Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

C&M profiel, wat kun je daar mee?

Toegegeven: ik ben erg weinig enthousiast. Mijn dochter (3 havo) wil graag een C&M profiel kiezen. Ik heb het idee dat het erg uit gemakzucht is: bij de andere profielen vindt ze de vakken "niet zo leuk".

Misschien onderschat ik het, maar ik vind zelf C&M echt een soort pretpakket-profiel. Ik ben bang dat mijn dochter straks minder keus heeft in de vervolgopleidingen.

Is mijn angst terecht of valt het denk jullie wel mee? Dochter heeft nog niet zo'n idee wat ze na school wil gaan doen. Bij de loopbaan-testjes scoort ze meestal op dingen die passen in een N&G-profiel, maar op zich is ze ook wel heel sociaal en maatschappelijk ingesteld.

Kortom: ik wil haar echt niet dwingen in een bepaald profiel, maar heb toch het idee dat ze vooral op de korte termijn denkt. Wat kan ik het beste doen?


V@@s

V@@s

01-02-2017 om 12:20

Tja

Met een C&M profiel kun je in het algemeen alle studies doen die geen specifieke vakken eisen. Er valt dus inderdaad een hoop af. Ik zou vooral dochter daar goed van doordringen en eventueel een keer met haar naar een open dag gaan van een studie die past bij een N&G profiel.

V@@s

V@@s

01-02-2017 om 12:22

en als het C&M wordt

Dring dan ik elk geval aan op het wel volgen van wiskunde. Dat vergroot in elk geval je keus.

Zie bijvoorbeeld dit overzicht van InHolland (maar bij andere HBO's zal het wel vergelijkbaar zijn).

https://www.inholland.nl/studiekeuze/profielen-toelatingseisen/profiel-havo-cm/

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2017 om 12:24

Hmmmm

Ik verzet me hoe dan ook tegen de term pretpakket. Ik had ook een pakket dat zo genoemd werd en komiekst een stuk harder werken dan de meeste bèta's. Maar dat terzijde.

Maar wat betreft jouw vraag, ik denk dat je moet kijken naar wat bij haar past.
Een cm-profiel maakt idd dat bepaalde vervolgopleidingen niet kunnen: technische en veel medische opleidingen oa. Aan de andere kant: de meeste cm-ers willen die kant niet op omdat daar hun interesse niet ligt, of hun mogelijkheden. Onzin om je pakketkeuze af te laten hangen zodat je de mogelijkheid hebt studies te gaan doen die je toch niet liggen.

Heeft je dochter alle mogelijkheden op de alfa- en de bètakant en weet ze nog niet wat ze wil, dan is het waarschijnlijk slimmer om een breder profiel te nemen en meer opties open te houden.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2017 om 12:30

Verder

vind ik het ook bijzonder dat cm vaak wordt weggezet als minder dan de rest. Zie ik de decanen op de school van mijn kinderen ook doen. Die bleven mijn talige en volstrekt niet exacte kinderen stimuleren om toch vooral exacte vaken te kiezen richting een nt-/ng profiel of dan tenminste een em-profiel (economie en maatschappij). Maar de kinderen hebben gewoon hun eigen keuze doorgezet.

Aagje

jurist

jurist

01-02-2017 om 12:47

pretpakket

Ik had ook een pretpakket op het VWO (zonder wiskunde) en ben nu jurist. Ik heb die wiskunde nooit nodig gehad, maar rekenen wel. Ik heb overigens een prima baan.

Kaplablokje

Kaplablokje

01-02-2017 om 12:49

Eens met Aagje

Bovendien kon je in ieder geval vroeger vrij makkelijk een vak alsnog doen, zo veel leer je nu ook niet op de middelbare. Een vriend moest voor zijn studie natuurkunde hebben. Die heeft dat in de zomer of als extra vak tijdens zijn studie gedaan, dat weet ik niet meer. Ik heb in een trimester economie gedaan. Om dan twee jaar lang een vak te doen dat je niet leuk vindt en dat je misschien niet eens nodig hebt en daarvoor een ander vak niet te doen dat je wel wilt doen, is ook zo wat. Maar misschien is dat tegenwoordig moeilijker om een vak in te halen.

Triva

Triva

01-02-2017 om 12:51

aagje

Het IS ook minder dan de rest aangezien dat op de havo de enige mogelijkheid is om het zonder wiskunde te doen.

