Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

+ Brunette +

+ Brunette +

13-08-2011 om 21:34

Wie is er blij met de ov-chipkaart?

Wat een waardeloos product, zeg! Duur, omslachtig (je kunt nooit meer gedachteloos uitstappen)... zijn er ook voordelen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ov-kaart met voordeeluren abo met medereizigers

Zelden ga ik met het ov, maar soms is het handig. Omdat de kosten voor een voordeeluren-abo er in 2 keren uit waren, heb ik dus zo'n abonnement. Op een persoonlijke kaart dus. Hoe zit dat nu als je anderen wilt meenemen? Dat kan met korting. Dan kocht je dus voorheen een kaartje met korting. Maar nu? Hoe gaat dat met een OV-kaart?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2011 om 20:12

Handig

We zijn net terug van een vakantie waarin we om de haverklap van het openbaar vervoer gebruik gemaakt hebben. En ik vind het ideaal gewoon. Geen gezeur met losse kaartjes, blieb bij de ene inchecker en blieb bij de andere uitchecker en klaar is kees. Nu zijn wij altijd afhankelijk van het OV dus dan is het simpel... je hebt hoe dan ook reisbewijzen nodig om van a naar b te komen die hoe dan ook gebruikt gaan worden. Dat is natuurlijk anders dan wanneer je een gelegenheidsreiziger bent. Een keer met de kinderen, een keer omdat de auto naar de garage moest, gewoon een keer. En dan is het even slikken als daar speciaal een ov-chip voor moet worden gekocht en geladen voor gebruik. De startkosten zijn misschien vervelend, maar dan is het gebruik verder wel handig. Je hoeft nergens meer een los kaartje voor te kopen, handig toch? (Behalve in de belbus, daar moet je nog wel een kaartje kopen.) Bij strippenkaarten moest je toch ook eerst een kaart kopen en als je met meer gezinsleden tegelijk maar op andere plaatsen moet reizen, moet je toch ook allemaal een eigen strippenkaart hebben. Dat is ook duur. Ik vind dus dat als je door de zure appel van de start heen bent de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2011 om 20:16

Andrea

Zolang er nog papieren kaartjes verkocht worden kun je je medereiziger gewoon een eigen kaartje laten kopen met 40 procent korting.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2011 om 20:28

Anne j.

Wij zijn erachter gekomen dat de borg bij de bus 4 euro is. Dat lijkt dus het maximum te zijn aan wat je kwijt bent als je niet uitcheckt. Ik vond dat meevallen, althans... als je het over lange ritten hebt en niet over stadsritten.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-08-2011 om 21:30

Theorie vervelende chauffeur

Mijn vriendin kwam met een theorie over vervelende chauffeurs die ik wel zie zitten. Zij had het van haar buurman, die vrachtchauffeur is. Veel buschauffeurs zijn ex-vrachtwagenchauffeurs die tot hun pensioen hun tijd op de bus slijten. Deze buschauffeurs zijn van oorsprong gewend aan vracht en niet aan mensen. Vracht zit netjes vastgesjord in de laadruimte, dus als je eens te hard remt of te hard door een bocht scheurt zal die lading niet uit zijn tuig vallen. Mensen wel. En als je lading met een chagrijnige kop vervoert zal die lading er niet door verzuren, buspassagiers gaan wel zuur kijken door zo'n chauffeur. En terecht!
Er is bij ons in de stad onlangs een gepensioneerde buschauffeur overleden. Bij zijn rouwadvertentie stond onder zijn naam 'buschauffeur'. Door dat erbij te zetten wist ik gelijk over welke buschauffeur het ging en ik denk met mij vele Alkmaarders of mensen uit de directe omgeving van Alkmaar. Die man was een begrip. Altijd een grapje, altijd aardig, altijd geduldig. Een echte mensenvervoerder. Gelukkig zijn er best veel goede mensenvervoerders. Het is een vak, niet iets wat je tegen je zin moet doen om je tijd uit te dienen tot je pensioen, maar ja... wat moeten die mensen anders?

