Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

landrot

landrot

27-07-2010 om 16:43

Zeilmeisje mag vertrekken

http://www.nu.nl/binnenland/2300952/groen-licht-zeilreis-laura.html

Ben benieuwd of het nu nog zo leuk is, nu het mag.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

30-07-2010 om 10:54

Pelle...

Ik mag die krantjes toch nog wel als bodembedekking voor de, ehm, cavenkooi gebruiken?

fladder

fladder

30-07-2010 om 11:14

Berber

Sorry, ik zal de term voortaan alleen nog in caviatopics gebruiken

Puck

Puck

30-07-2010 om 11:45

Fladder

Alleen wel zorgen dat de caviae (zo goed Berber ) die onzin niet voor waar aan nemen dan...

koentje

koentje

31-07-2010 om 17:55

Vraag

maar hoe zit het nu met de leerplicht van Laura?
Ik bedoel: niet iedere veertienjarige kan toch beloven tijdens de reis te gaan leren en thatsit? Er zijn hele volksstammen met pubers die van aschool afwillen en bereid zijn te beloven thuis of waar ook te gaan leren. Dat kan toch ook niet?

landrot

landrot

31-07-2010 om 21:55

Makkelijk gezegd

het nieuws is nergens te ontwijken, zelfs bij uitloggen op hotmail kijk ik weer recht in het gezicht van, jawel.

Overigens, ik ben geen vaste lezer van Spits, \\metro enz. Toevallig lag deze op mijn werk in de kantine en had ik even niks om handen tijdens het weghappen van mijn boord. en bladderde dus even door de krant. Om daar dus ook weer dat bericht te zien.

mirreke

mirreke

31-07-2010 om 23:06

Koentje, wereldschool

Zij heeft online les. Dat mag voor expat kinderen, of die tijdelijk een paar maanden/jaren wegzijn uit nederland. Precies voor dit soort tripjes dus. Kijk eens op wereldschool.nl Dat is helemaal niet vrijblijvend, je hebt gewoon een lesprogramma (net zoals een gewone school) dat je moet volgen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-08-2010 om 00:16

Inderdaad, wereldschool

En op de website staat te lezen dat de meeste leerplichtambtenaren akkoord gaan met het niet-naar-een-gewone-school-gaan als het onderwijs goed geregeld is. Bijvoorbeeld via de Wereldschool. De docenten van de Wereldschool begeleiden Nederlandse kinderen over de hele wereld, bijvoorbeeld omdat ze op reis zijn. Voor basisschoolleerlingen krijgen de ouders de lespakketten en instructie, VO-leerlingen krijgen de lesbrieven zelf. De docenten houden de vorderingen in de gaten.
Landrot, ik ben toch wel nieuwsgierig... Je komt op mij zo - tja, hoe zeg ik dat - getergd over. Boos is misschien een beter woord. Boos op Laura omdat ze in sprookjes zou geloven, geen idee heeft van de gevaren, de lol er snel af zal zijn omdat ze geen media-aandacht meer krijgt. Boos ook omdat de kranten over haar schrijven en jij er helemaal klaar mee bent. Misschien klopt dit niet hoor, maar dit meen ik uit jouw berichten te begrijpen.
Mag ik vragen waar die schijnbare frustratie vandaan komt? Ik kan mij namelijk niet zo goed voorstellen dat een 'gewone ouder van een gewoon kind' zich zo opwindt over een ander kind en over de media-aandacht waar dit kind zelf helemaal niet om heeft gevraagd. Ben je soms persoonlijk betrokken geweest bij de hele kwestie, bijvoorbeeld vanuit Jeugdzorg, en trek je het je daarom zo aan? Ik raad maar wat hoor, ik ben gewoon getriggerd door de toon van jouw berichtjes.

landrot

landrot

01-08-2010 om 11:31

Niks van dat al ijsvogeltje

Ik vind het gewoon een over het paard getild kind dat van alles doet om aandacht te krijgen, plus dat ik het een onverantwoorde reis vind. Het artikel in Spits is misschien niet representatief, maar persoonlijk vind ik dat Laura alles wel een beetje wegwuift, te makkelijk er over denkt. Alsof zij wel even alle weersomstandigheden kan beinvloeden. Er niks onverwachts kan gebeuren. Dat haar boot onoverwinnelijk is.

