Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Goedkoop tourisme is slecht voor mens en milieu en zou ontmoedigd moeten worden


Sinilind

Sinilind

20-07-2020 om 08:40 Topicstarter

Tja

Iemand vroeg wat de reactie van TS op de reacties was.
Ten eerste had ik ipv goedkoop tourisme inderdaad goedkope massa tourisme moeten schrijven. Iemand die met de fiets langs campings in België fietst is goedkoop bezig maar dat reken ik niet onder massa (vervuilend) tourisme. Ik had het over goedkope packages richting de costa's bij voorbeeld, of zeer goedkoop vliegen richting een Europese stad en dan AirBnB. Met rolkoffertje
De toegankelijkheid van dit soort tourisme betekent dat de mensen het toch gaan doen. En dat begrijp ik. Als je voor 400 all inclusive een week Turkije kan boeken, en als je een zon vakantie leuk vindt, dan is het aannemelijk dat er veel klanten er voor zullen zijn.
Maar dat het goedkoop is en dat het kan betekent natuurlijk niet dat het goed is voor mens en milieu. Het is eigenlijk niet anders dan goedkoop geproduceerd kleding: vaak onder erbarmelijke condities geproduceerd, met grondstoffen die vervuilend zijn (katoen is bij voorbeeld een zeer slechte stof voor het milieu want heeft veel water nodig, veel pesticides en moet ook nog er kleurtje krijgen), en daarna vervoer naar de koper (containerschepen zijn enorm vervuilend, vliegtuigen zijn wat dat betreft ietsje beter).
Maar omdat het beschikbaar is en de mens van natuur een rupsje nooit geboeg is, wordt het gretig gekocht: bam, weer een T-shirt à 5,99 voor puberella of manlief, of jezelf.
Roken is slecht voor jezelf en voor je omgeving, wordt ontmoedigd, terecht. Goedkope kleding, reizen, landbouw etc. zijn vaak ook slecht voor mens en milieu. Maar: meestal verder weg, niet in Nederland (hoewel, als je kijkt naar het landbouw en veetelt hier, wordt je er vaak ook niet echt vrolijk van).
Ik zou alleen willen dat de mensen een keuze maken die niet gemaakt is uit alleen eigen belang (ik heb 2 weken Spanje verdient, een 2de biefstuk deze week, een 10de T-shirt dit jaar) maar ook: dit zijn de consequenties van mijn gemakskeuze, kan ik ermee leven als ik werkelijk weet wat het betekent. En niet zo'n (in mijn ogen) heel flauw excuus van "Als ik het niet doe doen toch 100 mensen het dus wat heeft het voor zin?", nee werkelijk jezelf in de spiegel kunnen aankijken.
Kijk ik maak natuurlijk zelf ook keuzes die voor een ander verkeerd lijken (ik heb een auto en ik ga ermee naar Frankrijk), maar ik heb wel heel erg lang over de gevolgens nagedacht en geproberd het minste slechte van de oplossingen te bedenken.
Meer wil ik niet, maar ik hoop dat hrt ook niet minder wordt.
Sini

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-07-2020 om 09:26

het is lastig

als er geen geld is voor vakantie, is het simpel. dan blijf je thuis. Jammer.
als er wel geld is maar geen mogelijkheden (landen gesloten, reizen niet mogelijk) idem dito, Jammer.

Maar als er wél geld is en van alle kanten aanbiedingen en mooie verhalen van anderen, live en op social media je lokken...dan is het een hele kunst om een keus te maken die voor medemens en milieu verstandig is; een excuus is gauw gevonden en de keus valt op wat er het lekkerste uitziet.

Zeker, ik ook; in het bijzonder toen er vrijheid ontstond om zonder gezin op pad te gaan. Vooral in Europa, dat ligt aan mij, ik vind een paar uur reizen al heel wat.

De tijd gaat door, andere kwesties dringen zich aan me op (beter laat dan nooit...) en ik maak me meer zorgen over de berg problemen die de komende generaties gaan tegenkomen. Zucht...

