Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2011 om 21:34

Wie is er blij met de ov-chipkaart?

Wat een waardeloos product, zeg! Duur, omslachtig (je kunt nooit meer gedachteloos uitstappen)... zijn er ook voordelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-08-2011 om 22:05

Ja!

- nooit meer in de rij om een kaartje voor de trein te kopen
- nooit meer in de bus erachter komen dat je strippenkaart vol is
- nooit meer strippenkaarten hoeven kopen
Echt, als je er eenmaal aan bent gewend, dan is het alleen maar een gemak. En koester het ding maar, want die strippenkaart komt echt niet meer terug.

NaShA

NaShA

13-08-2011 om 22:31

Inderdaad

ideaal! Nu heb ik wel mazzel, omdat mijn man bij het OV werkt kan ik voor weinig geld een gezinsabbo nemen, maar ik vind het echt ideaal, ook als we met zijn allen op stap gaan! Nooit meer uitrekenen hoeveel strippen je nodig hebt!

lennest

lennest

13-08-2011 om 23:00

De groeten!

met vier personen, vier ov's nodig, eerst kaart aanschaffen (gaat maar een paar jaar mee), minimaal € 20 erop zetten als je met de trein wilt en een hoop gedoe als je per ongeluk vergeet uit te loggen. Eerst konden we met 1 strippenkaart met de hele familie op stap, nu 4 onhandige kaarten. Geef mij de strippenkaart en het gewone treinkaartje maar! Maar helaas, die tijd is over.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Niet dus

"nooit meer in de bus erachter komen dat je strippenkaart vol is"

nee, in de bus erachter komen dat je saldo op is...alleen bij een speciaal apparaat op een perron kunnen zien hoeveel saldo er nog op je kaart zit...bij een strippenkaart kun je dat thuis zien.

Ingrid

jessica 5

jessica 5

14-08-2011 om 02:39

Gale

Nou volgens mij zit jij ook in D.H. De jongste twee hebben hier ook een ov en als ze uitchecken ben ik er bij en controleer ik dat ter plekke. Nog nooit problemen gehad . Net voordat ik het eind bereik laat ik ze alvast uitchecken,dus tijd genoeg om even te kijken of dat goed gaat. Ook met het overstappen geen problemen gehad. En als je geen piepje hoort werkt het apparaat weer eens niet. Als hij bij het instappen al op rood staat kun je dus gewoon gratis rijden. Ze kunnen je dus niets maken van de htm als de zaak weer eens niet werkt,al vaak meegemaakt. Ook de trambestuurders zeggen dit tegen mij.Dit ook afgelopen week weer meegemaakt dat al die aperaten op rood staan. Vind dit niet erg,gratis rijden dus.

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 07:56

Niet ideaal

Eerst vijf kaarten a 7,50 moeten kopen, voor elk gezinslid een. Naar een oplaadapparaat moeten lopen om te kijken wat er ook al weer bij wie opstaat. Oplaadapparaten alleen in winkels, dus opladen buiten winkeltijden kan hier niet. En apparaten die in de tram niet werken heb ik hier (Z'meer) nog nooit meegemaakt helaas. En dan heb ik het nog niet eens over warrige pubers die vergeten uit te checken. Of het feit dat alle anonieme kaarten er hetzelfde uitzien zodat je altijd met merkstiften moet merken om te weten welke kaart van wie was.

