Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alle vmbo examens Maastricht ongeldig

Wow, niet normaal dit! Wat erg voor al die kinderen!

https://1848.nl/static/pdf/bb/e8/bbe8156e6648be35ce5433481a109c4488a97eb1.pdf


Doenja

Doenja

23-06-2018 om 10:43

In mijn tijd

Het verbaasd me niks, ook al weet ik niks van het schoolsysteem in Maastricht, maar in mijn tijd was het ook al zoiets. Toen ik eindexamen deed bleek op het centraal schriftelijk dat we voor Maatschappijleer 3 'boekjes' (onderwerpen) hadden moeten krijgen, terwijl wij maar 2 boekjes (onderwerpen) hadden behandeld. Kun je je voorstellen? Dat je 1/3e van de examenstof niet kent of behandeld is? Direct voor aanvang heb ik dat gemeld bij de examinator, maar die gaf aan dat t we toch maar het examen moetsen gaan maken. Ik stond er goed voor, maar kneep hem wel. Direct na het examen heb ik contact gezocht met de directeur (was maar een kleine school), maar die wimpelde het weg. Ik heb het gemeld bij het LAKS, en we haalden het eindexamen journaal op de radio. Alleen daarna ben ik bedreigd door de directeur via de telefoon (ik ga zorgen dat jij nergens meer aan de slag kunt meisje). Het was een wonder, maar ik haalde een 6,7 door wat logisch denkwerk en door toch de vragen van de onbekende stof zo goed mogelijk te beantwoorden.
Ik slaagde. En wat vond de docent die mij opbelde om mij dat te vertellen dat moeilijk om te zeggen! ' Je bent het helemaal niet verdiend, maar ik moet je zeggen dat je geslaagd bent. Dit geluk had jou nooit ten deel mogen vallen'.
Uiteindelijk is 75% van mijn klas gezakt dat jaar door dit voorval. De docent maatschappijleer had simpelweg maar 2 boekjes gekregen, huilend heeft hij me dat uitgelegd. Maar daar konden wij als leerlingen ook niets aan doen! Ik heb nog gepleit voor extra examentraining zodat ze in de herkansing alsnog konden slagen. Maar hoe dat is afgelopen weet ik eigenlijk niet meer, ik ben 'geschorst', mocht niet meer op school komen. En ben bij mijn eindexamenfeest de deur uitgezet. Mijn gezakte klasgenoten zijn ook bedreigd en allerlei beloftes in het vooruitzicht gesteld als ze er geen ruchtbaarheid aan zouden geven.
Het is helaas van alle tijden, onregelmatigheden bij examens, maar nu we in een tijd leven dat het nieuws zo snel verspreid wordt door sociale media, is het landelijk in no time bekend. Heel erg vervelend voor de leerlingen, maar ik vrees dat het ego van de school en de docenten/directie toch vaak voor gaat in dit soort gevallen.

Moeder

Moeder

23-06-2018 om 10:43

Drietje

Misschien was deze interimdirecteur aangesteld om orde op zaken te stellen. Het is hem niet gelukt maar dat zal hij nooit toegeven.
Liever zeggen dat het niet aan hem ligt en de kinderen ervoor laten boeten

Dora

Dora

23-06-2018 om 11:08

Doenja

Wat een verhaal zeg! Helaas wel in lijn met het afschuifgedrag overal in het onderwijs. In plaats van nou eens te zeggen: sorry, ik ga net zo lang mijn bed niet zien tot er een oplossing is.

Hier zie je dat ook weer: het kwam door de directeur, nee door de inspectie, nee door de docenten. En uiteindelijk wordt alles op de leerlingen afgewenteld.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 11:38

Ja niet sterk die reactie

Hij zal vast ook weer een bestuur hebben waar hij verantwoording aan moet afleggen. En aangezien het mogelijk in het juridische getrokken gaat worden (wat ik heel goed begrijp) zal hij wel op z'n woorden moeten letten.

Ik begrijp de inspectie ook wel: als ze dit met maatwerk gaan oplossen heeft er volgend jaar geen enkele school zijn PTA's meer op orde.

Maar voor de leerlingen is dit echt bagger. Zelfs als zou in augustus nog goedkomen, gevoelsmatig is de lol er vast wel vanaf.

Raad van toezicht

Op school- en clusterniveau zijn de voorzitters en leden van de Centrale Directie verantwoordelijk. Het College van Bestuur (Cv is het bevoegd gezag van Stichting LVO. De Raad van Toezicht controleert hoe het CvB zijn taken uitvoert. De Raad van Toezicht van Stichting LVO bestaat uit vijf personen, drie leden hebben allerlei nevenfuncties in Limburgse besturen.