Kaaskopje

Kaaskopje

20-07-2020 om 11:40

Wilgenkatje

Maar als er wél geld is en van alle kanten aanbiedingen en mooie verhalen van anderen, live en op social media je lokken...dan is het een hele kunst om een keus te maken die voor medemens en milieu verstandig is; een excuus is gauw gevonden en de keus valt op wat er het lekkerste uitziet.===
.
Kijk... Dit is eerlijk ☺️ en dit geldt uiteraard ook voor mij. ik ben niet vromer dan de paus. Ik zeg heel eerlijk dat ik over een grote reis fantaseer en de verleiding zou enórm zijn met een grote zak geld van een loterij. Maar tegelijkertijd zou ik het toejuichen als ons verstand een handje geholpen zou worden door een mentaliteitsverandering, die een soort van afgedwongen wordt door maatregelen.

Ik zag vorig jaar beelden van Giethoorn. Ik zou er nog niet dood gevonden willen worden in het vakantieseizoen, terwijl het zo'n leuke plaats is. Later met corona... Nederlanders en buurlanders namen hun kans waar. Amsterdam heeft diezelfde spagaat. Toerisme is een zeer belangrijke bron van inkomsten, maar ze gaan aan hun eigen succes ten onder. Barcelona van hetzelfde laken een pak. Het is teveel. Reizen buiten een ruime cirkel rond je eigen stip, zou wat mij betreft flink duurder mogen worden. Laat ik coulant zijn, haha, heel Europa. En treinverkeer veel goedkoper. Laat ze daar eens flink subsidie in pompen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-07-2020 om 11:55

Auto

Ik ga morgen gewoon met de auto naar Parijs, zes uurtjes inclusief stops. Met het vliegtuig is het drie kwartier vliegen, plus twee uur vooraf op Schiphol, half uur naar Schiphol plus parkeren, plus een half uur op bagage wachten, plus nog een uur naar het centrum. Ben je toch ook minimaal 5 uur onderweg, en nu kan ik zoveel bagage meenemen als ik wil.

Marga

Marga

20-07-2020 om 13:00

strippenkaart

Ik vind het te overwegen dat de overheid een strippenkaart instelt: je mag zoveel vliegreizen per vijf jaar maken.
Met uitzondering van bepaalde beroepen (piloot en steward haha) of soepeler voor bepaalde beroepen. Maar dat wordt dan nog een hele klus om uit te zoeken wie daarvoor in aanmerking komt.

Ik besef ook dat het een idealistisch voorstel is dat niet gerealiseerd zal worden omdat de regering ondernemen belangrijker vindt dan het milieu

Ik zelf (60) heb in mijn hele leven 9x gevlogen en toch tot nu toe een leuk leven gehad dus ik zie niet waarom anderen dat niet ook kunnen

Charlie

Charlie

20-07-2020 om 13:02

Phryne

Meestal zeg je 'gewoon' over dingen die je juist niet heel gewoon vindt...
Terwijl het eigenlijk natuurlijk waanzin is in die situatie het vliegtuig te pakken.

Waarbij ik zelf niet zo geloof in mentaliteitsverandering als motor voor verandering.
Dat gaat veel te langsaam en heeft te weinig effect.
Zie bijv roken. Ja, daar zijn we mooi voor een groot stuk vanaf, maarja ik vind het een pyrrusoverwinning. Nu roken andere mensen op andere plekken. (tabaksindustrie zet tentakels uit in 3e wereld landen)

Bovendien ben ik ook bang voor andere, ongewenste effecten.
Depressie (en andere psychische klachten) is bijv ook een enorm probleem dat steeds maar uitdijt.
Dat geeft ook veel slachtoffers!
Te bewijzen is dit nooit maar nonstop elkaar de maat nemen, strengere normen opleggen dan haalbaar, een steeds maar appel doen op schuldgevoel (dat is een belangrijk onderdeel van depressie) mwoa, ik weet het niet.

Een eerlijke prijs voor vliegen lijkt me veel effectiever.
Net zoals het niet meer dan normaal is om de gezondheidseffecten door te berekenen in een pakje sigaretten, mi.

ElenaH

ElenaH

20-07-2020 om 13:21

Marga

'Ik vind het te overwegen dat de overheid een strippenkaart instelt: je mag zoveel vliegreizen per vijf jaar maken.'

Viruswaanzin vindt de 1,5 meter regel al een aantasting van de grondwettelijke rechten, dus een maximum aantal vliegreizen zou helemaal tot een volksopstand leiden ☺

Pluk

Pluk

20-07-2020 om 13:28

Godzijdank

Leven we niet in een land waar dit soort regels kunnen worden opgelegd.

