Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

30-09-2011 om 11:38

Stoppen met roken: wat levert het je op?

Mijn omgeving (huisarts, familie, partner) was er al langer van overtuigd, maar nu vind ik zelf ook dat het tijd is om te stoppen met roken. Kunnen jullie nog andere voordelen verzinnen buiten de gezondsheidswinst en financiële besparing (900 euro per jaar)?
Het klinkt heel stom, maar ik zie er erg tegen op om straks op een terrasje te zitten zónder sigaret. Net of ik er iets voor moet laten, terwijl er natuurlijk genoeg mensen net zoveel lol hebben zonder zo'n ongezonde sigaret. Hoe ervaren ex-rokers dat?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

30-09-2011 om 11:50

Speciaal ingelogd voor jou

Het levert op dat je véél lekkerder ruikt ! Echt, als iemand even buiten een sigaretje heeft gerookt en dan weer naar binnen komt, is het zo'n vreselijke sigarettenrookstank die om hem/haar heenhangt !

En je moet juist blij zijn op een terrasje zonder sigaret. Mensen kijken nu niet meer scheef naar je omdat de wind verkeerd staat en jouw sigaretterook hun kant opwaait (zoals bij mij vandeweek).

Ik vind 't super van je en hoop dat je gaat stoppen en 't volhoudt ! Sterkte !

Groetjes,
Wilma (die nu moet rennen naar de overblijf ... )

Lizelot

Lizelot

30-09-2011 om 11:51

Rust

Het gevoel dat je niet meer moet....als er iets tegenzit(ooh,ik moet eerst een sigaretje)of als je klaar bent met eten en dan dat sigaretje moeten.En ik had tijd over,heel mijn dag draaide om het roken.Boodschappen doen ,eerst een sigaret,thuis komen ,dan weer een sigaret,stofzuigen daarna een sigaret.Daar kreeg ik zo een hekel aan.En je ruikt lekkerder,hahaha.En je smaakt komt terug.Eten gaat beter smaken.
Ik heb dat nu als ik met vriendinnen ga eten,zodra de borden van tafel zijn,MOET 1 vriendin gaan roken,ben je net gezellig aan het praten,maar die sigaret gaat voor,maakt niet uit wat er verteld wordt.
En toe ni krookte kreeg ik een beetje opgejaagd gevoel als ik een sigaret nodig had,dat heb ik nu ook niet meer,ik ben in mezelf veel rustiger geworden.Afijn,ik vind het heerlijk!!!!

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2011 om 12:01

Nou

Je reukvermogen wordt beter, je hoeft minder vaak je huis te witten en gordijnen te wassen, je stinkt niet meer.

Je geeft niets op!

Die gedachte moet je ook proberen om te zetten in "ik hoef niet meer". Ik vind het juist heerlijk om in de kroeg of terras met rokers te zitten. Ik zie ze de een na de ander opsteken, wetende dat het ze helemaal niet smaakt en ze hun slechte geweten constant onderdrukken.

Ik rook bijna 6 maanden niet meer, van het ene op het andere moment gestopt. Zomaar, zonder het te plannen. Ik heb eenvoudigweg geen nieuwe sigaretten gekocht.

Ook herken ik het niet-meer opgejaagde gevoel. Als ik op het punt stond te vertrekken, stak ik er nog gauw even eentje op. En als ik ergens was aangekomen, meteen de fik in een nieuwe peuk.

Wat mij een kick geeft, is het feit dat ik soms als ik niet kan slapen, 's nacht 1 sigaretje kan roken, zonder dat ik -ongemerkt- weer nicotine-verslaafd raak. Er is ook geen behoefte aan meer.

Inderdaad, rust.

Wat een stress kan een mens hebben over roken:

* Whaah! Je sigaretten zijn op. Paniek!
* Whaah! Je mag hier niet roken, wanneer weer wel?
* Whaaah! Bij ieder kuchje of rocheltje denk je het ergste
* Whaaah! Je voelt je eigenlijk een verslaafde slappeling!

Echt, knop om. Als niet roker voel je je echt gezonder, fitter, rustiger, relaxter. Je ruikt fris, je ziet er beter uit, je conditie is beter, je voelt je sterk & bent trots op jezelf, je bespaart tijd! (echt! Roken kost zoveel tijd!) en je geeft het goede voorbeeld aan je kinderen.

Maar bovenal...rust....

