Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Goedkoop tourisme is slecht voor mens en milieu en zou ontmoedigd moeten worden


Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2020 om 13:46

Pluk

De kinderen waren puur ter vergelijking.

ElenaH

ElenaH

21-07-2020 om 13:49

AnneJ

Ik heb een keer via googlemaps Stonehenge 'bezocht'. Dat was leuk, maar haalde het niet bij het bezoek ter plaatse hoor.

Pluk

Pluk

21-07-2020 om 14:36

Vergelijking

Slechte vergelijking vind ik dat dus.

Adelaide

'Ik zag laatst in Vaarwel Nederland dat emigratie van overheidswege bevorderd en betaald werd omdat Nederland in de jaren vijftig afstevende op 10 miljoen inwoners en dat zou het land niet aankunnen. We zitten nu op 17,4 miljoen (CBS vandaag) en het groeit maar door. Iedereen zo dicht op elkaar, Nederland is er niet vriendelijker van geworden.'
Omgekeerd: we redden het wel, met 17,4 miljoen mensen.
Het grootste probleem is momenteel de woningbouw. We hebben te weinig woningen voor 17,4 miljoen mensen. Daar zijn een paar oorzaken voor:
- veel meer scheidingen (in vergelijking met de jaren vijftig zeker), allemaal mensen die een eigen huis willen, en dan een echte gezinswoning, geschikt voor kinderen (ik ook);
- de verzorgingshuizen zijn leeg: ouderen blijven in te grote eengezinswoningen wonen, die niet beschikbaar komen voor jonge mensen (ik ook). Indertijd zijn de verzorgingshuizen er juist gekomen om de woningnood na de oorlog op te lossen.
- de woningbouwverenigingen mochten met hun geld omgaan als waren het bankiers en investeerders, met als gevolg: draconische projecten zoals de aanschaf van een schip vol asbest; met als gevolg: de verhuurdersheffing, want de overheid dacht bij de crisis van 2008: woningbouwverenigingen hebben teveel geld; met als gevolg dat woningbouwverenigingen zichzelf niet meer in de vingers gaan snijden door sociale huurwoningen bij te bouwen.
- de vreemde conclusie van de bankencrisis uit 2008, dat de oorzaak daarvan lag bij de mensen die een hypotheek afsloten. Toegegeven: de veel geslijtte producten zoals een aflosvrije hypotheek en een krediethypotheek waren niet goed. Maar producten als de spaarhypotheek, of de hypotheken met aflossing waren prima. Alleen nu heerst bij de Nederlandse bank het adagium, dat mensen niet moeten gaan wonen met geleend geld, dat dat niet goed is voor de economie (en Europa vindt het niet goed). Blijkbaar leveren ze ons liever uit aan investeerders die met geleend geld panden opkopen om daarna flink te gaan verdienen aan het verkameren en verhuren.
Er zijn dus te weinig woningen, maar ook dat is een oplosbaar probleem.

Ondertussen is er wel teveel werk: voor veel werk moeten mensen uit het buitenland komen om dat te doen.

Dus: veel mensen, maar dat kunnen we aan, het welvaartsniveau is nog redelijk op peil voor bijna iedereen; te weinig woningen, dat wel. En teveel werk, dat ook.

Blijft over: het reizen. De wegen zijn te vol, de treinen ook, en als ze dat niet zijn is het niet betaalbaar voor de NS. Ondertussen is het OV eigenlijk ook gewoon duur.
Ik zou willen dat ze de vrachtwagens uit de spits zouden halen. De spits wordt gemaakt door mensen die naar hun werk willen gaan. die maken (maximaal, de meesten) ongeveer 2 uur per dag gebruik van de wegen. Vrachtverkeer en busjes en zo kunnen dus nog heel veel uren gebruik maken van diezelfde wegen.
Ondertussen verwelkom ik alle alternatieven die er zijn: electrisch of hopelijk toch een keer waterstof. Maar ook dat is voor mij in elk geval nog niet betaalbaar. Meer wegen zie ik ook niet zitten, die zijn ook snel vol. Veel goedkoper OV zou kunnen schelen. Electrische fietsen voor mensen die op een redelijke afstand wonen wellicht ook.
Nou ja, het verkeersconcept behoeft nog enige superalternatieve oplossingen. Misschien moeten we Nederland in haar geheel beschouwen als één grote stad en kijken hoe de grote steden het vervoersprobleem oplossen. Want er zijn nog heel wat plekken op de wereld waar veel meer mensen veel dichter op elkaar wonen dan in Nederland.

