Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Clementine

Clementine

02-12-2010 om 20:00

Hoeveel (alcohol) drink je?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

03-12-2010 om 09:59

Niet braaf?

Bedoel je dat mensen niet braaf gevonden willen worden?Ik drink echt niet omdat ik niet braaf zou willen zijn. Dat is me ook nooit te verstaan gegeven, dat ik mee moet doen omdat ik anders een muts zou zijn. Laat staan dat ik dat ooit tegen iemand zou zeggen.
Of ik braaf ben of niet, boeit me echt niet. Ik drink ook niet voor de gezelligheid, ik ben niet gezelliger dan anders als ik in mijn eentje in de keuken met een biertje in de pan sta te roeren. Ik kan op cola ook heel best gezellig zijn op een verjaardag, en ben dat ook regelmatig als ik moet rijden.
Als ik hierboven zo eens de redenen overlees waarom mensen niet of heel weinig drinken, is dat vaak vooral omdat ze het toch niet bijzonder lekker vinden, of er niet tegen kunnen, of omdat ze geen drinkers om zich heen hebben. Prima redenen, dus mij hoor je niet zeggen dat ze niet drinken omdat ze graag braaf willen zijn.
Waarom zou ik dan wél drinken omdat ik per se níét braaf wil zijn? Ik vind het wel lekker, ik kan er goed tegen (tja, gewenning , en ik heb wel drinkers om me heen, altijd gehad.
Ik zou liever wat braver zijn, eigenlijk, in dit opzicht. Het gaat nu veel te automatisch.

Wisselend - en een vraagje voor primavera

Ik spuug er ook niet in - wijn, bier, sommige sterke drank, allemaal lekker wat mij betreft - maar ik drink niet elke dag. Vooral om gewichtsredenen. Ik kan er ook niet erg goed tegen trouwens. Bij het uitgaan en bij feestjes drink ik meer, maar ik let tegenwoordig wel op dat ik niet te aangeschoten raak. Dit vooral omdat mijn twee bloedjes de volgende ochtend op een onfatsoenlijk vroeg uur weer wakker zijn, en mijn partner geen medelijden met mij heeft als ik een kater heb - hij drinkt zelf namelijk helemaal niet en vindt het eigenlijk maar niks.

En nu we het onderwerp 'drank in verschillende landen'toch is langsgekomen: Primavera, er staat mij van mijn jaartje Italië bij dat het Italiaans niet echt een woord heeft voor 'kater'. Wel een omschrijving, maar niet een kernachtig woord, zoals het Nederlands en het Engels dat (vermoedelijk niet toevallig) wel hebben. Klopt dat, of heb ik het mis?

Groeten,

Temet

ayla

ayla

03-12-2010 om 10:28

Bij ons

Net zoals bij Ingridt gaat hier Tirza haar jaarvoorraad op bij 1 feestje en dat is dan een verjaardag, niks extreems. Bourgondiers he Wij hebben als regel dat er op maandag, dinsdag en woensdag geen alcohol gedronken wordt. De andere dagen meestal 1 glaasje bij het eten, afhankelijk ervan wat we eten en ’s avonds als de kids naar bed zijn nog 1 of 2 glaasjes. Afhankelijk ervan hoe moe ik ben. Ik drink alleen wijn, geen likeurs of andere zoete dranken. Bier drink ik alleen met carnaval. Ik vind niks met een glaasje wijn, zolang je niet ladderzat bent vind ik het geen probleem.

fladder

fladder

03-12-2010 om 11:51

Hier...

Ik ben al jaren stevig aan de lijn, koek en snoep komen er alleen bij hoge uitzondering in. Maar ik heb één zonde: mijn wijntje (droge, rode). Die heb ik altijd in huis en ik drink vrijwel elke avond 1, soms 2 glaasjes in de avond. Ze zeggen dat dat gezond is.
Op de vraag: "Kan je ermee stoppen?" Ja, net als mijn ochtendkoffie. Die zal ik erg missen, maar ik denk niet dat ik zware afkickverschijnselen krijg.
Ben ik nu alcoholist...?

Ik vind het belangrijk om niet dagelijks te drinken

..ook al kom ik uit een wijnboerenfamilie van moeders kant.

Een of twee dagen per week moet je zonder willen kunnen, vind ik.

In de praktijk ben ik gestopt met drinken doordat we zeven jaar bezig waren met zwanger worden, zwanger blijven, zwanger zijn en borstvoeden. Oh nee, incl bv zit ik op bijna negen jaar.

