Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Verkiezingen

wat denken jullie, gaat de PVV werkelijk zoveel stemmen halen (18 zetels geloof ik nu in de peilingen) en wordt het een rechts blok of zal het Cohen toch nog lukken om de grootste te worden ?

oh ik vind het zo vreselijk... dat de pvv straks met zoveel in de kamer zal zitten, weggegooide zetels die alleen maar negativiteit gaan inbrengen de komende jaren.... En dan nog een rechtsere coalitie dan we al hadden.

(ik stem groenlinks al sinds ik kiesrecht heb)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

26-05-2010 om 11:22

Ik denk het wel

Als ik kijk naar de reacties op diverse internetfora, als ik de mening hoor van de meeste blanke leerlingen in mijn groepen (doorgaans uit Nederlandse achterstandsgezinnen), als ik de triomf zie glimmen in de oogjes van Wilders en ook van Rutte - ja, een rechtse coalitie zit er dik in. Het CDA doet wel mee, dat bleek duidelijk uit het debat.
Ik ben zelf absoluut geen PvdA-stemmer, nooit geweest ook, maar ik overweeg een stem op Cohen als tegenwicht. Toen ik nog dacht dat een links-liberale coalitie een flinke kans had, dacht ik: ik stem gewoon, net als altijd, op GL. Nu weet ik het niet zo zeker meer. Ik wil strategisch stemmen, dus ik wacht nog even de ontwikkelingen af.
Wel spannend trouwens, er komt qua nieuws en evenementen een superleuke maand aan: verkiezingen, WK, voortgang van de eurocrisis .
Groetjes
Massi

sp

sp

26-05-2010 om 13:48

Ik blijf

denk ik toch maar gewoon bij de SP, ik wil zo links mogelijk stemmen en helaas, de PvdA is al heel lang niet links meer....

Manda Rijn

Manda Rijn

26-05-2010 om 14:34 Topicstarter

Dat kan ik niet

ik ga op de partij stemmen waar ik bij elke stemwijzer/kieskompas bij uit kom, ik betaal ook contributie voor gl. Mijn vriend overweegt wel te gaan stemmen op ovda terwijl dat helemaal niet zijn partij is.

;-(

balen vreselijk balen dat links zich niet duidelijker laat zien.

Carmen

Carmen

26-05-2010 om 14:48

Kennen jullie deze al?

www.stomwijzer.nl

Rechts blok

vvd, cda, pvv. Ligt er duimendik bovenop.
Ik stem groen links en blijf daar bij. Tanden op elkaar en uitzitten.
Groet,
Miriam Lavell

Stemmingmakerij

ALLE partijen doen aan stemmingsmakerij hoor niet alleen rechts en links niet alleen omdat ze worden 'aangevallen'. Dat hoort ook bij het politieke 'spelletje'.

Ik ga stemmen en nee ik stem niet PVV, ik zou het ook afschuwelijk vinden als Wilders aan de macht zou komen. Maar zeker ook niet op CDA of PvdA want dat gedraai van de afgelopen jaren ben ik echt zat. Balkenende kan toch niet meer een geloofwaardige premier worden.

Burger

Burger

26-05-2010 om 15:55

Exit cohen?

Nu de campagne zich in alle hardheid ontwikkelt wordt duidelijk dat Cohen wel een leuke burgemeester is, maar ongeschikt als politiek leider. Nu de PvdA aan een vrije val is begonnen zal dit ook wel het snelle vertrek inluiden van JC-de-verlosser na de verkiezingen.

Rechts

Rechts

26-05-2010 om 16:08

Ik stem rechts

Hier dan het tegengeluid van een rechtsstemmer. Links zie ik helemaal niets in, al veel te lang kampen we met de naweeën van een te soft beleid in mijn ogen. Terwijl de klappen in de hoeken van hardwerkende mensen vallen. De PvdA is al jaren niet meer de partij waar hij vroeger voor stond: de arbeiders. Ik stem niet op de PVV maar kan me wèl voorstellen dat veel mensen dat wel gaan doen. Zelf zie ik van de kant van Wilders c.s. alleen maar commentaar geleverd worden zonder dat er goede plannen zijn om er iets aan te doen, slechts schoppen tegen. Mijn stem gaat naar de VVD terwijl ik jaren geleden dacht dat ik daar echt nooit op zou stemmen..

