Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

geenvoetballiefhebber

geenvoetballiefhebber

05-07-2010 om 15:10

Mag nederland asjeblieft verliezen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra Pakje

Petra Pakje

18-07-2010 om 18:19

Izar

Dat je je dochter die Beesies geeft, dat blijft een keuze. Je bent geen willoos slachtoffer van die boze AH die jou die dingen door je strot duwt.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2010 om 18:30

Pelle

Ik verbaas me over het feit dat mensen voor die paar weken opeens véél meer kopen dan normaal. In dat opzicht ben ik dan weer wel nuchter genoeg om me niet gek te laten maken. Ik begrijp best dat er wat meer gedronken wordt en daar wat lekkers bij gedaan wordt. Ik begrijp tot op zekere hoogte ook nog wel dat er wat oranjespul aangeschaft wordt, maar echt rijker worden ze niet van ons.

Petra Pakje

Petra Pakje

19-07-2010 om 09:17

Kulargument

"Kweenie hoor, maar je hoeft toch geen uitblinker in economie te zijn om door te hebben dat de ellende toch echt begint bij degene die inspeelt op die hebzucht en die beessiesongein bedenkt en vervolgens op de markt kwakt. "

Maar van wie IS die hebzucht? Zo'n reclameman of vrouw zou dit toch nooit bedenken als die hebzucht er niet was? Je zegt het zelf: "Als DE consument al bestaat zou ik zeggen dat ie geneigd is tot alle kwaad en tomeloze hebzucht "

Petra Pakje

Petra Pakje

19-07-2010 om 09:19

Izar

Ik zeg niet dat ik het niet doe. Mijn dochter heeft ook een paar van de Beesies in huis. En ik ben ook maar een mens, ik zal ook heus wel eens in een goed marketingplan getrapt zijn.
Maar ik ben me wel heel goed van bewust dat dat MIJN keuze was en daarmee MIJN verantwoordelijkheid, afkomstig van MIJN (of mijn dochters) hebzucht. Ik voel me geen slachtoffer zonder keuzes.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 14:12

Zeker leuk om te lezen

Ik maak eruit op dat het de supermarktketens eigenlijk niet eens zo om de omzetstijging te doen is maar simpelweg omdat ´de klant iets verwacht´ van de eigen winkel, omdat ze anders naar de concurrent gaan. De Wuppies van AH waren zo´n succes dat klanten vasthouden nu een groter doel is dan de omzet.
Waarmee toch bevestigd wordt wat ik vind: klanten gaan er speciaal voor naar een andere winkel om een actieproduct te krijgen. Dat hoeft die klant niet te doen. Als kind zeurt: "daar doen wij nooit boodschappen."

Kaaskopje

Kaaskopje

19-07-2010 om 19:46

Natuurlijk zijn consumenten wel te beïnvloeden

Iedereen heeft zijn zwakke kant of momenten. Kassakoopjes kan héél af en toe niet negeren, dus bingo.. daar ligt het voor. Je kunt veel van de aantrekkingskracht van reclame, propaganda de kop in drukken door kennis. Winkels geven soms 'van' prijzen op die niet waar zijn waardoor de aanbieding heel goed lijkt.
Propaganda, manipulatie en indoctrinatie zijn natuurlijk zaken waarvan je niet altijd in de gaten hebt dat je wordt beïnvloed en bespeeld. Als je nergens afwijkende informatie vandaan kunt halen en alleen hoort wat de propaganderende, manipulerende of indoctrinerende partij te vertellen heeft is het erg moeilijk om een eigen mening te vormen.
Man en ik vinden onszelf weinig reclamegevoelig omdat we beoordelen of het echt de moeite waard is. En toch zal er ongemerkt wel eens iets doorglippen waar we instinken.
Uiteraard gokken winkels erop dat je er niet zo bewust mee bezig bent. Commercieel gezien heb ik daar begrip voor.
Op andere vlakken ben ik waarschijnlijk ook net als iedereen wel ergens mee te 'paaien'. Het valt niet mee om overal een goede mening uit te vormen, soms neem je gewoon iets aan. Ik ben dus ook beïnvloedbaar.

Petra Pakje

Petra Pakje

19-07-2010 om 21:20

Lieve fabrikant

Lieve fabrikant, omdat wij dom, naief, moe of gemakzuchtig zijn en geen zin hebben om zelf na te denken, wil ik u vragen om ons tegen onszelf in bescherming te nemen en geen gadgets meer te produceren.
Liefs, willozos slachtoffer van de gadgetmarkt

Nee toch?

Je schrijft: "Maar van wie IS die hebzucht?" Niet van mij in elk geval,"

Kortom, jij bent al geen willoos slachtoffer meer en kunt kiezen tussen wel of niet zo'n ding meenemen. Dat kunnen meer mensen, niet iedereen, dat geef ik toe en ook niet onder alle omstandigheden.

Maar het gaat mij echt te ver om de verantwoordelijkheid voor het produceren van die troep bij de marketingafdeling te leggen!

Je schrijft: "Degene - meestal intelligent, hoogopgeleid, goed eraan verdienend etc - die daarop speculeert en willens en wetens, bewust het milieu vervuilt met miljoenen beessies of whatever dat is de boosdoener. Want consumenten zijn nu eenmaal niet altijd bewust."

Precies! En als je je het wel bewust bent, zoals jij en ik, dan heb je een keuze. En als je een keuze hebt ben je ook verantwoordelijk.

Petra Pakje

Petra Pakje

19-07-2010 om 21:22

Woordenboek

Laat dat woordenboek maar intact. Ik geloof zeker dat mensen te beinvloeden zijn. Maar mijn kwestie is, waar ligt de verantwoordelijkheid? Bij degene die beinvloedt? Of bij degene die zich laat beinvloeden?
(kinderen en minder begaafde mensen buiten beschouwing gelaten)

Petra Pakje

Petra Pakje

19-07-2010 om 21:32

Ik bedoel

ik schreef: "Maar het gaat mij echt te ver om de verantwoordelijkheid voor het produceren van die troep bij de marketingafdeling te leggen!"

Ik bedoel dan voornamelijk het produceren van de vraag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.