Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-02-2017 om 13:53

Stemwijzer verkiezingen 2017

Hebben jullie de stemwijzer al ingevuld? Ik had op 1 t/m 3 VVD, CDA en ChristenUnie. Best opmerkelijk gezien mijn ongelovigheid
Ik ga er vanuit dat het gros hier wat linkser uitkomt.


Tuinstoel

Ybeltje Berckmoes, vind je dat zo'n veel in haar mars hebbende vrouwelijke VVD'er?

skik

Tuinstoel

Tuinstoel

09-02-2017 om 22:55

Dijksma, seriously??

Dijksma vind ik nou echt helemaal niks. Heeft nog nooit een normale baan gehad en zou de arbeider moeten vertegenwoordigen?? Echt een beroepspoliticus, zou niks anders kunnen. Ook niet echt iemand die buitenlandse ministers serieus nemen. Ploumen is misschien wel minister maar totaal onzichtbaar.

Ik vind Schippers nu een goede, maar vroeger waren daar natuurlijk Smit, Verdonk, Terpstra, etc. Ik zou echt niet weten welke partij dichterbij het leveren van de 1e vrouwelijke premier zou zijn geweest.

Zo zie je maar, hoe verschillend je ernaar kunt kijken. Jij ziet een totaal ander plaatje dan ik, best grappig.

Partij voor de Dieren

Uit voormalige kieswijzers kwam meestal de PvdD bij mij als eerste uit de bus. Na aanvankelijke verontwaardiging (ik heb niks met dieren), ging ik toch maar eens hun partijprogramma bekijken. En verhip, dat paste nóg beter bij mij dan dat van D66. Maar een bekende die Kamerlid is zei dat dat een weggegooide stem is, omdat ze op papier dan wel een compleet programma hebben, maar in de praktijk een one issue partij zijn. Ze komen alleen opdraven bij hun stokpaardjes, verder zie je ze niet. Dus leuk als ze goede ideeën hebben over bijvoorbeeld onderwijs of verkeer, maar ze doen er kennelijk niks mee.

skik

Tuinstoel

Tuinstoel

09-02-2017 om 22:59

skik

Nooit van gehoord, ik denk nu vooral aan bewindspersonen. Wat er op de banken zit van de Tweede Kamer is helaas niet altijd van hoog niveau, maar dit geldt voor alle partijen.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-02-2017 om 23:18

Tuinstoel

Zeker kijken we er anders naar. Een VVD tuintje is niet mijn favoriete uitzicht vanuit mijn raam . Erica Terpstra is sympathiek en ik heb bewondering voor Neelie Kroes. We zullen het op politiek gebied misschien niet eens zijn, maar ik vind het knap hoe ze nog steeds enorm goed haar draai lijkt te vinden in zaken waar leeftijdsgenoten over zeggen : dat snap ik toch niet op mijn leeftijd!?

Dat Sharon Dijksma altijd in de politiek heeft gezeten hoeft geen nadeel te zijn. Is iemand die vanaf de universiteit op hoog niveau het bedrijfsleven is ingegaan zoveel beter? Snapt die wel wat er in de maatschappij leeft?

Er zijn meer sterke vrouwen aan de linkerzijde geweest. Het is niet alles VVD wat er blinkt.

Ybeltje

'De grenzen moeten dicht voor jongemannen uit het Midden-Oosten. Dat zegt VVD Tweede-Kamerlid Ybeltje Berckmoes tegen BNR-verslaggever Jaap Jansen.

‘Het mengt voor geen meter. Ik zie daar een bedreiging. Dat door de enorme bevolkingsgroei daar de angry young men uit Afrika en het Midden-Oosten hiernaartoe komen, dat moet gewoon stoppen.’ Volgens Berckmoes komen die jongemannen gefrustreerd naar Europa en raken ze hier dubbel gefrustreerd. ‘Hier in West-Europa dreigt een soort Eurabia te ontstaan’, zegt ze.

Berckmoes lijkt zich met de uitlatingen in PVV-vaarwater te begeven. ‘Je ziet een vermenging van culturen die niet mengen. Het is eeuwenoud dat we mekaar de hersens inslaan vanwege het geloof. Dat is gewoon een no-brainer voor mij. Trump zou zeggen: it’s a fact. Met name het islamitisch geloof is een gewelddadig geloof. Mohammed was ook een krijgsheer. Ik aard ook niet in Saoedi-Arabië. Daar moet je mij niet neerzetten, dan ben ik acuut depressief.’

