Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Het referendum op 6 april

Ga je stemmen? Heb je je ingelezen waarover het gaat?

Ik niet, weet ook niet of ik het ga doen. Ik stem altijd, maar nu? Heb me er nog totaal niet in verdiept.


Nastia

Nastia

25-02-2016 om 23:13

Ik stem altijd. Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept, maar we hebben natuurlijk ook nog bijna 6 weken... Dat komt dus nog wel.

Voor en tegen

Eigenlijk hoopte ik dat er zo weinig belangstelling zou zijn dat de 30 procent opkomst niet gehaald zou worden. Maar nu het er naar uitziet dat er toch veel belangstelling voor is ga ik wel stemmen.

Het is alleen een ingewikkelde kwestie want je stemt 'voor' of 'tegen' het associatieverdrag terwijl het moeilijk te beoordelen is voor mij als leek wat nou de doorslag moet geven. Maar ja, dat is natuurlijk wel vaker, dus je stemt maar zo goed mogelijk.

En vooraf het nieuws volgen en proberen te doorzien.

Voor: Sheila Sitalsing
http://www.volkskrant.nl/opinie/op-6-april-zal-ik-ja-stemmen-en-niet-vanwege-gratis-vrijhandel~a4235809/?utm_source=twitter&utm_medium=social&utm_content=free&utm_campaign=shared%20content&hash=ada6eb6d18331c35ef526a666b18f3d4f22a41f0

Tegen: en juist tegen de argumenten van Sheila Sitalsing is de VU hoogleraar en Postonline columnist Dieuwkertje Kuijipers
http://politiek.tpo.nl/column/het-stem-voor-kamp-is-verblind-door-de-moderniseringsmythe/

En anders stem ik gewoon 'voor' want per slot hebben we een gedelegeerde keuze en daar heb ik al voor gestemd. Tenzij er schreeuwende kwesties leven als TTIP vind ik dat je dat ook moet respecteren.

Wikke

Wikke

25-02-2016 om 23:41

Dieuwertje Kuijpers is geen hoogleraar maar promovendus

Dieuwertje Kuijpers is geen hoogleraar. Ze is promovendus, dus nog niet eens gepromoveerd.
Een beginneling dus, en nog een heel lange weg te gaan voor een evenueel hoogleraarschap. Het is niet eens zeker dat ze doorgaat in de wetenschap, want voor veel gepromoveerden is dat niet weggelegd. Na de promotie volgen, in het beste geval, postdocs, docentbaantjes, een functie als Universitair Docent, Universitair Hoofddocent, en daarna pas Hoogleraar. En al bij de postdocs zijn er weinig kansen en veel gegadigden, en dat geldt nog sterker voor de functies daarna.

http://www.fsw.vu.nl/nl/wetenschappelijke-afdelingen/bestuurswetenschap-en-politicologie/medewerkers/kuijpers/index.aspx

O sorry dus en de Moscow Times

http://www.themoscowtimes.com/news/article/russia-finds-unlikely-dutch-allies-in-opposition-to-ukraine-deal-with-europe/539174.html

Reactie van de Moscow Times met achtergrondinformatie over de positie van Rusland wat betreft het associatieverdrag: tegen.

"Russia Finds Unlikely Dutch Allies in Opposition to Ukraine Deal With Europe"

Wie profiteert van het verdrag

http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/eu-agreement-turns-ukraine-into-a-concubine/489485.html

Volgens de Moscow Times profiteert vooral Polen dat met bescherming van de EU meer kan exporteren naar de Oekraine. En daarmee een factor van belang wordt in Europa, vergelijkbaar met Duitsland en Frankrijk. Oekraine heeft de EU niet veel te bieden dus het wordt vooral een kwestie van de rijken die elkaars beurzen vullen.

"The Association Agreement will only benefit a handful of Ukrainian oligarchs and their close associates, particularly in the mining industry because it will enable them to integrate their production with the EU. The oligarchs will also use the agreement to legalize assets they had originally obtained through illicit means. In fact, the agreement reflects the ideology of Ukraine's oligarchical regime: Everything for the oligarchs, table scraps for the people and a steady decline for the country."

Ik ben benieuwd wat 'onze' Russische correspondenten hier nog over gaan becommentarieren in de aanloop naar het referendum.

