Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Op wie ga je stemmen?

Enigszins tot mijn verrassing overweeg ik dit keer om op het CDA te stemmen. Of eigenlijk op Pieter Omzigt, puur om hoe hij zijn rol als volksvertegenwoordiger in de toeslagenaffaire heeft vervuld. Renske Leijten van de SP komt niet in aanmerking voor mij. Wat over de onderlinge verhoudingen en het leiderschap binnen die club in het verleden naar buiten is gekomen, heeft mij heel wantrouwig gemaakt over het mensbeeld van deze partij. Sinds ik de SP van mijn keuzelijstje heb geschrapt, is het gegaan tussen PvdA, GroenLinks en Partij voor de Dieren. Het is niet zo dat ik alle standpunten van deze partijen deel, of dat ik zou willen dat zij het helemaal alleen voor het zeggen zouden hebben. Het heeft meer te maken met dat ik er met mijn stem voor wil zorgen dat er aandacht blijft voor bepaalde belangrijke en minder voor de hand liggende aandachtspunten en perspectieven. Voor mij heeft Pieter Omzigt precies dát gedaan. Ik verwacht wel dat hij meer dan het benodigde aantal voorkeurstemmen zal krijgen dit keer. Dan is mijn stem dus voor het CDA. Ik weet niet of ik dat wil. 

Weten jullie al op wie je wil stemmen? En wat zijn daarbij je overwegingen?


Standvastigheid probeer ik een oordeel over te vellen. Niet alleen 1 politicus zoals Pieter Omtzigt (goed voorbeeld!), maar hoe betrouwbaar is de partij in kwestie.

En daarbij moet het minimaal iets links van het midden zijn. 

En ik sluit sowieso religieuze grondslag (of christelijke naamgeving) uit. 

En dan uiteindelijk maak ik een strategische keuze. 

Bijvoorbeeld: Als blijkt dat ik heel graag GL in een kabinet zou willen aan het eind van mijn keuzetraject, maar ik wil niet dat CDA en VVD te weinig tegengas krijgen, dan wordt het dus D66. Want de kans dat GL groot genoeg worden acht ik niet zo groot . . 

Maar: toch eerst die inhoud. En dan strategisch.

gr Angela

Stem op Pieter, krijg Wopke.

Ik denk dat Omzigt zich om zijn zetel geen zorgen hoeft te maken, want de toeslagenaffaire zal hem de nodige voorkeursstemmen opleveren. En terecht, op zich, maar niet die van mij.

Uiteindelijk stem ik op partijen, en dan binnen die partij voor iemand die me aanspreekt, of op de eerste vrouw, of een keer op iemand die toevallig dezelfde achternaam heeft als ik (omdat ik het echt niet wist - dit was bij de gemeenteraadsverkiezingen).

Meestal stem ik GL, maar ik word een tikje moe van de Jesse-fanclub. Ik ben dus van plan om de programma's van de PvdA en van GL eens naast elkaar te leggen en dan te kijken welke me het beste lijkt, met name op de punten arbeidsmarkt, sociale zekerheid en volkshuisvesting. Bij D'66 kan ik me altijd maar moeilijk losmaken van het idee dat het een soort VVD-light is, dus ik ben niet erg geneigd daarop te stemmen, maar voor het goede fatsoen moet ik daar ook maar eens naar kijken.

Groeten,

Temet

Je kunt er aan bijdragen dat bepaalde zaken op de agenda komen en/of blijven. Dat lijkt me een goede doelstelling. Want je kunt het nooit helemaal eens zijn met de standpunten van de diverse partijen en hun programma's.

Je moet je wel afvragen hoeveel ruimte een gekozen kamerlid krijgt van zijn of haar partij. Omtzigt is een oude concurrent voor het partijleiderschap van Hoekstra. Hoekstra is meer een machtspoliticus, hij was ooit voorzitter van Minerva, dan een christendemocraat. Daardoor heeft hij natuurlijk wel zijn maatjes in de politiek.

Gezien de debatten van de laatste tijd vind ik het wel een stuk duidelijker geworden allemaal maar ook een stuk moeilijker om te kiezen.

Ik vond de PvdD een prima partij om op te stemmen zolang ze het voor de dieren opnamen en zorgden dat die op de agenda bleven. Dat ze nu ook tegen de avondklok zijn en daar de regering mee aanvallen vind ik een minpunt. Bovendien denken ze door een breder programma meer kiezers te trekken en dat kan, maar niet mijn stem. Soms denk je, schoenmaker blijf bij je leest.

