Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Alle vmbo examens Maastricht ongeldig

Wow, niet normaal dit! Wat erg voor al die kinderen!

https://1848.nl/static/pdf/bb/e8/bbe8156e6648be35ce5433481a109c4488a97eb1.pdf


MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 11:41

Proportioneel

Ik begrijp best dat de wet zegt dat het SE afgerond moet zijn voordat de kinderen aan het CE mogen deelnemen, maar ik vind de maatregel t.o.v. de kinderen zo uitwerken dat het resultaat niet proportioneel is met de aard van de overtreding. Bovendien zegt de wet dat de leraren bepalen dat een SE is afgerond. En de leraren hebben hier ( ten onrechte) gezegd dat het SE is afgerond.
Ik kan me niet voorstellen dat de wetgever dit resultaat ooit voor ogen heeft gehad. Ik zou als ouders zeker ook kijken of er via de bestuursrechtelijke weg het besluit van tafel gehaald kan worden.
Mij lijkt de meest elegante oplossing als de CE examens blijven staan, nadat ze nog een keer extra zijn nagekeken, zodat het zeker is dat bij het nakijken niet gesjoemeld is en dat de leerlingen de gelegenheid krijgen om hun SE aan te vullen, uiteraard met extra controle.
Nu zijn de leerlingen van het VMBO Maastricht zwaarder gestraft dan de leerlingen van het Ibn Ghaldoun 5 jaar geleden en ik vind dit onrechtvaardig.

Tango

Tango

24-06-2018 om 11:49

Ja, maar Mirjam

In die gevallen die jij noemt wisten de leerlingen en ouders van tevoren dat ze niet aan het CE werden toegelaten. Voor deze leerlingen gold dat niet, die wisten van niets (hoewel sommigen wel aangaven dat er gesjoemeld was met vakken die niet werden gegeven maar waar wel een 8 voor werd gehaald). Dat vind ik dan toch een ander verhaal.
Ik zou toch voor de constructie zijn dat het CE blijft staan maar ze in de zomer de kans krijgen het SE te behalen en dan eind van de zomer een diploma ontvangen zodat ze wel naar vervolgstudie kunnen. Maar geen idee of dit mogelijk is hoor.
Pfff, het zou je kind maar zijn zeg, weet niet hoe ik zou reageren hoor. Ben nu zo blij dat die van mij over 2 weken het diploma in ontvangst kan nemen.

Onderwijsjurist

Katinka Slump denkt dat toelaten tot eindexamen ook kan bij niet afronden schoolexamen. Centraal Examen overdoen is volgens niet nodig voor leerlingen, baseert zij op deze uitspraak uit 2008 https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBSHE:2008:BD2317&showbutton=true&keyword=Slump+eindexamen%27

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 12:03

Miriam

Zoals Tango al zegt, die kinderen wisten het en hebben via een beroepsprocedure het besluit van het bevoegd gezag aan kunnen vechten. Hier is het boem, ongeldig.
Ik weet van het VMBO van mijn zoon dat inderdaad elk jaar kinderen niet mee mochten doen aan met name het basis-examen, maar dat waren in het algemeen kinderen die geen enkele kans hadden om hun CE te halen en meer niet dan wel naar school kwamen.
Hier worden kinderen het slachtoffer, die een cijfer hebben gehad voor een vak dat nooit gegeven is en verder goed gescoord hebben (zie artikel NRC). Zorg dat dat vak alsnog wordt gegeven van de zomer en laat die leerling zijn SE afronden.

Wat voor mij ook meespeelt is dat dit basis- en kader-leerlingen zijn. Niet elke leerling zal weer naar school te krijgen zijn.