Tsjor

Duurzaam

Ondertussen krijg ik wel een beetje jeuk van 'duurzame' projecten die kleinschalig zijn. Tiny houses: weet je hoeveel grond je daarvoor nodig hebt? Of de tuinen met zelfverbouwde groenten. Prima, leuk als er ergens nog een plekje over is. Maar ik denk dan: ga voor een flat staan en vraag je af hoe je al die honderd gezinnen gevoed krijgt, hoeveel grond heb je daarvoor nodig?

Ik geloof niet in bewegingen die inzetten op terug naar vroeger, hoe romantisch ik het ook vind. Ik denk dat we goed moeten kijken hoe we het gered hebben om geen 10, maar 17 miljoen mensen een redelijk goed levenspeil te kunnen bieden en daar lessen uit moeten trekken naar de toekomst toe.

Tsjor

Adelaide

Adelaide

21-07-2020 om 15:19

Te veel werk

Ik weet niet zeker of er te veel werk is. Er is werk dat Nederlanders, ik bedoel inwoners van Nederland niet willen doen.
Tegenover de mensen die we uit het buitenland moeten halen om onze asperges uit de grond te steken of de paprika’s te plukken staat een groep mensen in de bijstand en ww, die wel geld krijgen en er niet voor werken. Voordat iedereen over me heen valt: dat zijn inderdaad verworvenheden van onze verzorgingsstaat, maar we zijn er wel in doorgeslagen.
Werken moet tegenwoordig leuk zijn en bij je passen en ons welvarende land kan het zich dus veroorloven om mensen geld te geven die niks doen en anderen hierheen te halen die het rotwerk mogen doen en in slechte omstandigheden worden gehuisvest.

Triva

Triva

21-07-2020 om 15:37

Tsjor

"Ik zou willen dat ze de vrachtwagens uit de spits zouden halen. De spits wordt gemaakt door mensen die naar hun werk willen gaan. die maken (maximaal, de meesten) ongeveer 2 uur per dag gebruik van de wegen. Vrachtverkeer en busjes en zo kunnen dus nog heel veel uren gebruik maken van diezelfde wegen.'

Wat bedoel je met busjes?

En vrachtwagens rijden niet voor hun lol in de spits, elke minuut die zij stil staan kost heel veel geld. Draai het om en stimuleer juist die forenzen eens de spits uit te gaan met inderdaad een toltoestand voor het rijden op bepaalde wegen tussen bepaalde tijdstippen. Iedereen heeft nu kunnen merken dat je ook een paar uurtjes thuis kunt werken en dán pas naar het werk kunt gaan of één dag per week thuiswerken. Dan is het hele spitsprobleem ook opgelost en helpen we juist het vrachtvervoer want zonder hen staat ALLES stil.

Triva

Triva

21-07-2020 om 15:47

Tsjor

"Er zijn dus te weinig woningen, maar ook dat is een oplosbaar probleem.'

Volgens mij speelt er nog een ander probleem. Onder andere heeft de hypotheekrenteaftrek en het hele gedoe met overwaarde er voor gezorgd dat vraag en aanbod een veel te groot deel van de prijs bepaalt. Ik ben echt geschrokken van een appartementje in Hoogeveen met 2 kamers voor 80.000-90.000 euro daar waar in Hoofddorp je voor een éénkamerappartement zeker 170.000 betaalt. Dat is het dubbele voor minder woonoppervlak en nog niet eens in een grote stad.

Bizar en we houden elkaar hiermee bezig want zo zijn alle woningen duurder maar ja gewoon lekker boven de waarde bieden omdat je het kan betalen en omdat je erop vertrouwt dat jouw huis ook duurder te verkopen is en hups het verschil wordt steeds groter. Onmogelijk voor starters om een huis te kopen en niemand gaat er zo op vooruit (als je je woning verkoopt moet je ook weer een ander huis kopen).

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2020 om 17:11

Tsjor

Nou, steek van wal met dé oplossing voor meer woningen...

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2020 om 17:20

Adelaide

Je hebt wel en niet gelijk over uitkeringsgerechtigden. Ja, er zijn mensen die geen zin hebben in ander werk dan ze kennen en nee, niet iedereen kán elk soort werk doen. Alles moet snel, liefst weinig uitleg. Voor tragerds en motorisch minder begaafd, is geen plaats. Het is dus niet altijd zo zwart wit.