Geen stresserige haastsigaretten voor je een meeting inrent, paniekbezoekjes aan obscure pompstations, of stiekem sigaretten achter de schuur omdat je niet wilt dat je kinderen het zien. Je wilt niet weten hoe fijn dat voelt.

Als ik terugdenk aan toen ik nog rookte (jaren terug alweer) dan ben ik nog steeds heel, heel blij dat ik gestopt ben.

Ingrid

Je stinkt niet meer

geen reacties gelezen, mijn eerste ingeving, buiten de geijkte voordelen, is: je stinkt niet meer. Niet uit je mond, niet uit je haar, niet uit je kleren. Erg fijn is dat
Succes!

Aha

Er zijn er meer die dat zeggen En verder, inderdaad: het geeft enorm veel rust. Het is één van de beste beslissingen ooit geweest om te stopppen (nu bijna 12 jaar geleden).

Tihama

Tihama

30-09-2011 om 12:57

Stoppen met stinken

Ik probeer me altijd voor te stellen hoe het moet voelen om te weten dat je altijd stinkt.
Of weten rokers niet dat ze stinken? Kijk: ik zeg het overigens ook niet tegen rokers. Maar ik ken geen rookverslaafde die niet stinkt. De geur zit in hun haren, hun adem, hun handen, hun kleren. Als je elk uur een verse sigaret opsteekt, dan is dat ook echt onvermijdelijk.

Behalve alle paniekverhalen die IngridT aanhaalt (die ik herken van mijn vader nadat hij gestopt was) lijkt het mij een enorme vooruitgang als je niet meer stinkt.

Tihama

Tihama (paniekverhalen)

LOL! Die paniekverhalen dateren voornamelijk uit de periode dat ik nog WEL rookte. Dat je 's avonds om 11 uur net voor je naar bed wilde dat volle pakje uit je handtas wilde opduikelen voor de laatste peuk vd dag, en dat dat pakje er dan gewoon niet was. Oeps. En dat je dan gewoon in de auto sprong om naar een of ander pompstation te rijden wat hopelijk nog open was. Dat genre. Dat ik dat ooit gedaan heb. En godzijdank nooit meer hoef. Heerlijk!

Ingrid

Tihama

"Of weten rokers niet dat ze stinken?"
Nee. Ze denken dat een pepermuntje en even buiten uitwaaien afdoende is....Ik spreek uit ervaring, want na het stopppen met roken, ga je niet alleen minder stinken, maar ook beter ruiken. En dan vallen je de schellen van de neus.......ik heb me met terugwerkende kracht kapot geschaamd.

Hou je van zingen vic?

Je gaat aanmerkelijk mooier zingen als je met roken gestopt bent.

Ik vind ook van mezelf dat ik moet stoppen, heb ook al tig pogingen ondernomen maar het lukt me niet. Het wordt ook steeds moeilijker.

Dat je beter gaat ruiken als je stopt vind ik geen aanbeveling. Mijn reukvermogen is prima, ik ben er niet blij mee als dat beter wordt, er stinkt tenslotte meer dan dat er lekker ruikt. En dat ik zelf riek kan me eigenlijk niet zoveel schelen (en ik ruik andere rokers ook, ik weet dat het stinkt).

Rustiger word ik ook niet van stoppen. Ik raak toch niet in paniek als ik ineens zonder sigaretten zit of heel lang ergens ben waar je niet mag roken. Alleen de gedachte al dat er morgen weer een sigaret zal zijn maakt dat ik met gedwongen rookloze periodes geen probleem heb. Maar van de gedachte dat ik nooit meer zal/mag/kan roken word ik bijzonder onrustig. Vorige zomer heb ik een maand niet gerookt toen we een rondreis door Amerika maakten. Op zich prima vol te houden, ik stond onder 24-uurs curatele van man en kinderen dus ik hoefde nooit in tweestrijd te staan om te gaan smokkelen, want dat kon gewoonweg niet. Maar eigenlijk heb ik geen hele fijne vakantie gehad omdat ik me de hele tijd opgefokt voelde. Na een hele maand nog steeds. Dat is geen aanlokkelijk vooruitzicht voor een volgende stoppoging. Ik denk dat roken een soort zelfmedicatie is voor mij. Als kind en puber was ik nogal explosief, nu (door de sigaretten?) rustig en stabiel. Ik word een beetje bang voor mezelf als ik stop.