Ik blijf het vreemd vinden dat jullie helemaal niets schrijven over de gevolgen voor de landen waarheen we allemaal massaal vliegen. Wat denk je dat Italië, Turkije, Spanje, etc ervan vinden als wij eenzijdig besluiten dat we die landen en stuk duurder maken? Wat moeten de hotels en restaurants daar dan doen? En al het personeel dat er werkt?

Marga

Marga

20-07-2020 om 13:36

ElenaH

Viruswaanzin vindt de 1,5 meter regel al een aantasting van de grondwettelijke rechten, dus een maximum aantal vliegreizen zou helemaal tot een volksopstand leiden ☺"

Ja dat zou best kunnen. Maar ik vind het best pijnlijk om te zien dat de egoïstische na-mij-de-zondvloed-attitude het wint van de minder kortzichtige om de leefomgeving bekommerende mens.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

20-07-2020 om 13:47

Viruswaanzin

Tja, blijkt maar weer dat een Intelligente lockdown niet voor iedereen is weggelegd.
Dit geheel OT natuurlijk. Verder lees ik geïnteresseerd mee.

Triva

Triva

20-07-2020 om 14:25

pluk

nouja niemand....

Het is mij ook echt niet duidelijk hoe het extra geld van die vliegreizen op de goede plaats komt. Ik zou willen dat de trein goedkoper werd als de vliegreis duurder wordt bijv en ik maak mij inderdaad ernstig zorgen over de mensen die nu leven van het toerisme en werken bij de betonnen dozen en waarom die nooit gebouwd hadden mogen worden is mij een raadsel. De dure hotels langs onze kust mogen wel? Volgens mij discussiëren we hier echt niet zuiver.

Valeria

Valeria

20-07-2020 om 15:19

triva

"Volgens mij discussiëren we hier echt niet zuiver."

Klopt. Volgens mij komt dat door de waardeoordelen die aan sommige soorten vakanties worden gehangen.

Charlie

Charlie

20-07-2020 om 16:03

Triva

Ben het met je eens en vind het zelf ook heel lastig 'zuiver' te denken en te discussiëren over dit alles, het is mi heel gecompliceerd.

Maar, hoe dan??

Triva

Triva

20-07-2020 om 16:49

Charlie

Eerst vaststellen wat nu precies het probleem is lijkt me wel handig en óf dat wel een probleem is. Dan wat de oorzaak is en vervolgens hoe je dat kunt oplossen zonder dat er andere partijen benadeeld worden. Daarbij niet uit het oog verliezen dat als je ergens een prijs verhoogt je wel zeker moet weten dat die prijsverhoging dáár terecht komt waar je het wil hebben en dat er vervolgens mee gedaan wordt wat je wilt. Volgens mij is dit allemaal onmogelijk.... Nog los van punt 1

Angela67

Angela67

20-07-2020 om 17:46

het hele eieren eten

is dat jouw vrijheid ophoudt waar die van mij geschaad wordt. Maar als die vrijheid van mij (om bijvoorbeeld geen vliegtuigen over mijn hoofd te hebben, geen uitstoot van uitlaatgassen naast m'n deur te hebben) niet vastgelegd ligt in onze wetgeving kan ik niemand dwingen.

Zolang wij niet democratisch besluiten dat het opmaken van fossiele brandstoffen/het vervuilen van het milieu gestopt moet worden is het niet mogelijk om mensen te dwingen tot iets. En ook het verhogen van prijzen van vliegtickets/benzine is iets wat met een democratische meerderheid besloten moet worden. Dus als je het belangrijk vindt dat er een andere richting ingeslagen wordt, zoek dan bij de verkiezingen volgend jaar uit welke partij hieraan het beste/snelste/handigste aan zal voldoen.

gr Angela

Nora

In Trouw van afgelopen zaterdag een gesprek met Jouke van Dijk over de Wadden en toerisme. Vooral ene pleidooi voor meer toeristen naar Friesland. Maar ook een opmerking over massatoerisme naar de Wadden, wat men liever wil inruilen voor kwaliteitstoerisme: 'Een marketingbureau heeft voor de kwaliteitstoerist zelfs een personage bedacht: ze heet Nora, is ­freelancejournaliste en een tikje vrijgevochten. Volgens het Fries Sociaal Planbureau ligt die nieuwe, vrij welgestelde toerist goed bij de bewoners.' Ik weet niet of Nora wel of niet een kind mag hebben volgens het planbureau. Misschien eentje, waarvan ze zelf niet weet wie nu precies de vader is.
Ik vond het wel grappig. Vooral als je dan bedenkt wie dan tot de groep 'massatoeristen' behoort.
Maar ik kom aardig in de buurt van 'kwaliteitstoerist'. Ben wel nog in loondienst en niet zo heel welgesteld, maar ook niet arm meer, gelukkig. Dus er is hoop voor mij.