Vraag en antwoord

Zie https://www.onderwijsinspectie.nl/documenten/publicaties/2018/06/22/vragen-en-antwoorden-ongeldige-eindexamens-vmbo-maastricht-juni-2018
Dat geeft misschien nog wat duidelijkheid en de zekerheid dat leerlingen die wel rechtmatig hebben deelgenomen aan het examen, wel een diploma krijgen.
Het probleem zal zijn dat de bewijslast is omgedraaid. Leerlingen zullen moeten bewijzen dat ze wel het SE hebben afgerond.
Moedermop:”Ik begrijp best dat de wet zegt dat het SE afgerond moet zijn voordat de kinderen aan het CE mogen deelnemen,”
Dat vind ik ook heel begrijpelijk, maar ik vind de regel als zodanig niet terug in het Examenbesluit. Het zou zelfs zomaar kunnen dat deze verplichting voortkomt uit het schoolreglement, de door de school opgestelde PTA.
Dan hebben de leerlingen het dus dubbel aan de school te danken.
Moedermop:”maar ik vind de maatregel t.o.v. de kinderen zo uitwerken dat het resultaat niet proportioneel is met de aard van de overtreding. ”
Die kinderen hebben nergens recht op. Zij worden ook niet bestraft. Wat de Inspectie doet heeft betrekking op de school en die consequenties zijn voor de school enorm: Misschien wel 100% gezakten, verscherpt toezicht en wat niet al.
Met de leerlingen wordt helemaal geen rekening gehouden. Dat kan niet want er is geen wet die de leerlingen beschermt. Elke school wordt beoordeeld op het gemiddelde functioneren. Leerlingen die het slachtoffer zijn van fouten of onterechte benadeling, kunnen daarmee nauwelijks ergens terecht.
Ja, dat is erg maar het is wel een andere kwestie.
Tango “In die gevallen die jij noemt wisten de leerlingen en ouders van tevoren dat ze niet aan het CE werden toegelaten. Voor deze leerlingen gold dat niet, die wisten van niets”
Dat is maar zeer de vraag (hebben ze een PTA ontvangen?) Maar het doet er bovendien niet toe. Zie boven. De rechten van de leerlingen tellen niet want ze zijn niet beschreven.
Ik zou direct de school aansprakelijk stellen. Maar ik zou bovendien ook uitzoeken of de Inspectie wel bevoegd is om deze beslissing te nemen.
Het zou mij niet verbazen als dat uiteindelijk toch niet zo blijkt te zijn. Meestal is de Inspectie alleen maar bevoegd tot dergelijk ingrijpende maatregelen als die bevoegdheid expliciet vermeld staat. Iets als “Het examen kan door de Inspectie ongeldig worden verklaard als .....”
Ik heb zo’n tekst nog niet gevonden.

Deelcertificaten

Ja, de leerlingen hebben ‘recht op’ deelcertificaten voor die vakken die wel naar behoren zijn afgesloten en waarvan op het examen een 6 of meer gehaald is.
De uitspraak waar SLump naar verwijst gaat daarover.
Of dat ook voor vmbo opgaat, weet ik niet.

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 12:30

Artikel 5 Examenbesluit

Gaat over uitsluiten/ongeldig verklaren onderdelen examen door bevoegd gezag.
Er wordt echter gesproken over kandidaten die zich schuldig maken aan onregelmatigheden en hier deed de school het...
Ik zou als ouders zeker ook naar de bestuursrechtelijke weg kijken om het besluit van de onderwijsinspectie van tafel te krijgen.

Gewoonte, gewenning

Nog eens: de zaak waar Slump kennelijk naar verwijst heeft geen betrekking op art. 5 van het examenbesluit: onregelmatigheden.
Deze kwestie heeft wel betrekking op dat artikel.
Dat artikel noemt dat de school bij onregelmatigheden (bijv. Fraude) de examens ongeldig kan verklaren.
KAN.
Ik zie geen dwang.
Maar vooral: het lijkt een bevoegdheid van de school. Niet van de Inspectie.
Ik heb nog geen tekst gevonden die verwijst naar onregelmatigheden door de school gepleegd.

Zinloos diploma

Op nu.nl las ik “Om te kijken of er voor de leerlingen mogelijkheden zijn om toch te starten met een vervolgopleiding, heeft VMBO Maastricht contact opgenomen met aansluitende opleidingen.”
Kijk en dat kan meestal wel.
Vmbo diploma is overwegend een zinloos diploma. Dat geldt overigens niet voor wie naar het havo wil. Maar op het mbo kan gewoon ingestroomd worden.

Deze ECLI:NL:RBMNE:2016:4626

Dit is een vergelijkbare zaak.
Onregelmatigheid bij afnemen examen door toedoen van de school. De Inspectie verklaart examen ongeldig (kan op basis van art 51). De Inspectie meent dat de waarde van de diploma’s zwaarder moeten wegen dan de belangen van de leerling. De voorzieningenrechter meent van niet.
Hoe het verder is afgelopen weet ik niet.