Imogen

Imogen

26-02-2016 om 09:20

AnneJ

'En anders stem ik gewoon 'voor' want per slot hebben we een gedelegeerde keuze en daar heb ik al voor gestemd.'

Maar die gedelegeerde keuze heeft óók de mogelijkheid van een referendum ingesteld om de burgers van Nederland meer inspraak te geven. Beschouw je dat dan als schijn-inspraak?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-02-2016 om 09:34

Geen idee

Dit hele referendum was aan me voorbij gegaan. Ik denk dat ik voor ga stemmen omdat Thierry Baudet tegen is.
Ik vind wel dat stemmen moet maar eigenlijk ben ik tegen referenda, lastig hoor.

prisoners dilemma

Liefst ga ik niet stemmen omdat ik tegen dergelijke referenda ben. Ik gok dan op een lage opkomst, zodat het nee-kamp zijn zin niet krijgt. Bovendien laat een lage opkomst ook zien dat dit soort onderwerpen te complex zijn voor een referendum.
Maar vervelende zou zijn als de 30% wel wordt gehaald en dat dan de nee-stemmers winnen omdat mensen zoals ik thuis zijn gebleven. Ik durf dus niet te gokken op een lage opkomst.En ga waarschijnlijk toch stemmen. Voor dan. Feit dat Thierry Baudet en Jan Roos tegen zijn, doet hopelijk weldenkend Nederland voorstemmen.

guera

guera

26-02-2016 om 11:29

alkes

Maar even heel kort door de bocht maar gezien de problemen die er zijn in de wereld en ook in nederland. Waarom zouden we dit willen?
Wat hebben we eraan aan dit verdrag?
nog een land erbij waarvoor we "verantwoordelijkheid " dragen? wat als de pleuris uitbreekt daar? mogen wij tegen rusland mee gaan vechten om oekraine te beschermen?
waarom moeten wij zorgen voor democratie aldaar?
Zo maar wat vragen hoor. Ik weet het niet maar ik krijg niet erg goed helder wat het ons nou gaat opleveren behalve een hoop potentieel gedoe en een hoop geld. Want ondanks dat er wordt gezegd dat we geen extra geld stoppen in oekraine is dat natuurlijk kul. De hervormingen die daar moeten plaatsvinden kosten ons 11 miljard.
En qua handel lijkt oekraine me nou niet DE afzetmarkt waar we het met zijn allen van moeten hebben.
Ik vind de argumenten van broederschap en bondgenoten wat dun. Het is gewoon een opstap naar EU lidmaatschap en daarvan kun je je echt afvragen of dat zinvol is gezien alle zwakke broeders die nu al voortdurend noodsteun nodig hebben. Ik ben overigens zeer pro Europa maar niet koste wat kost iedereen erbij.
Ik krijg de motieven niet helemaal helder en ik vraag me af of die zuiver zijn. De oekrainers helpen met hun democratie? ammehoela, een westerse parnter in de achtertuin van poetin dat wil men.
Er zitten miliaire afspraken ed in het verdrag. Ze hypen het handelsverdrag maar in de stapels papier zitten ook militaire afspraken en daar word ik niet perse vrolijk van.

Hortensia

Hortensia

26-02-2016 om 11:56

lastig

Ik ga het heel genuanceerd proberen te zeggen: ik heb een gruwelijke graftakkenhekel aan die eeuwig provocerende schreeuwerd van een Jan Roos. Het boegbeeld van de steeds grotere onverdraagzaamheid en de ontevredenheid in ons land. Als ik in de trein per ongeluk tóch zijn schrijfsel in de Metro lees word ik misselijk. Dat referendum heeft hij alleen maar op poten gezet om de boel op te ruien. Even lekker stoken. Met succes.

Sorry, nóg genuanceerder lukt me niet

Hoewel alles in mij schreeuwt: "Dit soort lieden mag je nooit hun zin geven want dan stimuleer je dat gedrag alleen maar", net als bij kinderen die ongewenst gedrag vertonen om hun zin te krijgen, is het natuurlijk ook dom om alleen daarom vóór te gaan stemmen.

voor

voor

26-02-2016 om 12:20

voor

Inderdaad Hortensia, omdat jan roos tegen is, ben ik voor.

Net zoals op de middelbare school vroeger: iedereen fan van take that, ik dus niet.

Dat roept het op bij mij....

Hortensia

Hortensia

26-02-2016 om 12:50

voor

Nou was ik niet iemand die tégen een band was omdat iedereen er fan van was. Of om me af te kunnen zetten.

