Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kopzorg

Kopzorg

17-11-2020 om 10:35

Gedeelde smart is halve smart

Het is een vreemde tijd waarin we nu leven, eenzaamheid, angst en frustratie liggen op de loer. Na het lezen van het topic: Raar gedrag van mezelf (het begin toen het nog over de originele vraag ging van to) en het topic over de juiste koers had ik toch behoefte aan het starten van een nieuw onderwerp.
Soms heb je behoefte om je frustratie even te delen en erkenning te krijgen maar zit je niet te wachten op een oeverloze rij tips waar je niets mee wilt of kunt. Vanaf nu kan je dat dus doen in dit topic.

Tijdens deze tweede lock-down is dat voor mij persoonlijk het "gevecht" om de temperatuur in huis. Man werkt thuis en doet in de ochtend vroeg de verwarming al aan en niet zo'n beetje ook. Dat doet hij zonder dat even te melden waardoor ik het, tijdens een fysiek zware klus, ineens echt veel te warm heb.
Begrijp mij goed, ik snap het echt dat 18 graden op de slaapkamer (waar sinds maart een werkhoek is ingericht) niet aangenaam is om de hele dag achter de computer te zitten. De thermostaat in de huiskamer op 21 zetten maakt het op de slaapkamers nog niet heel warm, die draaien namelijk niet volop mee. Volgens mijn niet technische brein zou het meer helpen als je de radiator op de slaapkamer wat meer open draait en de temperatuur in de huiskamer niet zo hoog opstookt. Natuurlijk dan wel, als het werk klaar is even flink het raam open om weer een aangename slaaptemperatuur te realiseren. Daar strijden wij nu al weken over. In maart was dit onderwerp veel minder aan de orde, toen scheen de zon af en toe flink en dat maakte door de ramen de temperatuur in de slaapkamer al wat aangenamer.
Vandaag mag man sinds de zomervakantie voor het eerst weer een dagje naar het werk, de kinderen naar school en ik heb het huis voor mezelf tot 13.30. Dan is de eerste puber weer thuis die huiswerk moet maken op haar kamer dus dan moet er weer een graadje bij.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-11-2020 om 10:40

Dekentje

Ik ben hier in huis baas over de thermostaat. Dat scheelt al veel discussie. De thermostaat staat op 20 en wie het koud heeft kan een dekentje omdoen. Dat doe ik zelf ook als ik het wat kil vind. Te warm is veel erger dan te koud, en het is bovendien beter voor het milieu en je portemonnee als je het niet te warm stookt.

Jasmijn

Jasmijn

17-11-2020 om 10:44

huh?

Je man heeft dus de radiator in de slaapkamer half open en zet dan beneden de thermostaat op 21? Die logica snap ik ook niet.
Wat is zijn argument om de radiator op de slaapkamer niet volledig open te draaien?
Dat zou ik als eerste proberen. Beneden de temperatuur op de stand die jij fijn vindt en dan boven checken wat de temperatuur is. Verder kan hij zich wat warmer kleden en vervolgens (dat is ook beter volgens Dhr. Scherder) ieder half uur even 5 minuten bewegen (dan rent ie maar een paar keer van beneden naar boven en neemt in de laatste 'run' een kop koffie mee) dan ben je volgens mij wel weer een tijdje op temperatuur.

Een andere, zeer milieu onvriendelijke oplossing is een elektrisch kacheltje voor boven of beneden zo nu en dan even alle ramen open, zodat het wat koeler is, maar ik zou dat heel erg zonde van de energie vinden.

Ik heb een behoorlijk koud huis, en ik werk thuis. De thermostaat mag bij mij maar op 20 graden en niet/nooit hoger. Dan is het hier aangenaam. Warmer mag niet van mezelf. Als ik het koud krijg, dan komt dat meestal omdat ik al te lang stil zit dus wat bewegen lost dat snel op.