Zie website stichting LVO, “stichting voor uitstekend onderwijs”:
André Postema is per 1 november 2014 bij LVO gestart als voorzitter van het College van Bestuur. Postema: "Het voortgezet onderwijs in Limburg is van hoog niveau", aldus Postema. "En dat moet ook, want dat zijn we aan onze kinderen verplicht.”
Marianne van Wegberg is per 14 oktober 2016 als lid van het College van Bestuur gestart. “Wij leiden onze leerlingen van nu op voor een toekomst waarin andere kennis en vaardigheden van belang zijn. Het voortgezet onderwijs in Limburg kent een hoog niveau en speelt creatief en kundig in op de veranderende omgeving.”

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 12:14

Ja papier...

Is geduldig hè

Minister Slob

Eerste zin van de 2e alinea in zijn brief: ‘Op de twee scholen is sprake van ernstige tekortkomingen als gevolg van onverantwoord handelen door het bevoegd gezag.’
Dit kan niet zonder consequenties blijven lijkt me, de raad van toezicht is als eerste aan zet.

V@@s

V@@s

23-06-2018 om 12:36

staatsexamen

Kan een deel van deze leerlingen in het derde tijdvak geen staatsexamen doen? Staatsexamen hebben een mondeling i.p.v. een schoolexamen.

Pief

Pief

23-06-2018 om 13:36 Topicstarter

Interim

Het zal niet de schuld zijn van deze interim directeur. Hij is vast niet voor niets aangesteld. Maar ik vind zijn reactie heel zwak. Hij moet gewoon zeggen: Het is enorm fout gegaan, we vinden dit verschrikkelijken we gaan meteen aan de slag om, zoveel mogelijk leerlingen te helpen om alsnog het diploma te halen deze zomer.

En niet gaan zitten zwarte pieten richting de docenten. Ik vraag me trouwens af hoeveel docenten er maandag gewoon weer voor de klas gaan staan.

pooh Beat

pooh Beat

23-06-2018 om 14:11

Andere scholen

Hoeveel ouders van derde jaars zouden nu op zoek gaan naar een andere school om volgend jaar niet hetzelde probleem te hebben?
En de 4e jaars als die allemaal een jaar over moeten doen moeten er wel extra klassen komen of ruimte op andere scholen. Ik neem aan dat veel ouders geen vertrouwen meer hebben on hun kinderen weer een jaar op die school te laten.

Nieuwe brugklassers?

En de nieuwe brugklassers, gaan zij nu alsnog buiten de stad op zoek naar een andere school?

De noodklok was al eerder geluid, ouders waren het vertrouwen kwijt en zochten massaal hun heil buiten de stad. Het aantal aanmeldingen voor scholen in Maastricht de laatste jaren fors gedaald. Zie link in #6.

Moeder

Moeder

23-06-2018 om 14:22

andere scholen

Ik vraag me af op hoeveel scholen dit nog meer gebeurt. Ouders en leerlingen die dit weten hebben er ook wel eens belang bij dat het niet naar buiten komt. Als het betekent dat je het hele jaar over moet doen zou ik ook niet al te snel de klok gaan luiden.

lisbeth

lisbeth

23-06-2018 om 15:08

Situatie

Omdat ik uit de regio kom ken ik de situatie. En dit is oa de reden dat mijn kinderen niet in Maastricht naar een vo school gaan.
Pakweg drie jaar geleden moest er een nieuwe koers komen. Docenten waren erop tegen, ouderraad was erop tegen, gemeente was erop tegen maar het lvo vond het een prachtig plan. Voor ieder niveau 1 school. Na twee jaar bleek dat leerlingen wegrende. Ze gingen of het heuvellanf in of België . Binnen scholen was er veel onduidelijkheden. Docenten wisten zelf niet welke vakken de waar moesten geven of wat het bestuur het jaar erop zou gaan plannen. Het vmbo werd ook gecentraliseerd en dat was niks. Vanaf het begin vee gedoe op die school. Politie wat moet komen om vechtpartijen op te lossen, lesuitval, slechte naam. Nou ja ga maar door.
Met dit als laatste gebeurtenis. Die hele stichting klopt gewoon niet

Lezen

Twitterdraad van @DannyHabets, een betrokken ouder: https://twitter.com/dannyhabets/status/1010475779191398400?s=21

Juffie

Juffie

23-06-2018 om 16:51

Verantwoordelijkheid bestuur

De bestuurder is in maart aangetreden, de documenten zijn in mei ingestuurd naar DUO, dat is ruim twee maanden later. Of hij wist niets van de onregelmatigheden en dan heeft hij als bestuurder grove fouten gemaakt, want hij is verantwoordelijk voor het controleren van de gegevens. En ja, daar had hij persoonlijk op toe moeten zien in de wetenschap dat leerlingen vijf verschillende docenten voor een vak gehad hebben in hun eindexamenjaar, een halfjaar helemaal geen les, les van een docent die voor inzage de schoolexamens heeft weggegooid, enz. Of hij wist er alles van en heeft gewoon gerekend op gebrekkig / toegeeflijk toezicht. Ik vind de verhalen die nu naar buiten komen verbijsterend. Echt verschrikkelijk voor de leerlingen en hun ouders.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 18:16

Ik denk het laatste Juffie

Zal vast ook wel vaker wel goed gaan....