Triva

Triva

21-07-2020 om 17:40

daarbij

Wie helpt de werkgever om te gaan met uitkeringsgerechtigden die niet willen werken? Of die zo langzaam werken dat hij er geld bij moet leggen? Ja op straffe van het stoppen van de uitkering maar het blijft niet leuk om aan zulke mensen leiding te moeten geven.

Sinilind

Sinilind

21-07-2020 om 17:46 Topicstarter

Ja Triva

Ik heb het over de industriële revolutie. Het begon enorm vervuilend aan hrt begin van de 19dr eeuw, en pas ergens laat in de 20ste eeuw is er een poging gemaakt tot minder vervuilend.
De nieuwe wereldmachten hebben niet alemaal high tech in grote steden alla Shanghai of Mumbai. Op het platteland is er ook veel kleinere industrie en erg vervuilend. Bijna vergelijjbaar met wat Engeland of Duitsland in de 19de eeuw meemaakten.
Sini

Adelaide

Adelaide

21-07-2020 om 18:53

Kaaskopje

Jij:
Je hebt wel en niet gelijk over uitkeringsgerechtigden. Ja, er zijn mensen die geen zin hebben in ander werk dan ze kennen en nee, niet iedereen kán elk soort werk doen.

Klopt, maar in een land waar je geen uitkering krijgt, ga je echt wel asperges steken om 5 uur smorgens. Ik zeg heus niet dat een arts die werkloos wordt omdat zijn ziekenhuis sluit geen ww mag, maar aardbeien moet gaan plukken, maar door de toeslagen en het kleine verschil tussen het minimumloon en een uitkering, kunnen mensen de keuze maken om in een uitkering te blijven.
Verder zijn ook heel veel banen waar geen opleiding voor nodig is wegbezuinigd of geautomatiseerd.

spitsuur

'Draai het om en stimuleer juist die forenzen eens de spits uit te gaan met inderdaad een toltoestand voor het rijden op bepaalde wegen tussen bepaalde tijdstippen. Iedereen heeft nu kunnen merken dat je ook een paar uurtjes thuis kunt werken en dán pas naar het werk kunt gaan of één dag per week thuiswerken. Dan is het hele spitsprobleem ook opgelost en helpen we juist het vrachtvervoer want zonder hen staat ALLES stil.'
Zo simpel is het niet met dat thuiswerken, bij mij was het alles of niets. Ik kan niet cursisten een paar uur online les gaan geven en dan vervolgens alsnog op komen dagen.
En mensen in de spits extra laten betalen vind ik zo bizar! Alsof je extra gestraft wordt omdat je wil gaan werken!
De vrachtwagens hebben nu ook last van de spits, het schiet namelijk niet op. Zeker niet nu iedereen 100 rijdt, een vrachtwagen 90 en dan eentje die gaat inhalen met 91 km per uur. Als het woon-werkverkeer zich gaat beperken tot die 2 uurtjes per dag, dan kunnen zij op die momenten hun pauzes houden en daarna doorrijden. Wat mij betreft mag het rijbesluit daarop aangepast worden. Vergelijk met het een tijdsslot, zoals ze dat nu doen in musea etc.: als het te druk wordt spreek je af wie wanneer mag. Dat kan ook op de weg. Voor mijn part met een vignet: op basis van je arbeidscontract krijg je een vignet en mag je in de spits de weg op. Geen toeristen, geen slingerende caravans, geen vrachtwagens, na een uurtje is de weg weer vrij.
Nog een voordeel: extra werk in de wegrestaurants, goed voor het horecapersoneel dat nu aan de kant dreigt te komen.

Tsjor

Triva

Triva

21-07-2020 om 20:10

nog steeds

vind ik dat je te makkelijk praat over het vrachtvervoer. Ga eens praten met mensen uit die sector. Ook om 9 uur moeten er winkels bevoorraad worden. Pauze houden tussen 7 en 9? Houd jij ook twee uur pauze?

