Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Advies met dyscalculie

'Want waarom krijgt zij een lager advies dan klasgenootjes die slechter presteren en minder motivatie en inzet tonen?' Ik vroeg me al steeds af waarom je zo volhardend bent in je gedachte dat dochter beter kan. Ik vermoed dat deze observatie van jou nu een van de drijfveren is.
Nog afgezien van je eigen ervaringen. Ik vraag me overigens af of in jouw tijd de startkwalificatie al bestond. Op dit moment ben je er niet met VMBO, je moet minimaal MBO-2 halen om te voldoen aan de startkwalificatie. Dat kom je daarna steeds tegen als je bijvoorbeeld werk gaat zoeken of een uitkering moet aanvragen: heb je je startkwalificatie al? De gecombineerde vmbo/mbo-route leidt op tot mbo-2. Je krijgt dus geen vmbo-diploma, maar direct een mbo-2-diploma. 
Een gecombineerde vmbo/mbo lijkt me prima geschikt voor jongeren die echt weten wat ze willen, bijvoorbeeld werken in de landbouw/groen/milieu. Of in de techniek, of in de zorg. Jongeren niet kunnen wachten om te beginnen zeg maar en geen zitvlees hebben voor de schoolbanken. 
Als je denkt dat je dochter meer kan dan vmbo-t lijkt me dit niet de aangewezen weg. Bovendien lees ik niet dat je dochter echt doelgericht al weet welke kant ze uit wil. Ik denk dat je je vastklampt aan de mogelijkheid dat ze daarna naar het hbo kan doorstromen, zoals op sommige websites wordt vermeld. 
Als je wil wil ik alle signalen die er zijn en die wijzen op een vmbo wel op een rijtje zetten voor je, maar je kunt het ook uit je eigen bijdrages halen. 

Babs03

Babs03

11-01-2026 om 10:46 Topicstarter

tsjor schreef op 11-01-2026 om 10:14:

'Want waarom krijgt zij een lager advies dan klasgenootjes die slechter presteren en minder motivatie en inzet tonen?' Ik vroeg me al steeds af waarom je zo volhardend bent in je gedachte dat dochter beter kan. Ik vermoed dat deze observatie van jou nu een van de drijfveren is.
Nog afgezien van je eigen ervaringen. Ik vraag me overigens af of in jouw tijd de startkwalificatie al bestond. Op dit moment ben je er niet met VMBO, je moet minimaal MBO-2 halen om te voldoen aan de startkwalificatie. Dat kom je daarna steeds tegen als je bijvoorbeeld werk gaat zoeken of een uitkering moet aanvragen: heb je je startkwalificatie al? De gecombineerde vmbo/mbo-route leidt op tot mbo-2. Je krijgt dus geen vmbo-diploma, maar direct een mbo-2-diploma.
Een gecombineerde vmbo/mbo lijkt me prima geschikt voor jongeren die echt weten wat ze willen, bijvoorbeeld werken in de landbouw/groen/milieu. Of in de techniek, of in de zorg. Jongeren niet kunnen wachten om te beginnen zeg maar en geen zitvlees hebben voor de schoolbanken.
Als je denkt dat je dochter meer kan dan vmbo-t lijkt me dit niet de aangewezen weg. Bovendien lees ik niet dat je dochter echt doelgericht al weet welke kant ze uit wil. Ik denk dat je je vastklampt aan de mogelijkheid dat ze daarna naar het hbo kan doorstromen, zoals op sommige websites wordt vermeld.
Als je wil wil ik alle signalen die er zijn en die wijzen op een vmbo wel op een rijtje zetten voor je, maar je kunt het ook uit je eigen bijdrages halen.

Ja, die observatie is zeker de belangrijkste drijfveer. Waarom krijgt mijn kind een lager advies terwijl ze betere resultaten heeft? Want het advies is de basis voor haar toekomst. Mijn basis was niet best. Ik had natuurlijk destijds met mijn mavo diploma ook nog leerplicht tot mijn 18e, maar dan doe je een cursusje hier en daar en dan ben je er al. In mijn werkverleden (horeca, detailhandel, schoonmaak) is echt nooit om een diploma gevraagd. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu anders is. Er is heel veel werk waar opleiding echt helemaal niet relevant is. Maar dat is over het algemeen slecht betaald en met slechte arbeidsvoorwaarden. 