Het VVD-Kamerlid is zich bewust van de gevolgen die haar uitspraken kunnen hebben: ‘Ik krijg hier geheid gedonder mee, maar I don’t care’, zei ze na het gesprek. Berckmoes staat niet meer op de VVD-lijst bij de komende verkiezingen.

Je kan dus niet op haar stemmen bij de aankomende verkiezingen. Tenzij ze nog toegevoegd wordt aan de lijst van de PVV.

skik

Tuinstoel

Tuinstoel

10-02-2017 om 08:45

Zou me niks verbazen. Veel politici zijn zo opportunistisch als de pest en ik denk dat Wilders nog wel wat hulp kan gebruiken.

Ze wil kennelijk toch met een soort van 'legacy' de kamer verlaten.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 09:33

Ach ja

Hoe zouden Afrikanen een paar honderd jaar geleden over al die West Europeanen gedacht hebben, die hun tent daar opsloegen?: als we niet oppassen wordt het hier Afriwesteuropia! En in Amerika: Innuitopia.

Li

Li

10-02-2017 om 10:32

Kaaskopje

Ze hebben ons er dan ook na een tijdje uitgeschopt. En de Native Americans zijn deels uitgemoord, deels gemarginaliseerd. Geen goede voorbeelden van geslaagde integratie.

Li

Li

10-02-2017 om 10:33

Christen-Unie

Stemt iemand daarop? Dat komt er tot mijn verbijstering steeds uit.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 11:55

Zeker niet. Ondanks wat Wilders en gelijkgestemden ons willen doen geloven, heb ik ook niet de indruk dat wij gekoloniseerd worden door moslims. Er is een verschil tussen vreedzaam bij elkaar in een land wonen, of de oorspronkelijke bewoners te degraderen tot tweederangs burgers of eigenlijk niet veel meer dan beesten en je alles van die oorspronkelijke bewoners toe eigenen. Dat deel na "..., of " lijkt mij dus geen goede basis voor een goede integratie.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 11:57

Li 2

Hoe lang lag je al onder die steen? CU doet al heel wat jaren mee en dat komt niet omdat niemand op ze stemt.

Li

Li

10-02-2017 om 12:43

Kaaskopje

Ik reageer op jouw post he, over Afrika etc.!

En wat CU betreft: dat ze meedoen weet ik wel ja.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-02-2017 om 12:52

Ik kom met stemwijzer regelmatig uit bij een christelijke partij, maar daar kan ik niet op stemmen vanwege die C. Ik ken wel mensen die erop stemmen, maar die komen uit een kerkelijk dorp en zijn zelf ook gelovig.

Half a twin

Half a twin

10-02-2017 om 13:14

Phryne.. echt niet?

Is de C zo onoverkomelijk wat jou betreft? De SGP vind ik echt een stap te ver gaan, die hebben te weinig vrouwen op de kieslijst maat als de CU het best aansluit bij mijn dingen die ik op dat moment belamgrijk vind dan zou ik er echt oo stemmen. Liever CU dan PVV zeg maar.
Liever een stem naar een wat grotere gevestigde partij die aan een coalitie deel kan nemen dan een stem naar een splintergroep die 1 zetel gaat halen en dus niet mee kan regeren.
Zeker dit jaar, ales om te voorkomen dat Geert in een coalitie moet en er dus eindeloos geïnformeerd en geformeerd gaat worden. Dat we maanden met een demissionair kabinet zitten en er dus geen besluiten genomen kunnen worden.
Het is tijd voor daadkracht en als dat kan door mijn stem aan CU te geven dan moet dat maar een keer. Liever niet maar een kabinet met 15 partijen is ook geen optie. Als alle deelnemende grote partijen 8 zetels halen en de kleintjes 1 of 2 dan wordt formeren wel heel moeilijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 13:20

1. weet ik toch
2. waarom vraag je je dan af wie daar op stemt?

Tuinstoel

Tuinstoel

10-02-2017 om 13:26

Half a twin

Voor mij geldt hetzelfde. Een partij die regels en wetten maakt met de bijbel (of koran) in haar hand kan ik niet serieus nemen. Ik ben voor een scheiding tussen kerk en staat, dus ja...

