Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Clementine

Clementine

02-12-2010 om 20:00

Hoeveel (alcohol) drink je?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
reina

reina

05-12-2010 om 09:19

Doktersadvies / koken

Mijn vader dronk nooit wijn, tot hij een aantal jaar geleden, ivm zijn hart, op doktersadvies elke dag een glas rode wijn is gaan drinken. Ik geloof niet dat 1 glas wijn per dag negatieve effecten heeft (niet meer dan allerlei andere gewoontes die we heel normaal vinden).
Ik gebruik ook vaak wijn met koken, in stoofpotten, italiaanse sausen, bij stoofperen etc. Ik herinner me dat mijn zoon een jaar of 15 was en ging koken. Hij maakte jus en vroeg waar de wijn stond, want in het restaurant waar hij werkte en op school kende hij alleen jus met wijn, hij vond het zo raar dat je dat ook met water aan kon lengen...

Margriet*

Margriet*

05-12-2010 om 15:08

Reina

Ja op oudere leeftijd spelen vrienden een steeds belangrijkere rol, maar veel kinderen drinken al hun eerste biertje thuis bij ouders (soms pas 12/13 jaar!).
Beide zijn van invloed maar ook hier geldt jong geleerd oud gedaan.

Tirza G.

Tirza G.

05-12-2010 om 16:15

Reina

Het spijt me bijzonder, maar voor je hart zijn betere dingen te bedenken dat het drinken van rode wijn. Of je het nou gelooft of niet: alcohol is puur gif en je lever moet er hárd voor werken.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 21:13

Geen druppel

Ik drink geen alcohol, nooit. Heb het ook niet in huis. Teveel mensen kwijtgeraakt door alcoholverslaving en teveel problemen meegemaakt door mensen die teveel dronken. Mijn moeder is twee keer getrouwd geweest met een alcoholist, mijn zus is verslaafd geweest, een aantal vrienden en kennissen in de problemen danwel overleden en bij de Al-Anon heb ik veel geleerd. Alcohol is niet gezellig en niet gezond (nee, ook niet dat ene glaasje rode wijn per dag). Teveel mensen kunnen gewoonweg niet "sociaal drinken" en dan kan je beter die fles helemaal laten staan.
Vooral voor vrouwen is alcohol slecht en voor kinderen. Ik zal mijn zoon niet verbieden om eens een slokje te proberen als hij wat ouder is maar hij wil niet eens aan de alcohol omdat hij heeft meegemaakt van dichtbij hoeveel levens dat spul kan vergallen. Hij weet dat men hem zal overhalen om het toch te proberen maar hij gaat dan gewoon zeggen dat hij liever zijn goed stel hersens gezond wil houden en dat hij gezellig en cool is van zichzelf

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 21:29

Site

Goeie site met veel info alsook adviezen en tips : http://www.alcoholinfo.nl
Kan je meteen zien dat vrouwen hooguit een paar keer per week max. 1 glas per dag zouden mogen drinken. Als je meer drinkt ben je nog niet meteen verslaafd maar je zal voor jezelf moeten uitvinden of je ook die paar glaasjes makkelijk zou kunnen laten staan of niet. Er is een groot verschil tussen alcoholverslaving en alcoholafhankelijkheid. Als je het al lastig vindt om dat ene glaasje te moeten laten staan heb je toch al een probleem...

Margriet*

Margriet*

05-12-2010 om 23:01

Elisa

Ik snap met jouw achtergrond je reactie, als je zoveel leed om je heen hebt gezien en ervaren is je mening vast bijgesteld. Echter ik vind het ver gaan als je zegt dat: "Als je het al lastig vindt om dat ene glaasje te moeten laten staan heb je toch al een probleem..."

Het zit hem bij heleboel echt niet in dat ene glaasje. Volgens mij zit het hem meer in hoe verslavingsgevoelig je bent. Na 42 jaar kan ik wel zeggen dat ik dat niet ben, dus waarom heb ik dan een probleem met een paar glaasjes per week? Waarom zou ik dat willen laten staan?