En straks misschien 2 treurende ouders op tv, want achos, ons kind wordt vermist. En ik snap dan ook niks van de algemene tendens hier op het forum. In sommige draadjes worden mensen afgeserveerd op bepaalde dingen die zij doen of nalaten met hun kinderen. Maar Laura's reis en ouders worden zo ontzettend opgehemeld.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-08-2010 om 12:12

Opgehemeld?

Landrot, volgens mij kijken jij en ik op een heel verschillende manier naar deze kwestie. Je hebt geen goed gevoel over deze reis. Dat kan, ik denk dat de meeste ouders zo'n reis niet zien zitten voor hun kinderen. Ik moet er ook niet aan denken dat mijn kinderen dit zouden willen. Tot zover verschillen we volgens mij dus niet.
Maar het verhaal gaat verder. Namelijk dat Jeugdzorg vond dat dit kind daarom onder toezicht gesteld moest worden. En daarmee was (en ben) ik het dus niet eens. En ik ben daarom positief dat de rechter heeft besloten dat de OTS moet worden opgeheven. Omdat ik vind dat je als ouder - binnen de grenzen van de wet - zelf bepaalt wat goed is voor jouw kind en wat niet. Ik vind het dus helemaal niet relevant of Laura al dan niet over het paard getild is, in sprookjes gelooft of dol is op media-aandacht. Ik vind dat we in een vrij land als Nederland onze opvoeding zelf ter hand moeten mogen nemen. Zo mag je er als als ouder ook voor kiezen om in het bijzijn van je kinderen te roken, hen toe te staan alcohol te drinken, hen te laten aanmodderen op school, je 7-jarige turndochter 20 uur in de week te laten trainen, je 8-jarige balletmeisje in een gastgezin te plaatsen zodat ze haar dromen kan najagen, een wereldreis maken, je kind op boksen te doen, je kind als kleuter mee laten doen aan miss-wedstrijden en zo kun je nog wel even doorgaan. Zaken waar je allemaal 'iets van kunt vinden', maar wel zaken tussen ouder en kind.

Nu kun je natuurlijk van mening zijn, dat wat Laura gaat doen, zó extreem is dat je dit verwaarlozing door de ouders of zelfs kindermishandeling en dat een OTS daarom gerechtvaardigd is. Ik heb mij een beetje verdiept in het zeezeil-gebeuren, en ik concludeer daaruit dat deze reis niet zo vreselijk extreem is. Het maakt namelijk nogal uit door wat voor bril je naar deze reis kijkt, je kijkt er vanuit je eigen referentiekader naar. Kom je niet uit het zeil- danwel wereld-reiswereldje, dan zal je zo'n reis al snel extreem vinden. Zit je wel in het wereldje, dan kijk je daar echt met heel andere ogen naar. Het viel mij vorig jaar (toen het allemaal begon te spelen) dan ook op dat nogal wat zeer ervaren zeezeilers, zich juist positief uitlieten over deze reis. Dus mensen die de klappen van de zweep kennen. En nee, die riepen niet in koor: wat een fantastisch plan. Maar wel: met goede voorbereidingen kan deze ervaren meid dit in principe doen. Vergeet niet dat Laura wel 'uit dit wereldje' komt.
Ik herken trouwens zelf heel goed dat mensen dingen al heel snel extreem en daardoor onverantwoord vinden. Ze staan in geen vergelijk met de reis van Laura hoor, maar het gaat om het psychologische mechanisme. Anders = raar. En al heel snel gek, onverantwoord of belachelijk.

fladder

fladder

01-08-2010 om 12:18

Ze mag vertrekken...

...en ik wens haar van harte een goede reis en een geweldige ervaring toe!

