Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Goedkoop tourisme is slecht voor mens en milieu en zou ontmoedigd moeten worden


Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 11:23

Tessa

Ik heb ook een probleem met moeten en toch vind ik dat we moeten veranderen en dan kan enige "dwang" best nuttig zijn. Via de prijs bijvoorbeeld.

Vakantie is een luxe"artikel". Dat kun je je veroorloven of niet. Als mensen daarover gaan piepen met " ik heb ook recht op...", dan ben ik het daar niet mee eens, dat vind ik getuigen van onterechte eisen stellen. Je hebt geen recht op vakantie in verder weg landen. Ik gun iedereen wel vakantie, maar dat kan ook dichterbij, het ís niet anders als het te duur wordt. Zo kun je met overheidsbeleid sturen met duurder maken. Hogere btw tarieven voor wat moet afnemen of zelfs stoppen. Je hebt geen recht op 7 dagen per week vlees, wel op elke dag voldoende vitamines, vezels, mineralen etc uit verantwoord gekweekte groente en fruit. Ik snap niet dat de btw daar niet van af gehaald wordt. Of een lager percentage. 4%? Maak op die manier voelbaar onderscheid. Je hebt dan nog steeds de vrije keus, maar beperkter..

Charie

Charie

19-07-2020 om 12:30

Ik ken ze niet

dat was mijn opmerking en dat sloeg op de ex rokers die geradicaliseerd zijn, die zie ik niet.
Mijn post was niet duidelijk maar volgens mij wel uitgelegd in de post erna, maar maakt niet uit.

Rokende jongeren zie ik trouwens weinig in vriendenkring van mijn kinderen. (en dat zal de belangrijkste reden zijn dat zij niet roken)

Charlie

Charlie

19-07-2020 om 12:31

Kaaskopje

Je doet nu net alsof iedereen in nl (laat staan daarbuiten!!) zich voldoende gezond eten kan permitteren. Dat is volkomen waanzin!
Hoe moet dat dan als gezond eten nog duurder wordt??

Charlie

Charlie

19-07-2020 om 12:33

En rechten, ach

Ik hoor nooit iemand zeuren over recht op 7 dagen vlees of ander geneuzel.
Ik hoor wel dat mensen last hebben van grote inkomensverschillen, dat voelt voor velen oneerlijk.

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 12:57

Charlie

'dat was mijn opmerking en dat sloeg op de ex rokers die geradicaliseerd zijn, die zie ik niet.'

Oh, dan had ik dat verkeerd begrepen. Ik ben zelf trouwens ook een ex-roker, en mij maakt het niet uit als anderen roken. Ik vind het stinken, maar ik zal er niets van zeggen. Ik zal hooguit uit de rook gaan zitten, verder niets.

Charlie

Charlie

19-07-2020 om 13:40

Lekker

Ik blijf het ook lekker vinden ruiken.
Verse rook dan, natuurlijk geen doorrookt huis dat niet gelucht is. (maar dat geldt wel voor meer, oude etensluchten of zweet is ook niet meer lekker)
Vooral sigarenrook, heerlijk.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-07-2020 om 13:52

Ik ben gewend nu in het buitenland te zijn ‘

Gisteren in het journaal, meisje onder de 13 die nu in Nederland naar een kamp ging. Ook boffen trouwens.

Vakantie voelt allang niet meer als luxe artikel. Voor veel mensen is het gewoon geworden drie-viermaal per jaar elders te verblijven. ‘ we zijn daar echt aan toe ‘, klinkt het dan. Waarschijnlijk speelt mee dat iedereen om ons heen ook op pad gaat, waardoor het een beetje sneu kan aanvoelen om niet mee te doen en buiten de vakantiegesprekken te staan, al dan niet in een gezellig rokersgroepje. Mensen zijn kuddedieren, al voelen we ons liever origineel.

