Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?

‘Vader, moeder, drie kinderen schuifelen voorbij – allemaal veel te dik’ Obesitas achtbaan
Daphne Deckers
AMSTERDAM - Vorige week was ik met mijn gezin in Orlando, de pretparkhoofdstad van de wereld. Met enige weemoed keek ik naar ouders die met hun kleine kinderen rondjes draaiden in Dombo Het Vliegende Olifantje.

Emma en Alec zijn inmiddels echte achtbaanrijders geworden, en dus moesten Richard en ik mee over de kop. Zodra je bij een attractie al je spullen in een kluisje moet doen, weet je dat het kotsen wordt. De enige die nooit ergens last van had, was Emma. De meest afschrikwekkende achtbaan van Universal Studio’s is de Rocket; daar durfden wij echt niet in. “Nou en?” zei Emma, “Dan ga ik toch alleen?” Hoe gênant! Maar ja, dit is wel zoals het zou moeten zijn: je kinderen zijn verbeterde versies van jezelf. Nieuwe generaties durven meer, komen verder, leven langer… Ho, wacht even. Dat laatste klopt helaas niet meer. Onlangs werd bekend dat de huidige generatie kinderen misschien de eerste in de geschiedenis gaat worden die mínder lang leeft dan hun ouders.

Waarom? Door de obesitas-epidemie die wereldwijd om zich heen grijpt. Nergens is dat beter zichtbaar dan in Amerika. Bijna zeventig procent van alle Amerikanen heeft te kampen met overgewicht, waarvan bijna veertig procent lijdt aan obesitas. Dat zijn onvoorstelbare aantallen. Wanneer je een dagje door Disney World loopt, zie je de mensen achter deze statistieken. Complete families schuifelen voorbij: opa, oma, vader, moeder, drie kinderen – allemaal veel te dik. Het ergst vind ik het voor de kinderen; die hebben niks te kiezen. Obesitas is een gevaarlijke ziekte. De kans op hartproblemen, hoge bloeddruk, beroertes, diabetes, onvruchtbaarheid, galstenen, nierziektes, gewrichtsproblemen en vele vormen van kanker neemt met sprongen toe. Heb je de animatiefilm WALL-E gezien? Daarin zijn de mensen zo dik geworden dat ze rondgereden moeten worden in karretjes. Welnu – in de pretparken in Orlando zie je het letterlijk gebeuren. Kun je niet meer lopen? Dan neem je gewoon een scootertje. Ondanks dit levensgrote probleem verkeert Amerika in een merkwaardige spagaat. Het woord ‘dik’ durft bijvoorbeeld amper iemand te gebruiken.

Vóór iedere achtbaan staan stoeltjes om te kijken of je er wel in past, met de vage tekst dat deze attractie niet geschikt is “voor bepaalde lichaamsdimensies”. Complete theaters worden omgebouwd omdat mensen niet meer in de stoelen passen, crematoria moeten veel grotere ovens aanschaffen, en als een vliegtuigmaatschappij twee plaatsen durft te rekenen omdat iemand niet in één stoel past, breekt een publicitaire hel los. Overigens hoeven wij ons niet op de borst te kloppen en te denken dat we anders zijn. In Europa liggen we misschien wat achter op dit scenario, maar we gaan net zo hard die kant op. Een paar weken geleden maakte de Landelijke Groeimeter van TNO bekend dat de Nederlandse jeugd voor het eerst in 160 jaar niet meer langer wordt, maar wel steeds dikker. Oók in Nederland heeft bijna de helft van de bevolking te kampen met overgewicht, waarvan twintig procent lijdt aan obesitas. In Amerika zijn ze al over tijd, maar bij ons is het nog twee voor twaalf. Tijd om de kop uit het zand te halen! Want wat we in ieder geval níet moeten willen voor onze kinderen is een levenslange achtbaan van gezondheidsproblemen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

.....
Waar twijfel je aan?
Groet,
Miriam Lavell

ik zie die cijfers ook voorbij komen, zie ook de dikke kinderen als je een dagje uit gaat en dat vind ik ook schokkend. Ik vind het sowieso altijd schokkend om een veel te dik persoon te zien, die is ziekelijk dik denk ik dan.

