Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Triva

Triva

31-05-2016 om 15:11

Zwarte piet


Hortensia

Hortensia

01-06-2016 om 10:17

Negerzoen en de nieuwe Piet

Wat negerzoenen betreft: ik heb gehoord dat dat een marketing strategie was!

Wat de nieuwe Piet betreft: ik lees hier dat jullie ook aan de (on)herkenbaarheid denken, en dat dat met roetpieten lastig wordt. Een punt waar ik nog niet bij stil heb gestaan!
De Piet 2.0 zou dan eigenlijk een soort gemaskerde Piet kunnen zijn. Met (een variatie op) die Venetiaanse bal masqué-maskertjes, maar ook met kunstig schminkwerk i.p.v. een flauwe poging tot stroopwafel of roetvlekken.

Maar ook dat zal wel weer op hakken in het zand stuiten, vrees ik.

Trivia

Je schreef:

"nee nee nee

Ik heb dit draadje geopend en ik wil het lezen. Ik wil dus geen complottheorieën hier zien. Ga lekker een eigen draadje openen Cernunnos dan kan ik dat WEL negeren."

Duh? begrijp ik nu heel goed dat we hier alleen neer mogen schrijven wat jou bevalt?

En dat vind je zelf niet eens een beetje vreemd?

da's toch pas vreemd.

COMPLOT THEORIE

je mag blijkbaar hier de dingen niet eens bij hun naam noemen.

Een complot is toch een complot is toch....?

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-06-2016 om 10:25

Cernunnos

Ik snap de reactie van Triva wel. Het is gewoon heel vervelend dat er de laatste tijd zoveel draadjes uitdraaien op complottheorieën. Als we de complottheorie tot een apart draadje beperken, kunnen de ander draadjes daar verschoond van blijven. De posters van complottheorieën zijn vaak nogal lang van stof en overheersend en daardoor raken andere meningen ondergesneeuwd. En dat is jammer, want die zijn vaak ook heel interessant.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 10:32

Cernunnos=Pindar

Agenda 21, complotten, negeren dus.

vervelend

"Ik snap de reactie van Triva wel. Het is gewoon heel vervelend dat er de laatste tijd zoveel draadjes uitdraaien op complottheorieën. Als we de complottheorie tot een apart draadje beperken, kunnen de ander draadjes daar verschoond van blijven. De posters van complottheorieën zijn vaak nogal lang van stof en overheersend en daardoor raken andere meningen ondergesneeuwd. En dat is jammer, want die zijn vaak ook heel interessant."

vervelend? Hmmmmm vreemd. Kijk het is een mijns insziens zeer belangrijke zienswijze. Maar mijn doel is nooit geweest een en ander onder te sneeuwen.
Het kan gewoon naast elkaar bestaan. het is toch een visie van iemand?

he?

"Cernunnos=Pindar
Agenda 21, complotten, negeren dus."

Sorry?

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 10:39

Dees

Ik vind ook dat tradities van andersdenkenden tegen het licht gehouden moeten worden, als die tradities niet wenselijk zijn in onze maatschappij. Hier wordt niet met schapen gesleurd, althans zo zou het moeten zijn en hier zijn meisjes en vrouwen vrij in hun keuzes en meningsuiting. Dat de buurt wakker wordt gehouden vanwege een huwelijk, vind ik dan weer geen argument. Het is geven en nemen.