Eigenlijk kun je beter niet naar het debat vandaag luisteren, valt erg tegen hoe men het partijbelang boven de pandemiecrisis laat prevaleren. Helaas voor mij tot nu toe de beste debater is toch Rutte die de aandacht steeds weer weet te verleggen naar de rechtzaak en de pandemie at hand.

Ik ga toch eerst nog maar een keer stemwijzers doen.

Links. Als ik een stemwijzer/kompas invul komen PvdD en Groen Links altijd erg hoog. Daarna PvdA en ook Splinter. Die laatste partij ken ik nog niet, maar op hun site zag ik ze toch niet helemaal bij mij passen op sociaal gebied.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar PvdD, omdat ik vind dat we als mensen niet goed met de aarde omgaan. 

Ik ben tegen strategisch stemmen en stem al helemaal niet op een individu. Mensen die op een partij stemmen omdat ze de leider zo'n leuke man vinden daar kan ik niet bij.

Omzigt heeft iets heel goeds gedaan, maar ben je het dan ook eens met de partij waar hij in zit? Zo nee dan vind ik dat je je stem weggooit. Zo ja dan oke.

Ik verbaas me ook over het feit dat de peilingen altijd zo alom aanwezig zijn, ze beïnvloedden namelijk de keuzes van mensen, lijkt mij niet erg democratisch.

Kieskompas: ik sta het dichtste bij de CU.

Ik stem niet op een partij op basis van geloofsovertuiging of op de VVD, FvD, PVV of SP. Jesse Klaver vind in steeds minder sympathiek met zijn aanvallen op het kabinet waarin hij zelf niet wilde mee regeren. Dat is me te makkelijk. PvdD trekt me ook minder na het vertrek van Thieme. Bij D66 ben ik het niet eens met hun plannen voor democratische vernieuwing. Ik vind Ploumen een aanwinst voor de PVDA... dus misschien gaat die het wel worden. De partijprogramma's lijken dit jaar wel erg op elkaar, je moet er echt in duiken om de verschillen te vinden.

Omtzigt is natuurlijk heel goed bezig met de toeslagenaffaire, maar dat is geen reden om op het CDA te stemmen. Hij is niet voor niets omstreden binnen de partij, dat heeft natuurlijk ook met de standpunten van de partij te maken.

Mija

Mija

18-02-2021 om 17:54 Topicstarter

Ik zit professioneel heel dicht tegen de lokale politiek aan en ben daardoor anders gaan kijken naar politiek. Lokaal zie ik dat hoe politici zich gedragen, ten opzichte van de andere volksvertegenwoordigers en in de relatie bestuur-volksvertegenwoordiging, minstens zo belangrijk is, en in sommige gevallen belangrijker, dan wat ze vínden en waar ze voor of tegen stemmen. Ik ben waarschijnlijk een van die zeldzame gevallen wiens landelijke stemgedrag wordt beïnvloed door wat ik lokaal zie, in plaats van andersom. Je kunt zeggen: je moet de partij scheiden van de persoon. Maar dat gaat niet, lokaal in ieder geval niet. Mensen kunnen prima beleidsuitgangspunten hebben maar als ze niet kunnen en willen samenwerken, bezig zijn te polariseren, kunnen ze een hele destructieve bestuurscultuur creëren en in stand houden. Ze zijn namelijk niet tot de orde te roepen, behalve door de kiezer. En die vindt conflictzoekend gedrag vaak wel stoer. Populisme vind ik daarom inmiddels echt de pest: van die mensen die serieus lijken te geloven dat zij weten wat 'de burgers' willen, dat alleen zij 'de burgers' snappen en vertegenwoordigen en niet meer lijken te beseffen dat ze daar juist zitten met hun verschillende meningen omdat er buiten het stadhuis óók mensen leven met verschillende meningen. En dat je er als ervoor verantwoordelijk bent met je volksvertegenwoordigende orgaan chocola te maken van al die verschillende belangen en overtuigingen. Aan de andere kant zijn mensen die steeds maar meegeven en weinig kritisch zijn ook geen inspirerende volksvertegenwoordigers. Ik heb daarom veel waardering gekregen voor het politieke handwerk en wat in mijn ogen 'echt democratisch' gedrag is. In die zin vind ik een voorkeurstem voor iemand die het nodig heeft om in de kamer te komen, beslist geen weggegooide stem, ook niet als ik de standpunten van een partij niet altijd deel. Het gaat me er niet om of het een léuk persoon is maar hoe hij zijn werk doet. Maar goed, Omzigt komt heus wel in de kamer en heeft mijn voorkeursstem niet nodig. En Wopke vind ik inderdaad een turnoff. Ik geef het toe. En ik heb net de Stemwijzer gedaan en daar komt het CDA erg laag uit en GroenLinks overtuigend bovenaan. Hmmm, toch nog maar eens erg goed nadenken. 