Hypochondrie is mij vreemd, ik wordt gewoon fit negentig. Gele vingers of een rimpelige kop heb ik niet. Ook geen naar rokershoestje. Helpt dus ook al niet.

Anyhow, ik ga binnenkort eens een afspraak maken bij de huisarts om te kijken wat die voor me kan betekenen. Ook al denk ik dat in gezond 90 word staan de statistieken niet aan mijn kant. En 't is enorm zonde van het geld en gewoon niet nodig.

Vic, als je gaat stoppen, heel veel succes!

skik

Vic

Vic

30-09-2011 om 14:03

Skik

Ik herken wel veel van wat je zegt. Ik ben ook niet zo'n paniekeraar dus als ik er 's avonds achter kom dat mijn sigaretten op zijn, ga ik niet alles op alles zetten om ze toch te kopen. Tijdens mijn laatste zwangerschap heb ik me maanden lang verheugd op dat ik weer mocht roken als het kind geboren was
Maar nu is er wel een knop om hoor. Er is een medische aanleiding en ik wil niet zo eindigen als mijn moeder (herseninfarct, hersenschade, ellende en narigheid). Daar heb ik geen garanties op omdat ook niet-rokers in mijn familie vaataandoeningen krijgen, maar het zal de kans allicht verminderen.

Hibiscus

Hibiscus

30-09-2011 om 14:55

Huid

Ook al denk je als je nog jong bent dat je huid er geen last van heeft, kijk maar eens naar oudere vrouwen die hun hele leven al roken, die zien er zoveel ouder uit.

Het feit dat de sigaret mijn leven bepaalde en niet ik maakte dat ik stopte, jaren geleden, cold turkey. Ik was het zat dat ik toch in mijn pauze buiten in de kou en regen ging staan om te roken, belachelijk.

Als ik nu mensen zie van boven de veertig die roken vind ik dat altijd iets triestigs hebben. Roken is dom en als je jong bent, kun je nog wegkomen met het doen van domme dingen. Op een gegeven moment moet je gewoon verstandiger zijn. Als je dan nog rookt, is dat voor mij een teken dat je weinig doorzettingsvermogen hebt. Ik denk dat er weinig rokers zijn die het een fluitje van een cent vonden om te stoppen, maar ze hebben het maar wel mooi gedaan.

Skik, een maand niet roken is inderdaad best zwaar, daarna wordt het makkelijker. Ik vond het begin hecht het allermoeilijkst. Wat ontzettend zonde dat je toch weer bent begonnen nadat je die eerste moeilijke maand door was gekomen. Je was er bijna.

Het is idioot duur. Ik heb dat geld destijds (5 pond per dag) in een spaarpot gedaan. Gewoon echt een briefje van 5 iedere dag in een bakje. Na een paar maanden zijn man en ik van dat geld op vakantie gegaan.

Je stoort er toch anderen mee. In het draadje rumoerige buren hierboven kun je lezen dat veel mensen de sigarettenrook van buren in de tuin erg storend vinden.

Succes Vic, echt waar, je kunt het. Zovelen zijn je al voorgegaan, er is geen enkele reden waarom ook niet jij het zou kunnen halen!!!

Hibiscus

Thursday Next

Thursday Next

30-09-2011 om 16:59

Stinken

ja stinkt niet meer, zoals hierboven ook al genoemd. En je kinderen stinken niet meer mee. Ik doe de luizencontrole op school, en ruik meteen waar gerookt wordt in of bij huis. De haren van die kinderen stinken flink naar de rook.
Succes met stoppen, Vic!

Vic

Vic

30-09-2011 om 17:06

Binnen?

Volgens mij zijn er nog maar weinig mensen (met kinderen) die binnen roken. Natuurlijk heb ik dat ook nooit gedaan.

Thursday Next

Thursday Next

30-09-2011 om 17:32

Binnen of buiten

Of ze binnen of buiten (of onder de afzuigkap) roken weet ik niet, ik weet dat er in de klas van oudste 3 kinderen flink naar rook stinken. Uit 3 verschillende gezinnen.

Fiorucci

Fiorucci

30-09-2011 om 17:35

Dat maakt niet uit

Ik weet van een egzin in mijn naaste omgeving dat er buiten wordt gerookt, alles stinkt evengoed, incl de kinders.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2011 om 20:50

Tijd, stress, blije terrasgenoten, etc.