Flavia

Flavia

17-11-2020 om 10:45

thermostaat

Ik ben dit jaar verhuisd van een appartement met een moederhaard, dus gewoon op gevoel alleen de woonkamer verwarmen (bleek meestal 17° te zijn volgens de thermometer) naar een huis met een echte cv-ketel. Ik vind het nog steeds een enorme luxe terwijl ik toch wel de vlammetjes van de moederhaard mis.

De thermostaat hing op een voor ons volkomen onhandige plek, want dan zouden de geplande schuifdeuren niet kunnen. Nou daar had de electricien wel een oplossing voor: de draadloze thermostaat. En dat blijkt een enorme uitvinding. Ik zet de thermostaat nu dus neer in de kamer waar ik het warm wil hebben. De andere radiatoren draai ik zo laag als aangenaam is: slaapkamers, woonkamer, keuken en dan komt alle warmte naar mijn werkplek.

Ben ik klaar met werken dan gaat de thermostaat weer mee naar de woonkamer. 1 klein nadeel, we zijn de thermostaat wel eens even kwijt.

Lou

Lou

17-11-2020 om 10:46

Geen tips

Kopzorg wil geen tips

Maar inderdaad, de oplossing zit in die radiatorknop op de slaapkamer. Ik zou er trouwens ook last van hebben, zo'n warm huis.

Jasmijn

Jasmijn

17-11-2020 om 10:47

Flavia!

Oh dat klinkt goed, dat zou meteen het probleem van Kopzorg oplossen, nog nooit van gehoord, een draadloze thermostaat !

Thuiswerker

Thuiswerker

17-11-2020 om 10:48

Hmmm

Hier hebben we dat opgelost door onder mijn bureau een extra kacheltje te zetten waardoor alleen mijn hok verwarmt wordt. Ja tuurlijk doet dat wat met je energierekening maar de kosten verschuiven gewoon nu. Ik kan echt niet werken als ik het heel koud heb, sta al bekend om mijn dikke truien en shawls tijdens de videovergaderingen maar het moet geen afzien worden. Vandaar het kacheltje.

Flavia

Flavia

17-11-2020 om 10:52

Jasmijn: draadloos, nog meer mogelijkheden

Ik ook niet, ook niet van draadloze lichtschakelaars, die blijken ook geniaal te zijn.
Daar kun je dan ook de spots nog mee dimmen ook.

Dus er ligt er 1 op de keukentafel en 1 op een kast in de kamer omdat je daar 's morgens als eerste langs komt. Inmiddels is onze kat groot genoeg om ook op die kast te kunnen springen. En volgens ons doet ze het er om dat als wij aan tafel zitten ze dan op die schakelaar gaat staan en het licht uit doet. Dan doen wij aan tafel het licht weer aan, en zij weer uit .........

Ja, je kunt ze ook aan de wand hangen, maar daar ben ik nog te lui voor. Heb ik wel gedaan met de schakelaars voor de electrisch bediende dakramen ook die zijn draadloos.

Kopzorg

Kopzorg

17-11-2020 om 10:52

Dank Lou

Jij snapt het! Geen tips, wel medeleven. We komen er ook wel uit, ik draai aan de knoppen als ik thuis ben. Maar ben ik even weg dan is er toch weer aan de knop gedraaid om het "even snel" wat meer op te warmen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-11-2020 om 11:03

Draadloze thermostaat

Dat is wel een oplossing. Die kun je namelijk ook zo opbergen zodat de rest van het gezin hem niet vindt.

Laten we er lekker een zwelg- en zeurestafette van maken

Hier speelt ook het probleem van de thermostaatterreur. En nee, ik ga me ook niet verdiepen in smart domotica, intelligent design of hoe het spul ook heet. Man en zoon zitten de hele dag achter hun bureau- ik voorspel een ernstig vitamine D gebrek aan het eind van de winter - want ze komen overdag bijna niet buiten. En ik loop peentjes te zweten, terwijl ik tot nu vrijgewaard was van opvliegers en ander leeftijdsgebonden ongemak.