We zijn het in grove lijnen eens volgens mij

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 10:54

Negerzoen

Ik weet dat men ver gaat om ons consumenten te beïnvloeden, maar dat men gewoon toegeeft misbruik te hebben gemaakt van de sentimenten rond het woord neger vind ik echt walgelijk. En waarom? Omdat ze toch al van plan waren om de negerzoen in wisselende vormen aan te gaan bieden en door het wegvallen van neger waren ze daar vrijer in. Gratis publiciteit door de discussie was mooi meegenomen.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 11:02

Wilgenroosje

Ik vraag me tegelijkertijd wel af wat de volgende discussie wordt. Witte kool, blanke vla, bruine bonen?===

Dit soort opmerkingen kom ik ook vaak op Facebook tegen en ik irriteer me er wild aan. Gebruik je eigen verstand, zou ik denken. Wat voor kleur hebben bruine bonen? Juist bruin. Wat is er mis met het aanduiden van de kleur bruin? Niets. Bij Zwarte Piet gaat het ook niet om het woord Zwart, dat is maar een aanduiding van de kleur, maar om het uiterlijk van Zwarte Piet.

Ik ben overigens met je eens dat aan béide kanten van de meningen, beschaafd reageren gewenst is, dus ook door Van Muiswinkel.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-06-2016 om 11:21

Kaaskopje

Even ter verduidelijking. Ik zeg niet dat ik persoonlijk vind dat bruine boon enzo ter discussie gesteld moet worden. Ik geef ook aan dat wat mij betreft Piet een ander kleur krijgt als dat voor veel mensen zo kwetsend is.

Ik persoonlijk zie het verschil wel tussen de Piet- en de bruine boondiscussie, maar wilde alleen aangeven dat er ongetwijfeld weer mensen zijn die straks wel weer ergens anders iets discriminerends in zien.
Dus, dat ik bang ben dat dit soort dingen altijd blijven spelen. Dat zie je nu in Duitsland weer met de zigeunersaus. Zo is er altijd wat. En daarmee zeg ik niet dat ik geen begrip heb voor het feit dat mensen Zwarte Piet als discriminerend ervaren.

Dat die negerzoentoestand zo'n commercieel "tintje" had, wist ik trouwens niet.

That's life

"Wat negerzoenen betreft: ik heb gehoord dat dat een marketing strategie was"
Dat klopt. Het was op zijn minst een ondernemersbeslissing. Misschien zelfs in de hoop dat er commotie dus gratis publiciteit zou ontststaan. Maar op zijn minst een beslissing zoals die onlangs ook door het Rijksmuseum is genomen over de naamgeving en beschrijving van schilderijen.
http://nos.nl/l/2074079

hoewel het voorbeeld van bruine bonen de zaak weer in het belachelijke trekt, is de kern beslist waar: in de toekomst zal er wel weer eens wat veranderen. Zo gaat dat in het echte leven.

Zeur niet
Deal ermee

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 11:53

Aha Wilgenroosje

Nou, oké, dan is mijn irritatie tegen al die domme mensen gericht die het verschil tussen discriminatie en racisme enerzijds en de kleur van de bruine boon anderzijds zeggen niet te begrijpen. Dan ben je toch ontzettend stom of ontzettend onwillend, een van die twee moet het zijn.

Zigeunersaus, uit je eerdere reactie, vind ik zelf ook een heel acceptabele naam. Het gaat hierbij om de smaak en samenstelling. Althans zo zie ik het. Zo weet je ook van Chinese nasi, Surinaamse en Indonesische nasi dat er smaakverschillen in zitten en dat we er geen complete volksstammen mee wegzetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 12:03

Hortensia

Misschien ben ik een saaie Piet (haha) maar waarom is een Sinterklaasfeest pas geslaagd mét een zwarte Piet op de bank? Ik snap de leukigheid ervan heus wel, maar het is geen moeten. In de starheid van 'die mensen' wordt daar een enorme beer van gemaakt. Ik heb van mijn leven nog nooit een Piet op de bank gehad, mijn dochters ook niet en ons geloof was heilig en het feest fantastisch. Maar nee: "We deden het al hónderden jaren zo en we zullen het nog hónderden jaren zo doen!" Ach ja, ik zou ze wel eens willen zien als we ze een maaltijd van 200 jaar geleden voor zouden zetten, zonder rekening te houden met hoe de smaak en opvattingen rond eten veranderd is.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-06-2016 om 12:17

Veranderingen

Misschien heeft het te maken met het feit dat er in sneltreinvaart dingen veranderen. Mensen zijn gewoontedieren en ervaren de veranderingen die er plaatsvinden misschien als bedreigend.
Heel veel dingen kun je niet tegenhouden, die gebeuren gewoon. De verandering van Zwarte Piet in een willekeurige andere Piet, is nog geen feit. Misschien dat daarom de discussie zo hoog oplaait.