Massi Nissa

Massi Nissa

14-08-2011 om 09:23

Heel erg

Alleen al dat uitchecken, dat vergeet ik elke keer bijna en ook al een paar keer helemaal. Verschrikkelijk. En dan het niet kunnen zien van je saldo, waardoor je maar moet gokken hoeveel er nog op staat en of je nog kunt reizen. Het is ook duur. De kaarten zelf kosten al 7,50 per stuk (wat ik idioot vind als er geen alternatief is, zoals tegenwoordig in de meeste regio's). De kaart geldig maken voor reizen met de NS is ook nog een heel gedoe. De officiele website is een zooitje met heel veel ontbrekende en verkeerde informatie.
Ik probeer altijd om me niet te vaak te ergeren aan dit soort dingen, tenslotte kun je er weinig aan veranderen en zijn er wel vreselijker dingen, maar voor de OV-chipkaart maak ik een uitzondering. Het is een onding.
Groetjes
Massi
PS: Mijn studentenbroertje heeft lang bij het callcenter van de OV-chipkaart gewerkt en kwam thuis met de meest bizarre verhalen, de service is echt ongelooflijk slecht. Alleen al de manier waarop je je geld kunt terugkrijgen als je vergeten bent uit te checken is zo schandalig omslachtig dat heel veel mensen het erbij laten zitten. Gigantische bron van extra inkomsten voor het OV.

Dubbel in en uit

Nou geweldig! Konden wij altijd (zelfs in de vorige eeuwen!) gewoon in ene keer door met een overstap naar de overkant van het perron direct naar de grote steden in het westen van het land.
Door die prachtige ov-chipkaart moeten we nu, de trein uit, uitchecken en weer incheken alwaar die trein aan de overkant natuurlijk allang weg is en dan een uur (!!!!) wachten op de volgende trein.
Nee daar is écht goed over nagedacht.
O,ja en idem op de terugweg en welke kant we maar opgaan!
Alleen de wachttijden zullen dan variabel zijn. Terug is het altijd 1 uur.
groeten albana

Julie

Julie

14-08-2011 om 11:09

Huh albana

je hoeft bij het overstappen toch niet in en uit te checken?

Jillian

Jillian

14-08-2011 om 11:17

Julie

Wel als je van de ene maatschappij naar de ander overstapt (dus van Arriva naar de NS bijvoorbeeld). Nog leuker is dat je twee keer het opstap tarief betaalt waardoor je OV chipkaart ruim gevuld moet zijn voor je op de trein stapt.

Jillian

Jillian

14-08-2011 om 11:24

Leuk plan, slechte uitwerking

Het plan van de OV chipkaart is best leuk maar de uitwerking is bijzonder slecht.

In Londen bijvoorbeeld waar een soortgelijk systeem bestaat functioneert het veel beter.

1) speciale zuilen waar je de oystercard tegen aan kan houden als je van het ene naar het andere vervoermiddel overstapt zodat je niet steeds in- en uit hoeft te checken.

2) een tarief per busreis. Je hoeft dus niet uit te checken maar alleen in te checken.

3) geen gezeur als je tussen verschillende maatschappijen reist. Je hoeft niet in- en uit te checken als je met verschillende maatschappijen reist.

4) aanschaf is 5 pond maar 2 of 3 pond daarvan kan je gelijk mee reizen en is geen borg

5) je kan de kaart niet alleen op stations opladen maar bij bijna elk klein winkeltje. Je bent nergens meer dan een paar minuten lopen van het dichtstbijzijnde oplaadpunt

6) papieren kaartjes bestaan nog gewoon. Ze zijn meestal wat duurder (voor enkele reis scheelt het veel, voor dagkaart niet). Je kan ze echter nog gewoon kopen als je geen zin hebt in het oysterkaart gebeuren. In Nederland lijkt die keuze de mensen te ontnomen worden.

Kortom, het idee is niet origineel en kan werken maar over de uitwerking is duidelijk niet goed nagedacht

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 11:56

Jillian

Ik vind het sytseem in Londen ook prima, vooral omdat je wel moet uitchecken om van het perron af te kunnen. Vergeten is onmogelijk op die manier!

