Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoe vieren jullie kerst?

Hier al 25 jaar 1e Kerstdag naar schoonouders, samen met rest van schoonfamilie. 2e Kerstdag met mijn ouders en/of zus en gezin.
Schoonouders zijn halverwege de 80, maar houden vast aan traditie van iedereen bij elkaar, inclusief verkeringen van inmiddels volwassen kleinkinderen...
Ik wil onderhand weleens Kerst met mijn eigen gezin vieren, helaas onbespreekbaar bij man en schoonfamilie.
Hoe gaat dat bij jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jesse_1

Jesse_1

28-11-2012 om 22:52

Dit jaar anders...

Mijn schoonouders hechten ook nogal een de kerst normaal gesproken zijn wij dan ook eerste kerstdag bij mijn schoonouders. Ons maakt het niet, en zij zijn er gelukkig mee. Van de kleinkinderen: één heeft al een aantal jaar een vaste relatie, die vieren het om-en-om het ene jaar bij de ene familie en het andere jaar bij de andere (dan soms 's middags nog even bij de andere familie langs). 2e kerstdag varieert, meestal lekker thuis, maar soms ook bij mijn ouders of bij mijn broer op bezoek (is dan jarig, maar vaak op vakantie).
Dit jaar is mijn schoonmoeder net geopereerd, mogelijk ligt zij met Kerst nog in een revalidatiecentrum. Zo niet: dan wisselen wij kerstavond/1e/2e kerstdag af met de 2 zussen van mijn man - verzorgen dan het eten zodat ze zich daar geen zorgen om hoeven te maken en het toch niet te druk is. 1e Kerstdag proberen we dan wel allemaal gelijktijdig even op de koffie te komen, dat zal mijn schoonmoeder erg fijn vinden: de hele familie bijeen.

Hoe wij het vieren

Wij gaan al jaren een van de kerstdagen naar mijn en de andere dag naar zijn familie. Soms denk ik wel zullen we het een keer thuis vieren, omdat de kinderen hier dan ook naar het kinderkerstfeest in de kerk kunnen en je een keer in je eigen kerk komt met kerst. Maar verder vind ik het erg gezellig bij familie en ook wel belangrijk, om bij elkaar te zijn. Od en nieuw vieren we altijd bij ons thuis met wat vrienden.
Oja de kleinkinderen zijn nog klein, oudste is 10, jongste is net 1 . Dus verkeringen spelen hier nog niet

weesje

weesje

28-11-2012 om 23:15

Ruilen ?

Man en ik hebben beide al jaren geen ouders meer en hebben helaas nooit kerst met drie generaties kunnen vieren. Ik bedoel dit niet als wijzend vingertje maar ik zou dolgraag met je ruilen en een keer kerst vieren met het vertrouwde van familie zoals ik het als kind had. We maken er elk jaar echt wat van maar het blijft een verdrietig puntje.
Tegelijkertijd kan ik me wel wat voorstellen bij jouw gevoel.
Ti's ook nooit goed )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

29-11-2012 om 07:46

Dit jaar anders

Ik blijf thuis, punt. Ik ben zo hondsmoe van het afgelopen jaar, ik blijf thuis. Iedereen is welkom, dat vind ik prima, maar ik ga nergens heen.

Merel

Merel

29-11-2012 om 08:04

Vrij

We zijn hier altijd vrij om te doen wat we willen, maar we vinden het toch het leukst om naar familie te gaan, of familie hier uit te nodigen. Alleen met het gezin zitten we al 52 weekenden per jaar, dus juist met kerst hoeft dat voor mij niet persé.

jess

jess

29-11-2012 om 08:12

Geen verplichting

gelukkig. Voor mij heeft kerst geen bindende betekenis. Ik wil graag ook op andere tijden graag bij mijn familie zijn. Toch ben ik altijd wel bij mijn ouders met kerst hoor, maar het is geen verplichting.
Wij hebben vorige jaar het kerstspel geintroduceerd. daar hebbben wij veel lol mee gehad. Dus doen wij het dit jaar weer. En lekker samen hapjes maken en koken.
gewoon gezellig, ongedwongen en vooral zonder verplichtingen. dus als wij met kerst thuis willen zijn, kan dat ook van mijn ouders uit.