En daarom

... werkt ons graatmagere Daphnetje zo graag mee aan de Chupachup-reclames...

Nou ja, een beetje flauw , want als je dan toch aan de tussendoortjes gaat zijn lolly's voor je gewicht zo slecht nog niet (wel voor je gebit) maar dat terzijde.

Tja, het is vast allemaal Heel Erg. Maar a) dit horen we de hele tijd al en b) als ik dit al voor de zoveelste keer wil horen, dan niet van Daphne Deckers. Gewoon niet. Vast heel flauw van me, maar ja.

Overigens, als je geen problemen hebt met het lezen van Engels is het wel eens aardig om in het internetmagazine Slate de columns over obesitas te lezen van Daniel Engber: http://www.slate.com/id/2260761/
Waarin hij uiteenzet dat er een probleem is, maar dat we nou ook weer niet alle doemscenario's voor zoete koek moeten slikken.

Groeten,

Temet

Gniffel temet

idem jeuk bij het verschijnen van de naam D.Deckers en indd hadden we dit onderwerp niet al iets te vaak met extra mayo naar binnen gewerkt !?

Ooievaar

Ooievaar

13-08-2010 om 10:38

Archief en groep

Hier hebben al diverse draadjes over gelopen. Zie bijvoorbeeld: http://www.ouders.nl/TMMforum/FRindex.html. Je hebt meestal twee soorten reacties in dit soort draadjes: zelfgenoegzame forummers, zelf meestal niet zo dik, die het probleem toch vooral bij het individu leggen. Mensen moeten niet zoveel eten, net weer een dikkerd gezien met een zak patat, ik heb streep-je-slank gedaan en mij is het ook gelukt om af te vallen, dat soort werk. En wat meer groepsdenkende forummers die wijzen naar de obesogene omgeving waar we door o.a. door de voedingsindustrie in gelokt zijn. Ik neig zelf naar lidmaatschap van de laatste groep. Porties worden steeds groter zodat je ongemerkt meer eet (dit is getest: geef mensen een grotere portie en ze zijn toch geneigd alles op te eten). Op scholen wordt het eten van allerlei kant en klare zogenaamd gezonde troep gepropageerd. Het tienuurtje is bijvoorbeeld heilig (toen ik, oude bes, op school zat aten we pas iets met de lunch). En voor zover er fruit en/of groente wordt gegeten op school, gaat school niet na of het desbetreffende kind dan ook thuis wat minder eet. Dus het gegruit op school vervangt geen (ongezonder?) voedsel, maar is gewoon extra aanbod. Hetgeen betekent dat school gewoon extra eten erin propt terwijl de kinderen toch al te veel krijgen. Een calorie is namelijk een calorie, ook in een appel. De ontbijt mythe (ooohhhh sommige kinderen ontbijten niehiet!!) weersproken door Katan.
De fabrikanten en supermarkten die steeds meer bewerkt voedsel de schappen in proppen, met steeds meer ingrediënten. Want dat krikt de marge omhoog. Wist u bijvoorbeeld, dat in vleeswaren suiker wordt gestopt? En wat te denken van de weigering van supermarkten en producenten om breezers van de schappen te halen? Van de lobby van dito's om te voorkomen dat alcohol weer ouderwets alleen bij de slijter te verkrijgen is?
Ja, je eet zelf. Maar het wordt eenieder wel moeilijk gemaakt om de extra calorieën te ontlopen.

amk

amk

13-08-2010 om 10:46

Eten is een verslaving

die je niet voor 100% kunt afzweren. En dat maakt het heel erg moeilijk.
Maar de normen zijn ook verandert. Bekijk nu foto's van onze lagere schooltijd en leg die naast die van onze kinderen. Het gemiddelde is toch qua gewicht een stukje omhoog gegaan. Waarmee ik wil zeggen dat je sneller overgewicht hebt dan je denkt, maar omdat iedereen zwaarder is valt dat niet op.
Zelf ben ik slank. Hoe vaak ik niet te horen krijg dat ik zeker een paar kilo moet aankomen terwijl ik precies in het midden van het groene gebied zit van de BMI schaal geeft aan dat het beeld van 'gezond' ook opgeschoven is naar boven.