Ik ben ernstig anti-Roos vanwege zijn manier van doen. Ongeacht wat anderen daarvan vinden.

Nimbo

Nimbo

26-02-2016 om 14:15

schijndemocratie

ik ben fel tegen en het maakt mij vreselijk boos dat een lage opkomst gaat betekenen dat het ja-kamp wint.
In de Oekraine is onwijs veel corruptie en dat wordt alleen maar gestimuleerd door het associatieverdrag. de rijken worden nog rijker en raad eens wat er met de armere mensen gebeurt?
Bah!
Daarnaast maakt het mij nog veel bozer dat het in nederland mogelijk is dat nu ineens allerlei stemgelegenheden worden gekort: op veel minder plaatsen kun je komende keer stemmen voor dit referendum en dat maakt dat het vooral voor ouderen en zwakkeren moeilijker maakt om te gaan stemmen en dat twijfelaars eerder niet dan wel zullen gaan als ze meer moeite moeten doen. Uiteindelijk betekent veel niet-stemmers dus dat dat allemaal stemmen worden voor het Ja-kamp. Dat vind ik een typisch voorbeeld van een onrechtmatig verkregen uitslag. En dat noemen we in dit land DEMOCRATIE?

Er zijn ook verdragen met Rusland

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/betrekkingen-met-nederland/inhoud/rusland

Gericht op samenwerking op diverse fronten en op mensenrechten.

Ook wat betreft Syrie zoeken we de dialoog met Rusland om tot samenwerking te komen.
Valt allemaal niet mee maar is wel de richting waarin je oplossingen zoekt.

Mijn stem is ook 'voor' Europa. Jammer dat er zo'n kloof ontstaat tussen voor- en tegenstanders van Europa. Hoe gebrekkig ook, en daar kun je aan werken, het is het communicatiekanaal voor de Europese samenwerking.

Limi

Limi

26-02-2016 om 14:24

nooit van gehoord

"Feit dat Thierry Baudet en Jan Roos tegen zijn, doet hopelijk weldenkend Nederland voorstemmen."

Wie zijn dat dan?

Initiatiefnemers Referendum Limi

http://nos.nl/artikel/2063040-geenpeil-referendum-gaat-door.html

https://d66.nl/standpunt-over/referendum/

Handige jongens dus van Geen Peil, het initiatief met de petitie die de benodigde handtekeningen (10.000) en steunbetuigingen (300.000) heeft opgeleverd van Jan Roos met Thierry Baudet van Burgercomite EU.

D66, voor Europa, maar ook voor meer directe democratie als de gekozen burgemeester en nu dus het referendum, hebben er voor gezorgd dat burgers het initiatief kunnen nemen voor een referendum.
Daar heeft Jan Roos met Geenpeil direct gebruik van gemaakt om een actie tegen Europa te beginnen.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

26-02-2016 om 14:41 Topicstarter

ha Limi

dat had ik ook Ik lees de Metro nooit.

Ik vind het een heel ingewikkelde kwestie, daarom ook niet geschikt voor een referendum. We kiezen niet voor niks volksvertegenwoordigers - nu moeten we ons alsnog ons verdiepen in iets zeer gecompliceerds, Oekraine wil (in meerderheid) graag bij de EU, Rusland wil dat niet.

Wat corruptie betreft - helemaal eens, het zal nog vele jaren duren voordat landen waarin deze methode gangbaar is veranderen. Zulke staten zijn er veel meer dan we beseffen.

V@@s

V@@s

26-02-2016 om 14:45

Nimbo

"Daarnaast maakt het mij nog veel bozer dat het in nederland mogelijk is dat nu ineens allerlei stemgelegenheden worden gekort"

Waar heb je het eigenlijk over. Net even nagekeken, normaal heb ik twee stembureaus binnen 350 meter van mijn huis. Mocht de gemeente beslissen om er in april maar eentje te openen dan kan ik toch nog gewoon gaan stemmen?

Sommige stembureaus die niet open gaan betreffen trouwens dubbele stembureaus op 1 locatie. Dan zijn er anders twee en nu maar eentje. Simpelweg omdat er minder stemmers verwacht worden.