3 dagen

Wij vieren Kerst op de 24ste, 25ste en 26ste, soms ook de 27ste. Daarvan altijd een dag met zijn 2-en (nu 4-en), een dag met mijn kant en een dag met zijn kant.

Die dag met zijn 2-en hebben we meteen opgestart toen we elkaar net kenden, is nooit anders geweest. We hebben dan vaste rituelen van wat we eten (spruitjes) en soms ook wat we doen (naar buiten, Märklintrein opzetten of 1000 stukjes puzzel, muziek maken). De dag met mijn schoonouders wil nog weleens verder schuiven naar de 27ste of 31ste.

En de dag met mijn kant ligt traditioneel op de 24ste. Daar vragen we vaak ook nog vreemden bij, dat hoort bij de traditie. Dan is ons huis (vroeger dat van mijn moeder) een open huis.

Kerst is voor mij een heel belangrijk feest, daar ben ik mee opgegroeid. Met die onderliggende betekenis, niet zozeer met een vast rooster van dag tot dag. Kunst is om dat altijd opnieuw vorm te geven. Om je speelruimte te vinden en te onderzoeken.

Als je in het NL model valt, waarbij zozeer de nadruk ligt op 25 en 26 heb je dus de vrijheid om 24 of 27 met je gezin te pakken. 24 is Kerstavond, overdag moeten mensen vaak nog werken. Maar als je het goed voorbereidt valt er nog heel wat van die avond te maken. Het is ook mooi om juist bij het begin van de Kerstdagen zo samen stil te staan.

3 keer

24 dec.:'s avonds bij mijn vader eten, met gezin en deel van broers en zussen.
25 dec.: Schoonfamilie komt hier eten.
26 dec.: lunch bij mijn moeder, met deel van broers en zussen en hun gezin.
26 dec: 's avonds komen er vrienden eten bij ons.

27 dec. hou ik pyama dag en doe ik helemaal niks.

Geen idee

Ik heb er nog helemaal niet over nagedacht. Er zijn ook nog wat onzekere factoren, maar ik ben ook nog helemaal niet bezig met Kerst. Het moet eerst nog Sinterklaas worden.

Niet

Kerst vier ik het liefst niet. Meestal gaan wij (gezin) dan ook in de kerstvakantie naar het buitenland (ergens waar het warmer en zonniger is dan hier!) en doen er daar verder niets aan. Heerlijk zijn die vakantie's, iedereen komt altijd helemaal uitgerust en relaxed weer thuis. Kunnen we de rest van de winter aan!
Omdat de kinderen het hele kerstgebeuren natuurlijk toch wel leuk vinden, zetten we in de week voor de kerstvakantie wel een boompje neer en kaarsen en her en der al de kerstknutsels die de kinderen in de loop van de jaren hebben gemaakt. En de kinderen vieren het uiteraard op school (daar zijn we ook altijd bij).
Schoonouders heb ik niet meer en mijn moeder viert het vaak met mijn broer of zus. Zelf geven wij meestal ergens begin januari een familie etentje. Dat vind ik wel gezellig, maar voor mij hoeft dat dus niet aan kerst gekoppeld.

amk

amk

29-11-2012 om 09:48

Niet

dochter blijft lekker bij haar vader, en ik ga genieten van mijn 2 vrije dagen. Geen afspraken, lekker met boek en lekkere hapjes op de bank of in mijn bed.

Standaard

familie man, familie manda. Ik koop kadootjes voor familie manda, familie man doet daar niet aan of alleen de kleinkinderen.