Als maar een klein deel de spits uit gaat zijn er geen files meer dus kun jij ook doorrijden én de vrachtwagens ook (waar trouwens soms gewoon voor een inhaalverbod geldt tijdens de spits). Spitstol is een mogelijkheid maar dan ook naar rato dus minder wegenbelasting betalen! Er kan vaak best wel geschoven worden met afspraken, studenten en scholieren later beginnen bijv (ook fijn voor die pubershersens met een permanente jetlag) zodat er weer ruimte is in het ov.

Reiziger

Reiziger

21-07-2020 om 20:23

Iemand

Riep hier: ik ben ook gelukkig zonder allerlei reizen dus....

Nou ik niet. Mijn mooiste, fijnste, beste en meest bijzondere herinneringen zijn allemaal van reizen. Alleen, met vrienden, met mijn partner, mijn kinderen...

Ik zou het vreselijk vinden niet meer van de wereld te kunnen zien dan ik al gegaan heb.

Wij (ouders) hebben ons altijd voorgenomen niet perse geld maar liever mooie herinneringen na te laten aan onze kinderen. Voor ons maak reizen daar een wezenlijk deel van uit.

Woningen

Het eerste: er is ooit een maatregel genomen, waardoor woningbouwverenigingen veel meer vrijheid kregen om te handelen in geld. Vestia is daar een afschrikwekkend voorbeeld van, waar de hele sociale woningbouw onder te lijden heeft. Op wikipedia staat een goed overzicht van deze affaire. Er is nu een wet die strenger toezicht regelt, en de commerciële activiteiten beperkt. Dat is alvast een belangrijke stap.

De tweede stap: verhuurderheffing stopzetten. Die verhuurderheffing geldt alleen voor grotere woningbouwvereningen en dan nog voor de woningen onder de huursubsidiegrens. Woningbouwverenigingen bedenken zich dus nog wel even voordat ze weer sociale woningen gaan bouwen, omdat ze vervolgens daar extra belasting over moeten betalen, geld dat ze niet kunnen inzetten voor de bouw van nieuwe woningen. Tot nu toe blijft de verhuurderheffing bestaan:
https://www.trouw.nl/opinie/weg-met-de-verhuurderheffing~bf9f35ce/

De derde stap voor particuliere verhuurders: bij het berekenen van de mogelijke huurprijs het puntensysteem hanteren zonder de WOZ-waarde, dus echt alleen de waarde van de woning zelf.
Ik zou daar nog iets aan toe willen voegen: particuliere verhuurders moeten per jaar een bepaald percentage (bijvoorbeeld 2%) van de WOZ-waarde van hun woning op een aparte rekening zetten, zodat dit geld beschikbaar is voor renovatie en opknappen van de woning. Als er niets met dat geld is gebeurd kan de huurder het restant krijgen na afloop van de huurperiode. Zo kan een particuliere verhuurder niet zomaar een woning laten verkrotten, tenzij hij/zij de huurder heel blij wil maken. Huurders weten dan dat er wel degelijk geld is om de schimmel te laten verwijderen of de keuken te vernieuwen. Hopelijk gaan meer particuliere verhuurders dan de woning verkopen, zodat de prijzen dalen.
Het bezit van een woning waarin je niet zelf woont, maar waarmee je geld wil verdienen door verhuur of speculatie door particuliere verhuurders mag wat mij betreft zoveel mogelijk gefrustreerd worden.

Bij leegstand, langer dan een jaar: kraken geoorloofd.

Ondertussen moet er vooral slimmer gebouwd worden: betaalbare woningen voor ouderen die kleiner willen wonen bijvoorbeeld. Of nadenken over flexibelere woonvormen voor gescheiden mensen die af en toe de kinderen over de vloer krijgen.

De maatregel dat een gemeente gebieden kan aanwijzen, waar kopers verplicht worden om ook te gaan wonen in hun gekochte woning is al een goed plan.

Een groot probleem voor de grote steden is, dat het voor mensen met kinderen bijna niet mogelijk is om er te wonen. Dat geeft op alle mogelijke gebieden problemen, bijvoorbeeld voor scholen, maar ook voor personeel: in een winkel werken verdient zo weinig, dat je niet in de stad kunt wonen en de reiskosten wegen niet op tegen je bijbaantje. Gevolg: geen personeel. ook niet voor de middenberoepen overigens.
Ondertussen zijn wij allemaal een van de hoofdoorzaken van de problemen: de pensioenfondsen, waar we allemaal inzitten willen hun kapitaal laten renderen, wat wij allemaal willen, en doen dat door te investeren, bij voorkeur in vastgoed. Dat dus steeds meer waard moet worden.