Mijn kind zou dat alleen mogen als het echt zeker is van de vervolgopleiding en daar ook meerdere mogelijkheden in heeft en waar het anders zou moeten afstromen naar de mavo.

Marije

Marije

01-02-2017 om 13:21

ach

Als je het bedrijfsleven in wilt, of algemene studies als bedrijfskunde en rechten wilt studeren, is het prima. Sinds wanneer zou dat minder zijn dan werktuigbouwkunde (om maar een zijstraat te noemen)? Qua carrieremogelijkheden in elk geval niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2017 om 13:29

Ben ik het niet mee eens,Triva

het feit dat er de mogelijkheid is cm zonder wiskunde te doen op het Havo maakt het profiel in zich niet minder dan de rest. Wel anders. En zonder wiskunde geeft misschien wat minder vervolgmogelijkheden, maar het blijft ook gewoon een geldig Havo-diploma hè.

Overigens zou ik een kind dat de mogelijkheid heeft wiskunde te doen daartoe wel ernstig stimuleren. Al was het maar vanwege de vervolgmogelijkheden.

Aagje

Triva

Triva

01-02-2017 om 13:39

Marije

We hebben het nog even over de havo hier en dan zit er dus geen wiskunde standaard in. Als je ook al geen biologie hebt blijven er maar weinig opleidingen over en als je al wat vindt: wiskunde is nooit overbodig.

Milcham

Milcham

01-02-2017 om 13:40

Allemaal leuke dingen

Met een CM-profiel kan je allemaal leuke beroepen kiezen! Het voelt als leuk, interessant, belangstelling voor mensen en cultuur versus pak 'em beet accountant. Of belastingadviseur.

Ik ben van mening dat als je een pakket kiest met vakken die je liggen, je vanzelf in een vervolgstudie komt die je ligt. En voor de een is 'leuk' wiskunde, scheikunde en biologie en voor de ander is dat aardrijkskunde, kunstgeschiedenis en talen. En als natuurkunde je ligt is dat echt niet lastiger dan tekenen of filosofie.

Ik heb zelf ook een 'pretpakket' gehad en het was best aanpoten. Ik heb wel werk gehad wat ik leuk vond. Mijn kinderen hebben NT, ben bijna soort van teleurgesteld .

Triva

Triva

01-02-2017 om 13:41

maar goed

Dochter weet nog helemaal niet wat ze wil en de boel dán dichttimmeren lijkt me dus echt niet verstandig. Mijn advies is duidelijk: niet toelaten tenzij minstens wiskunde genomen wordt en wellicht biologie.

jurist

jurist

01-02-2017 om 13:47

ik zou een kind dat wiskunde kan daar zeker toe stimuleren, maar sommigen kunnen het echt niet. En dan is het jammer dat je in het huidige systeem niet eens VWO kan doen, ook al ben je een genie. De staat zegt tegen je: je wordt gestraft omdat je eenzijdig begaafd bent, dus doe jij maar een niveautje lager, of neem een onhandige omweg totdat je ein-de-lijk Engels kan gaan studeren. Ik zie de zin er niet van in en ben blij dat het op HAVO niveau wel zonder wiskunde kan.

Er zijn nu eenmaal mensen die briljant zijn, maar wel eenzijdig begaafd. Ook bèta's die tegen heug en meug een tweede vreemde taal moeten doen maar dat niet kunnen, worden op die kronkelige weg gestuurd. Ik vraag me af in wiens belang dat is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

01-02-2017 om 14:11

Eens met jurist

Ik ben zelf een echte alpha, ik had nooit VWO kunnen doen als ik eindexamen wiskunde had moeten doen. Toch moest ik hard werken om aan alle eisen te voldoen. In die zin had mijn typische bèta-echtgenoot het een stuk makkelijker. En dat geeft allemaal niets. Uiteindelijk hebben onze VWO-diploma's dezelfde waarde. En ook ik had genoeg te kiezen binnen mijn interesses. Behalve dat ik lang niet geweten heb wat ik wilde.
Na het VWO heb ik zonder problemen een universitaire studie gevolgd en oefen ik binnen mijn vakgebied prima mijn vak uit.
Ik vind het met jurist jammer dat mensen als ik in de huidige tijd onze talenten veel minder makkelijk kunnen benutten.

Uiteindelijk hebben mijn bèta-echtgenoot en ik trouwens allebei dezelfde universitaire studie gedaan. Kun je nagaan .