Tsjor

Ondertussen

Toen het vliegverkeer stil kwam te liggen tijdens de lockdown zag je in de supermarkten ook langzamerhand producten verdwijnen: oh ja, die komen uit verwegistan en moeten worden ingevlogen. De run op paracetamol werd daardoor veroorzaakt. Maar er waren meer, heel alledaagse producten die plotseling lege schappen opleverde. Alleen wc-papier, dat is nog steeds onverklaarbaar.
Heel even leek het allemaal op 'vroeger'. Blauwe luchten, spelende kinderen op straat, geen gehaast en geren meer naar alles wat moet, ontmoetingen werden weer bijzonder, stilte ook vooral, veel vogeltjes, tijd voor de tuin, tijd voor je huis (alhoewel het werk nu in je huis stond). Op het werk organiseerden collega's onder elkaar zelf hoe het opgezet en voortgezet kon worden. Managment liep achter en behoorde duidelijk tot de niet-vitale beroepen. Idyllisch bijna.
Maar er zijn grote gaten in de economie, een soort verdwijngaten, waarin heel veel werk en daarmee ook inkomsten plotseling verdween. Helemaal weg, geen ontsnapping mogelijk. Dat was voor Nederland zo, maar internationaal is het nog veel schrijnender. Het wegblijven van de massa-toerist is voor sommige landen echt een ramp.
Het zou wat zijn als we het beste van alles kunnen omsmeden tot een nieuwe economische balans.

Tsjor

Sinilind

Sinilind

21-07-2020 om 11:11 Topicstarter

Precies Tsjor

Dat zou ik ook het liefst willen. Ik heb eigenlijk vooral kritiek op de "groei" credo die nog steeds bij veel mensen en politici heerst. Groei is niet zaligmakend. Ik besef ook wel dat veel landen in de wereld op een achterstand staan (China, India, economische machten die met hun miljarden mensen ook welvaart willen bereiken en dat doen op een manier dat niet anders is dat wat Europa in de 19de eeuw deed: massaal en vervuilend). Tijdens de lockdown was de Himalaya weer zichtbaar van een afstand in Punjab, het zegt veel over de luchtkwaliteit daar in gewone tijden.
Ik begrijp dat als je in een krot leeft je geen zin/mogelijkheid hebt om te bedenken dat het koken op een petroleum kacheltje enorm vervuilend is. Je wil gewoon eten.
Terug naar massa toerisme: ja de westerse toerist is een welkome melkkoe in veel armere landen, hij brengt valuta. De vraag is misschien of je op langere termijn gelukkig wordt van je rol als melkkoe, of toch iets anders verwacht van een vakantie. Ik heb nog schrikbeelden van een vakantie op Mallorca in oktober 2014. Ik had gehoord dat het er prachtig was, en dat klopt ook voor sommige gedeeltes van het eiland: als je richting Soler gaat is de kust nog mooi en redelijk intact, als je in de buurt van Palma blijft rij je van de ene naar de andere resort, grote betonblokken waar toeristen met obesitas waggelen van het "all you can eat" buffet tot het strand of zwembad en terug. Begrijp je Catalaans zoals ik schrik je toch van de commentaren van sommige "locals".
En ik realiseer me dat bovenstaande beschrijving gaat zorgen voor verontwaardiging: wie ben je wel dat je durft zoiets te schrijven over je medemens? Nou ik ben een te dikke vrouw uit een Westerse land die probeert te veranderen voordat het te laat is...
Sini

Adelaide

Adelaide

21-07-2020 om 11:34

alle argumenten

Alle argumenten die jullie hier noemen komen er op neer dat er te veel mensen op de wereld zijn. Als we iets laten (minder vliegen, minder reizen, thuiswerken, et cetera), hebben mensen die een baan hebben in de industrie die we minder gebruiken geen inkomen meer.