Al ben ik blij dat het mijn dochter niet is

landrot

landrot

01-08-2010 om 12:56

Ik zie toch wel verschillen

tussen deze kwestie en de andere kwesties die je noemt. In al die andere gevallen (ik bedoel niet het roken en drinken, vind ik ook onverantwoord bij kinderen) is er wel een volwassene in de buurt. Bij Laura niet. En wat gebeurt er eigenlijk als Laura toch niet het schoolwerk doet dat ze moet doen? Welke stok is er dan achter de deur?

fladder

fladder

01-08-2010 om 13:40

School

"En wat gebeurt er eigenlijk als Laura toch niet het schoolwerk doet dat ze moet doen? Welke stok is er dan achter de deur?"

Dat ze na thuiskomst alles in mag halen. Zo simpel is het. Niet slim, maar het is te overleven.

mirreke

mirreke

01-08-2010 om 15:37

En ik vind

jou gewoon een heel naar iemand, als je dit over een kind, een KIND, kunt concluderen, Landrot: "Ik vind het gewoon een over het paard getild kind dat van alles doet om aandacht te krijgen, plus dat ik het een onverantwoorde reis vind. Het artikel in Spits is misschien niet representatief, maar persoonlijk vind ik dat Laura alles wel een beetje wegwuift, te makkelijk er over denkt. Alsof zij wel even alle weersomstandigheden kan beinvloeden. Er niks onverwachts kan gebeuren. Dat haar boot onoverwinnelijk is. "
En je snapt het ook nog steeds niet. Jij hebt niets met Laura te maken. Het interesseert niemand dat jij het onverantwoord vindt. Het is namelijk jouw kind niet. Ik vind eerlijk gezegd dat je aan (je eigen) draadjesvervuiling doet, door de hele tijd je eigen postings te herhalen. Het heeft geen zin om inhoudelijke reacties op jou opmerkingen te geven. Ofwel je leest ze niet, ofwel je snapt ze niet, je doet er in ieder geval niets mee.
IJsvogeltje, je zegt het allemaal veel beter dan ik, ik ben het weer fijn met je eens

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 15:59

Landrot

Als ze haar school niet doet,moet ze op de blaren zitten.Net zoals mijn zoon,die daarom de brugklas overdoet.Jammer,maar niet onoverkomelijk hoor.

Gretchen

Gretchen

01-08-2010 om 18:43

En toch......

Als je kijkt naar alle voorbereidingen het afgelopen jaar, dan was die OTS toch niet voor niks. Ik lees op Laura's website wat er bijvoorbeeld allemaal wel niet opgeknapt is aan haar boot om hem veiliger te krijgen voor deze onderneming, en ook de trainingen die Laura zelf heeft gedaan. Dat hadden ze toch wel zelf een jaar geleden ook wel kunnen bedenken? Lijkt me dat zij en haar vader hier vorig jaar toch wel erg naief en onverantwoord in stonden. Of juist uitgekookt, want nu stroomt het sponsorgeld binnen.....

landrot

landrot

01-08-2010 om 19:51

Inderdaad gretchen

daar zeg je zo wat....

cqcq

cqcq

01-08-2010 om 19:53

Nauwelijks zeezeilervaring

Wat ik niet begrijp is dat ze weggaat terwijl ze nauwelijks zeezeil ervaring heeft (en dan reken ik de wereldreis met haar ouders toen ze baby/dreumus/peuter/kleuter) was niet mee. Ze heeft twee keer de noordzee overgestoken en dat is het. Hoe kan dat een voorbereiding zijn op alleen zeilen op de oceanen? Ik snap dat gewoon niet.