Nu kan ik niet veel meer hebben en drink ik 2x per maand hooguit. Altijd samen bij een gelegenheid. Soms, als ik moe of gestresst ben is een half glas al genoeg, dat slaat dan in als een bom.

Beukman vindt het lekker om met drank te ontspannen dus die drinkt veel vaker een glaasje. Hmmm... je leest hierboven al wat ik daarvan vind.

Vic

Vic

03-12-2010 om 12:48

1 a 2

Meestal drink ik 1 of 2 glazen (witte) wijn per dag. Soms iets meer, met een feestje of als ik uitga, maar dan drink ik de volgende dag niet. Mijn ouders zijn allebei stevige drinkers. Mijn vader is ermee gestopt toen hij klachten kreeg, maar mijn moeder drinkt denk ik wel 4 glazen per dag. Ik ben ook pas op mijn 21e begonnen met alcohol drinken omdat ik daarvoor niet zo goed durfde (en het ook niet lekker vond).

Yta Chalne

Yta Chalne

03-12-2010 om 13:38

Niks

Helemaal niks, omdat ik er niet heel gek op ben en het slecht combineert met de meeste medicijnen. Pas een keertje een uitzondering gemaakt voor chocolademelk met marc de champagne likeur: echt een hele nare ervaring.
Man drinkt drie keer per jaar wat. Niet uit principe, maar gewoon omdat hij het niet zo lekker vindt. Zorgt ook voor teveel bloedsuikerschommelingen bij hem (diabeet).
Oudste dochter is echter dol op wijn en organiseert met een vriendin van mij soms zelfs een proeverijtje

Anna

Anna

03-12-2010 om 13:40

Nooit

Ik drink nooit dwz nooit dagelijks. Ook geen enkele behoefte aan.

Op een feestje vind ik een wijntje wel lekker, maar omdat ik niks gewend ben drink ik hooguit 2 tot 3 glazen, anders kun je me wegdragen..

Van een collega weet ik dat ie elke dag bij thuiskomst een pilsje nam, bij het eten wijn dronk en sávonds na de koffie nog eens aan de wijn ging.

Was normaal TOT hij ook bedacht te stoppen en daar echt last van had in de zin van trillen en echt heel chagrijnig zijn. Kortom; zo verslavend is het dus...

groet Anna

Yta Chalne

Yta Chalne

03-12-2010 om 13:43

Oh ja..

..natuurlijk gaat er wel wijn door het eten. Witte in de pastasaus enzo, dat werk. Dus die vijf flessen haal ik dan wel weer heel makkelijk

Fiorucci

Fiorucci

03-12-2010 om 14:02

Braaf?

Ik ben helemaal niet braaf! Alleen drink ik zelden..

reina

reina

03-12-2010 om 14:22

Wijn

Ik ben een wijnliefhebber. Ik het weekend drink ik meestal 1 of 2 glazen per dag, doordeweeks meestal niet,soms een glas bij het eten. 's Zomers drink ik graag een glas witte wijn of rosé op een terrasje, dus in vakanties drink ik meer (tenzij we in Islamtisch land zijn, daar wordt immers weinig of geen alcohol gedronken). Wat drinken de niet-alcoholdrinkers onder jullie op een tarrs, 's avonds en op een feestje? Altijd water vind ik zo saai smaken, van sapjes krijg ik heel snel genoeg en frisdranken, zoals cola vind ik niet lekker (al dat gebubbel in m'n buik vind ik niks....), dus op feestjes, bij etentjes etc neem ik wijn.

Vrijwel niks

Ik drink vrijwel geen alcohol. Niet uit principe, maar omdat ik het totaal niet lekker vindt.

De enige alcoholische consumptie (wel iets zeer bejaards!) die ik kan waarderen dankzij wijlen mijn schoonmoeder is advocaat met slagroom. En da's niet echt iets wat je dagelijks tot je neemt.

Echtgenoot drinkt zeer matig, er gaan heel wat weken alcoholloos voorbij.

Maylise

Maylise

03-12-2010 om 14:52

Reina

Ik drink graag cola dus als ik geen alcohol drink op feestjes zit ik meestal aan de cola. Ik kom regelmatig op feestjes waar geen alcohol geschonken wordt dus dan is het altijd cola of ander fris of sap. Verschil is alleen dat ik heel makkelijk vier glazen fris/sap kan wegdrinken achter elkaar.