Mija schreef op 18-02-2021 om 16:25:

Enigszins tot mijn verrassing overweeg ik dit keer om op het CDA te stemmen. Of eigenlijk op Pieter Omzigt, puur om hoe hij zijn rol als volksvertegenwoordiger in de toeslagenaffaire heeft vervuld. Renske Leijten van de SP komt niet in aanmerking voor mij. Wat over de onderlinge verhoudingen en het leiderschap binnen die club in het verleden naar buiten is gekomen, heeft mij heel wantrouwig gemaakt over het mensbeeld van deze partij. 

Hier is het andersom. Ik ben ook onder de indruk van Pieter Omtzigt en Renske Leijten, maar de C van CDA is voor mij een no go. Dus (waarschijnlijk) Renske Leijten.

De SP is mij te dik met jeugdzorg. Dan stem ik nog liever Fleur Agema.

AnneJ schreef op 18-02-2021 om 20:06:

De SP is mij te dik met jeugdzorg. Dan stem ik nog liever Fleur Agema.

zo'n smiley helpt echt niet AnneJ. Jij maakt namelijk nooit grappen. 

gr Angela

Nu bijt ik even op mijn lip om niet meta te reageren.

Ik vind het dit jaar voor het eerst echt lastig. Ik denk dat de premier en belangrijke stempel drukt op het kabinet, dus daar kijk ik naar. En ik stem ook altijd op een stabiele partij,  die kan samenwerken en niet polariseert. Dan valt het al vrij veel af. Verder heb ik niet veel met de echt linkse denkbeelden en een partij moet voor heel Nederland staan en niet zo'n Randstadpartij zijn. 

Door de aanpak van de coronacrisis hebben vooral het cda en de vvd bij mij deuken opgelopen. Ik moet er niet aan denken dat De Jonge en Grapperhaus terugkeren in het kabinet. Hoekstra zou ik juist wel een goede premier vinden. Dus dat botst. Bij de VVD ben ik een beetje klaar met Rutte. Maar inderdaad, hij is wel de sterkste politicus die er is. Samen met Wilders, maar daar stem ik niet op, want die polariseert teveel. D66 vind ik slappe hap,  Kaag vind ik een zeer goede diplomaat, maar geen geschikt bestuurder.

Als ik dan over de corona heen kijk en de financiële en economische problemen zie aankomen,  dan denk ik dat ik dan toch voor de vvd ga. Maar dan wel met hoekstra als minister op 1 van de economische posten.

Dan stem ik ook nog altijd op een vrouw, maar misschien laat ik dat dit jaar wel schieten, dat is ook niet meer zo nodig. 

De lokale politiek is iets totaal anders dan de landelijke. Daar kun je inderdaad het beste op de meest capabele wethouderskandidaat stemmen. Lokale issues staan vaak ver van landelijke partijprogramma’s, een lantaarnpaal is niet rechts of links. Maar landelijk gaat dat echt niet op. Bovendien is vaak helemaal niet vooraf bekend wie op de ministersposten gaan zitten. Dus je keuze voor de nationale verkiezingen laten bepalen door een toevallig goede GroenLinks wethouder in jouw dorp lijkt me geen garantie voor succes.

Mija

Mija

19-02-2021 om 00:44 Topicstarter

Het gaat mij helemaal niet om de wethouders maar om de raadsleden. De wethouders kunnen geweldig goed zijn en mooie resultaten boeken in de stad maar als de raad slecht functioneert, functioneert de hele democratie niet. De wethouder kan matig effectief zijn maar de democratie kan desondanks goed functioneren, als de raad goed functioneert. Ik stem niet voor de regering maar voor de tweede kamer: daar gebeurt de democratie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.