Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

C&M profiel, wat kun je daar mee?


kaplablokje

kaplablokje

06-03-2018 om 17:08

Nou dan bof ik maar

dat ik al op de middelbare school kon kiezen wat me interesseerde. Ik ben het er niet mee eens dat het vroeg genoeg is als je op de universiteit kunt kiezen wat je echt interesseert. Juist kinderen moeten kunnen doen wat ze leuk vinden. Later kun je nog vaak genoeg dingen doen die moeten of verstandig zijn. Bij pubers, bij wie het vaak schort aan intrinsieke motivatie, lijkt het me bovendien verstandig dat ze iets doen wat ze leuk vinden. Een diploma halen is belangrijker dan opties openhouden. Verder vind ik NG/NT niet een breed pakket. Een breed pakket is voor mij een pakket met van alles wat: alpha, beta en gamma.

Alkes

Helaas, geen goed bestuurbare pubers hier (bestaan die?). We pubers die een duidelijk talent hebben geërfd voor exacte vakken. Dat vinden ze dan ook de leukste (en makkelijkste) vakken. Kwestie van talent, aanleg, you name it. Is dus ook geen sturing nodig.

Overigens wèl de reden van man en mij onze kinderen uitdrukkelijk niet de technasium kant op te duwen. Imho is het beter je kinderen te stimuleren zich breed te ontwikkelen en juist ook dingen te doen die een worsteling zijn. Bijv de klassieke talen.

Grappig dat steeds een vergelijking terugkomst. Een alpha of beta zijn maakt niet dat je ook een goede manager bent. Dat vereist een mix van kwaliteiten. Maar net als een oogarts, rechter, advocaat of onderwijzer. Je hebt wèl her liefst een professional voor het vak. Of iig een goede mix van professionals en omscholers, als het onderwijs en it betreft.

Keuze

Hier hebben ze allebei zelf hun keuze gemaakt en ook vrij vlot. Mijn zoon wist al langer dat hij een C&M profiel wilde doen. Dochter heeft nog even getwijfeld omdat zij meer een mix van vakken leuk vindt. Echter haar voorliefde voor wiskunde en natuurkunde gaven de doorslag. De enige discussie hier ging eigenlijk over keuze vakken en extra vakken. Ik heb eigenlijk nauwelijks invloed uitgeoefend.
Bij onze zoon op het VMBO hebben we meer discussie gehad over zijn profiel keuze.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-03-2018 om 17:54

Beta

Het was bij mijn oudste in de brugklas wel al duidelijk dat betavakken niets voor haar waren. Ze was er niet eens slecht in, maar vond het zo saai en stom. En ik moet zeggen dat ze dat niet van een vreemde heeft Het was dus echt bijhouden en uitzitten tot ze de vakken kon laten vallen. Wellicht zijn er ook pubers voor wie het om het even is. Die zou ik inderdaad ook NT/NG aanraden omdat je daar alles mee kunt.

L33

De opmerking over dat C&M/ E&M profiel niet bepaald kansloos is, is een opmerking zo in het algemeen.
Even los van NT/NG profiel, waar jij je hard voor maakt.

L33

L33

06-03-2018 om 18:30

Breed ontwikkelen

Toch vind ik zelf (als je alleen kijkt naar de verplichte onderdelen van een pakket) N&T en N&G nog redelijk breed: alfa's hoeven maar een bètavak te volgen waarvan er ook nog eens meerdere niveaus bestaan terwijl bèta's wel veel alfavakken moeten volgen op hetzelfde niveau. Zo moet er een tweede vreemde taal worden gevolgd (naast Engels en Nederlands!) en zijn de vakken ckv/kcv en maatschappijleer ook verplicht. Op veel scholen wordt ook nog eens godsdienst of levensbeschouwing gegeven. Anw is sinds een paar jaar niet meer verplicht, maar wordt op sommige scholen nog wel gegeven. Dit is (inhoudelijk) voor de meeste bèta's een lachertje, al is dit wel afhankelijk van de inhoud die de school eraan geeft. Sommige projecten zijn echter wel erg tijdrovend.

L33

Ik geef toe dat Frans voor mijn N&T/N&G profiel kind een behoorlijke uitdaging, maar verder hoeft het geen van de door genoemde vakken te doen (in ieder geval niet meer in 5V), dus wat dat betreft valt het wel mee met die alfavakken. Overigens vond mijn E&M kind ckv ook een opgaaf (ook gelukkig maar tot 5v).
Ik vind de verplichte tweede vreemde taal op het vwo wel een slechte eis. Ik zie daar weinig tot geen meerwaarde in. Het is dat ze tegenwoordig nauwelijks nog een boek hoeven te lezen. Anders zouden beide kinderen hier het zwaar krijgen, Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze beide het type zijn van " met weinig inspanning het vwo halen is ook een prestatie".

Marije

Marije

07-03-2018 om 11:46

2e taal

Eens L33, die 2e verplichte vreemde taal is een onzinnige eis. Maar dat is weer een hele andere discussie.

Ik tref in dit draadje een aantal ouders voor wie niets goed genoeg lijkt. Het moet VWO, dan liefst gymnasium en dan ook nog een NT profiel, nee liefst dubbelprofiel. Hebben jullie kinderen enige inspraak? Waarom zou je je kind überhaupt 'een kant op duwen' zoals hierboven wordt gesteld. De gedachte alleen al...