Toch vind ik het niet fair om hem nu de zwarte piet toe te schuiven. In anderhalve maand kun je geen 2 jaar prutswerk rechtbreien.

Pief

Pief

23-06-2018 om 18:45 Topicstarter

Eens met Ginny

Maar zijn reactie heeft ie wel zelf in de hand en die was ronduit slecht.

Lente

Lente

23-06-2018 om 18:57

Centraal examen gaat toch meetellen

https://nos.nl/l/2238006

Ik hoop dat de link werk.
Het stond op NOS.nl

Lente

Lente

23-06-2018 om 18:59

Te snel gelezen

Het is een verzoek van het bestuur van de scholen om het centraal examen toch mee te laten tellen. Geen besluit.
Maar wel een stap in de goede richting.

Bevoegd gezag

Als interim bestuurder wordt hij (ws fors) betaald om snel orde op zaken te stellen. Zijn optreden in het Mecc gisterenavond was uitermate zwak. Ok, een publiek van honderden woedende ouders en leerlingen is een tuff crowd maar: if you can’t stand the heat, get out of the kitchen.

De verantwoordelijkheid ligt bij het bevoegd gezag van de school: het LVO dat maar liefst 30 scholen in Limburg bestuurt, onder voorzitterschap van André Postema (die kennelijk voldoende tijd heeft om daarnaast lid van de Eerste Kamer te zijn en ook nog voorzitter is van het Beneluxparlement).

In Nederland hebben we zeggenschap over VO onderwijs en de kwaliteit in de handen gegeven aan schoolbestuurders. Laat die dan ook verantwoording afleggen. Dat lijkt Postema nu ook te doen: ‘bestraf ons, niet de kinderen’ (in Nieuwsuur https://twitter.com/nieuwsuur/status/1010550435088879617?s=21 )

Schande

Ik vind de oproep van dat bestuur schandalig. Het is een volkomen omkering van feiten. De kwest is niet dat het CE niet meetelt. De kwestie is dat het SE ongeldig is. Daarom kan er geen diploma worden uitgereikt.
De leerlingen hadden niet aan het examen deel mogen nemen. De leerlingen mogen hoe dan ook, ook al zouden de CE cijfers blijven staan, geen diploma krijgen.
Ja, leerlingen zijn de dupe van falend schoolbeleid. Het is een schande dat een schoolbestuur met zo weinig respect voor de belangen van leerlingen omgaat. Het probleem is dat dat schoolbestuur denkt dat men ermee weg kan komen. Dat de Inspectie heus niet de regels zal toepassen als _alle_ leerlingen te weinig onderwijs en toetsing hebben gehad om aan het examen mee te doen.
Nu de Inspectie dat toch wel heeft gedaan probeert dit falende bestuur te doen alsof de Inspectie de leerlingen nodeloos benadeelt. Maar zo is het niet. Deze leerlingen moeten allemaal door naar een volgende opleiding. Wie wil ze hebben met een half diploma? Wie denkt nou eigenlijk dat het vervolgopleidingen niet opvalt dat leerlingen van die en die school, dat en dat schoolbestuur, structureel tekort komen aan kennis en vaardigheden?
Ik heb begrepen dat de ouders advies inwinnen bij een advocaat. Ik hoop dat ze de juiste weg kiezen. Dat is de school aansprakelijk stellen en naast het eisen van onderwijs en toetsing dat wel voldoet aan de eisen voor het SE, ook een schadevergoeding voor de gevolgkosten.
En dat dus 365 keer (hoeveel leerlingen waren het ook weer?)
Het mag miljoenen kosten wat mij betreft. Schoolbestuur failliet, laat het maar ploffen. Het ene naar het andere voor mijn part.
Het wordt tijd voor grote herziening. Voor wetgeving waarin de rechten van onderwijsontvangers wel genoemd en beschermd worden.
Bijvoorbeeld het recht op inzage in de procedures, het mogen voorleggen voor toetsing aan een toetsorgaan. Het recht op onderwijs, op zijn minst dat onderwijs dat noodzakelijk is om het jaarprogramma rechtmatig af te ronden.
Deze leerlingen hebben dat onderwijs niet gehad en zijn niet getoetst.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-06-2018 om 19:34

Ja dat was slecht

Echt kansloos zoals dat aangepakt is gisteravond.

Crisiscommunicatie is een vak apart. Dat blijkt wel weer.
Al snap ik ook wel weer dat ze niet echt de tijd hebben genomen om dat goed op te zetten. 700 boze ouders op de stoep vraagt snel handelen.