Bastet

Bastet

26-05-2010 om 16:51

Wat grappig rechts

Je reactie suggereert dat we linkse kabinetten achter de rug hebben!
Bastet

tonny

tonny

26-05-2010 om 16:59

Nou ja, ik snap ' rechts' wel

want de meesten hier op OO stemmen links en vooral Groen Links wordt veelal genoemd.

Een écht links kabinet is er nog nooit geweest toch? (oei, mijn kennis van de vaderlandse geschiedenis schiet tekort)
De meerderheid in Nederland is kennelijk eerder behoudend/ rechts dan veranderingsgezind/ links.

Als nou iederéén eens ging stemmen, ook al die mensen die vinden 'dat het toch allemaal niks uitmaakt' dan zou dat misschien schelen?

Burgere

Burgere

26-05-2010 om 17:16

Izar, de waan van de dag voor de protest-stemmer

de 16 zetels "winst" voor de SP was voor een groot gedeelte valse lucht, protest-stemmers. De keer daarvoor ging dat massaal lopen met de LPF. En nu met de PVV. Gewoon boze Nederlanders die "er genoeg van hebben".
De (hypothetische)winst van de VVD verbaasd me wel. Als Balkende nu wat geluk heeft, en iets meer als vader-des-vaderland overkomt, en JC nog wat blijft doorblunderen, dan kan er nog heel wat gaan schuiven de laatste week.

krin

krin

26-05-2010 om 17:27

Voor rechts

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1382741.ece/Halsema_VVD_creeert_Amerikaanse_vechteconomie
Nou begrijp ik wel dat Femke Halsema geen onbevooroordeelde mening over de VVD kan hebben, maar toch: VVD stemmen omdat je het niet goed vindt dat "de klappen in de hoeken van hardwerkende mensen vallen"... Hmmm. Ik zie het niet.
Zelf zweef ik nog. PvdA is mijn automatisme, maar soms ga ik vreemd met GL of D'66. Weet nog niet hoe mijn strategische pet staat straks. Volgens Kieskompas moet ik overigens Partij voor de Dieren stemmen, maar dat doen we dus niet.

Floor

Floor

26-05-2010 om 18:22

Hardwerkende mensen

Ligt eraan welke hardwerkende mensen je bedoelt, VVD voor de hardwerkende mens. Heb je een laag inkomen (de zogenaamde werkende armen, zie oa http://www.nu.nl/economie/2254502/werkende-armen-kunnen-moeilijk-rondkomen.html en reken maar da die ook hard werken) en een huurwoning met evt. subsidie, dan heb je als hardwerkende mens weinig te zoeken, integendeel. Heb je een hoog inkomen met koopwoning, dan heb je wel wat te zoeken bij de VVD. Zie oa http://www.depers.nl/economie/481780/De-VVD-werkt-niet.html en het artikel dat Krin (dacht ik) aanhaalde.
Heb trouwens niet de illusie dat de VVD echt niet aan de HRA gaat tornen. Zou me niets verbazen als ze de komende kabinetsperiode daar nog aan gaan beginnen met studies.
En wat linkse kabinetten betreft, dat zijn er helemaal niet zoveel gewees na WOII, wel heeft CDA (of AR of CHU of KVP) aan zeer veel kabinetten meegedaan. Toch krijgt ¨links¨ altijd de verwijten toegeschoven van de rechter kant.
Wat ¨rechts¨ betreft, aan hen hebben we die fijne privatisering van de zorg (en nog veel meer) en liberalisering (van oa de banken, het gevolg daarvan kennen we) te danken.

reina

reina

26-05-2010 om 18:59

Toch ook

Hoewel ik ook aan strategisch stemmen denk ga ik denk toch weer Groenlinks stemmen (ja, sorry, de zoveelste hier, ik weet het . Ik maakte me grote zorgen wb de gemeenteraadsverkiezingen en niet onterecht naar bleek ( Almere....), ben nu ook niet gerust. Het blijkt dat de PVV in Almere, geheel volgens verwachting, weinig doet, ze praten zelden mee, geven geen commentaar, verschijnen regelmatig niet etc. Ze blijven alleen hun deuntje opdreunen: tegen de islamisering én kunst en cultuur zijn linkse hobbies (ben ik blij dat ik links ben, heb ik tenminste mooie hobbies ....). Ik hoop zo dat er veel mensen echt gaan luisteren en nadenken ipv hun onderbuikgevoel volgen, zoals dat zo onsmakelijk genoemd wordt...