Doe me denken aan mijn oma die fel tegen alcohol was, maar die nog op foto's staat van de anti alcohol lobby in de jaren dertig, maar goed ook dat is logisch als je weet dat er toen veel armoede was en lonen aan het eind van de week werden opgedronken in de kroeg...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 23:40

Margriet

Omdat als je dus gemiddeld 8 glazen per week drinkt, waar je makkelijk aanzit met feestjes, uitgaan etc. meegeteld, het gewoon niet goed is voor je gezondheid als je een vrouw bent; je loopt beduidend meer risico op allerlei alcoholgerelateerde ziektes en kwalen. Alcohol (en het afbraakproduct) is hoe je het ook wendt of keert een toxische stof die je hersenen en je lever aantast. Dat is niet alleen zo als je al dan niet gedurende langere tijd veel drinkt; ook bij dit "matige" drinkpatroon.
Hoe minder alcohol je nuttigt hoe beter. Dus waarom dan niet die "paar" glaasjes laten staan?
Zie ook eerder genoemde site.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

05-12-2010 om 23:54

Overmatig drinken.

Het belangrijkste punt is dat men gewoonweg er niet aan wil dat bij vrouwen meer dan 7 standaardglazen per week en bij mannen meer dan 14 glazen per week al overmatig drinken is met alle bijbehorende risico's. Men weigert dit te aanvaarden omdat men vindt dat dit "sociaal aanvaardbaar" is en omdat men nog steeds denkt dat "die paar glaasjes" niet ongezond kunnen zijn.
Stel je drinkt vier keer in de week een of twee glaasjes. Dan nog op een terrasje tussendoor een paar, of op een feestje hier, bij een dineetje ook. Tel alles over een jaar bij elkaar op en je lijf en hersenen hebben een enorme hoeveelheid alcohol te verstouwen gehad.
En ja, je kunt ook alcoholverslaafd zijn als je zo "weinig" drinkt. Het stereotype beeld van de verloederde alcoholist met vieze haren omringd door lege flessen en glazen is allang achterhaald. Steeds meer (hoogopgeleide, succesvolle) vrouwen vallen onder de categorie probleemdrinkers danwel alcoholisten.
Probeer gewoon eens om minstens een maand helemaal geen alcohol te drinken en kijk eens wat het met je doet.

reina

reina

06-12-2010 om 00:16

Tirza

Ik zeg niet dat ik je niet geloof, ik schrijf alleen wat de artsen mijn vader voorschrijven. Er zijn veel dingen vergif (als je er teveel van neemt) die ook geaccepteerd zijn, zelf eet ik weinig suiker en weinig vetten. De een neemt graag een zak patat, de ander drinkt graag koffie met veel suiker, een volgende eet graag vaak en vooral veel en ik vind een wijntje op zijn tijd heerlijk. Ik kies in dat geval dan even voor wat minder verantwoordelijk zijn.
En Elisa, het 'doet' niets met me als ik een paar weken geen alcohol drink, weet ik uit ervaring.

*bella*

*bella*

06-12-2010 om 09:15

Gif

Zonder te willen bagatelliseren is alles relatief, zelfs water is in bepaalde hoeveelheden gif voor ons lichaam. (helaas ken ik door mijn werk mensen die zich letterlijk doodziek drinken aan water) Ook verslaafd kun je overal aan worden. Misschien niet zo snel fysiek, maar emotioneel toch wel.

Sorry bella

"Water is ook gif'. Dit klinkt wel als bagatelliseren.