De NS loopt nou al te zeiken dat ze minder reizigers en dus minder inkomsten hebben en dat ze dat niet vol kunnen houden. Terwijl elke forens blij is dat hij niet meer opgepropt zit in de trein. En als iedere forens een dag per week gaat thuiswerken, heb je al 20% minder forenzen (als ik dat goed bereken).
Geen enkel hotel in Amsterdam zegt uit zichzelf: ik ga wel dicht, dan komen er minder toeristen naar Amsterdam en blijft de stad leefbaar. Nou ja, blijven, afgelopen weekend was er al weer ellende in de binnenstad met te veel toeristen. En zo gaat het ook in andere toeristensteden.

Iedere bedrijfstak wil weer terug naar hoe het was, want dan kunnen ze hun medewerkers houden en hun productie even groot houden.
Volgens Johns Hopkins University zijn er nu 610.000 doden wereldwijd. Dat is natuurlijk niks op een bevolking van 7,8 miljard (ook net opgezocht). Ook al is het lullig voor de mensen die doodgaan, nou ja voor hun nabestaanden, maar een grote afname van het aantal mensen wereldwijd zou een stuk beter zijn voor de aarde.

Ik zag laatst in Vaarwel Nederland dat emigratie van overheidswege bevorderd en betaald werd omdat Nederland in de jaren vijftig afstevende op 10 miljoen inwoners en dat zou het land niet aankunnen. We zitten nu op 17,4 miljoen (CBS vandaag) en het groeit maar door. Iedereen zo dicht op elkaar, Nederland is er niet vriendelijker van geworden.

Hilde

Hilde

21-07-2020 om 11:57

Vliegvakanties

Hoezo meerdere vliegvakanties per jaar, wie kan dat nou betalen? De meeste mensen hebben helemaal niet zoveel geld. Ook vóór de coronacrisis waren er al veel te veel mensen afhankelijk van de voedselbank. Massaal met met hele gezin meerdere keren per jaar, en daar dan ook nog "recht op hebben?" Waar gaat dit over?
Ik heb een hele behoorlijke baan en relatief weinig woonlasten. Toch kan ik me steeds minder permitteren. En ik ben zeker niet de enige. Wat ik wel eens denk is dat ik tegenwoordig de enige ben die géén wietplantage heeft

Ik ben het wel eens met Adelaïde: er is altijd wel een sector die last heeft van bepaalde maatregelen. De toeristenbranche in dit geval. Wordt het een vorm van ontwikkelingshulp om massaal naar vakantieresorts in verweggistan te gaan terwijl we dat zelf ook niet eens kunnen betalen?

Hilde

Hilde

21-07-2020 om 12:02

En nog iets

Al die vliegmaaatschappijen die vluchten verkopen, vervolgens weer cancellen, niet terugbetalen en denken met dat geld er weer bovenop te komen? Nee, er is veel mis in de vlieg- en toeristenbranche. Allemaal omdat wij denken dat we "recht hebben op....."

Pluk

Pluk

21-07-2020 om 12:10

Recht?

Denken jullie echt dat mensen vinden dat ze recht hebben op vakanties? Ik denk dat mensen het gewoon fijn vinden. Even uit de sleur, andere omgeving, mooi weer, ander eten en niet de dagelijkse rompslomp.

Ik houd helemaal niet van massatoerisme, maar ik heb de luxe dat ik minder massale vakanties kan betalen. Ik ben in heel wat landen geweest en overal is de toerist een melkkoe. Want een belangrijke bron van inkomsten. Ik vind dat niet per se fout hoor, eigenlijk best normaal.

Niet iedereen heeft zin om in een hutje op de hei te zitten. Veel mensen zoeken juist vertier. Ik vind daar ook niks mis mee, al heb ik dat zelf geen zin in.

Ik denk dat het aan de landen zelf is hoe ze toerisme invullen en hoe massaal en vervuilend het eruit ziet.

Hilde

Hilde

21-07-2020 om 12:16

Recht

Het was aan de orde in deze discussie. En dat mensen die graag naar massa-vakantieoorden gaan dat ook allemaal maar moeten kunnen doen omdat vakantie in het buitenland anders alleen maar voor de elite is. En verder ging het over het recht dat je hebt op ontspanning versus het recht op een paar keer per jaar een vliegvakantie naar een massa-oord. Ik ben het wel met je eens hoor

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2020 om 12:49

Pluk

Ik denk dat het aan de landen zelf is hoe ze toerisme invullen en hoe massaal en vervuilend het eruit ziet.===

Nou lekker makkelijk zeg! Dus als die overheid nergens op handhaaft, zal het jou een rotzorg zijn? We maken sámen toch een zooitje van de leefbaarheid op onze aardbol?