Anderszijds vind ik alle uitspraken van de rechter die er tot nu toe geweest zijn in deze affaire goed afgewogen. Duidelijk is nu dat heel ver afwijken van de norm geen reden is voor een OTS. Dat ouderlijk gezag uiteindelijk toch het belangrijkste is. Maar als Laura mijn kind was ging ze niet, niet met deze ervaring. Dan werd er eerst meer gezeild meer voorbereid. Dan zouden er eerst kortere trips samen met 1 van de ouders gemaakt worden.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-08-2010 om 20:01

Ijsvogeltje

Jij haalt aan dat er nogal wat mensen uit de zeilwereld positief reageerden, maar ik herinner me ook reacties die minder positief waren. Het is maar net welke opvatting je wilt zien denk ik. En dat bedoel ik niet vervelend
Ik vraag me trouwens af of je in de huidige tijd nog kunt verkopen dat ouders in bijzijn van hun kinderen roken en ze alcohol aan mogen bieden. Ik wil niet zeggen dat het gelijk is aan slaan, maar waarom zou je de buitenkant van een kind niet meer mogen beschadigen (als je een rode plek een beschadiging zou noemen) door een klap, maar wel van binnen door rook en alcohol? Ik trek het misschien een beetje uit zijn verband door dit te zeggen, maar zoals ouders worden teruggefloten bij lijfelijk straffen, vind ik dat ouders ook teruggefloten mogen worden bij andere onverantwoordelijke keuzes.

Cda man

Pluk:"ik denk dat als eenieder als een zot zijn droom achterna rent, er geen sprake meer is van een gezamenlijke maatschappij, noch enige sociale gemeenschap. "
Precies om dat mensbeeld heb ik zo'n hekel aan het CDA. Eerder schreef je "Voor mijn gevoel lijdt Laura aan extreme fixatie en aan kokerdenken" Maar met het toepassen van jouw CDA mensbeeld op het individu Laura bewijs je dat jij aan extreme fixatie en kokerdenken lijdt. Iedereen voor het collectief. Niemand, geen enkel individu, de dromen achterna. Allemaal voor de kar van het gezamelijke, binnen de vastgestelde kring.
Eng hoor.
Heel eng.
Ik heb net die uitspraak gelezen. Geweldige uitspraak. Eindelijk een heldere afweging over de vraag of OTS het probleem, als dat er al is, op zal lossen of zal versterken.
De rechter is helder: Het kan in zijn algemeenheid wel onverstandig zijn om 14/25 jarigen solo de wereld om te sturen, maar in dit geval is het waarschijnlijk net zo onverstandig of zelfs nog onverstandiger om het via OTS te beletten.
Fijn, zo'n rechter.
Nu nog hopen dat dat bizarre mensbeeld van het collectivisme in rook opgaat.
Toe Pluk... het kan bij jou beginnen.
Groet,
Miriam Lavell

Bastet

Bastet

01-08-2010 om 22:19

Inspiratie

Juist de enkelingen die hun droom proberen uit te voeren,kunnen anderen inspireren om hun leven onder de loep te nemen,en misschien het roer om te gooien,eens iets heel anders te gaan doen,of om te gaan doen wat je eigenljk altijd al hebt willen doen.Mijns inziens kan dat uitstekend zonder gelijk het etiketje van egoist opgeplakt te krijgen,en kunnen juist je naasten ook profijt hebben van je ondernemingsdrang.Om zelf geinspireerd te worden,of om te genieten van jouw nieuwe energie en levenslust.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-08-2010 om 23:25

Landrot (beetje ot)

Landrot, ik zit mij nu al twee dagen af te vragen welke forummer schuil gaat achter jouw zorgvuldig gekozen gelegenheidsnick. Je reageert vaak en snel in dit draadje, dus je hoort vast bij de 'vaste club'. Toch? Waarom gebruik je eigenlijk deze eenmalige naam?

landrot

landrot

01-08-2010 om 23:32

Ijsvogeltje

"vaste club" ach, ik kom hier regelmatig, dat wel. En de keuze voor een andere nick doe ik ook vrij regelmatig. Om herkenning te voorkomen.