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2010 om 15:16

Tolerant

Ja, vind ik toch wel. Mensen in mijn omgeving vinden het bijv. heel normaal dat kinderen 'leren drinken'. Kinderen leren dat dan ook thuis. Op zaterdagavond, vóór ze gaan stappen (schijn je ook te moeten leren). In mijn leeftijdscategorie zitten mensen (kinderen al groot) die een aperitiefje nemen, bij iedere gang van het eten een glas wijn, daarna iets lekkers bij de koffie en dan nog wat naspoelen in een bar - en dán nog in de auto stappen. Aan die mensen merk je niets, qua dronkenheid, dus ze zijn het gewend.
Ik kreeg een uitnodiging om te komen kennismaken met de cafe's waar zoon geacht wordt leeftijdtechnisch naar toe te aan. Om te laten zien hoe geweldig horeca en overheid omgaan met jongeren en alcohol. Ik ben me kapot geschrokken. Op vrijdagmiddag na school 5-8 roseetjes - meisjes van 16 jaar. Lekker hoor, begin van het weekend. Maar het meest schrok ik nog van de mede-ouders die het toch allemaal wel leuk en normaal vonden, ach ja, wíj gingen vroeger ook stappen, een keer dronken in de sloot belanden hoort er bij, hahhahhaha, gasten van 17-18 jaar die 15-20 bier wegzetten op een avond en dan door mensen van mijn leeftijd joviaal op de schouders worden geslagen. Brrrrrrrr. Die tolerantie bedoel ik Dochter werkt in de horeca, heel net restaurant, die is geschokt over de hoeveelheden alcohol die door Nette Mensen Van Jouw Leeftijd Mam! worden weggezet. 1-2 flessen wijn op een avond per persoon, doe je niks geks. Ja, dat vind ik tolerant.

Tirza

Je hebt denk ik wel gelijk tirza

Het is ook niet voor niets dat de overheid nu al een paar jaar inzet op een campagne waarin erop wordt gehamerd je kind zo lang mogelijk van de alcohol af te houden. Dus niks 'leren drinken'.

Maar die cultuuromslag is heel moeilijk als ouders het zelf ook normaal vinden om te drinken. Alcohol wordt gewoon niet gezien als schadelijk, maar als 'gezellig'. Net als sigaretten vroeger.

Chris

Massi Nissa

Massi Nissa

03-12-2010 om 17:18

Weinig

Mijn man drinkt bijna elke avond een biertje, nooit meer dan 1, behalve op feestjes. Hij kan ook heel gemakkelijk een maand zonder als we in Marokko zitten, dus verslaafd is hij niet. Hij vindt de smaak gewoon lekker.
Ik dronk als student regelmatig veel (dus in een keer een glas of zes, zoiets) en was dan aangeschoten. Sinds dochter geboren is, drink ik vrijwel niet meer. Reden: zie Temet. Kind staat zo vroeg op dat ik me de dag erna brak voel, ook na twee glazen.
Nu sta ik natuurlijk helemaal droog, maar er is geen groot verschil met voor de zwangerschap.
En ja, drinken hoort erbij. Ik zie het met name in de wat hogeropgeleide kringen, overal moet goede wijn bij, elke bijeenkomst wordt er gedronken. En stevig. Mijn collega's kunnen ook erg losgaan op personeelsfeestjes - ik kijk wel link uit, na twee glazen kan ik namelijk niet meer reguleren wat ik eruit flap. Heel griezelig.
In Amerika werd in mijn beleving minder gedronken, in Finland meer en verder weet ik het niet zo wat het buitenland betreft.
Groetjes
Massi

reina

reina

03-12-2010 om 20:42

Lidwientje

Ja, zo ging het hier ook, onze, nu volwassen, kinderen drinken wel alcohol, maar weinig en zijn daar pas redelijk laat mee begonnen. Zelf alcohol drinken wil niet zeggen dat je kinderen vroeg gaan drinken. Er zijn zoveel dingen die je als ouder wel doet, maar waarvan een kind weet dat het niet bij zijn leeftijd hoort. Wij zijn overigens nooit dronken geweest, mijn kinderen wisten ook dat ik het vreselijk zou vinden als zij dronken zouden zijn, gelukkig is dat nooit gebeurd. Ook leerden we hen dat rijden en alcohol niet samengaan. Dochter nam voorheen zelfs de taxi als ze uit ging en er niet zeker van was dat er een Bob aanwezig was, nu ze zelf rijdt drinkt ze geen druppel als ze de weg op moet.

reina

reina

03-12-2010 om 20:47

Maylise

Ja, als je cola lust kun je dat uiteraard drinken, maar ik hou niet van fris en van sap word je zo weeïg. Dus als ik geen wijn drink hou ik het op water, maar dat vind ik wel een saai drankje voor een hele avond Alcoholvrije feestjes maak ik eigenlijk nooit mee, alcoholvrije vakanties wel en dan vind ik het prima (vond in Marokko citroensap met mint heerlijk!).