Chris

Drinkeboer

Drinkeboer

06-12-2010 om 10:28

Reina, keuzes/gewoonte/verslaving

"Ik kies in dat geval dan even voor wat minder verantwoordelijk zijn" En dat sort keuzes wordt keuring met cognitieve dissonantie voor je eigen geweten goedgepraat. Zo zit de mens nu eenmaal in elkaar. Of het gaat over drinken, (te)veel eten, foute dingen eten, te veel/weinig bewegen en vul maar in. Maar in wezen zijn het vaak gewoontes die er in de loop der jaren zijn ingesleten, en waarvoor we niet meer de energie willen/kunnen opbrengen om te veranderen. Alcohol is (veel te) goedkoop, en veel te veel vervlochten met "gezellig" en ontspanning.
Ikzelf drink sociaal en voor het lekker: na het sporten gezamenlijk wat biertjes, in het weekend een paar glazen wodka met glazen water ernaast. Door de week thuis geen alcohol.

Mathilde

Mathilde

06-12-2010 om 13:54

Zeer matig

Ik drink zeer matig, want na 1 glas voel ik al dat ik heb gedronken, na het tweede glas ben ik aangeschoten en na het derde echt dronken (en ongezellig, want dan zeg ik niks meer). Thuis drink ik alleen in het weekeinde en dan een half glas bij het eten of zo, maar lang niet ieder weekeinde. En op feestjes en in het restaurant, maar dan ook zeker niet meer dan twee glazen. Vaak ben ik de bob, dan drink ik geen alcohol. Dus toen ik laatst aan een arts moest vertellen hoeveel ik per week dronk, moest ik echt even nadenken. Misschien 1 glas in de twee weken? Ik vind wijn, port en bepaalde likeurs (whiskeylikeur) en biersoorten (witte en bruine) best lekker, maar ik heb een hekel aan het aangeschoten gevoel. Had ik dat nou ook maar bij te veel eten .

reina

reina

06-12-2010 om 15:57

Drinkeboer

Je kunt het goedpraten noemen. Ik kies er voor niet te veel te drinken, het lijkt me vreselijk om dronken te zijn (ben ik nooit geweest, maar ik hoef die ervaring ook niet te hebben), maar ik kies er ook voor om geen geheelonthouder te zijn, ik drink sociaal net als jij en ik heb helemaal geen behoefte die gewoonte te veranderen.

Drambuie

net een uitzondering op mijn eigen regels... zomaar door de week een slokje Drambuie. Gisternacht wakker gelegen, maar ja, met dat ziekbed van mijn moeder zijn de regels ff anders...

lekker hoor.

Ik denk ik meld het maar want ik had me aanvankelijk zo principieel opgesteld... wel zo eerlijk.

Gaat sluipend

Drinker, ik schrik van de hoeveelheden die jij drinkt. Zoals Tirza al opmerkte moet jouw lever dus élke dag hard aan de bak om het gif dat alcohol nou eenmaal is af te breken. En dat kan jaren goed gaan, maar het blijft een aanslag op je systeem. Leverschade is onomkeerbaar.

Je zegt dat je prima functioneert, maar ik vraag me of je eigenlijk wel weet hoe je je voelt als je niet drinkt. Hoe lang is het geleden dat je bijvoorbeeld veertien dagen niks hebt gedronken?

Chris

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2010 om 21:38

Drinker

Drinker, het feit dat je "er goed tegen kan" en dat je "prima functioneert" zegt niets, integendeel. Vele alcoholisten denken dat ze goed tegen alcohol kunnen en kunnen prima functioneren op hun werk en thuis. Topmanagers die alcoholisten zijn en van wie niemand merkt dat ze alcoholisten zijn maar ze zijn het wel. Echter dit zijn drogredenen; je houdt jezelf zo voor de gek. Je lijf en je hersenen gaan eraan kapot. Het feit dat je niets merkt (althans, dat denk je; na zoveel glazen is je reactie- en beoordelingsvermogen absoluut aangetast) zegt helemaal niets over de schade die zo'n overmatige hoeveelheid drank met je doet. Is het niet nu, dan wel over een bepaalde tijd.
Ik zeg beslist niet dat je een alcoholist bent maar je bent zeker wel bezig met overmatig drinken en dat is hoe je het ook bekijkt zwaar ongezond. Ben het met Chris eens: kan je die drank ook voor een langere periode zonder moeite laten staan? Doe voor de grap eens de drinktest op drinktest.nl
Ik veroordeel je niet maar ik herken de drogredenen die je noemt en een gewaarschuwd mens telt voor twee...