Ik vind ergens anders zijn leuk, boeiend, ontspannend, leerzaam. De waarde van uitstapjes wordt niet perse groter als je vaker gaat, vind ik. Voorpret en napret hebben ook waarde, als je erg snel van actie A naar actie B hopt, loop je die waarde mis. En het verbaast me hoeveel je na een paar jaar alweer bent vergeten

Wat massatoerisme betreft - degenen die van toerisme leven, kunnen dat blijven doen als vakantiegangers echt de waarde die iets vertegenwoordigt willen betalen, en afstappen van ‘ veel voor weinig’. Volgens mij is daar wel wat te winnen. Beter 1 vakantie waarbij je echt goed betaalt dan 3 vakanties waarbij de mensen op de bestemming zwaar sappelen om rond te komen.

Charlie

Charlie

19-07-2020 om 14:05

Gewoonte

Op vakantie gaan is onderdeel geworden van een structuur voor veel mensen.
Het is te simpel dat af te doen als meeloopgedrag of verwend gedrag.
Structuren en rituelen zijn voor veel mensen erg belangrijk.

Verder denk ik dat mensen niet meer terug te duwen zijn in kleine kringetjes zoals vroeger. Hele leven dat zich afspeelt in een klein dorpje. Dat gaat nooit meer. Mensen zijn daar niet voor niets uitgebroken.
Online leven vervangt een hoop en zal een steeds grotere rol spelen, maar voorlopig kun je vergaande ontwikkelingen echt niet meer terugdringen. Wel veranderen natuurlijk en daar ben ik helemaal voor.

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 14:09

Wilgenkatje

'Waarschijnlijk speelt mee dat iedereen om ons heen ook op pad gaat, waardoor het een beetje sneu kan aanvoelen om niet mee te doen en buiten de vakantiegesprekken te staan,'

Dat herken ik wel. Eigenlijk zijn een verhuizing of een grootscheepse renovatie de enige twee 'geaccepteerde' redenen om tijdens de vakantie thuis te blijven. En nu corona natuurlijk 😊

Valeria

Valeria

19-07-2020 om 14:31

de echte waarde

Volgens mij betaal je al veel te veel als je ver reist om ergens alleen maar op een strand te liggen.

Toch zijn er genoeg mensen die niets méér willen.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-07-2020 om 16:42

... 'moet je nog of ben je al geweest?'

Ook zo'n gevleugeld gezegde op het werk. Vooral dat 'moeten'. Nou ja, ze zeggen ook wel eens 'ga je nog of ben je al geweest' en je moet zoals Elena zegt echt wel een goede reden noemen om thuis (of in Nederland) te blijven.
Als je nog gaat, dan is het 'nou. fijn dat je het nog tegoed hebt. Genieten hoor. Het weer wordt dan net wat beter (of helaas wat minder) etcetera.'
Als je al geweest bent, dan is er de vraag waarheen, en vervolgens gaat de vraagsteller dan melden dat-ie daar ook weleens is geweest of graag heen zou gaan. Jaja, vakantie, het is me wat.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-07-2020 om 16:44

in de zon liggen

dat kan zeker een waarde zijn waarvoor je heel wat over hebt, na een al dan niet letterlijk grijze periode in je leven. Landen met veel zon zijn lang niet altijd welvarend en kunnen best een goed betalende toerist gebruiken. Het is wijs het niet als een uitverkoopje aan te bieden (en dan ben je misschien ook van de zuiptoeristen af)

Wilgenkatje

Wilgenkatje

19-07-2020 om 16:48

structuren en rituelen

Natuurlijk zijn die van belang Charlie, nou en of! Zonder structuren en rituelen verloopt het leven kleurloos. Vakantie is van waarde, dat ontken ik niet. Maar het kan best wat minder ver en vaak, en wat rechtvaardiger beprijsd, zonder aan waarde in te boeten. Minder massatoerisme lijkt me voor alles en iedereen leiden tot meer kwaliteit.

TS, hoe kijk je er inmiddels tegenaan?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 17:01

Charlie iedereen gezond

Nee, daarom vind ik het bezopen dat de btw is verhoogd op alles.

Ik zei toch niet dat groente en fruit, brood, of basis -zuivel duurder moest worden? Juist niet.