Als ik op mijn werk naar de rokers kijk, ben ik blij dat ik niet rook. Iedere koffiepauze moet buiten doorgebracht worden. Nu is dat prettig, maar met regen, storm en 5 graden of minder niet. De lunchpauze is ronduit hectisch. In het eerste kwartier moet de lunch naar binnen gepropt worden want, hoera!, dan is er nog een kwartier over om te roken en het toilet. Ik zit gewoon heel ontspannen een half uur in de kantine.
Ik erger me soms aan rokers op een terras. Zit je lekker in de frisse buitenlucht en dan zit je in die rooklucht te happen! Ik ben dus blijer met je als je ook daar niet meer rookt.
Tja en dan toch de dingetjes als dat je frisser ruikt, niet in paniek raakt als je je vloeitjes niet kan vinden of ziet dat je nog maar 1 sigaret in je tas hebt.
Vic, eigenlijk denk ik bij je vraag: waarom vráág je dit aan ons? Je weet best wat de voordelen zijn. Dus zet 'm op en fiks dit klusje. Ik ben nu al trots op je

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2011 om 20:53

Cobi

Ik heb roken ook het langst bij het na-tafelen gemist en ben ook bij de eerste zwangerschap gestopt met roken. Mijn oudste dochter is niet mijn eerste zwangerschap. Tussen de eerste en haar zwangerschap ben ik toch weer de fout in gegaan, maar inmiddels rook ik 21 jaar niet meer.

Asa Torell

Asa Torell

30-09-2011 om 20:59

In elk geval

levert het je op: mijn enorme bewondering, die ik als niet-rookster heb voor iedereen die met roken kan stoppen !

Vic

Vic

30-09-2011 om 21:08

Kaaskopje

Waarom ik het vraag? Omdat ik vooral benieuwd ben wanneer ex-rokers niet meer het gevoel hadden dat ze iets moesten laten, of dat ze zichzelf iets ergs aandeden. De voordelen weet ik wel, maar ik moet het ook nog zo gaan voelen.

Chippie

Chippie

30-09-2011 om 21:09

Ik kan er niets aan doen...

Ik ben nu heel eerlijk, maar als ik iemand zie roken dan vind ik die persoon zo ontzettend suf. Verslaafd zijn vind ik zo sneu, kom op beetje doorzettingsvermogen! Tis vreselijk ongezond, fijn voor jezelf maar je bent ook moeder. Denk aan die snoetjes rond jouw kist. Ik vind het zo ontzettend vieze gewoonte. Ik zie liever iemand nagels kauwen of neuspeuteren, maar je stinkt een uur in de wind. En je kleren en huis (lekker gastvrij!) trouwens ook. Ik vind rokers asociaal, zit ik met mijn kleine schatje op een terrasje en dan komt er weer zo'n verstikkende, kwalijke walm langs haar schattige snoetje. Ik vind rokers gewoon enorme domme dufkoppen; zoveel geld uitgeven aan iets waar je niets positiefs aan beleeft. Spoel dan gewoon duizend euro door het toilet.. Ik vind rokers vreselijk ongezellig: bij een feestje staan ze de halve tijd buiten en gezellig natafelen is er niet meer bij.

Ik zou op het terrasje gewoon een schaaltje bitterballen bestellen.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-09-2011 om 21:11

Je weet het wel

Ja, mensen die roken, stinken naar rook. Mijn man rookt (nog) en heeft geen idee met wat voor walm omgeven hij van het balkon naar binnen stapt. Ik heb hem ooit verteld dat zelf de haartjes van onze zoon naar tabak ruiken als hij hem heeft vastgehouden. Sindsdien wast man zijn handen na het roken, maar of dat erg veel uitmaakt, waag ik te betwijfelen. Zelfs als ik thuiskom van mijn werk en hij al acht uur de deur uit is, ruik ik nog tabak op sommige plaatsen in huis waar de ventilatie niet goed is. En hij rookt dus niet binnen.
Ja, roken is idioot duur. Ja, van roken ga je misschien eerder dood en word je in elk geval veel ongezonder naarmate je ouder wordt. En ja, zeer slecht voorbeeld voor je kroost. O, en inderdaad, rokers worden tegenwoordig bekeken als enorme sukkels. Ook niet fijn.
En toch, he. Ik doe het al (even rekenen) 15 maanden niet meer en ik mis het nog steeds. Ik weet zeker dat ik nog heel lang, misschien wel mijn verdere leven stiekem zal verlangen naar een sigaret.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

30-09-2011 om 21:17

Dat dus maar niet

"Ik zou op het terrasje gewoon een schaaltje bitterballen bestellen."
Het is dus niet de bedoeling dat ik ga aankomen. Dat vind ik erger dan de rest.