Bij de gecombineerde vmbo/mbo wegen die ik hier in de omgeving heb gevonden heb je uiteindelijk een mbo 4 diploma. Het voordeel daarvan vind ik dat ze én een mbo diploma heeft en eventueel de mogelijkheid voor een hbo opleiding. Maar het voornaamste is dat ze er iig even 6 jaar lang mee van de straat is. 

Babs03 schreef op 11-01-2026 om 10:46:

[..]

Ja, die observatie is zeker de belangrijkste drijfveer. Waarom krijgt mijn kind een lager advies terwijl ze betere resultaten heeft? Want het advies is de basis voor haar toekomst. Mijn basis was niet best. Ik had natuurlijk destijds met mijn mavo diploma ook nog leerplicht tot mijn 18e, maar dan doe je een cursusje hier en daar en dan ben je er al. In mijn werkverleden (horeca, detailhandel, schoonmaak) is echt nooit om een diploma gevraagd. Ik kan me niet voorstellen dat dat nu anders is. Er is heel veel werk waar opleiding echt helemaal niet relevant is. Maar dat is over het algemeen slecht betaald en met slechte arbeidsvoorwaarden.

Bij de gecombineerde vmbo/mbo wegen die ik hier in de omgeving heb gevonden heb je uiteindelijk een mbo 4 diploma. Het voordeel daarvan vind ik dat ze én een mbo diploma heeft en eventueel de mogelijkheid voor een hbo opleiding. Maar het voornaamste is dat ze er iig even 6 jaar lang mee van de straat is.

En als ze zich later bedenkt er 6 jaar aan vast zit?

rionyriony schreef op 11-01-2026 om 07:29:

Goh, wat doet men tegenwoordig ingewikkeld, terwijl al dat moeilijke gedoe geen beter onderwijs oplevert. Prestaties gaan al jarenlang flink achteruit.

https://denieuwedenktank.nl/hoe-decennia-van-technocratisch-onderwijsbeleid-het-nederlandse-onderwijs-hebben-uitgehold-van-maakbaarheidsideaal-naar-een-praktisch-analfabete-generatie/

OT. Wat een heldere analyse! Ik schrok wel van dit stukje: 'Vanaf volgend schooljaar mogen basisscholen tot de helft van hun lessen in een vreemde taal geven. Dat betekent dat vakken als rekenen, aardrijkskunde en muziek in het Engels en theoretisch ook in het Frans of Duits mogen worden onderwezen. Critici stellen echter dat het vooral
voor migrantengroepen die al gemiddeld gesproken minder goed kunnen meekomen een perverse prikkel zal zijn om minder onderwijs in het Nederlands te krijgen. Men kan verwachten dat talen zoals het Arabisch en Turks daarom meer voordehandliggend zijn.' Dat lijkt me wel wat, dat ouders die kiezen voor tweetalig onderwijs ontdekken dat het gaat om Nederlands en Arabisch. 

Zo verbaas ik me over het volgende gegeven: sinds 5 jaar worden er in het onderwijs steeds meer zorgmedewerkers aangenomen. De basis was corona, daaruit zou een behoefte voortkomen voor meer psychische ondersteuning. Inmiddels zijn we enkele jaren verder, er zijn 2800 (dacht ik) medewerkers aangenomen, corona ligt alweer enige tijd achter ons, maar zie: de psychische problematiek is vooral toegenomen. De tijdelijke financiering zou nu stoppen, maar uiteraard wil men meer geld voor meer personeel. Zodat we nog meer psychische problemen krijgen? Foucault nog maar eens gaan lezen. 