Triva

Triva

19-07-2020 om 17:30

en dan wordt vliegen duurder: naar wie gaat dat extra geld dan?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 17:35

Wilgenkatje

Vakantie voelt allang niet meer als luxe artikel.===

Sorry, Wilgenkatje... maar dit is typisch een opmerking van iemand die het zich kan permitteren. Als je daar niet onder valt, voelt vakantie een luxe die niet betaald kan worden. Maar omdat vakantie wel als een recht gezien wordt, krijg je ongelukkige mensen. Want natuurlijk wil je zelf ook weleens op vakantie. Wat zij kunnen mag jij ook! Dat begrijp ik héél goed. Ook dat rotgevoel van niet kunnen.

Toch is deze traditie voor de gewone burger nog maar 60 jaar oud, voor sommigen iets langer. Je kunt stellen dat een aantal zaken, die we vanaf daar en later als normaal zijn gaan beschouwen, ons nu deels in de problemen brengen. Iedereen op vakantie, iedereen elke dag vlees, gesubsidieerde boeren die teveel produceren, wat de prijs benadeeld en exporteren daardoor lucratiever maakt. Zo lucratief dat we extreem veel exporteren in verhouding met de maat van ons landje. We zijn small, maar de export is xxl. En dat schuurt steeds meer met de ruimte en de luchtkwaliteit. Met vervelende gevolgen.

We, als de maatschappij, komen onszelf nu tegen. Een stapje terug in wat normaal is, is dat erg moeilijk?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 17:42

Triva

Naar de staatskas? Onder andere?

Charlie

Charlie

19-07-2020 om 18:11

Geld

Kaaskopje, dan had ik je verkeerd gelzen.. Wat mij betreft maak je gezond eten betaalbaar en alle opsmuk (ongezond eten etc) veel duurder.

Triva, waar het geld van duurdere tickets naar toe moet? Natuurlijk gebruiken om de schadelijke effecten van vliegen te compenseren.

Triva

Triva

19-07-2020 om 18:14

en wat was nu ook weer het probleem met Barcelona en Lloret de Mar etc zelf dan?

(het maakt mij allemaal niks uit, ik vlieg niet, nooit en ga niet naar betonnen dozen aan het strand)

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 18:21

Maar Kaaskopje

'Wat zij kunnen mag jij ook! Dat begrijp ik héél goed. '

Daarmee bewijs je toch juist dat vakantie géén luxe artikel meer is? Want zo denken we niet over een Rolls Royce of een eigen sportvliegtuig. Dát beschouwen we als luxe artikelen. Vakantie niet, dat moet voor iedereen kunnen.

Charlie

Charlie

19-07-2020 om 18:54

ElenaH

Vind ik toch niet helemaal hetzelfde hoor.
Nee, niet iedereen kan zich een Rolls Royce veroorloven maar je mag toch verwachten dat we ervoor zorgen dat iedereen in een land als het onze zich goed kan verplaatsen.

Niet iedereen heeft verder een droombaan.
Dat mensen een heel jaar uitkijken naar een weekje weg daarvan vind ik erg begrijpelijk.
Ik denk dat je ook echt moet kijken naar 'wat dam wel', wil je dit veranderen.

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 19:50

Maar Charlie

'Dat mensen een heel jaar uitkijken naar een weekje weg daarvan vind ik erg begrijpelijk.'

Het draadje gaat toch niet over mensen die een weekje weg willen? Het gaat om verre vliegreizen die schade doen aan het milieu en de lokale ecologie. En om het idee dat mensen dáár recht op hebben, en dan het liefst tegen spotprijzen.

Lou

Lou

19-07-2020 om 20:38

Begrijpelijk

Het probleem is denk ik dat het óók begrijpelijk is (geworden) om een paar keer per jaar een zeer schadelijk vliegreisje te maken. En dat je daar drie keer niks voor wil betalen. Heel begrijpelijk, want zo gegroeid. En dat is nou juist het probleem. Was het maar wat minder begrijpelijk.

ElenaH

ElenaH

19-07-2020 om 20:40

Precies Lou

'Het probleem is denk ik dat het óók begrijpelijk is (geworden) om een paar keer per jaar een zeer schadelijk vliegreisje te maken.'

Juist omdat we vliegvakanties niet meer als luxe (of speciaal) beschouwen, maar als normaal of vanzelfsprekend.

Valeria

Valeria

19-07-2020 om 21:05

maar wie dan?

Maar wie vindt dan dat hij/zij er recht op heeft?

