Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Goedkoop tourisme is slecht voor mens en milieu en zou ontmoedigd moeten worden


ElenaH

ElenaH

18-07-2020 om 19:44

Sinilind

'Zijn de rijkere mensen net zo schuldig aan vervuiling natuurlijk, alleen ze zijn met veel minder '

Dat hangt er maar net van af waar je de grens tussen arm en rijk legt ...

Lou

Lou

18-07-2020 om 19:44

ElenaH

Ja ik zag het in de krant, over het grote aantal jongeren dat nog steeds rookt. Maar toch. Als je iets verder terugkijkt: roken is enórm afgenomen de afgelopen decennia. Het is van iets min of meer positiefs (stoer, lekker, gezellig) naar iets min of meer negatiefs (slecht duur asociaal stink) gegaan.

Met vliegen kan het ook zo gaan. Jij vindt vliegen kennelijk normaal, prima. Maar niet iedereen vindt dat en dat is mijn punt: de norm van wat is normaal, die kan veranderen. Vliegen hoeft niet normaal te blijven.

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 20:02

Roken

Nou, ik ben een roker.
En pas me inmiddels wel aan aan de norm, dus rook niet.
Maar stiekem blijf ik het gewoon stoer vinden. En het blijft ook lekker, en gezellig. En als ik met andere ex rokers praat dan ervaren zij dat doorgaans hetzelfde.
Maar goed, van ons heb je dan natuurlijk geen last meer, dat wel. Net zoals je geen last hebt van iemand die wel wil vliegen maar dat niet doet.

Die lege stoelen in een vliegtuig, dat is natuurlijk waanzin als we dat wel accepteren. Dat is wel heel erg inefficiënt.
Misschien die lege plekken geven aan mensen die het niet meer kunnen betalen bij eerlijke prijzen?

Sinilind

Sinilind

18-07-2020 om 20:15 Topicstarter

Democratie

betekent dat de meerderheid een regering kiest, die vervolgens een programma toepast, dat de ideeën van de meerderheid het beste vertegenwoordigd. Als de idee van de meerderheid is: "vliegen is slecht voor het milieu, we moeten de werkelijke prijs ervoor betalen" dan gebeurt het ook: je betaald vanaf dat moment 400€ voor je retour Barcelona in plaats van 80€. Je word gedwongen inderdaad, door een meerderheid.
Van mij ga je geen last krijgen: als buitenlandse mag ik alleen voor de Europese en gemeenteraadsverkiezingen stemmen

Zonnehoed

Zonnehoed

18-07-2020 om 20:15

Huh roken stoer?!

Roken is echt voor losers! Het is smerig en asociaal. Gelukkig vinden mijn kinderen dat ook. Ik snap echt niet dat je als volwassene kunt zeggen dat je roken stoer vindt...

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 20:32

Zonnehoed

Nogmaals, ik ben niet de enige. Maar je zult het als anti roker weinig meer horen want we weten inmiddels natuurlijk best dat het niet meer done is.
Verder heeft zo'n uitwisseling met een niet roker en zeker met een anti roker weinig toegevoegde waarde dus dat gebeurt niet snel.

Ik wilde alleen aangeven dat je de mindset van mensen heus niet zo snel veranderd krijgt.
Niet zo snel als gedrag iig. (en dat gaat al langsaam)

Toch wel

Roken kan heerlijk zijn en stoer. Maar het is niet goed voor je gezondheid en je portemonnee.

Hopelijk helpt dat ook mensen om te stoppen. Die gedachte.

Mijn dochter is nooit begonnen vanwege asthma en psychosegevoeligheid (weed enzo). Een neef is gestopt met weed en roken na een psychotische episode.

Zoon rookt wel eens weed om te ontspannen.

Het zijn vaak de ex-rokers die het meest fanatiek worden zegt men.

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 20:39

Zegt men ja

Ik vraag het me af, zie het zelf in mijn omgeving dus niet, jij wel?

Overigens probeer ik naar mijn kinderen uiteraard uit te dragen dat roken negatief is. En heb ze uit en ten treure uitgelegd hoe ongezond het wel niet is
(is het natuurlijk ook) en hoe vervelend het is verslaafd te zijn.

Ik zou het ook erg vinden als ze zouden gaan roken. (nog niet gebeurd)

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 20:40

Ik bedoel

dat ex rokers zo fanatiek anti roken worden, dat zie ik zelf dus niet.