Miekemieke

Miekemieke

29-11-2012 om 10:10

Het werd steeds ingewikkelder

En daarom blijven we gewoon thuis met de kerst, leuk als er iemand komt maar niemand moet zich verplicht voelen.
Onze kinderen hebben hun eigen huishouding en schoonfamilie. Onze moeder en schoonmoeder worden vast bezocht of uitgenodigd door een van hun andere kinderen of kleinkinderen en anders maar niet. Andere jaren hebben we ons in allerlei bochten gewrongen en maanden tevoren de 'dienstregelingen' van de andere gezinnen in de familie naast elkaar gelegd zonder dat daar echt bevredigende afspraken uit zijn voortgekomen.
Ik kreeg zenuwtics tijdens de kerstdagen, ben gewoon te oud geworden om dat allemaal te organiseren. Hoe zouden samengestelde gezinnen dit allemaal oplossen?

Frietjes met oma!

Wij vieren Kerst sinds jaar en dag met oma. Dus mijn gezin, mijn moeder, haar kinderen, en haar moeder Oma woont in een bejaardentehuis waar ze het prima naar haar zin heeft. Alleen: ze kunnen er geen echte frieten bakken . Wij vragen altijd aan oma wat ze graag wil eten met Kerst, en sinds een paar jaar is dat dus: frietjes. Zelf gesneden en gebakken. Dus dat eten wij Eerste Kerstdag. Dan zie ik oma (95) tegenover mijn dochter (5) zitten, allebei smikkelend van een frikandel, en dan zie ik oma haar zo eens samenzweerderig toeknikken en dan is mijn Kerst alweer gemaakt. Zo fijn dat oma er nog is, en dat ze mijn kinderen ziet opgroeien. En zo bijzonder ook, om 4 generaties aan één tafel te hebben. Ik kijk er nu alweer naar uit

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 10:31

Familie en vrienden

Op 1e kerstdag heb ik meestal een uitgebreide lunch voor "vergeten" familieleden en buren. Mensen zonder kinderen of met ontaarde kinderen (excusez, maar wie laat zijn oude vader nu in zijn uppie zitten met de kerst?), die anders in hun eentje de kerst moeten doorbrengen. Die komen dus allemaal hier bij elkaar, ik houd er niet van als mensen ongewenst een "eenzame kerst" hebben. En 2e kerstdag hebben wij altijd een etentje met vrienden, elk jaar bij iemand anders.

Guinevere

Hmm... ik hou er ook niet van om mensen ongewenst eenzaam te laten zijn. Mijn moeder komt daarom minstens 1x per week bij ons eten, ik ga ook nog minstens 1x per week bij haar langs en ik bel haar zo'n beetje dagelijks. Het hele jaar door. Maar aan kerst heb ik een hekel, dus dan zijn we er even niet.
Ik ben er zo een die haar oude moeder in d'r uppie laat zitten met kerst. Ben ik nu een slecht mens?
En, is eenzaam met kerst erger dan eenzaam de rest van het jaar? En zo ja, waarom dan?

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 11:06

Jippox

Ja, dat is in dit geval erger, als het de sterfdag van de partner van die persoon is en je kinderen je dan alleen laten zitten... Ik ben het ermee eens dat je je het hele jaar om je medemens zou moeten bekommeren trouwens. Maar in veel gevallen is het extra zuur om met kerst alleen gelaten te worden.

uitpakker

uitpakker

29-11-2012 om 11:26

Ehh

We verhuizen de dag voor kerst.
Ik denk dat wij dus gaan uitvreten bij mijn vader/moeder/schoonouders. En alles uitpakken, moet ook nog..

Miekemieke

Miekemieke

29-11-2012 om 12:31

Guineverre

Mensen zonder kinderen of met ontaarde kinderen (excusez, maar wie laat zijn oude vader nu in zijn uppie zitten met de kerst?)
Waarom zou het zielig zijn als een ouder alleen zit met kerst? Er kunnen duizend redenen voor zijn. En als je 98 bent dan kan het ook zo zijn dat dat soort dingen je niet meer interesseert of als je 64 bent dat je blij bent om eens lekker rustig met een boek op de bank te zitten.
Ik vind jou maar egocentrisch, met kerst iedereen uitnodigen om jezelf geweldig te voelen en de rest van het jaar iedereen laten stikken!