Nog even een staaltje ongepast (want een verder harmonieus gezinsleven e n een ruim huis) zelfmedelijden; nooit meer alleen thuis..boehoe.. ik tel mijn knopen dat de coronaellende ons voorbijgaaat en toch moet ik soms mijn best doen om daar niet chagrijnig van te worden.

Nog meer klein covidleed?

Kopzorg

Kopzorg

17-11-2020 om 11:21

Goed idee Kenfan!

Zo'n titel vond ik wat heel dramatisch maar dat had ik wel voor ogen. Een zeurestafette in 1000 posts uit tig huishoudens. Waar een ander dan reageert met ja erg he! Ik erger me ook groen en geel aan dat achter het bureau zitten en niet verder buiten komen dan een wandeling heen en weer naar de schuur.

Het probleem printplaatjes in elkaar solderen achter het bureau (met als gevolg uren lang een chemische lucht in de slaapkamer) heb ik inmiddels succesvol getackeld. Daarvoor gaat man in een dik vest en bodywarmer nu af en toe even in de schuur staan aan de werkbank. Hoera dan is hij even buiten (8 m heen en 8 terug) en er is afwisseling in werkhouding.

En inderdaad: Voel je vrij het kleine (of wat grotere) covidleed hier te delen, zonder dat je tips verwacht.
Ik ga nu even een fiets boodschappen halen bij de supermarkt.

Marie

Marie

17-11-2020 om 11:26

minder warm in slaapkamer

Volgens mij is het zo dat radiatoren in slaapkamers een lager vermogen hebben dan die in woonkamers. Zijn vaak kleiner en/of enkele plaat i.p.v. een dubbele.

Verder is het zo dat als de thermostaat de gewenste temperatuur heeft bereikt de ketel stopt met verwarmen. Dan loopt er dus geen warm water meer door de leidingen en radiatoren. Dus als jij de thermostaat op 18 zet en het is ook 18 graden in de woonkamer, dan blijft het in de slaapkamer gewoon koud. En dat is als je stil zit niet zo prettig.

Een oplossing is dan misschien om de radiatoren beneden bij de thermostaat dicht te draaien, zodat het kouder in die ruimte is en de ketel wel "aan slaat" en dus wel warm water gaat rondpompen naar de radiatoren die wel open staan.

Ik zet als ik thuis werk de thermostaat ook hoger, om het in de werkkamer een beetje aangenaam te krijgen.

Lou

Lou

17-11-2020 om 11:37

Kenfan

"Nog meer klein covidleed?"

Jawel, namelijk precies hetzelfde als jij: nooit meer alleen thuis. In de goede oude tijd liep ik nog wel eens bellend door het huis, zakelijk of privé maar in elk geval luidkeels en ondertussen veegde ik dan hier een vloertje en gaf ik daar een plantje water. Dat kan niet meer. Overal zit wel iemand iets interessants te doen met oortjes in.

Wij hebben dan wel een speciale werkkamer maar die is wel voor mijn man en mij samen. En hij zit dus de hele dag te bellen. Ik krijg bijna een hekel aan zijn stem. Wat ik dan ook weer jammer vind.

Misschien zet ik wel een tafeltje neer op de slaapkamer, dan kan ik daar werken. Of hij. Maar daar is het weer zo koud. Grrrr.

Nu moet ik gewoon lachen om mijn eigen klaagzang. Tel je zegeningen Lou.

Flavia

Flavia

17-11-2020 om 11:41

oplossing voor nooitmeer alleen

maar die willen jullie ook niet, ik bied 'm ook regelmatig aan bij mijn collega's: zorg dat je gaat scheiden met een goede omgangsregeling. Heb je het huis op gereguleerde basis weer voor je zelf.

Menorquina

Menorquina

17-11-2020 om 11:43

Jaaaa!

In een ander draadje heb ik al beschreven dat ik me afvraag of we onze dochters niet te veel verwend hebben.

De oudste liet net weten zich 'niet zo lekker' te voelen en haar enige (!) college op locatie dus maar online te volgen.