Ik ook niet

Ik ben zelf ook geen fanatieke ex-roker geworden. Tenminste ik denk het niet. Maar bij mij mag je niet binnen roken. Dan ga je maar even naar het balkon, daar staat nog steeds een asbak.

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 21:15

Geen idee eigenlijk of ik iemand binnen zou laten roken, er wordt al jaren buiten gerookt (ook door mezelf toen ik dat nog deed) vanwege de kinderen.
Kinderen worden langsaam aan groot, geen idee eigenlijk of ik voor mezelf ook nog mijn huis rookvrij wil houden.
Ik heb nog wel wat rokende familie en vrienden.

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 21:18

Misschien toch maar erin

houden, dat buiten roken.
Toen ik nog binnen rookte gaf dat wel erg veel extra poetswerk.
Maar juist dat 'even naar buiten', oftewel even weg uit de situatie om te gaan roken, dat blijf ik missen!
(nu ga ik altijd maar plassen ofzo, maar dat gaat zo vervelen)

Zonnehoed

Zonnehoed

18-07-2020 om 22:22

Charlie

Maar wat is er dan stoer aan roken? Ik zie het echt niet...

Lou

Lou

18-07-2020 om 22:22

Charlie

"Ik wilde alleen aangeven dat je de mindset van mensen heus niet zo snel veranderd krijgt."

En ik gaf alleen maar aan dat die mindset dus wél is veranderd. Wat je zelf ook toegeeft.

"Overigens probeer ik naar mijn kinderen uiteraard uit te dragen dat roken negatief is."

Dus dit hele stuk over roken hadden we over kunnen slaan en doorgaan over vliegen

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-07-2020 om 23:17

Rokers

Rokers zijn meestal leukere mensen. Bij ons in de rooktuin op het werk is het altijd gezellig, en je kunt er ook dingen regelen die later weer handig van pas komen (medestanders voor voorstellen e.d.).

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 23:18

Stoer

Ach ja, stoer, dat is zo subjectief, over smaak valt niet te twisten.
Kan natuurlijk best zijn dat het puur mijn verslaving is die spreekt. Wie weet hoe je smaak precies gevormd wordt?
(tegenwoordig heeft roken natuurlijk nog meer dan voorheen een wat tegendraads karakter, speelt vast mee)

Dat ik mijn positieve associaties met roken niet deel met mijn kinderen dat heeft meer te maken met mijn ouderrol dan met een veranderde mindset. Roken is gewoon ongezond, en dat is al best lang bekend.
Ik vind motorrijden ook stoer, maar liever niet dat mijn kinderen het doen.

Triva

Triva

18-07-2020 om 23:24

grappig

Ik ben toch blij dat ik echt niemand ken die vindt dat roken stoer is. Ja ik ken een aantal mensen die roken maar die vinden het niet stoer.

Van de vrienden en kennissen van mijn zoons is er helemaal niemand die roken stoer vindt. Die vinden het dom en zonde van je geld en slecht voor je gezondheid.

Wat een ouderwets woord eigenlijk: stoer.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen in Nederland roken stoer vinden....

Ja Triva

En die er nog voor uit durven komen in publiek...........

Charlie

Charlie

18-07-2020 om 23:54

Triva

Ik ben ook best wel ouderwets

Asha

Asha

19-07-2020 om 03:28

Roken

De rookkamer op werk was vroeger altijd het gezelligst. En buiten bij de rokers is het ook meestal het leukst. Vroeger op de middelbare school hadden we twee leraren kamers: 1 voor de rokers en 1 voor de niet rokers. De rokerskamer was ook de leukste. Ik weet niet waarom dat is. Rokers zijn individueel geen gezelligere en leukere mensen dan de niet-rokers. Maar blijkbaar helpt de sigaret toch met het creëren van een gezelligere sfeer.

Ik heb vroeger ook gerookt en rook nu al jaren niet meer. Fysiek mis ik het zeker niet en natuurlijk is het super ongezond en wat al niet meer. Echter ik mis het ritueel nog steeds. Gezellig na het eten een sigaret roken, 's avonds voor het slapen gaan nog even roken, collectief samen buiten even roken... Toen ik nog rookte kon je ook nog gewoon in restaurants en cafés roken. Het droeg bij aan de sfeer. Ik vind verse sigaret rook ook nog steeds een fijne geur.