Maak een kind onderdeel van zijn schoolloopbaan en laat hem meebeslissen. Helpt enorm voor de motivatie in de puberjaren. Dit klinkt allemaal net zo erg als die moeder in het andere draadje.

Marije

Waar lees jij die veronderstellingen dan? Ik.zie dat soort bijdragen de afgelopen week niet. Ik lees juist dat aangesloten wordt bij dextalentej en interesses van kinderen en dat ouders daarnaast meedenken wat verstandig ik qua toekomst en ik heb nog toegevoegd dat ik een bede algemene ontwikkeling belangrijk vindt, kennis die wel als ‘nutteloos’ wordt gekwalificeerd.

Misschien eerder in deze draad, maar je veronderstelling zie ik niet terug in de bijdragen van afgelopen week.

L33

L33

07-03-2018 om 14:02

Vakken

Nou Alkes, volgens mij vergeet je Nederlands en Engels nog. Op een school waar ik af en toe kom is dit de situatie als we uitgaan van geen extra gekozen vakken:

Deze school biedt wiskunde D aan bij genoeg aanmeldingen. Informatica wordt vanaf de vijfde gegeven aan kinderen die dit gekozen hebben. Ckv is in de vierde en vijfde verplicht. Anw wordt niet meer gegeven. Ook is er in de vijfde een vak waarmee je gaat oefenen met het schrijven van een profielwerkstuk. Dit werkstuk mag in verband met een projectweek alleen over de Eerste Wereldoorlog gaan. Dit vak is voor iedereen verplicht, en moet dus ook voor mensen zonder geschiedenis over de Eerste Wereldoorlog gaan (dit vak heet pv). Laten we nu op deze school even de balans opmaken:

KLAS 4:
Bètavakken: natuurkunde, biologie, wiskunde B, scheikunde (evt. Wiskunde D) (4/5 vakken)

niet-bètavakken: Ckv, Engels, Nederlands, Frans, maatschappijleer en levensbeschouwing (6 vakken)

KLAS 5:
Bètavakken: wiskunde D of informatica, biologie, scheikunde, wiskunde B en natuurkunde (5 vakken)

niet-bètavakken: Nederlands, Engels, Frans, ckv en pv (5 vakken)

In de zesde klas hou je dezelfde 5 bètavakken en worden alleen nog de 3 talen gegeven.

Even voor de duidelijkheid; er zijn dus alleen bètavakken in dit profiel gekozen. Dit vind ik persoonlijk nogal wat. Alfa's hebben aan bètavakken alleen wiskunde, en dit vak heeft ook nog eens verschillende niveaus terwijl dit bij alle niet-bètavakken niet het geval is. Vandaar dat ik N&T en N&G best een breed profiel vind.

Zelf zou ik als mijn kind verstandig en doordacht heeft besloten alles goed genoeg vinden. Het ging mij in eerste instantie alleen om de waarde van een middelbareschooldiploma. Als het tot de mogelijkheden behoort zou ik mijn kind adviseren en aansporen zo veel mogelijk opties open te houden met het oog op de toekomst. Ik zou nooit een kind echt een richting op 'duwen' zeker niet als het profiel weloverwogen is gekozen. Bovendien zie ik de meerwaarde van een gymnasium niet, behalve als een kind de Griekse en Latijnse taal en cultuur echt interessant vindt.

"Zelf zou ik als mijn kind verstandig en doordacht heeft besloten alles goed genoeg vinden. " of " het profiel weloverwogen heeft gekozen".
Weet je daar zit een beetje de trigger. Ook met een kind dat niet verstandig en doordacht heeft besloten om niet voor NT&NG te kiezen ook als zou dat kind het met de nodige inzet best kunnen is het niet handig om het dan niet goed te vinden. Veel 14/15 jarigen ontberen die vorm van verstand en goed doordenken nog. Je kunt je daartegen verzetten, roepen dat ze lui zijn en een pretpakket kiezen, maar je gaat er bij veel pubers weinig meee bereiken. Goede nieuws is dat er ook pubers zijn, die al wel wat wijzer en verstandiger zijn.

Het profiel waar in langere tijd in werkzaam was

Goeeeeie keuze .............................................. mits je van avontuur houdt

Met C&M kun je bijvoorbeeld de journalistiek in (zelf tot december vorig jaar in gewerkt), maar je kunt ook aan de gang als tolk, graphic designer (zowel on- als offline), toerisme etc.

Dus om nou te zeggen pretpakket...?

steve

steve

24-07-2019 om 17:14

kijk

kijk,

ik had voor NT gekozen omdat ik dacht dat het een goede keuze was om mijn opties open te houden. maar nee, DIT WAS DE GROOTSTE FOUT VAN MIJN HELE LEVEN. ik had gewoon CM moeten kiezen omdat mij dat leuker leek. ik ben namelijk nu ZEER ongelukkig op school. bovendien wil ik toch niets met die vakken doen. dus daarom adviseer u DRINGEND om te kiezen voor wat uw kind leuk vindt. ANDERS KRIJGEN ZE DEPRESSIE.

groet,
steve

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.