Op heel veel dingen hebben we geen invloed, dus doen we er alles aan om de dingen waar we misschien wel invloed op hebben te beïnvloeden. Dus we laten ons niet onze Sinterklaastraditie afpakken.

Ik zeg niet dat ik zo denk, maar ik probeer me te verplaatsen in deze kant van het verhaal.

Dees

Dees

01-06-2016 om 12:20

Kaaskopje

Feestlawaai (als ik lachende mensen en muziek) maak ik me niet druk over hoor, maar het gaat meer om gedurende een half uur toeterende auto's in de straat vanwege de bruiloft terwijl mensen liggen te slapen.

En ja denk dat we het voor de rest wel eens zijn. Je hebt kinderen die nooit geloven in sinterklaas en zwarte piet (zoals mijn zoontje) maar je hebt ook kinderen die alles geloven wat je ze wijs maakt, dus ook dat ze door een regenboog zijn gevaren, of door de mist wit zijn geworden. Dat ze vervolgens weer de schoorstenen in klimmen en zwarte vegen krijgen maakt, dat ze dus gekleurd met zwarte vegen zijn. Liedjes hoeven niet aangepast, verhalen hoeven nauwelijks aangepast, en de naam hoeft niet te worden aangepast.

Fransien

Fransien

01-06-2016 om 12:40

Vroeger

Het sinterklaasfeest is in de loop der tijd toch wel veranderd. Schoencadeautjes voor 5 december bijvoorbeeld, of een grote zak met cadeautjes ipv 1 cadeautje per kind wat je 's ochtends op 6 december mocht zoeken.
Mijn oma vertelde dat het voor de oorlog heel gebruikelijk was dat bij de intocht van sinterklaas dat de drie kinderen in het pekelvat (volgens de legende, in ieder geval plaatselijk, vermoord door joden) meegevoerd werden. Na de wegvoering van de joden in het dorp is dit zonder discussie geschrapt.
Het feest is eerder veranderd, en best ingrijpend ook. Ik denk dat het opnieuw zal gaan veranderen. Maar de ruzies daarom en de scheldkanonnades waardeer ik niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 13:42

Wilgenroosje

Misschien heeft het te maken met het feit dat er in sneltreinvaart dingen veranderen. Mensen zijn gewoontedieren en ervaren de veranderingen die er plaatsvinden misschien als bedreigend===

Oh dat speelt zeker mee. Maar ik denk dat daarbij ook meespeelt waar je al staat in het leven. Als je eigen houding en je omgeving al is dat je onderscheid maakt tussen mensen, dat je bang bent voor bepaalde mensen, dat je je tekort gedaan voelt en die mensen daar de schuld van geeft, enzovoorts, dan is de behoefte om die mensen als zondebok te kiezen waarschijnlijk groter, dan wanneer je dat soort onderscheid niet maakt.

Parka

Parka

01-06-2016 om 14:26

huh? Bang?

"Maar ik denk dat daarbij ook meespeelt waar je al staat in het leven. Als je eigen houding en je omgeving al is dat je onderscheid maakt tussen mensen, dat je bang bent voor bepaalde mensen, dat je je tekort gedaan voelt en die mensen daar de schuld van geeft, enzovoorts, dan is de behoefte om die mensen als zondebok te kiezen waarschijnlijk groter, dan wanneer je dat soort onderscheid niet maakt."

