Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Een gewone fiets - steeds zeldzamer

Het valt me op dat een gewone fiets ( zonder batterij dus) steeds zeldzamer wordt. Bijna iedereen, alle leeftijden - nou ja, basisschoolkinderen uitgezonderd- fietst het ondersteuning, het is de afgelopen vijf jaar enorm hard gegaan.  Ook de kleine stukjes in het dorp. Zo goedkoop zijn zulke fietsen toch niet...

 Gemak dient de mens. Ondertussen wordt de mens er ietsje luier van, de conditie is er niet bij gebaat. Ook kosten al die batterijen electriciteit en belasten het milieu.

Zijn hier nog mensen met een ouderwetse fiets? Hoe lang kun je er nog tegen, al die lui die je voorbij zoeven?

Wat kan leiden tot de revival van een basic bike die puur op menskracht vooruit gaat? 




Hangt van je provincie af denk ik?

Maar je moet het zo zien: veel mensen zaten anders in auto of ov! Dus het is positief. In ieder geval in onze drukke Randstad provincie!

gr Angela

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

01-07-2021 om 23:26 Topicstarter

Elektrische fietsen in plaats van een auto, dat is niet wat ik bedoel - dat is zeker te waarderen. Gewoon, een elektrische fiets ipv een ‘ouderwetse ‘. 

Valt mij ook op. Toen ik 5 jaar geleden voor het eerst met de fiets naar werk ging verbaasde ik mij nog dat ik ingehaald werd door een ontspannend peddelende dame, nu is zeker meer dan de helft van de fietsen een elektrische. En niet meer alleen voor dames van zekere leeftijd, ook brugklassers, dertigers, bakfietsers, van alles. Ik geloof er niks van dat die mensen eerst in de auto of het ov zaten, want het aantal fietsers is op mijn vaste route niet toegenomen. Ook in de fietsenstalling zie ik dat steeds meer collega's hun gewone trappertje inruilen voor een elektrisch ondersteunde.

Maar hoe weet je of het in plaats van is?

gr Angela

Sammy70

Sammy70

01-07-2021 om 23:34

Mijn partner heeft zijn scooter ingeruild voor een ebike. Samen fietsen we nu ook veel vaker en meer kms dan vroeger. 

Ik heb zelf nog een gewone fiets, opzich erger ik me er niet heel erg aan als andere dat hebben, voor sommige is het echt nodig maar ik ben het met je eens dat je ze bijna overal ziet en vaak ook gemakzucht is. Ik heb zelf ook bewust altijd een gewone fiets gehad omdat ik in beweging wil blijven (ik loop ook enorm veel op een dag, thuis en op werk), hoe makkelijk het ook is ik zou zelf niet overstappen naar een elektrische fiets. Ik vind het heerlijk met mijn kleine een flink stuk te fietsen, en vind het helemaal niet erg dat ik moeite moet doen bij een flink stuk fietsen. Dat geeft me toch een levend en voldaan gevoel😃. Maar verder stoor ik me niet aan degene die inderdaad een elektrische fiets hebben, moeten ze lekker zelf weten. 

Ik stoor me wel aan het feit dat alles technischer wordt, die elektrische fietsen is daar ook onderdeel van. Aan de ene kant kan het fijn zijn maar ik vind het allemaal niet zo prettig dat alles steeds technischer wordt. Maar zoals ik al zei, sommige dingen zijn oke maar soms vind ik het teveel van het goede worden en ben ik van mening dat sommige dingen gewoon gelaten moeten worden voor hoe het is. Alles is technisch of moet digitaal tegenwoordig.

Hier zie je het wel steeds meer, maar toch vooral de generatie vanaf 40/50 jaar. Scholieren nog niet zoveel. Ook mensen die nu naar werk fietsen terwijl ze eerder met de auto gingen. Persoonlijk vind ik het niet nodig. Ik kan nog prima op een normale fiets trappen en ik fiets niet zo veel lange stukken. Alleen dochter naar school en vriendinnetjes brengen/halen, van en naar het sporten en zwemles en soms zo een stuk fietsen, maar dat is allemaal niet zo gek ver. Mijn werk is te ver om te fietsen en ik moet ook regelmatig elders op locatie werken en materiaal meeslepen etc.
Ik zou pas een elektrische fiets overwegen als ik anders niet meer zou kunnen fietsen en alles met de auto zou moeten doen.

Het viel mij ook al op, ik vroeg me af of het een lokaal verschijnsel was, maar nee dus.

Ik wil geen e-bike, dan moet ik gaan sporten...

Wat helpt tegen de opmars van de e-bike is een flink gebrek aan stallingsmogelijkheden, gecombineerd met hoge diefstalcijfers. Dan rijden mensen liever op iets goedkopers.

Waar ik echt de pest aan heb zijn maaltijdbezorgers op e-bikes. Dezelfde doodsverachting en hetzelfde asociale rijgedrag als bezorgers op brommers, maar je hoort ze niet aankomen.

Groeten,

Temet

En zo trots vertellen hoeveel kilometer ze gefietst hebben .Ik vol bewondering oh geweldig wat n afstand en als ik dan doorvraag hebben ze n elektrische fiets .niet zo.n kunstje meer.😅

Daar noem je een vervelend bijverschijnsel, Temet: in het overdekte winkelcentrum waar ik mijn boodschappen doe, staat de hal dichtgeparkeerd met deze dure fietsen. Vooral in Coronatijd, waarin we allemaal afstand moeten houden, vond ik het asociaal gedrag; op drukkere tijden stonden we in de file met onze winkelkarretjes, om ze te kunnen ophalen en terugparkeren en schoonmaken.