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2010 om 21:55

Drinker

Drinker, naast het feit dat het zorgwekkend is dat je overmatig drinkt (en dat is een gegeven, niet eens slechts mijn persoonlijke mening) is het zorgwekkend dat je dit dus normaal vindt. Geef je dat idee ook aan je kinderen mee? "Ik heb er geen last van, anderen ook niet dus het is ok". "Iedereen om me heen doet het dus ik kan/mag het ook doen". Geloof je dat echt of wil je dat geloven?
Met die hoeveelheid die jij dagelijks drinkt heb je al twee keer zoveel kans op een ongeluk met de auto (ook al stap je er natuurlijk niet in met die hoeveelheid achter je kiezen). Je denkt dat de alcohol je niet negatief beinvloedt maar als je bepaalde testen zou ondergaan zouden de cijfers en feiten boekdelen spreken.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2010 om 22:06

Lidwientje

Lidwientje, het spijt me echt dat te horen van je man. Echt. Zo triest en zo zonde... Ik leef met je mee.
Ja, als je eenmaal zoiets van dichtbij hebt meegemaakt is dat een wake-up call. En ook ik blijf alert want ik weet dat alcoholisme net als andere verslavingen een genetische component heeft dus vandaar dat ik mijn zoon al heel vroeg heb voorgelicht. We praten er regelmatig over want hij is van twee kanten erfelijk belast met verslavingsgevoeligheden (zijn vader was een probleemdrinker net als mijn vader).
De moeder van onze ex-oppas was alcoholiste en ik heb meermalen de oppas (schat van een meid) huilend in mijn armen gehad. Of beschaamd omdat haar moeder opeens gillend bij mij voor de deur stond te krijsen dat haar dochter naar huis moest komen. Het arme kind moest voor zichzelf zorgen en voor haar moeder. Kreeg alleen diepvriespizza's te eten. Durfde niemand thuis uit te nodigen. Moeder interesseerde zich niet voor haar. Het hele huis was verwaarloosd.
Ik heb haar meegenomen naar de Al-Anon en ze is daardoor zoveel sterker en zekerder geworden dat ze zodra ze 18 was uit huis is gegaan en eindelijk voor zichzelf durfde te kiezen. Het gaat nu veel beter met haar maar er zit nog zo'n hoop trauma, angst, schuldgevoel en schaamte bij haar.
Ook die moeder is ooit begonnen met een paar glaasjes... Ze is nu ongeneeslijk ziek (levercirrose). En zo ken ik er vele. Het sluipt er in. Het kloterige is dat de ziekte alcoholisme niet alleen de persoon zelf treft, maar vooral de mensen erom heen. En alleen de persoon zelf kan veranderen; anderen kunnen dat niet voor diegene doen.

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

06-12-2010 om 22:45

Ik drink geen druppel

heb er een hekel aan en kan er ook niet tegen (heb het heus weleens geprobeerd in mijn jonge jaren). Als dochter van 2 alcoholisten heb ik gezien wat het met je doet. Zij zijn als Drinker. ze zien het zelf niet. Het valt wel mee. Maar ondertussen geef je je kinderen verkeerde signalen. Voor mij heeft het goed uitgepakt, ik heb me van alcohol afgekeerd en mijn man drinkt hooguit bij "speciale gelegenheden" eens een pilsje (vakantie, verjaardag, kerst). En dat is maar goed ook, hij weet hoe ik er over denk. Bij teveel kan hij zijn koffers pakken. Ik wil mijn kinderen die ellende niet aandoen.