Pluk53

Pluk53

02-08-2010 om 09:43

(ot) miriam

Beste miriam, er is pas sprake van een maatschappij als er "gezamenlijkheid" is. Jij bent een groot voorstander van anarchisme; dat pakt alleen goed uit voor de sterke individuen. Prima, maar bedenk wel dat ook jij met al je individualiteit niet gaat verhuizen naar Noord-Zweden.
En verder heb ik in mijn posting duidelijk aangegeven dat de maatschappij zeker wel behoefte heeft aan avonturiers, maar dat een stabiele maatschappij daar maar een beperkt aantal van kan "dragen".

Bastet

Bastet

02-08-2010 om 10:01

Ach pluk

Miriam zou zich echt niet laten weerhouden van een verhuizing naar Noordzweden als ze daar behoefte aan had....
Bastet

Pluk53

Pluk53

02-08-2010 om 10:09

Bastet

Miriam zal zich in niets laten weerhouden. Mijn (zwakke) argument was bedoeld om aan te geven dat ook ML de maatschappij nodig heeft om te (over)leven.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-08-2010 om 13:39

Pluk

"Beste miriam, er is pas sprake van een maatschappij als er "gezamenlijkheid" is."
Maar Pluk, hoe zie je dit dan voor je? En ik vroeg het je al eerder: kun je uitleggen wat dat 'dragen van de last' dan inhoudt voor die vele heel gewone mensen? Het suggereert namelijk dat de maatschappij 'last' heeft van avonturiers. Hoe ziet dat er dan uit?

Bastet

Bastet

02-08-2010 om 13:44

Ijsvogeltje is me net voor....

Verklaar je nader,inderdaad,ik ben benieuwd.Nogmaals,het een sluit het ander niet uit namelijk.
Bastet

Pluk53

Pluk53

02-08-2010 om 14:27

Bastet, ijsvogeltje

je moet mijn posting lezen in combinatie met die van ML.
En nogmaals: ik hoop dat Laura een inspiratie zal zijn voor anderen, en geen tragische waarschuwing.

Eens met landrot

Sorry, maar ik vind de meeste reacties werkelijk waar te zot voor woorden. Ik vind het volkomen terecht dat landrot het niet vind kunnen; zo'n zeilreis voor een kind van 14. Kom op zeg, VEERTIEN! Waar komt deze laconieke houding toch vandaan? Er zijn heel veel ervaren, volwássen zeilers die er ook op tegen zijn hoor, samen met nog een heleboel andere mensen die het belachelijk vinden, dus zo raar is het niet om er niet mee eens te zijn.

Laura is helemaal geen bijzonder kind, zoals sommigen het doen voorkomen. Laura is een doodgewone puber, zoals veel pubers zijn: eigenzinnig, denkend de hele wereld aan te kunnen. Haar hersenkwabben maken een enorme ontwikkeling door. Hoe zit het met leerplicht? Hoe zit het dan met andere pubers die niet naar school willen omdat ze ergens mee willen scoren?

Laura heeft niet alleen zeilervaring nodig, maar ook levenservaring. En je kunt dat toch écht niet vergelijken met een volwassene! Het gaat om een zeilreis, geen schoolreisje!

Komt nog bij

Hoe komt een kind van 14 uberhaupt aan een zeilschip? Velen hier zien haar als een soort 'heldin', lijkt het wel. Ik zie Laura eerder als een naief, eigenwijs en verwend kind dat wederom haar zin heeft gekregen. En schei toch uit met flauwekul-uitspraken als 'droom najagen, inspiratie voor anderen'. Het wordt veel te veel geromantiseerd, ze wordt opgehemeld alsof ze Oprah herself is. Doe toch normaal.

Een droom najagen kan ook als je volwassen bent. En Laura is echt niet het enige kind dat een talent heeft, ze is alleen de enige die ouders heeft die zo gek zijn om hierin mee te gaan. Ik heb meer respect voor mensen die echt iets betekenen voor de maatschappij. Vrijwilligers bijv. En voor kinderen die gewoon netjes naar school gaan. Niet voor pubers die (en dat zijn Laura's eigen woorden): 'een beetje losbandig willen leven'. Dat wil elke puber wel, hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.