Je hoeft echt niet je stem aan een splinterpartij te geven hoor, er zijn nog steeds voldoende alternatieven voorhanden. Overigens ben ik ook voor een kiesdrempel om dit soort splinterpartijen te voorkomen. Anders worden wij het nieuwe Belgie waar de totstandkoming van een nieuwe regering ook alle records brak.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 13:33

Half a twin

Is de C zo onoverkomelijk wat jou betreft? De SGP vind ik echt een stap te ver gaan, die hebben te weinig vrouwen op de kieslijst====

Dat is wat mij betreft niet het enige bezwaar. Ze zijn voor de doodstraf bijvoorbeeld. Ik zag ook dat ze de ww in het tweede jaar af willen bouwen. Ze willen het homohuwelijk zsm weer ongedaan maken. Als ik langer ga lezen vind ik vast nog meer. Dus nee, bedankt SGP.

Li

Li

10-02-2017 om 13:37

Half a twin

Dat soort dingen zit ik dus ook te overwegen ja. Ben absoluut niet christelijk. Ik zal de programma's maar eens gaan doorworstelen, van die stemwijzer word ik absoluut niet wijzer.

Ybeltje

Ach gossie. Niet alleen heet ze Ybeltje Berckmoes, wat me op zich al een zwaar lot lijkt (het klinkt als iets uit een boek van Toonder), maar de arme ziel is ook nog eens afkomstig uit Julianadorp, een tochtgat in het uiterste noordpuntje van Noord-Holland. Vier jaar heeft ze aan het spannende Den Haag mogen ruiken, maar nu is het uit met de pret en moet ze weer terug naar de bollenvelden.

Dus ja, dat je dan gaat lopen raaskallen is misschien ook wel verklaarbaar

Half a Twin, liever CU dan PVV, dat ben ik met je eens, maar er valt in ons stelsel gelukkig nog een heleboel meer te kiezen. Ik weet niet beter of de CU neemt de Bijbel als leidraad voor de politieke standpunten. En daar doen ze niet verlegen over, hun slagzin: geef geloof een stem (vorige verkiezingen was dat meen ik Daad bij het Woord, wat ik een geniale slogan vond). Als je niet gelovig bent, dan ga je toch niet stemmen op een club die een God waar jij niet in gelooft en een Boek dat zij als heilig zien (en jij niet) tot richtlijn van al hun handelen neemt?

Een paar jaar geleden, toen de CU ineens erg veel populairder werd, hoorde ik ook de een of andere prominent verkondigen dat hij op de CU ging stemmen, hij was dan wel niet gelovig, maar ach, met dat gelovige van de CU zou het in de praktijk vast wel loslopen. Ik denk dat hij daarmee ongewild de CU-politici tot op het bot beledigde en ik snap werkelijk niet waar zo'n standpunt op gebaseerd kan zijn.

Dus nee, voor mij geen CU. Bij het CDA (waar ik om allerlei redenen al helemaal niet op stem) zou ik nog kunnen denken dat het met die C wel meevalt en misschien over dat punt heen kunnen stappen, maar niet bij de CU.

Groeten,

Temet

Stemmer

Stemmer

10-02-2017 om 15:01

Wel nieuwkomer

Ik ga voor een van de nieuwkomers, namelijk de Piratenpartij.
Bescherming van privacy van burgers en een transparante overheid raakt voor mij enorm een van de belangrijkste pijlers van de democratie. Datalekken zijn inmiddels aan de orde van de dag, de overheid gaat schaamteloos burgers aftappen om de veiligheid te verhogen. Het is nog nooit zo veilig geweest, maar dat wordt maar voor het gemak vergeten. Alles om de terroristen te pakken, vindt de AIVD. Hoezo geven de inlichtingendienst zoveel macht? En dan met Trump in Amerika, die onze gegevens mag opeisen.
En de lijsttrekker Ancilla vd Leest komt intelligent en integer over, benaderbaar en eerlijk.

Half a twin

Half a twin

10-02-2017 om 15:04

Van huis uit katholiek.