Het is een probleem gecreerd door de maatschappij, niet alleen door de fabrikanten, maar ook door de consument. De scheiding is niet te maken. Je zult er als individu voor jezelf wat aan kunnen doen, maar de omgeving mag je daar best wel bij ondersteunen. Maar simpel stellen dat je maar minder moet eten dat kan niet.

Ja ik ben zelfgenoegzaam

want nooit dik geweest, behalve 2x 20 kilo bij zwangerschap. Overigens heeft mijn schoonmoeder (recordhouder lullige opmerkingen over mijn omvang) en public de prachtige vraag gesteld toen de jongste 4 maanden was "vind je het niet erg om nog steeds zo dik te zijn ?" en "wat doe je je kan toch niet een taartje eten je moet nog zoveel kilos !" en ook mijn vader die opeens zei "ik heb dikke dochters !", schoonpa die zei "je hebt dikke armen", of mijn moeder die zegt "jij hebt altijd een buikje gehad". Want als je altijd maat 34 hebt gehad is het blijkbaar schaamtevol om aan te komen tijdens een zwangerschap. Nu zit ik weer rond de maat 34 (taille lijkt wel onherstelbaar verbreed) en is de kust weer veilig.

Ik begrijp dus volledig hoe kwetsend opmerkingen rondom omvang kunnen zijn.

MAAR ik moet toch echt eerlijk bekennen dat ik het helemaal niet zo moeilijk vindt om extra calorieen te ontlopen, waarom is dat voor 40% van de mensheid hier wel te moeilijk ?

guera

guera

13-08-2010 om 11:05

Onwetendheid en misleiding

ik vind dat de voedings industrie de grote boosdoener is. Tuurlijk zijn er ook mensen die ongezond eten en dat ook wel weten (teveel fastfood bijv), maar ik ken ook mensen die simpelweg denken dat een liga gezond is want dat staat er toch op? gezond tussendoortje met calcium. Of die denken dat mayo een gezonde keus is omdat dat stomme klaverblad op sommige producten staat. Ja dan is DIE mayo IETS gezonder dan al die andere maar nog steeds niet gezond. Een vriendin van me vroeg laatst: wat geef jij je kids te drinken? appelsap is wel gezond toch? ja hoor aleen zit er net zoveel suiker in als fristi. Het kost wat tijd en energie om erin te duiken. Dat doen veel mensen niet en die laten zich leiden door de reclames die vanalles en nog wat claimen. Ik vind dat zeer zorgelijk en schadelijk. Daar moet de overheid iets aan doen als ze vinden dat obesitas een probleem is. VOORLICHTING en misleidende reclames voorkomen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-08-2010 om 11:06

Omdat...

"MAAR ik moet toch echt eerlijk bekennen dat ik het helemaal niet zo moeilijk vindt om extra calorieen te ontlopen, waarom is dat voor 40% van de mensheid hier wel te moeilijk?"
Kijk, da's voer voor psychologen. En hier is ook ontzettend veel onderzoek naar gedaan, ondermeer door sociaal psychologen. Razend interessant. Want wat blijkt toch steeds weer uit dat onderzoek? De mens is helemaal geen rationeel en verstandig wezen. We dénken wel dat we dat zijn, maar dat zijn we helemaal niet. We doen vooral dingen omdat ze Leuk of Lekker zijn. Én omdat andere mensen ze doen. Niet omdat ze zo verstandig zijn.
Als je je hier een beetje in verdiept, ga je het ook bij je zelf herkennen, heel grappig. Ons brein is een boeiende blackbox. We denken vaak dat we zelf volledige beheersing over ons brein (onze ideeën, overtuigingen, ons gedrag) hebben, maar we zijn gewoon heel beïnvloedbare wezens. Kennis over deze machanismen helpt je wel dit bij je zelf te herkennen en hier (een beetje) boven te staan.