(en ja ik vind het fijn dat gemeentes zuinig omgaan met mijn geld).

guera

guera

26-02-2016 om 14:56

tegen poetin

Een voor stem is wat mij betreft een stem tegen poetin. Dat zou nog een legitieme reden kunnen zijn. Die hele Baudet, Geen stijl en Roos kunnen me gestolen worden.
Eigenlijk is het jammer dat hier een referendum over komt. Veel te complexe materie. Gaan alle referendum wensers van geen stijl allemal stemmen? denk het niet. Zijn ze vast weer vergeten dat ze wilden dat er een referendum kwam.
Wat zou er gebeuren als de regering dit RAADgevende referendum negeert? mogen ze in principe doen. Niet verstandig maar wat zijn de consequenties?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-02-2016 om 15:02

Voor

Ik ben eruit. Ik stem voor omdat: Ik voor Europa ben en vrije handel, omdat het kabinet voor is en ik voor het kabinet ben, omdat de SP tegen is en ik tegen de SP ben, omdat ik tegen referenda ben en niet stemmen een stem voor de tegenstemmers is.
Verder hoef je natuurlijk helemaal geen goede reden te hebben voor welke keuze dan ook. Iedere idioot van boven de 18 mag stemmen, enkelingen van wie dat recht is afgenomen daargelaten. Dus al wil ik voor stemmen omdat mijn man dat doet, of tegen omdat mijn vader voor stemt, dat mag allemaal.

Vesper Lynd

Ik ben niet voor dit kabinet maar stem wel voor. Naast de SP is ook de PVV tegen - naast de al eerder verwerpelijk Baudet en Roos -. Ook goede reden om voor te stemmen. Ik ben ook voor Europa. Maar ik weet niet of ik per se de EU verder wil uitbreiden met nieuwe lidstaten. Maar dat wordt ook niet geregeld in dit associatieverdrag.

Li

Li

26-02-2016 om 18:46

diepgaande analyses hier...

Jan Roos is tegen, dus ik stem voor...? Kom op dames, ik dacht dat we hier met het denkende deel van de natie te maken hadden.

Als het alleen om de handel gaat hoef je niet voor stemmen, want het handelsgedeelte is allang geregeld buiten het verdrag om. Het gaat juist om de militaire en politieke component en uiteindelijk om toetreding tot de EU.

Artikel 4f: "verdere dialoog en meer samenwerking tussen de partijen op het vlak van veiligheid en defensie;"

Artikel 10.1: "De partijen onderzoeken mogelijke samenwerking op militair of technologisch vlak. Oekraïne en het Europees Defensieagentschap (EDA) onderhouden nauwe contacten over de verbetering van de militaire capaciteit, ook op technologisch vlak."

Daar gaat het over. En daarmee kunnen we uitlokken dat we straks Rusland op ons dak krijgen, omdat we direct in Poetin's achtertuin zitten te wroeten. Ik vraag me af of Amerika dan staat te springen om ons te helpen.

Artikel 153: "Oekraïne draagt er zorg voor dat zijn bestaande en toekomstige wetgeving inzake overheidsopdrachten geleidelijk in overeenstemming met het EU-acquis op dit gebied worden gebracht. "

Oekraïne wordt dus wel degelijk klaargestoomd voor toetreding tot de EU, anders had dat aanpassen van wetgeving aan die va de EU helemaal geen zin. En er gaat ook EU-geld naar Oekraïne (staat weer in een ander artikel).

Even inlezen hoor!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-02-2016 om 18:49

Ik heb daar helemaal geen zin in, om me in te lezen. Achterlijk referendum waar niemand op zit te wachten, alleen omdat zo'n handjevol engerds een verzetje nodig had.
Dus helaas, ik denk dat ik in dezen niet tot het denkende deel van de natie behoor

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2016 om 19:04

Dat klaarstomen kan nog járen duren. Er is ook een associatieverdrag met Turkije. Al vanaf 1963.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2016 om 19:46