Zucht, daar gaat haar 12 minuten fietsen - beweging van deze week.

Flavia

Flavia

17-11-2020 om 11:44

mijn klacht

ik heb vooral veel meer last van het steeds weer wegzakkende effect van de cursus op en in de vaatwasser.

Werkbladruimte is zeer beperkt in mijn keuken dus alles moet gewoon gelijk IN de vaatwasser. Toch beland het er steeds op omdat dochterlief gewoon niet haar taakje doet: het uitruimen van de vaatwasser.

Helaas nu we wachten op haar uitslag van de coronatest waar ik een gerede kans acht dat het deze keer wel een positief resultaat zal zijn komt dat taakje ook bij mij terecht en mag zij het er alleen in zetten, dan ben ik er vrijwel zeker van dat ik helemaal op nieuw mag beginnen met de cursus op en in.

Pollewop

Pollewop

17-11-2020 om 11:49

Klein (?) leed

Ik heb sinds 1,5 maand ineens een uithuiswonende zoon. Hij is feitelijk ingetrokken bij zijn vriendin. Dus als zij nu langskomen, zijn ze 'bezoek'. Tegen alle regels in krijgt hij (en zij) gewoon een knuffel. Maar dat mag natuurlijk eigenlijk niet. En dat voelt zoooo ontzettend naar.

Pollewop

Pollewop

17-11-2020 om 11:51

Flavia

denk aan de kracht van herhaling. De langspeelplaat die in de groef blijft hangen. Uiteindelijk wordt ze jouw gezeur zat en zet ze het er toch liever in dan weer een lesje van jou te moeten aanhoren

rutiel

rutiel

17-11-2020 om 12:04

Lekker zeuren

Oh heerlijk, zo'n draadje.
Hier zeer veel last van een bijzonder aanwezige echtgenoot die zuchtend en steunend in mijn blikveld heen en weer loopt. Ja, hij heeft pijn en nee, hij wil niet naar de huisarts.
Verder is de hele straat aan het verbouwen, zo lijkt het. Vanmorgen nog een zoom-vergadering afgezegd omdat de drilboren bij de buren het echt niet toelieten op een fatsoenlijke wijze te kunnen overleggen.

Grrrr. Ik wil weer naar kantoor!!

Marola

Marola

17-11-2020 om 12:19

en ik

Heb een upflare van mijn ziekte en al tien dagen niemand gesproken.

Kopzorg

Kopzorg

17-11-2020 om 12:20

Vrije ochtend drastisch ingekort.

Zucht......
Krijg net bericht van dochter dat haar laatste les van anderhalf uur is uitgevallen. Ze had dat bericht verstuurd terwijl ik boodschappen liep te doen dus toen ik thuis kwam was zij er ook al "gezellig".

terug naar kantoor

Ik woon op 5 minuten fietsen van mijn werk. Dus terwijl ik hier met een matige wifi verbinding aan niet optimaal bureau zit en mensen om me heen die herrie maken, lonkt 1200 meter verderop een fijn ingerichte kantoorkamer. Daar is geen 19-jarige die tijdens een vergadering binnenloopt met de vraag waar haar witte shirt is gebleven, waarom de kiwi's op zijn en of ik de kat niet hoor die buiten voor de deur staat te miauwen.
Ik hoop dat ik bij eerste groepen hoor die gevaccineerd kan worden.

Maja

Maja

17-11-2020 om 12:32

thuis

Man werkt thuis, ik op het bedrijf.
Man heeft nauwelijks contacten dus vindt het, als ik thuiskom, heerlijk om tegen me aan te kletsen.
Omgekeerd: ik heb vaak een pittige dag achter de rug (iets met bejaarde werkgever, achtergebleven technieken, wantrouwen), dus ik vind het heerlijk om even rustig te acclimatiseren.
Voorts: man heeft overal pijntjes, ligt overal aan, maar bewegen of actie ondernemen is er niet bij: klagen dus.
Verder: inderdaad, mijn vrije middag... tja, die is wel een beetje weggevallen, want...er is iemand thuis die het heerlijk vindt om samen te lunchen en koffie te drinken en "sociaal" te doen, terwijl ik soms echt even die tijd voor mezelf nodig heb.
Als laatste (maar eigenlijk gevolg van): als ik 's avonds nog wil gaan lopen of sporten met vriendin, voel ik me bezwaard: man zit al de hele dag alleen thuis en dan ga ik 's avonds ook nog weg...