guera

guera

13-08-2010 om 11:07

Manda

het ontlopen van die calorieen is voor sommige mensen net zo moeilijk als het ooit voor jou was om die sigaret te laten liggen.....verdrietig maar zo simpel is het wel. Elk mens heeft wel een zwak puntje.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-08-2010 om 11:11

Iets te makkelijk

Guera, ik vind dat je wel gelijk hebt, maar het is toch wel iets te makkelijk. Neem nu eens sigaretten. Iedereen weet dat roken ongezond is en op de pakjes staat levensgroot dat je van roken dood gaat en akelige ziekten krijgt. En toch steken heel veel mensen een sigaret op. Natuurlijk is dat deels een groep die niet meer van de verslaving afkomt, maar er komen ook steeds nieuwe rokers bij. Zo gaat het ook met eten.

Tinus_p

Tinus_p

13-08-2010 om 11:17

Calorieen onzin

Het ontlopen van extra calorieen is zinloos. Het diepere probleem, wat wetenschappelijk nog maar half begrepen is, is de vraag hoe ons lichaam op een gevoel van verzadiging reageert, en hoe de verbranding wordt aangepast aan het aanbod, en waarom soms wel en soms niet.

Als het puur om calorieen zou gaam zou iedereen langzaam maarz eker dikker worden. Immers 5 gram vet teveel elke dag (dat is ongeveer de boter op 1 boterham), zou iedereen een kleine 2 kilo per jaar zwaarder maken. Maar zo werkt het niet in de praktijk. De winst zit in dieten die het regelen van hetbgevoel van verzadiging en interne verbranding hun werk laten doen -zeg maar het spoor van Atkins en Montignac, maar dan beter.

Tinus_p

Tinus_p

13-08-2010 om 11:19

Oja

Ik zag dat elsevier daar deze week ook een artikel over heeft. Heeft iemand dat gelezen?

Guera

ja het verslavende deel snap ik heel goed (ik rook overigens weer). Maar vroeger (zeg tot de jaren 90) was die voeding er ook, ook was er toen (minder dan nu) ongezonde en vette voeding en toen was niet 40% veel te dik. Dus wat is er afgelopen 20 jaar dan gebeurt ?

Ijsvogeltje

door de stijging van de prijs en door de voorlichting, bannen van reclames etc zijn er veel minder mensen gaan roken.

En dat heeft bij dit probleem niet geholpen, ondanks de voorlichting en de maatschappelijke commotie al jarenlang.

Ik denk dus dat dit issue veel ingewikkelder ligt dan bij sigaretten of drank etc.

Ooievaar

Ooievaar

13-08-2010 om 12:08

Wat ik me ook nog afvraag

Het schijnt dat eiwitten het langdurigst verzadigen. Maar het "moderne" dieet staat strak van de koolhydraten. En voedselproducenten doen niet anders dan nieuwe koolhydraatrijke producten verzinnen met onnozele toevoegingen (extra vitaminen zusenzo) om een gezondheidsclaim op het etiket te kunnen zetten en zo de marge op te schroeven.
Ik (BMI 26) probeer het al een tijdje. Dus relatief meer eiwitten eten en zo min mogelijk koolhydraten. Het helpt. Ik heb veel minder honger door de dag heen. En het is veel eenvoudiger om op gewicht te blijven en ook afvallen gaat met minder ellende gepaard. Ik ben nu al een tijdje op een wat lager gewicht en ik wil er nog wat af hebben. Dus ik neem een aanloopje om weer een tijd niet alleen veel eiwitten te eten maar ook Kcal. te tellen. Om zo nog weer een paar kilo kwijt te raken.
Maar het vergt goed nadenken, opletten en vooral etiketten lezen. En meer zelf doen. Ook eet je meer volume, heb ik de indruk. Nu ga ik kijken of ik online kan zien wat er in dat Elsevier artikel staat.