En wordt er minder gevlogen als het iets duurder wordt?De veelvliegers kunnen het volgens mij dan nog steeds betalen. En ik denk dat de hotels dan goedkoper worden, en dat het dan alsnog niets uitmaakt,

Triva

Triva

19-07-2020 om 21:29

Hmm

'Het gaat om verre vliegreizen die schade doen aan het milieu en de lokale ecologie. En om het idee dat mensen dáár recht op hebben, en dan het liefst tegen spotprijzen.'

Volgens mij ging het niet, of niet alleen, om vérre vliegreizen. Anders hadden we het treinvoorbeeld niet gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2020 om 23:32

ElenaH

"Wat zij kunnen mag jij ook! Dat begrijp ik héél goed. '

Daarmee bewijs je toch juist dat vakantie géén luxe artikel meer is?"

Ik gaf een denkwijze weer, die ik begrijp. Omdat het menselijk is om te willen hebben wat een ander heeft. Of je dat positief kunt vinden, hangt van de situatie af.

Waarom is vakantie geen luxe meer? Is het raar dat ik juist die instelling best "verwend" vind? Je bent toch een bevoorrecht mens als je je dat kunt permitteren? Het is iedereen die op vakantie gaat zéér gegund en ik begrijp bijvoorbeeld ook volledig dat voor kinderen het een en ander wordt ondernomen om ze een weekje weg van huis te kunnen bieden. Maar willen die kinderen per se een ver land? Of willen ze óók iets te vertellen hebben over hun vakantie? Ik vermoed vooral dat laatste. Ze willen niet dat sneue kind zijn wat niet op vakantie kon en geen goed verhaal heeft op de eerste schooldag. Ze willen niet anders zijn. Als iedereen thuis bleef, was hij niet sneu geweest. Deze kinderen zijn tevreden met een week op de Veluwe. En ik dénk dat die emotie ook bij veel volwassenen speelt. Het zal vaak niet eens echt om Verweggistan gaan, maar om het gemis van wat voor anderen wel mogelijk is. Met de neus op de feiten gedrukt worden, dat jou geld niet toereikend is voor wat je eigenlijk zou willen, voor wat anderen wel kunnen doen. En ben je dan iemand die toch genoegen kan nemen met die feiten, (dat is te duur, dit kan niet, dat wel) en maak je er het beste van, of beklaag je je met "wat zij kunnen mag ik ook!"? Of "daar heb ik ook récht op!"

Charlie

Charlie

20-07-2020 om 00:11

Vakantie

Ik vind het leven soms best wel zwaar.
Erg druk, veel prikkels en verplichtingen tegenwoordig.
Ik sluit me zo veel mogelijk af, gebruik bijv weinig social media. Probeer ook alleen aan de hoognodigste verplichtingen te voldoen.
Maar dan nog. Heb een baan waar ik heus ook wat uit haal, maar regelmatig vind ik hem ook wel zwaar en uitputtend.
Verder vind ik mijn leven ook vaak doodsaai, kom echt niet toe aan verrijkende zaken, daar veel te druk voor.

Nu ben ik laatst even eruit geweest.
Jaja, met auto (zou wel willen fietsen maar dat krijg ik door lichamelijke klachten niet geregeld, evenals treinreizen, ik kan moeilijk lang zitten. Door corona leek me auto ook veiliger.
In Nederland. En ben echt waanzinnig opgeknapt door die korte trip. Voel me een beetje herboren, opgeladen. Net te kort om weer echt in balans te komen, maar zit een eind in de richting weer.
Ik heb zo enorm genoten. Maar.. het weer was toevallig erg goed. Ik heb heerlijk ook vd zon kunnen genieten. Dat doet me echt heel veel goed, maar thuis kom ik daar echt niet aan toe.
Was ik net op andere dagen gegaan dan was het wellicht grijs weer geweest. Dan had ik ook enorm genoten, maar was toch minder opgeladen dan nu.
Bovendien zijn mijn activiteiten door lichamelijke klachten beperkt, dus heel veel anders dan genieten van de zon zit er helaas niet in.