Die natuurlijk

De bevoegdheid van de Inspectie ligt hier

Beleidsregel van de Inspecteur-generaal van het onderwijs van 13 juli 2016, nr. 4750483, houdende regels met betrekking tot het niet op regelmatige wijze afnemen van het centraal examen in het voortgezet onderwijs en van het staatsexamen (Beleidsregel onregelmatigheden centraal examen in voortgezet onderwijs en van staatsexamen)

Ik begrijp dat er nu per leerling uitgezocht wordt of er wel of geen sprake moet zijn van ongeldigheid van het examen.
Daarin zal de belangenafweging wel gemaakt worden.

Inderdaad, belangenafweging

"Uit artikel 4, derde lid, van de Beleidsregel niet op regelmatige wijze afnemen van het centraal examen in het voortgezet onderwijs (Beleidsregel) volgt ook dat wanneer sprake is van een fout van de school, de leerling niet de dupe mag worden"

Afweging

Ja, maar dat betekent dan weer geen vrijbrief voor scholen om diploma’s cadeau te geven. En daar gaat het over.
Één leerling kan nog wel respijt krijgen om één vergissing, maar 345 om een school die structureel tekort komt en die dat verdoezelt door de leerlingen met fake cijfers toe te laten tot het examen, dan komt ineens toch wel weer de houdbaarheid van diploma’s om de hoek zetten.
De Inspectie moet wel voor het behoud van de geloofwaardigheid van examinering in het algemeen. Als formaliteit trouwens, want nogmaals: dat vmbo diploma betekent niet zoveel. Daarvan kun je je sowieso afvragen waarom men er zo gewichtig over doet.
Dus zou de rechter kunnen stellen dat de Inspectie helemaal gelijk heeft en in het volste recht staat, dat scholen toch wel serieus en meer van dat.... En dat dat hier kan juist omdat dat diploma voor die leerlingen toch niet zoveel betekent. Ze kunnen gewoon naar het mbo.

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 13:19

Interessante uitspraak

Miriam,
Interessant, omdat dit wel een bestuursrechtelijke procedure is, waarin inspectie, school en leerling partijen zijn. Zo'n soort constructie krijg je waarschijnlijk in Maastricht ook.
Ben benieuwd hoe het verder gaat in Maastricht. Hopelijk gaat er geprocedeerd worden, want ik ben erg benieuwd wat een rechter hiervan zegt.
Overigens kan je zonder vmbo diploma naar niveau 1 (entree) op MBO. Daarna kan er inderdaad versneld worden. Maar tegenwoordig word je niet meer op een hoger niveau toegelaten tenzij er een overgangsbewijs naar 4 havo of 4 vwo is.

TIjdens het jaar

“Overigens kan je zonder vmbo diploma naar niveau 1 (entree) op MBO. Daarna kan er inderdaad versneld worden. Maar tegenwoordig word je niet meer op een hoger niveau toegelaten tenzij er een overgangsbewijs naar 4 havo of 4 vwo is.”
Eh ja, maar je kan binnen het jaar al opstromen. Voor de kerst die je zeker mbo-2 en sommigen mbo 3/4

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 13:30

Miriam

Van entree naar niveau 3 of 4 zal niet zo snel gebeuren.
Entree en niveau 2 samen in twee jaar wel en niveau 4 versneld na niveau 3 ook. Dat heeft jongste zoon ook gedaan. Neef heeft niv 4 versneld gedaan met een havo diploma.
Dus ja, er is wat mogelijk, maar leerlingen uit Maastricht die dachten met hun vmbo-t naar niveau 4 te gaan kunnen het shaken.

Consequenties

Hopelijk heeft dit debacle grote consequenties voor het LVO. Niet alleen het heenzenden van het huidige bestuurdar gefaald heeft met grote consequenties voor een grotexgroep leerlingen, maar ook splitsing van de organisatie in meerdere schoolbesturen.

Dit heeft enige vergelijking met het Amarantis debacle zes jaar geleden. Een onderwijskolos met VO en MBO met scholen in Amsterdam, Utrecht, Zaandam, Amersfoort en Almere. Er waren grote zorgen over de financiële situatie en over de kwaliteit van het onderwijs. Na aftreden van het bestuur heeft de interim bestuurder de organisatie opgesplitst in 5 zelfstandige organisaties, w.o. ZAAM in Amsterdam en Zaandam en Het Baken in Almere.

