Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Einde van de lockdown

Net de persconferentie bekeken en ik ben heus blij met de versoepelingen hoor, maar om nou, zoals Rutte stelt, over het einde van de lockdown te spreken...
Er zijn nog genoeg maatregelen over en de logica is nog ver te zoeken. Binnen en buiten samenkomen met maximaal 4 personen, maar wel sporten met 50 personen??? En in theaters en bioscopen mag je ook met 50 of zelfs meer mensen zitten.
Ik vind eerlijk gezegd dat de lockdown pas voorbij is als de mondkapjes (want dienen die nou echt ergens voor?) af mogen, we naar kantoor mogen wanneer we willen en wanneer we af zijn van testen voor toegang etc. Oja, en vooral als we normaal op vakantie mogen zonder corona-paspoort o.i.d.


Ja de logica is altijd ver te zoeken, zie de talloze andere topics hierover. Ik kan me er niet meer druk om maken. Voor mij is de crisis pas echt over als we weer in volle theaterzalen magische momenten kunnen beleven. En als ik zonder mondkapje boodschappen kan doen. Ik vergeet dat nog steeds regelmatig. 

Ja onlogisch. Geen braderie of Kermis buiten maar wel horeca en sport binnen.

Ik heb vooral het idee dat het onverstandig is. Dat er bepaalde dingen nog niet of al wel mogen, daar zat soms al niet zoveel logica in. Maar om nu die datum van 30 juni te noemen vind ik onverstandig omdat je eigenlijk bijna niet 'terug' kan. Het lijkt me gewoon moeilijk om dat als maatschappij nog weer te kunnen, fiks op de rem trappen.  Anderzijds geeft een viroloog in NRC aan dat vijf weken bij dergelijke, dalende, cijfers, een lange periode is. Dus dat het inderdaad erg gunstig eruit zou kunnen zien tegen die datum . Maar nogmaals die geest is nu bijna uit die fles.... 

gr Angela


Ik zag vandaag ineens 5 mensen in 'mijn' supermarkt zonder mondkapje. Al die tijd nog niet vertoond. Ja, bij de ingang dan, verderop maar niet meer opgelet.

Wie nog niet ingeënt is, gelukkig steeds meer mensen zijn dat wel, voor die mensen is het even extra opletten. Het zal je toch gebeuren. Echt, het gebeurt. Nog even op de valreep.

tja er zijn natuurlijk nu veel mensen gevaccineerd maar vorig jaar juni was de R factor 52 en dat ging al fout en nu is de R factor 85... Ik weet het niet hoor,of men er goed aan doet. Maar ik ben geen deskundige natuurlijk. 

"Wie nog niet ingeënt is, gelukkig steeds meer mensen zijn dat wel, voor die mensen is het even extra opletten. Het zal je toch gebeuren. Echt, het gebeurt. Nog even op de valreep."

ja dat zal je gebeuren

Ik hoop overigens dat de vaccinatiegraad hoog genoeg is op den duur. Dat we niet hele wijken krijgen waar ineens geweldige uitbraken zijn zodat er toch weer maatregelen komen. Ik denk dat dat niet gaat werken.

Lexus schreef op 28-05-2021 om 21:10:

tja er zijn natuurlijk nu veel mensen gevaccineerd maar vorig jaar juni was de R factor 52 en dat ging al fout en nu is de R factor 85... Ik weet het niet hoor,of men er goed aan doet. Maar ik ben geen deskundige natuurlijk.

0,52 en 0,85 bedoel je?

Tango

Tango

28-05-2021 om 21:28 Topicstarter

AnneJ schreef op 28-05-2021 om 21:06:

Ik zag vandaag ineens 5 mensen in 'mijn' supermarkt zonder mondkapje. Al die tijd nog niet vertoond. Ja, bij de ingang dan, verderop maar niet meer opgelet.

Wie nog niet ingeënt is, gelukkig steeds meer mensen zijn dat wel, voor die mensen is het even extra opletten. Het zal je toch gebeuren. Echt, het gebeurt. Nog even op de valreep.