Drinker

Jij bent heus niet de enige die die hoeveelheden drinkt en daar gewoon bij funktioneert. Alcoholisme is veel complexer dan dat hoor!
Bij een bepaalde aanleg gaat het ook om de persoonlijkheid van iemand en niet alleen om de hoeveelheid die iemand drinkt.
Ik drink al meer als twintig jaar door de week alcohol en ga vaker lekker op stap. Ik laat het staan als ik moet rijden, zwanger ben, bereikbare dienst heb, zonder problemen. Als ik ziek ben drink ik niet.
Natuurlijk zal het iets met mijn gezondheid doen. Net zo goed als al het bewerkte eten dat ik eet of wellicht ook de hoeveelheid. Hoewel ik hier juist heel strikt in ben oftewel gezond. Ik rook ook zeker niet en gebruik zelden medicijnen. Alleen strikt noodzakelijk.
Dat zijn keuzes die ik maak. Want als het drinken wat ik doe een verslaving wordt genoemd dan is het eten wat andere doen ook een verslaving, het roken of het medicijngebruik, het gokken, het tv kijken of wat dan ook.
We staan waarschijnlijk aan een hele hoop verslavingen bloot en we veroordelen elkaar er allemaal om.
Daarnaast is het niet alleen de verslaving (om het zo maar te noemen) het probleem maar voor de omgeving nog meer het gedrag of de overlast.
Ik heb niet zo zeer het idee dat ik een overlast ben voor mijn omgeving (mijn man of kinderen bijv.)
Ik denk dat de vrouw enkele deuren verder een groter probleem heeft. Zij blijft tot de vroege uurtjes op omdat ze verslaafd is aan het chatten. Hierdoor komen haar kinderen vrijwel dagelijks te laat op school, soms zonder ontbijt.
Wat is verslaving, wat is overlast en wanneer is het werkelijk een probleem.
We zondigen allemaal wel, ieder op zijn manier. Alleen wordt de ene zonde je meer aangerekend als de andere

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2010 om 00:30

Ook als het een uitzondering is?

Dochter van alcoholisten, zou je je man ook een koffer in de hand duwen als hij bij uitzondering wel eens teveel drinkt? In dat geval zou ik ieder jaar in ieder geval 1 of 2 keer mijn koffers kunnen pakken. Ik ben een feestdrinker, geen gewoontedrinker.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-12-2010 om 00:52

Drinker (en helenaleen)

Drinker, ik hou er helemaal niet van om met een belerend toontje te vertellen dat je het verkeerd doet met 3 of 4 wijntjes per dag, maar ik denk toch dat je in een soort van ontkenning zit als je vindt dat dat niet veel is. Mijn man kon er ook wat van en ik heb er heel wat woorden aan vuil moeten maken om hem ervan te overtuigen dat het niet normaal is om meerdere flesjes bier per avond te drinken.
Vroeger dronk mijn man in het café, maar toen het café ons niet meer trok is hij thuis aan het bier gegaan. Het stond er, dus hij kon het pakken. En dat werd ongemerkt een probleem. Hij functioneerde over het algemeen prima, maar als hij gedronken had merkte je heus wel dat hij een beetje aangeschoten was. Het is niet gezond om élke dag in een toestand van aangeschoten zijn te raken. Je voelt het misschien niet als zodanig, maar dat is juist een van de ongezonde kenmerken van deze 'gewoonte'. Bij mijn man ging het op een gegeven moment echt ten koste van zijn gezondheid en vanaf dat moment heb ik hem ook niet meer met rust gelaten. Hij zag het probleem niet, wilde het ook niet zien. Juist ook omdat hij het zo netjes kon beperken tot de tweede helft van de avond, als de kinderen al naar bed waren. Hij had er dus naar zijn idee álle controle over. En dat iedere avond van de week... Ik grijp de gelegenheid weer aan om hem te complimenteren met het feit dat hij er zo resoluut mee gestopt is. De kans dat we samen oud worden is hierdoor wel een stukje vergroot denk ik.

