Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

28-02-2010 om 11:54

OOQ2: de verbeterde versie en iedereen kan nog mee doen!

Morgen gaan we van start met de tweede Ouders Online Parate Kennis Quiz. Iedereen kan nog mee doen, ook als je geen vragen hebt ingestuurd.
----------------------
Ik begin morgenochtend rond half 9 met een vraag. Iedereen mag een antwoord posten in dit draadje. Degene die het antwoord goed heeft moet mij vervolgens een vraag mailen via [email protected] Ook als je al eerder een vraag hebt ingestuurd. De al ontvangen vragen gebruik ik als voorraadje.
----------------------
Er zijn eigenlijk maar 5 regels:
*****
Regel 1: Je mag NERGENS het antwoord opzoeken en eigenlijk ook NERGENS het antwoord vragen. Als Genista het antwoord van haar man krijgt zal het punt gaan naar Genistus.
*****
Regel 2: Als je een vraag goed hebt MOET je mij een vraag insturen via [email protected] Als ik geen vraag krijg trek ik het punt in.
*****
Regel 3: Als binnen PRECIES 12 uur na plaatsen van de vraag geen correct antwoord is gekomen mag je een gegoogled antwoord geven. Dus een door mij geplaatste vraag om 20:24 op 3 maart mag pas een opgezocht antwoord krijgen op 4 maart om 8:24.
*****
Regel 4: Degene die de vraag ingezonden heeft (naam staat in de titel van het bericht) mag natuurlijk geen antwoord geven.
*****
Regel 5: Degene die het eerst 10 goede antwoorden heeft gegeven heeft de OOQ2 gewonnen en mag die titel voeren in zijn/haar nick
----------------------
Ik plaats dus de vragen en ik zal zeggen wie het goede antwoord had, diegene een punt geven en vervolgens plaats ik dan weer een nieuwe vraag. Het zal dus een stuk rustiger verlopen want ik ben ook niet altijd online (nee echt niet...). Geen meerdere vragen door elkaar in ieder geval. Als het draadje toch te druk wordt zal het draadje weer naar Gezellug moeten maar ik hoop dat de andere forumdeelnemers er overheen kunnen scrollen.
----------------------
Schroom niet om mee te doen als je plots een antwoord weet!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 08:58

Antwoord 1

water:

water naar de zee dragen
de kruik gaat net zo diep te water tot hij breekt
water bij de wijn doen

Paard:
een gegeven paard niet in de bek kijken
denken moet je aan een paard overlaten die heeft er een kop voor
sterk zijn als een paard

Brood:
de ene zijn dood is de ander zijn brood
het brood niet van je bord laten eten
op water en brood leven

Hand:
een gat in de hand hebben
Elkaar een de hand schudden
beter 1 vogel in de hand dat 10 in de lucht

Geld:
Geld moet rollen
ze verdienen geld als water
geld maakt niet gelukkig

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 09:05

Nog een paard

honger als een paard

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 09:07

Hand

het is: elkaar de hand schudden

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 09:08

Aargh..

een gat in de hand hebben

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 09:10

Nog een

ze eten uit je hand

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 09:13

Nog een geld

geld groeit niet op mijn rug

kaatje66

kaatje66

01-03-2010 om 09:14

Antwoord 1

Vraag 1: Noem steeds DRIE spreekwoorden/zegswijzen/gezegden met de volgende woorden er in: water, paard, brood, hand en geld.

Water naar de zee dragen, op water en brood leven, geld als water hebben,
Paard een gegeven paard niet in de bek kijken, over het paard getild zijn, het beste paard van stal vergeten
brood er geen brood in zien, op water en brood leven, de kaas niet van je brood laten eten
hand, gat in de hand, beter een vogel in je hand dan tien in de lucht. 2 handen op een buik
geld op zijn geld zitten, het geld groeit niet op mijn rug, in het geld zwemmen,

groetjes kaatje

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 09:15

Brood!

de kaas niet van je brood laten eten

ja issie nu goed???

Gerdina

Gerdina

01-03-2010 om 10:20

Antwoord 1

water: water naar de zee dragen,spijkers op laag water zoeken, water bij de wijn doen
paard: het paard achter de wagen spannen, het beste paard van stal, een gegeven paard niet in de bek kijken
brood: wiens brood men eet,wiens woord men spreekt, er geen brood in zien, de een zijn dood is de ander zijn brood
hand: een gat in de hand hebben, beter één vogel in de hand dan 10 in de lucht, twee handen op een buik zijn
geld:het geld groeit me niet op de rug, geld maakt niet gelukkig, geld moet rollen

Met dank aan eerdere reacties!

