit er best een grote groep van die jongens daar. Daar komt toch die onterecht slechte naam van het (V)MBO pm de hoek kijken waar niemand zijn kind wil hebben terwijl er zeer bevlogen personeel werkt.
Wat iemand hier beschreef: 1 op 3 jongens/meisjes in een VWO-klas, dat is toch raar? Bij dochter is dat overigens ook zo. Ik heb ook wel eens een reportage op tv gezien waarbij gesteld werd dat dit eigenlijk een heel normaal beeld is geworden.
Ik moet ook zeggen dat ik op school andere gesprekken over zoon heb dan over mijn dochters. In geval van twijfel kunnen de meiden door, zelfs naar een hoger nieveau, bij zoon wordt gepraat over een lager niveau. Zoon is in een lagere brugklas terecht gekomen: hele gesprekken gehad: "Wij denken dat hij het cognitief wel aan kan maar ja, plannen en werkhouding, he" Hij heeft het in de brugklas laten zien en is hij op zijn niveau terechtgekomen. Maar ik vond/vind het wel typerend.
Ik heb deze vraag voorgelegd hier om te brainstormen hoe het nou moet met onze "slimme" meiden die te weinig jongens hebben zitten op het VWO om in hun behoefte te voorzien en met onze "laatbloeiende" jongens. De jongens die wel op het VWO zitten lijken gouden tijden tegemoet te gaan op het relatiegebied. Aan iedere hand 3 meiden!! Dus Margje, straks moet je de meiden juist van jullie zoon afhouden ) En de afgestroomde jongens komen er uiteindelijk ook wel. Moet je wel een goede HBO uitkiezen )
Downdaten is misschien niet de juiste term maar ik wist geen andere titel.

Neem het even voor margje op

Kaaskopje, heb je Margjes herstelposting niet gelezen? Jij leest dat Margje niet-hogeropgeleid associeert met 'dom' en dat je dat eigenlijk wel kwetsend vindt naar iedereen die niet hogeropgeleid is omdat intelligentie soms op een lager niveau zit. Dat ben ik met je eens.

Maar Margje concludeerde al dat opleiding niet per se bepalend is, want ze kent zat mensen die niet hoogopgeleid zijn maar wel slim, en omgekeerd. Vervolgens herstelt ze haar opmerking dat ze geen relatie zou kunnen hebben met 'iemand die niet hogeropgeleid is' in 'iemand die niet zo intelligent is'.

Ik sluit me in die zin aan bij Margje dat ik ook geen relatie zou kunnen hebben met iemand waarmee ik niet op mijn niveau kan praten over de dingen die me bezighouden.

Chris

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2012 om 09:33

Domme mannen

Kaaskopje valt over deze opmerking van mij: "Toch geldt voor mezelf werkelijk dat ik geen relatie zou kunnen hebben met iemand die niet hoogopgeleid is. Echt. Ik knap zo ontzettend af op domme mannen. Ik kan het ook niet helpen, ik vind het gewoon niet sexy."

(Waarbij ik zelf al had gecorrigeerd dat ik met 'hoogopgeleid' eigenlijk had willen zeggen 'intelligent').

Ik mag geen 'domme mannen' zeggen, vermoed ik. Dat is natuurlijk ook een kwetsende opmerking. Toch weet ik zelf heel goed wat ik ermee bedoel. Het is ook geen absoluut begrip, het is heel erg vanuit mezelf geredeneerd, maar ja, dat mag toch zeker op relatiegebied. En zelf ben ik ook hoogopgeleid. Maar het is dus niet alleen opleidingsniveau (zoals al eerder gezegd), en het is ook geen boekenwijsheid. (Ik knap ook af op betweters). Het is juist: kunnen relativeren. Weten wat je wel en vooral niet weet. Dezelfde humor hebben. Dat soort dingen. (En Kaaskopje: ik heb het niet over jouw man

Als ik zie naar het type grapjes dat mijn oudste zoon maakt: heel vaak logica-achtig doordacht (razendsnel), maar niemand kan erom lachen. Toch hoop ik dat hij ooit een vriendin krijgt die daar wél om kan lachen (en tegelijkertijd hoop ik natuurlijk dat hij zelf wat beter leert begrijpen wat andere mensen grappig vinden).

Overigens is er bij mijn kinderen op school helemaal niet zo'n scheve verhouding jongens/meisjes, bij allebei is het redelijk evenwichtig.

Maar goed. Vandaag is de kangaroe-wedstrijd weer (een wiskundewedstrijd), mijn zoons gaan beide meedoen (middelste voor het eerst). De vorige keren scoorde oudste heel erg hoog (haalde landelijke finale), en guess what: dat heeft zijn aantrekkelijkheid bij de meisjes in de klas echt verhoogd. Als je er wat onbeholpen uitziet en goed in wiskunde bent, ben je gewoon een nerd. Maar als je ineens een SuperNerd blijkt te zijn dan stijg je mijlen op de sociale ladder. Dus mijn zoon ruikt weer kansen

Kijk, uiteindelijk denk ik dat het gaat om een 'match', en de match is relatief. Maar als een van beide partijen hoogopgeleid is, dan denk ik toch dat de match ook eerder in datzelfde opleidingsniveau zal vallen.

Ik heb het niet wetenschappelijk onderzocht, hoor.

Margje

margje van dijk

margje van dijk

15-03-2012 om 09:33

Ps chris

Gelijk gepost
Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.