Wat eten apen eigenlijk

vast een onnozele vraag maar wat aten onze behaarde voorouders eigenlijk voornamelijk ? Was dat niet gewoon veel groen en af en toe wat vlees ? Brood en pasta zijn toch weer totaal andere dingen dan puur graan ?

ik bedoel wat horen we eigenlijk te eten ?

vlinder72

vlinder72

13-08-2010 om 12:29

Spanje

Afgelopen zomer in Baskenland in Spanje geweest en ik ben echt geschrokken van het aantal kinderen met overgewicht. Echt dat was niet meer te vergelijken met Nederlandse kinderen. Die worden ook steviger maar veel spaanse kinderen waren veel en veel te dik. En dat terwijl de ouders het meestal niet waren. Nu kon het natuurlijk toeval zijn maar waar wij ook kwamen het aantal kinderen met heel erg veel overgewicht waren oververtegenwoordigd. Gelukkig zijn mijn eigen kinderen niet te zwaar. Ze zijn precies goed maar zijn in vergelijking tot veel klasgenootjes echt dun. Toch maak ik mij ook wel zorgen. Want hoeveel mag je je kinderen geven? Hoe voorkom je dat ze te zwaar worden zonder er bij je kinderen de nadruk te leggen op gewicht en eten. Ik wil natuurlijk ook geen eetproblemen creëren. Ik hou het nu op twee keer per dag een tussendoortje. Een keer 's morgens en een keer 's middags. Dit doen wij al jaren zo. Mijn kinderen zijn geen van allen te zwaar dus hopelijk doen wij het als ouders goed. Verder zitten de oudste twee op voetbal en nummer twee en drie ook op zwemles.

Ooievaar

Ooievaar

13-08-2010 om 12:46

Elsevier en anna

Het Elsevier artikel blijkt een column van mw. Wytzes. Een echte intellectueel. Quote: "Wie dik is, heeft dat helemaal zelf voor elkaar gekregen, door langdurig stug door te eten. Vervelend om dat toe te geven, makkelijk om te kreunen en te steunen en de ziektekostenverzekering om een maagverkleining of maagband te vragen." Tot zover mw. Wytzes. Meer het gesundes Volksempfinden: "op kosten van de belastingbetaler...."
Anna, dat bedoel ik dus. Meer eiwitten eten = minder honger = minder Kcal eten. Ik vind het prima zo. Het betekent wel dat de voedsellobby veel minder spullen aan mij kwijt kan. Want het geheel lijkt sterk op een jagers-verzamelaarsdieet. Overigens eet ik niet uitsluitend eiwit of zo, want ik ben veel te dol op fruit en dat zijn echt wel koolhydraten. Wat at ik b.v. gisteren? Fruit, yoghurt, kaas, vlees, wortelen, rauwkost (zelf gemaakt), vliespinda's, stukje vis. Steeds gegeten tot ik vol zat. Maar dan kun je aan mij dus een berg producten-met-gezonde-toevoeging-voor-u-gemixt-gekookt-gebakken enz. niet kwijt. Een diëtiste roept nu waarschijnlijk paniekerig dat ik "de schijf van vijf" niet binnen krijg en dat ik niet gevarieerd genoeg eet. Het kan me eerlijk gezegd geen bal schelen, die diëtistes en dat voedingscentrum falen tot nu toe volkomen in hun aanpak, getuige het straatbeeld.
Overigens is het rekensommetje input-output zo eenvoudig nog niet. Men heeft op celniveau de verbranding gemeten van atleten en van minder bewegende figuren. Blijkt dat er omslagpunten in zitten. Wie meer dan vier uur per week intensief traint, kan een 1,5 maal hogere verbranding krijgen dan zijn medemens. Dan is het dus geen simpel sommetje van "x hoeveelheid bewegen, x hoeveelheid eten = overschot of tekort aan Kcal". Er is, zoals Tinus ook al suggereert, daadwerkelijk verschil in hoe het lichaam met het voedsel omgaat. Daarnaast zijn er dan nog genetische verschillen. Ga er maar aan staan. Intussen snaai ik hier lekker verder. Zo meteen maar weer eens wat pinda's scoren .

maan.

maan.