Voor zover een leek als ik kan oordelen

heb ik het gevoel dat het belangrijk is om Oekraïne bij Europa te betrekken. Het zou positief zijn voor de mensenrechten, de export/import heeft er baat door het afschaffen van de importtarieven en daarmee de boodschap af te geven dat 'een' Poetin daar met zijn takken vanaf moet blijven. Ik kies mijn woorden even net zo zorgvuldig als Hortensia. Ik ben het ontzettend met haar eens wat Jan Roos betreft. Wat een arrogante... $%#. Hij zal vast vinden dat Oekraïne niet bij de EU mag en hij zal er vast voor hem doordachte redenen voor hebben, maar wat ik vooral zie is dat hij het referendum heeft aangezwengeld 'omdat het kan'. Hij wil gebruik maken van dit nieuwe recht. punt. En wat ik er zo sneu van vind, is dat juist de mensen die vinden dat vluchtelingen de maatschappij téveel klauwen met geld kosten, nu om het hardst meegaan met Jan Roos met de gedachte "Dit verdrag gaat Nederland geld kosten!". Er is 40! miljoen euro uitgetrokken voor dit referendum. Iemand die toiletpapier met anti-teksten heeft laten bedrukken, heeft meen ik 5000 euro subsidie gekregen. Het gaat letterlijk door het toilet. Als ik nu even wil zeuren, dan had die 40 miljoen aan alle oma's van die anti-stemmers besteed kunnen worden. Het is weggegooid geld, wat de uitkomst ook is. Referenda zijn in Nederland raadgevend tenslotte, meer niet.

Wat het stemmen betreft: Ik ga altijd stemmen, dus nu ook. Het liefst zou ik zien dat de opkomst zo laag is dat de uitslag niet rechtsgeldig is. Dan staat Jan in zijn hempie en kan de regering en de EU weer opgelucht ademhalen. Het referendum is weliswaar raadgevend en de overheid mag de uitkomst naast zich neerleggen, maar ja wat dan? Dus gaat het nog meer kosten, want er moet natuurlijk over vergaderd worden dat die lui uit Nederland weer dwars liggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat de invloed is van een beperkter aanbod van stemlokalen. Als het echt zo is dat mensen daardoor minder makkelijk een stembus kunnen bereiken, vind ik dat wel kwalijk. Natuurlijk is dat deels wel op te lossen (wat wel gedoe is) door iemand die mobieler is, of dichterbij een stemhokje woont, te machtigen.

Voor meer uitleg is dit makkelijk leesbaar: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/08/alles-wat-je-moet-weten-over-het-oekraine-referendum

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2016 om 19:52

Oeps

Het zou positief zijn voor de mensenrechten, de export/import heeft er baat door het afschaffen van de importtarieven en daarmee de boodschap af te geven dat 'een' Poetin daar met zijn takken vanaf moet blijven.-==

Ik had het gedeelte van Poetin nog in een eigen zin willen zetten. Zo lijkt het net of het wegvallen van de importtarieven een boodschap moet afgeven aan Poetin. Ik had daar de bedoeling om te zeggen dat het verdrag een boodschap af kan geven aan Poetin.

Imogen

Imogen

27-02-2016 om 10:11

Ik stem tegen

volgens de EU is het handelsverdrag geen opmaakt naar deelname aan de EU. Maar ik weet zeker dat er over vijf jaar door diezelfde EU gezegd wordt dat de toetreding van Oekraïne een logische stap is omdat ze toch ook al een handelsverdrag hebben.
Of Poetin daar gelukkig van wordt, boeit me niet. Het is niet mijn taak om Poetin blij of ongelukkig te maken.

Zeker weten Imogen?

Kijk even naar de lijst van overeenkomsten en verdragen die de EU met niet-EU-landen heeft.

http://www.europa-nu.nl/id/vh7dosdm4dzj/associatie_overeenkomst

Bij hoeveel landen heeft dat geleid tot toetreding van de EU?

skik

Li

Li

27-02-2016 om 13:09

ach weet je...

Ik kan me beide standpunten heel goed voorstellen, maar heb moeite met de argumentatie "ik vind Jan Roos arrogant en dus stem ik voor". Het doet me denken aan de mensen die ooit op het lekkere kontje van Wouter Bos stemden. AnneJ heeft een paar prima links gegeven en ik heb de belangrijkste clausules voor jullie uit het verdrag gevist, dus heel veel tijd kan het je niet meer kosten.

De lijst van skik is ook interessant, maar ik vraag me af of de wetgeving van die Zuid-Amerikaanse landen ook zoveel mogelijk in overeenstemming met de EU gaat worden gebracht. Want dat is eigenlijk de hoofdmoot van het verdrag: hele pagina's over de wetten van Oekraïne die aangepast moeten worden aan die van de EU. Kennelijk kan de term "associatieverdrag" van alles betekenen. Ga ik nog wel eens bekijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.