Nu ga ik zelf gemiddeld 1 x per jaar op vakantie.
En die vakantie vindt ik altijd heerlijk maar ook vermoeiend door bewerkelijke pubers die nog mee gaan.
Ik had er heel wat voor gegeven de laatste jaren er wat vaker tussenuit te kunnen zijn gegaan.
Ik kan wel een boek volschrijven over de (mogelijke) voordelen daarvan.

Nu ga ik wel niet heel onverantwoord, meestal met (volle) auto en we zoeken altijd een niet al te drukke plek op. (liefst een camping die enigzins milieubewust handelt)
Maar vaak is dat toch duurder dan een super goedkope vlucht naar een supergoedkoop hotel dus echt massatoerisme.
Ik ben erg blij dat ik daar niet afhankelijk van ben en ik zou nog liever thuis blijven denk ik, maar ik ken toch wel een hoop mensen die zo graag eruit willen dat ze toch voor die goedkoopste optie gaan en daar erg van genieten.

Ik heb maar 1 verre reis gemaakt maar dat was voor mij toch wel het summum van vakantie. Het gevoel echt in een andere wereld te zijn, voor mij met weinig andere dingen te vergelijken. Ik ben zo blij die ervaring gehad te hebben en zo heel graag zou ik de hele wereld willen zien. (nuja, een glimp ervan dan)

Maar wat ik dus wil aangeven is dat ik echt wel een leuker mens word van op vakantie gaan. Voor mezelf maar daarmee dus echt ook voor mijn omgeving. En dat zie ik bij mijn partner en kinderen ook heel sterk.

Lang suf verhaal maar ik kan me wel voorstellen dat dit voor veel mensen zo werkt. Lastig te onderzoeken maar ik denk dat er toch wel veel gevolgen zijn van het moeilijker maken van op vakantie gaan.

Waarmee ik echt niet wil zeggen dat ik tegen maatregelen ben. Helemaal niet, als ik het voor het zeggen had dan was vliegen altijd eerlijk belast geworden. (dus echt schadeherstellend)
En al die betonnen reuzen blokken aan kusten hadden echt nooit gebouwd mogen worden.

Maar de relatie luchtvervuiling en covid 19 wordt ook steeds waarschijnlijker, nog een goede reden om die luchtvervuiling eindelijk eens serieus te bezien.

Charlie

Charlie

20-07-2020 om 00:19

Kaaskopje

Nuja, jaloers was ik soms wel op mensen die reizen maakten die ik ook graag zou willen maken.
Goed beoordelen kan ik het natuurlijk niet, want wie kan zijn eigen psychologie nu goed doorgronden, maar ik vermoed toch zelf niet dat ik graag wil reizen omdat anderen dat doen.
Ik bespeur die behoefte ook helemaal niet bij andere zaken die mensen hebben en ik niet, als ze me weinig zeggen.
Natuurlijk kan een verhaal van een ander je wel weer inspireren.
Maar de behoefte de wereld te gaan zien had ik al als jong meisje. En ik ben opgegroeid in een best arm milieu, ik kende geen mensen die verre reizen maakten, echt niet. In ons milieu gingen mensen naar België Duitsland of Luxemburg. Als ze al gingen.

ElenaH

ElenaH

20-07-2020 om 07:00

Kaaskopje

'Waarom is vakantie geen luxe meer? Is het raar dat ik juist die instelling best "verwend" vind? Je bent toch een bevoorrecht mens als je je dat kunt permitteren? '

Natuurlijk zijn wij, als rijke Westerlingen, enorm verwend. We geven af op 'de rijken', maar vergeten dat wij in de ogen van veel andere landen zelf juist rijk zijn. Elke dag stroom en schoon water, goedgevulde schappen bij de supermarkt, sperziebonen ingevlogen uit Egypte omdat we die ook buiten het seizoen willen eten. Onderwijs, gezondheidszorg, uitkeringen, vinex-wijken vol eengezinswoningen.
En elk jaar op vakantie.

Maar we zien het zélf niet meer zo. Zelfs iemand met een bijstandsuitkering heeft 'vakantiegeld'. Nu wordt dat geld in de praktijk vaak gebruikt om achterstallige rekeningen te betalen, maar de term 'vakantiegeld' geeft wel aan hoe normaal en zelfs noodzakelijk vakantie wordt gevonden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.