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 00:00

Gale

Je hebt aardige chauffeurs en chauffeurs die er hun ziel in zaligheid in leggen. Dat laatste ging voor die man op. Hij zorgde er echt voor dat je lachend in de bus zat.
Ik rij al zolang met bussen, treinen en trams (en sporadisch met metro's) dat ik daar een redelijk beeld van heb. Je hebt echt horken van chauffeurs en conducteurs. Ik verwacht van een chauffeur dat hij geen brokken maakt en de passagiers enigszins de tijd geeft om te gaan zitten. Alles wat extra is is fijn. Ik kom de dag ook wel door ondanks zo'n hork

Kaaskopje

Ik ga verder niets meer van zeggen, maar ik vind de problemen die genoemd worden afdoen als "startproblemen" toch wel een blijk van slecht lezen. Sorry, maar een heleboel van de genoemde punten staan los van het starttarief.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 12:09

Oh genista

Ik dook ook zomaar middenin de discussie na een lekkere vakantie. Tijdens de vakantie hadden man en ik al besproken dat we veel van het gemopper op de ov-chip nogal gezeur vonden. We vonden het ideaal om nergens kaartjes voor te hoeven kopen. Tijdens onze reizen moesten we ook met Veolia, RET, Arriva reizen en dan moet je inderdaad eerst uitchecken van het een om met het ander verder te mogen. Als je haast hebt is dat begrijpelijk irritant en omslachtig. Dat zou anders moeten.
Bij de strippenkaart heb je overigens ook een starttarief. De eerste strip ben je sowieso kwijt en daar bovenop komt de rit. Dus als je 1 zone moet reizen moet je 2 strippen wegstempelen. En dat voor iedereen die ermee reist. Maar hiermee reageer ik alleen op het woord starttarief.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 12:15

Pelle

Dat een buschauffeur niet héél lang gaat wachten tot iemand zich eindelijk gesetteld heeft vind ik ook logisch, maar er zijn erbij die daar helemaal niet op letten. Ik moet zeggen dat het meestal redelijk gaat. Maar toen het fenomeen 'servicebus' zich in onze stad aandiende vond ik het wel heel prettig dat ze nóg meer bij hielden of je je geen breuk kon vallen als ze wegreden.
Man hield tijdens de vakantie een aantal keren de snelheid van de bus bij. Hij kon dat zien op het dashboard. Dat was in Brabant. De bussen reden standaard te hard. Hij is daar geloof ik op gaan letten omdat de bus niet echt klantvriendelijk stopte en bochten nam.

Kaaskopje, misverstand

Ik bedoel niet starttarief als in starttarief per rit, ik doel op de aanschafkosten van de OV-chipkaart en de minimale hoeveelheid geld die daarop geladen moet worden. Datgene wat jij "de zure appel van de start" noemde.

Leidse

Leidse

18-08-2011 om 14:52

Even opscheppen (ot)

Ik woon dus in een stad waar vrijwel alleen normale, vriendelijke en behulpzame buschauffeurs rondrijden! Een enorme verademing na Amsterdam, waar ik hiervoor woonde. Die gewoon wachten als ze je zien aankomen, je rustig de tijd geven om te gaan zitten, en vandaag maakte ik dus ook mee dat ik WEL in de bus mijn saldo mocht gaan opladen zonder eerst een kaartje te kopen. Hoera!

Leidse

Leidse

18-08-2011 om 15:39

Waarmee ik overigens maar wil zeggen

dat het overal zo zou moeten zijn, volstrekt onbegrijpelijk dat dat niet het geval is.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-08-2011 om 17:13

Genista

Oh, okee

Hoop problemen met klanten service+ opladen

Al 2 jaar de OV chipkaart hier. We gebruikten hem voor de bus, dit ging op zich best goed.
Laatst wilden we met de trein, toen had ik een paar kaartjes gekocht via de automaat, maar wilde het ook uitproberen via de OV chip voor mijn dochter (zij reist nog voor het korting tarief en aangezien het een korte afstand was bleven we onder het railrunner tarief)
Dit bleek niet te lukken, er zaten 3 vriendelijke dames van de NS op het perron die vertelden dat we aan moesten geven op de site of we 1e of 2e klas wilden reizen, dit hadden we dus niet gedaan. We mochten van hun gratis met de trein die zij zouden rijden. Had toen al moeten vertrekken, terwijl ze ons probeerden te helpen.

Thuis gekomen eerst naar de OV chip site, daarna naar de NS site, uiteindelijk de 2e klasse aan kunnen geven. Toen moest het tarief van het opladen gewijzigd worden naar 20 euro. Dit lukte niet voor onze kinderen, terwijl ze automatisch opladen hadden. OV chip gebeld, heeft bijna een middag gekost om er uiteindelijk achter te komen dat de site plat lag op dit gebied en ze konden wel formulieren hiervoor opsturen (hiervoor dit zelf verschillende keren geprobeerd en 3x gebeld maar ze vertelden 3x wat anders, behalve dat de site voor het automatisch opladen plat lag)
Ook wilde ik de kinderen op een tip van 1 van hen toevoegen aan mijn account (dat zou gemakkelijker zijn), dus dat probeerde ik, bij de oudste lukte dit niet, ik weer bellen, ik ging onder tussen door met de andere 2 kinderen, toen ik uiteindelijk de persoon te pakken had lukte het bij ons 2e kind ineens wel, dus gaf ik aan dat het niet meer nodig was. Ik het 3e kind toegevoegd en daarna weer het 1e kind geprobeerd, dit lukte weer niet. dus weer gebeld.
Ze konden niet zien waar het aan lag, we zouden op vakantie gaan en ze zouden daarom een brief sturen met de oplossing, bij thuiskomst ligt er een brief in de bus dat mijn zoon (13 jaar) de klantenservice weer kon bellen, dit deed ik terwijl hij thuis was, hierop gaven ze als antwoord dat het nu wel mogelijk was hem toe te voegen, wat het probleem was geweest daar kreeg ik geen antwoord op.
Ben benieuwd wat al die telefoontjes me al gekost heeft, krijg volgende maand de telefoonspecificatie.