Is zo'n vmbo/mbo-traject eigenijk iets wat ze zelf graag wil, of iets wat vooral jou een goed idee lijkt "zodat ze 6 jaar onder de pannen is"? En heeft ze al een concreet idee van richting/beroep van wat ze wil gaan doen?

Babs03

Babs03

11-01-2026 om 12:50 Topicstarter

masatu schreef op 11-01-2026 om 11:01:

Is zo'n vmbo/mbo-traject eigenijk iets wat ze zelf graag wil, of iets wat vooral jou een goed idee lijkt "zodat ze 6 jaar onder de pannen is"? En heeft ze al een concreet idee van richting/beroep van wat ze wil gaan doen?

Dat is iets waarvan ik denk dat dat bij haar past. Als het aan mijn dochter ligt dan stopt ze morgen met school, dus daar kunnen we niet zoveel mee. Ze wilde heel graag binnenhuisarchitect worden, maar toen ze bedacht dat daar misschien rekenen aan te pas zou komen wilde ze kapster of banketbakker worden (waar overigens ook rekenen aan te pas komt). Ze wil zelf vooral de makkelijkste weg en dat is natuurlijk waar mijn zorgen liggen omdat ik dat zelf ook altijd zo heb gedaan in het verleden. En dat wil ik voorkomen. Een goede basis maakt het latere leven allemaal wat makkelijker. En ik spreek uit ervaring.

tsjor schreef op 11-01-2026 om 10:53:

[..]

OT. Wat een heldere analyse! Ik schrok wel van dit stukje: 'Vanaf volgend schooljaar mogen basisscholen tot de helft van hun lessen in een vreemde taal geven. Dat betekent dat vakken als rekenen, aardrijkskunde en muziek in het Engels en theoretisch ook in het Frans of Duits mogen worden onderwezen. Critici stellen echter dat het vooral  voor migrantengroepen die al gemiddeld gesproken minder goed kunnen meekomen een perverse prikkel zal zijn om minder onderwijs in het Nederlands te krijgen. Men kan verwachten dat talen zoals het Arabisch en Turks daarom meer voordehandliggend zijn.' Dat lijkt me wel wat, dat ouders die kiezen voor tweetalig onderwijs ontdekken dat het gaat om Nederlands en Arabisch.

Behalve dan dat volgens de wet die andere taal Duits, Frans of Engels moet zijn. Er komt dus geen tweetalige onderwijs waarbij 50 procent van de lessen in het Turks of Arabisch o.i.d. is. 
Als dat al niet klopt, dan vraag ik me af welke feiten in het artikel nog meer net naast de waarheid zijn.

Ik vind het altijd nogal bijzonder dat sommige ouders precies lijken te weten wat de resultaten en adviezen van andere kinderen zijn😅

Daglichtlamp schreef op 11-01-2026 om 12:57:

[..]

Behalve dan dat volgens de wet die andere taal Duits, Frans of Engels moet zijn. Er komt dus geen tweetalige onderwijs waarbij 50 procent van de lessen in het Turks of Arabisch o.i.d. is.
Als dat al niet klopt, dan vraag ik me af welke feiten in het artikel nog meer net naast de waarheid zijn.

In de tekst staat: 'Men kan verwachten....' Dan is het dus nog geen wet, maar het geeft wel aan dat een bepaalde ontwikkeling mogelijk is, en waarom niet?  

Mocht je nog meer feiten uit het artikel niet begrijpen, dan kunnen we daar ook naar kijken. 

tsjor schreef op 11-01-2026 om 13:08:

[..]

In de tekst staat: 'Men kan verwachten....' Dan is het dus nog geen wet, maar het geeft wel aan dat een bepaalde ontwikkeling mogelijk is, en waarom niet?

Mocht je nog meer feiten uit het artikel niet begrijpen, dan kunnen we daar ook naar kijken.

Ik heb het natuurlijk eerst uitgezocht, voordat ik het opschreef. Het is een recente wetswijziging waar naar verwezen wordt. 

