Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

'een beetje een logge boerin'

Aaf Brandt Corstius had gisteren een grappige column in de Volkskrant naar aanleiding van een kop in de Telegraaf: 'Nederlandse vrouw is een beetje een logge boerin'.

Nederlandse vrouwen zijn volgens buitenlandse mannelijke observeerders onbeschoft, recht door zee, tactloos, dominant, eisen te veel vrijheid op, nemen enorme passen en stappen het liefst met een HEMA-onderbroek het bed in.

Volgens ABC is dit niks nieuws. Iedere vrouw heeft zich op vakantie in Frankrijk of Italië wel eens ongelukkig gevoeld in gezelschap van de lokale vrouwelijke bevolking. Maar volgens haar kunnen wij hier niks aan doen omdat we nu eenmaal GROOT zijn, dat is genetisch zo bepaald. En daarom hebben we grote onderbroeken nodig, lopen we met grote passen en eisen we zoveel vrijheid op.

Herkenbaar? Heb jij je wel eens 'een beetje een logge boerin' gevoeld? (Ik wel, en ik ben niet eens groot.)

Chris


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

14-10-2011 om 09:56

O ja

Ik ben een logge boerin. Dat gevoel begint al in Maastricht en bereikt een hoogtepunt in Italië, waar de dames (ze hebben daar geen vrouwen) op de camping vol in de make-up, op stiletto's en in kokerrok uit het kleinste Quechua-tentje komen kruipen.
Overigens was deze week wat columns betreft funest voor mijn zelfbeeld, want behalve een logge boerin ben ik ook een luie donder http://bit.ly/qCge5l, afhankelijk http://bit.ly/q4nefO en hysterisch, want vatbaar voor modeziektes http://www.kennislink.nl/publicaties/sta-op-en-wandel
Jaja. Je zult maar vrouw zijn, zeg.

Boerin

Boerin

14-10-2011 om 10:12

Continu

Mijn man is indisch en dus zijn zus, tantes en nichtjes ook. Met mijn 1.74 en 93 kg voel ik me dus continu een logge boerin. Eigenlijk valt het juist op vakantie nog wel mee, want dan zie ik opeens veel meer van die logge boerinnen om me heen en denk ik, dat ik best nog meeval haha. Een weekendje centerparcs doet ook wonderen wat dat betreft voor je zelfvertrouwen. We waren afgelopen meivakantie in Disneyland en ik vond het wel heel komisch hoor, net of de Nederlandse dames in een uniform liepen, legging op kniehoogte, jurkje erover en birkenstocks.

toja

toja

14-10-2011 om 10:27

Ook

Zo af en toe hoor! Maar ja, ik ben dan ook lang (1.80 m), en hou ook niet van slenteren, dus loop met grote passen. Ik herken er wel wat in..

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 10:31

Lopen

Ja,hallo, dat snelle lopen is erin geslopen toen ik in de verpleging zat, dat krijg ik er nooit meer uit..)
Ik ben klein, maar met een gewone hollandse maat 42. Maar log,nee, dat niet, zo voel ik me ook niet.

Hibiscus

Hibiscus

14-10-2011 om 11:14

Herkenbaar

vorig jaar aan het zwembad in Marrakech tussen alleen maar franse dames voelde ik me erg groot en log en het valt best mee met mijn 170 cm en maat 38. Hier in de uk voel ik me een stuk minder boerin, die engelse dames zijn over het algemeen weliswaar kleiner maar wel een stuk voller.

Dat Nederlandse uniform is ook erg herkenbaar ( legging onder rok/jurk en birkenstocks) als ik hier de stad in ga, herken ik de nederlandse vrouwen direct. Engelse dames doen vaak niet eens een rok aan over hun legging, die denken dat je een legging ipv een broek kunt dragen, erg charmant!

Hibiscus

Fijnemuis

Fijnemuis

14-10-2011 om 11:16

Half nederlands.....