In een onderzoeksrapport kwam naar voren dat de Raad van Toezicht en het College van Bestuur van Amarantis, maar ook de onderwijsinspectie, het ministerie en de accountant fouten hebben gemaakt die er aan hebben bijgedragen dat Amarantis in 2013 ten onder ging.

Voor leerkrachten

We mogen vooral ook hopen dat het grote consequenties heeft voor leerkrachten en hun werkdruk.
Wat heel veel leerkrachten niet weten is dat zij zelf over de vaststelling - en de uitvoering - van de PTA gaan.
In de praktijk doen leerkrachten wat men altijd al deed en komen veranderingen via een omweg tot stand. Het PTA is niet zelden een voorgekookt toetsprogramma van een of andere methode. Veel te gedetailleerd. Veel te uitgebreid.
Dat is een belangrijke oorzaak van de hoge administratieve werkdruk voor leerkrachten. Het zou fijn zijn als de grote lijnen wat beter in het vizier komen. Die kunnen ook makkelijker uitgevoerd en gehandhaafd worden.

Juffie

Juffie

24-06-2018 om 14:29

Miriam

PTA wordt hier vastgesteld door bevoegd gezag met instemming vd MR. Is dat niet volgens wet-en regelgeving? Uiteraard maken de secties de PTA’s per vak en zijn de docenten verantwoordelijk voor de uitvoering. De verantwoordelijkheid voor het hele proces ligt bij de schoolleiding.

Nog iets wat ik niet snap: waren daar op school geen rapportvergaderingen? Als er bij een leerling bij mij op school bij een vak voor een schoolexamen geen cijfer staat of een 1 wordt dit in de voorbespreking al geconstateerd en dan in de vergadering besproken. Ik ben echt niet op de hoogte van wat er precies in andere secties gebeurt, maar rare cijfers vallen toch op?

Toelating mbo 3/4 kan wel

Bijna elk mbo heeft een procedure ongediplomeerde toelating.

De studenten hebben toelatingsrecht OOK op niv4 met vmbo kader of niv 2 diploma. Vanwege nieuwe wet- en regelgeving mogen deze studenten niet meer geweigerd worden.

Maar er zijn ook asielzoekers of 30+ die een BBL willen doen en niet de juiste diploma's hebben. Daarvoor bestaat de procedure ongediplomeerd toelating. Deze procedure is op elk mbo anders vormgegeven.

Ook bestaat de procedure "Alvast mbo" in de regio 010. Waar studenten die gezakt zijn alvast beginnen met mbo en tegelijkertijd op de VAVO de laatste vakken van het vmbo behalen in jaar 1 van mbo.

Er zijn dus zeker wel mogelijkheden

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 15:27

MarSy

Dank je voor de info. Mijn zoon heeft in 2011 zijn basis diploma gehaald en in de jaren erna werd alles strenger. Werden in 2011 nog kinderen met kader op niveau-4 toegelaten en kinderen met basis op niveau-3. Het jaar er na kon dat opeens niet meer, terwijl kader officieel toegang geeft tot niveau-4. Zoon heeft overigens klassiek gestapeld, dat was voor hem de beste route.
Van een regeling ongediplomeerde had ik nog nooit gehoord. Die Rotterdamse route ken ik wel, maar volgens mij heb je geen vavo op basis niveau.

MoederVan3

MoederVan3

24-06-2018 om 15:32

Basis

Ik moet zeggen dat ik ook zo mee leef omdat als dit mijn jongste was overkomen ik toch echt met mijn handen in het haar had gezeten. Nog een jaar vmbo basis had ik een volstrekte verspilling van tijd gevonden.
En ik denk dat dit voor de meeste vmbo scholieren in Maastricht ook het geval is.