Ik ben ergens ook nog steeds van plan om als ik heel oud ben weer te gaan beginnen maar goed misschien heb ik er dan helemaal geen zin in.Oude sigaretten rook vind ik dan weer niet zo fijn dus wat dat betreft zou ik ook niet in mijn eigen huis gaan roken. Heel soms heb ik een paar rokende vrienden op bezoek en dan maak ik een uitzondering en mogen ze roken in de woonkamer als de kinderen naar bed zijn. Alleen voor deze twee maak ik een uitzondering verder. Andere rokers gaan automatisch al naar buiten. Dat buiten roken is echt heel gewoon geworden in vergelijking met 20 jaar geleden. Ik heb verder weinig rokende vrienden meer. De meeste mensen zijn gestopt en veel zijn zelfs nooit begonnen.

En verder deel ik wel de sentimenten over roken die Charlie heeft.

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 07:22

Roken

'Ik vraag het me af, zie het zelf in mijn omgeving dus niet, jij wel?'

Serieus? Bijna 20 % van de jongeren onder de 16 jaar rookt, en jij kent er geen een?

En Triva: Roken onder de scholieren neemt toe met de leeftijd.
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/roken/cijfers-context/huidige-situatie-jongeren#node-roken-scholieren-naar-leeftijd

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 07:23

Triva

'In 2017 heeft ruim de helft (51%) van de 16 t/m 18-jarige studenten op het mbo of hbo ooit gerookt en iets minder dan eenderde (31%) rookte in de afgelopen maand. Bijna één op de zes studenten (17%) rookte dagelijks. '

Ministerie van Volksgezondheid.

Flavia

Flavia

19-07-2020 om 08:16

Elena

Of je wel of niet rokende jongeren kent hangt denk ik ook van de leeftijd van de jongeren af en met wie ze omgaan.

Net als Triva ken ik ook geen een rokende jongere. Nu is de groep jongeren waar mijn dochter in zit rond de 14, bij het sporten zijn ze niet ouder dan 19. Dochter kent wel een aantal leeftijdsgenoten die roken, maar dat zijn geen vrienden van haar die ik ken.

auto- en vliegloze zondagen

Tijdens de lockdown was ik ook zeer gecharmeerd van de blauwe luchten en spelende kinderen op straat. Geen auto's, geen vliegtuigen, het leek alsof de hele aarde even adem haalde.
Maar nu zit ik toch weer in de auto naar mijn werk. Vliegen doe ik nu niet, en verder ook zeer beperkt, van mij mag het veel duurder worden. Vliegtax invoeren en de prijzen van het openbaar vervoer daarmee fors verlagen, dat zou wat zijn.
Maatregelen tegen massa-toerisme hebben echter twee nadelen: het wordt elitair (of eigenlijk: nog elitairder); en een belangrijke inkomstenbron van veel landen gaat verloren.
Wellicht opnieuw een autoloze zondag invoeren, nu ook een vliegloze zondag. Of een vliegloze maand: vakantie voor de aarde. De mensen die voor hun werk 'moeten' vliegen hebben nu wel ontdekt dat je thuis met de computer ook heel ver komt. Dan draagt iedereen op dezelfde manier een steentje bij.

Tsjor

Triva

Triva

19-07-2020 om 10:05

Elenah

Waarom zijn mijn cijfers zo anders?

Triva

Triva

19-07-2020 om 10:09

Elenah

Enne 'Roken onder de scholieren neemt toe met de leeftijd.'

Ja hèhè hoe ouder de groep hoe meer kans dat ze een keer gerookt hebben maar in mijn artikel van vorig jaar heeft 81% vd 16-20 jarigen nooit gerookt en rookt 8% dagelijks.

.

Triva

Triva

19-07-2020 om 10:11

Elenah

Je zei toch echt: 'Het aantal jongeren dat rookt, neemt nog steeds niet af hoor.'

Wan eer geef je toe dat dát niet klopt? Zie mijn link.

Overigens heb ik niét gezegd dat ik geen rokende jongeren ken maar die vinden het niet stoer

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 10:35

Tuurlijk joh

'Overigens heb ik niét gezegd dat ik geen rokende jongeren ken maar die vinden het niet stoer'

Nee hoor, ze zijn gaan roken omdat ze het zo lekker vonden ruiken 😂😂😂

Triva

Triva

19-07-2020 om 10:50

Jaja

Ga maar niet op je foute feiten in. Die pubers zijn nu gewoon verslaafd en vinden het lekker. Ken jij jongeren die het woord 'stoer' gebruiken? Dat zit niet in hun vocabulaire.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.