Als je het nog ergens kunt vinden zou ik de documentaire 'Push' eens bekijken. Dan heb je een kern van het probleem te pakken, en ook meteen de vraag hoe sterk we daarin verweven zitten, met name door de pensioenfondsen. Als je dat probleem opgelost krijgt ..... ik vrees dat het met de nieuwe pensioenregels alleen maar erger wordt.

Tsjor

1 uur

Nee, 1 uur is tussen 8 en 9. Het tweede uur is tussen 5 en 6. De overige 22 uur zijn vrij te besteden, op 8 uur slaap na. Resteren nog 14 uur.

Tsjor

Sinilind

Sinilind

21-07-2020 om 22:00 Topicstarter

Reiziger

"Wij (ouders) hebben ons altijd voorgenomen niet perse geld maar liever mooie herinneringen na te laten aan onze kinderen."
Ik laat ze liever een leefbare aarde na.
Sini

Lou

Lou

21-07-2020 om 23:12

Die verworven rechten

Iemand vroeg wie dan toch die mensen zijn die reizen als een verworven recht zouden zien. Nou, ik denk zowat iedereen. Het gaat niet echt om een verworven recht, maar om het gevoel dat je er recht op hebt. Je "hebt het wel verdiend", je "bent er zo aan toe". Dat is toch voor iedereen zowat hét argument om op vakantie te gaan? Dat gevoel, daar had ik het over. En ja, voor heel veel mensen geldt dat ze het dan niet hebben over een paar dagen fietsen op de Veluwe. Het gaat dan vaker over een stedentripje met het vliegtuig of een weekje naar de zon.

Het gevoel van Reiziger bijvoorbeeld:
"Ik zou het vreselijk vinden niet meer van de wereld te kunnen zien dan ik al gegaan heb."

Triva

Triva

22-07-2020 om 22:45

Tsjor

'Schenkingen van ouders aan kinderen drijven de huizenprijs op' - https://nos.nl/l/2341479

ElenaH

ElenaH

23-07-2020 om 06:47

Triva

En dit helpt ook niet:

'Tweeverdieners kunnen vanaf volgend jaar misschien een hogere hypotheek afsluiten. Het kabinet wil dat het laagste inkomen zwaarder meeweegt in de berekening voor de maximale hypotheek, en dat de hoogte van de studieschuld juist minder effect heeft.'
https://www.nu.nl/economie/6065662/tweeverdieners-kunnen-vanaf-volgend-jaar-mogelijk-hogere-hypotheek-krijgen.html?redirect=1

Triva

Nee, goed dat de jubelton nu onder kritiek komt te liggen. Misschien kunnen de vermogende ouders dan iets anders doen met het geld, in plaats van de huizenprijzen opdrijven.
Maar eerlijk, als ik een ton of 3 had liggen, dan zou ik ook mijn (3) kinderen willen helpen.

Tsjor

ElenaH

Het complexe is, dat tweeverdieners wel nodig zijn om de hoge huren te betalen. Als je niet in de categorie sociale huurwoningen zit heb je huren van rond de 1000-1200 euro. Dan vindt niemand het een probleem, dat je daarvoor tweeverdiener moet zijn. Maar kopen, waarbij de hypotheek 700 euro wordt, dat is wel een probleem.
Overigens leiden de voorstellen maar tot marginale verruimingen.
En meldt het artikel terecht: de prijzen stijgen mee met de leenruimte, dus als je de leenruimte verhoogt gaan de prijzen ook omhoog.
Ondertussen zijn wij, de gewone mensen die willen wonen, maar een kleine speler in het hele verhaal Gisteren bij RTL-Z werd vermeld dat Blackstone naar de beurs gaat (ik geloof dat dat de boodschap was) en dat Blackstone, een Amerikaans investeringsbedrijf, momenteel flatjes en zo aan het opkopen is. Maar er zijn ongetwijfeld meer grote investeringsfondsen (de pensioenfondsen) die dit doen.
Die grote investeringsbedrijven kopen panden, met veel meer leningen en dus schulden dan je voor mogelijk houdt. Alleen, daar heeft niemand een probleem mee, daar worden geen remmen op gelegd. Zij moeten rendement halen (ons pensioen veilig stellen) en gaan dus duur verhuren en woningen onbetaalbaar maken voor gewone mensen. Arjan Lubach heeft daar al eens aandacht aan besteed.
Ik denk dat dit het meest fundamentele probleem is wat om een politieke oplossing vraagt. Die ik overigens nog niet heb.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2020 om 14:31