Nu kreeg ik weer de tip om wel aparte account voor de kinderen te maken zodat ik ook hun reisgedrag in de gaten kan houden, dat is nu nog niet nodig omdat ze nog niet zelfstandig reizen maar ze spreken elkaar dus aardig tegen bij de klantenservice.

Verder zijn er al in verschillende gebieden GEEN DAGKAARTEN meer TE KOOP, in onze regio nog wel, maar wij waren pas dus in een andere regio waar deze dus pas niet meer beschikbaar waren.

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2011 om 16:09

Niet te koop

Dit weekend bedacht zoon dat hij wilde stappen. Met de bus naar een plaats in de buurt. Hij heeft een busabonnement waarmee hij normaal gesproken in die plaats kan komen, maar nu nog niet. Dat gaat pas volgende week in, als de scholen weer beginnen. Nou, geen punt. Dan reis ik wel met de OV-kaart. Schat, die héb je niet. Nou, dan ga ik die kopen. Da's goed. Waar had je gedacht die te gaan kopen? Dat kan hier dus op het hele eiland n-e-r-g-e-n-s. Jammer he? Mijn OVkaart kan hij niet lenen wat dat is een persoonlijke met foto, zus heeft een studentenOV met foto dus dat gaat ook niet door en losse kaartjes doen ze hier niet in de avond(=stap)bussen. Probleem overleden. Er werd niet gestapt. Ik ben benieuwd wanneer de horeca in voornoemde bekende stapplaats hier lucht van krijgt

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

21-08-2011 om 16:52

Tirza psst (beetje illegaal)

Als je voor de bus de ov-chip van een ander leent is er geen haan die ernaar kraait. Ik kan me de dag niet heugen dat mijn vervoersbewijs is gecontroleerd door een inspecteur. Onze oudste vergeet steeds een eigen ov-studentkaart te regelen en gebruikt die van ons wel eens. Er wordt op deze manier gewoon volledig voor de bus betaald, dus ik voel me er niet schuldig over. In de trein zou ik het niet doen. Er wordt vaker gecontroleerd en dan is de boete me toch te hoog.

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2011 om 17:10

echt waar? Gut. Wat ben je toch een boef. Nou, goed om te weten. Betaald is betaald, niet waar, of ik dat nou doe of hij. Heb ik nog maar 1 dingetje: ik wil de mijne niet kwijt raken en daar heb ik bij hem wel kans op )))

Tirza

Tineke

Tineke

21-08-2011 om 19:04

Vraagje over bus-abonnement

Vanaf nov. a.s. mogen wij ook niet meer met de strippenkaart, dus ik verdiep me nu pas in de OV-chipkaart.
Maar wat ik nu nog niet begrijp: kun je er een bus-abonnement opzetten, hoe en wat gaat zoiets dan?

tonny

tonny

21-08-2011 om 20:14

Je kan die kaart voor van alles gebruiken

je zet er een starttegoed op (dat kan bij ons bij Primera/postkantoor en in de waterbus; in de gewone bus misschien ook wel maar dat vind ik te onrustig) en dan kan je in de bus, tram, metro, waterbus.

Niet met NS, dat kost een extra handeling, zie NS-site. En na die handeling kun je met één OV-kaart in alle OV-middelen die meedoen.

Op dit moment nog niet met Arriva trein geloof ik. In het Noorden rijdt ook een niet-NS-trein, ik weet niet of die al aan chippen doet.

Je kunt ook kiezen voor automatisch opladen, dan staat er altijd wat op, maar daar houd ik niet van, ik bepaal liever zelf wanneer ik hoeveel oplaad.

Petr@

Petr@

21-08-2011 om 20:36

In brabant

zijn ze ook nog niet zover. Pas eind van het jaar wordt er overgegaan dus ik moet mij er eigenlijk ook in gaan verdiepen.
Kaatje, de meneer van het postkantoor raadde mij aan om niet meteen over te gaan op de OV-kaart, maar te wachten tot het goed liep in deze regio. Misschien ook een tip voor jou?
Vraag aan ervaren OV-ers: Of zou het meteen vanaf het begin goed gaan?