Maylise

Maylise

03-12-2010 om 21:41

Reina

Ja dan is het inderdaad lastig. Ik kan best drie of vier glazen sap achter elkaar drinken. Vind ik ook lekker. Als je na een glas sap er al genoeg van hebt blijft er inderdaad weinig keuze over.

Wij hebben redelijk wat familie en vrienden die uit religieuze of culturele overwegingen niet drinken dus vandaar regelmatig alcoholloze feestjes.

Vaak is er dan wel iets van een fruitpunch of zo maar als je niet heel erg van sap houd dan is dat natuurlijk ook geen succes.

Maylise

Tirza G.

Tirza G.

03-12-2010 om 23:04

Precies

Ik heb van iemand uit de drugsbestrijding wel eens begrepen, dat het grootste probleem vandaag de dag de oúders zijn. Ach kind, in mijn tijd rookte je zelfs een jointje op een klassenfeest - maar zo is het niet meer. De werkzame stof in joints is vele malen zwaarder dan in de jaren 70 en vele malen verslavender.
Met alcohol is volgens mij net zoiets aan de hand. In Renesse, hét uitgaanscentrum van Zeeland, geldt een strikt deurbeleid voor 16jarigen. Toch frauderen zich legio 14- en 15-jarigen naar binnen. Hoe kán dat? Het is geen uitgaanscentrum waar je zomaar komt/bent, dat moet echt met auto of bus ofzo. Dat wéét je als ouders dan toch? Kinderen die ieder weekend straalbezopen thuiskomen: dat mérk je toch? Om nog maar te zwijgen van het géld dat het kost, goeie help.
De volwassenen die ik schetste: moet je eens proberen die aan te spreken op hun verantwoording als verkeersdeelnemer. Dan ben je een zeikerd, een zeur, flauw, niks gewend - enzovoort. Bah toch. In zulke gevallen zou ik wel heel stoer en Dr.Phillig willen roepen: en wie geeft JOU het recht met je zatte kop de openbare weg op te gaan waar MIJN kinderen ook rondlopen? Maar ja, ikke watje.

Tirza

Tieners

Ietwat OT voor Tirza.

Ik werk niet in Zeeland maar kom hier in Engeland regelmatig bezopen tieners tegen op de SEH.

Ouders vallen in twee groepen. De eerste groep die echt niet wist dat kind uit was (kind zegt gaat bij een vriendin slapen) en halverwege de avond een telefoontje krijgt van een geschrokken kennis die kind bezopen uit het park heeft gevist. Dat zijn de ouders die witjes naast het kind op de SEH zitten.

Tweede groep is de groep ouders die het echt helemaal niets kan schelen. Dat is de groep kinderen die in het park hangt en door de ambulance opgehaald wordt omdat de politie er eentje bezopen aantreft. Ouders kan je bellen en met een beetje pech verwachten ze nog een taxi voor kind ook richting huis.

Beide groepen zijn groter dan ik ooit verwacht had. Ik neem zomaar aan dat er in Zeeland ook dit soort ouders en kinderen bestaan.

Overigens lust ik zelf graag een glas wijn

Mariel

mirreke

mirreke

04-12-2010 om 10:37

In principe elke dag wijn bij het eten

Omdat ik het lekker vind. In deze tijd gluhwein, echt lekker. Maar ik drink nooit iets met alcohol als ik nog moet rijden of als de kans bestaat dat ik nog moet rijden. En die kans is er altijd als nog niet alle kinderen thuis zijn. En zo heb ik afgelopen week helemaal geen alcohol gedronken. En het is ook niet zo dat ik het dan later op de avond snel ga inhalen.
Overigens heeft een glas rode wijn per dag allerlei gezondheidsvoordelen die ik nu niet allemaal paraat heb.
Ik vind trouwens dat er hier in dld veel gedronken wordt. Bv bij dingen voor school wordt door de ouders veel bier gedronken. Ik heb in nld nog nooit meegemaakt dat er via school alcohol wordt geschonken, laat staan dat ouders dat dan bestellen. Ook de gluhwein bevat dan alcohol. Bier wordt hier helemaal niet gezien als alcohol maar als voedingsmiddel, heel bizar.