13-08-2010 om 12:47

Kennis meegeven?

Ooit een artikeltje gelezen van Pierre Wind, die vond het wel een erg goed plan om op de basisschool kinderen bewust te maken van wat ze eten. Vond het zelf een goed plan, met kanttekening dat je de ouders (die toch de maaltijd bepalen) er niet echt bij betrekt.

Toevallig was ik van de week met mijn (te lichte) dochter bij de dietiste, ze vroeg aan de dietiste hoe het kwam dat mensen te dik werden.. in de hoop op de tip hoe ze zelf wat dikker zou kunnen worden.

Tja zo simpel werkt het dus niet weet ik ook uit ervaring. Alleen al het feit dat mijn twee kinderen ongeveer evenveel en hetzelfde eten en bewegen, de ene dus (flink) ondergewicht heeft maar de ander bovengemiddeld weegt.

Maar het probleem was de dikke Amerikanen, tja het feit dat goedkoop voer toch slecht voer is lijkt mij het grootste probleem. Ook hier: als ik een vette hamburger wil betaal ik weinig, als ik scharrelvlees wil ben ik vele malen duurder uit. Een snoepje is goedkoper dan een appel. En ga zo maar door.

Fatima

Fatima

13-08-2010 om 13:03

Voor manda rijn

Je schreef -MAAR ik moet toch echt eerlijk bekennen dat ik het helemaal niet zo moeilijk vindt om extra calorieen te ontlopen, waarom is dat voor 40% van de mensheid hier wel te moeilijk ?-

Vervolgens geef je toe dat je (weer) rookt, ik snap dat niet. Ik vind het helemaal niet zo moeilijk om die sigaret te ontlopen maar waarom is dat voor een x aantal procent voor de mensheid wel zo moeilijk? Eten moet je elke dag, het is een stuk moeilijker maat te houden dan gewoon geen sigaretten kopen maar zelfs dat lukt jou dus niet eens, en wel afgeven op dikke mensen?

Maar kijk fatima

dat zijn dus mi verschillende dingen. Of dan moet je stellen dat dus die 40% van de bevolking verslaafd is aan eten zoals ik ben aan sigaretten. En dat is volgens mij dus niet zo (zie vorige postings).

Verder vind ik niet dat ik afgeef op dikke mensen, dat is dan weer zo'n persoonlijke interpretatie die mi niet echt bijdraagt aan de discussie.

Terpi

Terpi

13-08-2010 om 13:16

Reactie op tinus

Kijk, dat vind ik nou eens een prettige nuancering, dat het verder gaat dan het simpele meer of minder eten. Ik heb 3 kinderen, eentje (de oudste) is mager, de tweede is te zwaar, de derde is perfect in vorm. Ze eten alledrie dezelfde maaltijden, porties passend bij leeftijd en verbruik en de middelste (dikste) eet geen snoep en nauwelijks koekjes wat de andere twee wel doen. Hij neemt ook geen tussendoortje mee om op school op te eten want hij vergeet het gewoon zegt hij... De andere twee doen dat wel. Ze sporten alledrie 2 keer in de week, ze eten gevarieerd en over het algemeen gezond... Gooi dat maar in mijn pet hoor, het kan niet alleen aan eten liggen, dan zouden de modellen van mijn 3tal toch echt dichter bij elkaar liggen.