Pluk53

Pluk53

07-12-2010 om 09:41

Reina

"en ik heb helemaal geen behoefte die gewoonte te veranderen" Dat geld voor de meeste mensen. Als een manier van doen eenmaal is ingesleten in je leven, dan blijf je roken/drinken/ongezond-eten/te-weinig-bewegen/whatever. En meestal wil je daar ook niet op worden aangesproken. Mijn leven, mijn keuzes.

Wijntje

Wijntje

07-12-2010 om 09:42

Hier ook

Ik moet zeggen dat dit draadje me wel bezighoudt. Ik drink ook elke avond 2 glazen wijn en soms nog ietsje meer als ik bijvoorbeeld bij het eten drink en soms "nog een halfje" voor het slapen gaan.
Soms merk ik echt dat het teveel was, als ik de volgende ochtend duf ben en hoofdpijn heb. Diep in mijn hart weet ik dat ik teveel drink. Het kan nooit goed zijn om vrijwel elke avond te voelen dat je gedronken hebt-aangeschoten kan ik het nog niet noemen, maar wel het beginnetje.
Het is bij mij begonnen toen ik een tijdlang last had van slapeloosheid en merkte dat een wijntje helpt om te relaxen en dat doet het ook echt. Overdag taal ik er niet naar, maar na half tien/tien uur pakken mijn echtgenoot en ik een wijntje/biertje en dan dus 2 of 2,5. Bij mij speelt de angst mee om niet te kunnen slapen. Jaja, fout, etc, ik weet het!
Het komt misschien ook wel zo hard aan omdat het in anderhalf uur tijd gaat.
"Drinker" zei dat er misschien lezers waren die ook veel drinken en dat niet willen zeggen, ik ben er dus eentje.
Misschien is dit draadje een keerpunt, het drukt me wel even met mijn neus op de feiten.
Ik heb er niet echt last van, ik functioneer prima, maar aan mijn lijf voel ik dat het soms teveel was.
En Drinker, dat van die Fransen vraag ik me ook af, in zeer zeldzame gevallen drink ik wel eens overdag, maar dat komt zo giga hard aan dat ik daarna echt niets meer waard ben. Dus hoe zij dat doen?!

Pluk53

Pluk53

07-12-2010 om 09:52

Oeps, dubbel

dat komt van al die drank; onder twee namen gepost. Drinkeboer is Pluk53. Blijkbaar wil ik ook niet worden aangesproken op mijn alcoholgebruik .