Zelf ben ik half Nederlands.... Wat ik jammer vind om wat fijner gebouwd zijn dan de dames om mij heen. Als ik een bh ga kopen moet ik echt heel goed zoeken wil ik een 70B maat vinden. Allemaal mooie BH's maar ze passen me niet Misschien moet ik naar China om een geschikte BH te vinden? Zelfs mijn dochter van 7 kwam met een heel grote BH aan en zei "mamma die BH's passen je echt niet". "Hebben ze geen kindermaat voor je" Dus ja dat is wel jammer.

liora

liora

14-10-2011 om 11:17

Grenzeloos verliefd

Afgelopen keer: zo'n struise blonde Hollandse die zo onelegant over de Turkse bazaar liep met een te strak hemdje, te blote armen en dan een grote zwarte rugzak op haar rug....

Ik denk dat het vooral het lopen is.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 11:45

Fijnemuis!

www.bonaparte.nl heeft bh's in 70B!

Merel

Merel

14-10-2011 om 13:31

Herkenbaar

ja ik herken in het buitenland ook al gauw nederlanders. Door hun kleding keuze (beetje te veel miss etam) driekwartbroeken, lelijke teva's en kort haar. (ik moet altijd een beetje aan "ipie van koefnoen' denken als ik dat soort types zie). Even generaliserend natuurlijk maar elegant komt het zeker niet over i.t.t. franse en italiaanse vrouwen. Verder lijkt het wel of hollanders hard praten en denken dat niemand ze verstaan kan (en ik blijf dan bijv. in de metro zwijgend in een hoekje meeluisteren omdat ze me niet herkennen als hollander)

Eeehm.

ik ben helemaal niet groot, en helemaal niet dik.

Maar volgens mij wel dominant, aanwezig, rechtdoorzee, enzovoorts. Volgens mij is gewoon compensatie voor het feit dat ik fysiek niet zo 'aanwezig' ben. Hahaha! Stelling ontkracht!

Ingrid (Hema heeft trouwens leuke onderbroeken hoor!)

Juliea

Juliea

14-10-2011 om 14:27

Noord-europa

Waarom vergelijken we ons met de landen in Zuid-Europa? Kunnen we ons niet beter vergelijken met Noord-Europa genetisch gezien?

Pffff, wat een gezeur!

Er is ook werkelijk niets goed aan de Nederlandse vrouw/ cultuur enz.. Wanneer worden er nou eens de positieve punten naar voren gehaald???

Gr. Poezie.

Trouwens....

...misschien voelen petiterige chique geklede bescheiden op hakken rondtrippelende zuideuropese 'vrouwtjes' zich vergeleken bij ons wel vreselijk sneu, timide, kwetsbaaren geobsedeerd door uiterlijk vertoon. En zijn ze stikjaloers dat we 's morgens binnen 10 minuten uit bed 'ready to go' zijn met onze HEMA onderbroeken, slippers en onderhoudsloze haarcoupe, schijt hebbend aan wat iedereen van ons denkt. Dar we de hele dag alles roepen wat we denken, en er nog mee wegkomen ook. Dat we in joggingpak naar de supermarkt mogen, en naar het schoolplein. Doe daarbij ook nog eens een man die stofzuigt en boodschappen doet, zijn eigen overhemden strijkt en die je op het matje kunt roepen als ie niet vaak genoeg kookt. En dan ook nog eens allemaal part time werken!

'T is maar net hoe je het bekijkt...

Ingrid

Roosje Katoen

Roosje Katoen

14-10-2011 om 15:29

Nee

Ik heb me nog nooit een beetje een logge boerin gevoeld, hoewel ik best groot (1.80) ben en grote passen neem. Maar met een leuk zomerjurkje en slippertjes voel ik me echt niet log op de camping. Volgens mij ben ik ook best dominant en eis ik zeker veel vrijheid op, maar dat kan toch nooit TEveel zijn?