Waarom wordt er, net als bij het vluchtelingendraadje toch altijd weer angst/bang zijn bijgehaald, mensen ergens de schuld van geven, zondebok kiezen, tekort gedaan voelen als mensen niet tegen Zwarte Piet zijn?
Waarom wordt er ingevuld wat mensen denken als ze anders denken? Waarom moet iedereen gelijk aan een bepaalde groep denken die net zo goed vinden dat ze gelijk hebben? Wat is er zo erg aan een andere mening?

Ook ik vind het allemaal vreselijk vermoeiend moet ik zeggen. Zowel gillende voorstanders als dominante voorstanders.

Alicia

Alicia

01-06-2016 om 15:16

veranderingen

Ik denk dat de weerstand komt doordat mensen het gevoel hebben dat de veranderingen ze opgedrongen worden door 'buitenstaanders'. Mensen die van buitenaf ineens komen vertellen hoe 'wij' moeten leven.
Zwarte Piet kan mij persoonlijk niets schelen. Maar toen de voorzitter van de VN-werkgroep voor Mensen van Afrikaanse Afkomst ineens riep dat Zwarte Piet een uiting van racisme is, vroeg ik toch af wie in vredesnaam die commissie dan wel dacht te zijn. Waar ze de brutaliteit vandaan haalden ...!

Triva

Triva

01-06-2016 om 16:15

Cernunnos

Eigenlijk wilde ik niet meer reageren maar je zegt zelf zo'n waar woord dat ik wel moet....

'Het kan gewoon naast elkaar bestaan. het is toch een visie van iemand?'

Klopt, het kan NAAST elkaar bestaan, dus lekker in je eigen draadje.

SInt moet weg, Piet mag blijven (en Amerigo ook)

Om het even wat voor kleur, ik vond/vind Piet toch heel wat boeiender dan Sint. En dan bedoel ik niet die dommige Pieten, maar juist de stoere. Sint die met z'n opgeheven vingertje uit dat vermalendijde boek voorleest, en die dan Piet nog nodig heeft om in de zak te kijken. Ondertussen staat Piet op z'n handen. Terwijl Sint met moeite op z'n paard kruipt, sjeest Piet op z'n waterscooter over de rivier. Piet heeft bovendien het belangrijkste bij zich: pepernoten.
Als Sint weg is, is Piet ook automatisch geen knecht meer en is die verwijzing naar slavernij ook weg.
Piet moet wel van paarden houden, want ook Amerigo fleurt de boel op.
Dus: Sint weg, Piet blijft.
(Of doe ik nu aan leeftijdsdiscrimiatie vanwege de erg oude Sint?)

Li

Li

01-06-2016 om 17:23

Sint weg, Piet wit en Amerigo zwart? Ieder z'n zin.

Trivia

Nee hoor, ik geef gewoon mijn mening HIER.

Ik laat me absoluut niks voorschrijven door jou.

het hele idee al. Dat je dat in je hoofd krijgt.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2016 om 01:12

Parka

Vertel mij dan eens waarom de pro-pieten en de antivluchtelingen zich dan zo buitengewoon nationalistisch gedragen op o.a. Facebook en ook steeds meer gewoon in het openbaar? Het 'ons volk' en 'landverraders' vliegen je om de oren. Ze weten vaak niet eens waar ze het over hebben. Zo word Doloris Leeuwin verteld, dat ze terug moet gaan naar waar ze vandaan komt. Nou ja, Utrecht dus.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-06-2016 om 02:00

Alicia

Het argument dat 'ze' onze maatschappij volledig naar hun hand willen zetten en dat we straks niks meer te vertellen hebben, komt inderdaad erg vaak voorbij. Ze pakken alles van ons af. Straks mogen we niks meer. Straks mogen we niet eens meer kerst vieren, of pasen, straks moeten we allemaal meedoen met het suikerfeest, straks lopen onze vrouwen ook met een burka, straks.... En als klap op de vuurpijl pakken ze ook nog onze Zwarte Piet af. Zonder Zwarte Piet kunnen we geen Sinterklaas meer vieren, onze arme kindertjes zitten te huilen voor de tv!