Toch blijkt maar weer dat het tegenover zo'n zaal niet werkt om zomaar je eigen verhaaltje af te draaien. Daar luistert niemand naar.
En ik vind het ook bijzonder dat er niemand van het bestuur aanwezig was. Dit krijgen die twee scholen echt niet alleen opgelost.

V@@s

V@@s

23-06-2018 om 19:38

intrekken eindexamenlicentie

Wat mij betreft dan. Deze school heeft duidelijk laten zien geen eindexamens af te kunnen nemen. Laat de scholieren de komende jaren maar staatsexamen doen.

Ginny

Ik heb op YouTube het filmpje over de bijeenkomst bekeken en het was echt beschamend. En inderdaad, de verantwoordelijken, het bestuur van stichting LVO, het bevoegd gezag van betrokken scholen schitterden door afwezigheid.

Met alleen crisiscomnunicatie kom je er niet. Het bestuur van LVO moet de eer aan zichzelf houden en aftreden. Die kansloze interim manager moet ook direct vetrekken. De raad van toezicht geeft toe dat er fouten gemaakt zijn en dat er eerst grondig onderzoek gedaan moet worden (Maw: voorlopig doen ze niks). Met deze mensen ga je het niet redden in Maastricht.

Inderdaad, desnoods faillisement en opnieuw beginnen. Onvoorstelbaar dat de VO raad en Paul Rosenmöller de Maastrichtste situatie meermaals bejubeld heeft. Maastricht is ook voor Rob Oudkerk als voorzitter van de Amsterdamse schoolbestuurders het voorbeeld. Hij wil ook concentratie en centraal gezag in Amsterdam. Hopelijk opent deze crisis de ogen. Verschrikkelijk dat de kinderen hier de dupe van zijn, de mea culpa van Postema is nog maar het begin.

Ongelofelijk trouwens dat we schoolbestuur aan gepensioneerde politici toevertrouwen (Postema, PvdA, Rosenmöller, GroenLinks, Oudkerk, PvdA). Wat maakt 2e kamerleden eigenlijk tot geschikte schoolbestuurders?

Moeder

Moeder

24-06-2018 om 08:18

petitie

Nou is er een petitie gestart waarin duizenden hebben getekend om de leerlingen hun diploma alsnog te geven. Dat is ook niet goed: hun diploma is minder waard. Beter ze nog een kans te geven deze zomer hun se' s af te ronden.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-06-2018 om 09:32

Gaat ook niet gebeuren denk ik

Juist om die reden.

Ik heb de video-opname van vrijdag beluisterd, en er waren een aantal zeer intelligente ouders aan het woord, maar ook een paar die wat minder goed verder konden doordenken. Dan krijg je dit soort oproepen....

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-06-2018 om 09:33

Emoties

Doen rare dingen met mensen.

Tweet @DannyHabets

Een vooruitziend opinie-artikel in Trouw uit 2009, met een sombere voorspelling over - hoe ironisch - het onderwijs in Maastricht: https://www.trouw.nl/home/nog-een-fusie-en-nederland-heeft-sovjet-onderwijs~a3115b94/

Pief

Pief

24-06-2018 om 10:17 Topicstarter

Petitie

Ik zou het niet gek vinden als de CE's wel geldig worden verklaard. Die hebben de kinderen immers gewoon gehaald (tenzij daarmee ook gesjoemeld is....). Zodat ze alleen nog de schoolexamens moeten halen. Dat zou deze zomer een stuk beter haalbaar zijn.

Toch denk ik niet dat dat gaat gebeuren, daar hebben ze vast wel over nagedacht voordat dit nieuws bekend gemaakt werd.

Heel gek

Drietje, dat zou heel gek zijn.
Er zijn ook dit jaar een heleboel leerlingen in Nederland die niet zijn toegelaten tot het CE omdat ze hun PTA niet volledig hebben afgerond. Daar zitten leerlingen bij die voor straf een 1 kregen, of die door ziekte niet aanwezig waren, of die geen les hebben gehad (leerkracht ziek) maar wel een toets moesten maken en dus een forse onvoldoende kregen.
Dat zijn er waarschijnlijk duizenden.
Zij hebben de kans niet gekregen om dat examen te doen.
Deze leerlingen in Maastricht hadden die kans ook niet moeten krijgen. Of, dat kan ook, Alle voor het examen afgewezen leerlingen moeten alsnog bijles krijgen, PTA’s af kunnen ronden en herexamen kunnen doen.
Ik ben er overigens wel voor om vanaf komend schooljaar dat gesodemieter met die schoolexamens af te schaffen. Voortaan allemaal staatsexamen.
Dat komt de vergelijkbaarheid van de onderwijskwaliteit ten goede.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.