Stel, jij hebt bepaalde ideeën over wat je kind wel of niet mag, bij zijn vriendje thuis wordt gerookt, nooit schoongemaakt, luizen, brrr... Zeg je dan niet meer naar Jopie tot het daar anders is? Of laat je hem daar gewoon lekker van meegenieten? Nee toch? Dus het maakt wél uit. Later zie je Jopie. Het gaat niet goed. Bleekjes, hoesten, overal korstjes... Jammer dan, niets aan doen? Of toch maar eens voorzichtig polsen? Hoe onverschillig kun je bij vanalles blijven, ihkv vrijheid blijheid, als mens, maatschsppija, land?

Pluk

Pluk

21-07-2020 om 13:03

Dus

Dan zouden wij als Nederland moeten zeggen: onze inwoners mogen niet meer naar Spanje, als ze daar de betonblokken aan de kust laten staan?

De Spaanse overheid is verantwoordelijk voor Spanje. In Europees verband kun je afspraken maken en dat gebeurt ook. Maar wij kunnen Nederlanders niet verbieden om daar naartoe te gaan omdat wij (?) dat slecht vinden. Dat is toch echt aan mensen zelf om dat te beslissen. En het is aan de zuidelijke landen zelf om regels op te stellen. En dat is ook zeker wel gebeurd op sommige plekken. Ik zie in alle hotels tegenwoordig wel dat 'save water' kaartje en op veel plekken is hoogbouw verboden. En dat zijn nu juist de plekken waar toeristen graag naartoe gaan.

Kaaskopje, je voorbeeld gaat uit van kinderen. Ik hoop niet dat je bedoelt dat wij inwoners van Nederland maar moeten behandelen als kinderen die niet hun eigen keuzes mogen maken.

ElenaH

ElenaH

21-07-2020 om 13:09

Hilde

'Hoezo meerdere vliegvakanties per jaar, wie kan dat nou betalen? De meeste mensen hebben helemaal niet zoveel geld. Ook vóór de coronacrisis waren er al veel te veel mensen afhankelijk van de voedselbank. Massaal met met hele gezin meerdere keren per jaar, en daar dan ook nog "recht op hebben?" Waar gaat dit over?'

Ik ben alleenstaande moeder met een parttime baan, en ik kan prima twee keer per jaar op vliegvakantie. Het is dat ik een dure hobby heb, anders zou ik elk jaar op wintersport kunnen.

Ik rook niet, drink geen frisdrank of alcohol, rijd een tiendehands autootje en ga zelden of nooit uit eten of naar pretparken.

Het is een kwestie van prioriteiten voor veel mensen.

Wat die voedselbank betreft, daar lopen 150.000 mensen. Dat lijkt veel (en elk gezin onder de armoedegrens is er een te veel), maar op een bevolking van 17 miljoen is het een minderheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2020 om 13:42

Puk

Die blokken staan er al. Verschrikkelijk om te zien, maar goed, ieder zijn meug. Maar is meer en meer wenselijk? Ik kom even niet op hoe en waar, maar een eiland in Azië is een jaar dichtgegaan voor toerisme vanwege de vervuiling. Extreme vervuiling. Toch maar massaal terugkeren en op dezelfde voet verder gaan zodra mogelijk? We hebben zelf toch ook verstand en een geweten?

Triva

Triva

21-07-2020 om 13:45

19de?

"Ik besef ook wel dat veel landen in de wereld op een achterstand staan (China, India, economische machten die met hun miljarden mensen ook welvaart willen bereiken en dat doen op een manier dat niet anders is dat wat Europa in de 19de eeuw deed: massaal en vervuilend). "

Heb je het nu echt over de 19de eeuw?

reisprogramma's

Het is natuurlijk wat namaak maar ik geniet ook van reisprogramma's en zie dat ook wel als een alternatief voor massa tourisme. Iemand van ons gaat wel en die deelt ervaringen.
Natuurlijk geen strandvakantie met een all-you-can-eat.
Ik ben wel blij dat ik heb kunnen reizen en je wil dat dat ook mogelijk blijft, bijvoorbeeld voor studenten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.