Service

Apparaat voor in de bus doet het niet, reageert niet, mag je gaan zitten van de chauffeur. bij het uitstappen ben ik dat vergeten en routinematig check ik uit, piept ie wel! Geld weg, ik wil niet eens weten hoeveel.
Pasje doet het niet meer dan moet je helemaal naar het hoofdkantoor om dat te regelen, andere eind van Amsterdam, we wonen in het Gooi, en niet bij de gebruikelijke servicepunten in de buurt op grotere stations.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-08-2011 om 12:39

Ik woon in een gat

Zoon wilde met vrienden in een andere stad naar de bioscoop. Met de bus. Beetje ad hoc bedacht, dus OV via de post aanvragen ging niet. Met de auto naar de dichts bij zijnde stad gereden om zo'n ding te kopen. In mijn ministadje is voor het gemak geen oplaadpunt.
Wij zijn met zijn vijven, no way dat ik met het OV reis, zelfs in een dure stad ben ik met parkeren ed minder kwijt.

Rosa van der Zanden

Belle Époque

Belle Époque

14-08-2011 om 12:45

Pech

Ik reis weinig met het OV maar heb wel een OV-chipkaart. Maar die ene keer dat ik de trein nam en op een station in een durp uitstapte, bleek daar het "uitlog"-apparaat niet te werken. Gedoe, gedoe, gedoe.

Monique D*

Monique D*

14-08-2011 om 13:00

Annej

Ik heb ook zoiets een keer meegemaakt (ik had 2 chipcards in mijn bezit en per ongeluk met card 1 ingecheckt en card 2 uitgecheckt) en heb het via de website van het GVB op kunnen lossen. Je meldt dit op een speciaal digitaal formulier en ze storten het verschuldigde geld terug op jouw rekening.

En als het pasje het niet meer doet dan kan je dit toch ook opladen via zo'n oplaadpunt bij zo'n sigarenboer?

Ik kan ook alleen maar nadelen bedenken i.p.v. voordelen, alle nadelen zijn al hierboven genoemd. Ik zou het wel fijn vinden als men zo'n oplaadpunt in de tram of bus heeft. Dit zou handig zijn als je merkt dat bij het inchecken het saldo te laag is.
Tja, dit is, net zoals bij de euro, ons gewoon door de strot geduwd..

Merel

Merel

14-08-2011 om 14:01

Rosa

Rosa, je kan voor die ene keer toch nog wel gewoon een los kaartje kopen? Onlangs nog gevraagd in de bus en dat kan. Ik ga maar 2 keer per jaar met een bus, dus ben niet van plan een ov-chipkaart te kopen.

Vraagje

Zijn losse kaartjes zowel voor bus en trein nog wel te koop ? Ik denk even aan mijn zoon die binnenkort als toerist naar Nederland gaat.

NaShA

NaShA

14-08-2011 om 14:54

Ja hoor

en er zijn ook kaartjes waarmee je dan in de tram en metro kan, die zijn 3,50. Ze zijn 1 of 2 uur geldig.

Nasha

Bedankt.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

14-08-2011 om 17:16

Merel

Ik had begrepen dat je alleen nog maar met de OV kaart kan reizen. Kan je dan in de bus een kaartje kopen? Mijn regio is één van de eerste waar dat ding ingevoerd is.

Rosa van der Zanden

Fiorucci

Fiorucci

14-08-2011 om 17:17

Monique

De bus alhier heeft een oplaadpunt. Alleen, je mag van de chauffeur niet de bus in zonder kaartje. Dus eerst kaartje kopen, dan pas opladen...

Massi Nissa

Massi Nissa

14-08-2011 om 20:42

Berber

Mag ik je in herinnering brengen dat ik een tijdje geleden hier postte over alle scheldwoorden die dochter via mij had bijgeleerd na een dagje samen reizen met de NS? Verschrikkelijk. Volgens mij wordt het OV stiekem gesponsord door oliemaatschappijen en autofabrikanten en is het werkelijke motto: hoe krijgen we zo snel en definitief mogelijk iedereen de auto in? Mijn persoonlijke pet peeve is de chauffeurs. Ze rijden alsof ze op een Formule-1-circuit zitten, trekken als een gek op terwijl er nog een roedel omaatjes door de bus wankelt, schelden toeristen uit, het is te gek voor woorden.
Groetjes
Massi

Merel

Merel

14-08-2011 om 20:54

Rosa

Ja bij ons kan dat gewoon heb nog even gekeken op de site voor de zekerheid (Connexxion) en het heet een dalkaartje. Kan alleen vanaf 9.00 uur.