Maylise

Maylise

26-05-2010 om 18:59

Twijfel

Ik heb een beetje dezelfde overweging als Massi Nissa. Ik wil Groen Links stemmen maar zit toch nog te twijfelen of ik een strategische stem zal uitbrengen op de PVDA als het blijkt dat er toch nog een kans is dat PVDA de grootste kan worden. Ik ben wel redelijk gecharmeerd van Job Cohen en zie hem als premier wel zitten. Nog liever Femke Halsema als premier maar dat is nu niet realistisch. Ik denk toch dat ik uiteindelijk wel Groen Links ga stemmen want eigenlijk ben ik helemaal niet zo'n PVDA fan. Groen Links is toch de partij waar ik de meeste overeenstemming mee heb.

Ik heb liever ook geen rechts kabinet, zeker niet met de PVV. Het liefst een links kabinet met GL, PVDA, D66 aangevuld met SP en heel eventueel CU. Hoewel ik een coalitie van 5 partijen wel erg veel vind. Dat lijkt me ook de stabiliteit niet ten goede komen. Anders misschien Paars III. Ik weet dat paars de laatste jaren verguisd wordt maar ik vond het eigenlijk geen hele slechte combinatie. Echter PVDA en VVD lijken nu verder uit elkaar te liggen dus misschien beter van niet. Stabiliteit is ook erg belangrijk. Ik heb eigenlijk geen zin dat het hele circus zich volgend jaar weer herhaald.

Maylise

Rechts

Rechts

26-05-2010 om 19:53

Emma b

'Rechts: "niet op de PVV maar kan me wèl voorstellen dat veel mensen dat wel gaan doen"

Oh, Marokkanen en moslims zijn geen hardwerkende burgers?'

Hoor je mij over Marokkanen of moslims? Je trekt mijn reaktie totaal uit zijn verband. Ik ga slechts uit van mijn eigen positie en wat volgens mij voor mij het beste is. Jij begint meteen te roepen over racisme, mens waar heb je het over? Dát is dus precies wat mij tegen de borst stuit bij 'links', meteen doen alsof iedereen die rechts is racist is en onnozel, lees je eigen reactie maar eens na.

Trouwens opvallend dat jullie allemaal naar links neigen terwijl de opiniepeilingen heel wat anders laat zien. Durven andere rechts-stemmers zich hier niet te laten gelden of is dit een links-forum? Zomaar iets wat ik me even afvraag.

Sassefras

Sassefras

26-05-2010 om 20:13

Als je het verkiezingsprogramma van Groen Links er op naslaat, ben ik van mening dat ze de term 'links' zolangzamerhand beter uit hun naam schrappen. Ze houden er nl een paar zeer onlinkse ideeën op na tegenwoordig. (o.a. de studiefinanciering afschaffen dmv een leenstelsel en AOW afschaffen voor vrouwen die er voor kiezen thuis te blijven om voor hun kinderen te zorgen)
Ik heb wel degelijk sympathie voor Cohen, maar hij krijgt mijn stem niet. Ik ga voor het échte links; de SP dus. Vrijwel de enige partij die écht opkomt voor de zwakkeren in onze samenleving. Mijn voorkeur gaat uit naar een zo links mogelijke coalitie van PvdA,SP,Groen Links,D66 en evt CU. Ik weet dat het onhaalbaar is, maar een mens mag zijn/haar idealen hebben toch?
Ik vraag me ook al af waar 'Rechts' de bewering vandaan haalt dat we zoveel linkse kabinetten hebben gehad. Het eerste écht linkse kabinet moet nog geboren worden...

Vic

Vic

26-05-2010 om 20:16

Ik volg gewoon de stemwijzeruitslag

Bij mij komt altijd de VVD uit de stemwijzers. Dit jaar gevolgd door CDA, PVV, SGP (?) en Verdonk (gruwel). Nogal rechts hoewel ik mezelf niet asociaal en acultureel vind en regelmatig thee drink met Marokkanen. Waarom de PVV zo hoog staat snap ik ook niet, want ik heb helemaal niets met het stokpaardje van Wilders, en ik vind het ook niet erg als de AOW-leeftijd naar 67 gaat. Als ik moet raden denk ik dat we een paarse coalitie krijgen.