Wat die VN-mevrouw betreft, moet ik eerlijk zeggen dat ik me ook aan haar irriteerde. Ze gaf blijk totaal niet te snappen wat de Sinterklaas-traditie inhield. Ze vond dat we net zo goed Santa-Claus konden overnemen van Amerika en wist blijkbaar niet dat het juist omgekeerd was. Sinterklaas is meegenomen naar Amerika. Ze legde niet rustig wat er in haar ogen aan het zwarte piet verhaal niet deugde, maar trok meteen fel van leer. Ze gedroeg zich als een olifant in een kast vol Delfts Blauw en gele klompjes. Dat had anders gekund. Ik werd overigens ook nijdig over het gedrag van Quinsy Dario. Man, wat een arrogante kwal is dat. Maar goed, het bracht al met al wel iets aan het rollen en persoonlijk vind ik dat als je verder kunt kijken dan zo'n VN-dame en de Quinsy Dario's, je toe moet geven dat Zwarte Piet inderdaad niet meer gepast is en dat eigenlijk ook nooit geweest is. Maar goed, we leden met z'n allen aan onwetendheid, laat ik het daar op houden. Wie nu nog aankomt met dat Zwarte Piet totaal niets te maken heeft met het uiterlijk van een 'neger' (wie aanstoot neemt aan het woord 'neger': ik gebruik het hier enkel om het duidelijk te maken) kan ik niet meer serieus nemen. De overschakeling naar Sinterklaas met andere Pieten, voelt misschien even of er een oude pleister wordt afgerukt, maar dat gevoel verdwijnt ook wel weer.

Alicia

Alicia

02-06-2016 om 07:59

klopt kaaskopje

Ik begreep dat Zwarte piet pas in beeld kwam in de 18e of 19e eeuw, wel degelijk als slavenhulpje van de grote, slimme, rijke en vooral blanke sinterklaas. Dat riekt toch naar kolonialisme. Dus ik snap wel waarom mensen zo reageren. De manier waarop is soms wat frustrerend, maar de associatie snap ik wel.
Aan de andere kant zijn er op de wereld zo veel andere (ergere?) vormen van schending van mensenrechten, dat ik me afvraag of dit nou zoveel aandacht verdient.
Lastig.

mieke

mieke

02-06-2016 om 08:25

zwarte Piet

Ik ben al jaren een voorstander van het veranderen van de huidskleur van Zwarte piet. Mijn oudste zoon is bijna 14, mijn jongste is net 7 jaar. Ik heb nog nooit mijn kinderen iets wijsgemaakt. Tot mijn oudste naar school ging deden wij ook niks aan Sinterklaas maar daarna kom je er nauwelijk onderuit en dat enthousiaste snoetje en de spanning van het Sinterklaasjournaal ik vind het enig. Maar ik lieg er nooit over. Ze vragen gewoon niks, ze volgen het journaal en nemen het voor waar aan. Tot ze oud genoeg zijn maar ook dat gaat vanzelf.

Dus al jaren kijken wij naar het Sinterklaasjournaal. Toen mijn oudste 4 was of zo voeren ze onder de regenboog door en veranderde een deel van de Pieten in regenboog pieten. Briljant vond ik dat. Mijn zoon accepteerde dat ook direct. Maar ze zetten niet door en de Pieten kleurden weer terug.

toen mijn jongste 4 jaar was begonnen ze met de roetpieten. Mensen die piet wilden worden, konden zich opgeven en kregen pieten training en veranderde in roetpieten en er liepen ook nog wat clownspieten rond. Om een of andere reden vond mijn zoon dat dus weer niks want dat waren geen echte pieten. Het waren oefenpieten. De kleur maakt hem duidelijk niks uit maar het moeten wel echte pieten zijn. Echte Pieten komen van de pietenboot en zijn geen gewone mensen die voor Piet trainen.