Het wordt tijd dat die zuid-Europese dames ook eens wat meer vrijheid gaan opeisen, zodat de buitenlandse mannelijke obsterveerders een wat reëler vrouwbeeld krijgen

dc

dc

14-10-2011 om 15:50

Ja hoor

En dan fiets ik met kind voorop en kind achterop en zie de kaken op de grond vallen.

En dan denk ik, ja dat kan ik makkelijk, want ik ben gewoon sterk! Ik vind het dus positief dat ik groot en stevig gebouwd ben. Ga me er niet voor verstoppen (is ook moeilijk met bijna 1.80 lol!)

Met kleding heb ik me wel een beetje aangepast in de 5 jaar in frankrijk. Ik doe eigenlijk nooit meer een vormloos t-shirt aan. Snif, ik verlies mijn worteltjes!

Eist te veel vrijheid op

Ach die logge boerin kan me niet zo veel schelen, we moeten tenslotte al die mannen van 1.90 bij kunnen houden ( of voorblijven). Maar de Nederlandse vrouw eist te veel vrijheden op. Bah, moeten we weer tien stappen achter onze mannen lopen, niet studeren, geen mooie baan.

Verder weer een journaliste met het idee van een briljant boek: ik ga eens aan buitenlanders in Nederland vragen wat ze van de Nederlandse vrouw vinden. Zucht en het krijgt ook nog zoveel media aandacht

Vic

Vic

14-10-2011 om 16:36

Absoluut

Ik voel me regelmatig een logge boerentrien. Vooral als ik me bevind tussen opgetutte dames die met zorg zijn gekleed en opgemaakt. Ik ben er trouwens wel eens een draadje over gestart, omdat ik maar weinig vrouwen ken die het totaal zonder make-up, haarverf en sieraden doen. Daarbij loop ik ook nogal stevig, ondanks dat ik niet groot en fors ben.

MerelR

MerelR

14-10-2011 om 16:52

Ikke niet.

Ik voel me eerlijk gezegd helemaal geen logge boerin. Ik hou ervan om me netjes aan te kleden en er een beetje verzorgd uit te zien. Mij zie je dus niet zonder (een beetje) make-up op straat. Ook in het buitenland heb ik er geen last van. Nu ben ik ook niet zo groot maar wel een beetje te zwaar maar deze zomervakantie waren we in de V.S. en daar voelde ik me echt slank!
Vroeger had ik er wel altijd stevig de pas in, dat wel, maar om gezondheidsreden zit dat er tegenwoordig helaas niet meer in.

Fiorucci

Fiorucci

14-10-2011 om 18:16

Niet vrouwelijk

Ik erger me behoorlijk aan dit soort berichten,eigenlijk. Er niet uit zien als een petit poppetje met maatje 34 wordt synoniem gesteld aan niet verzorgd zijn. Er zijn heel veel mannen die he-le-maal niks hebben met kleine minivrouwtjes op te hoge hakken. En de miss Etam look zegt ook niks over verzorgd zijn, zorg dan gewoon eens voor goede kledinglijnen voor vrouwen mwt hollandse maten. Lagen makeup wordt verzorgd gevonden, terwijl er ook zat mannen zijn die al die lagen schmink lelijk vinden. Ik zag gisteren die trinny en susannah, en wat zij als alternatief hebben? Vrouwen met hollandse maten werden ingesnoerd in corsetten, waar je onder en boven van alles onder uit zag bubbelen. En T en S blijven maar zemelen over sexy moeten zijn. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat je als vrouw hogere doelen mag nastreven,maar helaas.... Alsof je alleen maar sexy/vrouwelijk bent met lagen makeup, enge satijnen jurkjes en high heels.

Mannequins

Die stappen toch ook flink door op de catwalk? En ze zijn lang. Alleen hebben ze dan wel maatje nix.

Groet, Poezie.

Belle Époque

Belle Époque

14-10-2011 om 18:41

Wat ik me afvraag...

Wanneer mogen we eigenlijk gewoon eens onszelf zijn, al dan niet met fleecejas, spijkerbroek, crocs, grote onderbroek, dikke reet, uitbondige motoriek, etcetera?