Maylise

Maylise

29-11-2012 om 12:42

Familie

Kerst brengen we altijd met elkaar door en met de familie. Normaliter ga ik de 24ste 's avonds naar de nachtmis met mijn moeder en kinderen. Na afloop gaan we vervolgens warme chocolademelk drinken. De 25ste uitslapen en daarna een uitgebreid ontbijt. Als het kan even naar de kerk. Vervolgens eind van de middag aan tafel en daarna cadeautjes. Toen de kinderen kleiner waren deden we de cadeautjes 's ochtends. Nu doen we dat 's avonds want ze hebben nu meer geduld. De kerstlunch wordt dus ook steeds later en het is nu meer een diner. Vroeger nam ik de kinderen 's middags mee naar het kinderkerk feest.

Mijn moeder brengt altijd de hele kerst bij ons door. In mijn schoonfamilie is kerst niet echt een traditie maar tegenwoordig vieren ze het wel op seculiere wijze. Familie in de buurt is van harte welkom. Verdwaalde mensen en buren zijn uiteraard ook welkom bij de kerstlunch.

Tweede kerstdag vieren we nu niet echt omdat dit in Frankrijk geen feestdag is maar toen we nog in Nederland woonden gaven we die dag meestal ook een etentje. Vaak met naast familie ook vrienden.

Ik zou het trouwens heel fijn vinden om het bij familie te vieren ipv bij ons. Veel minder gedoe. Jaren terug vierden we het meestal een dag samen met mijn familie en dat was heerlijk. Kindertjes mooi aankleden, de auto in en zo aan tafel schuiven.

Mijn getrouwde dochter en haar man hebben de afgelopen jaren kerst meestal gescheiden doorgebracht (hij bij zijn familie, zij bij ons).

Dit jaar gaan we het trouwens wel aangepast vieren. We gaan met z'n allen naar Rome om kerst te vieren bij mijn oudste zoon. Hij kon dit jaar de kerst niet bij ons doorbrengen dus deze oplossing. OOk wel eens leuk. Mijn moeder gaat mee. Een van mijn schoonzusjes ook. Mijn getrouwde dochter gaat ook mee. Haar man ook maar die vliegt halverwege naar zijn familie. Normaliter zou dochter dan ook mee gaan maar die is al te ver heen met de zwangerschap om nog te vliegen (we gaan dus met de auto). Schoondochter en kleinkind gaan ook mee. Kortom een hele volksverhuizing maar voor een keer ongetwijfeld heel leuk. We hebben daar een huis gehuurd. Althans mijn zoon heeft dat geregeld dus we zien wel wat dat voorstelt

Volgend jaar waarschijnlijk weer thuis. Met oudjaar willen mijn kinderen volgend jaar naar Nederland (leuker want vuurwerk en zo) dus ik denk dat het volgend jaar kerst thuis is en Oudjaar naar Nederland voor een paar dagen.

Maylise

Maylise

29-11-2012 om 12:48

Nou

Natuurlijk zijn er mensen die misbruikt/mishandelt zijn en daarom geen contact meer hebben met hun ouders maar wie wel eens wat meer tijd in een verzorgingstehuis heeft doorgebracht weet dat er ook genoeg kinderen zijn die hun ouders wel verwaarlozen. Helaas niet alleen met de kerst maar het hele jaar door.

Dit kan met de kerst nog pijnlijker aanvoelen. Hoewel een buurvrouw mij een keer vertelde dat ze de kerst alleen niet zo erg vond maar dat ze vooral altijd opzag tegen de lange zomers waarin alle reguliere activiteiten een stop hadden en ze dus echt eenzaam was.