allemaal klein "leed", wat leidt tot irritaties

Triva

Triva

17-11-2020 om 12:45

Thuiswerken

De hele zomer had ik er geen last van maar nu de verwarming aan staat, de ramen en deuren dicht moet ik echt elke dag er even uit. Ik wandel dus als het even kan naar de supermarkt en terug. Het scheelt bakken met hoofdpijn!

Ik zit opgesloten met 1 volwassen zoon, de eerste twee weken tracteerden we onszelf nog met iets lekkers voor de lunch maar dat was in maart we draaien om elkaar heen. Hij heeft 2x per dag een korte pauze en wil dan even in de woonkamer zitten dus daar pas ik mijn dingen op aan. Tussen half 5 en half 6 verdubbelt het aantal huisgenoten en dit werkt wel goed. Ik ben al vanaf maart bang dat één van die twee in quarantaine moet want dan is het evenwicht met mijn oudste weg. Wij hebben het al moeilijk in het weekend

Laetitia

Laetitia

17-11-2020 om 12:54

Ja lekker klagen

Voor de tweede keer ziek dit jaar.
Eerste keer zeer waarschijnlijke covid (je werd niet zo maar getest in die tijd, daar moest je in onze regio wel zo’n beetje in het ziekenhuis liggen). Toen zijn we met een paar gezinsleden ziek geweest. Zelf was ik 6 weken ziek met kortademigheid en benauwdheid. Gezien het feit dat we een lijn hadden met een bevestigde patiënt, het ziekteverloop en het moeizame herstel gaan de meeste dokters wel uit van Covid. Aan het begin van de 2e golf nog steeds niet helemaal hersteld en ook nog niet weer mijn volledige werkweek aan het werk.
En in de 2e golf met het hele gezin ziek geworden. Allemaal bevestigde covid. Iedereen is gelukkig buiten het ziekenhuis gebleven. Kinderen konden sinds een week de deur uit. Ik sinds een paar dagen, man is nog te zwak. Eigenlijk heeft iedereen nog forse restklachten. Maar het ergste is achter de rug.

Echt zo balen dit. Gelukkig zijn er mooie dingen. Zoveel lieve aandacht in kaartjes, appjes, eten dat gebracht werd, telefoontjes enzovoorts. Die houden me echt wel op de been. Maar eerst was ik vooral verdrietig dat we ziek waren en in de baalstand. Dat dit ons toch weer overkwam en welke gevolgen het allemaal heeft. En soms weer even nog wel. #%|£>Corona.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-11-2020 om 13:33

Het ongemak en het nog steeds niet vanzelfsprekende

Ik heb nog nooit zo weinig tijd aan winkelen besteed en groepen mensen gezien als sinds 12 maart. Als ik winkel loop ik bijna te hyperventileren in mijn mondkapje en loop ik met mijn bril in mijn hand langs de schappen. Een beslagen bril is erger dan geen bril. Ik wil weet gewoon kunnen winkelen 😭

Heb ik toch een live ontmoeting dan strekken mijn spieren alweer richting handschudden, maar oh nee mag niet.

Thuis is voor mij niet veel veranderd. We zijn meestal met ons tweeën. Wat aan komt wapperen is meestal binnen de met klem gegeven adviezen.