Primavera

Primavera

07-12-2010 om 10:31

Italianen

Drinker:"Wat ik mij afvraag: hoe doen bijv. Fransen en Italianen dat dan? Dagelijks een wijntje drinken (begint al tussen de middag) is daar heel gewoon, zij komen echt wel aan de 4 glazen per dag hoor!"
Ik weet niks van Fransen, maar Italianen komen alleen bij uitzondering aan 4 glazen per dag. Slechts 1,6% van de vrouwen drinkt meer dan 2 glazen per dag en 8,2% van de mannen drinkt meer dan 3 glazen per dag.
Iets meer dan 40% van de mannen en ongeveer 15% van de vrouwen drinkt iedere dag alcohol, maar de hoeveelheden zijn gemiddeld 1 glas voor de vrouw en 2 glazen voor de man.
In Italië wordt per hoofd van de bevolking een stuk minder gedronken dan in Nederland (http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/dossiers/historische-reeksen/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-2585-wm.htm). Waarschijnlijk omdat er juist buiten de maaltijden weinig gedronken wordt. Niks alcohol op terrasjes, biertjes na het werk in de tuin, glazen wijn tijdens het koken of 's avonds borrelen. Alcohol en dan meestal wijn wordt meer als deel van de maaltijd gezien. Voor dorst wordt er water naast gedronken. Is de maaltijd op dan gaat de fles weer dicht.
Ik weet niet hoe het nu is, maar toen ik hier studeerde kon je zelfs in de kantines van de universiteit wijn bij je maaltijd kiezen. Alleen koos bijna niemand dat, want goedkope wijn uit een kartonnetje in een plastic bekertje werd zelfs voor de meeste studenten zielig gevonden.
Temet, ik kan zo inderdaad niet op een Italiaans woord voor kater komen. Ze zeggen eerder iets van "gisteren heb ik teveel gedronken" waarop diegene vervolgens meewarig wordt aangekeken met het niet uitgesproken maar wel begrepen "jammer dan, dat is stom van je, kijk de volgende keer maar wat beter uit". Het is in ieder geval geen excuus de heersende mening is dat je dan maar een beetje doorzet met wat je afgesproken had met koppijn erbij omdat het tenslotte je eigen schuld is.
Ze hebben hier trouwens wel acoholreclame op de tv, maar ik krijg het idee dat die niet zo aanslaat, omdat teveel alcohol drinken tot nu toe voor de meeste als gedrag van loosers wordt gezien. Hoog opgeleiden drinken ook hier gemiddeld vaker, maar het zijn juist de zeer laag opgeleiden die vaker dronken worden.
Groeten Primavera

Guinevere

Guinevere

07-12-2010 om 11:48

Elke dag

Nou, ik drink elke dag 2 kleine glaasjes wijn bij het eten. Zo ongeveer één groot glas bij elkaar. Lekker vind ik dat. En op vrijdagmiddag en in het weekend ga ik regelmatig met iemand borrelen, en dan drink ik ook geen water dus. Geef mij maar een roseetje. Ik functioneer (bij mijn weten natuurlijk) goed. Mijn lever functioneert ook goed, want de werking daarvan wordt regelmatig gecontroleerd. De controlerend arts adviseerde me zelfs om voorál zo door te gaan als nu, zo goed deed die lever het.
Zo, schiet u maar!

dochter van alcoholisten

dochter van alcoholisten

07-12-2010 om 13:37

Kaaskopje

man weet dat hij dat niet hoeft te proberen nee.de enige keer dat het misging was in onze begintijd, toen we nog samenwoonden. Ik heb hem toen verbannen naar de logeerkamer en duidellijk gemaakt hoe ik er over dacht. Dronken mensen zijn niet leuk, ze zijn vervelend. Maar zelf denken ze ontzettend lollig te zijn. En vinden mij vaak ongezellig omdat ik niet drink. Ik kan echter net zo veel lol maken en hebben als zij, maar dan met een glaasje Spa Blauw.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2010 om 13:47

Italie

Het enige dat ik hoop is dat meer mensen zich bewust worden van hun eigen drankgebruik en de gevaren en gevolgen van teveel drinken. Plus dat drank niet meer als zo "gewoon" beschouwd wordt.
Wat Italie betreft: mijn moeder heeft daar haar eerste man (ook alcoholist, gestorven aan de gevolgen van alcoholisme) ontmoet en toen ze weer in NL kwam was ze verbaasd over de vele alcohol die hier werd gedronken.
Het klopt wat Primavera zegt dat in NL per hoofd van de bevolking beduidend meer wordt gedronken dan in Italie en bijv. Frankrijk. Nederlandse jongeren drinken het meeste alcohol van alle jeugd in Europa.
Door het gunstige dieet komen hart- en vaatziektes dan wel minder voor in Frankrijk en Italie maar er komt wel heel veel slokdarmkanker voor en andere alcohol-gerelateerde ziekten. Het is dus niet waar dat men in die landen meer alcohol drinkt en men minder snel ziek wordt danwel overlijdt aan de gevolgen van alcoholgebruik/misbruik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.