Dat christelijke van het CDA is er al lang af, de CU is christelijk maar ook weer niet te erg. Zij zouden bij geen beter alternatief mijn stem wel krijgen, de SGP niet.
Ik ken mensen uit mijn kerk die al jaren en jaren CDA stemmen, ze zijn het niet helemaal eens met de standpunten van het CDA maar ja, de KVP is er ooit in opgegaan en om nog iets van het katholieke te behouden stemmen ze nu dus CDA. PvdA Stemmen zouden ze nooit doen, want dat zijn rooie rakkers. Die mensen stemmen niet op een partij waar ze wat in zien maar traditioneel op een christelijke partij.
Ik zal eens nazoeken of CU echt voor de doodstraf is, dan krijgen ze nooit meer mijn stem. Zware criminelen mogen wat mij betreft zwaar gestraft worden maar de doodstraf is zo onomkeerbaar. Als ze toch d de verkeerde hadden is er niks meer te herstellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 16:51

Temet

Als Rutte een goede linksvoor heeft, zit ze vanuit Den Haag zo op de Razende Bol

Triva

Triva

10-02-2017 om 17:06

Ik begrijp werkelijk waar niet hoe je denkt Geert Wilders tegen te kunnen houden met een stem op de CU omdat je vindt dat dat geen splinterpartij is. Nee ok, ze hebben wel VIJF zetels op dit moment...

Ik overwoog voor hetzelfde probleem juist het antwoord te zoeken in een stem voor de VVD.

Leg mij nu maar eens uit hoe jouw denkwijze is Half a Twin want ik mis blijkbaar essentiële informatie?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 17:17

SGP

De SGP is voor de doodstraf. En uiteraard tegen het homohuwelijk.

Ik ben het er niet mee eens dat de C allang uit het CDA is, maar wel gematigd. Moslims kunnen zich er ook thuis voelen. Het is dus een partij voor gelovigen. Daar is op zich niets mis mee.

In de tijd van Rouvoet had ik wel sympathie voor de CU. Met zijn opvolger Slob ook wel. Als ze hadden gezegd dat hij van de FNV was had ik het ook kunnen geloven. Nou vooruit... CNV. Maar met Segers heb ik het gevoel dat we weer steviger met de neus op de bijbel gedrukt worden. Bij Rouvoet zou ik in geval van zéér ernstige keuzenood de mogelijkheid hebben overwogen om op de CU te stemmen, maar dat is nu totaal niet meer aan de orde.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2017 om 17:20

VVD?

Nou... die stelligheid van Rutte dat ze niet met de PVV willen regeren is voor mij nog niet veel waard hoor. De kans is groot dat beide partijen de meeste stemmen halen en dan móeten ze voor de goede orde wel met elkaar praten.

Half a twin

Half a twin

10-02-2017 om 17:20

weet nog niet wat ik ga stemmen

,Liever een stem naar de kleine CU dan naar zo'n eenmansfractie. Daar zijn er veel te veel van en die kunnen niet gaan regeren. Ik moet mij nog beraden op wat ik ga stemmen een eenmansfractie wordt het niet en VVD ook niet. Ik heb genoeg van die lachebek, tijd voor verandering maar geen extreme ruk naar rechts. Ik ga de komende debatten volgen en hier en daar de partij programma's lezen. Dan bepaal ik wie mijn stem krijgt. Daarbij sluit ik behalve de VVD geen van de nu al zittende partijen uit.

Half a twin

Half a twin

10-02-2017 om 17:22

o en natuurlijk de PVV

Die foe ik ook niet.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-02-2017 om 17:51

Dat doet mij deugd

Dat hier en masse de pvv niet als optie gezien wordt. Als ik mijn tijdlijn op Facebook mag geloven, zie het er heel anders uit.

Verder geloof ik dat meerdere kleine partijen samen meer kans maken om de pvv buitenboord te houden. Dan een grote VVD samen met een paar kleintjes. Dat gaat altijd een pvv-vvd battle worden, en de rest van de partijen heeft dan helemaal niks meer in te brengen. Of ze nu mee regeren of niet.
Geen stem van mij dus op de VVD. Sowieso al niet, mijn vader zou me posthumaan met de bliksem treffen denk ik als ik daar al maar over zou nadenken...

Triva

Triva

10-02-2017 om 19:31

maar half a twin

Ik snap nog steeds niet waarom jij overweegt op CU te stemmen om zo de PVV tegen te kunnen houden.

Voor de overige reageerders: Als de VVD de grootste wordt hoeven ze helemaal niet met de PVV te gaan praten. Als de PVV de grootste wordt... daar wil ik nog niet aan denken maar Wilders heeft dan wel de macht totdat hij het bijltje er bij neer gooit omdat niemand met hem verder wil. Ik vraag me dan wel af hoe het gaat: wel de grootste partij maar je kunt geen coalitie vormen. Mag de VVD dan? Rare situatie die ik eigenlijk zou willen voorkomen door de VVD de grootste te laten worden.

Van links kunnen we al helemaal geen grote partij meer verwachten.

Ik heb er een hard hoofd in.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.