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2011 om 20:57

Busabo

Hier Connexxion als vervoerder en een busabo via school. Dat is dan ook een echt 'schoolabonnement', gaat in op de dag van boeken halen en loopt af op de dag van inleveren. Foto wordt door school aangeleverd, uit de schoolfoto-databank. School zit in een school-vervoeders-overleg wat zich druk maakt over haltes en aansluitende tijden en een prijsreductie enzo. Heel goed geregeld. Ik hoef alleen maar te betalen Voor aankomend schooljaar heeft hij zelfs een examen-abonnement, omdat hij dan (als het goed is heh heh heh) veel eerder klaar is dan de rest van de school. Scheelt weer een paar tientjes.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 00:33

Brabant

Wij hebben in Brabant rondgereisd afgelopen weken en konden overal chippen. De trein was van de NS dus dat lukt uiteraard, maar we konden elke bus in met de ov-chip.

Brabant

Het kan inderdaad wel, hier in de stad tenminste wel, ik kom meestal niet veel verder, maar het hoeft nog niet. Ik heb vandaag gewoon mijn strippenkaart gebruikt, was die tenminste vol en blijf ik straks niet met ongebruikte strippen zitten. Ik heb geen idee wanneer de strippenkaart er hier uit gaat eigenlijk. Ergens dit jaar las ik op de site van de busmaatschappij, maar wanneer precies stond er dan weer niet bij.

Ik zag overigens daarstraks ook dat toen wij een paar weken terug met de bus zijn geweest en de kinderen hun chipkaart hebben gebruikt er iets fout is gegaan. Volgens het overzicht zijn wij opgestapt bij de beginhalte van die lijn en dat was niet het geval, nu hebben beide kinderen dus 14 cent meer betaald dan eigenlijk nodig was. Dat had ik vast bij het instappen kunnen zien als ik opgelet had, maar dat deed ik dus niet, ik was al blij dat het lampje groen werd (was de eerste keer dat we de chipkaart gebruikten) Nou lig ik op zich niet wakker van 28 cent, maar ik voelde me toch een beetje genept. Wie kijkt er nou of je bij het inchecken wel op de juiste halte incheckt en zelfs als je er wel naar kijkt, wat dan? De chauffeur kan er vast niks mee en ik zie mezelf ook nog niet gaan proberen om zo'n klein bedrag terug te halen.

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 12:54

Singe lady

Begin gerust nog een keer bij het begin )) Dat is nou juist het probleem, dat kan vaak niet. En al zeker niet in de stap-bussen die hier 's nachts rijden, daar kun je ook niet cash betalen.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

22-08-2011 om 13:31

Tip brabant

Wij moesten de eerste dag in Brabant een flink stuk met de bus. Daar heb ik voor gechipt. Later kregen we de tip dat we een dagkaart konden kopen voor 4 euro, waarmee je de hele dag door Brabant mocht reizen. Dat had die eerste chauffeur ook wel even mogen vertellen! We hebben er daarna dankbaar gebruik van gemaakt.

+ Brunette +

+ Brunette +

22-08-2011 om 14:46

Tonny

In het noorden rijden Arriva-treinen en daar kun je gewoon je chipkaart in gebruiken. Ik proef een beetje dat ze in het noorden misschien nog zouden achterlopen. Niets is minder waar, ze zijn hier zelfs extra fanatiek: hier bestaat geen wegwerpchipkaart en je oude strippenkaarten kun je ook niet meer gebruiken.

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 14:49

+brunette+

Idem in Zeeland. Daar hebben we al bijna 2 jaar de ovchip.

Tirza

Tirza, dat stemt mij droef

Al twéé jaar?? En dan nóg kun je geen kaartje in de bus kopen en moet je een overtreding begaan om netjes betaald met de bus mee te kunnen? How sad...

Tineke

Tineke

22-08-2011 om 18:34

Tegenstrijdige ervaringen

Brunette over het noorden: "en je oude strippenkaarten kun je ook niet meer gebruiken."
Tja, ik woon in het noorden en ik heb vorige week nog gewoon een strippenkaart gekocht. Ook losse kaartjes kunnen gewoon bij de chauffeur worden gekocht.

Tirza G.

Tirza G.

22-08-2011 om 19:58

Genista

Als er iets opgestuwd dient te worden in de vaart der volkeren, mot je in Zeeland weze. Daar houden we wel van voortvarendheid, worstelen, verzuipen en tóch weer bovenkomen. Ofzoiets. O, en bidden. Nou, een prima combi om in te zetten bij een reis per OV.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.