Zonder naar de antwoorden voor me te hebben gekeken: antwoord 1

water: dat staat als een paal boven water, zo vlug als water zijn, de zon in het water kunnen zien schijnen

paard: het paard achter de wagen spannen, aan een dood paard trekken, honger als een paard hebben

brood: de een z'n dood is de ander z'n brood, je de kaas niet van het brood laten eten, wiens brood men eet, diens woord men spreekt

hand: van de hand in de tand leven, alles naar zijn hand willen zetten, beter een vogel in de hand dan tien in de lucht

geld: daar geeft de lommerd geen geld voor, zwemmen in zijn geld, geld over de balk smijten

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-03-2010 om 10:49

Antwoord 1

water:
1 Dat is water naar de zee dragen.
2 Geld als water verdienen
3 kijken of je water ziet branden
paard:
1 Het paard achter de wagen spannen
2 Trekken aan een dood paard
3 Man en paard noemen
Hand
1 een gat in de hand hebben
2 iets achter de hand houden
3 beter 1 vogel in de lucht, dan 10 in de hand
brood;
1 Op water en brood zitten
2 de een zijn dood is de ander zijn brood
3 geef ze brood en spelen
geld:
1 bulken van het geld
2 goed geld naar kwaad geld gooien
3 het geld groeit me niet op de rug.

Zo, nu ga ik kijken wat de anderen voor ideeën hadden.
Ik had me overigens nog niet officieel aangemeld, moet dat nog en moet ik nog vragen aan Pelle mailen?

Gerdina

Gerdina

01-03-2010 om 11:47

Antwoord 2

Ik heb geen idee, maar volgens mij zijn ze kleiner dan je in eerste instantie denkt. Gokje dus: 8 cm.

Antwoord 2

2 cm

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 11:56

Antwoord2

5 cm

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-03-2010 om 12:20

Antwoord 2

1,5 cm, denk ik

Antwoord 2

7 cm

Puck

Puck

01-03-2010 om 13:01

Antwoord 2

0,7 cm?

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-03-2010 om 13:13

Antwoord 3

Giacometti, volgens mij

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-03-2010 om 13:15

Voornaam ook

Oja, indien voornaam ook verplicht is: Alberto Giacometti.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

01-03-2010 om 14:22

Pelle

De vragen zijn opgestuurd. Enne... knap, ach ik vinnut gewoon mooi.

Antwoord 4

In de vorm van een pentagram. op elke punt en op elk snijpunt van de lijnen komt een boom.

Massi Nissa

Massi Nissa

01-03-2010 om 15:39

Lelietje (ot)

Ik vind het werk van Giacometti ook zo mooi, daarom stelde ik de vraag . Vraag 4 weet ik ook, ik heb hier een boek, "De man die kon rekenen" en daar staat het in (over soldaten). Helaas heeft Caroro al het goede antwoord gegeven volgens mij. Je neemt de ster van de Marokkaanse vlag en zet op elk snijpunt en elk van de buitenpunten een boom/soldaat.
Groetjes
Massi

Pelle

Vraag is gepost!

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 16:47

Antwoord 5

Bakkerij

Antwoord 5

wilde slag in de lucht: heksenwaag?

Gerdina

Gerdina

01-03-2010 om 20:00

Antwoord 5

gokje: een gevangenis?

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 20:16

Gokken

mag je gewoon ongelimiteerd gokken???

Gerdina

Gerdina

01-03-2010 om 20:49

Nieuw gokje

een school?

Polly Shearman

Polly Shearman

01-03-2010 om 20:58

Gok 2

een kerk

ps vraag: mogen mensen die in amsterdam wonen, ff hun fiets of auto pakken en er langs rijden om te kijken??
of is dat het zelfde als ik op google earth zou gaan kijken???

Biene M.

Biene M.

01-03-2010 om 22:02

Nog een gok

Polly, langsfietsen zou me niet helpen, ik weet hoe het eruit ziet en volgens mij kun je niet aan de gevel aflezen wat het was. Alhoewel het er niet uitziet als een voormalige bakkerij of kerk.

Met deduceren en reduceren kom ik op weeshuis, maar het blijft een gok, ik kan best wat opties over het hoofd hebben gezien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.