Ik stond vandaag in een afhaalrestaurant en daar zag ik ook 2 mensen zonder mondkapje. Vond ik ook een erg hoge score op de in totaal ongeveer 10 man die er stonden. Ik was er ook verbaasd over. 

Heel veel mensen zijn ook nog niet ingeënt hoor, Er zijn nog mensen rond de 50 die geen prik hebben gehad, zoals ikzelf, ik mag pas 15 juni voor de eerste. En heel veel 40-ers, 30-ers en nog jonger. Niet dat ik nu ineens heel bang ben hoor. Maar ik vind het ook allemaal best voorbarig en heel snel gaan. Voorlopig ga ik echt nog geen museum, bioscoop of theater bezoeken. Ik wacht wel tot na de zomer.

Tango

Tango

28-05-2021 om 21:40 Topicstarter

Ik vind theater en bioscoop ook meer iets voor de herfst of winter. Ik zou wel weer eens een keertje naar de sauna willen, en dan wel eentje met veel buiten-mogelijkheden. Gaan die nu eigenlijk ook weer open? Want daar hoor ik niets over.

Ja, sauna's gaan ook weer open.

Slofje schreef op 28-05-2021 om 21:21:

[..]

0,52 en 0,85 bedoel je?

ja dat inderdaad

Lexus schreef op 28-05-2021 om 21:10:

tja er zijn natuurlijk nu veel mensen gevaccineerd maar vorig jaar juni was de R factor 52 en dat ging al fout en nu is de R factor 85... Ik weet het niet hoor,of men er goed aan doet. Maar ik ben geen deskundige natuurlijk.

Je noemt zelf al het verschil: al veertig procent heeft minimaal 1 prik gehad en die beschermt al heel goed tegen ziekte. Dat percentage loopt flink op de komende weken. En ze weten natuurlijk ook dat luchtwegvirussen in de lente en zomer altijd weinig kans maken. Dus zelfs zonder vaccinatie waren we tot en met augustus relatief veilig geweest. 

Ik was wel blij verrast gisteren. Ik had al gehoord dat stap 4 en 5 waarschijnlijk tegelijk genomen zouden worden, maar 30 juni is eerder dan verwacht. Het advies voor thuis werken loopt nog tot na de zomer, dat is dan wel weer verrassend. Ik vermoed dat ze willen zien of de r laag blijft in augustus,  of dat ie weer oploopt zoals vorig jaar. 

De mondkapjes gaan denk ik een stille dood sterven. Die worden steeds minder gebruikt zie ik en ik begin ze zelf ook al te vergeten. Geen zakken in mijn zomerkleding. 

Voor mij voelt het wel als het einde van de lockdown. Alleen jammer dat ze niet meer hebben kunnen doen voor uni en hbo. Dat was too little too late. Volgend jaar dan maar en verse start.

Het duizelde me wat. Meestal maak ik een samenvatting van de belangrijkste maatregelen in een powerpoint voor mijn cursisten, maar nu lijkt het wel een wiskundige logica-opgave: als dit dan dat, per vierkante meter.

We hadden ooit een intelligente lockdown, kunnen we dan niet een intelligente heropening doen, waarbij bepaalde noties overeind blijven? Zoveel gedetailleerde regels, dat leidt toch tot verwarring?

Wat ik ook jammer vind is dat we nog steeds aangesproken worden met een vermanend vingertje: denk eraan.... Had nou eens even positief gesproken: dankzij het feit dat veel mensen zich aan de maatregelen houden en dankzij al die mensen die het aangedurfd hebben om zich te laten vaccineren, ook al zijn de vaccinaties door bijna evenveel onzekerheden omgeven als het virus zelf, dankzij al die mensen kunnen wij nu een volgende stap zetten. Waarvoor dank. Zoiets had ik wel een keer willen horen.

Tsjor

"...mensen die het aangedurfd hebben om zich te laten vaccineren, ook al zijn de vaccinaties door bijna evenveel onzekerheden omgeven als het virus zelf...."

Ik ben toch wel blij dat hij dat niet gezegd heeft. Het gaat juist goed met de vaccinatiebereidheid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.