Het is blijkbaar in de ogen van het Sinterklaasjournaal vreselijk moeilijk om iets te bedenken om de Pieten een ander uiterlijk te geven. Dat is helemaal niet zo want kinderen accepteren alles. Zolang het maar op die boot of nog in Spanje gebeurt. Of in het Pietenhuis.

Wat ik wel vreselijk vind is die nare sfeer die nu hangt rondom Sinterklaas en Zwarte Piet. De voorstanders doen net alsof hun hele leven afhangt van de kleur van zo'n Piet en de tegenstanders doen er alles aan om kinderen een feest te ontnemen. Hoe halen ze het bijvoorbeeld in hun hoofd om bij de ingang van een kinderfeest te gaan lopen schreeuwen en protesteren. Kinderen van vijf jaar zijn niet bezig met de kleur van Zwarte Pieten en discrimineren niet.

Dus hup. Doe er een andere kleur sminck op en daarna is het klaar met dat gezeur.

lieverdje

lieverdje

02-06-2016 om 09:53

opapiet etc.

Eerlijk gezegd snap ik niet wat er erg is aan zwarte piet. Ik weet wel dat het te maken heeft met afrikaanse slaven etc (alhoewel ik als kind nooit het verband had gezien tussen piet en afrikanen. Goed, vroeger was piet dom en alles, maar dat is niet meer. Nu is zwarte piet is toch een leuk personage, de held, populairder dan sinterklaas? De pieten doen alles; ze vullen je schoentje, ze brengen de zak op pakjesavond, ze doen gave kunstjes of ze zijn heel grappig..... en sinterklaas zit een beetje op een stoel en wordt best wel oud en eigenzinnig intussen. Eigenlijk vonden we het hier wel jammer dat opapiet weer uit beeld was! Die was hier in huis heel erg populair en die hadden we afgelopen jaar nogal gemist. Het was best charmant (vond ik) dat sinterklaas vervangbaar is en dat iedereen, óók een zwarte piet, die taak kan overnemen.
Het grappige is dat ik weer afrikanen ken die fan zijn van zwarte piet en het juist leuk vinden dat piet zwart is. Kan ook nog......

Persoonlijk vind ik de roetveegpiet ook maar stom. De kleren van de piet zijn toch ook niet vies, ze passen ook helemaal niet door de schoorsteen en bovendien zijn de pieten zo wel erg herkenbaar. Wat dat betreft heeft sinterklaas een betere vermomming Kinderen weten ook heus wel dat zwarte pieten geschminkt zijn, dus kun je ze makkelijk een andere kleur geven, zou ik zeggen. Heel smaakvol in een kleur die terugkomt in het pak bijvoorbeeld! Of zorg dat mensen met een donkere huidskleur geschminkt worden in een lichte kleur, dan wordt het een soort kleur-uitwisselfeestje. Zou dat niet wat zijn? Misschien worden andere bevolkingsgroepen ook meer uitgenodigd om mee te doen, krijgen we ook afrikaanse, arabische en chinese pieten....

Parka

Parka

02-06-2016 om 10:38

Kaaskopje

Geen idee, ik doe er aan beide kanten niet aan mee. Maar om in te vullen waarom al die domme mensen zo denken vind ik niet veel slimmer.
Evenals de opmerking dat je wel "toe moet geven dat".
Ik moet helemaal niks.

Het feit dat beide kanten opgefokt raken zegt meer over die beide kanten. Ik snap nooit zo goed waarom mensen het zo vreselijk belangrijk vinden zich met hart en ziel in dat soort discussies te werpen. Dan moet je toch aan weerszijden je eigen mening wel heel belangrijk en juist vinden dat je iedereen wilt overtuigen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.