De kinderen niet de dupe

Juffie “PTA wordt hier vastgesteld door bevoegd gezag met instemming vd MR. Is dat niet volgens wet-en regelgeving?”
Dat is maar de halve waarheid.
De leerkrachten/vaksectie bepalen samen wat er wanneer en hoe getoetst moet worden en hoe de verschillende delen beoordeeld worden. Het bestuur kan daar helemaal niks van zeggen. Weten zij veel.
Maar de vaststelling van het PTA (de samenvoeging en de schoolrelevante toevoegingen over verzuim tijdens de toetsen e.d.) valt natuurlijk wel onder de verantwoordelijkheid van het bestuur.
Als bij jou op school het bestuur (weten zij veel) en de MR (nou ja) aan de leerkrachten voorschrijft wat zij moeten toetsen en hoe ze dat moeten beoordelen, dan is er iets mis op jouw school.
“Nog iets wat ik niet snap: waren daar op school geen rapportvergaderingen? Als er bij een leerling bij mij op school bij een vak voor een schoolexamen geen cijfer staat of een 1 wordt dit in de voorbespreking al geconstateerd en dan in de vergadering besproken. ”
Het gaat hier niet om 1 leerling, maar om hele klassen die vakken helemaal niet gehad hebben en toetsen helemaal niet aangeboden hebben gekregen, of althans waarvan de registratie van toetsresultaten helemaal uit is gebleven.
Daar is natuurlijk over overlegd. Er is niet maar één leerkracht geweest die in zijn eentje iets heeft weggemoffeld. Er is in overleg over besloten en misschien wel met het mantra “maar daar mogen de leerlingen niet de dupe van worden” (rommeltje op school).

Zus

Zus

24-06-2018 om 18:32

Miriam

Je schrijft: "Als formaliteit trouwens, want nogmaals: dat vmbo diploma betekent niet zoveel. Daarvan kun je je sowieso afvragen waarom men er zo gewichtig over doet."

Dit is interessante informatie. Bedoel je hiermee dat een vmbo-diploma nergens formeel voor nodig is? Dus dat om in te kunnen stromen naar havo 4 of mbo er geen diploma nodig is?

Voor mbo niet

Voor doorstromen naar havo is een gewoon vmbo diploma niet genoeg. Onder omstandigheden (extra vak gedaan, hoge eindscores) kan een vmbo-t diploma wel toegang geven tot havo.
Voor Mbo is een diploma niet nodig.
Los van het feit dat instroom zonder diploma ook kan (zie ook wat MarSy schrijft), kun je ook gewoon de mbo1,2,3,4 route volgen.

Zus

Zus

24-06-2018 om 18:41

Aha

Dank, goed te weten.

Moeder

Moeder

24-06-2018 om 21:42

Diploma niet nodig

Moet je zeggen tegen die lui in Maastricht, zullen ze blij mee zijn om dat nu van jou te horen. Fijn, hele opluchting, stelt toch niks voor zo'n vmbo-diploma. Begin gewoon bij mbo1, dan kom je er wel
Hoe is het mogelijk, dat zelfs deze discussie weer verzandt in het nut van het vmbo.
Voor het HBO heb je trouwens de 21+ toets, die kan ook iedereeen halen, stelt ook niks voor.

De waarde kun je uitrekenen

Van gekwetst doen wordt een vmbo diploma niet meer waard.
In deze kwestie zullen mensen schade lijden. Sommigen zullen misschien een advocaat in de arm nemen om die schade te verhalen, maar de school zal zich met hand en tand verdedigen.Daar is de school zelfs nu al mee bezig. Men spant zich in om de leerlingen op de vervolgopleiding te plaatsen.
Dat zal zeker lukken.
Eens te meer toont dat aan dat het vmbo diploma niet zoveel waarde heeft. Zonder kom je ook op het mbo en je moet wel, want je hebt met een vmbo diploma ook al geen startkwalificatie.
"Voor het HBO heb je trouwens de 21+ toets, die kan ook iedereeen halen, stelt ook niks voor."
Ja. Maar dan moet je wel eerst 21 jaar worden. Met een havo of vwo diploma kun je meteen naar het hbo. 4 jaar eerder beginnen. 4 jaar eerder gediplomeerd zijn. 4 jaar eerder een baan vinden met een hbo opleiding en navenant salaris.
Ja, een havo of vwo diploma is wat waard. 4 jaarsalarissen op hbo niveau.
Zonder vmbo diploma mbo doen, levert niet eens een jaar vertraging op.

Op de schop

We mogen trouwens hopen dat deze kwestie dan eindelijk dat hele vmbo op de schop gooit waarna er een 6 jarig vmbo ontstaat dat wordt beloond met een diploma dat wel waarde heeft.
Een startkwalificatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.