Aagje

Nur

Nur

01-02-2017 om 14:20

Prima

Lijkt me een prima keuze als dat haar ligt. Waarom zou je iemand dwingen om een N&G profiel te kiezen als dat haar niet ligt?
En stel nu dat ze alsnog een studie wil volgen waar ze een bepaald vak bij nodig heeft dan kan je dat alsnog doen.
Verder kan je met een C&M profiel allerlei opleidingen volgen.
Mocht ze naar het VWO willen daarna is het wel handig om wiskunde te kiezen.

Een C&M profiel is ook niet minder zwaar dan de andere profielen. Het spreekt andere talenten aan dan een N&G profiel.

Marije

Marije

01-02-2017 om 14:34

Triva

Ook op het HBO heb je allerlei bedrijfskundige en juridische studies waar dit profiel prima bij past.

Carrieretechnisch juist handig. Want wie staan aan het roer bij de grote (technische) multinationals van Nederland? Nog steeds de alfa's.

Mijn man (WO Werktuigbouwkunde) moest een bedrijfskundige studie volgen om überhaupt hogerop te komen in zijn werkveld.

nike

nike

01-02-2017 om 14:49

paar dingen

Ik denk dat de gemiddelde leerling die kiest voor CM niet zo snel een beta profiel ambieert/kan. Die kiest vaak ook voor een beroep later dat in het verlengde ligt van CM, net als een NT'er vrijwel zeker voor techniek kiest. Die verschillen in interesse en aanleg maakt ook dat de een voor NT gaat en een ander voor CM. Ik zie een die hard beta niet zo snel een talenpakket kiezen, evenals een echte alpha niet voor een pakket met natuurkunde, wiskunde b en wiskunde d. Ze hebben ook vaak een doel of beroep voor ogen in een totaal andere richting. Maakt dat CM minder? Nee. Maakt dat CM een pretpakket? Nee, ik durf zelfs te beweren dat een echte beta (met dus prima aanleg) minder hoeft te doen/minder hard te werken voor zijn diploma dan een alpha/gamma.
Wel zou ik, als het even kan, bij een CM-profiel wi of ec erbij kiezen, in de vrije ruimte, zeker als je nog geen idee hebt wat je wilt doen. Je hebt dan veel meer mogelijkheden.
En voor de VWO'ers die geen wiskundeaanleg hebben, bestaat wiskunde c, wiskunde voor dummies, zoals mijn dochter zei. Zelfs mijn geen wiskundeaanleghebbende dochter is daarvoor geslaagd, met een 7. Ze heeft CM gedaan, met economie en filosofie en ze is helemaal blij met haar vervolgstudie en het gaat erg goed. Daar beleeft ze meer plezier aan, de rest van haar leven, dan als ze gedwongen een N-profiel had moeten doen.

Kaplablokje

Kaplablokje

01-02-2017 om 15:09

Wiskunde nooit overbodig?

Ach, ik heb zelf wiskunde gehad, maar ik heb niet het gevoel dat ik daar ooit nog wat mee doe. Misschien had ik beter een ander vak kunnen kiezen.

V@@s

V@@s

01-02-2017 om 15:15

beta

Extreme beta's kunnen op het vwo gewoon vrijstelling krijgen voor de tweede vreemde taal. Helaas is zo'n uitzonderingspositie er niet voor mensen die geen wiskunde kunnen.

bolle

bolle

01-02-2017 om 15:28

Trivia

Wat heb jij volgzame kinderen?!
Al zou ik willen, mijn dochter laat zich door mij echt niets vertellen wat haar toekomst aangaat.
En zit zij pas in vwo2, dus volgend jaar zal mijn inbreng vrijwel helemaal nihil zijn.
Vandaar dat ik er nu al een beetje mee bezig ben nu kan ik iig nog wel wat opmerkingen droppen hier en daar waar dochter zelf op kan gaan herkauwen. Slechts op zeer indirecte wijze heb ik wat invloed!
Ik vind ook verder echt dat het het belangrijkste is dat kinderen kiezen wat ze zelf belangrijk vinden. Óók als dat gaat om gemakzucht of korte termijn. Dat zijn hún overwegingen.

Ik zou ook niet weten welke kant ik dochter uit zou moeten duwen. Ze zit echt in het midden. Heeft geen echte voorkeuren, is nergens echt zwak of sterk in. Eigenlijk werkt een profiel voor haar hoe dan ook niet echt voor haar werkt breed, afwisselend, niet specifiek.
(maar nee, houdt zeker niet genoeg van school om extra vakken te nemen)
Ik denk dat kiezen voor haar nog lastig kan gaan worden.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-02-2017 om 15:34

vrijstelling?