Hierbuiten heb ik persoonlijk niet echt hinder van deze fietsers, hoewel ik me wel een hoedje schrik als ze me geruisloos, maar met 40 km per uur, voorbij zoeven. Net als de race-fietsers dus. Mijn gehoor is al niet meer wat het was, dus als dat vlak voor een druk kruispunt gebeurt, ben ik heel even gedesorienteerd.

Zonder aanziens des persoons vind ik de milieubelasting wel ergerlijk. Ze waren bedoeld voor mensen die niet meer op een gewone fiets kunnen rijden, me dunkt. Dat sommige forenzen het als alternatief voor de auto gebruiken is nobel natuurlijk. Hoewel ik bij regen wel veel minder zie

Zelf rij ik op een namaakweduwe. Ze trapt zwaarder dan veel andere fietsen, waarschijnlijk door haar leeftijd; ik heb haar tandwiel al eens en ketting meermaals moeten vervangen. Daardoor heb ik wel sterke beenspieren gekregen. Mijn moeder, die het geprobeerd heeft met een elektrische, klaagde dat deze zo zwaar was, ze kreeg hem haast niet de helling op naar de berging van haar flat en als ze ermee viel, kreeg ze hem zelf niet weer overeind. Ook omdat ik best een fanatieke linksdraaiende eco-geitewollensokkendrager ben, hoop ik zo lang mogelijk op een gewone te kunnen blijven rijden!

Hier zie je ook best veel scholieren op een e-bike. Helemaal als ze naar havo/vwo gaan. De dichtstbijzijnde is een km of 12 fietsen. Hier staat er ook 1 in de garage. Mijn vader kan hem niet meer gebruiken en aangezien het een oudere fiets is heeft hij hem aan zijn kleinkind gegeven. 

Zelf fiets ik al jaren op een Zweeds fossiel. Ik moet eigenlijk wel een keer een andere fiets, maar ben nog te gehecht aan mijn ouwetje ☺️

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

02-07-2021 om 07:45

40km per uur? Dat zijn dan speed pedelacs, geen gewone ebikes. Die gaan hooguit 25km/uur, al is ook dat een gevaarlijk hoge snelheid in de bebouwde kom.
ik erger me met name aan ouderen die totaal niet opletten en niet in de gaten hebben dat ze veel harder van dan voorheen. Oud-op-e-bike is het nieuwe puber geloof ik.

Hier zie ik het ook steeds meer.  Inderdaad zoals Wilgenkatje zegt ook steeds meer jongeren. 

Bruggers die een fiets hebben gekregen om naar de middelbare school te gaan.  Eigenlijk zijn ze nog een beetje te klein voor een volwassen maat fiets dus hij is een beetje "op de groei" en dan nog elektrisch ook. Die pukkies kunnen die fietsen bijna niet mannen, omdat ze ook nog eens best zwaar zijn. 

Gek genoeg is dit wel de groep met het meeste begrip voor mij als "armoedige" fietser op een klassiek model. De groep vandaag een jaar of 40 zit altijd irritant bellend en schreeuwend achter mij. Dat ik aan de kant moet, want zij moeten er langs!

Op dinsdag en vrijdag rijd ik op mijn karretje met volle bepakking en wil/ kan ik niet dicht langs het gootje rijden, omdat ik dan onderuit ga als ik toch in het gootje terecht kom. Volle bepakking houdt in de boodschappen voor ongeveer 4 dagen voor een gezin van 4 personen. Dan heb ik soms wel 15-20 kg in mijn fietstassen en mand voorop. Op gang komen is dan echt een work-out. 

Zolang het gaat blijf ik op mijn klassieke fiets rijden en bijt die racemonsters dan soms toe: Dat je 30 kan wel niet zeggen dat je ook 30 moet! Doe voorzichtig!

harryindewarry schreef op 02-07-2021 om 07:10:

En zo trots vertellen hoeveel kilometer ze gefietst hebben .Ik vol bewondering oh geweldig wat n afstand en als ik dan doorvraag hebben ze n elektrische fiets .niet zo.n kunstje meer.😅

Hahaha, juist!

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3288299/meeste-fietsdoden-zijn-70-plussers-maar-de-e-bike-is-niet-alleen-ellende

Dat is wel het beeld van de e-bike dat het vooral een fiets is als trapondersteuning voor ouderen. Maar die hebben wel de meeste ongevallen en bovendien zijn er steeds meer juist jongeren die er mee fietsen.

Gek genoeg hoor ik het nog steeds regelmatig op grond van mijn beperking, en leeftijd, of ik ook niet aan de e-bike moet, handig hoor.

Denk het niet. Als de band plat is krijg ik zo'n gevaarte niet eens naar de fietsenmaker!

Ik heb wel een tip uit het artikel maar dan andersom. Ze adviseren een achteruitkijkspiegel voor de e-bike, maar die ga ik regelen voor mijn fiets zonder electra. Want ik wordt regelmatig tot mijn schrik voorbijgezoefd en schrik me een hoedje als ik omkijk voor ik de bocht neem en ik kijk vol in het gezicht van weer zo'n stille zoevert. Met spiegel zie je ze beter aankomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.