Ik word er zo moe van! Wat je ook doet, het is nooit goed!!!

+ Brunette +

+ Brunette +

14-10-2011 om 18:46

Het valt allemaal wel mee (observaties vanuit spanje).

Interessant draadje. Het is waar, in het buitenland kleden de vrouwen zich gemiddeld iets eleganter. Maar de hooggehakte, gelippenstifte strakketruitjesdraagsters trekken meer de aandacht dan het gros, dat gewoon op platte schoenen loopt en hele normale broeken draagt met een onopvallend T-shirt erboven. Op dezelfde manier vallen de onelegante boerentrienen die luidkeels hun botte mening verkondigen meer op dan alle gemiddeld geklede vrouwen. Het heeft trouwens ook met het klimaat te maken, in Nederland droeg ik zelden jurken maar hier in Spanje dus wel en dan zie je er al gauw eleganter uit. Over jurken gesproken: die Nederlandse jurk-met-leggingmode vind ik een beetje lachwekkend: net of je een lange kuisheidsonderbroek hebt aangetrokken voor als je rokje opwaait. Doe een panty aan als je blote benen te koud vindt, denk ik dan.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-10-2011 om 20:27

Je ne sais qoi

Nee dat schiet op. Het is iets, maar het is niet helemaal zeker wat het is. Bovendien vult iedereen het op een eigen wijze (lees: afhankelijk van cultuur en achtergrond) in.
Maar ondanks zijn er dus toch redelijk vaste ideeën over wat 'vrouwelijk' is. Het is altijd: elegant gekleed. Lees: lange haren, schoentjes (geen schoenen, want dat roept associaties op met lompheid), jurkes (dat geeft weer het beeld van petite) niet te dun, maar ook weer niet te dik, bescheiden, niet te veel op de voorgrond en zeker niet luidruchtig.... En ook heel belangrijk: niet de mannen voorbij willen streven. Niet slimmer, grappiger of ambitieuzer zijn dan mannen, want dan zijn we zeker te mannelijk. Maar o ja, het mag ook weer niet te sexy want dan wordt het weer sletterig.....
Je ne sais qoi, maar wanneer houden vrouwen nu eens op om de hele tijd naar elkaar te kijken en ook de normen van andere landen aan te halen om zichzelf te beoordelen en anderen in een hokje te stoppen. Wanneer houden we op om door anderen (soms ook nog uit andere landen) te laten bepalen hoe wij vrouw moeten zijn.
Aagje

Merel

Merel

14-10-2011 om 20:51

Nee dat vind ik niet

Ik heb bij vrouwelijk juist niet meteen dat beeld Aagje. Zelf noemde ik het net al; je hebt zo'n typisch stijltje wat echt niet iedere nederlandse vrouw draagt, maar je komt deze types wel vaak tegen in het buitenland. Waarschijnlijk loop ik de andere hollandse vrouwen die er niet zo bijlopen wel voorbij, en dat is niet omdat ze petit zijn of lange haren hebben en schoentjes dragen, maar omdat zij zich stijlvoller weten te kleden. Mogen ook stoere laarzen en een broek zijn, of een stoer kort kapsel. Het type wat ik echt als typisch nederlands herken zijn vrouwen in een soort van unisex kleding óf dus de tuniek met legging en birckenstocks of teva's. Of dus teveel miss etam. Ik heb niets tegen miss etam op zich, maar wel als je complete bij elkaar passende setjes aantrekt. Ik zie daar geen eigenheid in, alles past teveel bij elkaar en de broeken hebben enorme konten. Vestje, tuniekje, sjaaltje... of zo'n praktische jas van de anwb winkel. Het is het allemaal net niet. (is mijn mening hoor)