"Extreme beta's kunnen op het vwo gewoon vrijstelling krijgen voor de tweede vreemde taal."

Hier heb ik nog nooit van gehoord. 'gewoon vrijstelling'? Vergis je je niet?

Onderzoek

Universitaire studies leiden op voor onderzoek en met name in de onderbouw zijn er dan daarop voorbereidende vakken als 'Methoden & Technieken'. Zonder wiskunde in je pakket kan dat nogal een hobbel zijn waar veel studenten voor zakken of meerdere keren moeten doen.
Voor veel studies is daarom, behalve Nederlands uiteraard, Engels en Wiskunde een aanrader. Uiteraard als een kind daar mee overweg kan. Er zijn ook kinderen die met geen mogelijkheid wiskunde gaan halen.

V@@s

V@@s

01-02-2017 om 15:45

nee

Ik vergis me niet. Als de tweede vreemde taal het halen van een diploma in de weg staat èn er is gekozen voor nt of ng dan mag school vrijstelling geven. Er moet dan wel een ander vak in plaats daarvan gevolgd worden.

Triva

Triva

01-02-2017 om 15:54

klopt V@@s

Dat mocht mijn zoon ook (VWO zonder tweede vreemde taal), het plan lag al klaar voor na zijn Havo-examen maar hij koos toch HBO. Niet alle scholen staan dit toe maar elke school MAG het wel toe staan.

Bolle: dit kind heeft nog helemaal geen plannen en dat zou ik mee laten wegen. Ze vindt andere vakken 'niet zo leuk', tja... Je blokkeert allerlei wegen door dit profiel te kiezen zonder wiskunde. Het wordt ook haast niet gekozen en dat is niet voor niks. Volgens mij lagen de plannen er al om toch voortaan ook wiskunde verplicht te maken op de havo. Weet niet hoe ver dat er mee staat.

Algemeen: bijzonder toch altijd dat de ene helft van het forum roept dat als je geen twee vreemde talen kan doen op het VWO dat je dan geen VWOdiploma waard bent en je maar Havo moet doen maar zodra het over wiskunde gaat mag het allemaal wel en moet je ook zonder wiskunde een VWOdiploma kunnen halen. En dan heeft wiskunde nog een lightversie. Geef gewoon die tweede vreemde taal alleen van taal naar Nederlands en dan hebben die bèta's toch het voordeel dat ze iets in het Duits kunnen lezen en begrijpen. Meer dan voldoende.

Wiskunde overbodig?

Volgens de wiskundedocent van mijn dochter is wiskunde overbodig. Die geeft dat dan wel op een school waar het gros E&M of C&M doet. 'Je kan prima zonder wiskunde leven, waarschijnlijk doe je er nooit meer wat mee' aldus die docent.

skik

Triva

Triva

01-02-2017 om 16:01

dat kan best kloppen

maar je wordt wel op heel veel opleidingen niet aangenomen met dit profiel.

kaplablokje

kaplablokje

01-02-2017 om 16:07

ik proef hier in dit draadje juist (terecht!) begrip voor de beta's die geen tweede taal kunnen doen. Ik had ook zo'n vriendin die na de derde naar de havo is gegaan, omdat ze dan Frans en Duits kon laten vallen, daarna weer naar het VWO, vervolgens naar de univeriteit en uiteindelijk is gepromoveerd. Dat zou sneller moeten kunnen.

Triva

Doe 'es een lijstje met niet-beta-opleidingen (waarvoor je sowieso N&G of N&T voor nodig hebt) waar je niet aangenomen wordt als je geen wiskunde in je C&M pakket hebt?

skik

V@@s

V@@s

01-02-2017 om 16:18

hier bijvoorbeeld

https://www.inholland.nl/studiekeuze/profielen-toelatingseisen/profiel-havo-cm/

Ze vragen voor de studie communicatie bijvoorbeeld wiskunde.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-02-2017 om 16:19

Ook

Mijn dochter doet CM met wiskunde A op het vwo. Alle studies die ze overweegt zijn mogelijk met dat profiel. Ik heb wel geprobeerd haar richting EM te sturen maar uiteindelijk heeft ze zelf gekozen. En zo hoort het ook

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.