Sassefras

Sassefras

26-05-2010 om 20:19

Rechts

Je loopt nu wel te klagen dat rechtse stemmers zich hier niet durven laten geleden, maar hoe 'stoer' ben je zelf met je gelegenheidnick in dit topic?
Waarom niet met je eigen nick durven uitkomen voor je politieke overtuiging?

krin

krin

26-05-2010 om 22:19

Tja

het mag van mij best linkser, maar dan niet via de SP. Die is zo links dat het alweer bijna rechts is.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-05-2010 om 22:28 Topicstarter

Groeiend groot gapend gat

ik heb al een flink aantal jaar mijn tanden op elkaar, even doorbijten nog maar 4 jaar ? Ehh, dus in die zin, mijn kaken beginnen wat pijn te doen en een overontwikkelde kaakspier is bij mijn type gezicht niet fraai. Dan doel ik op dat wat uit de politieke hoek komt, vaak vast ook vervorm door de media.

Afgelopen jaren ben ik verder gegroeid en ontwikkeld. Ik merk dat mijn leven en de manier waarop ik handel en denk steeds verder afkomt te staan van wat de PVV benoemt als 'het volk', ook heb ik heel andere ideeen over een gezonde economie dan de VVD en een heel ander idee over onze internationale positie van het CDA. Als CDA, VVD en PVV gaan regeren dan zal ik dat groeiende grote gapende gat waarschijnlijk nog meer gaan voelen, wordt het verschil tussen mijzelf en een groot deel van de bevolking nog groter.

En ik ben er nog niet helemaal uit of ik dat zo blase kan zeggen omdat ik 1 van die stinkende mazzelaars ben (werkelijk zo'n bevoorrecht leven heb ik, op het enge af) ben of omdat ik afgelopen jaren nog meer ben gaan waarderen wat de PVV, CDA en VVD juist niet nastreven.

Vic

Vic

26-05-2010 om 22:35

Debat gezien?

Even iets luchtigs Ik moest erg lachen toen JP de vragenstelster (ben even haar naam kwijt) antwoordde dat ze zo lief keek, om duidelijk te maken dat hij geen antwoord wilde geven. De hele zaal gaf een massaal 'tsssss', maar ik vond hem heel gevat. Als ik zo'n debat zie word mij steeds duidelijker waarom ik rechts stem. Ik vraag me dan toch af hoe dat bij jullie werkt? Kom je niet in de problemen als je honderden euro's meer moet betalen voor zorg, veel minder hra krijgt, en allerlei andere maatregelen voor je kiezen krijgt met je zogenaamde hoge inkomen van pak 'm beet 50.000 euro?

krin

krin

26-05-2010 om 22:50

Vic

Weet ik niet, of we in de problemen komen. Met minder kunnen we vast nog wel toe, ja.
Ik weet niet zo goed hoe ik mijn linksheid kan verdedigen zonder stemmers op rechts te laten denken dat ik ze hardvochtig of egoïstisch vind, wat ik niet vind.
Ik weet wel dat ik me in mijn keuze voor een partij niet in de eerste plaats laat leiden door de gevolgen voor mij persoonlijk. Het speelt wel mee, maar geen hoofdrol. Je stemt in de richting van je ideale samenleving, zoiets is het. En mijn ideale samenleving ziet er blijkbaar gewoon anders uit dan de jouwe. Als ik minder welvarend word in mijn eigen ideaalplaatje, dan is dat maar zo. Idealen kosten geld.

Manda Rijn

Manda Rijn

26-05-2010 om 22:55 Topicstarter

Ja dat gaat geld kosten

maar ik moet ongeacht welke coalitie we krijgen gewoon volgende keer wel aangenomen worden of meer ander werk binnen krijgen.

Overigens dacht ik dat we er inmiddels wel uit waren dat met name de verdere marktwerking, het gekloot bij de banken en de beurzen, het deelnemen aan allerlei 'vredes' missies, het aankopen van onzinnige gevechtsvliegtuigen en overige kul zoals 'veiligheid' ons/de NL'se maatschappij meer geld heeft gekost en de maatschappij geen goed heeft gedaan.

sp

sp

26-05-2010 om 22:59

Debat

niet gezien, ik hoef dat gelieg en gedraai allemaal niet te zien, zodra ze gekozen zijn doen ze toch wat anders, allemaal. Ik zou inderdaad weleens een volledig links kabinet willen zien, dus ook zonder CDA. Eens kijken hoe dat verloopt. Paars was ook een prima kabinet, maar ja, daar zijn de meningen ook over verdeeld, vooral aan rechtse kant schoppen ze daar enorm tegen. Maar dingen als marktwerking, ik word er naar van. Kijk eens hoe het afgelopen is met al die bedrijven die geprivatiseerd werden?? Wat is er echt nog over van onze Nederlandse bedrijven? Fokker? NS? KPN? PTT/TNT?