Triva

Of die zo langzaam werken dat hij er geld bij moet leggen?===

Was dat niet het oh zo fantastisch eerlijke plan van Jetta Klijnsma? Mensen met een beperking héél rechtvaardig uit de sociale werkvoorziening te sleuren en ze kansen te gunnen binnen reguliere bedrijven? Beetje loon van de werkgever, zo nodig , beetje uitkering van het Rijk, wat de werknemer dan wel even zelf moest aanvragen....

Het idee zelf is niet verkeerd, niks mis met tragere mensen een kans bieden, die hebben ook goede kwaliteiten. Ook niks mis met je sociale hart laten spreken als werkgever, is weinig verdienen aan een enkele werknemer met iets echt voor elk bedrijf een ramp? Maar als het echt problematisch is, dan wel op basis van een dienstverband bij een sociale werkplaats of nieuwe vorm daarvan en daar vandaan een eventuele detachering elders. Zoals gebruikelijk was en waar mogelijk nog is.

Ik praat uit ervaring trouwens. Ik kreeg na 7 jasr trouwe dienst met positieve beoordelingen met 1 minpuntje, tempo, de zak omdat dit opeens toch een erg dure hobby voor het bedrijf bleek te zijn geworden. Dat ik ze vaak uit de brand geholpen heb, nieuwe collega's moest helpen omdat leidinggevenden al aan hun weekend wilden beginnen e.d. dat hoorde ik niet meer.

Triva

Triva

23-07-2020 om 15:40

kaaskopje

Je trekt het uit zijn verband!

Welke werkgever in de asperge/bollensector etc zou blij zijn met uitkeringsgerechtigden die niet gemotiveerd zijn terwijl hij Polen kan krijgen die dat wel zijn? Dat was de insteek. Ik vind het natuurlijk heel goed dat iedereen met een uitkering werk doet, alleen al het ritme om op tijd op te staan en de deur uit te gaan is prima maar ik zou als normale werkgever die uitkeringsgerechtigden die niet willen niet graag op mijn bedrijf hebben. Dan mag iemand van de gemeente die mensen gaan begeleiden, ik zou daar de energie niet voor hebben als ik Polen kan krijgen.

Nogmaals het ging dus om werkONwilligen!!!

Triva

Triva

23-07-2020 om 15:41

en

werkONwilligen zet je niet aan het werk via een sociale werkplaats!

Kaaskopje

Kaaskopje

23-07-2020 om 15:53

Aha

Misverstand ☺️

Adelaide

Adelaide

23-07-2020 om 17:10

werkonwilligen

Maar het is toch van de gekke dat je in Nederland überhaupt werkonwillig kunt zijn en tegelijk een uitkering krijgt waarmee je jezelf in leven kan houden? Dat bedoelde ik dus met de keuze die verwende mensen in Nederland kunnen maken.
En natuurlijk snap ik de werkgevers dat ze niet op mensen zitten te wachten die gedwongen worden en dus onwillig zijn en daarom hardwerkende mensen aannemen die wel van aanpakken weten.
Maar met de basis is dus iets mis, het feit dat dit mogelijk is: je wil niet werken, maar liever geld krijgen en er niks voor hoeven doen terwijl je het fysiek wel kan.

Natuurlijk ben ik ook voor een sociaal stelsel waarbij zieke mensen niet gedwongen worden te werken.

Niet zo makkelijk Adelaide

Voor veel laagbetaald werk zijn de voorzieningen te schrijnend voor woorden. Het werk is niet bereikbaar met openbaar vervoer en ver op een industrieterrein buiten de stad.
Of er is wel vervoer door de werkgever, maar als dat een keer niet lukt worden er uren van je werk afgetrokken.
Of je wordt geacht van zo'n minimum salaris vroeg op het werk te zijn. Met je auto, want OV gaat er nog niet. En met dat salaris kun je geen auto op de weg houden.
Veel van dat soort banen smeken om werknemers die zich laten uitbuiten omdat ze geen keus hebben. En die bereid zijn om bij de kassen te wonen of de straf te aanvaarden als het busje van de baas niet rijdt of te laat rijdt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.