Tinus_p

Tinus_p

13-08-2010 om 13:35

Onderzoek

Via de site van elsevier wat rondgegoocheld, en daarmee kwam ik hier:
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=carbs-against-cardio

Anna N:
"Hoe dik of dun je bent wordt bepaald door hoeveel je er in stopt en hoeveel je verbruikt. Negatief saldo: je valt af. Positief saldo: je komt aan. Die Atkins- en Montignacdiëten leken het ei van Columbus te zijn: je kon zoveel eten als je wilde, als je je maar onthield van bepaalde combinaties. Gebakken eieren met spek, gebakken in roomboter, als je er maar geen boterham bij nam."
Dit nieuwsartikel uit de Scientific American, dat weer gebaseerd is op grootschalig onderzoek gepubliceerd in het Journal of Clinical Nutrition (een serieus wetenschasppelijk toptijdschrift) is niets meer of minder dan het bewijs dat Atkins/Montignac in de basis gewoon keihard gelijk hadden. Ook al worden hun namen niet genoemd.

Anna N:
"Er is een keer onderzocht waarom het Atkins- en Montignacdiëten toch leken te werken. De onderzoekers hebben de dieetvolgers een eetdagboekje bij laten houden. Ze bleken toch minder calorieën tot zich te nemen tijdens het dieet dan voor hun dieetpoging."
Als dat onderzoek klopt, is de voordehandliggende verklaring, dat Atkinsdieten eetlustremmend werken, en als netto effect (onder andere?) hebben dat je dus minder eet.

Vic

Vic

13-08-2010 om 14:20

Geen maat houden

Zit dat in de genen, eetverslaving? Ik ken een kleuter die al haar hele leven overgewicht heeft. De ouders zijn heel bewust met eten en het kind krijgt een normale hoeveelheid snoep. Ze leggen niet overdreven de nadruk op wel of niet veel eten, dus m.i. de goede instelling. En toch is dit kind gefocust op eten. Er hoeft maar een zakje te kraken of ze staat naast je. Haar moeder heeft haar zelfs wel eens 's nachts betrapt op stiekem snoepen. Dat is toch apart? Mijn kinderen zijn daar helemaal niet mee bezig. Ze zeuren wel eens om snoep, maar zeker niet dagelijks.
Zo ken ik ook volwassenen die almaar door kunnen eten. Niet een schaaltje, maar een hele zak chips. Hoe kan het dat sommige mensen geen maat kunnen houden? Ik kan me ook wel eens te buiten gaan aan (bijv.) pure chocolade, maar dan heb ik daarna echt wel genoeg. Ik ga niet 6 repen in huis halen en vind het ook niet erg dat ik niet meer heb.

Pixel

Pixel

13-08-2010 om 14:32

Meneer katan

Meneer Katan heeft in hoofdstuk 12 van zijn boek 'Wat is nu gezond' een stuk opgenomen met als kop 'Waarom diëten niet werken'. Wat voor mij een eye-opener was, en in al zijn logica zo simpel, waarom had ik daar zelf nooit aan gedacht?, is dat je met een lager gewicht ook gewoon een lagere verbranding hebt. Simpel gezegd, als je 80 kg bent verbruik je voor de normale dagelijkse bezigheden meer energie dan wanneer je 60 kg bent. En dat houdt ook in dat als je eenmaal afgevallen bent naar je streefgewicht, je blijvend minder moet eten dan toen je nog zwaarder was. Als je weer hetzelfde gaat eten als toen je bij 80 kg stabiel bleef, dan kom je als 60kg-weger weer aan, want je standaard verbranding is minder.
Even letterlijk uit dat boek dan. 'Fabel: Afvallen is een kwestie van het juiste dieet'. Feit: De meeste mensen vallen op de meeste diëten een aantal kilo's af. Vroeg of laat gaan ze echter weer gewoon eten en dan komen de kilo's terug. Blijvend afvallen is moeilijk omdat we doorlopend lekkere dingen voorgeschoteld krijgen en zelden worden gedwongen om meer te eten.'
Ik heb daarom nu gezocht naar een dieet dat het dichtst ligt bij mijn normale manier van eten. En buiten dat heb ik in de gaten dat ik ook gaandeweg dat dieet steeds wat minder moet gaan eten, anders val ik op een gegeven moment niet meer af. Het lukt tot nu toe.
@Manda, volgens Meneer Katan worden mensen tegenwoordig dik omdat ze meer calorieën zijn gaan eten en minder zijn gaan bewegen dan vroeger. Weer even een letterlijk citaat. 'Waarom doen we tegen beter weten in dingen die ons dik maken? Dat doen we omdat onze wereld is veranderd in een luilekkerland. Nu de calorieën overal voor het grijpen liggen is ons instinct om er een voorraadje van aan te leggen niet meer te remmen, want dat instinct is een oerdrift die sterker is dan seks. Onze neiging om zo veel mogelijk calorieën naar binnen te werken en niet onnodig te bewegen is in miljoenen jaren van evolutie uitgegroeid tot een oerkracht. Dat was een waardevol instinct in de tijd dat voedsel schaars was. Een paar kilo vet meer of minder betekende het verschil tussen leven of dood bij hongersnood. Tegenover de huidige overvloed staan we echter even hulpeloos als egeltjes die proberen een drukke autoweg over te steken. Vetzucht zit in ieders genen, maar het komt alleen tot uiting in eeen omgeving met te veel eten, waar te weinig in bewogen wordt'.