Beetje zoals deze foto: http://tinyurl.com/6x9g34h

Vic

Vic

14-10-2011 om 21:01

Miss etam

Ik kom er nooit want ze hebben mijn maat niet, maar ik heb net even op de website gekeken. Wat is er mis met Miss Etam? Ik zag dat je zelfs complete outfits kunt kopen, kant en klaar samengesteld. Dat vind ik juist enorm handig, vooral als je er zelf geen kijk op hebt. Ik laat in winkels altijd combinaties maken door de verkoopster.

krin

krin

14-10-2011 om 21:18

Ja, dat is de crux

'zo'n praktische jas van de ANWB-winkel'. Dat is het. Het mag niet praktisch zijn. Precies mijn bezwaar tegen (blijkbaar) vrouwelijke kleding. Voeten (en achillespezen) zijn niet gebouwd op hakken. En je haalt er de bus niet mee. Rokken waaien op en zitten zo rond je middel op de fiets. Elegante jassen hebben elegante steekzakjes waar nog geen fietssleutel in blijft zitten, en er zit geen binnenzak in. Grote tassen zijn ook lomp, dus kun je bijna niks meenemen.
Die herkenbare Nederlandse vrouwen in het buitenland zijn wel op vakantie, vergeet dat niet. Die zitten met het grut op een camping, en meer paste er niet in de vouwwagen. Op hoge hakken kom je niet naar het toiletblok 's nachts, op Teva's wel, en die kunnen nog onder de kraan ook.
Praktisch, ja. Dat wil ik. Heel raar, blijkbaar, om kleding en schoeisel te willen die gewoon doen waar ze voor gemaakt zijn en blijven zitten.
Mannen hebben daar toch minder last van, volgens mij. Die hebben best verzorgde, elegante schoenen waar je geen afgeknelde tenen en verkorte achillespezen aan overhoudt, toch? En altijd binnenzakken. Soms zelfs twéé. De stropdas is ook bijna overal afgeschaft. Mazzelaars. Die mogen zeker wel grote stappen nemen?

Merel

Merel

14-10-2011 om 21:19

Vic

oke Vic, ik heb net op etam.nl gekeken en ik neem het terug Ik zie er namelijk best leuke dingen tussen. Alleen MissEtam is in mijn kring sinds een jaar of 10 een soort synoniem geworden voor truttigheid. (voorheen de driekwartbroek met laarsjes en klein rugzakje op je rug) of tegenwoordig dus de tuniek met legging en birckenstocks. Ook met printjes die net niet kunnen.
Maar ik heb inderdaad net op miss etam gekeken en er zitten ook heel veel wel leuke dingen tussen, ik zal mijn term moeten aanpassen

Margriet*

Margriet*

14-10-2011 om 21:21

Merel

http://www.exactitudes.com/index.php?/series/detail/126 zie je veel op Nederlandse campings in het buitenland (kan er zelf ook bijhoren )
Leuke site trouwens.
Ik ben ook lang, maar voel me geen boerin. Ben het overigens niet eens dat Nederlandse vrouwen boerinnen zijn. Hier in Amsterdam zie ik toch zeer goed geklede vrouwen. Kijk naar onze medelanders (meiden van Marokkaanse afkomst) goed gestyled, altijd hip.
Tuurlijk wisselt het beeld maar het is verbeterd vind ik.

krin

krin

14-10-2011 om 21:23

Ter verdediging

van de nuffige dametjes in zuidelijke contreien: ik stel jurkes en hakjes en lange haren en mooie tasjes niet gelijk aan ongeëmancipeerd de oortjes (met -belletjes, vanzelf) laten hangen naar het manvolk. Tais-toi et sois belle is vast ook in Frankrijk niet meer aan de orde van de dag. Ze staan vast heel stevig in hun pumps.
Ik ben tenslotte ook meestal praktisch lomp van buiten, maar van binnen oneindig subtiel, verzorgd en elegant.

Margriet*

Margriet*

14-10-2011 om 21:23

Nou miss etam

Kijk even bij maatje + (vanaf 44) wel heel veel eenheidsworst en suffe printjes en veel tunieken... Zucht.
Ik word nog steeds niet blij van ME.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.