Jillian

Jillian

30-09-2011 om 21:31

Ja...

Het klopt natuurlijk allemaal wel die objectieve voordelen... maar ik moet eerlijk toegeven dat ik het roken nog wel mis. Ik ben al weer jaren gestopt (bij de zwangerschap van oudste) en ik kan geen enkel objectief voordeel bedenken aan roken. Maar als ik een avond uit ben of stress heb of het juist heel gezellig heb dan mis ik het nog altijd. Roken maakte het leven toch een beetje leuker

Mijn man rookt af en toe. Hij kan dat. Ik niet. Als ik weer begin dan zit ik binnen een paar weken zo op een pakje per dag. Ik rook dus helemaal niet meer. Mijn man rookt een keer in de week of zo als hij met bepaalde vrienden is of 's avonds even in de tuin. Ik wou dat ik op deze manier kon doen.

Dus ja alle objectieve voordelen van niet roken kloppen helemaal, het is een ongezonde, vieze, dure gewoonte en stoppen is een hele goede beslissing maar toch mis ik het.

Ik heb ook een pact met mezelf. Als ik 70 ben dan begin ik weer en dan ga ik ook niet meer op de lijn letten. Heerlijk vooruitzicht.

Margriet*

Margriet*

30-09-2011 om 21:43

Veel: tijd, geld, ergenissen van anderen, gezondheid

Ik heb collega's die elk uur een (of meer) sigaret(ten) roken en tijdens de lunchpauze er drie achter elkaar paffen. We hebben wel eens doorgerekend wat dit op jaarbasis de baas kost.....
Verder kost het geld.
Ik vind het vreselijk vies als ik mijn collega's stinkend tegenover mij krijg. Verder heb ik buren die in de tuin roken. Gisteren stond de wind verkeerd en walmde mijn slaapkamer naar rook.
De ziektes die je door roken kunt krijgen (en dan zijn er veel en veelvoorkomend) kun je zelf wel bedenken. Wat kost dat de overheid (en de mensen in dat land...)

Lijken me genoeg redenen om te stoppen.

Polly Shearman

Polly Shearman

30-09-2011 om 22:08

Tip vic

Ga naar de drogist en koop van die nicotine sabbel snoepjes. Voordeel: niet roken is makkelijk nadeel: stoppen is zo makkelijk dat je weer makkelijk begint. Als je namelijk een paar maanden door een hel gaat omdat je niet meer rookt. Dan begin je niet zomaar meer. Want dan was alle moeite voor niks. Maar met die sabbel snoepjes in je tas verlang je niet meer naar een sigaret. En stoppen met die snoepjes is ook helemaal niet lastig. Sterkte!

Kiki

Kiki

30-09-2011 om 22:12

Rotverslaving

ik rook de afgelopen tien jaar met tussenpozen. Kan voor lange perioden stoppen, maar begin altijd weer.

Ik was 2,5 jaar gestopt en weer begonnen, werd daarna zwanger van mijn oudste, de hele zwangerschap/borstvoedingsperiode niet gerookt, toen weer begonnen maar ontdekte anderhalve maand later dat ik weer zwanger was, dus weer ruim 18 maanden gestopt. Toen weer begonnen totdat ik weer zwanger raakte en rook nou alweer een hele tijd niet.

Ik wilde dat ik een gelegenheidsroker kon zijn, maar helaas.
Nou ja, we gaan gewoon inzetten op een leven zonder rookverslaving, maar ik mis het soms best wel.

dc

dc

30-09-2011 om 22:38

Mis het niet

Ik vind het gewoon zo fijn dat ik niet meer stink, en dat mijn kussen niet meer stinkt, en mijn haren, en dat ik niet meer zo vaak hoef te wassen. Ik schaam me niet meer als ik mensen gedag kus, of als ik mijn kinderen wil knuffelen.

Als ik nu mensen zie roken op een terrasje, dan denk ik "fjoe, daar ben ik mooi vanaf!". Ik mis het echt totaal niet meer! En ik ben nu pas 15 maanden gestopt...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.