Maar naast dat er tragische gevallen zijn waardoor de kinderen geen contact meer willen zijn er ook genoeg egoistische kinderen die het allemaal te veel gedoe vinden en moeder/vader dus fijn wegstoppen in een tehuis om vervolgens 1x per 2 maanden of zo op bezoek te gaan. Dat vind ik dus inderdaad schandelijk. Als er iets afschuwelijks gebeurd is waardoor er echt geen contact meer mogelijk is dan snap ik dat maar ik ken echt wel mensen die als enige excuus hebben 'te druk' en 'geen zin' en daarom nauwelijks langsgaan want ja het is niet leuk genoeg want moeder zeurt zoveel en ze hebben toch al druk met hun werk en hun eigen kinderen.

krin

krin

29-11-2012 om 13:11

It's gonna be a sour, sour xmas

Als we zo doorgaan, dames.
Ik neem aan dat Guinevere wel enigszins op de hoogte is van de achtergrond van die allenige man, en hem niet tegen zijn zin uit zijn gezellige huisje sleurt om verplicht Kerst bij haar te vieren. Zeer dubieus en cynisch om aan te nemen dat ze dat alleen doet om zich de held te voelen en de rest van het jaar haar asociale gang gaat, Miekemieke.
En Jippox, Kerst is niet noodzakelijkerwijs belangrijker dan alle andere dagen van het jaar. Daarom snap ik ook niet goed dat mensen op die dag, die tenslotte hetzelfde is als alle andere, gezelligheid opeens wantrouwen en 'gedwongen' vinden.
Familiebijeenkomsten voelen voor mij nooit gedwongen aan, ik zie ze graag, voor Kerst, na Kerst, en als het zo uitkomt ook met Kerst.

krin

krin

29-11-2012 om 13:16

Dat gezegd hebbende

sluit ik me bij Genista aan. Eerst Sinterklaas. We zijn wel uitgenodigd voor een etentje bij schoonzus, dat weet ik al wel. Verder komt er bij Kerst vast een met vereende krachten in elkaar geflanst diner, vele potten thee, de geur van koekjes, veel lekkers, een sjoelbak, een verregende wandeling, een boom met echte kaarsjes, een boompje jassen, boerenkool, Tom en Jerry en een bodempje whisky bij het knapperend haardvuur kijken, maar met wie en wanneer en hoe, dat wijst zich nog wel.

Fiorucci

Fiorucci

29-11-2012 om 13:33

Guinevere

Heel attent van je, je brengt me op een idee. Fijne dagen alvast!

Kaaskopje

Kaaskopje

29-11-2012 om 14:04

Schoonouders zijn al weer uitgenodigd

Sinds een aantal jaren, ik weet niet eens meer vanaf wanneer, nodigen wij mijn schoonouders uit op eerste kerstdag. Dat heeft een sociale en egoïstische reden. We weten dat ze het waarderen en we denken dat ze het niet leuk zouden vinden als we deze gewoonte opeens voor gezien zouden houden. De egoïstische reden is dat álles beter is dan de kookkunsten en eetgewoontes van schoonmoeder te moeten ondergaan. Ze is gewoon niet in staat tot enige culinaire fantasie. Dus zolang ze nog kúnnen komen, zijn ze hier van harte welkom. Diep in ons hart vinden we dat wel een verplichting met een grote V, maar gezien hun leeftijd hebben we dat er gewoon voor over. Dan maar een dag met samengeknepen billen zitten.
Tweede kerstdag verloopt niet minder traditiegetrouw. Aan tafel bakken en braden. Inmiddels niet meer op een gourmetstel, maar op een bakplaat. Net gekocht bij Blokker Ik vrees dat in beide dochters een licht 'autistisch' trekje schuilt. Zeker in de jongste Als we op tweede kerstdag op het fornuis (kookplaat) zouden koken, zou hun kerst verpest zijn Het aan tafel kokkerellen hoort erbij. Man is dan een deel van de middag bezig met het klein snijden van paprika's, champignons, uien en het vlees. Dat vindt hij leuk om te doen, dan staat het maar klaar. Iedereen blij dus. De oudste dochter heeft wel een beetje moeite met de min of meer verplichte gezelligheid van dit soort dagen. Zij vindt ook dat gezelligheid niet afhangt van een bepaalde dag. Aan een kant snap ik dat, maar wij voelen ons er wel prettig bij. Als ze het huis uitgaat mag ze doen en laten wat ze wil.
Voor de rest doen we niet veel. Verplichte wandelingen op dat soort dagen, daar gruw ik van. Spelletjes zijn ook niet mijn lust en mijn leven. Meestal kijken we naar een leuk tv programma of zo.
Dit jaar heb ik het heerlijk voor elkaar. Ik heb maar 2 dagen vrij hoeven te vragen om bijna anderhalve week vrij te hebben. Dat wordt genieten.