Mirjam

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2010 om 11:39

Mirreke

Alhier op school zie ik nooit alcohol, behalve met de kerstviering, dan is er gluhwein. Zodra ouders erg jolig en luidruchtig worden, gaan wij maar naar huis..

Tirza G.

Tirza G.

04-12-2010 om 11:59

De gezondheidsvoordelen van rode wijn

Zijn maar heel beperkt en dan hoofdzakelijk bij mannen. Het heeft op iets heel specifieks van de hartspier (geloof ik) een licht positieve invloed. Alle ándere (negatieve) effecten van alcohol op het lichaam zijn buiten beschouwing gelaten in dat onderzoek. Dat positieve effect wat rode wijn dan zou hebben, is op vrij eenvoudige wijze ook op een andere manier te bereiken en dan heb je niet die negatieve neveneffecten. Of, zoals prof.dr. Martijn Katan zegt: wijn drinken vanwege de positieve effecten is als met de kerk schudden om de klok te luiden.

Tirza

Nooit

Hier helemaal geen alcohol, ook niet in het eten. Ik heb het nooit lekker gevonden (vroeger als tiener wel af en toe slokjes geproefd, brrrrrrr). Daarom heb ik ook nooit de behoefte gevoeld om wel alcoholische dranken te nuttigen.
Tegenwoordig wil ik daarnaast ook geen alcohol gebruiken omdat ik, overall gezien, de nadelen voor de maatschappij als geheel (dronkenschap, ongelukken, geweld, gezondheidsrisico's etc) groter vind dan de voordelen (gezelligheid/sfeer, gezondsheidsvoordelen).

Wilma

Wilma

04-12-2010 om 13:42

Niks (en wat zullen we weer een wijn krijgen rond kerst ...)

Hier staan echt de flessen wijn te rijpen of te slechten in de kelder. Bier gaat vaak over de datum als we wat overhouden na een verjaardag.

Ikzelf drink niet, vind 't meestal niet lekker. Man drinkt wel bier als we ergens zijn op een verjaardag of feestje, maar eigenlijk ook nooit thuis.

Braaf zijn we niet, saai ook niet.

Wel grappig dat er dus veel mensen zijn die wél een fles wijn open trekken. Ik lees nu De Eetclub (zo'n beetje als laatste van Nederland en denk dan echt "echt overdreven dat boek, dat ze overal een fles wijn voor opentrekken, dat is in 't echte leven nooit".

Groetjes,
Wilma

Fiorucci

Fiorucci

04-12-2010 om 15:40

Wilma

In die kringen is dat dus wel heel normaal, zie Gooische vrouwen!

Lynna

Lynna

04-12-2010 om 16:56

Alleen in gezelschap

Ik drink eigenlijk alleen in gezelschap. Ik merk dat ik er van aankom, dus thuis wil ik er niet aan beginnen. En als ik dan in gezelschap drink, hooguit 2 glazen. Anders ben ik echt kachel. Met 3 kun je me wegdragen. Terwijl ik het wel heeeeeel lekker vind. Vooral portrose, heerlijk!

Margriet*

Margriet*

04-12-2010 om 22:31

Reina

Zelf alcohol drinken zegt iets over hoe kinderen hier mee omgaan. Uit onderzoek blijkt dat de voorbeeld functie enorm van belang is. Jij drinkt verantwoord maar zo doet niet iedereen het.

Ik drink zelf denk ik 3 a 4 dagen in de week, meestal 1 soms twee glaasjes wijn(laatste meestal in het weekeinde).
Op feestjes drink ik aanzienlijk meer en het maakt denk ik me nu ook uit of het winter of zomer is. In de zomer drink ik ook meer. Met kinderen erbij weer minder, nooit aangeschoten (uhm dat is toch wel eens voorgekomen maar het dan is man altijd nog helderder, kan beter tegen drank).
Wat ik vreselijk vind is als collega's duidelijk te veel op hebben. Wil ik niet weten...
Toen ik studeerde heb ik een tijd veel gedronken met uitgaan maar goed dat was een fase .

reina

reina

05-12-2010 om 09:13

Margriet

Het zal er absoluut mee te maken hebben hoe je zelf met drank omgaat. Maar als ik dan kijk naar roken, ik rook niet, ben er fel tegen, mijn beide volwassen kinderen roken wel (nooit bij ons thuis overigens) evenals de meesten van hun vrienden, ik denk dat die vrienden in dit geval meer invloed haden dan wij, ik denk dat dat bij alcohol ook een rol zal spelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.