De talen benoemen (Engels, Frans en Duits) is al langer vastgelegd. Maar ik acht het niet onmogelijk dat mensen ook gaan pleiten voor lessen in Arabisch of Turks. Dat valt dan onder 'Men kan verwachten....'. 

tsjor schreef op 11-01-2026 om 13:22:

De talen benoemen (Engels, Frans en Duits) is al langer vastgelegd. Maar ik acht het niet onmogelijk dat mensen ook gaan pleiten voor lessen in Arabisch of Turks. Dat valt dan onder 'Men kan verwachten....'.

Neem alsjeblieft voortaan zelf de moeite om het uit te zoeken. Maar goed, voor anderen hier de link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-275.html

Vanaf aanstaande 1 augustus is het mogelijk om 50 % van de lessen in het primair onderwijs in het Duits, Frans of Engels te geven.

(Dat daar eerder al experimenten mee gedaan werden, is natuurlijk wat anders. Er is verder geen enkele wetswijziging in voorbereiding om dit ook voor andere talen dan Frans, Duits of Engels mogelijk te maken).

'Ik had natuurlijk destijds met mijn mavo diploma ook nog leerplicht tot mijn 18e, maar dan doe je een cursusje hier en daar en dan ben je er al.' Het verschil is met mavo en leerplicht is dat vmbo-mbo het mbo al werkgerelateerd is, je zit dan al in een bepaald beroep. Met mbo-2 kun je al kapper zijn, of banketbakker. 
Jouw keuze voor vmbo/mbo en dan tot mbo-4 is toch ingegeven door je wens dat zij op niveau van het hbo gaat afstuderen. Dit klinkt in alles door. Maar je ziet zelf dat het allemaal ook later kan. Deze kinderen zullen waarschijnlijk tot hun 70ste moeten werken, dus zo'n 50 jaar. Als je zelf even terugkijkt in de tijd, hoe was het 50 jaar geleden? Zoveel veranderen staan deze kinderen ook te wachten in hun werkzame leven. Ik kan me best voorstellen dat een kapster na 30 jaar wel wat anders wil gaan doen en dat dan voor de resterende 20 jaar. In die zin is de start echt maar een start en bieden de mogelijkheden en uitdagingen voor verdere ontwikkelingen zich later nog wel aan. 
Ja, jammer als het lijkt alsof een kind niet alles eruit haalt wat er mogelijk in kan zitten, maar er zijn ook genoeg aanwijzingen dat het er niet inzit wat jij denkt dat erin zit en dan is de kans dat je haar overvraagt erg groot, met alle gevolgen van dien.

Daglichtlamp schreef op 11-01-2026 om 13:29:

[..]

Neem alsjeblieft voortaan zelf de moeite om het uit te zoeken. Maar goed, voor anderen hier de link: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2025-275.html

Vanaf aanstaande 1 augustus is het mogelijk om 50 % van de lessen in het primair onderwijs in het Duits, Frans of Engels te geven.

(Dat daar eerder al experimenten mee gedaan werden, is natuurlijk wat anders. Er is verder geen enkele wetswijziging in voorbereiding om dit ook voor andere talen dan Frans, Duits of Engels mogelijk te maken).

Ik heb wellicht iets teveel met mensen uit andere landen te maken gehad, die echt wel zelfbewust zijn, ook bewust van hun rechten, de waarde van hun eigen cultuur en het probleem dat hun kinderen zoveel talen moeten leren, maar ook willen dat kind de eigen taal leert. Vandaar dat ik het niet onmogelijk acht dat mensen een keer opstaan en zeggen: waarom Engels, Duits en Frans, waarom geen Arabisch of Turks? 

Babs03

Babs03

11-01-2026 om 14:18 Topicstarter

yasmijn27 schreef op 11-01-2026 om 13:04:

Ik vind het altijd nogal bijzonder dat sommige ouders precies lijken te weten wat de resultaten en adviezen van andere kinderen zijn😅

Waarom is dat zo bijzonder? Wij bespreken dat soort dingen gewoon met elkaar hoor. Is weinig geheimzinnigs aan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.