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 15:30

Nah ja, waar slaat dat nou weer op?

Ik ben egocentrisch omdat iemand een misbruikende opa had en ik vind dat je je eenzame familieleden niet alleen laat zitten met kerst? Jezus, zijn jullie wel helemaal 100% ofzo? Had ik van jou helemaal niet verwacht Knurf, zo'n rare reactie. Daarbij dwing ik de genodigden echt niet om te komen hoor.
My god, wat een kolder. Gelukkig houd ik dat etentje niet voor jullie!

Guinevere

Guinevere

29-11-2012 om 15:34

En daarbij doel ik op de reactie van Knurf en Miekemieke uiteraard. Waarbij ik nog wil toevoegen dat ik de genodigden echt wel vaker zie dan 1 keer per jaar met de kerst, mochten jullie nog twijfelen aan mijn aard oid.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

29-11-2012 om 15:53

Ik durf het bijna niet te zeggen...

Maar dit jaar heb ik de hele misjpooge bij mij uitgenodigd. Omdat ik zo'n egoist ben die de eerste kerst in het nieuwe huis waar ik heel erg oud wil worden wil vieren. Gelukkig begrijpen mijn ouders en broer dat wel, dat scheelt weer

Elk jaar is het: wie het eerst roept "dit jaar bij mij", wint. Meestal waren mijn ouders dat. En dat is helemaal niet erg. Maar dit jaar heb ik gewonnen en volgend jaar zien we weer verder.

Ik ben dankbaar dat ik elk jaar weer onbekommend kan en mag genieten van familie-aangelegenheden met kerst. Your place or mine, maakt niet uit. Met de hele (kleine) familie bij elkaar, lekkere hapjes, fijne gesprekken.

Maar ik besef ook dat dat niet vanzelfsprekend is in elke familie. Ben dan ook extra blij dat dat bij ons wel kan.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

29-11-2012 om 15:55

Guinevere

Met sommige reacties denk ik wel eens spontaan: "Zou dat spreekwoord inderdaad echt kloppen, van 'zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten'?"

Krin

"Kerst is niet noodzakelijkerwijs belangrijker dan alle andere dagen van het jaar. Daarom snap ik ook niet goed dat mensen op die dag, die tenslotte hetzelfde is als alle andere, gezelligheid opeens wantrouwen en \'gedwongen\' vinden"
Snap je dat echt niet? Lees even verder dan: hoeveel mensen hebben niet het gevoel dat ze klem zitten tussen hun familie, schoonfamilie, kinderen, vrienden, omdat die allemaal perse in die 2 dagen bezocht/uitgenodigd moeten worden. Bovendien staat werkelijk alles in het teken van 'gezelligheid', in welke winkel je ook komt, welke tv zender je ook opzet... Het moet en het zal gezellig en met familie zijn, met kerst. En zo niet, dan is er toch echt wel ergens wat mis. Noem je dat niet gedwongen dan?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.