Vic

"Zit dat in de genen, eetverslaving?"

Of het de genen zijn weet ik niet, maar zelf heb ik ook de indruk dat sommige mensen op een gegeven moment een seintje krijgen dat het genoeg is, en dan ook stoppen, en andere niet. En dit kan je inderdaad bij (hele)kleine kinderen al zien. Of die dooreters dan het signaal 'genoeg' onderdrukken, of dat dat signaal niet doorkomt, geen idee.

Al kan denk ik iedereen van sommige dingen (ijs, chips) makkelijker dooreten dan van andere.

Groeten,

Temet

Katan

A, mijn favoriete auteur ! Hij zegt ook nog ergens dat als overgewicht een kwestie is van gebrek aan wilskracht het niet anders kan of er is een enorme epidemie van wilskrachtvermindering gaande. En voert aan dat er mensen zijn die wilskrachtig genoeg zijn om Nobelprijswaardig onderzoek te doen, of iets anders heel moeilijks waar veel doorzettingsvermogen voor nodig is, maar die desondanks veel te dik zijn.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2010 om 14:42

Meer aanbod

Ik ben uit de helft van de vorige eeuw en ik heb het kookboek van mijn moeder geerfd. Zij zat op de Huishoudschool in de naoorlogse jaren. Wat opvalt, is de grote aandacht voor bijv. restverwerking (kookvocht voor de soep, oud brood voor wentelteefjes enzovoort). Geld speelde toen nog echt een rol bij voedselbereiding. Eten is volgens mij goedkoper geworden, relatief. Ik herinner me bijv. goed dat ik nooit zomaar een ei kreeg, of dat mijn moeder een ei extra door het cakebeslag gooide. Ben je mal, veel te duur. Volgens mij waren eieren tóen ongeveer net zo duur als nu - en dus zijn ze nu eigenlijk bespottelijk goedkoop. Als ik eieren gebruik (voor wat dan ook) zijn de kosten het laatste waar ik aan denk.
De verpakkingen zijn ook achterlijk groot geworden. De borden en bekers ook. De dinerborden van het servies van mijn moeder zijn maar íetsje groter dan mijn ontbijtbordjes. Ik heb redelijk beschaafde mokken, maar toch gaat er gewoon 200 ml in. In een ouderwets kopje gaat maar 125.
Melk (verse) verkopen ze nu al in pakken van 2 liter. Frisdrank, vruchtensap: pakken van 1,5 ltr zijn doodnormaal. Ik kocht laatst een liter karnemelk en vond dat toch zo'n raar klein pakje. Het leek wel een bijzonder drankje Uit grote verpakkingen gebruik je makkelijker meer. Hoppetee. Pas als de bodem in zicht komt ga je zuiniger aan doen. Enzovoort.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

13-08-2010 om 14:44

Borstvoeding

Borstvoeding speelt een belangrijke rol in de preventie van overgewicht. Onder andere door het herkennen en reageren op het verzadigingssignaal.
In NL (en in de USA) wordt héél weinig geborstvoedert.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.