Online meetings eaten een gedoe. Mijn spullen waren er niet op berekend. Te kleine schermen, te versleten usb-poortjes... Dus een nieuwe tablet en los toetsenbord gekocht, een mede vergadergenoot ingelicht " ik heb een nieuwe tablet, nu komt het goed!" Dus niet hè!😤 Bij nummer 1 meeting met de nieuwe wel beeld, geen geluid, bij de tweede geen idee. Lag het aan mij?? Dús afgelopen week alle schuiven, beter teveel dan te weinig tenslotte, op aan gezet en verdraaid ik zag én hoorde iedereen! Ondertussen was de communicatie over de aanleiding waarover vergaderd moest worden tot een zeer onaangenaam niveau uitgegroeid. Mensen die het gevoel kregen dat ze nergens bij betrokken werden, plannen die niet goed begrepen werden, officiële bezwaarbrieven werden gestuurd en respectloze uitspraken gedaan, omdat ze door thuis te praten blijkbaar net dat laagje beschaving wat buiten wel getoond wordt lieten varen. Maar de plannen zijn nu ietsje aangepast en opeens is de omslag compleet. Iedereen weer beschaafd en blij. Bij een normaal fysiek overleg was het veel sneller gegaan. Even bonje, even sorry en nu tevreden? Vermoeiend en slecht voor mijn hart😅

Een positieve noot onderaan: ik ben zo blij met onze tuin in deze tijden met corona! Daar kan ik veilig tijd voor mezelf nemen.

Menorquina

Menorquina

17-11-2020 om 13:59

Triva

'de eerste twee weken tracteerden we onszelf nog met iets lekkers voor de lunch maar dat was in maart ;'

Zo herkenbaar. Hier haalden we in het begin ook vaak iets lekkers voor de lunch of iets extra's voor bij het avondeten. Maar na 8 maanden ook niet meer, we zijn voor een groot deel weer teruggevallen op het saaie weekboodschappenlijstje.

Chrono

Chrono

17-11-2020 om 14:09

Gedeelde vreugde is dubbele vreugde

Even kort gezegd: ik was in zeer slechte gezondheid dit voorjaar, zou met voorrang geopereerd worden, dit ging lastminute niet door wegens Corona. Toen de golf afnam werd ik alsnog als 1e geopereerd en kreeg ik mijn leven weer terug. Letterlijk.
Ik kan nu zelfs weer werken, weliswaar thuiswerken. Maar ik "zie" mijn collega's weer en doe weer mee.
Elke dag is een nieuwe dag vol vreugde voor mij, want het had heel anders kunnen lopen. Ook al zit ik nu in huis te werken met huisgenoten die door mijn videomeetings heen zitten te kraken met hun chipszak.
2020 was voor mij persoonlijk uiteindelijk dus een topjaar. Al begon het krakkemikkig.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-11-2020 om 14:16

ha, dat is geweldig Chrono

Gefeliciteerd! Fijn dat voor jou 2020 een jaar met een heel vrolijk randje is!

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-11-2020 om 14:28

temperaturen in huis

jaja. te warm is vervelend (en slecht voor milieu en portemonnee) maar te koud vind ik ook geen pretje hoor. Je moet je echt heel serieus aankleden om zittend aan een bureau bij een graad of 17 niet mismoedig te worden - vind ik. En elk half uur de trap op en af lopen, hm, daar word ik dan niet warm van.

Wij hebben de luxe van uitgevlogen kinderen. Dus eigenlijk weinig te zeuren. Ik mag nu en dan naar mijn werk, man vrijwel nooit meer sinds 12 maart. Hij zit in de woonkamer, op onze slaapkamer past geen bureau en de computerruimte is geen plezierige plek om dag in dag uit acht uur per dag te verblijven.

Ik vertrek meestal naar zolder, naaimachine staat daar, lekkere stoel om te lezen, TV, knutselspullen, radio, maar een beetje fris is het er nu wel - en dan moet de winter nog van start gaan. De radiator is beslist onvoldoende voor deze ruimte, dat geldt voor de slaapkamer ook. Zo'n ding is gewoon niet berekend op Zo'n elektrisch kacheltje is erg energievretend maar ik kan jullie niet beloven dat er niet eentje komt om af en toe een uurtje bij te stoken, als het echt koud wordt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.