Leony

Leony

14-08-2011 om 21:08

Problemen met contant opladen al genoemd?

Wij hebben niet op naam gestelde OV kaarten. Die kun je alleen via oplaadautomaten opwaarderen. Maar die oplaadautomaten werken alleen maar met pinpassen.
Toen dochter met OV moest en ik wist dat er te weinig saldo op de kaarten stond, wilde ik haar cash laten opladen. Leek me een goed alternatief voor kinderen die nog geen pinpas hebben. Dat bleek in mijn woonplaats (75.000 mensen) niet te kunnen. Onbegrijpelijk.
Geen bankrekening? Dan ook niet met het OV. TSSSS.
Leony

Mamvantwee

Mamvantwee

14-08-2011 om 21:14

Ik neem de auto

Ik reis niet vaak met het OV, maar sinds de oprukkende chipkaart durf ik niet eens meer. Laatst zijn we met het gezin naar Amsterdam gegaan met de trein en we hebben de dag vantevoren op internet uitgezocht of we nog gewoon een kaartje konden kopen op het perron. Gelukkig wel. Als dat niet zo was geweest, hadden we gezellig de auto genomen.

Is die chipkaart alleen ontworpen voor forensen die zonder variaties op hun route elke dag hetzelfde traject reizen? Ik vind het een onding.

Groet, Mamvantwee

cqcq

cqcq

14-08-2011 om 21:43

Juist erg handig

Ook de anonieme kaarten kun je gewoon via de site van de ov-chipkaart opladen. Je moet dan nog wel langs de automaat op het tegoed op het halen.

Ik vind het met mijn kinderen juist heel handig, als de oudste zonder tegoed ergens gestrand is, belt ze mij. Ik kan achter mijn pc opladen, en zij kan verder reizen.

Probeer dat maar eens met de traditionele kaartjes.

Hibiscus

Hibiscus

14-08-2011 om 22:13

Wat een ellende zeg

Terwijl het hier zo handig is met de Oyster card. Je kunt zelfs een account aanmaken zodat je, als je tegoed onder de 8 pond komt, het automatisch verhoogd wordt met 10 pond ofzo. dat heb ik overigens niet, maar het lijkt me wel handig. Bij de bus inderdaad alleen maar inchecken en je kunt niet vergeten uit te checken omdat je door de poortjes moet bij de metro/trein. En overal oplaadpunten. Kinderen tot 11 jaar reizen trouwens gratis met de bus en metro dus het ov reizen wordt zo wel gestimuleerd.

Dat wordt nog even wennen als we straks weer terug zijn. Terwijl dingen in Nederland vaak zo goed geregeld zijn in vergelijking met hier. Misschien zijn het opstartproblemen en komt het ooit goed of is dat ijdele hoop?

Hibiscus

NaShA

NaShA

14-08-2011 om 22:32

Hibiscus

volgens mij is zoiets hier ook mogelijk, dat automatisch opladen, moet ik even navragen. Mijn idee is dat het vooral gewenning is, maar vooral, blind in en uitstappen wat even afgeleerd moet worden (het uitchecken dus)...over een aantal jaar weet niemand beter. Wat ik wel vind, het is onhandig dat NS en overig OV niet hetzelfde systeem hebben...

NaShA

NaShA

14-08-2011 om 22:34

Kijk

http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeov-chipkaart/kostenenopladen/automatischopladen/

maar dat kan dus alleen met een persoonlijke kaart en de meeste hier hebben het over een anonieme kaart, omdat ze niet willen dat "men" hun reisgedrag in kaart heeft waarschijnlijk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.