Nogmaals, ik ben er wel uit (als ik de stemkaarten weer vind.... ( ) Heb wel de lijst binnen met alle partijen en namen....er staan wel een paar heel onbekende partijen bij?

Lys Lionne

Lys Lionne

26-05-2010 om 23:32

Stemwijzer, kieskompas....

Ik heb ook die stemwijzer en kieskompas eens ingevuld en tot mijn grote verbazing sta ik bij de stemwijzer het dichtst bij PVV en SP en bij kieskompas bij CU.... Hier raak ik nou écht van in verwarring Ik dacht dat ik altijd redelijk in 'het midden' zat, maar volgens mij is de PVV flink rechts en de SP behoorlijk links?!?

haron

haron

26-05-2010 om 23:39

Proteststemmers

Ik begrijp werkelijk niet dat SP- of PVV-stemmers altijd weggezet worden als proteststemmers, boze mensen, zonder verstand die met de waan en de wind van de dag meewaaien. Ik stem al jarenlang SP (oke heb ooit 'ns strategisch PvdA gestemd maar dat doe ik niet meer). Het idee dat ik morgen zo overwaai naar de PVV, onbestaanbaar (en kwetsend). Ik heb helemaal niets met de PVV maar ik denk dat de groep PVV-stemmers bestaat uit mensen die er veel over hebben nagedacht, of iets minder, of helemaal niet - net zoals dat voor alle andere partijen geldt. Ik hoor bij veel over nagedacht en ook ik heb m;n bedenkingen bij sommige SP-ideeen maar ze sluiten qua gedachtegoed het beste aan bij mijn eigen ideeen.
En ik wil graag een saai debat met Maarten van Rossem als leider van het debat.

Sassefras

Sassefras

26-05-2010 om 23:41

Het carredebat

Het debat van vanavond was juist allesbehalve saai! Ik vond het geweldig; minstens zo leuk als een WK wedstrijd waar NL in meespeelt. Emile Roemer van de SP presenteerde zich super en ook nog met een flinke dosis humor. Ik was tot voor kort niet blij met hem als lijsttrekker, maar ben nu 180 graden gedraaid in mijn mening. Denk dat er na vanavond wel wat zeteltjes gescoord worden in de peiling!

Sassefras

Sassefras

26-05-2010 om 23:50

Haron

Het moge duidelijk zijn dat ik ook een SP-stemmer ben, (aktief lid zelfs), maar ik denk dat de SP wel degelijk in 2006 25 zetels in de Kamer heeft gehaald door een groot percentage proteststemmers. De SP lag toen even goed in de markt bij de proteststemmer als redelijk onpopulaire partij bij de meer gevestigde partijen en daar hebben ze van geprofiteerd. In die zin is de kans groot dat de zgn proteststemmer ook weer met het grootste gemak overwaait naar de PVV.
Ik laat er geen traan om; mocht de SP uitkomen op een zetelaantal tussen de 12 en 15, dan zou dat mijn inziens een veel reëeler beeld geven van de 'echte' SP-aanhang. Die 25 zetels uit 2006 waren leuk, maar gingen helemaal nergens over...

Sassefras

Sassefras

27-05-2010 om 00:01

Krin?

'Het mag van mij best linkser, maar dan niet via de SP. Die is zo links dat het alweer bijna rechts is.'

Huh? Deze bewering raakt kant nog wal. Zet de VVD (uiterst rechts) en de SP (uiterst links) naast elkaar en zoek de overeenkomsten dan maar eens! Die zouden er dan moeten zijn als ik op jou mening af zou moeten gaan, toch?
Overigens vind ik de SP niet eens uiterst links, zoals ze vaak weggezet worden. De SP is nu net zo links als de PvdA van 15 jaar geleden!
Tot zover mijn campagnepraatje voor vanavond, welterusten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.